Drank- en horecaverordening gemeente Dalfsen

De raad van de gemeente Dalfsen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 19-11-2013 nummer 135;

overwegende dat het op grond van artikel 4 van de Drank- en horecawet verplicht is om bij verordening regels te stellen ter voorkoming van oneerlijke mededinging waaraan paracommerciële rechtspersonen zich te houden hebben bij de verstrekking van alcoholhoudende drank;

gelet op artikel 147 van de Gemeentewet en de artikelen 4, 25a, 25b, 25c, 25d en 26 van de Drank- en Horecawet;

b e s l u i t:

vast te stellen de volgende “verordening tot wijziging van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Dalfsen 15 juni 2011” (Drank- en horecaverordening):

ARTIKEL I

Na afdeling 8 van Hoofdstuk 2 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Dalfsen wordt een afdeling ingevoegd, luidend:

Afdeling bijzondere bepalingen over horecabedrijven als bedoeld in de Drank- en Horecawet

Artikel 2:34a
Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder:

  • a.de wet: Drank- en Horecawet;

  • b.vergunning: de vergunning als bedoeld in artikel 3 van de wet;

  • c.bezoeker: een ieder die zich in een inrichting bevindt, met uitzondering van:

    • -leidinggevenden in de zin van de wet;

    • -personen die dienst doen in de inrichting;

    • -personen wier aanwezigheid in de inrichting wegens dringende redenen noodzakelijk is;

  • d.paracommerciële inrichting: een inrichting waarin een paracommerciële rechtspersoon in eigen beheer het horecabedrijf exploiteert.

Voor toepassing van deze afdeling wordt onder de overige begrippen in deze afdeling verstaan wat de wet daaronder verstaat.

Artikel 2:34b
Regulering paracommerciële rechtspersonen

Een paracommerciële rechtspersoon gericht op zorg, welzijn en/of wonen voor ouderen kan alcoholhoudende drank uitsluitend verstrekken op:

  • a.maandag tot en met zondag vanaf 10.00 tot 23.00 uur

Een paracommerciële rechtspersoon kan alcoholhoudende drank uitsluitend verstrekken op:

  • a.maandag tot en met vrijdag vanaf 19.00 tot 24.00 uur

  • b.zaterdag en zon- en feestdagen vanaf 12.00 tot 19.00 uur

Het is paracommerciële rechtspersonen verboden om bijeenkomsten te houden van persoonlijke aard of bijeenkomsten te houden waarbij alcoholhoudende drank wordt verstrekt die gericht zijn op personen welke niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn.

Het is verboden om de mogelijkheid tot het houden (waaronder inbegrepen de verhuur van het pand en inventaris) van bijeenkomsten van persoonlijke aard openlijk aan te prijzen.

De burgemeester kan in bijzondere gevallen ontheffing verlenen van de in lid 1 en 2 vermelde schenktijden.

De burgemeester kan ontheffing verlenen van het in lid 3 gestelde verbod, ten behoeve van paracommerciële rechtspersonen die gezamenlijk met andere, met name genoemde, rechtspersonen gebruik maken van dezelfde horecalokaliteit.

Artikel 2:34c
Beperkingen voor horecabedrijven en slijtersbedrijven

Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet sterke drank te verstrekken in paracommerciële inrichtingen niet gericht op zorg, welzijn en/of wonen voor ouderen.

De burgemeester kan in het belang van de handhaving van de openbare orde, de veiligheid, de zedelijkheid of de volksgezondheid aan een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Drank- en Horecawet voorschriften verbinden en de vergunning beperken tot het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank.

De burgemeester kan ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod.

Artikel 2:34d
Koppeling toegang aan leeftijden

Gereserveerd

Artikel 2:34e
Beperkingen andere detailhandel dan slijtersbedrijven

Gereserveerd

Artikel 2:34f
Verbod ‘happy hours’

Het is verboden in een horecalokaliteit of op een terras bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken voor het gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die daar gewoonlijk wordt gevraagd.

Artikel 2:34g
Aanvullende vragen aan paracommerciële rechtspersonen

Een paracommerciële rechtspersoon geeft bij aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning tot uitoefening van het horecabedrijf nadere informatie over de doelstelling van de paracommerciële rechtspersoon en de doelgroep waarop de rechtspersoon zich richt.

Hiertoe wordt het in de bijlage van deze verordening opgenomen door de gemeenteraad vastgestelde formulier met aanvullende vragen ingevuld en verstrekt de paracommerciële rechtspersoon een afschrift van de statuten en het bestuursreglement als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de wet.

ARTIKEL II

Wijzigingen voor paracommercie bij inwerkingtreding van deze verordening

In navolging van de in artikel III van de Wet tot wijziging van de Drank- en Horecawet van 24 mei 2012 opgenomen overgangsregeling voor paracommerciële rechtspersonen, vervallen op het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening voor paracommerciële inrichtingen:

  • 1.De voorschriften en beperkingen die in eerder verleende vergunningen krachtens de wet zijn gesteld;

  • 2.De tot dat tijdstip gehanteerde schenktijden.

ARTIKEL III

Dit besluit treedt in werking op 15 maart 2014.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Dalfsen in zijn (openbare) vergadering van 16 december 2013.

De raad voornoemd,

de voorzitter, de griffier,

drs. H.C.P. Noten J. Leegwater MSc

Toelichting

Artikel 2:34a
begripsbepaling

Spreekt voor zich.

Artikel 2:34b
Regulering paracommerciële rechtspersonen

Artikel 4 van de DHW verplicht gemeenten ter voorkoming van oneerlijke mededinging regels te stellen waaraan paracommerciële rechtspersonen zich te houden hebben wanneer zij alcoholhoudende drank verstrekken.

De volgende onderwerpen moeten volgende wet in elk geval geregeld worden:

  • -De schenktijden voor alcoholhoudende drank;

  • -Het schenken van alcoholhoudende drank tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard, zoals bruiloften en partijen;

  • -Het schenken van alcoholhoudende drank tijdens bijeenkomsten gericht op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de betreffende rechtspersoon betrokken zijn.

Omdat de horecafunctie een ondersteunende rol vervult aan de hoofdactiviteit van de paracommerciële rechtspersoon, was tot dusver gebruikelijk de schenktijden vast te stellen op één uur voor tot één uur na deze hoofdactiviteit. Dit geeft echter aanleiding tot allerlei creatieve constructies om de schenktijden op te rekken. Daarnaast is het uitoefenen van toezicht en handhaving ondoenlijk bij steeds wisselende tijden.

Eerste lid

Er is een aparte categorie onderscheiden van paracommerciële rechtspersonen gericht op zorg, welzijn en/of wonen voor ouderen.

Reden hiervoor is dat in deze gevallen het de woonomgeving van de betrokken ouderen betreft danwel een rechtspersoon die zich vooral richt op ouderen. Inmenging in de thuissituatie van mensen kan niet de intentie van de wet zijn. Rechtspersonen die zich vooral op ouderen richten hebben veelal gedurende de gehele dag activiteiten.

Onder deze categorie vallen op dit moment: Woonzorgcentrum Rosengaerde, zorggroep Raalte, Stichting Welzijn Ouderen Lemelerveld.

Tweede lid

Bij het bepalen van de schenktijden is zoveel mogelijk rekening gehouden met trainingen en wedstrijden van rechtspersonen gericht op sport. Bij de overige rechtspersonen is gekeken naar de eigen opgave van schenktijden.

Derde lid

Dit lid heeft betrekking op de alcoholverstrekking door paracommerciële rechtspersonen tijdens gelegenheden die niet direct verbonden zijn aan de hoofdactiviteit van de rechtspersoon zelf zoals bruiloften en partijen maar ook bijeenkomsten gericht op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersonen betrokken zijn.

Gelijk aan de oude regeling blijft het verbod van kracht. Onderzoek onder paracommerciële rechtspersonen toont aan dat een grote meerderheid zich hier al aan houdt. Daarnaast is er voldoende horeca in aantal en spreiding aanwezig om te voorzien in de vraag.

Wat mag wel?

De kantine van de instelling mag geëxploiteerd worden in het kader van de doelstelling van de instelling. Hieronder wordt verstaan het doen beoefenen en bevorderen van de betreffende activiteit (recreatie, sport, sociaal-cultureel, educatief, levensbeschouwelijk of godsdienstig), alsmede het stimuleren en organiseren van activiteiten die de ontwikkeling, vorming en recreatie van de mens beogen. Sociale binding van de leden onderling door activiteiten die op zich niet veel met de doelstelling te maken hebben kunnen hier ook toe behoren. Voorwaarde is echter wel dat het voor en door de leden is. Dit betekent met name dat de bij de activiteit aanwezige personen alleen uit leden van de vereniging of stichting bestaan. Hieronder kan vallen een lustrum. Eveneens zijn toegestaan het organiseren van sinterklaasavonden, kerstbijeenkomsten en dergelijke. Toegestaan zijn ook kaart- of bingoavonden waarbij dit uitsluitend voor leden geldt.

Voor wat betreft een kampioenschap en een nieuwjaarsreceptie is de praktijk dat deze bijeenkomsten ook (maar niet in overwegende mate) door niet-leden worden bezocht en in de regel na een bepaalde tijd of aantal rondes de alcohol bedrijfsmatig wordt verstrekt. Deze bijeenkomsten worden sinds jaar en dag in de eigen kantine gehouden. Gezien de aard van deze specifieke bijeenkomsten, kampioenschap en Nieuwjaar, het feit dat verreweg het merendeel lid is en de alcohol overwegend niet bedrijfsmatig (maar gratis, eerste uur of eerste x-aantal rondjes) wordt verstrekt, worden deze bijeenkomsten geschaard onder bijeenkomsten die wel plaats mogen vinden.

Vierde lid

In aanvulling op lid 3 en eveneens gelijk aan de oude regeling blijft het verbod op verhuur van pand en inventaris alsook het openlijk aanprijzen gehandhaafd.

Vijfde lid

Uitgangspunt is dat een grote meerderheid van de paracommerciële rechtspersonen geen probleem ondervindt van de gestelde schenktijden. Rechtspersonen met hoofdactiviteiten die structureel of incidenteel niet binnen de gestelde schenktijden passen, kunnen ontheffing aanvragen.

Zesde lid

Het komt voor dat meerdere verenigingen activiteiten hebben op hetzelfde sportterrein of in dezelfde sporthal, waarbij gezamenlijk gebruik gemaakt wordt van de horecalokaliteit (kantine). In sommige gevallen zal een overkoepelende paracommerciële rechtspersoon deze kantine exploiteren, maar het kan ook voorkomen dat één verenging de kantine exploiteert en dat tussen de verenigingen nadere afspraken over de exploitatie zijn gemaakt. In deze laatste gevallen ontstaat een probleem als de vereniging die de Drank- en Horecavergunning houdt (de paracommerciële rechtspersoon) uitsluitend  drank zou mogen verstrekken aan personen die rechtstreeks bij de activiteiten van deze vereniging zijn betrokken. Voor dit soort situaties is in lid 6 een afzonderlijke ontheffingsmogelijkheid opgenomen. Voorwaarde voor het verlenen van de ontheffing is, dat het gezamenlijk gebruik van de horecalokaliteit berust op een door alle betrokken verenigingen ondertekend schriftelijk document. Alle betrokken verenigingen zullen in de ontheffing moeten worden genoemd.

Artikel 2:34c
Beperkingen voor horecabedrijven en slijtersbedrijven

Voor de paracommerciële rechtspersoon gericht op zorg en/of wonen voor ouderen geldt dat het hier de woonomgeving van ouderen betreft danwel activiteiten specifiek gericht op de doelgroep ouderen. Voor de overige rechtspersonen bestaat in de regel geen noodzaak sterk alcoholische dranken te verstrekken.

De reguliere horeca kan hierin prima voorzien, paracommerciële rechtspersonen hebben geen ‘café-functie‘.

Artikel 2:34d
Koppeling toegang aan leeftijden

Gereserveerd.

Hier gaat het om de beperking van het tijdstip waarop jongeren nog worden toegelaten. Zonder opname van dit artikel in de verordening is er geen grondslag om het toe te passen en kan men geen gebruik maken van deze bevoegdheid. Dit artikel is voornamelijk van belang voor grote horeca o.a. discotheken. Dit omdat er deurbeleid gehanteerd moet worden. Voor kleine(re) horeca waar niet met een portier wordt gewerkt betekent deze maatregel een flinke kostenpost.

Op dit moment bestaat geen noodzaak om dit artikel in de verordening op te nemen. Het artikel is om die reden gereserveerd voor het geval er in de toekomst wel behoefte aan is.

Artikel 2:34e
Beperkingen andere detailhandel dan slijtersbedrijven

Gereserveerd.

Dit artikel heeft betrekking op andere detailhandel dan slijtersbedrijven zoals supermarkten, cafetaria’s zonder drank- en horecavergunning etc. en betreft het verbieden/beperken van de verkoop van alcoholhoudende drank. Het verbod wordt in grote steden soms toegepast tijdens extra grote evenementen zoals Koninginnedag en grote voetbalwedstrijden.

Op dit moment bestaat geen noodzaak om dit artikel in de verordening op te nemen. Het artikel is om die reden gereserveerd voor het geval in de toekomst wel behoefte aan is.

Artikel 2:34f
Verbod ‘happy hours’

In het kader van alcoholmatiging een wenselijke maatregel. Echter, het vaststellen van deze regel betekent veel intensieve controle ter plaatse terwijl de pakkans een gelukstreffer is. Vooralsnog is er voor gekozen het verbod wel op te nemen maar toezicht en handhaving veelal te koppelen aan andere controles.

De mogelijkheid om prijsacties bij verkooppunten zoals lokale supermarkten en slijterijen te verbieden is niet overgenomen. Supermarkten en slijterijen maken (veelal) onderdeel uit van een groter/landelijk netwerk, welke landelijk aanbiedingen en acties regelt. De brancheverenging werkt aan landelijke afspraken.

Het op gemeentelijk niveau invoeren van deze regels bevordert ‘alcoholtoerisme’ naar omliggende gemeenten (en aankopen via internet).

Artikel 2:34g
Aanvullende vragen aan paracommerciële rechtspersonen

Voorwaarde voor het houden van toezicht op artikel 2:34b lid 3 en artikel 2:34c, lid 1 is dat de doelstelling en de doelgroepen waarop de paracommerciële rechtspersoon zich richt, vastliggen en bekend zijn.

Naar boven