Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu van 13 april 2017, nr. IENM/BSK-2016/156741, tot wijziging van de Regeling voertuigen in verband met de implementatie van Richtlijn (EU) 2015/719 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2015 tot wijziging van Richtlijn 96/53/EG houdende vaststelling van de in het wegverkeer maximaal toegestane afmetingen en gewichten (PbEU 2015, L 115)

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op Richtlijn (EU) 2015/719 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2015 tot wijziging van Richtlijn 96/53/EG van de Raad houdende vaststelling, voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichten (PbEU 2015, L 115) en artikel 71 van de Wegenverkeerswet 1994;

Besluit:

ARTIKEL I

Aan artikel 5.18.9 van de Regeling voertuigen wordt een tweetal leden toegevoegd, luidende:

  • 3. Uitklapbare aerodynamische voorzieningen aan de achterzijde van bedrijfsauto’s en aanhangwagens moeten in ingeklapte toestand deugdelijk zijn vergrendeld.

  • 4. Uitklapbare aerodynamische voorzieningen aan de achterzijde van bedrijfsauto’s en aanhangwagens moeten op wegen waar een maximumsnelheid geldt van 50 km/h of minder en voetgangers, fietsers of bromfietsers van de rijbaan gebruik dienen te maken, zijn ingeklapt.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 7 mei 2017.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

TOELICHTING

Algemeen

1. Hoofdlijnen

Met ingang van 7 mei 2017 moet zijn geïmplementeerd Richtlijn (EU) 2015/719 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2015 tot wijziging van Richtlijn 96/53/EG van de Raad houdende vaststelling, voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichten (PbEU 2015, L 115; hierna: Richtlijn (EU) 2015/719). Richtlijn (EU) 2015/719 wijzigt Richtlijn 96/53/EG van de Raad van 29 juli 1996 houdende vaststelling, voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichten (PbEG 1996, L 235; hierna: Richtlijn 96/53/EG).

Deze wijzigingsregeling strekt tot implementatie van Richtlijn (EU) 2015/719 in de Regeling voertuigen (hierna: Rv), en wel in hoofdstuk 5, afdeling 18 (gebruikseisen). Aan het slot van deze toelichting is een transponeringstabel opgenomen.

Technologische ontwikkelingen maken het mogelijk aan de achterzijde van voertuigen inklapbare aerodynamische voorzieningen aan te brengen. Deze voorzieningen kunnen een aanzienlijke verbetering van de energieprestaties van voertuigen opleveren, hetgeen een positief effect heeft op de uitstoot van broeikasgassen. Bij snelheden zoals die binnen de bebouwde kom zijn toegestaan, is dit effect echter nihil en vormt de extra lengte een extra veiligheidsrisico voor met name zwakkere verkeersdeelnemers. Deze wijziging van de Rv heeft ten doel te bewerkstelligen dat de aerodynamische voorzieningen alleen gebruikt mogen worden in situaties waarin dat vanuit het perspectief van verkeersveiligheid verantwoord is. Op wegen waar een maximumsnelheid geldt van 50 km/h of minder en voetgangers, fietsers of bromfietsers van de rijbaan gebruik dienen te maken, is dit niet het geval. De bewuste voorzieningen moeten dan zijn ingeklapt. Daarnaast wordt geregeld dat de voorzieningen deugdelijk moeten zijn vergrendeld in ingeklapte toestand.

In de artikelsgewijze toelichting wordt nader op de wijzigingen ingegaan.

2. Administratieve lasten

Deze wijzigingsregeling leidt niet tot een verhoging van de inhoudelijke nalevingskosten of administratieve lasten voor burgers en bedrijven.

3. Consultatie en advies

Deze wijzigingsregeling is tot stand gekomen in overleg met de Dienst Wegverkeer. Een ontwerp van deze wijzigingsregeling is voorts ter consultatie voorgelegd aan het openbaar ministerie en de nationale politie, alsmede aan belangenorganisaties in de voertuig- en vervoersbranche. Met de in dat kader ontvangen reacties – in het bijzonder ten aanzien van de in artikel 5.18.9, vierde lid, van de Rv te vervatten norm – is zoveel mogelijk rekening gehouden.

Artikelsgewijs

Artikel I

De onderhavige wijzigingen van het bewuste artikel betreffen aanpassingen die verband houden met de introductie van het begrip ‘aerodynamische voorzieningen’ in de Rv en zien op uitklapbare aerodynamische voorzieningen aan de achterzijde van bedrijfsauto’s en aanhangwagens.

In het derde lid van het bewuste artikel is een norm vervat met betrekking tot de vergrendeling van voornoemde uitklapbare aerodynamische voorzieningen; in ingeklapte toestand moeten deze ter bescherming van de bestuurder van het betreffende voertuig en de overige weggebruikers deugdelijk zijn vergrendeld.

In het vierde lid van het bewuste artikel is bepaald dat voornoemde uitklapbare aerodynamische voorzieningen op wegen waar een maximumsnelheid geldt van 50 km/h of minder en voetgangers, fietsers of bromfietsers van de rijbaan gebruik dienen te maken, moeten zijn ingeklapt. Het betreft dan met name wegen waar zwakkere verkeersdeelnemers bij uitstek in aanraking zouden kunnen komen met aerodynamische voorzieningen, die door hun lengte voor deze verkeersdeelnemers extra risico zouden vormen.

Artikel II

Deze wijzigingsregeling treedt in werking met ingang van 7 mei 2017, zijnde de datum waarop Richtlijn (EU) 2015/719 moet zijn geïmplementeerd. Zulks is in afwijking van het stelsel van vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309 en 2012/13, 29 362, nr. 224, blz. 7–8) zoals vervat in de Aanwijzingen voor de regelgeving (Ar 174), en wel met gebruikmaking van de uitzonderingsgrond voor implementatieregelgeving (Ar 174, vierde lid, aanhef en onder d).

Transponeringstabel

Bepaling Richtlijn (EU) 2015/719

Bepaling Regeling voertuigen

Toelichting

Artikel 1, zesde lid (m.b.t. artikel 8ter van Richtlijn 96/53/EG, derde lid, onderdelen a en b)

Artikel 5.18.9, derde en vierde lid.

Bepalingen bevatten normen ten aanzien van uitklapbare aerodynamische voorzieningen aan de achterzijde van bedrijfsauto’s en aanhangwagens.

Artikel 1, andere leden en onderdelen dan die voornoemd

Behoeven geen implementatie.

Bepalingen zijn reeds geïmplementeerd door middel van bestaand recht of richten zich tot de Europese Commissie.

Artikelen 2, 3 en 4

Behoeven geen implementatie.

Bepalingen richten zich tot de lidstaat.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven