Regeling van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 5 oktober 2020, 2020-0000131068, tot wijziging van de Regeling SUWI in verband met de naamgeving en verslaglegging van werkgeversservicepunten

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikelen 2.4, tweede lid, en 2.6, zesde lid, van het Besluit SUWI;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling SUWI wordt als volgt gewijzigd:

A

Na artikel 1.7 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 1.8. Centrumgemeente

De centrumgemeenten, bedoeld in artikel 2.4, tweede lid, van het Besluit SUWI zijn:

  • Alkmaar (arbeidsmarktregio Noord-Holland Noord);

  • Almere (arbeidsmarktregio Flevoland);

  • Amersfoort (arbeidsmarktregio Amersfoort);

  • Amsterdam (arbeidsmarktregio Groot-Amsterdam);

  • Apeldoorn (arbeidsmarktregio Stedendriehoek en Noordwest Veluwe);

  • Arnhem (arbeidsmarktregio Midden-Gelderland);

  • Breda (arbeidsmarktregio West-Brabant);

  • Den Bosch (arbeidsmarktregio Noordoost-Brabant);

  • Den Haag (arbeidsmarktregio Haaglanden);

  • Doetinchem (arbeidsmarktregio Achterhoek);

  • Dordrecht (arbeidsmarktregio Drechtsteden);

  • Ede (arbeidsmarktregio Foodvalley);

  • Eindhoven (arbeidsmarktregio Zuidoost-Brabant);

  • Emmen (arbeidsmarktregio Drenthe);

  • Enschede (arbeidsmarktregio Twente);

  • Goes (arbeidsmarktregio Zeeland);

  • Gorinchem (arbeidsmarktregio Gorinchem);

  • Gouda (arbeidsmarktregio Midden-Holland);

  • Groningen (arbeidsmarktregio Groningen);

  • Haarlem (arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond);

  • Heerlen (arbeidsmarktregio Zuid-Limburg);

  • Helmond (arbeidsmarktregio Helmond-De Peel);

  • Hilversum (arbeidsmarktregio Gooi en Vechtstreek);

  • Leeuwarden (arbeidsmarktregio Friesland);

  • Leiden (arbeidsmarktregio Holland Rijnland);

  • Nijmegen (arbeidsmarktregio Rijk van Nijmegen);

  • Roermond (arbeidsmarktregio Midden-Limburg);

  • Rotterdam (arbeidsmarktregio Rijnmond);

  • Tiel (arbeidsmarktregio Rivierenland);

  • Tilburg (arbeidsmarktregio Midden-Brabant);

  • Utrecht (arbeidsmarktregio Midden-Utrecht);

  • Venlo (arbeidsmarktregio Noord-Limburg);

  • Zaanstad (arbeidsmarktregio Zaanstreek/Waterland);

  • Zoetermeer (arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal);

  • Zwolle (arbeidsmarktregio Zwolle).

B

Na artikel 5.21a. worden twee artikelen ingevoegd, luidende:

Artikel 5.21b. Naamgeving werkgeversservicepunt

Het gezamenlijk aanspreekpunt, bedoeld in artikel 2.5, derde lid, van het Besluit SUWI gebruikt ten minste de naam ‘werkgeversservicepunt’ in combinatie met de naam van de arbeidsmarktregio.

Artikel 5.21c. Verslaglegging resultaten uitvoeringsplan

De verslaglegging van het uitvoeringsplan, bedoeld in artikel 2.6, zesde lid, van het Besluit SUWI bevat ten minste de behaalde resultaten, bedoeld in artikel 2.6, derde lid, onder c, van het Besluit SUWI, van afzonderlijke gemeenten en UWV.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking op 1 januari 2021.

Deze regeling zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 5 oktober 2020

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, B. van ’t Wout

TOELICHTING

Per 1 januari 2021 worden drie artikelen aan het Besluit SUWI toegevoegd om de werkgeversdienstverlening en het matchen in de arbeidsmarktregio’s structureel te versterken (Besluit tot wijziging van Besluit SUWI in verband met de regeling van samenwerking, regie en de werkgeversdienstverlening in arbeidsmarktregio’s ten behoeve van de uitvoering van de arbeidstoeleidingstaak van het UWV en de colleges van B&W en het matchen van werkzoekenden en werkgevers, Stb. 2020, 228, hierna: Besluit SUWI). Daarmee moeten werkgevers en werkzoekenden elkaar makkelijker kunnen vinden in de arbeidsmarktregio’s, waardoor meer mensen duurzaam aan het werk gaan. In het Besluit SUWI is geregeld dat er bij ministeriële regeling nadere regels worden gesteld. Artikel 2.4, tweede lid, Besluit SUWI regelt dat bij ministeriële regeling per arbeidsmarktregio een centrumgemeente wordt vastgesteld. Artikel 2.6, zesde lid, Besluit SUWI regelt dat op het niveau van ministeriële regeling regels worden gesteld voor de naamgeving van de werkgeversservicepunten en de verslaglegging over de resultaten.

Centrumgemeenten

Voor de vaststelling van de centrumgemeenten als bedoeld in artikel 2.4, tweede lid, Besluit SUWI is aangesloten bij de opsomming van centrumgemeenten die in de Subsidieregeling ESF 2014–2020 is opgenomen en het Besluit werkgebieden UWV 2020 waar de gemeente van vestiging vergelijkbaar is met de centrumgemeente. Voor de duiding binnen welke arbeidsmarktregio de centrumgemeente valt moet gekeken worden naar de vaststelling van de arbeidsmarktregio’s door het UWV.

Naamgeving van het gezamenlijke, publieke aanspreekpunt per arbeidsmarktregio

Per 1 januari 2021 kent elke arbeidsmarktregio één gezamenlijk aanspreekpunt, bedoeld in artikel 2.5, derde lid, van het Besluit SUWI voor de dienstverlening aan werkgevers om meer werkzoekenden aan het werk te helpen: het werkgeversservicepunt. Het is wenselijk om de publieke werkgeversservicepunten van gemeenten en UWV in alle arbeidsmarktregio’s landelijk beter herkenbaar en vindbaar te maken om zo de dienstverlening aan werkgevers en het matchen op werk structureel te versterken. Door eenduidigheid in de naamgeving te regelen weten werkgevers de publieke dienstverlening beter te vinden in de arbeidsmarktregio, waardoor meer werkzoekenden aan werk geholpen kunnen worden. De praktijk is nu dat er sprake is van differentiatie in naamgeving van de werkgeversservicepunten in de arbeidsmarktregio’s wat de herkenbaarheid en vindbaarheid van de regionale werkgeversdienstverlening niet ten goede komt en werkgevers dat juist wel graag willen. Daarom wordt geregeld dat elk gezamenlijk aanspreekpunt voor de regionale werkgeversdienstverlening in de naamgeving ten minste de naam ‘werkgeversservicepunt’ in combinatie met de naam van de arbeidsmarktregio gebruikt. Dat geldt ook voor elke website van het gezamenlijke aanspreekpunt (het digitale contactpunt voor de regionale dienstverlening aan werkgevers). Het is aan de arbeidsmarktregio om te bepalen of er daarnaast nog een andere naam wordt toegevoegd, ook mag de naam van de arbeidsmarktregio als ondertitel worden gebruikt ten gunste van de leesbaarheid.

Verslaglegging over resultaten uitvoeringsplan

Gemeenten en UWV stellen in elke arbeidsmarktregio jaarlijks een gezamenlijk uitvoeringsplan vast en zij stellen jaarlijks een verslag van de resultaten van de resultaten van het vorige uitvoeringsplan op. Op grond van artikel 2.6, zesde lid, van het Besluit SUWI worden nadere regels gesteld over de verslaglegging van de te behalen resultaten in het uitvoeringsplan, bedoeld in artikel 2.6, derde lid, onderdeel c, van Besluit SUWI.

Het is van belang dat de verslaglegging van de resultaten van de afzonderlijke gemeenten en UWV in een arbeidsmarktregio inzichtelijk worden gemaakt. Daarmee wordt de opbrengst van regionale samenwerking in de arbeidsmarktregio voor de partijen afzonderlijk ook zichtbaar.

2. Ingewonnen adviezen en toetsen

De onderhavige regeling is voor een uitvoeringstoets voorgelegd aan het UWV en de VNG, en het uitvoeringspanel van SZW waar de VNG en de gemeenten aan deelnemen. Ook heeft een internetconsultatie plaatsgevonden en is er advies ingewonnen bij het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR).

2.1. UWV

Het UWV heeft aangegeven dat de regeling uitvoerbaar is op 1 januari 2021. Als aandachtspunt brengt het UWV de potentieel vertragende werking van de coronaperikelen onder de aandacht op de implementatiewerkzaamheden van de aangepaste SUWI-regelgeving. Dit wordt door SZW erkend, maar daarbij wordt ook benadrukt, juist in deze tijd, het belang van een goede dienstverlening aan werkgevers vanuit de werkgeversservicepunten (waarin UWV en gemeenten samenwerken) om werkgevers te faciliteren bij het creëren van kansen voor deze werkzoekenden.

2.2 VNG

De VNG brengt in haar reactie enkele punten onder de aandacht. Ten eerste merkt zij op dat een aantal namen van de arbeidsmarktregio’s verschilt met de opsomming in het Besluit werkgebieden 2020 van UWV. Dit verschil is weggenomen. Ten tweede vraagt de VNG zich af of de vaststelling van centrumgemeenten in de Regeling SUWI losstaat van de mogelijkheid van de colleges van burgemeester en wethouders van gemeenten om binnen de arbeidsmarktregio een andere gemeente dan de centrumgemeente te kunnen aanwijzen als regievoerder voor de werkgeversdienstverlening, wat wordt bevestigd. Tot slot brengt de VNG als zorgpunt de potentieel vertragende werking van de coronaperikelen onder de aandacht op de implementatiewerkzaamheden. Dit wordt door SZW erkend, maar daarbij wordt ook benadrukt, juist in deze tijd, het belang van een goede dienstverlening aan werkgevers vanuit de werkgeversservicepunten (waarin UWV en gemeenten samenwerken) om werkgevers te faciliteren bij het creëren van kansen voor deze werkzoekenden.

2.3 Uitvoeringspanel

Het Uitvoeringspanel waaraan VNG en gemeenten deelnemen had geen op- of aanmerkingen ten aanzien van de regeling.

2.4 Internetconsultatie

De internetconsultatie liep van 23 juni 2020 tot en met 21 juli 2020. Er zijn geen reacties binnengekomen.

2.5 Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR)

Het College heeft naar de regeling gekeken en is tot de conclusie gekomen dat er geen gevolgen voor de regeldruk van bedrijven en burgers zijn.

Inwerkingtreding

De inwerkingtredingsdatum sluit aan bij de inwerkingtreding van het Besluit SUWI.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, B. van ’t Wout

Naar boven