Regeling van de Minister van Veiligheid en Justitie van 24 maart 2015, nr. 616547, houdende aanwijzing van het Europees Consumenten Centrum (ECC), onderdeel van het Juridisch Loket, als Nederlandse contactpunt als bedoeld in Verordening (EU) nr. 524/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende onlinebeslechting van consumentengeschillen en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2006/2004 en Richtlijn 2009/22/EG (Verordening ODR consumenten)

De Minister van Veiligheid en Justitie,

Gelet op artikel 7, eerste lid, van Verordening (EU) nr. 524/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende onlinebeslechting van consumentengeschillen en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2006/2004 en Richtlijn 2009/22/EG (Verordening ODR consumenten);

BESLUIT:

Artikel 1

Het Europees Consumenten Centrum (ECC), onderdeel van het Juridisch Loket, wordt aangewezen als contactpunt als bedoeld in artikel 7, eerste lid, Verordening (EU) nr. 524/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking op 9 juli 2015.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 24 maart 2015

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur

TOELICHTING

ODR staat voor ‘online dispute resolution’ ofwel onlinegeschillenbeslechting. De Verordening ODR consumenten voorziet in de oprichting door de Europese Commissie van een platform voor zogenoemde ‘onlinegeschillenbeslechting’. Het platform strekt zich uit tot transacties die door de consument via internet zijn aangegaan. Het platform functioneert als ‘verwijsinstantie’. Consument en ondernemer kunnen door middel hiervan eenvoudig terecht komen bij de instantie tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting die in de lidstaat waar de ondernemer is gevestigd, kan beslissen op hun geschil. Deze instanties tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting zijn aangewezen op grond van de Richtlijn 2013/11/EU van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2013 betreffende alternatieve geschilbeslechting van consumentengeschillen en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 2006/2004 en Richtlijn 2009/22/EG (Richtlijn ADR consumenten).

Met de onderhavige aanwijzing van het Europees Consumenten Centrum (ECC) als het Nederlandse contactpunt wordt uitvoering gegeven aan artikel 7, eerste lid, van de Verordening ODR consumenten. In artikel 7 van de Verordening ODR-consumenten is bepaald dat elke lidstaat een ODR-contactpunt met twee ODR-adviseurs aanwijst en daarvan de naam en contactgegevens aan de Europese Commissie doorgeeft. De verordening benoemt de volgende taken van de ODR-adviseur:

  • de communicatie tussen partijen en de bevoegde instantie tot buitengerechtelijke geschilbeslechting vergemakkelijken;

  • bijstand verlenen bij het indienen van een klacht;

  • het verschaffen van informatie aan partijen en de instantie tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting over de voor verkoop- en dienstenovereenkomsten geldende consumentenrechten in de lidstaat van het ODR-contactpunt waarvoor de betrokken adviseurs werken;

  • informatie verstrekken over het functioneren van het ODR-platform;

  • partijen toelichting te geven over de door de als bevoegd aangemerkte instantie tot buitengerechtelijke geschillenbeslechting toegepaste procedurevoorschriften;

  • de indiener van de klacht informeren omtrent andere verhaalsmogelijkheden wanneer een geschil niet via een ODR-platform kan worden beslecht;

  • deelname aan een Europees netwerk van ODR-contactpunten;

Het ECC heeft de nodige expertise om deze taken te verrichten.

Voor de inwerkingtreding van dit besluit wordt aangesloten bij artikel 22, tweede lid, van de Verordening.

’s-Gravenhage, 24 maart 2015

De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur

Naar boven