Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | LXXXIV nr. C |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | LXXXIV nr. C |
Vastgesteld 9 februari 2010
Verzoekster vindt dat zij in aanmerking zou moeten komen voor gedeeltelijke kwijtschelding of voor terugbetaling van betaalde heffingsrente.
Verzoekster heeft teveel algemene heffingskorting als een voorlopige teruggave ontvangen. Het bedrag van de algemene heffingskorting kan nooit hoger zijn dan de verschuldigde belasting. De echtgenoot van verzoekster was minder belasting verschuldigd dan de uitbetaalde heffingskorting. De teveel uitbetaalde heffingskorting en toeslagen zijn daarop teruggevorderd.
Verzoekster voert aan dat de Belastingdienst haar niet goed heeft uitgelegd dat zij geen recht had op volledige algemene heffingskorting zodat zij enkele jaren het teveel betaalde met rente moest terugbetalen. Zij vraagt daarom gedeeltelijke kwijtschelding of terugbetaling van de betaalde heffingsrente.
De staatssecretaris stelt dat uitbetaling van de algemene heffingskorting gedurende het jaar plaatsvindt op grond van een verzoek om voorlopige teruggave van belastingplichtige. De belastingplichtige moet zelf bij de aanvraag van een voorlopige teruggave de juiste gegevens aanleveren omdat de Belastingdienst pas achteraf kan controleren. De aangevraagde voorlopige teruggave wordt automatisch verleend. De Belastingdienst wijst er dan op dat de gegevens moeten worden gewijzigd als zij niet juist blijken.
Oordeel van de commissie1
De Belastingdienst heeft gehandeld overeenkomstig de wetgeving.
Verzoekster is onzorgvuldig behandeld omdat haar niet goed is uitgelegd dat zij geen recht had op volledige algemene heffingskorting en dat zij in verband daarmee het bedrag van de verzochte voorlopige teruggave had kunnen aanpassen zodat niet het volgende jaar dezelfde fout zou worden gemaakt. Voor de onzorgvuldigheid zijn verontschuldigingen aangeboden. De commissie is van oordeel dat verzoekster terecht vindt dat zij geen rente hoeft te betalen over het bedrag dat zij teveel terug heeft ontvangen omdat zij niet goed was geïnformeerd. De commissie heeft er tevens begrip voor dat het weliswaar over een gering bedrag gaat maar dat, bij een inkomen als dat van verzoekster en haar echtgenoot, dit moeilijk is op te brengen.
De commissie stelt de Kamer voor om de staatssecretaris van Financiën te verzoeken de rente over de teveel uitbetaalde heffingskorting kwijt te schelden.
Dit adres en de stukken welke de commissie bij haar onderzoek ten dienste hebben gestaan, liggen op het commissiesecretariaat Verzoekschriften, Lange Poten 4, Den Haag, ter inzage van de leden.
De commissie bestaat uit de leden: Huijbregts-Schiedon (VVD), Janse de Jonge (CDA), Quik-Schuijt (SP) (voorzitter), Meurs (PvdA), Rosenthal (VVD), Sylvester (PvdA) en Vedder-Wubben (CDA).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-LXXXIV-C.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.