ARTIKEL I
De Stimuleringsregeling voor leren en ontwikkelen in mkb-ondernemingen en specifiek
voor grootbedrijven in de landbouw-, horeca- of recreatiesector wordt als volgt gewijzigd:
A
In artikel 5, onderdeel b, wordt ‘30 juni’ vervangen door ‘29 juli’.
B
In artikel 6 wordt, onder vernummering van het vierde lid tot het vijfde lid, een
lid ingevoegd, luidende:
-
4. Indien een deel van het bedrag dat beschikbaar is in een aanvraagtijdvak niet volledig
wordt benut, kunnen de resterende middelen worden toegevoegd aan de middelen van een
ander aanvraagtijdvak van hetzelfde kalenderjaar. De minister maakt de verschuivingen
van het beschikbare budget bekend op www.uitvoeringvanbeleidszw.nl.
C
Na artikel 7 wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Artikel 7a. Verstrekking van persoonsgegevens
De minister is bevoegd persoonsgegevens, die hij in het kader van deze subsidieregeling
heeft verkregen, te verstrekken aan de aanbieder van een kennis- en ondersteuningsprogramma
ten behoeve van deze subsidieregeling, ter uitvoering en verbetering van dat programma.
D
Artikel 8 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘artikel 6,’ vervangen door ‘artikel 6, eerste lid,’.
2. In het derde lid wordt na ‘Onvolledige subsidieaanvragen’ ingevoegd ‘voor subsidies
op grond van hoofdstuk 2’.
3. Na het derde lid wordt een lid toegevoegd, luidende:
E
Artikel 9 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt na ‘een subsidieaanvraag’ ingevoegd ‘op basis van hoofdstuk
2’ en vervalt’, en voor zover sprake is van een samenwerkingsverband de eisen, bedoeld
in artikel 21’.
2. Onder vernummering van het tweede, derde en vierde lid tot het derde, vierde en vijfde
lid, wordt een lid ingevoegd, luidende:
-
2. Op een subsidieaanvraag op basis van hoofdstuk 3 en hoofdstuk 4 wordt binnen 18 weken
na ontvangst beslist. De subsidieaanvraag wordt beoordeeld op grond van de voorwaarden,
bedoeld in artikel 7, en voor zover sprake is van een samenwerkingsverband de eisen,
bedoeld in artikel 21.
F
Aan artikel 13 worden, onder vervanging van ‘; of’ aan het slot van onderdeel h door
een puntkomma en onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel i door een
puntkomma, twee onderdelen toegevoegd, luidende:
-
j. de kosten voor de doorlichting van de onderneming, bedoeld in artikel 4, eerste lid,
onderdeel a, indien deze onvoldoende duidelijk is toegesneden op de scholingsbehoefte
vanuit het perspectief van de desbetreffende mkb-onderneming; of
-
k. de kosten voor de ondersteuning en begeleiding bij het ontwikkelen of invoeren van
een methode in de onderneming als bedoeld in artikel 4, eerste lid, onderdeel c, indien
deze onvoldoende duidelijk is toegesneden op desbetreffende mkb-onderneming.
G
In artikel 18, tweede lid, wordt in de aanhef ‘artikel 4, eerste lid, onderdeel a,
b en c’ vervangen door ‘artikel 4, eerste lid, onderdeel a en c’.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juni 2022.
TOELICHTING
1. Algemeen
De Stimuleringsregeling voor leren en ontwikkelen in mkb-ondernemingen en specifiek
voor de grootbedrijven in de landbouw-, horeca- of recreatiesector (SLIM-regeling)
is met ingang van 1 januari 2020 in werking getreden. Via deze wijzigingsregeling
wordt een aantal knelpunten opgelost, die inhoudelijk worden toegelicht in de volgende
paragraaf.
2. Inhoudelijk
Met deze wijzigingsregeling worden enkele omissies en onduidelijkheden hersteld.
Stimuleren benutting subsidiebudget
Voorafgaand aan een jaar worden de subsidieplafonds voor ieder tijdvak vastgesteld.
Echter, wanneer er sprake is van onderbenutting in een tijdvak, is het in de SLIM-regeling
niet mogelijk om middelen in een ander tijdvak beschikbaar te stellen. Het komt voor
dat er aanvragen om inhoudelijke redenen worden afgewezen of aanvragers hun aanvraag
intrekken, waardoor er middelen in een tijdvak onbenut blijven. Deze wijzigingsregeling
maakt het mogelijk om middelen die niet worden benut, naar een ander tijdvak binnen
hetzelfde kalenderjaar te verschuiven. Naar verwachting zal daardoor het subsidiebudget
beter worden benut.
Behandelwijze aanvragen in tijdvak samenwerkingsverbanden en grootbedrijven in de
landbouw-, horeca- of recreatiesector
In de SLIM-regeling is opgenomen dat deze doelgroep een aanvraag kan indienen in de
maand juni. Met deze wijzigingsregeling wordt het aanvraagtijdvak van samenwerkingsverbanden
en grootbedrijven met een maand verlengd naar juni en juli. Verder verandert via de
wijzigingsregeling de behandelwijze van aanvragen. Momenteel wordt de volgorde van
behandeling gebaseerd op een loting. Maar omdat er in dit aanvraagtijd veel minder
aanvragen binnenkomen dan bij individuele mkb-bedrijven, is het voor mogelijk om aanvragen
op volgorde van binnenkomst te behandelen. Daarmee is het voor de uitvoerder, UVB,
mogelijk om aanvragen direct in behandeling te nemen en ook sneller uitsluitsel te
geven aan de aanvrager over het al dan niet verlenen van de aanvraag. Op dit moment
komen verreweg de meeste aanvragen in de laatste drie dagen van juni binnen. Daardoor
ontstaat een piekdrukte en is er later zicht op hoeveel aanvragen er daadwerkelijk
verleend zijn.
Kennis- en ondersteuningsprogramma
Deze wijzigingsregeling biedt grondslag voor de verstrekking van persoonsgegevens,
die via de subsidieregeling zijn verkregen, aan de externe partij die het kennis-
en ondersteuningsprogramma verzorgt. Het doel hiervan is dat deze partij aanvragers
kan benaderen met de uitnodiging om deel te nemen aan het kennis- en ondersteuningsprogramma
dat bij de SLIM-regeling hoort.
Het programma is erop gericht om aanvragers van de subsidie zoveel mogelijk handvatten
te geven om de activiteiten in het kader van de subsidie goed uit te voeren. Zo worden
voor de aanvragers kennis,- en visiebijeenkomsten georganiseerd, is een website met
informatie beschikbaar en kunnen aanvragers hun vragen stellen via dit programma.
Door het ontbreken van een grondslag voor gegevensuitwisseling was het tot op heden
niet mogelijk voor de uitvoerder van het programma om contactgegevens van aanvragers
te ontvangen. Hierdoor is het bereik minder groot en is een groot deel van de aanvragers
niet op de hoogte van de ondersteuningsmogelijkheden. Met deze wijzigingsregeling
wordt het mogelijk om de aanvragers op de hoogte te stellen van de ondersteuningsmogelijkheden
en van passende informatie te voorzien. Voor de uitwisseling van contactgegevens is
een verwerkersovereenkomst opgesteld en zijn afspraken gemaakt over het beheer en
gebruik van de contactgegevens, die passen binnen de kaders van de privacywetgeving.
Niet subsidiabele kosten
Bij de einddeclaratie van aanvragen werden producten opgeleverd waaruit niet duidelijk
volgde hoe maatwerk was geleverd voor de onderneming en de werkenden. Het komt voor
dat gemachtigde partijen standaardaanvragen namens mkb-ondernemingen indienen. Hoewel
er niets op tegen is om een gemachtigde partij in te zetten voor de aanvraag en uitvoering
van het project, moet wel blijken dat het project en de eindverantwoording op de onderneming
is toegesneden.
3. Financiële gevolgen
Wanneer middelen niet gebonden zijn aan het aanvraagtijdvak, maar bij onderbenutting
doorgeschoven kunnen worden binnen hetzelfde jaar, heeft dat tot gevolg dat er in
het laatste tijdvak meer budget beschikbaar kan zijn. Het belangrijkste effect is
dat onderuitputting op jaarbasis kleiner wordt, doordat middelen niet tussentijds
vrijvallen. Daarmee ontstaat er naar verwachting pas later in het jaar duidelijkheid
over de (onder)benutting van het subsidiebudget.
4. Gevolgen voor de administratieve lasten
De wijzigingen hebben voor aanvragers geen gevolgen voor de administratieve lasten.
De wijziging heeft voor de uitvoerder UVB het gevolg dat er mogelijk meer aanvragen
in het laatste tijdvak moeten worden behandeld. Daarnaast heeft de wijziging in behandelwijze
van aanvragen voor het tijdvak van samenwerkingsverbanden en grootbedrijven gevolgen
voor UVB. UVB zal bij aanvang van het aanvraagtijdvak in juni direct aanvragen in
behandeling kunnen nemen.
5. Communicatie
Deze regeling wordt gepubliceerd in de Staatscourant. De voor subsidieaanvragers relevante
regels worden door Uitvoering van Beleid gecommuniceerd.
6. Inwerkingtreding
Deze wijziging treedt in werking per 1 juni 2022.
II. Artikelsgewijs
Artikel I
Onderdeel A. Verlenging aanvraagtijdvak
Het aanvraagtijdvak voor aanvragen op basis van hoofdstuk 3 (samenwerkingsverbanden)
en hoofdstuk 4 (grootbedrijven in de landbouw- horeca- of recreatiesector) wordt met
een maand verlengd. Daarmee wordt het aanvraagtijdvak van 1 juni 09:00 tot en met
29 juli 17:00.
Onderdeel B. Verschuivingen subsidiebudget
Het wordt mogelijk om extra geld beschikbaar te stellen voor een aanvraagtijdvak,
als het bedrag dat beschikbaar was voor een eerder aanvraagtijdvak niet volledig benut
is. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om extra budget beschikbaar te stellen voor
het aanvraagtijdvak voor aanvragen op basis van hoofdstuk 2 (mkb) in september, als
er sprake was van onderuitputting bij het aanvraagtijdvak voor aanvragen op basis
van hoofdstuk 3 (samenwerkingsverbanden) in juni en juli.
Als er een verschuiving plaatsvindt, wordt de verschuiving en de hoogte van het beschikbare
budget bekend gemaakt op www.uitvoeringvanbeleidszw.nl.
Onderdeel C. Grondslag gegevensverstrekking
De Minister van SZW verstrekt subsidies voor activiteiten die passen in het werkgelegenheidsbeleid
en het arbeidsmarktbeleid. Daartoe behoort ook de SLIM-regeling.
In het kader van deze regeling wordt er door een externe partij een kennis- en ondersteuningsprogramma
verzorgd. Ter uitvoering en verbetering van dat kennis- en ondersteuningsprogramma
zal de minister persoonsgegevens van aanvragers van de subsidie delen met de uitvoerder
van het kennis- en ondersteuningsprogramma.
Onderdelen D & E. Wijziging rangschikking en beoordeling
Aanvragen op basis van hoofdstuk 3 (samenwerkingsverbanden) en hoofdstuk 4 (grootbedrijven
in de landbouw- horeca- of recreatiesector) zullen worden beoordeeld op basis van
binnenkomst (onderdeel D). Deze aanvragen worden beoordeeld binnen 18 weken na ontvangst
(onderdeel E). Daarmee worden deze aanvragen anders beoordeeld dan aanvragen op basis
van hoofdstuk 2 (mkb), die op basis van loting gerangschikt en beoordeeld worden en
die binnen 18 weken na sluiting van het aanvraagtijdvak behandeld worden.
Artikel 2.3, eerste lid, van de Kaderregeling subsidies OCW, SZW en VWS wordt van
toepassing op de aanvragen op basis van hoofdstuk 3 en hoofdstuk 4. Dit betekent dat
als een onvolledige aanvraag aangevuld is, de dag waarop de volledige aangevulde aanvraag
is ontvangen als de datum van ontvangst geldt. Ook wordt de onderlinge rangschikking
van dit soort aanvragen die op hetzelfde tijdstip zijn ontvangen door middel van loting
vastgesteld.
Onderdeel F. Niet-subsidiabele kosten
Bij de einddeclaratie van aanvragen werden in vorige periodes producten opgeleverd
waaruit niet duidelijk volgde hoe maatwerk was geleverd voor de onderneming en de
werkenden in de onderneming bij de activiteiten als bedoeld in artikel 4, eerste lid,
onderdelen a en c. In onderdeel j en k wordt daarom verduidelijkt dat een project
niet in aanmerking komt voor subsidie indien niet wordt voorzien in een duidelijk
op de onderneming en de werkenden toegesneden doorlichting, ondersteuning en/of begeleiding.
Onderdeel G. Subsidiebedrag en subsidiabele kosten
Bij wijziging van 28 februari 2022 (Stcrt. 2022, 6406) is de hoogte van het subsidiebedrag voor loopbaan- en ontwikkeltrajecten gelijkgesteld
met het subsidiebedrag uit de Tijdelijke subsidieregeling NL leert door met inzet
van ontwikkeladvies. Bij die wijziging is deze bepaling over het hoofd gezien. Dat
wordt met deze wijziging gecorrigeerd.
Artikel II
De wijziging treedt in werking per 1 juni 2022. De regeling wordt daarmee gewijzigd
wanneer een aanvraagtijdvak om subsidie aan te vragen open gaat.
Daardoor is het mogelijk om de gegevens van nieuwe aanvragers per 1 juni aan de uitvoerder
van het kennis- en ondersteuningsprogramma te verstrekken.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip