Gemeenteblad van Nieuwegein
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2014, 30517 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nieuwegein | Gemeenteblad 2014, 30517 | Verordeningen |
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouder van 18 maart 2014;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 2:14, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
besluit vast te stellen
de navolgende verordening:
Verordening regelende de wijze waarop kennisgevingen van (ontwerp)besluiten, aanvragen en meldingen dan wel berichten anderszins elektronisch worden verzonden door plaatsing in het gemeenteblad (Verordening elektronische publicatie Nieuwegein)
In deze verordening wordt verstaan onder:
a.gemeentebestuur: ieder bevoegd orgaan van de gemeente;
b.publicatie: een kennisgeving van een ontwerpbesluit, een besluit, een aanvraag, een melding of een bericht anderszins.
Publicaties van het gemeentebestuur die niet tot een of meer geadresseerden zijn gericht, kunnen uitsluitend elektronisch worden verzonden, tenzij een wettelijk voorschrift zich daartegen verzet. De elektronische verzending geschiedt door plaatsing in het gemeenteblad.
Het gemeenteblad wordt uitgegeven op https://zoek.officielebekendmakingen.nl
Indien uitgifte van het elektronische gemeenteblad op de in het eerste lid voorziene wijze geheel of gedeeltelijk onmogelijk is, voorziet het gemeentebestuur in een vervangende uitgave.
Sinds de inwerkingtreding van Wet elektronische bekendmaking worden bepaalde besluiten van de decentrale overheden digitaal bekend gemaakt dan wel digitaal beschikbaar gesteld. Een goed voorbeeld van de digitale beschikbaarstelling is dat algemeen verbindende voorschriften (verordeningen) van gemeenten worden door middel van de Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving (CVDR) in geconsolideerde vorm op overheid.nl gepubliceerd.
Met ingang van 1 januari 2014 zijn gemeenten op grond van artikel 139 van de Gemeentewet verplicht hun regelgeving elektronisch bekend te maken in een digitaal gemeenteblad. Dit gebeurd door middel van de daarvoor ontwikkelde digitale module Gemeenschappelijke Voorziening voor Officiële Publicaties (GVOP). Regelgeving zal na invoering in het gemeenteblad in werking treden en raadpleegbaar zijn via de gemeentelijke website en overheid.nl (lokale regelingen).
In vele wettelijke bepalingen is sprake van bekendmaking, kennisgeving, mededeling en zelfs van niet benoemde publicaties. Deze verordening is bedoeld om al die vormen van publicaties ook onder te brengen in het gemeenteblad, althans voor zover dat wettelijk mogelijk is. Het digitaal gemeenteblad voorziet in deze mogelijk. Wanneer het gemeenteblad in elektronische vorm wordt uitgegeven, wordt daarmee bereikt dat zo veel mogelijk publicaties op een centrale plaats te vinden zijn en dat zij ook elektronisch doorzocht kunnen worden.
Voor de kennisgeving van een ontwerpbesluiten, besluiten, aanvragen en andere berichten is artikel 2:14 Algemene wet bestuursrecht van belang. Dat artikel gaat over de mogelijkheid tot het elektronisch verzenden van berichten (berichten kunnen de tekst van een besluit bevatten, maar ook heel andere zaken, zoals aanvragen, ontwerpbesluiten, mededelingen, aankondigingen en dergelijke). De tekst van deze bepaling luidt als volgt:
Het doel van deze verordening is het bieden van een wettelijke grondslag als bedoeld in artikel 2:14, tweede lid, van de Awb, zodat juridisch kan worden volstaan met uitsluitend elektronische publicatie (waaronder kennisgeving) in de gevallen waarin aanvullende kennisgeving op andere wijze niet nodig is om degenen voor wie de kennisgeving bedoeld is, voldoende te bereiken.
Voor de goede orde wordt erop gewezen dat deze verordening alleen de kennisgeving (publicatie) van diverse berichten betreft en het niet gaat over het bekendmaken van besluiten, nodig voor het in werking treden daarvan (artikel 3:40 van de Awb). Dat is uitputtend geregeld in wetten als de Bekendmakingswet, de Gemeentewet, de Awb en dergelijke. Het gaat hier alleen om de publicatie van allerhande berichten die bestemd zijn voor ‘het publiek’ – die soms besluiten kunnen inhouden – om te bewerkstelligen dat het publiek ervan kan kennisnemen.
Verschillende gemeentebesturen zijn aangelopen tegen het ‘tenzij’ van het tweede lid, omdat ze kennisgevingen uitsluitend elektronisch hadden gepubliceerd zonder dat er een wettelijk voorschrift bestond waarin was bepaald dat daarmee kon worden volstaan. De jurisprudentie geeft daarvan verschillende voorbeelden.
Een voorbeeld biedt de uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van 15 augustus 2012 (ECLI:NL:RVS:2012:BX4676). Daarin overweegt de Afdeling:
De uitspraak van de Afdeling heeft aldus betrekking op de kennisgeving van ontwerpbesluiten. Deze kennisgevingen mogen niet uitsluitend elektronisch worden gepubliceerd, tenzij een wettelijk voorschrift anders bepaalt (art 2:14 Awb). Met de onderhavige verordening wordt voldaan aan de voorwaarde van een wettelijk voorschrift. De ter inzagelegging van een ontwerpbesluit, die volgens art. 3:11 Awb verplicht is bij toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure dient fysiek te geschieden. Dat kan niet elektronisch.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek had in 2012 94% van de Nederlandse huishoudens een internetaansluiting. Daarmee kan veilig gezegd worden dat met elektronische publicaties van gemeenteberichten vrijwel elke inwoner wordt bereikt. In gemeenten met een uitgestrekt buitengebied zelfs meer dan met een huis-aan-huisblad. Bovendien worden met elektronische publicatie ook inwoners buiten de gemeente bereikt.
Desalniettemin blijft er bij een bepaalde groep burgers behoefte bestaan om de kennisgeving van publicaties van de gemeente via het huis-aan-huisblad te kunnen blijven vernemen. Het gemeentebestuur is voornemens om een ieder tijdig op de hoogte te stellen van de veranderingen in wijze waarop publicaties wordt kennis gegeven.
In bepaalde gevallen kan het verstandig zijn om niet te volstaan met de elektronische publicatie (zoals bedoeld in artikel 1 van deze verordening), maar bovendien te voorzien in of meer andere wijzen van publicatie/kennisgeving (als een extra service). Dit omdat er een beperkt aantal inwoners is die geen toegang hebben tot het internet, of althans die deze toegang in theorie wel hebben, maar die daar niet gemakkelijk hun weg kunnen vinden en die in elk geval niet dagelijks het gemeenteblad raadplegen. Het gemeentebestuur zal hier telkens een belangenafweging in moeten maken en maatwerk verrichten.
Na de datum van publicatie van gemeenteberichten (zakelijke mededelingen) blijven deze in het digitale archief van het Gemeenteblad raadpleegbaar. In dit artikel wordt als het aanvullend mogelijk gemaakt om afschriften van een publicatie uit het Gemeenteblad te verkrijgen (zo nodig tegen betaling van kosten voor het verkrijgen van een afschrift)
De definitie van gemeentebestuur is overgenomen uit artikel 5 Gemeentewet om artikel 3, tweede lid, identiek te houden aan artikel 139 Gemeentewet (zoals dat luidt na 1 januari 2014).
In onderdeel b is een definitie opgenomen van publicatie opgenomen. Dit begrip wordt als een containerbegrip gehanteerd om de verschillende vormen van publicaties daaronder te vatten.
Het betreft vooral de andere berichten die gepubliceerd worden om de burgers effectief te informeren (verwezen wordt naar de paragraaf Kennisgeven). Het woord "berichtgeving" bedoelt te verwijzen naar artikel 2:14 Awb.
Voor elektronische publicatie van besluiten van algemene strekking is niet nodig dat daarvoor bij gemeentelijke verordening een grondslag wordt geschapen: artikel 3:42, tweede lid Awb biedt die grondslag al. Vanzelfsprekend behoort op een goede manier gecommuniceerd te worden over het moment waarop de gemeente besluit over te gaan tot elektronische bekendmaking van deze besluiten, als ook de vindplaats van de bekendmakingen.
Voor gemeentelijke algemeen verbindende voorschriften geeft artikel 139 Gemeentewet een meer specifieke regeling. Met ingang van 1 januari 2014 luidt het artikel als volgt:
Kennisgeven is de algemene term voor diverse vormen van openbaarmaking van besluiten maar ook van andere documenten, die erop is gericht dat alle potentieel belanghebbenden daar effectief kennis van kunnen nemen.
Bij beschikkingen zijn vaak meer belanghebbenden betrokken dan alleen degene tot wie de beschikking is gericht (‘derdebelanghebbenden’). Daarom is toezending of uitreiking aan de geadresseerden niet altijd voldoende en is er een ruimere kennisgeving voorgeschreven dan die welke nodig is voor de ‘bekendmaking’ (art. 3:40 Awb). Ook voor aanvragen om een beschikking is kennisgeving aan potentieel belanghebbenden vaak verplicht of, hoewel niet wettelijk verplicht, staand beleid. Datzelfde geldt voor veel ontwerpplannen en voor allerlei andere stukken waarvan het van belang is dat ‘het publiek’ erop wordt geattendeerd en er zodoende kennis van kan nemen. Bij besluiten die tot stand worden gebracht met de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, is kennisgeving van het ontwerpbesluit voorgeschreven (art. 3:12, eerste lid Awb).
Doel van deze kennisgeving (publicatie) is dus niet de inwerkingtreding van een besluit, maar ervoor te zorgen dat alle potentieel geïnteresseerden effectief kennis kunnen nemen van besluiten, ontwerpen en andere berichten die voor hen van belang kunnen zijn. Dat kan zijn in verband met mogelijke inspraak (zienswijzen), met een mogelijkheid om in bezwaar of in beroep te komen, maar het kan ook om een meer algemene voorlichtingsfunctie gaan. Een klassieke methode is, die berichten of aankondigingen te plaatsen in een huis-aan-huisblad.
Mededelingen over bijvoorbeeld verzoeken van aankoop van grond of vergelijkbare mededelingen vallen ook onder de categorie kennisgeven met de bedoeling om te informeren.
Uitgangspunt is dat publicaties in het gemeenteblad plaatsvinden (eerste lid). Publicatie in het gemeenteblad dient als invulling voor de publicatie in een van overheidswege uitgegeven blad of op "andere geschikte wijze". Zij kan niet de publicatie in een huis-aan-huisblad of de Staatscourant vervangen. Het kan echter wettelijk onvoldoende zijn om alleen elektronisch te publiceren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij toepassing van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure; dan is art. 3:12 Awb van toepassing. Daar wordt de materiële eis gesteld van een geschikte wijze van kennisgeving. Blijkens de geciteerde Afdelingsuitspraak betekent ‘geschikt’ hier, dat moet worden voldaan aan de voorwaarde dat de kennisgeving daadwerkelijk al diegenen kan bereiken die naar verwachting bedenkingen kunnen hebben tegen het ontwerpbesluit.
Aanvullende dan wel afwijkende publicatieverplichtingen blijven ongewijzigd van toepassing (eerste lid). Indien in een wettelijke bepaling slechts staat opgenomen dat kennisgeving slechts in ‘dag-, nieuws- of huis-aan-huisblad’ plaatsvindt dan dient de kennisgeving hierin te geschieden. Voorbeelden van andere wettelijke bepalingen die zich verzetten tegen uitsluitend publicatie in het elektronische gemeenteblad zijn:
•art. 1.9 van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer,
•art. 78 Onteigeningswet,
•artikel 7.17 Wet milieubeheer (kennisgeving milieu-effectrapportages)
•artikel 26 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
•art. 7 Wet voorkeursrecht gemeenten,
•de Wabo (zie onder meer art. 3:12) en
•de Wet ruimtelijke ordening (zie onder meer artikel 3. 8 lid 1 en lid 3). De Wet ruimtelijke ordening schrijft bijvoorbeeld voor dat de mededeling van de vaststelling van een bestemmingsplan ook moet plaatsvinden in de Staatscourant en op www.ruimtelijkeplannen.nl.
Het gemeentebestuur heeft ervoor gekozen het gemeenteblad te publiceren met gebruikmaking van de Gemeenschappelijke Voorziening voor Officiële Publicaties (GVOP) en daarmee op https://zoek.officielebekendmakingen.nl.
Het tweede lid ziet op omstandigheden waarin het gemeenteblad door technische oorzaken niet kan worden uitgegeven. Een dergelijke regeling staat ook in artikel 9 Bekendmakingswet. Zie de toelichting bij artikel 1. Zeker bij noodverordeningen kan men zich dergelijke omstandigheden voorstellen.
In dit artikel wordt geregeld dat een ieder de mogelijkheid heeft om een afschrift van uitgaven uit het gemeenteblad te verkrijgen. Uiteraard blijven de gemeentebladen permanent beschikbaar op https://zoek.officielebekendmakingen.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2014-30517.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.