Niet-dossierstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 2021D15326 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2020-2021 | 2021D15326 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 april 2021
Hierbij stuur ik u de reactie op het verzoek van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap naar aanleiding van de ontvangen brief van I. de K. en E. J. (initiatiefnemers) over de ZON-aanpak van 16 december 2020.
De Oranje Nassauschool, onderdeel van de scholen van Oranje, past de zogenaamde ZON-aanpak toe in één specifieke groep (ZON-groep).1 De leerlingen die deelnemen aan de ZON-groep, staan ingeschreven op de Oranje Nassauschool. Zoals ik in een eerdere reactie op Kamervragen2 over de ZON-aanpak heb aangegeven, is het aan het bevoegd gezag of het deze aanpak hanteert.
Uit een aantal telefonische gesprekken met het samenwerkingsverband, de schooldirecteur van de Oranje Nassauschool, het schoolbestuur van de scholen van Oranje en de initiatiefnemers van de ZON-aanpak hebben mijn ambtenaren in afstemming met de Inspectie van het Onderwijs (hierna: inspectie) de huidige feitelijke situatie in kaart gebracht. De ZON-groep betreft per 1 oktober 2020 14 leerlingen. Deze leerlingen zijn voornamelijk hoogbegaafd en hebben een extra ondersteuningsvraag. Wat de ondersteuningsbehoefte is van deze kinderen, is momenteel onduidelijk. Het samenwerkingsverband heeft aan het schoolbestuur een schoolarrangement toegekend. Het schoolbestuur zet dit schoolarrangement in voor deze specifieke groep leerlingen. Naast het schoolarrangement heeft het schoolbestuur ook de mogelijkheid om individuele arrangementen aan te vragen op basis van de extra ondersteuningsbehoefte die de leerling heeft. Het schoolbestuur heeft recentelijk één individueel arrangement aangevraagd en deze is toegekend door het samenwerkingsverband. Voor de overige leerlingen zijn geen individuele arrangementen aangevraagd.
Het samenwerkingsverband heeft de verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor een dekkend aanbod. Daarvoor dient wel de leerlingenpopulatie en extra ondersteuningsvraag van leerlingen helder te zijn. Daarom heeft de inspectie het samenwerkingsverband verzocht om de leerlingenpopulatie en ondersteuningsbehoefte van de leerlingen op de ZON-groep in kaart te brengen en een plan van aanpak voor het ondersteuningsaanbod op te stellen. Aan de hand van dit plan van aanpak zal de inspectie monitoren hoe het samenwerkingsverband en het schoolbestuur, waar de ZON-aanpak onder valt, komen tot een stabiel dekkend aanbod voor deze groep leerlingen. Dit zal nog in de loop van dit schooljaar plaatsvinden. Ik zal deze casus de komende periode volgen om te bezien welke oplossing tot stand is gekomen en uw Kamer hierover informeren voor zover het geen individuele casussen betreft.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/nds-tk-2021D15326.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.