Regeling van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 4 november 2022, nr. IENW/BSK-2022/260807, tot wijziging van de Tijdelijke subsidieregeling drinkwater BES en rioolwaterzuiveringsinstallatie Bonaire 2018 tot en met 2024 (wijzigingen 2022-II)

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,

Gelet op artikel 4 in samenhang met de artikelen 3, eerste lid, en 5 van de Kaderwet subsidies I en M en de artikelen 2, eerste lid, en 4 van het Kaderbesluit subsidies I en M;

BESLUIT:

ARTIKEL I

De Tijdelijke subsidieregeling drinkwater BES en rioolwaterzuiveringsinstallatie Bonaire 2018 tot en met 2024 wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

In het eerste lid wordt de tabel ‘Budget subsidie drink- en afvalwater Caribisch NL (bedragen x € 1.000)’ als volgt gewijzigd:

1. Rij ‘y’ komt te luiden:

y. Subsidie op investeringen watervoorziening Saba

       

1.000

   

2. De slotrij ‘Totaal’ komt te luiden:

Totaal

6.435

5.523

8.258

10.631

10.782

9.902

8.135

B

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

In het tweede lid, onderdeel c, wordt ‘het kalenderjaar 2023’ vervangen door ‘de kalenderjaren 2023 en 2024’.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2022.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

TOELICHTING

1. Aanleiding

Jaarlijks wordt subsidie verleend aan Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Caribisch

Nederland of BES-eilanden) om de drinkwatertarieven te verlagen, de exploitatietekorten op de afvalwatervoorziening Bonaire gedeeltelijk af te dekken en noodzakelijke investeringen in de infrastructuur te doen. Daardoor worden de continuïteit, kwaliteit en toegankelijkheid van de openbare drinkwatervoorziening en afvalwatervoorziening voor de bevolking zoveel mogelijk geborgd en versterkt.

De Tijdelijke subsidieregeling drinkwater BES en rioolwaterzuiveringsinstallatie Bonaire 2018 tot en met 2024 (hierna: tijdelijke subsidieregeling) regelt met het oog hierop de doeleinden, subsidiebedragen en de verstrekking en verantwoording. De tijdelijke subsidieregeling wordt tweemaal per jaar gewijzigd, mede afhankelijk van de begrotingscycli met Voor- en Najaarsnota en wijzigingen in de fasering en uitvoering van infrastructuurprojecten. Deze regeling bevat de tweede wijziging voor 2022 met een beperkt aantal mutaties (wijziging 2022-II).

2. Inhoud van de wijziging

De wijziging 2022-II betreft de subsidie voor de (drink)watervoorziening op Saba.

Saba staat voor een aantal wateropgaven die niet geheel uit de eigen begroting gefinancierd kunnen worden. Het gaat bijvoorbeeld om het verbeteren van de waterinlaat, het uitbreiden van het distributienet voor het ‘reverse osmosis’ water (RO-water) naar de haven en naar een aantal hoger gelegen tappunten en het vergroten van de productiecapaciteit voor het RO-water. Bij Najaarsnota 2022 heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat een incidentele investeringssubsidie van € 350K voor 2022 verhoogd tot € 1.000K in verband met de bedoelde investeringen. Deze wijziging is verwerkt in artikel 3, eerste lid, van de tijdelijke subsidieregeling, in de tabel ‘Budget subsidie drink- en afvalwater Caribisch NL’, rij y (Subsidie op investeringen watervoorziening Saba). Daarmee is het bedrag in de subsidietabel in lijn gebracht met het voor 2022 bij de Najaarsnota verhoogde budget. De precieze inzet van de subsidie geschiedt op basis van projectvoorstellen bij de aanvraag, bedoeld in artikel 4 van de tijdelijke subsidieregeling. Het bedrag in de slotrij ‘Totaal’ voor 2022 is hierop aangepast1.

Vanwege onzekerheid over de doorlooptijd van de projecten, mede door onzekerheid in wereldwijde productieketens, is voorts de doorlooptijd gedurende welke de subsidie voor 2022 mag worden aangewend verlengd tot en met 2024 (wijziging artikel 5, tweede lid, aanhef en onder c van de tijdelijke subsidieregeling). Hiermee ontstaat voor de praktijk en bij de uitvoering van de projecten de nodige flexibiliteit, nodig om recht te kunnen doen aan de doorlooptijd van werkzaamheden aan het waternet, inclusief leveringstijden binnen productieketens waarvan de uitvoering mede afhankelijk is.

3. Gevolgen en effecten

De wijziging strekt tot verdere verbetering van de continuïteit, kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de openbare drinkwatervoorziening op Saba voor 2022 en volgende jaren door (aanvullende) subsidie en meer flexibiliteit in de uitvoering, waardoor noodzakelijke investeringen kunnen worden verricht. De wijzigingen vinden plaats op verzoek van het openbaar lichaam Saba en hebben geen gevolgen voor de administratieve lastendruk of regeldruk. Om die reden is van toetsing van deze aspecten afgezien.

Omdat het betreft regels voor subsidieverstrekking en de uitvoering van projecten op basis van afspraken met het openbaar lichaam Saba, is afgezien van toetsing op handhaafbaarheid en uitvoerbaarheid.

Ook is afgezien van internetconsultatie omdat sprake is van regelgeving zonder noemenswaardige of alleen positieve gevolgen voor burgers, bedrijven en instellingen (geen verandering in verplichtingen en rechten, administratieve lasten of uitvoeringslasten) en omdat consultatie niet in betekenende mate kon leiden tot aanpassing van het voorstel. Het betreft een ministeriële regeling die geen ingrijpende verandering teweegbrengt in de rechten en plichten van burgers en bedrijven en ook geen ingrijpende gevolgen heeft voor de uitvoering.

4. Inwerkingtreding

De wijzigingsregeling treedt in werking met ingang van de dag na datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2022 in verband met de extra subsidie voor het gehele kalenderjaar 2022. Hiermee wordt afgeweken van de in artikel 4.17, tweede lid, van de Aanwijzingen voor de regelgeving voor ministeriële regelingen genoemde vaste verandermomenten en van de ingevolge het vierde lid van die aanwijzing in dit geval geldende minimuminvoeringstermijn van twee maanden. Dit is gerechtvaardigd met het oog op het grote openbare belang van de continuïteit, kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de openbare drinkwatervoorziening op Saba.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Het bedrag in de slotrij is met € 550K in plaats van € 650K verhoogd omdat het eerdere bedrag (10.232K) abusievelijk € 100K te hoog was berekend. Voor de hoogte van de voor 2022 te verstrekken subsidies heeft dit geen gevolgen.

Naar boven