De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie;
Gelet op de artikelen 4, 5, 15, 16, 17, eerste en vierde lid, 19, eerste en derde
lid, 25, 44, en 50, vierde lid, van Kaderbesluit EZ-subsidies;
Besluit:
BIJLAGE BEHORENDE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL B
Bijlage 3.11.1 behorende bij artikel 3.11.9 van de Subsidieregeling energie en innovatie
AANVRAAGFORMULIER
Naam van de regeling:
Zonnepanelen particulieren 2012
Welkom
Met dit formulier kunnen particulieren subsidie aanvragen voor zonnepanelen.
0. Kom ik in aanmerking voor subsidie?
-
0.1
Bent u een aankoopverplichting aangegaan op of na 2 juli 2012 voor niet eerder gebruikte
zonnepanelen?
-
0.2 Is het totaal geïnstalleerd vermogen per woning 0,6 kilo Wattpiek (kWp) of minder?
-
o
(Uw installateur kan u informeren over het vermogen in kWp of het staat vermeld in
de offerte en/of overeenkomst.)
-
o Ja: u heeft geen recht op subsidie en u hoeft het formulier daarom niet verder in te vullen.
-
o Er is alleen subsidie mogelijk voor installaties met een vermogen boven de 0,6 kWp.
-
o Nee: ga verder met 0.3.
-
0.3
Sluit u de zonnepanelen aan op een elektriciteitsnet via een aansluiting met een
doorlaatwaarde van meer dan 3 * 80 Ampère? (Aansluiting met doorlaatwaarde van meer dan 3*80 Ampère is een zogenaamde grootverbruikersaansluiting.
Uw installateur kan u hierover informeren.)
-
o Ja: u heeft geen recht op subsidie en u hoeft het formulier daarom niet verder in te vullen. Alleen
een aansluiting met een doorlaatwaarde van minder dan 3 * 80 Ampère komt in aanmerking
voor subsidie.
-
o Nee: ga verder met 0.4.
-
0.4 Is de locatie waar de zonnepanelen wordt geplaatst in Nederland?
-
0.5 Bent u een in Nederland gevestigde natuurlijk persoon (particulier) of dient u in
namens een in Nederland gevestigde natuurlijk persoon (particulier)?
-
0.6 Is er voor deze zonnepanelen eerder subsidie verstrekt door een gemeente, provincie
of rijksoverheid (hieronder valt ook een voor uw woning afgegeven SDE beschikking)?
(Verstrek betekent dat subsidie is uitgekeerd of dat u bericht heeft ontvangen dat
u recht heeft op subsidie.)
-
o Ja: u heeft geen recht op subsidie en u hoeft het formulier daarom niet verder in te vullen. Aangezien
voor uw zonnepanelen al subsidie is verstrekt, kunt u geen gebruik meer maken van
deze subsidie.
-
o Nee: ga verder met deel 1.
1. Algemene gegevens Aanvrager
Gegevens eigenaar van de zonnepanelen (u kunt huurder zijn van de woning of eigenaar-bewoner)
Burgerservicenummer :
Achternaam: Tussenvoegsel:
Voorletters: Geslacht: M / V
Straat:
Huisnummer: Toevoeging:
Postcode: Plaats:
Land:
Telefoon:
E-mailadres:
IBAN-nummer:
(International Bank Account Number (IBAN) en Bank Identifier Code (BIC). U kunt met
uw huidige rekeningnummer de juiste BIC-code en het juiste IBAN-nummer opvragen via
www.ibanbicservice.nl
)
BIC-code:
(International Bank Account Number (IBAN) en Bank Identifier Code (BIC). U kunt met
uw huidige rekeningnummer de juiste BIC-code en het juiste IBAN-nummer opvragen via
www.ibanbicservice.nl
)
2. Specifieke gegevens
-
2.1
Datum aankoopverplichting
(Verplichtingen aangegaan voor 2 juli 2012 komen niet in aanmerking voor deze subsidie):
-
2.2
Wanneer verwacht u dat de zonnepanelen worden geïnstalleerd?
(Let op: binnen zes maanden na subsidieverlening moeten de zonnepanelen zijn geïnstalleerd.
Installaties voor 2 juli 2012 komen niet in aanmerking voor deze subsidie):
-
2.3
In wat voor type woning zijn/worden de zonnepanelen geïnstalleerd?
□
|
Appartementencomplex
|
□
|
Galerijcomplex
|
□
|
Hoekwoning
|
□
|
Tussenwoning
|
□
|
twee-onder-een-kapwoning
|
□
|
vrijstaande woning
|
□
|
Woonboot
|
□
|
anders, nl.
|
-
2.4
Gegevens van de locatie waar de zonnepanelen worden gerealiseerd
(alleen invullen als deze afwijken van de onder 1 ingevulde gegevens)
Straat:
Huisnummer: Toevoeging:
Postcode: Plaats:
-
2.5
Gegevens zonne-energie installatie (Voor het beantwoorden van de hier gestelde vragen over de gegevens van uw zonne-energie
installatie: raadpleeg uw installateur of de aankoopovereenkomst):
-
2.5a
Is er sprake van: directe aanschaf of huurkoop?
-
o directe aanschaf
-
o huurkoop
-
2.5b
Wat is het totaal geïnstalleerd vermogen in kWatt piek [kWp].
(Er is alleen subsidie mogelijk voor installaties met een vermogen van meer dan 0,6
kWp.)
-
2.5c
Wat is het aankoopbedrag in totaal
(incl. BTW en excl. arbeidskosten):
(Of u vult onderstaande specifikatie in):
Prijs Zonnepanelen (incl. BTW):
Prijs Omvormer (incl. BTW):
Prijs Bekabeling (incl. BTW):
Totaal (incl. BTW en excl. arbeidskosten):
3. Bijlagen
Bijlagen:
Ter onderbouwing moet u de volgende stukken meesturen:
4. Ondertekening
Ondertekening
Als dit formulier wordt ondertekend door een ander dan de aanvrager, dan moet een
machtiging bijgevoegd worden. Een voorbeeld van een machtiging kunt u downloaden op
www.agentschapnl.nl/zonnepanelen.
Aldus naar waarheid ingevuld,
Naam ondertekenaar:
Plaats:
Datum:
Handtekening:
TOELICHTING
1. Doel en aanleiding
Deze regeling heeft als doel om de aanschaf van zonnepanelen te stimuleren. De regeling
komt voort uit het lente-akkoord over de rijksbegroting voor 2013 (Kamerstukken II
2011/12, 33 280, nr. 1). De regeling is in het akkoord opgenomen om een impuls te geven aan schone energie
en om het belang van opwekking van duurzame energie dicht bij de mensen te benadrukken.
2. De regeling
2.1 Wie kunnen aanvragen?
Alleen particulieren komen in aanmerking voor de subsidie voor zonnepanelen. Bedrijven
komen niet in aanmerking voor subsidie, omdat bedrijven reeds gebruik kunnen maken
van de Energie Investeringsaftrek en over het algemeen geen BTW over de aankoop betalen.
Aanvragen kunnen worden ingediend van 2 juli 2012 9:00 tot 28 december 2012 17:00.
Evenwel is het mogelijk dat het subsidieplafond eerder wordt bereikt dan 28 december
2012 en dat er om die reden geen subsidie meer verstrekt kan worden. Voor elk adres
kan maximaal één aanvraag ingediend worden.
2.2 Omvang subsidie
Particulieren kunnen subsidie aanvragen voor 15% van het aankoopbedrag van een zon-PV
installatie. Daaronder vallen de materiaalkosten, zoals de aanschaf van de panelen
en ondersteunende apparatuur, zoals omvormers, maar niet de arbeidskosten voor bijvoorbeeld
installatie van het systeem.
Installaties groter dan 0,6 kWp komen in aanmerking voor subsidie. Voor kleinere installaties
zou het subsidiebedrag dusdanig klein zijn dat dit niet opweegt tegen de er mee gepaard
gaande administratieve lasten en uitvoeringskosten.
Per installatie wordt maximaal 3,5 kWp gesubsidieerd, hetgeen overeenkomt met een
maximum subsidiebedrag van € 650,–. Met 3,5 kWp kan een huishouden met een gemiddeld
elektriciteitsverbruik ruim in zijn eigen elektriciteitsbehoefte voorzien. Hiermee
wordt aangesloten bij de doelstelling om met de regeling het belang van opwekking
van duurzame energie dicht bij de mensen te stimuleren.
In het lente-akkoord is voor 2012 € 22 miljoen beschikbaar gesteld. Daarvan is naar
verwachting € 0,45 miljoen nodig om de uitvoering van de regeling in 2012 te bekostigen.
Het subsidieplafond voor deze regeling bedraagt dan ook € 21,55 miljoen. Dit budget
is gereserveerd voor het jaar 2012. Voor 2013 is € 30 miljoen gereserveerd, inclusief
uitvoeringskosten. Het subsidieplafond voor 2013 zal later worden gepubliceerd.
2.3 Eenvoudige uitvoering
De regeling is zodanig vormgegeven dat deze tot zo min mogelijk administratieve lasten
voor aanvragers zal leiden. Tegelijkertijd zijn wel afdoende waarborgen tegen misbruik
opgenomen. De uitvoering gaat als volgt.
-
• Particulieren kunnen subsidie aanvragen met DigiD via het elektronisch loket van Agentschap
NL met de digitale versie van een getekende overeenkomst gedateerd op of na 2 juli
2012.
-
• Om te voorkomen dat consumenten vast zitten aan een overeenkomst, terwijl zij niet
meer in aanmerking zouden komen voor subsidie in verband met overtekening van het
subsidiebudget, worden consumenten en leveranciers geadviseerd om een ontbindende
voorwaarde in de aankoopovereenkomst op te nemen. Die voorwaarde moet inhouden dat
de klant de overeenkomst kan ontbinden, indien door de minister van Economische Zaken,
Landbouw en Innovatie geen subsidie wordt verstrekt voor de in de overeenkomst genoemde
producten.
-
• Na openstelling van de regeling zal Agentschap NL een inschatting publiceren over
de termijn waarop aanvragers een beschikking mogen ontvangen. Dit is namelijk afhankelijk
van het aantal aanvragen en de volledigheid daarvan.
-
• Direct na beschikking tot subsidieverlening wordt het subsidiebedrag uitbetaald.
-
• De installatie moet binnen 6 maanden na de datum van de beschikking tot subsidieverlening
zijn gerealiseerd. Als consumenten hun installatie niet binnen deze termijn realiseren
zijn zij verplicht om dit te melden. Achteraf kan worden gecontroleerd of de installatie
tijdig is geïnstalleerd, bijvoorbeeld door het opvragen van bewijzen. Andere verplichtingen
uit het Kaderbesluit EZ-subsidies zijn buiten toepassing verklaard om de administratieve
lasten te beperken of om onduidelijkheid over de relevantie van administratieplichten
en meldingsplichten te voorkomen.
-
• Samenloop met andere subsidies, zoals SDE of gemeentelijke subsidieregelingen, is
uitgesloten.
-
• Als een particulier een zonnepaneel aankoopt via een huurkoop constructie, komt dit
ook in aanmerking voor subsidie. Indien een particulier zonnepanelen huurt of leaset
van een derde, komen de zonnepanelen niet in het bezit van de particulier. Omdat de
subsidie ziet op de aankoop van zonnepanelen kan er voor de huur of lease van zonnepanelen
geen subsidie verkregen worden.
2.4 Afwijzingsgronden
De regeling kent verschillende afwijzingsgronden. Indien deze van toepassing zijn,
wordt er geen subsidie verstrekt.
-
• Indien er geen overeenkomst voor de aankoop van zonnepanelen is gesloten, komen aanvragers
niet in aanmerking voor subsidie. Door een overeenkomst te vragen wordt voorkomen
dat veel vrijblijvende aanvragen worden ingediend, die een kleinere kans van realisatie
hebben. Van aanvragers die een overeenkomst hebben afgesloten is duidelijk dat een
definitieve keuze is gemaakt om zonnepanelen te kopen. Door de aanvragen die gepaard
gaan met meer onzekerheid uit te sluiten is er meer ruimte in het budget voor aanvragen
met een grote kans op realisatie.
-
• De overeenkomst mag geen ontbindende voorwaarden bevatten die er voor zorgen dat de
koper van zonnepanelen de overeenkomst kan ontbinden. Daarop is één uitzondering gemaakt.
De overeenkomst mag de voorwaarde bevatten die inhoud dat de klant de overeenkomst
kan ontbinden, indien door de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie
geen subsidie wordt verstrekt voor de in de overeenkomst genoemde producten. Door
deze eis wordt geborgd dat alleen projecten die men zeker wil realiseren in aanmerking
komen voor subsidie.
-
• Indien de aanvrager al voor 2 juli bindende afspraken heeft gemaakt met een leverancier
over de aankoop van zonnepanelen, komt deze niet in aanmerking voor subsidie. De regeling
beoogt het stimuleren van nieuwe investeringen in zonnepanelen. Als de aanvrager zich
reeds heeft vastgelegd om zonnepanelen te kopen, is er geen sprake van nieuwe investeringen.
-
• Zonne-energie installaties die via deze regeling worden gesubsidieerd, hebben niet
meer subsidie nodig dan met deze regeling wordt verleend. Om overstimulering te voorkomen
en om zo veel mogelijk particulieren te kunnen stimuleren om zonnepanelen te plaatsen,
komen installaties waarvoor al andere subsidie is verkregen niet in aanmerking voor
subsidie. Indien er wel een andere subsidie is verleend, maar deze subsidie niet daadwerkelijk
tot uitbetaling leidt, is deze afwijzingsgrond niet van toepassing. Ook is het niet
mogelijk om op hetzelfde adres meerdere keren subsidie te ontvangen, om zo veel mogelijk
particulieren te kunnen stimuleren om zonnepanelen te plaatsen.
-
• Aanvragers kunnen alleen subsidie ontvangen voor een installatie die wordt geplaatst
op een locatie waarvan de eigenaar hiervoor toestemming heeft verleend. Door deze
eis wordt voorkomen dat subsidie wordt verleend voor de koop van zonnepanelen die
uiteindelijk niet geïnstalleerd kunnen worden.
-
• Om overlap met de SDE+ te voorkomen worden installaties die worden aangesloten op
een grootverbruikersaansluiting niet via deze regeling gesubsidieerd. In de SDE+ worden
alleen zonne-energie installaties gesubsidieerd die zijn aangesloten op een grootverbruikersaansluiting.
-
• De subsidie kan alleen worden uitbetaald op rekening van de aanvrager. Er wordt niet
op andere rekeningen uitbetaald om er voor te zorgen dat het subsidiebedrag altijd
terecht komt bij de persoon waarvoor deze is bedoeld.
3. Administratieve lasten
Deze regeling levert administratieve lasten op voor aanvragers. Particulieren kunnen
subsidie aanvragen met een getekende aankoopovereenkomst. Deze overeenkomst zou ook
moeten worden gesloten als geen subsidie werd verschaft. De eis van een overeenkomst
levert daarom geen administratieve lasten op. De aanvraag van subsidie kan digitaal
met DigiD. Het doen van een subsidieaanvraag, inclusief het lezen van de informatie
op de website van Agentschap NL kost de aanvrager ongeveer 15 minuten. Agentschap
NL dat de regeling uitvoert, zal steekproefsgewijs controles uitvoeren. Het aantal
steekproeven is afhankelijk van de bevindingen uit de steekproeven, maar zal waarschijnlijk
rond de 3% liggen. Voor aanvragers die binnen de controlesteekproef vallen, kost dit
circa 10 minuten voor het opsturen van relevante documenten. Met de subsidieregeling
kunnen ten minste 33.000 aanvragen worden gehonoreerd. De administratieve lasten voor
een aanvrager zijn gemiddeld 15,3 minuten. In totaal gaat de regeling gepaard met
een administratieve last van 8.415 uur.
4. Vaste verandermomenten
De inwerkingtredingsbepaling wijkt af van het in het Kabinetsstandpunt inzake Vaste
Verandermomenten neergelegde uitgangspunt. Het betreft de bekendmaking van een nieuwe
subsidieregeling waarvoor afwijking in dat kabinetsstandpunt wegens uitzonderingsgrond
1 (de doelgroepen zijn gebaat bij een spoedige inwerkingtreding) in dit geval is toegestaan.
5. Europeesrechtelijke aspecten
5.1. Staatssteun
De subsidie voor zonnepanelen is geen steun in de zin van artikel 107 van het Verdrag
betreffende de werking van de Europese Unie. Het betreft hier namelijk geen steunverlening
aan ondernemingen. Het enige voordeel dat de branche, waarbinnen zonnepanelen worden
verkocht en geïnstalleerd, via deze regeling kunnen krijgen, is een (tijdelijke) vergroting
van de orderportefeuille en daarmee een verhoging van de omzet. Elke onderneming,
ongeacht waar die gevestigd is, kan van dat voordeel profiteren.
5.2 Notificatie van technische voorschriften
Deze regeling is gemeld aan de Europese Commissie (nr. 2012/0383/NL) ter voldoening
aan artikel 8, eerste lid, van Richtlijn nr. 98/34/EG van het Europees Parlement en
de Raad van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen
en technische voorschriften en regels betreffende diensten van de informatiemaatschappij
(PbEG L 204), zoals gewijzigd bij richtlijn nr. 98/48/EG van 20 juli 1998 (PbEG L
217). Het gaat hier om technische specificaties of andere eisen die verbonden zijn
met fiscale of financiële maatregelen als bedoeld in artikel 1, negende lid, tweede
alinea, derde streepje van richtlijn nr. 98/34/EG. Hiervoor geldt op grond van artikel
10, vierde lid, van de richtlijn geen standstill-termijn.
De Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
M.J.M. Verhagen.