De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
Gelet op artikel 140, derde lid, van de Gemeentewet, artikel 137, derde lid, van de
Provinciewet, artikel 73a, derde lid, van de Waterschapswet, de artikelen 26, tweede
en vierde lid, 32ja, 32l, derde lid, 42, tweede en vierde lid, 45ba, 45d, derde lid,
50daa, 50dc, derde lid, 52, tweede en vierde lid, 56aa, 56c, derde lid, 62a, tweede
en vierde lid, 65aa, 65c, derde lid, 75, tweede en vierde lid, 78aa, 78c, derde lid,
85, tweede en vierde lid, 88aa en 88c, derde lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen,
artikel 143, derde lid, van de Wet openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba
en de artikelen 5, tweede lid, en 5a van het Besluit bekendmaking en beschikbaarstelling
regelgeving decentrale overheden;
Besluit:
ARTIKEL I
De Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale
overheden wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1a wordt als volgt gewijzigd:
1. Het tweede lid, onderdeel b, komt te luiden:
-
b. levert het bestuur van het openbaar lichaam zijn teksten ter publicatie aan in een
XML-indeling via de door het Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties
ter beschikking gestelde voorziening dan wel op een door het Kennis- en Exploitatiecentrum
Officiële Overheidspublicaties aangegeven wijze, en registreert het daarbij de in
bijlage 2 vermelde gegevens over de teksten.
2. Het vijfde lid komt te luiden:
B
Artikel 2 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘plaatsvindt met inachtneming van de delen III (Consolidatie),
IV (Wetstechnische informatie) en VI (Metadata, XML-schema en Webservices) van het
Internetpublicatiemodel Decentrale Regelgeving, versie 4.0, dat ter inzage is gelegd
bij het Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties van het Ministerie
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Wilhelmina van Pruisenweg 52 te Den
Haag’ vervangen door: plaatsvindt in overeenstemming met de bijlagen 3 en 4 en op
de door het Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties aangegeven
wijze.
2. In het tweede, derde, vierde, zesde en zevende lid wordt ‘de delen III (Consolidatie),
IV (Wetstechnische informatie) en VI (Metadata, XML-schema en Webservices) van het
Internetpublicatiemodel Decentrale Regelgeving, bedoeld in het eerste lid’ telkens
vervangen door: de bijlagen 3 en 4.
C
Artikel 3 komt te luiden:
Artikel 3
De in artikel 2 genoemde bestuursorganen kunnen beschikbaar gestelde geconsolideerde
teksten beschikbaar houden overeenkomstig de regels die golden ten tijde van de eerste
beschikbaarstelling van de betreffende geconsolideerde tekst.
D
Bijlage 1, bedoeld in artikel 1a, tweede lid, onder a, van de Regeling elektronische
bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden, wordt vervangen
door:
BIJLAGE 1, BEDOELD IN ARTIKEL 1A, TWEEDE LID, ONDERDEEL A
De door het bestuur van het openbaar lichaam te registreren gegevens over het openbaar
lichaam
|
Gegeven
|
Toelichting
|
Invoerwijze
|
Officiële naam
|
De naam waaronder het openbaar lichaam officieel bekendstaat.
|
Handmatig in te vullen tekst.
|
Deelnemende organisaties en datum van toetreding
|
Alle gemeenten, provincies en waterschappen die in het openbaar lichaam participeren.
Per deelnemende organisatie wordt vastgelegd wat de datum van toetreding is.
|
Selectie uit waardelijsten voor organisaties.
|
Bronhouder
|
De organisatie die eindverantwoordelijk is voor de registratie, het beheer en de kwaliteit
van de geregistreerde gegevens over het openbaar lichaam.
|
Selectie uit waardelijsten voor organisaties.
|
Samenwerkingsvorm
|
De publiekrechtelijke samenwerkingsvorm, als bedoeld in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke
regelingen.
|
Vaste waarde uit waardelijst samenwerkingsvormen:
Openbaar lichaam (OL)
Bedrijfsvoeringsorganisatie
|
Instellingsbesluit
|
Verwijzing naar de gemeenschappelijke regeling waarmee het openbaar lichaam of de
bedrijfsvoeringsorganisatie is ingesteld (een link naar de bekendmaking in een elektronisch
publicatieblad of de geconsolideerde tekst in de decentrale regelgevingbank) of een
PDF-document met de gemeenschappelijke regeling.
|
Vaste referentie (URI) of document in PDF-formaat.
|
Datum totstandkoming
|
Datum waarop het openbaar lichaam tot stand is gekomen.
|
dd-mm-jjjj
|
Contactpersoon (tekenbevoegde vertegenwoordiger)
|
Contactgegevens van degene die de tekenbevoegde vertegenwoordiger is.
|
Handmatig in te vullen tekst die ten minste bevat de naam, het e-mailadres en het
telefoonnummer waarop de contactpersoon te bereiken is.
|
E
Bijlage 2, bedoeld in artikel 1a, tweede lid, onder b, van de Regeling elektronische
bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden, wordt vervangen
door:
BIJLAGE 2, BEDOELD IN ARTIKEL 1A, TWEEDE LID, ONDERDEEL B
Gegevens over de te publiceren teksten
|
Gegeven
|
Toelichting
|
Invoerwijze
|
Informatietype
|
Het type publicatie. Dit veld bepaalt de rubrieksindeling op de publicatiewebsite
www.officielebekendmakingen.nl.
|
Selectie uit waardelijst met informatietypen.
|
Maker
|
Organisatie die de eindverantwoordelijkheid draagt voor het creëren van het informatieobject.
|
Selectie uit waardelijst met organisatienaam gemeenschappelijke regelingen (wordt
ingevuld op basis van inloggegevens gebruiker).
|
Eindverantwoordelijke
|
Organisatie die de wettelijke verantwoordelijkheid draagt voor de inhoud (strekking)
van het informatieobject.
|
Selectie uit waardelijst met organisatienaam gemeenschappelijke regelingen (wordt
ingevuld op basis van inloggegevens gebruiker).
|
Uitgever
|
De verantwoordelijke voor het publiceren van het informatieobject. Dit is altijd de
eigenaar van het publicatieblad.
|
Selectie uit waardelijst met organisatienaam gemeenschappelijke regelingen (wordt
ingevuld op basis van inloggegevens gebruiker).
|
Gebiedsmarkering
|
Geografische aanduiding van de plek op aarde waar het informatieobject betrekking
op heeft.
|
Keuze uit:
– 1 of meerdere puntlocaties volgens rijksdriehoeksstelsel
– 1 of meerdere gemeenten
– 1 of meerdere provincies
– 1 of meerdere waterschappen
|
Beleidsonderwerp
|
Het onderwerp van de publicatie.
|
Selectie uit een of meerdere waarden uit waardelijst met beleidsonderwerpen.
|
IMRO-nummer (alleen verplicht indien de publicatie een ruimtelijk plan betreft)
|
Bij ruimtelijke plannen dient een ruimtelijk plan-ID (IMRO-nummer) opgenomen te worden.
Hierdoor wordt er een rechtstreekse koppeling tussen deze publicatie en het bijbehorende
plan op ruimtelijkeplannen.nl gelegd.
|
Vaste vorm van een IMRO-nummer:
NL\.IMRO\.[0-9]{4}\.[A-Za-z0-9]{1,18}-[A-Za-z0-9]{4}
|
F
Na bijlage 2 worden twee bijlagen toegevoegd, luidende:
BIJLAGE 3, BEDOELD IN ARTIKEL 2
Consolidatie-instructies
De eerste stap bij het consolideren conform de Regeling elektronische bekendmaking
en beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden
Vanaf de inwerkingtreding van de consolidatieverplichting in artikel 140, derde lid,
van de Gemeentewet, 137, derde lid, van de Provinciewet en artikel 73a, derde lid,
van de Waterschapswet op 1 januari 2011 geldt de wettelijke verplichting om algemeen
verbindende voorschriften die op dat tijdstip in werking waren getreden of die na
dat tijdstip in werking zijn getreden in geconsolideerde vorm op internet te publiceren
en beschikbaar te houden, ook als die voorschriften zijn ingetrokken of vervallen.
Het staat overheden uiteraard vrij om een vroegere cesuurdatum te kiezen. Alle (versies
van) algemeen verbindende voorschriften die op of na 1 januari 2011 gelden, dan wel
na 1 januari 2011 komen te vervallen, worden conform deze bijlage op internet ontsloten.
Met ingang van 1 januari 2015 geldt deze verplichting eveneens voor een besluit tot
instelling, wijziging of intrekking van een gemeenschappelijke regeling als dat besluit
niet kan worden aangemerkt als een algemeen verbindend voorschrift.
Behalve algemeen verbindende voorschriften kunnen ook andere soorten besluiten in
geconsolideerde vorm worden ontsloten. Deze consolidatie-instructies zijn dan van
overeenkomstige toepassing.
Nieuw op te nemen algemeen verbindende voorschriften
Algemeen verbindende voorschriften die niet worden opgenomen in de collectie
Op grond van de artikelen 6 e.v. van het Besluit bekendmaking en beschikbaarstelling
regelgeving decentrale overheden zijn de regels omtrent beschikbaarstelling niet van
toepassing op:
-
− de algemeen verbindende voorschriften die vóór 1 januari 2011 zijn uitgewerkt of ingetrokken;
-
− algemeen verbindende voorschriften die uitsluitend strekken tot de wijziging van een
of meer andere algemeen verbindende voorschriften;
-
− algemeen verbindende voorschriften die zijn bekendgemaakt op grond van de Wet ruimtelijke
ordening (zoals bestemmingsplannen; let wel: deze uitzondering is niet van toepassing
op een beheersverordening als bedoeld in artikel 3.38 van de Wet ruimtelijke ordening);
-
− bijlagen bij algemeen verbindende voorschriften die zich naar hun aard niet lenen
voor elektronische beschikbaarstelling.
Zelfstandige bepalingen
Een algemeen verbindend voorschrift dat naast een wijziging van andere algemeen verbindende
voorschriften ook zelfstandige bepalingen (dat wil zeggen: tekst die niet een ander
algemeen verbindend voorschrift wijzigt) bevat, wordt als een nieuw algemeen verbindend
voorschrift in de collectie met geconsolideerde teksten opgenomen. Daarbij worden
de wijzigingsinstructies vervangen door een redactionele opmerking als: [wijzigt de
Verordening ...].
Instellingsbesluiten van gemeenschappelijke regelingen
Het besluit tot instelling van een gemeenschappelijke regeling wordt alleen door het
daartoe aangewezen orgaan geconsolideerd. De overige deelnemers nemen dit besluit
niet op in de collectie.
Opschrift, aanhef, slotformulier en ondertekening
Het opschrift, de aanhef, het slotformulier en de ondertekening van een algemeen verbindend
voorschrift wordt opgenomen in de geconsolideerde tekst. In de regel worden deze elementen
later niet meer gewijzigd.
Wijzigingen in algemeen verbindende voorschriften
De inwerkingtreding van een wijziging van de tekst van een algemeen verbindend voorschrift
leidt tot een nieuwe versie van de geconsolideerde tekst van het algemeen verbindend
voorschrift. De oude versie blijft opgenomen in de collectie. De datum waarop de oude
versie vervalt, wordt opgenomen in de wetstechnische informatie of metadata van de
oude versie.
Wijzigingen die niet leiden tot een nieuwe versie
-
1. Algemeen verbindende voorschriften die na bekendmaking wijzigen voordat deze in werking
treden.
-
2. Indien een algemeen verbindend voorschrift wordt gewijzigd voordat het in werking
is getreden, ontstaat er geen nieuwe versie. Bij “Opmerkingen m.b.t. de regeling”
wordt aangegeven dat het algemeen verbindende voorschrift vóór inwerkingtreding reeds
is gewijzigd. Hierbij wordt verwezen naar de beschikbare bronnen van de betreffende
wijziging.
-
3. Algemeen verbindende voorschriften die na wijziging geconsolideerd worden vastgesteld.
In sommige gevallen worden niet de wijzigingsvoorstellen vastgesteld, maar worden
de wijzigingen eerst verwerkt in een nieuwe geconsolideerde tekst die vervolgens wordt
vastgesteld (onder formele intrekking van de oude geconsolideerde tekst). Deze nieuwe
vastgestelde geconsolideerde tekst wordt beschikbaar gesteld als een nieuw algemeen
verbindend voorschrift (en niet als een nieuwe versie van het gewijzigde algemeen
verbindende voorschrift). Van het oude ingetrokken algemeen verbindende voorschrift
wordt de datum van intrekking opgegeven bij de wettechnische informatie.
Terugwerkende kracht
Uitgangspunt is dat een algemeen verbindend voorschrift niet in werking treedt voor
de bekendmaking. Van terugwerkende kracht is slechts sprake als daarin in het algemeen
verbindende voorschrift in is voorzien. Indien in (een versie van) een algemeen verbindend
voorschrift een bepaling over terugwerkende kracht is opgenomen, dan wordt:
-
• in (deze versie van) het algemeen verbindende voorschrift in het ‘Overzicht van in
de tekst verwerkte wijzigingen’ de datum van terugwerkende kracht opgenomen, en
-
• de terugwerkende kracht niet verwerkt in de geconsolideerde tekst(en) van (een eerdere
versie of versies van) het algemeen verbindende voorschrift waarop de terugwerkende
kracht van toepassing is.
Indien een algemeen verbindend voorschrift wordt bekend gemaakt op een tijdstip dat
is gelegen na de in het algemeen verbindende voorschift opgenomen datum van inwerkingtreding,
vormt de opgenomen datum van inwerkingtreding geen grondslag voor terugwerkende kracht.
Intrekken of vervallen van een algemeen verbindend voorschrift
Een algemeen verbindend voorschrift kan worden ingetrokken of vervallen van rechtswege.
Intrekking kan op drie manieren geschieden:
-
• met een algemeen verbindend voorschift;
-
• in het algemeen verbindende voorschrift zelf als dit een tijdelijk karakter heeft,
of
-
• met een expliciete bepaling in regelgeving van een hogere bestuurslaag.
Van het vervallen van rechtswege is sprake:
-
• bij het vervallen van de grondslag voor het algemeen verbindende voorschrift of
-
• als regelgeving van een hogere bestuurslaag gaat voorzien in hetzelfde onderwerp,
waardoor de bevoegdheid tot vaststelling van het algemeen verbindende voorschrift
vervalt.
Bij het intrekken of vervallen van een algemeen verbindend voorschrift wordt in het
‘Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen’ van de meest recente versie een
Datum uitwerkingtreding ingevuld. Onder ‘Redactionele opmerkingen’ is vermeld in welke
gevallen een toelichting wordt gegeven.
Redactionele opmerkingen
Informatie die van belang is voor goed begrip van de geconsolideerde tekst, maar die
niet uit de andere wetstechnische gegevens is af te leiden, wordt als redactionele
opmerking toegevoegd.
Redactionele opmerkingen die moeten worden opgenomen onder ‘Opmerkingen m.b.t. de
regeling’
Redactionele opmerkingen die betrekking hebben op de gehele regeling worden opgenomen in de wetstechnische informatie onder ‘Opmerkingen m.b.t.
de regeling’.
In de volgende situaties moet een redactionele opmerking bij ‘Opmerkingen m.b.t. de
regeling’ worden geplaatst:
-
• indien de ‘Datum inwerkingtreding van (een versie van) de regeling’ of ‘Datum ondertekening
van (een wijziging van) de regeling’ niet kan worden achterhaald en bij benadering
een datum is ingevuld;
-
• indien een apart inwerkingtredingbesluit van toepassing is op het algemeen verbindende
voorschrift, moeten zowel de datum van ondertekening als de bron van bekendmaking
van het inwerkingtredingbesluit vermeld worden;
-
• indien er wijzigingen zijn in het opschrift, de citeertitel, de considerans en/of
de grondslag;
-
• indien er bijzonderheden zijn met betrekking tot de inwerkingtreding of terugwerkende
kracht van het gehele algemeen verbindende voorschrift, bijvoorbeeld als de bekendmaking
plaats vindt op een tijdstip dat is gelegen na de in het algemeen verbindende voorschift
opgenomen datum van inwerkingtreding;
-
• indien een nieuw algemeen verbindend voorschrift een ander algemeen verbindend voorschrift
vervangt, dient om de relatie tussen beide algemeen verbindende voorschriften te borgen
(het ‘Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen’ geeft in deze situatie de relatie
namelijk niet langer weer) bij het nieuwe algemeen verbindend voorschrift in de wetstechnische
informatie bij ‘Opmerkingen m.b.t. de regeling’ een verwijzing naar het andere (oude)
algemeen verbindend voorschrift opgenomen te worden. De verwijzing luidt: ‘Deze regeling
vervangt [officiële naam of citeertitel van het algemeen verbindende voorschrift]’.
Indien uit de officiële naam van het algemeen verbindend voorschrift, bijvoorbeeld
door het ontbreken van een jaartal, niet is op te maken welk algemeen verbindend voorschrift
nu precies wordt vervangen, dan dient nadere informatie opgenomen te worden in de
verwijzing. Eventueel bij het ingetrokken algemeen verbindend voorschrift een verwijzing
naar het andere (nieuwe) algemeen verbindend voorschrift opnemen in ‘Opmerkingen m.b.t.
de regeling’ in de trant van ‘deze regeling is vervangen door....’.
-
• indien de regeling is ingetrokken bij regelgeving van een hogere bestuurslaag, wordt
in de laatste versie opgenomen: ‘Deze regeling is per [Datum uitwerkingtreding] ingetrokken
door (artikel ...van de) [citeertitel van de regeling]’;
-
• indien de regeling van rechtswege is vervallen, wordt in de laatste versie opgenomen:
‘Deze regeling is op [Datum uitwerkingtreding] vervallen door [de inwerkingtreding
/het vervallen] van (artikel ...van de) [citeertitel van de regeling]’.
Redactionele opmerkingen die moeten worden opgenomen in de tekst van het geconsolideerde
algemeen verbindend voorschrift
Redactionele opmerkingen die betrekking hebben op een onderdeel van het algemeen verbindend voorschrift worden opgenomen in de geconsolideerde tekst
van dat algemeen verbindend voorschrift. De opmerking wordt weergegeven tussen [blokhaken],
ter onderscheiding van de eigenlijke tekst van het algemeen verbindend voorschrift.
In de volgende situaties moet een redactionele opmerking in het desbetreffende onderdeel
van de geconsolideerde tekst van het algemeen verbindend voorschrift worden geplaatst:
-
• indien op een artikel een overgangsbepaling van toepassing is, dan wordt bij het betreffende
artikel via een redactionele opmerking:
-
• indien er sprake is van taalfouten of fouten, met inachtneming van het volgende:
-
○ taalfouten of verwijzingsfouten in de officiële tekst worden zonder correctie doorgevoerd
in de geconsolideerde tekst. Als een besluit echter evident de verkeerde artikelen,
leden of onderdelen van een algemeen verbindend voorschrift wijzigt, worden de wijzigingen
doorgevoerd zoals deze bedoeld zijn, waarbij in de redactionele opmerking de doorgevoerde
wijziging wordt verantwoord;
-
○ als een wijziging zo is geformuleerd dat deze niet mogelijk is, dan wordt deze in
het geheel niet doorgevoerd (bijvoorbeeld wijziging van een artikel dat eerder vervallen
is), waarbij in de redactionele opmerking wordt medegedeeld dat de wijziging niet
kon worden verwerkt;
-
• indien bij een lager algemeen verbindend voorschrift bedragen uit een hoger algemeen
verbindend voorschrift worden gewijzigd waarbij de bevoegdheid tot wijzigen niet uitdrukkelijk
is vormgegeven als een bevoegdheid tot wijziging van het hogere algemeen verbindend
voorschrift, worden de gewijzigde bedragen als redactionele opmerking in de geconsolideerde
tekst van het hogere algemeen verbindend voorschrift toegevoegd;
-
• indien kaarten vanwege hun omvang niet bij het algemeen verbindend voorschrift zijn
opgenomen, dan wordt de vindplaats daarvan opgenomen in een redactionele opmerking;
-
• indien onderdelen vervallen, worden deze vervangen door de tekst: ‘[vervallen]’. Eventuele
artikel- of hoofdstuknummers en artikel- of hoofdstuktitels blijven gehandhaafd.
Toelichtingen bij algemeen verbindende voorschriften
Een toelichting bij een algemeen verbindend voorschrift maakt geen onderdeel uit van
het algemeen verbindend voorschrift. Indien het bestuursorgaan naast het algemeen
verbindend voorschrift ook een toelichting bij dit algemeen verbindend voorschrift
opneemt in de geconsolideerde versie, kan ook de toelichting bij een latere wijziging
van het algemeen verbindend voorschrift worden geconsolideerd. De toelichting wordt
direct onder de tekst van het algemeen verbindend voorschrift opgenomen.
Indien bij een wijziging alleen de toelichting wordt gewijzigd, leidt dit tot een
nieuwe geconsolideerde versie.
BIJLAGE 4, BEDOELD IN ARTIKEL 2
Gegevens over de te consolideren teksten
|
Gegeven
|
Toelichting
|
Invoerwijze
|
Maker1
|
Organisatie die de verantwoordelijkheid draagt voor het creëren van het informatieobject.
|
Selectie uit waardelijsten met organisatienaam (wordt ingevuld op basis van inloggegevens
gebruiker)
|
Eindverantwoordelijke1
|
Organisatie die de wettelijke verantwoordelijkheid draagt voor de inhoud (strekking)
van het informatieobject.
|
Selectie uit waardelijsten met organisatienaam (wordt ingevuld op basis van inloggegevens
gebruiker)
|
Uitgever1
|
De verantwoordelijke voor het publiceren van het informatieobject. Dit is altijd de
eigenaar van het publicatieblad.
|
Selectie uit waardelijsten met organisatienaam (wordt ingevuld op basis van inloggegevens
gebruiker)
|
Vastgesteld door1
|
Het bestuursorgaan dat het betreffende algemeen verbindende voorschrift heeft vastgesteld.
|
Selectie uit waardelijsten met bestuursorganen.
|
Officiële naam1
|
Het opschrift van het algemeen verbindende voorschrift (of een ander te consolideren
document) zoals dit aan het begin van het algemeen verbindende voorschrift is opgenomen,
dan wel de aanpassing van dat opschrift aan de voorgeschreven structuur.
|
Handmatig in te vullen tekst met als structuur [type besluit] van [bestuursorgaan]
houdende [omschrijving inhoud] [indien aanwezig, aanduiding citeertitel]
|
Citeertitel
|
De citeertitel is de wijze waarop een algemeen verbindend voorschrift blijkens een
bepaling in dat algemeen verbindend voorschrift zelf wordt aangeduid.
|
Handmatig in te vullen tekst.
|
Taal1
|
De taal waarin het algemeen verbindend voorschrift is gepubliceerd.
|
Selectie uit waardelijst met talen.
|
Onderwerp1
|
Het onderwerp van de regeling.
|
Selectie uit een of meerdere waarden uit waardelijst met beleidsonderwerpen.
|
Wettelijke grondslag1
|
De citeertitel en het artikel van de regeling waarop de bevoegdheid tot het vaststellen
van het algemeen verbindend voorschrift berust. Voor beleidsregels wordt verwezen
naar de grondslag van de bevoegdheid waar de beleidsregel betrekking op heeft. Let
op: dit element kan meervoudig gebruikt worden.
|
Selecteer citeertitel en artikelnummer(s) uit het Basiswettenbestand of selecteer
citeertitel uit de collectie decentrale regelgeving.
|
Bron bekendmaking van (een wijziging van) het algemeen verbindende voorschrift1
|
De uitgave waarin de bekendmaking verschijnt, veelal Blad gemeenschappelijke regeling,
Gemeenteblad, Provinciaal blad of Waterschapsblad. Bij elektronische bekendmaking
wordt ook een URL opgenomen.
|
Notatiewijze is:
– voor officiële publicatiebladen: [naam blad] [jaartal], [nummer]
– voor andere uitgaven: [naam uitgave], [datum]
|
Gedelegeerde regelgeving
|
Alle algemeen verbindende voorschriften en beleidsregels die op het algemeen verbindend
voorschrift zijn gebaseerd. Let op: dit element kan meervoudig gebruikt worden.
|
Selecteer citeertitel uit de collectie decentrale regelgeving.
|
Betreft1
|
De aard van de wijziging van een algemeen verbindend voorschrift (of een ander te
consolideren document), of, in geval van een nieuw algemeen verbindend voorschrift:
‘nieuwe regeling’.
|
Toegestane waarden:
nieuwe regeling
– als het een nieuwe regeling betreft
[artikel/paragraaf/hoofdstuk/bijlage] [x], [y], [z]
– als een of meer onderdelen zijn toegevoegd, vervallen of gewijzigd, opsomming van
deze onderdelen of bijlagen (geen onderscheid maken naar onderdelen binnen artikelen
of bijlagen)
toelichting [...]
– als een toelichting is gewijzigd
|
Redactionele opmerkingen
|
Opmerkingen als bedoeld in Bijlage 3 bij de Regeling elektronische bekendmaking en
beschikbaarstelling regelgeving decentrale overheden.
|
Handmatig in te vullen tekst conform de in bijlage 3 opgenomen consolidatie-instructies.
|
Datum ondertekening van (een wijziging van) het algemeen verbindende voorschrift1
|
De datum die bij de ondertekening in het algemeen verbindend voorschrift wordt genoemd.
|
dd-mm-jjjj
|
Datum inwerkingtreding van (een versie van) het algemeen verbindende voorschrift1
|
De datum waarop het algemeen verbindende voorschrift in werking treedt (let op: niet
de datum tot en met wanneer het algemeen verbindend voorschrift eventueel terugwerkt)
|
dd-mm-jjjj, gelegen na de datum bekendmaking.
|
Datum terugwerkende kracht (t/m) van (een versie van) het algemeen verbindende voorschrift
|
De in het algemeen verbindend voorschrift genoemde voor de inwerkingtreding gelegen
datum vanaf wanneer het algemeen verbindend voorschrift van toepassing is.
|
dd-mm-jjjj, gelegen vóór de datum inwerkingtreding, tot en met wanneer de regeling
terugwerkt.
|
Datum uitwerkingtreding van (een versie van) het algemeen verbindende voorschrift
|
De dag vanaf wanneer een algemeen verbindend voorschrift is ingetrokken of vervallen,
dan wel een versie van de algemeen verbindend voorschrift door een nieuwe versie is
vervangen).
|
dd-mm-jjjj. De opgegeven datum dient later dan de datum opgegeven in ‘Datum inwerkingtreding
van (een versie van) het algemeen verbindend voorschrift’ te zijn.
|
X Noot
1Bij elke versie van een algemeen verbindend voorschrift verplicht in te vullen gegeven.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2016.
TOELICHTING
Wijzigingen in de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving
decentrale overheden
De Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale
overheden (hierna: de Regeling) bevat eisen omtrent de betrouwbaarheid en de beveiliging
van de uitgifte en beschikbaarstelling van elektronische publicaties door decentrale
overheden. Daarnaast worden in deze regeling nadere regels gesteld over de beschikbaarstelling
van geconsolideerde teksten van decentrale overheden.
Het is voor decentrale overheden verplicht om te publiceren in een elektronisch publicatieblad
dat voldoet aan de wettelijke voorschriften. Om dit te faciliteren kan gebruik worden
gemaakt van de Gemeenschappelijke Voorziening Officiële Publicaties (GVOP). Voor openbare
lichamen die kiezen voor het bekendmaken van algemeen verbindende voorschriften in
een eigen Blad Gemeenschappelijke Regeling is gebruik van de GVOP verplicht.
Publicatie van het bestand met geconsolideerde regelgeving dient centraal plaats te
vinden op de website: overheid.nl. Het gebruik van de hiervoor door het ministerie
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ter beschikking gestelde centrale voorziening
decentrale regelgeving (CVDR) is wettelijk voorgeschreven in het huidige artikel 2
van de Regeling elektronische bekendmaking en beschikbaarstelling regelgeving decentrale
overheden.
Op verzoek van de overheidsorganisaties die de voorzieningen gebruiken worden de functies
van CVDR en GVOP op termijn geïntegreerd in een nieuwe voorziening Decentrale Regelgeving
en Officiële Publicaties (DROP). Hierdoor behoeven nieuwe verordeningen of andere
algemeen verbindende voorschriften niet langer in twee verschillende systemen en op
twee manieren te worden ingevoerd, wat het werkproces minder foutgevoelig maakt. Daarnaast
kunnen door de integratie van beide applicaties wijzigingsbesluiten eenvoudiger in
geconsolideerde teksten worden verwerkt en kan beter worden bewaakt of dit laatste
ook tijdig gebeurt. Overigens blijven de applicaties GVOP en CVDR voorlopig nog bestaan
totdat de migratie van de decentrale overheden naar de applicatie DROP is afgerond.
De verwachting is dat deze migratie uiterlijk in 2017 volledig voltooid zal zijn.
De wijziging van de Regeling ziet er in de eerste plaats op om deze in lijn te brengen
met de integratie van de CVDR en de CVOP. De termen Gemeenschappelijke Voorziening
Officiële Publicaties en Centrale Voorziening Decentrale Regelgeving worden vervangen
door een verwijzing naar een door het Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties
(KOOP) ter beschikking gestelde voorziening. KOOP is de baten- en lastendienst van
het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties die verantwoordelijk
is voor de informatievoorziening op de websites die onderdeel uitmaken van overheid.nl.
In de tweede plaats brengt de komst van DROP (in eerste instantie naast GVOP en CVDR)
met zich mee dat het bij de beschikbaarstelling van geconsolideerde teksten in acht
te nemen Internetpublicatiemodel Decentrale Regelgeving (IPM) moet worden aangepast.
Momenteel wordt in de regeling verwezen naar delen van de huidige versie (versie 4.0),
die zal worden opgevolgd door versie 5.0. Deze technische standaard ligt thans ter
inzage bij het KOOP en wordt regelmatig gewijzigd. Omwille van de flexibiliteit zal
voor enkele onderdelen van het IPM (XML-schema en de beschrijving webservices) worden
verwezen naar de door het KOOP aangegeven wijze. Andere, fundamentelere, onderdelen
(Consolidatie-instructies en Waardelijst metadata structuur) worden voortaan als bijlagen
(bijlage 3 en 4) bij de regeling opgenomen. De bijlagen bij de regeling bevatten inhoudelijke
voorschriften die bij de publicatie in acht moeten worden genomen en dienen daarom
onderdeel uit te maken van de regeling.
Gevolgenbeoordeling
De integratie van de twee applicaties GVOP en de CVDR in één nieuwe applicatie DROP
maakt dat overheden doelmatiger aan hun verplichting kunnen voldoen om algemeen verbindende
voorschriften bekend te maken en te consolideren. Dit zal naar verwachting tevens
leiden tot een grotere kwaliteit en actualiteit van de informatie. De lasten voor
decentrale overheden worden hierdoor verlaagd. De regeling heeft geen gevolgen voor
de kosten die decentrale overheden maken.
De regeling heeft geen gevolgen voor burgers en bedrijven. Er zijn geen gevolgen voor
het milieu.
Consultatie
Het ontwerp van deze regeling is ter consultatie voorgelegd aan het Interprovinciaal
Overleg (IPO), de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) en de Unie van Waterschappen
(UvW), die een advies hebben uitgebracht.
De VNG reageerde positief op het voorstel en vroeg daarbij aandacht voor de gebruiksvriendelijkheid
van DROP, de vindbaarheid van besluiten tot instelling van een gemeenschappelijke
regeling en voor de vraag of naast de term instellingsbesluit ook wijzigings- intrekkings-
en opheffingsbesluiten genoemd moeten worden.
De gebruiksvriendelijkheid van DROP heeft de aandacht, onderhavige regeling beoogt
de gebruiksvriendelijkheid juist te verbeteren. Bij de inrichting van de systemen
in het algemeen worden de adviezen gevolgd van de Gebruikersraad en de Licentieraad
waarin de deelnemende bestuursorganen vertegenwoordigd zijn. De gemeenschappelijke
regelingen zullen na de komende herziening van het publicatieportaal van de decentrale
regelgeving ook getoond worden bij andere deelnemende gemeenten dan de gemeente die
de regeling consolideert. Waar gesproken wordt over het verwerken van besluiten tot
instelling van een gemeenschappelijke regeling impliceert dit mede besluiten die een
gemeenschappelijke regeling wijzigen of intrekken.
Het IPO adviseerde positief en gaf daarbij in overweging om DROP op te nemen in de
Generieke digitale infrastructuur (GDI). Deze suggestie zal worden meegenomen bij
de verdere gedachtevorming ten aanzien van de GDI, maar heeft voor onderhavige regeling
geen gevolgen.
De UvW adviseerde eveneens positief en maakte daarbij nog enkele technische opmerkingen,
die zijn verwerkt.
Daarnaast is het ontwerp voor internetconsultatie opengesteld1. Via deze weg zijn vier reacties ontvangen. Het voorstel om te expliciteren dat ook
een bedrijfsvoeringsorganisatie als bedoeld in de Wet gemeenschappelijke regelingen
een publicatieblad kan uitgeven, is in bijlage 4 bij de regeling verwerkt. Een aantal
suggesties van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond kon thans niet worden verwerkt,
maar zullen worden betrokken bij de ontwikkeling van een volgende versie van DROP.
Twee reacties van bedrijven die decentrale oeverheden bij hun publicaties adviseren,
Klevant Groen Juridisch advies en Daadkracht BV, zijn zoveel mogelijk in de bijlagen
en de toelichting verwerkt. Klevant Groen wees terecht op een discrepantie tussen
de voorgestelde regeling en de systemen waarmee de Regeling wordt uitgevoerd. Enige
suggesties van Daadkracht zullen eveneens worden betrokken bij de ontwikkeling van
een volgende versie van DROP.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel I, onderdelen A en B
In de artikelen 1a en 2 van de Regeling worden de verwijzingen naar het IPM versie
0.4 geschrapt. In plaats daarvan worden de onderdelen hieruit die algemeen verbindend
zijn opgenomen in de Regeling.
Artikel I, onderdeel C
Van de decentrale overheden kan niet worden verwacht dat zij alle reeds eerder beschikbaar
gestelde geconsolideerde teksten aanpassen aan bijvoorbeeld de nieuwe regels over
de wijze van consolideren en metadatering. Een dergelijke aanpassing vormt een te
grote last. Daarom wordt in het nieuwe artikel 3 van de Regeling bepaald dat reeds
beschikbaar gestelde geconsolideerde teksten beschikbaar kunnen worden gehouden overeenkomstig
de regels die golden ten tijde van de eerste beschikbaarstelling. Mocht echter een
algemeen verbindend voorschrift of een andere tekst ten onrechte niet zijn geconsolideerd,
dan dient dat alsnog te gebeuren overeenkomstig de thans geldende regels. Met de thans
geldende regels wordt immers een betere ontsluiting van geconsolideerde teksten bereikt.
Artikel 3 is geen verbod op het aanpassen van de consolidatie aan de gewijzigde regeling.
Ter verbetering van de ontsluiting is een aanvulling van de metadata of een andere
presentatie van de geconsolideerde tekst overeenkomstig de gewijzigde regeling altijd
mogelijk.
Artikel I, onderdelen D en E
Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om enkele redactionele wijzigingen in bijlage
1 en 2 bij de Regeling door te voeren. Deze worden daartoe opnieuw vastgesteld.
Artikel I, onderdeel F
Aan de Regeling worden twee nieuwe bijlagen toegevoegd.
In bijlage 3 zijn verplichtingen neergelegd aangaande de wijze van consolidatie. Zo
is bepaald in welke gevallen decentrale overheden moeten consolideren en hoe de wijzigingen
in algemeen verbindende voorschriften in de geconsolideerde versie moeten worden verwerkt.
Daarnaast bevat de bijlage voorschriften over hoe om te gaan met algemeen verbindende
voorschriften die komen te vervallen, hoe redactionele opmerkingen in de geconsolideerde
tekst moeten worden weergegeven en in welke gevallen een toelichting onderdeel uitmaakt
van het algemeen verbindend voorschrift en derhalve kan leiden tot een nieuwe geconsolideerde
versie. Er zijn geen inhoudelijke wijzigingen beoogd ten opzichte van het IPM versie
0.4. De verplichtingen om bestaande en nieuwe algemeen verbindende voorschriften in
geconsolideerde vorm op internet te ontsluiten bestaat sinds januari 2011 en deze
verplichting wordt met deze regeling niet gewijzigd.
Wel berust sinds 1 januari 2015 de verplichting om een gemeenschappelijke regeling
te consolideren bij een in de regeling of de wet aangewezen deelnemer. Voor zover
andere deelnemers in hun collectie nog een geconsolideerde gemeenschappelijke regeling
hebben opgenomen, kunnen zij hieraan de einddatum 1 januari 2015 meegegeven.
Bijlage 4 behelst verplichtingen ten aanzien van het opvoeren van gegevens over de
te consolideren teksten. Deze zogenaamde metadata zijn van belang om publicaties van
teksten te kunnen duiden en om de vindbaarheid van informatie te vergroten. De verplichtingen
over de wijze waarop de metadatavelden worden ingevuld, moeten bewerkstelligen dat
alle decentrale overheden de informatie over de gepubliceerde algemeen verbindende
voorschriften op een uniforme wijze weergeven en op een centrale plaats ontsluiten,
en dat deze informatie zo toegankelijk mogelijk aan burgers en professionals kan worden
getoond. Voor een aantal gegevens is de mogelijkheid om de waarde “onbekend” in te
vullen vervallen, omdat deze gegevens van belang zijn voor de kwaliteit van de aan
de burgers en professionals getoonde informatie. Het betreft hier onder andere de
bron bekendmaking, de aard van de wijziging en de verplicht in te vullen datum van
inwerkingtreding en andere data.
Met betrekking tot in de consultatie gemaakte opmerkingen over bekendmaking op een
tijdstip na de in het algemeen verbindende voorschrift opgenomen datum van inwerkingtreding
is in bijlage 3 opgenomen dat als uitgangspunt geldt dat de inwerkingtreding plaats
vindt na de bekendmaking. Dat volgt uit artikel 139, eerste lid, van de Gemeentewet
en vergelijkbare bepalingen. Indien de bekendmaking van een algemeen verbindend voorschrift
later plaats vind dan de in dat voorschrift genoemde datum van inwerkingtreding, wordt
niet aan artikel 139, eerste lid, van de Gemeentewet voldaan. Wat dan geldend recht
is, is uiteindelijk aan de rechter, waarbij moet worden geconstateerd dat eenduidige
jurisprudentie op dit punt ontbreekt. In ieder geval geldt niet automatisch dat het
voorschrift terugwerkt tot de in het voorschrift genoemde datum van inwerking. Daaraan
staat artikel 139, eerste lid, Gemeentewet in de weg, hoewel niet uitgesloten kan
worden dat een rechter bij een begunstigende bepaling zou kunnen oordelen dat in een
concreet geval wel van die datum mag worden uitgegaan. Voor terugwerkende kracht is
een uitdrukkelijke bepaling in het algemeen verbindende voorschrift noodzakelijk.
Een veilige weg is uitgaan van inwerkingtreding de dag na de bekendmaking, waarbij
in een redactionele opmerking wordt verantwoord dat dit de vroegst mogelijke datum
van inwerkingtreding is. Vanzelfsprekend dienen bestuursorganen bij de vaststelling
van algemeen verbindende voorschriften te zorgen dat een tijdige bekendmaking haalbaar
is om zo interpretatieproblemen als hierboven beschreven te voorkomen.
In de consultatie zijn tevens opmerkingen gemaakt over de officiële naam in relatie
tot het opschrift van een algemeen verbindend voorschrift. Uit de thans opgenomen
bijlage 4 volgt dat het opschrift in beginsel de structuur moet hebben als hier voorgeschreven.
Indien het opschrift anders luidt, dient de officiële naam alsnog in die structuur
te worden aangepast. In die structuur dient dan niet als bestuursorgaan “de gemeenteraad”
opgegeven te worden, maar de “de gemeenteraad van de gemeente X”.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.H.A. Plasterk