TOELICHTING
Per 1 januari 2021 worden drie artikelen aan het Besluit SUWI toegevoegd om de werkgeversdienstverlening
en het matchen in de arbeidsmarktregio’s structureel te versterken (Besluit tot wijziging
van Besluit SUWI in verband met de regeling van samenwerking, regie en de werkgeversdienstverlening
in arbeidsmarktregio’s ten behoeve van de uitvoering van de arbeidstoeleidingstaak
van het UWV en de colleges van B&W en het matchen van werkzoekenden en werkgevers,
Stb. 2020, 228, hierna: Besluit SUWI). Daarmee moeten werkgevers en werkzoekenden elkaar makkelijker
kunnen vinden in de arbeidsmarktregio’s, waardoor meer mensen duurzaam aan het werk
gaan. In het Besluit SUWI is geregeld dat er bij ministeriële regeling nadere regels
worden gesteld. Artikel 2.4, tweede lid, Besluit SUWI regelt dat bij ministeriële
regeling per arbeidsmarktregio een centrumgemeente wordt vastgesteld. Artikel 2.6,
zesde lid, Besluit SUWI regelt dat op het niveau van ministeriële regeling regels
worden gesteld voor de naamgeving van de werkgeversservicepunten en de verslaglegging
over de resultaten.
Centrumgemeenten
Voor de vaststelling van de centrumgemeenten als bedoeld in artikel 2.4, tweede lid,
Besluit SUWI is aangesloten bij de opsomming van centrumgemeenten die in de Subsidieregeling
ESF 2014–2020 is opgenomen en het Besluit werkgebieden UWV 2020 waar de gemeente van
vestiging vergelijkbaar is met de centrumgemeente. Voor de duiding binnen welke arbeidsmarktregio
de centrumgemeente valt moet gekeken worden naar de vaststelling van de arbeidsmarktregio’s
door het UWV.
Naamgeving van het gezamenlijke, publieke aanspreekpunt per arbeidsmarktregio
Per 1 januari 2021 kent elke arbeidsmarktregio één gezamenlijk aanspreekpunt, bedoeld
in artikel 2.5, derde lid, van het Besluit SUWI voor de dienstverlening aan werkgevers
om meer werkzoekenden aan het werk te helpen: het werkgeversservicepunt. Het is wenselijk
om de publieke werkgeversservicepunten van gemeenten en UWV in alle arbeidsmarktregio’s
landelijk beter herkenbaar en vindbaar te maken om zo de dienstverlening aan werkgevers
en het matchen op werk structureel te versterken. Door eenduidigheid in de naamgeving
te regelen weten werkgevers de publieke dienstverlening beter te vinden in de arbeidsmarktregio,
waardoor meer werkzoekenden aan werk geholpen kunnen worden. De praktijk is nu dat
er sprake is van differentiatie in naamgeving van de werkgeversservicepunten in de
arbeidsmarktregio’s wat de herkenbaarheid en vindbaarheid van de regionale werkgeversdienstverlening
niet ten goede komt en werkgevers dat juist wel graag willen. Daarom wordt geregeld
dat elk gezamenlijk aanspreekpunt voor de regionale werkgeversdienstverlening in de
naamgeving ten minste de naam ‘werkgeversservicepunt’ in combinatie met de naam van
de arbeidsmarktregio gebruikt. Dat geldt ook voor elke website van het gezamenlijke
aanspreekpunt (het digitale contactpunt voor de regionale dienstverlening aan werkgevers).
Het is aan de arbeidsmarktregio om te bepalen of er daarnaast nog een andere naam wordt toegevoegd, ook mag
de naam van de arbeidsmarktregio als ondertitel worden gebruikt ten gunste van de
leesbaarheid.
Verslaglegging over resultaten uitvoeringsplan
Gemeenten en UWV stellen in elke arbeidsmarktregio jaarlijks een gezamenlijk uitvoeringsplan
vast en zij stellen jaarlijks een verslag van de resultaten van de resultaten van
het vorige uitvoeringsplan op. Op grond van artikel 2.6, zesde lid, van het Besluit
SUWI worden nadere regels gesteld over de verslaglegging van de te behalen resultaten
in het uitvoeringsplan, bedoeld in artikel 2.6, derde lid, onderdeel c, van Besluit SUWI.
Het is van belang dat de verslaglegging van de resultaten van de afzonderlijke gemeenten
en UWV in een arbeidsmarktregio inzichtelijk worden gemaakt. Daarmee wordt de opbrengst
van regionale samenwerking in de arbeidsmarktregio voor de partijen afzonderlijk ook
zichtbaar.
2. Ingewonnen adviezen en toetsen
De onderhavige regeling is voor een uitvoeringstoets voorgelegd aan het UWV en de
VNG, en het uitvoeringspanel van SZW waar de VNG en de gemeenten aan deelnemen. Ook
heeft een internetconsultatie plaatsgevonden en is er advies ingewonnen bij het Adviescollege
Toetsing Regeldruk (ATR).
2.1. UWV
Het UWV heeft aangegeven dat de regeling uitvoerbaar is op 1 januari 2021. Als aandachtspunt
brengt het UWV de potentieel vertragende werking van de coronaperikelen onder de aandacht
op de implementatiewerkzaamheden van de aangepaste SUWI-regelgeving. Dit wordt door
SZW erkend, maar daarbij wordt ook benadrukt, juist in deze tijd, het belang van een
goede dienstverlening aan werkgevers vanuit de werkgeversservicepunten (waarin UWV
en gemeenten samenwerken) om werkgevers te faciliteren bij het creëren van kansen
voor deze werkzoekenden.
2.2 VNG
De VNG brengt in haar reactie enkele punten onder de aandacht. Ten eerste merkt zij
op dat een aantal namen van de arbeidsmarktregio’s verschilt met de opsomming in het
Besluit werkgebieden 2020 van UWV. Dit verschil is weggenomen. Ten tweede vraagt de
VNG zich af of de vaststelling van centrumgemeenten in de Regeling SUWI losstaat van
de mogelijkheid van de colleges van burgemeester en wethouders van gemeenten om binnen
de arbeidsmarktregio een andere gemeente dan de centrumgemeente te kunnen aanwijzen
als regievoerder voor de werkgeversdienstverlening, wat wordt bevestigd. Tot slot
brengt de VNG als zorgpunt de potentieel vertragende werking van de coronaperikelen onder de aandacht op de implementatiewerkzaamheden. Dit wordt door SZW erkend,
maar daarbij wordt ook benadrukt, juist in deze tijd, het belang van een goede dienstverlening
aan werkgevers vanuit de werkgeversservicepunten (waarin UWV en gemeenten samenwerken)
om werkgevers te faciliteren bij het creëren van kansen voor deze werkzoekenden.
2.3 Uitvoeringspanel
Het Uitvoeringspanel waaraan VNG en gemeenten deelnemen had geen op- of aanmerkingen
ten aanzien van de regeling.
2.4 Internetconsultatie
De internetconsultatie liep van 23 juni 2020 tot en met 21 juli 2020. Er zijn geen
reacties binnengekomen.
2.5 Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR)
Het College heeft naar de regeling gekeken en is tot de conclusie gekomen dat er geen
gevolgen voor de regeldruk van bedrijven en burgers zijn.
Inwerkingtreding
De inwerkingtredingsdatum sluit aan bij de inwerkingtreding van het Besluit SUWI.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
B. van ’t Wout