Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens | Staatscourant 2016, 9427 | Overig |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijksdienst voor Identiteitsgegevens | Staatscourant 2016, 9427 | Overig |
Datum: 19 december 2013
Kenmerk: 2013-0000759851
In het verzoek van 12 november 2013, 2013-0000709274, heeft het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Noord- en Oost-Gelderland verzocht om autorisatie voor de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen in verband met de uitvoering van taken op het gebied van jeugdgezondheidszorg, sociaal medische advisering, infectieziektebestrijding en epidemiologie.
Gelet op de artikelen 3.1 en 3.2 van de Wet basisregistratie personen wordt op dit verzoek als volgt besloten.
In dit besluit wordt verstaan onder:
het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Noord- en Oost-Gelderland;
de Wet basisregistratie personen;
het Besluit basisregistratie personen;
de basisregistratie personen, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet BRP;
de systematische verstrekking, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;
de systeembeschrijving, bedoeld in artikel 1 van het Besluit BRP;
de persoonslijst, bedoeld in artikel 1.1, onder c, van de Wet BRP;
de ingeschrevene, bedoeld in artikel 1.1, onder e, van de Wet BRP;
de tabel ten behoeve van de systematische verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 1.1, onder g, van de Wet BRP;
de codering die de GGD aanduidt in verband met de uitvoering van dit besluit en die is vermeld in de autorisatietabelregel;
de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder a, van het Besluit BRP;
de verstrekking van gegevens, bedoeld in artikel 37, eerste lid, onder c, van het Besluit BRP, waarbij het aantal personen waarover informatie wordt verstrekt per verzoek ten hoogste tien bedraagt;
een gegeven dat overeenkomstig de systeembeschrijving als actueel gegeven in de basisregistratie personen is vermeld;
een wijziging van de categorie Verblijfplaats die overeenkomstig de systeembeschrijving wordt beschouwd als een infrastructurele wijziging;
het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
de gemeenten die zijn vermeld in de autorisatietabelregel van de GGD;
een infectieziekte als bedoeld in artikel 1 van de Wet publieke gezondheid, dan wel een ziektebeeld waarvan volgens de stand van de wetenschap bekend of aannemelijk is dat deze een epidemisch karakter zal hebben;
de jeugdgezondheidszorg, bedoeld in artikel 1 van de Wet publieke gezondheid;
een onderzoek ten behoeve van het verwerven van, op epidemiologische analyse gebaseerd, inzicht in de gezondheidssituatie van de bevolking.
1. Zodra de afnemersindicatie bij de persoonslijst van een ingeschrevene is opgenomen worden aan de GGD eenmaal de gegevens verstrekt die zijn opgenomen in bijlage I bij dit besluit voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst van de ingeschrevene.
2. Indien een gegeven dat is opgenomen in bijlage I op de persoonslijst van een ingeschrevene wordt gewijzigd, verwijderd of opgenomen en de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij deze persoonslijst is vermeld, krijgt de GGD deze wijziging, verwijdering of opname van het gegeven verstrekt.
3. De verstrekking bevat bij de wijziging van een gegeven het gegeven zoals dit luidde voor de wijziging en het gegeven zoals dit luidt na de wijziging. Bij een verwijdering van een gegeven bevat de verstrekking het verwijderde gegeven. Bij een eerste opneming van een gegeven op de persoonslijst bevat de verstrekking het opgenomen gegeven. De verstrekking bevat tevens het administratienummer van de ingeschrevene, dat als actueel gegeven op de persoonslijst is vermeld.
4. De verstrekking aan de GGD naar aanleiding van de wijziging van het administratienummer van de ingeschrevene bevat een set identificerende gegevens en de ingangsdatum geldigheid met betrekking tot de elementen van de categorie Persoon. De verstrekking vindt plaats overeenkomstig hetgeen is bepaald in de systeembeschrijving.
1. Zodra de gegevens "geboortedatum persoon", “datum aanvang adreshouding” of "datum vestiging in Nederland" op de persoonslijst van een ingeschrevene in het werkgebied zijn opgenomen of gewijzigd, wordt de afnemersindicatie bij de persoonslijst van de ingeschrevene opgenomen, indien de ingeschrevene in het kalenderjaar waarin de persoonslijst wordt opgenomen of gewijzigd jonger is dan 19 jaar.
2. De afnemersindicatie wordt tevens op verzoek van de GGD bij de persoonslijst van een ingeschrevene opgenomen. De GGD verzoekt slechts om de opneming, indien de ingeschrevene:
a. in het kalenderjaar waarin het verzoek wordt gedaan jonger is dan 27 jaar, ingeschreven of schoolgaand is in het werkgebied en de GGD ten aanzien van de ingeschrevene een taak heeft op het gebied van jeugdgezondheidszorg, of
b. schriftelijk heeft ingestemd met deelname aan een epidemiologisch onderzoek.
3. De afnemersindicatie wordt niet bij de persoonslijst van een ingeschrevene opgenomen, indien de afnemersindicatie reeds als actuele aanduiding bij de persoonslijst van de ingeschrevene is vermeld.
4. In afwijking van het tweede lid wordt de afnemersindicatie niet opgenomen indien de bijhouding van de persoonslijst is opgeschort.
De afnemersindicatie wordt op verzoek van de GGD verwijderd als actuele aanduiding bij de persoonslijst van een ingeschrevene. De GGD verzoekt in ieder geval om de verwijdering, indien de GGD ten aanzien van de ingeschrevene geen taak meer heeft op het gebied van de jeugdgezondheidszorg en de ingeschrevene niet meer deelneemt aan een epidemiologisch onderzoek.
1. Aan de GGD wordt op zijn verzoek een gegeven verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van een ingeschrevene, indien het een gegeven betreft dat is opgenomen in bijlage II tot en met VI bij dit besluit.
2. De GGD verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage II bij dit besluit indien de ingeschrevene in het kalenderjaar waarin het verzoek wordt gedaan jonger is dan 27 jaar, ingeschreven of schoolgaand is in het werkgebied en ten aanzien van wie de GGD een taak heeft op het gebied van de jeugdgezondheidszorg.
3. De GGD verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage III, indien de ingeschrevene een ouder, verzorger, broer of zus is van de ingeschrevene bedoeld in het tweede lid.
4. De GGD verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage IV, indien de ingeschrevene in het werkgebied is ingeschreven en de GGD in opdracht van het college van burgemeester en wethouders ten aanzien van de ingeschrevene een sociaal medisch advies moet uitbrengen.
5. De GGD verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage V, indien de ingeschrevene in het werkgebied is ingeschreven en een infectieziekte heeft of het vermoeden bestaat dat de ingeschrevene een infectieziekte heeft.
6. De GGD verzoekt slechts om een gegeven dat is opgenomen in bijlage VI, indien de ingeschrevene:
a. aangeschreven wordt met het verzoek deel te nemen aan een epidemiologisch onderzoek, of
b. deelneemt aan een epidemiologisch onderzoek.
7. Aan de GGD worden geen gegevens verstrekt, indien een of meer van de gegevens waarvan de GGD bij zijn verzoek gebruik heeft gemaakt, niet is opgenomen in bijlage II tot en met VI bij dit besluit.
1. Aan de GGD wordt op zijn verzoek een gegeven als opgenomen in bijlage VII bij dit besluit verstrekt dat is vermeld op de persoonslijst van iedere ingeschrevene van wie de actuele adresgegevens in Nederland, die op de persoonslijst zijn opgenomen overeenkomen met:
a. een in het verzoek aangegeven adres, of
b. het actuele adres dat op de persoonslijst van een in het verzoek aangegeven ingeschrevene is opgenomen.
2. De GGD verzoekt slechts om een gegeven dat is aangegeven in bijlage VII bij dit besluit, indien een van de op het adres ingeschreven personen een infectieziekte heeft of het vermoeden bestaat dat de ingeschrevene een infectieziekte heeft en het verzoek gericht is op het verkrijgen van gegevens die noodzakelijk zijn voor de bron- en contactopsporing van infectieziekten.
3. Aan de GGD worden slechts gegevens verstrekt, indien de gegevens waarvan de GGD in zijn verzoek gebruik heeft gemaakt zijn opgenomen in bijlage VII bij dit besluit.
1. Indien de gegevensverstrekking die op grond van dit besluit aan de GGD dient plaats te vinden niet of op onjuiste wijze is geschied, wordt dit overeenkomstig hetgeen hierover is geregeld in de systeembeschrijving hersteld. Indien de afnemersindicatie ten onrechte niet bij een persoonslijst is geplaatst, ten onrechte is verwijderd of ten onrechte niet is verwijderd wordt dit hersteld overeenkomstig hetgeen hierover is bepaald in de systeembeschrijving.
2. Indien een verstrekking aan de GGD op grond van dit besluit een gegeven betreft dat op juistheid wordt of is onderzocht, bevat de verstrekking naast dit gegeven tevens de gegevens over dat onderzoek. Indien de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij de persoonslijst is vermeld worden tevens gegevens over het begin, de wijziging of de beëindiging van het onderzoek zelf verstrekt.
3. Indien de spontane verstrekking van gegevens aan de GGD een gegeven bevat waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld, bevat de verstrekking tevens deze indicatie. De overige verstrekkingen aan de GGD die plaatsvinden op grond van dit besluit bevatten geen gegevens waarbij “indicatie onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” is vermeld.
4. Indien aan de GGD gegevens worden verstrekt van een persoonslijst waarvan de bijhouding is opgeschort, bevat de verstrekking tevens de gegevens omtrent de reden en de datum van de opschorting, alsmede, voor zover deze gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, gegevens over de verificatie en de aanlevering van de verstrekte gegevens.
5. Bij de afvoering van een persoonslijst uit de basisregistratie personen worden aan de GGD, indien de code “fout” als omschrijving reden opschorting bijhouding op de persoonslijst is vermeld en de afnemersindicatie als actuele aanduiding bij de persoonslijst is vermeld, de volgende gegevens verstrekt:
a. A-nummer persoon;
b. omschrijving reden opschorting bijhouding;
c. datum opschorting bijhouding.
Indien als gevolg van infrastructurele wijzigingen aan de GGD op grond van dit besluit gegevens moeten worden verstrekt, kan de GGD met het Agentschap BPR overeenkomen dat de gegevens niet worden verstrekt. De overeenstemming tussen het Agentschap BPR en de GGD wordt schriftelijk vastgelegd.
Nadat schriftelijke overeenstemming is bereikt met het Agentschap BPR kan de GGD gebruik maken van een alternatief medium als bedoeld in de systeembeschrijving bij verstrekking van gegevens als bedoeld in paragraaf 2 en in geval van verstrekking van gegevens als gevolg van infrastructurele wijzigingen.
1. De GGD verstrekt aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties onverwijld alle nieuw gebleken informatie die betrekking heeft op hetgeen geregeld is in dit besluit.
2. Deze informatie betreft in ieder geval wijzigingen in:
a. de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de GGD;
b. de regelgeving ten aanzien van de taak of de wijze van uitvoering van de taak van de GGD;
c. de gegevens uit basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de taak van de GGD.
Het besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 17 januari 2013, BPR2012/54011, wordt ingetrokken.
Het besluit en de bijlagen bij het besluit worden gepubliceerd in de Staatscourant.
's-Gravenhage, 19 december 2013
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, namens deze, G.M. Keijzer-Baldé Directeur Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit daartegen per brief bezwaar maken bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Postbus 10451, 2501 HL Den Haag. Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend, voorzien zijn van een datum alsmede de naam en het adres van de indiener en dient vergezeld te gaan van de gronden waarop het bezwaar berust en, zo mogelijk, een afschrift van het besluit waartegen het bezwaar is gericht
Bijlage bij artikel 2 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.03.30 |
Geboorteland persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
01.61.10 |
Aanduiding naamgebruik |
02 |
OUDER1 |
02.01.10 |
A-nummer ouder1 |
02.01.20 |
Burgerservicenummer ouder1 |
02.02.10 |
Voornamen ouder1 |
02.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1 |
02.02.40 |
Geslachtsnaam ouder1 |
02.03.10 |
Geboortedatum ouder1 |
02.03.30 |
Geboorteland ouder1 |
03 |
OUDER2 |
03.01.10 |
A-nummer ouder2 |
03.01.20 |
Burgerservicenummer ouder2 |
03.02.10 |
Voornamen ouder2 |
03.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2 |
03.02.40 |
Geslachtsnaam ouder2 |
03.03.10 |
Geboortedatum ouder2 |
03.03.30 |
Geboorteland ouder2 |
04 |
NATIONALITEIT |
04.05.10 |
Nationaliteit |
05 |
HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP |
05.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.40 |
Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.06.10 |
Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
05.07.10 |
Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
06 |
OVERLIJDEN |
06.08.10 |
Datum overlijden |
07 |
INSCHRIJVING |
07.70.10 |
Indicatie geheim |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
08.11.10 |
Straatnaam |
08.11.15 |
Naam openbare ruimte |
08.11.20 |
Huisnummer |
08.11.30 |
Huisletter |
08.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
08.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.60 |
Postcode |
08.11.70 |
Woonplaatsnaam |
08.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
08.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
08.12.10 |
Locatiebeschrijving |
08.13.20 |
Datum aanvang adres buitenland |
08.14.20 |
Datum vestiging in Nederland |
11 |
GEZAGSVERHOUDING |
11.32.10 |
Indicatie gezag minderjarige |
Bijlage bij artikel 5 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.03.30 |
Geboorteland persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
02 |
OUDER1 |
02.01.10 |
A-nummer ouder1 |
02.01.20 |
Burgerservicenummer ouder1 |
02.02.10 |
Voornamen ouder1 |
02.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1 |
02.02.40 |
Geslachtsnaam ouder1 |
02.03.10 |
Geboortedatum ouder1 |
02.03.30 |
Geboorteland ouder1 |
03 |
OUDER2 |
03.01.10 |
A-nummer ouder2 |
03.01.20 |
Burgerservicenummer ouder2 |
03.02.10 |
Voornamen ouder2 |
03.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2 |
03.02.40 |
Geslachtsnaam ouder2 |
03.03.10 |
Geboortedatum ouder2 |
03.03.30 |
Geboorteland ouder2 |
04 |
NATIONALITEIT |
04.05.10 |
Nationaliteit |
06 |
OVERLIJDEN |
06.08.10 |
Datum overlijden |
07 |
INSCHRIJVING |
07.70.10 |
Indicatie geheim |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
08.11.10 |
Straatnaam |
08.11.15 |
Naam openbare ruimte |
08.11.20 |
Huisnummer |
08.11.30 |
Huisletter |
08.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
08.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.60 |
Postcode |
08.11.70 |
Woonplaatsnaam |
08.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
08.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
08.12.10 |
Locatiebeschrijving |
08.13.20 |
Datum aanvang adres buitenland |
08.14.20 |
Datum vestiging in Nederland |
58 |
VERBLIJFPLAATS |
58.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
58.11.10 |
Straatnaam |
58.11.15 |
Naam openbare ruimte |
58.11.20 |
Huisnummer |
58.11.30 |
Huisletter |
58.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
58.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
58.11.60 |
Postcode |
58.11.70 |
Woonplaatsnaam |
58.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
58.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
58.12.10 |
Locatiebeschrijving |
11 |
GEZAGSVERHOUDING |
11.32.10 |
Indicatie gezag minderjarige |
Bijlage bij artikel 5 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.03.30 |
Geboorteland persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
01.61.10 |
Aanduiding naamgebruik |
05 |
HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP |
05.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.40 |
Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.06.10 |
Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
05.07.10 |
Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
06 |
OVERLIJDEN |
06.08.10 |
Datum overlijden |
07 |
INSCHRIJVING |
07.70.10 |
Indicatie geheim |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
08.10.10 |
Functie adres |
08.11.10 |
Straatnaam |
08.11.15 |
Naam openbare ruimte |
08.11.20 |
Huisnummer |
08.11.30 |
Huisletter |
08.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
08.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.60 |
Postcode |
08.11.70 |
Woonplaatsnaam |
08.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
08.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
08.12.10 |
Locatiebeschrijving |
08.13.20 |
Datum aanvang adres buitenland |
08.14.20 |
Datum vestiging in Nederland |
09 |
KIND |
09.01.10 |
A-nummer kind |
09.01.20 |
Burgerservicenummer kind |
09.02.10 |
Voornamen kind |
09.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam kind |
09.02.40 |
Geslachtsnaam kind |
09.03.10 |
Geboortedatum kind |
Bijlage bij artikel 5 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
01.61.10 |
Aanduiding naamgebruik |
05 |
HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP |
05.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.40 |
Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.06.10 |
Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
05.07.10 |
Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
06 |
OVERLIJDEN |
06.08.10 |
Datum overlijden |
07 |
INSCHRIJVING |
07.70.10 |
Indicatie geheim |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
08.10.10 |
Funktie adres |
08.11.10 |
Straatnaam |
08.11.15 |
Naam openbare ruimte |
08.11.20 |
Huisnummer |
08.11.30 |
Huisletter |
08.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
08.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.60 |
Postcode |
08.11.70 |
Woonplaatsnaam |
08.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
08.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
08.12.10 |
Locatiebeschrijving |
Bijlage bij artikel 5 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
01.61.10 |
Aanduiding naamgebruik |
02 |
OUDER1 |
02.01.10 |
A-nummer ouder1 |
02.01.20 |
Burgerservicenummer ouder1 |
02.02.10 |
Voornamen ouder1 |
02.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1 |
02.02.40 |
Geslachtsnaam ouder1 |
02.03.10 |
Geboortedatum ouder1 |
02.03.30 |
Geboorteland ouder1 |
03 |
OUDER2 |
03.01.10 |
A-nummer ouder2 |
03.01.20 |
Burgerservicenummer ouder2 |
03.02.10 |
Voornamen ouder2 |
03.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2 |
03.02.40 |
Geslachtsnaam ouder2 |
03.03.10 |
Geboortedatum ouder2 |
03.03.30 |
Geboorteland ouder2 |
05 |
HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP |
05.01.10 |
A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.10 |
Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.40 |
Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.03.10 |
Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner |
05.06.10 |
Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
05.07.10 |
Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
06 |
OVERLIJDEN |
06.08.10 |
Datum overlijden |
07 |
INSCHRIJVING |
07.70.10 |
Indicatie geheim |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
08.11.10 |
Straatnaam |
08.11.15 |
Naam openbare ruimte |
08.11.20 |
Huisnummer |
08.11.30 |
Huisletter |
08.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
08.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.60 |
Postcode |
08.11.70 |
Woonplaatsnaam |
08.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
08.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
08.12.10 |
Locatiebeschrijving |
09 |
KIND |
09.01.10 |
A-nummer kind |
09.01.20 |
Burgerservicenummer kind |
09.02.10 |
Voornamen kind |
09.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam kind |
09.02.40 |
Geslachtsnaam kind |
09.03.10 |
Geboortedatum kind |
Bijlage bij artikel 5 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.03.30 |
Geboorteland persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
01.61.10 |
Aanduiding naamgebruik |
04 |
NATIONALITEIT |
04.05.10 |
Nationaliteit |
05 |
HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP |
05.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.40 |
Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.06.10 |
Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
05.07.10 |
Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
06 |
OVERLIJDEN |
06.08.10 |
Datum overlijden |
06.81.10 |
Registergemeente akte waaraan gegevens over overlijden ontleend zijn |
06.81.20 |
Akteaanduiding van de akte waaraan gegevens over overlijden ontleend zijn |
07 |
INSCHRIJVING |
07.70.10 |
Indicatie geheim |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
08.11.10 |
Straatnaam |
08.11.15 |
Naam openbare ruimte |
08.11.20 |
Huisnummer |
08.11.30 |
Huisletter |
08.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
08.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.60 |
Postcode |
08.11.70 |
Woonplaatsnaam |
08.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
08.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
08.12.10 |
Locatiebeschrijving |
08.13.20 |
Datum aanvang adres buitenland |
08.14.20 |
Datum vestiging in Nederland |
Bijlage bij artikel 6 van dit besluit.
RUBRIEK |
OMSCHRIJVING |
---|---|
01 |
PERSOON |
01.01.10 |
A-nummer persoon |
01.01.20 |
Burgerservicenummer persoon |
01.02.10 |
Voornamen persoon |
01.02.20 |
Adellijke titel/predicaat persoon |
01.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam persoon |
01.02.40 |
Geslachtsnaam persoon |
01.03.10 |
Geboortedatum persoon |
01.04.10 |
Geslachtsaanduiding |
01.61.10 |
Aanduiding naamgebruik |
02 |
OUDER1 |
02.01.10 |
A-nummer ouder1 |
02.01.20 |
Burgerservicenummer ouder1 |
02.02.10 |
Voornamen ouder1 |
02.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder1 |
02.02.40 |
Geslachtsnaam ouder1 |
02.03.10 |
Geboortedatum ouder1 |
03 |
OUDER2 |
03.01.10 |
A-nummer ouder2 |
03.01.20 |
Burgerservicenummer ouder2 |
03.02.10 |
Voornamen ouder2 |
03.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam ouder2 |
03.02.40 |
Geslachtsnaam ouder2 |
03.03.10 |
Geboortedatum ouder2 |
05 |
HUWELIJK/GEREGISTREERD PARTNERSCHAP |
05.01.10 |
A-nummer echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.10 |
Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.02.40 |
Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner |
05.03.10 |
Geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner |
05.06.10 |
Datum huwelijkssluiting/aangaan geregistreerd partnerschap |
05.07.10 |
Datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap |
07 |
INSCHRIJVING |
07.70.10 |
Indicatie geheim |
08 |
VERBLIJFPLAATS |
08.09.10 |
Gemeente van inschrijving |
08.11.10 |
Straatnaam |
08.11.15 |
Naam openbare ruimte |
08.11.20 |
Huisnummer |
08.11.30 |
Huisletter |
08.11.40 |
Huisnummertoevoeging |
08.11.50 |
Aanduiding bij huisnummer |
08.11.60 |
Postcode |
08.11.70 |
Woonplaatsnaam |
08.11.80 |
Identificatiecode verblijfplaats |
08.11.90 |
Identificatiecode nummeraanduiding |
08.12.10 |
Locatiebeschrijving |
09 |
KIND |
09.01.10 |
A-nummer kind |
09.01.20 |
Burgerservicenummer kind |
09.02.10 |
Voornamen kind |
09.02.30 |
Voorvoegsel geslachtsnaam kind |
09.02.40 |
Geslachtsnaam kind |
09.03.10 |
Geboortedatum kind |
De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) vormt de juridische basis voor de basisregistratie personen. In de basisregistratie personen zijn persoonsgegevens opgeslagen in de vorm van persoonslijsten.
De basisregistratie personen bevat gegevens over personen die zijn ingeschreven bij een van de gemeenten in Nederland. De gemeenten houden deze gegevens bij.
Verder zijn in de basisregistratie personen gegevens opgenomen van personen die buiten Nederland woonachtig zijn, zogenoemde niet-ingezetenen. Gegevens van niet-ingezetenen worden bijgehouden door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze registratie van niet-ingezetenen in de basisregistratie personen wordt aangeduid als de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Over niet-ingezetenen wordt een beperkter aantal gegevens bijgehouden dan over ingezetenen. De gegevens in de RNI zijn niet aangemerkt als authentieke gegevens. Gegevens over niet-ingezetenen kunnen namelijk minder gemakkelijk actueel gehouden worden dan gegevens over ingezetenen.
De Wet BRP biedt de grondslag voor systematische gegevensverstrekking over ingezetenen en niet-ingezetenen aan overheidsorganen en daartoe aangewezen andere organisaties. Bij de systematische verstrekking worden vanuit een centraal bestand op geautomatiseerde wijze persoonsgegevens uit de basisregistratie personen verstrekt.
Allereerst komen overheidsorganen in aanmerking voor systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen. Daarnaast kunnen ook organisaties die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang daarvoor in aanmerking komen, indien deze werkzaamheden en deze organisaties op grond van artikel 3.3 van de Wet BRP zijn aangewezen. Voorts voorziet artikel 3.13 Wet BRP in systematische gegevensverstrekking aan onderzoeksinstellingen. Waar in het vervolg van deze toelichting zal worden gesproken over "de afnemer" worden daarmee zowel overheidsorganen als derden als onderzoeksinstellingen bedoeld.
Afnemers die systematisch gegevens verstrekt willen krijgen uit de basisregistratie personen dienen hiertoe een verzoek in bij de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het verzoek wordt gedaan in de vorm van een autorisatieaanvraagformulier. In dit formulier is aangegeven welke gegevens, over welke personen en voor welke taken de aanvrager op systematische wijze verstrekt wenst te krijgen. Het verzoek wordt getoetst, waarbij wordt uitgegaan van de beoordelingscriteria zoals deze zijn neergelegd in de Wet BRP en het Besluit basisregistratie personen (Besluit BRP). Onder meer bepalend is of en in hoeverre de verstrekking van de gegevens noodzakelijk is voor de goede vervulling van de taak van de aanvrager. Hierbij wordt steeds de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen, van wie de aanvrager gegevens verstrekt wenst te krijgen, gewaarborgd.
Na toetsing van het autorisatieverzoek wordt door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een autorisatiebesluit ten behoeve van de aanvrager genomen. In dit autorisatiebesluit wordt bepaald welke gegevens over welke categorieën van personen en in welke gevallen aan de afnemer worden verstrekt. Aan het autorisatiebesluit kunnen voorschriften en beperkingen worden verbonden in het belang van een zorgvuldige en doelmatige gegevensverstrekking.
Het autorisatiebesluit wordt voor zover mogelijk technisch vertaald in een zogenoemde autorisatietabelregel. Aan de hand van de autorisatietabelregel wordt de geautoriseerde afnemer herkend en kan de gegevensverstrekking vanuit de basisregistratie personen geautomatiseerd afgewikkeld worden.
De systematische gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen kan op verschillende wijzen plaatsvinden. Op grond van dit besluit vindt de verstrekking op de volgende manieren plaats:
Met behulp van de spontane verstrekking van gegevens kan een afnemer zijn eigen bestand actueel houden. De afnemer wordt met behulp van deze gegevensverstrekking op de hoogte gehouden van mutaties in de gegevens van de personen die tot de doelgroep van de afnemer behoren. Om de spontane verstrekking mogelijk te maken moeten de persoonslijsten van deze personen worden gemarkeerd. De markering vindt plaats door het opnemen van de afnemersindicatie van de afnemer bij de betreffende persoonslijst.
De spontane verstrekking betreft een vastgestelde (sub)set van gegevens van een persoonslijst. Zodra de afnemersindicatie van een afnemer bij een persoonslijst is geplaatst krijgt deze afnemer eenmalig de gehele set gegevens verstrekt. Hierna krijgt de afnemer, indien een van de in de set opgenomen gegevens wijzigt, het oude en het nieuwe gegeven verstrekt. Bij opname van een gegeven bevat de verstrekking het nieuwe gegeven, bij verwijdering van een gegeven bevat de verstrekking het verwijderde gegeven.
Afnemersindicaties kunnen op drie verschillende wijzen bij een persoonslijst worden geplaatst. In de eerste plaats op verzoek van een afnemer. Ten tweede door middel van een selectie: eenmalig of periodiek worden afnemersindicaties geplaatst bij persoonslijsten die aan een bepaalde voorwaarde voldoen. Ten derde door middel van sleutelrubrieken, waarbij een afnemersindicatie bij de persoonslijst wordt opgenomen indien een bepaald gegeven op de persoonslijst van een persoon wordt opgenomen of gewijzigd en de desbetreffende persoonslijst na die wijziging of opneming aan één of meer gestelde voorwaarden voldoet.
De afnemersindicatie wordt niet bij een persoonslijst geplaatst als dezelfde afnemersindicatie reeds als actuele aanduiding bij de persoonslijst is opgenomen.
In het geval dat een ingeschrevene over wie gegevens verstrekt worden niet (meer) behoort tot de doelgroep dient bij de persoonslijst van die ingeschrevene geen afnemersindicatie (meer) voor te komen. Dit betekent dat de afnemer de verplichting heeft de eerder geplaatste afnemersindicatie te laten verwijderen. De afnemersindicatie blijft als historische aanduiding bij de persoonslijst van de ingeschrevene staan.
Een afnemer kan op verzoek een set gegevens van een persoonslijst verstrekt krijgen. In het autorisatiebesluit is opgenomen welke gegevens van welke categorieën personen mogen worden opgevraagd.
Op verzoek worden gegevens verstrekt van alle personen die op dat moment zijn ingeschreven op een bepaald adres in Nederland. In het verzoek kan worden aangeven welk adres dit betreft. Echter, in het verzoek kunnen in plaats van het adres ook gegevens van een ingeschrevene worden opgenomen. De gegevensverstrekking bevat dan de gegevens van alle personen die op dat moment op hetzelfde adres zijn ingeschreven als de (in het verzoek aangeduide) ingeschrevene. De set gegevens die mag worden opgevraagd is opgenomen in het autorisatiebesluit.
Door technische problemen kan het voorkomen dat het berichtenverkeer in een bepaalde periode niet of niet juist heeft plaatsgevonden. Ook kan voorkomen dat afnemersindicaties ten onrechte zijn verwijderd of niet zijn opgenomen. Om dit te herstellen wordt een zogenaamd “herstelbericht” verstuurd. Tevens worden de ontbrekende afnemersindicaties (opnieuw) geplaatst of verwijderd.
Indien een onderzoek is ingesteld of afgerond naar een gegeven of een verzameling van gegevens, wordt hiervan melding gedaan.
Op een persoonslijst kan bij historische gegevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” geplaatst worden. Deze gegevens zijn foutief en worden daarom in principe niet verstrekt. Uitzondering hierop is de spontane verstrekking die het gevolg is van de correctie van het foutieve gegeven. Deze spontane verstrekking vindt wel plaats, waarbij met het oude gegeven dat wordt verstrekt tevens de indicatie “onjuist dan wel strijdigheid met de openbare orde” wordt meeverstrekt.
Indien gegevens worden opgevraagd van een persoonslijst die is opgeschort, hetgeen ondermeer gebeurt indien een ingeschrevene is overleden of geëmigreerd, worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst meeverstrekt. Bij verstrekking van gegevens van een persoonslijst van een niet-ingezetene, is het van belang om aan te geven wanneer de gegevens op de persoonslijst geverifieerd zijn en welke organisatie de in een categorie opgenomen gegevens heeft aangeleverd. Om dit te bereiken, worden de verificatiegegevens of de gegevens over de aanleverende organisatie, voor zover die gegevens zijn opgenomen op de persoonslijst, meeverstrekt als er gegevens worden verstrekt uit een categorie waarin die gegevensgroepen voorkomen.
Een persoonslijst die ten onrechte in de basisregistratie personen is opgenomen, wordt afgevoerd. Bij afvoering worden de reden en datum opschorting bijhouding van de persoonslijst en het administratienummer van de ingeschrevene verstrekt.
Onder infrastructurele wijziging wordt verstaan een gemeentenaamswijziging, een samenvoeging van gemeenten, een opdeling van een gemeente in een aantal nieuwe gemeenten of een gemeentedeelwijziging. Door een infrastructurele wijziging kan een groot aantal persoonslijsten gewijzigd worden met als gevolg dat aan de afnemer gegevens worden verstrekt. Het is mogelijk dat de afnemer geen behoefte heeft aan de ontvangst van deze gegevens of deze gegevens op andere wijze verstrekt wenst te krijgen. Om de verstrekking van overbodige gegevens te voorkomen, maakt het besluit het mogelijk dat overeengekomen wordt dat deze gegevens niet of op andere wijze worden verstrekt.
Over de verstrekking van gegevens anders dan via alternatieve media, al dan niet naar aanleiding van infrastructurele wijzigingen, de leverings- en selectiedata en over andere relevante onderwerpen dient overeenstemming te zijn met het Agentschap BPR.
Dit besluit is een autorisatiebesluit dat is genomen ten behoeve van het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Noord- en Oost-Gelderland (in deze toelichting genoemd: de GGD).
De GGD is een overheidsorgaan als bedoeld in artikel 1.1, onder t, van de Wet BRP.
In het onderhavige autorisatiebesluit wordt de GGD geautoriseerd voor het verstrekt krijgen van gegevens uit de basisregistratie personen voor het verrichten van werkzaamheden op de volgende gebieden:
• jeugdgezondheidszorg;
• sociaal medische advisering;
• infectieziektebestrijding;
• epidemiologie.
Jeugdgezondheidszorg
Op grond van artikel 5 van de Wet publieke gezondheid (verder te noemen: Wpg) draagt de gemeente zorg voor de uitvoering van de jeugdgezondheidszorg voor personen die jonger zijn dan 19 jaar. De jeugdgezondheidszorg heeft tot doel het bevorderen, beschermen en beveiligen van de gezondheid en de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling van jeugdigen, zowel individueel als op populatieniveau. In de praktijk betekent dit het volgende:
• Het verschaffen van inzicht in de gezondheidstoestand van de jeugd;
• Het opsporen van bepaalde ziektes of het voorkomen daarvan middels screening en vaccinaties;
• Het afstemmen van de zorgverlening op de zorgbehoefte;
• Het bevorderen van gezond gedrag;
• Het onderkennen van gezondheidsbedreigende factoren in de fysieke en sociale omgeving en het leveren van een bijdrage aan de vermindering en uitschakeling daarvan.
Incidenteel worden personen die 19 jaar of ouder zijn en jonger zijn dan 27 jaar uitgenodigd voor een gezondheidsonderzoek of het verstrekt krijgen van een vaccinatie.
Ter uitvoering van bij of krachtens de Wpg opgedragen taken, draagt het college van burgemeester en wethouders zorg voor de instelling en instandhouding van gemeentelijke gezondheidsdiensten (artikel 14, eerste lid van de Wpg). De taken in het kader van de jeugdgezondheidszorg zijn daarom in principe belegd bij de GGD’en, met dien verstande dat op grond van artikel 14, tweede lid, van de Wpg een gemeente er voor kan kiezen om (delen van) de jeugdgezondheidszorg over te laten of mede over te laten aan een ander dan de gemeentelijke gezondheidsdienst.
Sociaal medische advisering
In het kader van de taak sociaal medische advisering, brengt de GGD in opdracht van een gemeente een sociaal medisch advies uit over een door een ingeschrevene aangevraagde voorziening. Voorbeelden van voorzieningen waarover de GGD een sociaal medisch advies moet uitbrengen, zijn aanvragen voor gehandicaptenparkeerkaarten, bijzondere bijstand en vervoer- en woonvoorzieningen.
De personen waarover de GGD gegevens uit de basisregistratie personen verstrekt krijgt, moeten ingeschreven zijn in het werkgebied van de GGD.
De opdracht van de gemeente aan de GGD tot het uitbrengen van een sociaal medisch advies in het kader van de taak sociaal medische advisering is neergelegd in onder meer beleidsplannen, (inter)gemeentelijke richtlijnen, gemeentelijke verordeningen of in een gemeenschappelijke regeling.
Infectieziektebestrijding
Op grond van de artikelen 6 en 14 van de Wpg en artikel 11 van het Besluit publieke gezondheid is de GGD belast met de bron- en contactopsporing van infectieziekten en ziekte-oorzaken. Het betreft infectiezieken als bedoeld artikel 1 van de Wpg dan wel een ziektebeeld waarvan volgens de stand van de wetenschap bekend of aannemelijk is dat deze een epidemisch karakter zal hebben. Indien bij een persoon een infectieziekte geconstateerd is of het vermoeden bestaat dat een persoon een infectieziekte heeft, spoort de GGD personen op die mogelijk besmet zijn door deze persoon.
Epidemiologie
Op grond van artikel 2, tweede lid, onder a, van de Wpg, dient het college van burgemeester en wethouders zorg te dragen voor het verwerven van, op epidemiologische analyse gebaseerd, inzicht in de gezondheidssituatie van de bevolking. In artikel 14 van de Wpg wordt bepaald dat het college van burgemeester en wethouders ter uitvoering van de bij of krachtens de Wpg opgedragen taken dienen zorg te dragen voor de instelling en instandhouding van gemeentelijke gezondheidsdiensten. Uit de genoemde artikelen volgt dat de GGD bevoegd is tot het uitvoeren van werkzaamheden op het gebied van epidemiologisch onderzoek. In het kader van de taak epidemiologie worden door de GGD onder meer de volgende werkzaamheden uitgevoerd: gezondheidsenquêtes, onderzoek naar de volksgezondheid en onderzoek omtrent milieu-incidenten.
Ten behoeve van het verrichten van epidemiologisch onderzoek door de GGD is een selectie van ingeschrevenen uit de basisregistratie personen nodig. Indien dit nodig is voor het onderzoek, trekt de GGD uit de geselecteerde personen een steekproef. Voor deze selectie is voor de GGD een apart autorisatiebesluit opgesteld.
De GGD heeft ten behoeve van de uitvoering van de hiervoor beschreven taken systematische gegevensverstrekking nodig uit de basisregistratie personen. De GGD krijgt hiervoor spontane gegevensverstrekking, gegevensverstrekking op verzoek en adresverstrekking op verzoek uit de basisregistratie personen. Tot de doelgroepen van de GGD, zoals beschreven in dit besluit behoren zowel ingezetenen als niet-ingezetenen.
De GGD krijgt spontane verstrekking van gegevens die zijn opgenomen in bijlage I.
De afnemersindicaties kunnen worden geplaatst op verzoek en met behulp van sleutelrubrieken.
De afnemersindicaties van de GGD zijn in eerste instantie met behulp van een selectie geplaatst bij alle personen jonger dan 19 jaar. Deze selectie heeft eenmalig en in het verleden plaatsgevonden en is daarom niet meer opgenomen in onderhavig besluit.
De afnemersindicaties van de GGD worden tevens geplaatst door middel van het gebruik van sleutelrubrieken. Indien de gemeente het gegeven "geboortedatum persoon", "datum inschrijving in de gemeente" of het gegeven "datum vestiging in Nederland" op de persoonslijst van een persoon die jonger is dan 19 jaar heeft opgenomen of gewijzigd, wordt er een afnemersindicatie van de GGD bij de persoonslijst opgenomen. Op deze wijze kan de GGD een actueel bestand opbouwen van alle personen die jonger dan 19 jaar en die zijn ingeschreven in een van de gemeenten binnen het werkgebied van de GGD vallen.
De GGD kan ook op verzoek afnemersindicaties plaatsen bij persoonslijsten van die ingeschrevenen. In verband met de uitvoering van de jeugdgezondheidszorg kan de GGD afnemersindicaties plaatsen bij personen die jonger zijn dan 27 jaar.
Dit zijn bijvoorbeeld personen die ouder zijn dan 19 jaar, maar jonger zijn dan 27 jaar en die worden uitgenodigd voor een hercontrole. Ook kan de GGD op verzoek een afnemersindicatie plaatsen bij personen die jonger zijn dan 19 jaar en die schoolgaand zijn binnen het werkgebied van de GGD, maar niet zijn ingeschreven in een van de gemeenten die valt onder het werkgebied.
De GGD kan ook op verzoek een afnemersindicatie plaatsen bij personen die schriftelijk hebben ingestemd met deelname aan een epidemiologisch onderzoek.
In het geval dat een ingeschrevene over wie gegevens verstrekt worden niet (meer) behoort tot een van de doelgroepen voor de uitvoering van de taken op het gebied van jeugdgezondheidszorg en epidemiologie dient bij de persoonslijst van die ingeschrevene geen afnemersindicatie (meer) voor te komen van de GGD. Dit betekent dat de GGD de afnemersindicatie niet hoeft te verwijderen, indien een persoon bijvoorbeeld niet meer valt onder de doelgroep voor de taak jeugdgezondheidszorg, maar nog wel valt onder de doelgroep voor de taak epidemiologie. Indien een persoon niet meer valt onder de doelgroepen voor de uitvoering van bovengenoemde taken dient de GGD te verzoeken de eerder geplaatste afnemersindicatie bij de persoonslijst te verwijderen. De afnemersindicatie blijft als historische aanduiding bij de persoonslijst van de ingeschrevene staan.
De GGD mag tevens op verzoek gegevens opvragen uit de basisregistratie personen. Het betreft de gegevens die zijn opgenomen in bijlage II tot en met VI. De GGD beperkt zijn vragen om persoonsgegevens uit bijlage II tot de persoonsgegevens van personen ten aanzien van wie de GGD een taak heeft op het gebied van de jeugdgezondheidszorg.
De uitvoering van de jeugdgezondheidszorg is mede gericht op de ouders van de jeugdige en het gezin waartoe hij behoort. Om een goede inschatting te kunnen maken van de gezondheidsbevorderende- en bedreigende factoren is het nodig te weten wie de ouders van het kind zijn, waar ze vandaan komen, wat de gezinssamenstelling is en hoe deze gezinssamenstelling zich eventueel wijzigt. Voor deze taak kan de GGD de gegevens in bijlage III opvragen.
De gegevens in bijlage IV mogen door de GGD opgevraagd worden in verband met het uitbrengen van een sociaal medisch advies. De gegevens uit bijlage V worden door de GGD opgevraagd in verband met de taak infectieziektebestrijding.
De GGD verzoekt om gegevens uit bijlage VI in verband met de taak epidemiologie. De GGD is onder meer bevoegd tot het verkrijgen van gegevens van persoonslijsten van personen die deelnemen aan een epidemiologisch onderzoek of die aangeschreven worden met het verzoek deel te nemen aan een epidemiologisch onderzoek.
De GGD kan tevens gegevens verstrekt krijgen van personen die op hetzelfde adres ingeschreven zijn als de in het verzoek aangeduide persoon. De GGD is alleen bevoegd om om de gegevens te verzoeken, indien deze noodzakelijk zijn in verband met het opsporen en bestrijden van infectieziekten en ten minste een van de personen die op het adres ingeschreven zijn een infectieziekte heeft of het vermoeden bestaat dat die ingeschrevene een infectieziekte heeft. De GGD verzoekt slechts om gegevens die zijn aangegeven in bijlage VII.
De GGD gebruikt het burgerservicenummer om koppelingen aan te leggen tussen de verschillende verstrekkingen die uit de basisregistratie personen worden ontvangen.
In bijlage II zijn historische gegevens over de verblijfplaats opgenomen. Met behulp van deze gegevens kan na een verhuizing de GGD worden getraceerd waar het dossier zich bevindt van een persoon ten aanzien van wie de GGD een taak heeft op het gebied van de jeugdgezondheidszorg.
De GGD is ook bevoegd, indien dit noodzakelijk is in verband met de uitvoering van zijn taak, administratieve gegevens te vragen. Het betreft de gegevens over akten in geval van overlijden. Deze gegevens zijn nodig om bij het Centraal Bureau voor de Statistiek te kunnen achterhalen wat de doodsoorzaak is van personen die hebben deelgenomen aan een epidemiologisch onderzoek.
De GGD heeft gegevens over huwelijk en geregistreerd partnerschap nodig voor het vaststellen van de juiste wijze van aanschrijven. Aan de hand van de gegevens “datum sluiting”, “aanduiding naamgebruik”, “geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner” en “datum ontbinding huwelijk/geregistreerd partnerschap” kan de juiste aanschrijving worden bepaald.
De GGD heeft tevens de mogelijkheid het gegeven “07.70.10 Indicatie geheim” op te vragen. Met dit gegeven wordt aangeduid of een ingeschrevene de gemeente heeft verzocht om zijn of haar gegevens niet te verstrekken aan bepaalde derden. Indien dit het geval is, kan de GGD aanvullende maatregelen treffen om de privacy van de ingeschrevene te waarborgen.
Met het gegeven “08.13.20 Datum aanvang adres buitenland” krijgt de GGD gegevens van niet- ingezetenen verstrekt. Deze verstrekking is noodzakelijk om te bepalen of de ingeschrevene tot de doelgroep van de GGD behoort.
De gegevensset die de GGD op verzoek kan vragen is ruimer dan de spontane set. De reden hiervoor is dat de GGD op verzoek gericht afzonderlijke gegevens kan opvragen die voor een specifieke situatie noodzakelijk zijn.
Teneinde de autorisatie actueel te houden dient de GGD tijdig inlichtingen te verschaffen over wijzigingen die zich voordoen in zijn taak, in de regelingen waarop die taak is gebaseerd of wijzigingen in de gegevens uit de basisregistratie personen die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van die taak. Het is de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid van de GGD om deze informatie onverwijld kenbaar te maken aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eventuele gevolgen van onjuistheden in de autorisatie als gevolg van het niet of niet tijdig doorgeven van dergelijke wijzigingen komen voor de verantwoordelijkheid van de GGD.
Met dit besluit wordt het autorisatiebesluit van 17 januari 2013, BPR2012/54011, ingetrokken. Deze intrekking is het gevolg van de inwerkingtreding van de Wet basisregistratie personen.
Dit besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant. Het besluit wordt tevens geplaatst op de internetpagina van Agentschap BPR, www.bprbzk.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-9427.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.