Vragen van de leden Boucke en Tjeerd de Groot (beiden D66) aan de ministers van Infrastructuur en Waterstaat en voor Natuur en Stikstof over het bericht «Schiphol Group heeft boeren uitgekocht voor extra stikstofruimte Schiphol en Lelystad Airport» (ingezonden 7 december 2022).

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht «Schiphol Group heeft boeren uitgekocht voor extra stikstofruimte Schiphol en Lelystad Airport»?1

Vraag 2

Kunt u uiteenzetten hoeveel uitgekochte agrarische bedrijven dit voor respectievelijk Schiphol en Lelystad Airport betreft?

Vraag 3

Hoeveel stikstofruimte is hierbij vrijgekomen?

Vraag 4

Wat is de stand van zaken omtrent de natuurvergunning van Schiphol?

Vraag 5

Hoeveel stikstofruimte is er nodig voor 440.000 vliegbewegingen, waarvan 29.000 ’s nachts?

Vraag 6

Hoe verhoudt het uitkopen van agrarische bedrijven zich tot de opgave die er ligt om de vijfde baan te mitigeren? Wat is hiervan de exacte omvang?

Vraag 7

Is Schiphol op dit moment op zoek naar stikstofruimte voor de bouw van terminal Zuid en verbouwing van de C-pier?

Vraag 8

Tracht Lelystad Airport stikstofruimte te verkrijgen voor het uitvoeren van 45.000 vliegbewegingen? Zo ja, hoe correspondeert dit met de ontwerpvergunning van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij voor 10.000 vliegbewegingen, in verband met de Wet op natuurbescherming?

Vraag 9

Vanaf wanneer kan de rijksoverheid het voorkeursrecht uitoefenen?

Vraag 10

Wat is hierbij concreet de tijdlijn?

Vraag 11

Bent u het ermee eens dat de inzet van voorkeursrecht snel inzetbaar moet zijn?

Toelichting:

Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Van der Molen, Boswijk en Inge van Dijk (allen CDA)), ingezonden 7 december 2022 (vraagnummer 2022Z24336).


X Noot
1

NRC, 5 december 2022

Naar boven