Wijziging Nadere regels stimulering elektrificering rondvaartboten gemeente Steenwijkerland

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenwijkerland;

besluit vast te stellen de volgende wijziging van de Nadere regels stimulering elektrificering rondvaartboten gemeente Steenwijkerland:

Artikel I Wijziging nadere regels

  • A.Artikel 1, onder h, vervalt.

  • B.Artikel 3, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

    • a. ‘25%’ wordt vervangen door: ‘55%’;

    • b. ‘€ 17.500,--‘ wordt vervangen door: ‘€ 49.500,--‘.

  • C.Artikel 3, tweede lid, vervalt.

Artikel II Overgangsbepaling

Aanvragen om subsidie waarop nog niet is beschikt bij de inwerkingtreding van dit besluit, worden afgehandeld met inachtneming van dit besluit.

Artikel III Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 maart 2014.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 28 januari 2014.

de secretaris, drs. S.S. Weistra

de burgemeester, M.A.J. van der Tas

Toelichting

De Subsidieregeling voor het stimuleren van het elektrisch varen voor rondvaartboten, zoals die per 1 juli 2010 is gestart, blijkt, ruim halverwege de looptijd (einddatum : 31 december 2015) onvoldoende stimulerend te werken. Mede vanwege de economische situatie is de aan de rondvaartondernemers gevraagde investering te fors. Zeker gezien het feit dat een investering in een rondvaarboot niet direct extra omzet genereert, maar vooral een kwaliteitsimpuls is voor het bestaande product. De ondernemers zijn hierdoor onvoldoende genegen gebruik te maken van de regeling.

De ondernemers die er tot nu toe wèl gebruik van gemaakt hebben, blijken ook een beroep te hebben gedaan op de provinciale KITO regeling (Kwaliteits Impuls Toerisme Overijssel), waardoor er een subsidiebijdrage van 25 + 30 = 55% beschikbaar was op de investering op een nieuwe rondvaarboot. De KITO regeling bestaat niet meer, waardoor de ondernemers die nu nog willen overstappen op elektrische aandrijving, een grotere eigen inbreng moeten leveren. Ondernemers zien er daarom van af.

Gezien beide effecten, wordt besloten deze regeling een grotere stimulerende werking te geven door de gemeentelijke bijdrage te bepalen op 55% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 49.500 per boot.

Naar boven