De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
Gelet op de artikelen 3, tweede lid, 8, derde lid, onderdeel b, en 22 van de Wet arbeid
vreemdelingen;
Besluit:
ARTIKEL I
De Regeling uitvoering Wet arbeid vreemdelingen 2014 wordt als volgt gewijzigd:
A
In paragraaf 1. Van bijlage I, onder ‘Uitzonderingen gecombineerde vergunning’ vervallen
‘seizoenswerkers,’ en ‘binnen een onderneming overgeplaatste personen als bedoeld
in paragraaf 24,’ in de zinsnede ‘seizoenswerkers, studenten, asielzoekers, ter beschikking
gestelde werknemers (tenzij de artikelen 56 en 57 VwEU op hen van toepassing zijn),
zeevarenden, binnen een onderneming overgeplaatste personen als bedoeld in paragraaf
24, en personen die inreizen met een visum.’
B
Paragraaf 19 van bijlage I komt te luiden:
19. Docenten in het internationaal onderwijs
Voor docenten in het internationaal primair en voortgezet onderwijs kan een tewerkstellingsvergunning
worden verleend zonder toets aan artikel 8, eerste lid, onder a, b en c, van de Wav
met een maximale duur van drie jaar. Bij een verblijf van langer dan drie maanden
geldt hetzelfde voor het advies over het verlenen of verlengen van de gecombineerde
vergunning.
Bij buitenlandse scholen gaat het om docenten die benodigd zijn om specifiek volgens
het schoolsysteem van een buitenlands onderwijssysteem onderwijs te geven en in het
buitenlandse onderwijssysteem zijn opgeleid. Bij afdelingen voor internationaal georiënteerd
onderwijs, Europese scholen en niet-bekostigde internationale scholen gaat het om
docenten die ervaring hebben met het doceren van het door de betreffende school aangeboden
internationale of Europese curriculum. Deze docenten moeten over de vereiste kwalificaties
beschikken om onderwijs aan de betreffende school te mogen geven. Daarnaast moeten
deze docenten de competenties hebben om onderwijs te geven in het Engels of een andere
voor de betreffende school relevante vreemde taal.
C
Paragraaf 34a komt te luiden:
34a. Conservatoren en restauratoren in dienst van werkgevers, lid van de Museumvereniging
Bij verblijf voor langer dan drie maanden moeten conservatoren en restauratoren in
het bezit zijn van een gecombineerde vergunning. De leden van de Museumvereniging
hebben met regelmaat internationale expertise op het terrein van conservatoren en
restauratoren nodig. Bij het vaststellen van haar advies aan de IND met betrekking
tot aanvragen voor een gecombineerde vergunning voor conservatoren en restauratoren
van werkgevers die lid zijn van de Museumvereniging, toetst UWV, in afwijking van
artikel 8, eerste lid, onder a, b en c van de Wav, niet op de aanwezigheid van prioriteitgenietend
aanbod, de verplichte vacaturemelding bij UWV en de wervingsinspanningen van de werkgever.
Conservatoren en restauratoren die werkzaamheden komen verrichten bij musea die aangesloten
zijn bij de Museumvereniging voor korter dan zes aaneengesloten weken in een periode
van 13 weken, kunnen ook gebruik maken van de vrijstelling zoals beschreven in artikel
1, eerste lid, onderdeel a en onder 7, van het BuWav, omdat dan ook sprake is van
incidentele arbeid.
ARTIKEL II
In het achtentwintigste lid van Bijlage II wordt ‘El Salvador (Trb. 2016, 157);’ in de alfabetische rangschikking ingevoegd.
ARTIKEL III
Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag van de eerste kalendermaand
na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
TOELICHTING
Inhoud wijzigingen
Met deze wijziging van de Regeling uitvoering Wet arbeid vreemdelingen worden verschillende
wijzigingen gevoerd. Allereerst wordt de reikwijdte van de regeling voor internationaal
onderwijs uitgebreid. Daarnaast is in Bijlage III opgenomen dat de afhankelijke gezinsleden
van diplomatiek, consulair, administratief en technisch personeel van diplomatieke
vertegenwoordigingen en consulaire posten van de staat El Salvador werkzaamheden verrichten
zonder dat het verbod uit artikel 2 van de Wet arbeid vreemdelingen op hen van toepassing
is. Tot slot zijn enige technische wijzigingen doorgevoerd.
Regeling internationaal onderwijs
Op 13 juni 2017 heeft de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mede
namens de minister van Economische Zaken, het actieplan ‘Voorbereid op de toekomst’
van de Taskforce Internationaal Onderwijs aan de Tweede Kamer gezonden (Kamerstukken
II 2016/17, 22 452, nr. 55). Eén van de door de Taskforce gesignaleerde knelpunten ziet op het aantrekken van
docenten van buiten de EU/EER voor het internationaal onderwijs in Nederland. De regeling
biedt nu alleen aan buitenlandse nationale scholen de mogelijkheid om docenten van
buiten de EU/EER aan te trekken met een tewerkstellingsvergunning dan wel een gecombineerde
vergunning voor verblijf en arbeid voor de duur van drie jaar zonder de toets of er
binnen Nederland of de EU prioriteitgenietend aanbod op de arbeidsmarkt aanwezig is.
De Taskforce heeft de aanbeveling gedaan de regeling aan te passen zodat deze mogelijkheid
ook wordt geboden aan docenten van buiten de EU/EER aan afdelingen voor internationaal
georiënteerd onderwijs, de zogenoemde niet-bekostigde internationale scholen. Met
de wijziging wordt uitvoering gegeven aan deze aanbeveling. Naast buitenlandse nationale
scholen en bekostigde internationale scholen worden ook Europese scholen en niet-bekostigde
internationale scholen onder de reikwijdte van de regeling gebracht. Het wordt daarmee
eenvoudiger om voor deze scholen docenten van buiten de EU/EER aan te trekken. Goed
onderwijs voor kinderen is één van de aspecten die van belang is bij het aantrekken
van kennismigranten. Een goed aanbod van internationaal onderwijs draagt op deze wijze
bij aan de Nederlandse kenniseconomie.
Voor de afgifte van een tewerkstellingsvergunning of gecombineerde vergunning zal,
in afwijking van artikel 8, eerste lid, aanhef en onderdeel a, Wet arbeid vreemdelingen
(Wav) niet voorafgaand getoetst worden of er prioriteitgenietend aanbod op de arbeidsmarkt
binnen Nederland of de EU aanwezig is. Ook de inspanningsverplichting en de verplichte
melding aan het UWV, zoals neergelegd in artikel 8, eerste lid, aanhef en onderdeel
b en c is niet van toepassing. Bij de aanvraag van een tewerkstellingsvergunning of
gecombineerde vergunning onder deze paragraaf toont de school aan dat de afdeling
voor internationaal georiënteerd onderwijs wordt bekostigd of voor bekostiging in
aanmerking is gebracht dan wel dat de school op grond van de Regeling aanwijzing internationale
en buitenlandse scholen is aangewezen als school als bedoeld in artikel 1, onderdeel
b, subonderdeel 4 van de Leerplichtwet 1969 of wanneer sprake is van een Europese
School die onder toezicht staat van de Board of Inspectors of the European Schools.
Technische wijzigingen in Bijlage I, paragrafen 1 en 34a
In paragraaf 1 van Bijlage I zijn enige technische wijzigingen doorgevoerd. Ook voor
seizoenswerkers en binnen een onderneming overgeplaatste personen kan gebruik gemaakt
worden van de gecombineerde vergunning voor verblijf en arbeid sinds de implementatie
van de Richtlijn betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen
van derde landen met het oog op tewerkstelling als seizoenarbeider (PbEU 2014, L 94)
en de Richtlijn betreffende de voorwaarden voor toegang en verblijf van onderdanen
van derde landen in het kader van een overplaatsing binnen een onderneming (PbEU 2014,
L 157).
Met betrekking tot paragraaf 34a zijn eveneens enkele technische wijzigingen doorgevoerd.
De titel van de paragraaf is aangepast om aan te sluiten bij de tekst van de paragraaf
(waarbij ‘curatoren’ is vervangen door ‘conservatoren’). Voorts is de ‘Vereniging
voor Rijksmusea’ vervangen door ‘Museumvereniging’ omdat de Vereniging voor Rijksmusea
is opgegaan in de Museumvereniging.
Uitvoerings- en handhavingstoets
De Inspectie SZW en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) hebben
respectievelijk een handhavings- en uitvoeringstoets uitgebracht.
De Inspectie SZW heeft geconstateerd dat de aanpassing van de RuWav de handhaafbaarheid
van de Wav niet beïnvloedt en ook geen gevolgen heeft voor het capaciteitsbeslag van
de Inspectie SZW.
UWV heeft in haar uitvoeringstoets verzocht om verduidelijking van de passage over
de kwalificaties en competenties van de internationale docenten, hetgeen ook gebeurd
is. Voorts heeft UWV meegedeeld dat de wijziging tot lagere regeldruk leidt omdat
voor deze groep geen arbeidsmarkttoets meer hoeft te worden uitgevoerd en de duur
van de vergunning voor deze groep langer is.
Regeldruk
De administratieve lasten (het voldoen aan informatieverplichtingen voortvloeiend
uit wet- en regelgeving van de overheid) en de inhoudelijke nalevingskosten (de kosten
voor het kunnen voldoen aan de inhoudelijke verplichtingen zoals vastgelegd in wet-
en regelgeving) vormen gezamenlijk de kosten die samenhangen met regeldruk. Het kabinet
streeft er naar de regeldruk voor burgers, bedrijven en professionals terug te dringen.
Bij de voorbereiding van dit voorstel is nagegaan of sprake is van regeldrukeffecten.
Voor de scholen wordt met deze wijziging de regeldruk verminderd omdat door het wegvallen
van de arbeidsmarkttoets minder administratieve handelingen uitgevoerd hoeven worden:
een vacaturemelding is niet meer nodig en ook hoeft de werkgever niet meer aan te
tonen dat hij voldoende wervingsinspanningen gepleegd heeft.
Naar aanleiding van een uitvraag onder internationale scholen (waarop niet alle scholen
gereageerd hebben) wordt geschat dat de scholen zonder de wijziging maximaal 40 aanvragen
hadden willen indienen voor een tewerkstellingsvergunning mét arbeidsmarkttoets. Nu
moeten scholen nog wel een tewerkstellingsvergunning aanvragen, maar wordt deze zonder
arbeidsmarkttoets verstrekt. Bovendien kan deze tewerkstellingsvergunning voor maximaal
drie jaar verleend worden, in plaats van voor een jaar zoals dat geldt voor een tewerkstellingsvergunning
met arbeidsmarkttoets. Dit zal leiden tot minder aanvragen voor een tewerkstellingsvergunning,
waarbij de procedure ook minder administratieve lasten met zich brengt.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. Koolmees