De Minister van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op Richtlijn (EU) 2015/719 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april
2015 tot wijziging van Richtlijn 96/53/EG van de Raad houdende vaststelling, voor
bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in
het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van
de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichten (PbEU 2015, L 115)
en artikel 71 van de Wegenverkeerswet 1994;
Besluit:
TOELICHTING
Algemeen
1. Hoofdlijnen
Met ingang van 7 mei 2017 moet zijn geïmplementeerd Richtlijn (EU) 2015/719 van het
Europees Parlement en de Raad van 29 april 2015 tot wijziging van Richtlijn 96/53/EG
van de Raad houdende vaststelling, voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap
deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal
toegestane afmetingen, en van de in het internationale verkeer maximaal toegestane
gewichten (PbEU 2015, L 115; hierna: Richtlijn (EU) 2015/719). Richtlijn (EU) 2015/719
wijzigt Richtlijn 96/53/EG van de Raad van 29 juli 1996 houdende vaststelling, voor
bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in
het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van
de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichten (PbEG 1996, L 235;
hierna: Richtlijn 96/53/EG).
Deze wijzigingsregeling strekt tot implementatie van Richtlijn (EU) 2015/719 in de
Regeling voertuigen (hierna: Rv), en wel in hoofdstuk 5, afdeling 18 (gebruikseisen).
Aan het slot van deze toelichting is een transponeringstabel opgenomen.
Technologische ontwikkelingen maken het mogelijk aan de achterzijde van voertuigen
inklapbare aerodynamische voorzieningen aan te brengen. Deze voorzieningen kunnen
een aanzienlijke verbetering van de energieprestaties van voertuigen opleveren, hetgeen
een positief effect heeft op de uitstoot van broeikasgassen. Bij snelheden zoals die
binnen de bebouwde kom zijn toegestaan, is dit effect echter nihil en vormt de extra
lengte een extra veiligheidsrisico voor met name zwakkere verkeersdeelnemers. Deze
wijziging van de Rv heeft ten doel te bewerkstelligen dat de aerodynamische voorzieningen
alleen gebruikt mogen worden in situaties waarin dat vanuit het perspectief van verkeersveiligheid
verantwoord is. Op wegen waar een maximumsnelheid geldt van 50 km/h of minder en voetgangers,
fietsers of bromfietsers van de rijbaan gebruik dienen te maken, is dit niet het geval.
De bewuste voorzieningen moeten dan zijn ingeklapt. Daarnaast wordt geregeld dat de
voorzieningen deugdelijk moeten zijn vergrendeld in ingeklapte toestand.
In de artikelsgewijze toelichting wordt nader op de wijzigingen ingegaan.
2. Administratieve lasten
Deze wijzigingsregeling leidt niet tot een verhoging van de inhoudelijke nalevingskosten
of administratieve lasten voor burgers en bedrijven.
3. Consultatie en advies
Deze wijzigingsregeling is tot stand gekomen in overleg met de Dienst Wegverkeer.
Een ontwerp van deze wijzigingsregeling is voorts ter consultatie voorgelegd aan het
openbaar ministerie en de nationale politie, alsmede aan belangenorganisaties in de
voertuig- en vervoersbranche. Met de in dat kader ontvangen reacties – in het bijzonder
ten aanzien van de in artikel 5.18.9, vierde lid, van de Rv te vervatten norm – is
zoveel mogelijk rekening gehouden.
Artikelsgewijs
Artikel I
De onderhavige wijzigingen van het bewuste artikel betreffen aanpassingen die verband
houden met de introductie van het begrip ‘aerodynamische voorzieningen’ in de Rv en
zien op uitklapbare aerodynamische voorzieningen aan de achterzijde van bedrijfsauto’s
en aanhangwagens.
In het derde lid van het bewuste artikel is een norm vervat met betrekking tot de
vergrendeling van voornoemde uitklapbare aerodynamische voorzieningen; in ingeklapte
toestand moeten deze ter bescherming van de bestuurder van het betreffende voertuig
en de overige weggebruikers deugdelijk zijn vergrendeld.
In het vierde lid van het bewuste artikel is bepaald dat voornoemde uitklapbare aerodynamische
voorzieningen op wegen waar een maximumsnelheid geldt van 50 km/h of minder en voetgangers,
fietsers of bromfietsers van de rijbaan gebruik dienen te maken, moeten zijn ingeklapt.
Het betreft dan met name wegen waar zwakkere verkeersdeelnemers bij uitstek in aanraking
zouden kunnen komen met aerodynamische voorzieningen, die door hun lengte voor deze
verkeersdeelnemers extra risico zouden vormen.
Artikel II
Deze wijzigingsregeling treedt in werking met ingang van 7 mei 2017, zijnde de datum
waarop Richtlijn (EU) 2015/719 moet zijn geïmplementeerd. Zulks is in afwijking van
het stelsel van vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309 en 2012/13, 29 362, nr. 224, blz. 7–8) zoals vervat in de Aanwijzingen voor de regelgeving (Ar 174), en wel met
gebruikmaking van de uitzonderingsgrond voor implementatieregelgeving (Ar 174, vierde
lid, aanhef en onder d).
Transponeringstabel
Bepaling Richtlijn (EU) 2015/719
|
Bepaling Regeling voertuigen
|
Toelichting
|
Artikel 1, zesde lid (m.b.t. artikel 8ter van Richtlijn 96/53/EG, derde lid, onderdelen
a en b)
|
Artikel 5.18.9, derde en vierde lid.
|
Bepalingen bevatten normen ten aanzien van uitklapbare aerodynamische voorzieningen
aan de achterzijde van bedrijfsauto’s en aanhangwagens.
|
Artikel 1, andere leden en onderdelen dan die voornoemd
|
Behoeven geen implementatie.
|
Bepalingen zijn reeds geïmplementeerd door middel van bestaand recht of richten zich
tot de Europese Commissie.
|
Artikelen 2, 3 en 4
|
Behoeven geen implementatie.
|
Bepalingen richten zich tot de lidstaat.
|
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus