Aanwijzing instantie melden afgifte afvalstoffen
Besluit van de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 3 december 2004, nr. MJZ2004125791, houdende de aanwijzing van de instantie voor de melding van de afgifte van bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen als bedoeld in de artikelen 10.38, derde lid, en 10.40, eerste lid, van de Wet milieubeheer (aanwijzing instantie melden afgifte afvalstoffen)
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
Gelet op de artikelen 10.38, derde lid, en 10.40, eerste lid, van de Wet milieubeheer;
Besluit:
Artikel 1
Als instantie voor de melding van de afgifte van bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen als bedoeld in de artikelen 10.38, derde lid, en 10.40, eerste lid, van de Wet milieubeheer wordt aangewezen de Stichting Landelijk Meldpunt Afvalstoffen, gevestigd te ’s-Gravenhage.
Artikel 2
Het besluit van de Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer van 8 mei 2003, nr. 2003036921, houdende de tijdelijke aanwijzing van de instantie voor de melding van de afgifte van bedrijfsafvalstoffen of gevaarlijke afvalstoffen als bedoeld in artikel 10.40, eerste lid, van de Wet milieubeheer (Stcrt. 94) wordt ingetrokken.
Artikel 3
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2005.
Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Den Haag, 3 december 2004.
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, P.L.B.A. van Geel.
Toelichting
Artikel 1
Op grond van de artikelen 10.38, derde lid, en 10.40, eerste lid, van de Wet milieubeheer moet de melding van de ontvangst en van de afgifte van bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen plaatsvinden aan een door de minister aan te wijzen instantie. Dit besluit voorziet erin dat de Stichting Landelijk Meldpunt Afvalstoffen (LMA) vanaf 1 januari 2005 als meldingsinstantie wordt aangewezen. Het LMA is een samenwerkingsvorm tussen provincies, die tot nu toe door alle provincies is aangewezen als meldingsinstantie voor gevaarlijke afvalstoffen en door negen provincies als meldingsinstantie voor bedrijfsafvalstoffen. Het LMA zal zowel door de minister als door de provincies worden belast met het beheer van de gegevens die via de meldingen binnenkomen. De uitvoeringsorganisatie LMA is ondergebracht in de Stichting LMA. Binnenkort zal een samenwerkingsovereenkomst tussen het Ministerie van VROM en het LMA gesloten worden over het beheer van het nieuwe ICT-systeem. Daarnaast zal een vertegenwoordiger van de Minister van VROM zitting nemen in het bestuur van de Stichting LMA.
Artikel 2
Op 8 mei 2002 is de wet van 21 juni 2001 tot wijziging van de Wet milieubeheer (structuur beheer afvalstoffen) (Stb. 346) grotendeels in werking getreden. Met het besluit van 8 mei 2003 (Stcrt. 94) zijn de provincies tijdelijk aangewezen als instantie voor het in ontvangst nemen van de meldingen van de afgifte van afvalstoffen. Met de inwerkingtreding van het Besluit melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen, de Regeling melden bedrijfsafvalstoffen en gevaarlijke afvalstoffen en het onderhavige besluit kan de tijdelijke aanwijzing van de provincies als meldingsinstantie vervallen.
De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
P.L.B.A. van Geel