Deelverordening Weerbaarheidstrainingen

Op 22 april 2014 heeft het College van burgemeester en wethouders de gewijzigde Deelverordening Weerbaarheidstrainingen vastgesteld.

Het doel van de “Deelverordening Weerbaarheidstrainingen” is om preventief bij leerlingen van het primair onderwijs de weerbaarheid verbaal, mentaal, en fysiek te vergroten.

Grondslag

Artikel 2 lid 2 van de Algemene subsidieverordening gemeente Maasgouw 2012 en de WMO-beleidsnota 2012-2015.

Soort subsidie

Meerjarige stimuleringssubsidie aan schoolbesturen van scholen voor primair onderwijs die in de gemeente Maasgouw zijn gevestigd.

Indienprocedure

De subsidie wordt op declaratiebasis verstrekt op basis van het plan van aanpak van de school. Dit plan dient uiterlijk 10 weken voor het einde van het kalenderjaar te zijn ingediend. Uitvoering heeft plaatsgevonden in het betreffende kalenderjaar.

Beleidsdoel

In de WMO beleidsnota 2012-2015 “Zorgsamen, van zorgen voor naar zorgen dat” is opgenomen dat het doel van weerbaarheidstrainingen is het voorkomen dat kinderen slachtoffer worden van machtsmisbruik en/of zichzelf schuldig maken aan grensoverschrijdend gedrag. Het gaat bij de training om een (speelse) combinatie van verbale, mentale en fysieke oefeningen. Houding, uitstraling en op een niet-agressieve manier duidelijk maken dat je grenzen stelt, komen aan de orde. Weerbaarheidstrainingen zijn een onderdeel van het gezondheids- en veiligheidsbeleid van de scholen. Uitgangspunt is dat de leerlingen bij het verlaten van de basisschool een weerbaarheidstraining hebben gevolgd. De school kiest zelf in welke groep de weerbaarheidstraining wordt aangeboden. Daarnaast heeft de school de mogelijkheid om een gedeelte van het subsidiebudget aan te wenden voor het volgen van een train de trainer cursus bij instelling die de weerbaarheidstraining voor de leerlingen verzorgt. Doel hiervan is het vergroten van de deskundigheid en competenties van de leerkrachten opdat zij (elementen uit) de weerbaarheidstraining zelf kunnen toepassen in herhalingslessen. Achterliggende gedachte is hierbij de invoering van de Wet passend onderwijs per 1 augustus 2014. Eén van de doelen van passend onderwijs is dat meer leerlingen, ook die met een extra ondersteuningsbehoefte, binnen de context van het reguliere onderwijs hun schoolloopbaan realiseren. De train de trainercursus levert een bijdrage in het omgaan met meer diversiteit in de groep.

De wijze van feitelijke subsidiëring is vastgelegd in deze deelverordening.

Subsidiecriteria

  • 1.De weerbaarheidstraining dient te zijn gebaseerd op een erkende methodiek zoals Rots en Water of Marietje Kessels Project;

  • 2.De school koopt de training in bij een organisatie naar keuze;

  • 3.De school koopt de train de trainercursussen voor leerkrachten in bij de organisatie die de weerbaarheidstrainingen aan de leerlingen verzorgt;

  • 4.De grondslag voor de subsidie is maximaal € 2.250 per groep 8 of combinatiegroep waarvan groep 8 deel uitmaakt per jaar;

  • 5.De schriftelijke aanvraag bevat het plan van aanpak weerbaarheidstraining dat is uitgevoerd in het betreffende kalenderjaar en dient te zijn voorzien van:

    • De naam van de organisatie die de weerbaarheidstraining heeft verzorgd;

    • De methode die is gehanteerd c.q. een beschrijving van de doelstellingen en aanpak;

    • De groep/groepen die de cursus heeft/hebben gevolgd;

    • Het aantal bijeenkomsten en de data waarop de bijeenkomsten hebben plaatsgevonden;

    • De train de trainercursus waaraan de school heeft deelgenomen. Indien hier niet voor gekozen is, aangeven wat hier de reden van is;

    • Het aantal leerkrachten van de school dat heeft deelgenomen aan de train de trainercursus;

    • Het aantal bijeenkomsten en de data waarop de train de trainercursus heeft plaatsgevonden;

    • Een kopie van de factuur van de organisatie die de weerbaarheidstraining c.q. train de trainercursus heeft verzorgd;

    • Het rekeningnummer waarop de subsidie betaalbaar gesteld kan worden.

Naar boven