Vragen van het lid Sharpe (PVV) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over het bericht «KLM overhoop met Schiphol» (ingezonden 15 oktober 2010).

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht «KLM overhoop met Schiphol»?1

Vraag 2

Deelt u de mening dat de plannen van Schiphol om de kosten voor transferpassagiers fors te verhogen negatieve effecten kan hebben op het aantal luchtvaartmaatschappijen dat Schiphol als transfer luchthaven gebruikt?

Vraag 3

Staat dit niet haaks op het thans voorliggende wetsvoorstel tot aanpassing van de Wet Luchtvaart waarin gesteld wordt dat er een level playing field in Europa moet komen op Europese luchthavens?2

Vraag 4

Kunt u aangeven wat er sinds 1 april 2010 verandert is dat Schiphol – anders dan destijds – nu wel besloten heeft de luchthaventarieven te verhogen? In hoeverre is nu geen sprake van de argumenten van destijds dat vanwege de uitzonderlijke economische situatie u de luchtvaartmaatschappijen wilde ondersteunen om daarmee het netwerk van en naar Schiphol in stand te houden en verder uit te breiden?3

Vraag 5

Wat vindt u ervan dat Schiphol, door zo’n beetje alle grote luchtvaartmaatschappijen tegen zich in het harnas te jagen, er op deze manier op aanstuurt dat vele luchtvaartgerelateerde banen verloren dreigen te gaan en Nederland daarmee zijn positie in het wereldwijde verbindingen netwerk dreigt kwijt te raken?

Vraag 6

Bent u bereid stappen te ondernemen tegen Schiphol als zij dit plan doorzetten? Zo ja, welke? Zo niet, waarom niet?

Toelichting:

Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden De Rouwe (CDA), Van Nieuwenhuizen (VVD) Samson (PvdA) en Sharpe (PVV), ingezonden 15 oktober 2010 (vraagnummer 2010Z14872).


XNoot
1

De Telegraaf, «KLM overhoop met Schiphol», 9 september 2010.

XNoot
2

Kamerstuk 32 519.

XNoot
3

Kamerstuk 29 665, nr.145.

Naar boven