Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | CXXVII nr. A |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | CXXVII nr. A |
Den Haag, 11 mei 2018
Ter voldoening aan artikel 16 van het Reglement van Orde biedt de Huishoudelijke Commissie hierbij de Kamer de raming aan van de in 2019 voor haar benodigde uitgaven, alsmede die van de in dat jaar te verkrijgen ontvangsten en van de meerjarencijfers. De ramingen zijn bestemd om, na door de Kamer te zijn vastgesteld, bij de regering te worden ingezonden ten behoeve van de Rijksbegroting voor het jaar 2019.
De Huishoudelijke Commissie,
Broekers-Knol, Voorzitter
Flierman
Backer
Hamilton, Griffier.
Taken en taakvervulling Eerste Kamer der Staten-Generaal
De kerntaken van de Eerste Kamer der Staten-Generaal liggen in het, als sluitstuk van de wetgevingsketen, toetsen van voorgenomen wetgeving en het controleren van de regering. De Eerste Kamer heeft daarbij in het bijzonder aandacht voor de wetgevingskwaliteit en de uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van voorgenomen wetgeving. De ambtelijke organisatie voorziet de Kamerleden ter ondersteuning van hun werkzaamheden digitaal van wetgevingsdossiers, informatiedossiers, respectievelijk wetgevingsfiches.
Voorts heeft de Eerste Kamer taken op het terrein van de Europese wetgeving en het Europese beleid, en zijn leden van de Eerste Kamer actief in diverse internationale parlementaire assemblees.
De verwerking van de wetgevende productie van twaalf ministeries, als ook de beoordeling van Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen, vergt grote inzet, maar ook een doelmatige werkwijze. Dankzij het parttime karakter van de taakuitoefening door de Leden van de Eerste Kamer en de naar internationale maatstaven zeer bescheiden omvang van de parlementaire staf is de Eerste Kamer een van de minst kostende parlementaire huizen van Europa. De plenaire vergadering en de commissievergaderingen van de Eerste Kamer, als ook mondelinge overleggen met de regering, hoorzittingen, expertmeetings en seminars vinden op dinsdag plaats. In bijzondere gevallen wordt op maandag(avond) vergaderd.
De huidige zittingsperiode van de Eerste Kamer is begonnen op 9 juni 2015 en eindigt in 2019 na de komende verkiezingen van de Eerste Kamer.
Voor een uitgebreide toelichting op de wetgevende en controlerende werkzaamheden van de Eerste Kamer wordt verwezen naar de website www.eerstekamer.nl en de jaarberichten van de Eerste Kamer die daarop ook te vinden zijn.
Concrete voornemens voor 2019
Deze raming voor 2019 bouwt in belangrijke mate voort op de werkzaamheden die in de achterliggende jaren zijn verricht. Hieronder wordt kort ingegaan op voor 2019 gestelde prioriteiten en nieuwe initiatieven:
Start nieuwe Kamerperiode
Kort na de verkiezingen van de Eerste Kamer op 27 mei 2019 door de leden van de twaalf provinciale staten en de leden van de kiescolleges van de BES-eilanden in het Caribisch deel van Nederland zal een nieuwe Kamer aantreden. De griffie zal een introductieprogramma voorbereiden en uitvoeren teneinde de nieuwe Kamerleden gestructureerd wegwijs te maken met de werkwijze van de Eerste Kamer. In dat kader ontvangen de nieuwe Leden onder meer een algemeen introductiedossier en overdrachtsdossiers met betrekking tot de onderscheiden vaste commissies
In de aanloop naar de nieuwe Kamerperiode zal worden teruggeblikt op de uitvoering van de aanbevelingen die de Tijdelijke commissie werkwijze Eerste Kamer in 2017 deed. Het gaat hierbij in het bijzonder om de eerste ervaringen met wetgevingsfiches in het kader van de voorbereiding van de behandeling van wetsvoorstellen. Verder zal worden bezien of, en zo ja op welke wijze, de uitkomsten van de Staatscommissie parlementair stelsel, waarvan het rapport eind 2018 wordt verwacht, kunnen worden ingebed in het werk van de Eerste Kamer.
Renovatie Binnenhof en tijdelijke huisvesting
De voorbereiding voor de renovatie van het gebouw van de Eerste Kamer als onderdeel van de renovatie van het Binnenhof die in de jaren 2020–2025 haar beslag krijgt, wordt voortgezet. Het voor de Eerste Kamer gebruiksklaar maken van de tijdelijke huisvesting van de Eerste Kamer aan het Lange Voorhout 54 voor de jaren van de renovatie van het gebouw aan het Binnenhof zal in 2019 grotendeels afgerond moeten worden. De duur van de renovatie van het Binnenhof is bepaald op 5,5 jaar. De regering heeft met de Eerste Kamer bestuurlijk de afspraak gemaakt dat de Eerste Kamer naar het Binnenhof zal terugkeren, wanneer de renovatie van de Eerste Kamer is voltooid. Bij de planning wordt rekening gehouden met een renovatieperiode voor het gebouw van de Eerste Kamer van 2,5 tot 3 jaar.
Social media
Debatten in de Eerste Kamer worden steeds vaker parallel gevolgd via sociale media en ook is de Eerste Kamer als instituut vaker in beeld als gevolg van sociale media. De Kamerorganisatie volgt de ontwikkelingen op dit gebied op de voet, waarbij wordt ingezet om zoveel mogelijk in te gaan op vragen en opmerkingen over het werk van de Kamer.
Modernisering Wetboek van Strafvordering
Bijzondere aandacht zal naar verwachting in 2019 het treffen van griffievoorzieningen vergen voor een adequate ondersteuning van het grote, specialistische wetgevingsproject modernisering Wetboek van Strafvordering dat naar verwachting in de jaren 2020 tot 2025 in de Eerste Kamer aan de orde zal zijn.
Personeels- en organisatiebeleid
De Eerste Kamer voert een personeels- en organisatiebeleid dat individuele medewerkers en de organisatie optimaal ondersteunt bij het uitvoeren van de afgesproken werkzaamheden en de individuele medewerker mogelijkheden biedt voor verdere (loopbaan)ontwikkeling. Daarbij wordt, onder meer op basis van competentiemanagement, ook ingezet op ruimte voor kennisdeling en reflectie. Na de voltooiing van een herzien Organisatie en Formatierapport voor de gehele ambtelijke organisatie in 2018, zal de organisatie in 2019 op onderdelen, zoals ICT, verder doorontwikkeld worden.
Nieuwe wetgeving als de Algemene verordening gegevensbescherming, Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, en de gewijzigde Arbeidsomstandighedenwet, als ook de evaluatie van de eerste ervaringen met de Participatiewet, zullen in het begrotingsjaar nader aandacht krijgen.
Uitbreiding scholierenbezoek aan parlement
In het regeerakkoord is als doel opgenomen om het mogelijk te maken dat alle kinderen tijdens hun schooltijd de Staten-Generaal bezoeken. De Eerste Kamer blijft met de Tweede Kamer en Prodemos inzetten op een verdere uitbreiding van de aantallen bezoeken van scholieren.
Alle reguliere en nieuwe activiteiten van de griffie zullen worden opgenomen in het werkplan griffie 2019 dat door de Huishoudelijke Commissie wordt vastgesteld.
Internationale activiteiten
De Eerste Kamer is ook internationaal actief. Daarbij geldt dat het parttime karakter van het lidmaatschap grenzen stelt aan wat er mogelijk is. Er zullen altijd rationele keuzes moeten worden gemaakt uit de schier onbegrensde mogelijkheden die er zijn om internationaal actief te zijn. Selectiviteit is geboden.
De Eerste Kamer neemt deel aan de delegaties van de Staten-Generaal naar de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa, de Parlementaire Assemblee van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO), de Euro-Mediterrane Parlementaire Assemblee, de Parlementaire Assemblee van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) en de Beneluxraad. Kamerleden nemen voorts deel aan conferenties van de Inter-Parlementaire Unie (IPU).
Voorts richt een aanzienlijk deel van de internationale activiteiten zich op de Europese Unie. Nationaal beleid en Europees beleid zijn nauw met elkaar verweven. Binnen de Europese Unie is, mede door de diplomatieke inspanningen vanuit de Eerste Kamer, de rol van de nationale parlementen versterkt. De Europese activiteiten van de Eerste Kamer zijn te volgen op de website www.europapoort.nl. De procedures in het kader van de Europese werkwijze brengen mee dat er over belangrijke dossiers interparlementaire afstemming kan zijn. Daartoe worden primair digitale kanalen als IPEX, de interparlementaire website van de EU-lidstaten (www.ipex.eu), benut.
Leden van de Eerste Kamer nemen deel aan de interparlementaire conferenties die in het kader van de parlementaire dimensie van het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie door lidstaten worden georganiseerd.
Belangrijk zijn de vergaderingen van de Conferentie van commissies voor Europese aangelegenheden (COSAC) die halfjaarlijks plaatsvinden, als ook de voorzittersconferenties van de COSAC.
Voorts vindt halfjaarlijks plaats de Interparlementaire Conferentie die toezicht houdt op het Gemeenschappelijke Buitenlands en Veiligheidsbeleid (GBVB) van de Europese Unie en op het Gemeenschappelijk Veiligheids- en Defensiebeleid (GVDB. Eveneens halfjaarlijks is er een conferentie in het kader van het Verdrag inzake Stabiliteit, Coördinatie en Bestuur in de Economische en Monetaire Unie. Het Verdrag vraagt, op de voet van artikel 13, interparlementaire uitwisseling van informatie en gedachtewisseling over het begrotingsbeleid van de lidstaten. Sinds 2017 kent de Europese Unie voorts een Gemeenschappelijke Parlementaire Controle Groep Europol, waarin alle parlementen van de EU-lidstaten leden benoemen.
Een keer per jaar komen de Voorzitters van de nationale parlementen van de lidstaten van de Europese Unie bijeen voor de «Speakers Conference». Deze conferenties hebben na de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon sterk aan betekenis gewonnen. Op de agenda staan actuele Europese onderwerpen die in alle nationale parlementen aan de orde zijn, als ook werkwijzen en «best practices» inzake Europese aangelegenheden. De Speakers Conference wordt voorafgegaan door de Conference of Secretaries General (Griffiersconferentie) waar, behalve de voorbereiding van de Speakers Conference, ervaringen met de ambtelijke inrichting van de parlementaire werkzaamheden op EU-gebied aan de orde komen.
Griffie IB Interparlementaire betrekkingen
De griffie Interparlementaire Betrekkingen (griffie IB) ondersteunt gemengde delegaties – samengesteld uit Leden van beide Kamers – naar parlementaire assemblees.
In 2017 is een gezamenlijke evaluatie van de griffie IB door de Kamers afgerond waarna de griffie IB verder is geïntegreerd in de personeelsorganisatie van de Tweede Kamer waarbij de kerntaak is gehandhaafd: de ondersteuning van de gezamenlijke delegaties uit beide Kamers.
Door aanstelling van een griffier, adjunct-griffier en secretariaatsmedewerker griffie IB wordt geborgd dat de werkzaamheden van de griffie IB voor beide Kamers zichtbaar blijven, de Kamers beschikken over een duidelijk aanspreekpunt. Bij haar werkzaamheden zoekt de griffie IB afstemming en synergie met de Kamercommissies en leden van beide Kamers.
Ontvangsten van hoge buitenlandse functionarissen en parlementaire delegaties
Verzoeken van buitenlandse parlementaire delegaties om in de Eerste Kamer ontvangen te worden, worden aan de commissies voor Buitenlandse Zaken, Defensie en Ontwikkelingssamenwerking (BDO) en voor Europese Zaken (EUZA) voorgelegd, voorzien van een advies hoe op het verzoek zou kunnen worden gereageerd. Doel, nut en rationaliteit worden afgewogen tegen tijdsbeslag en praktische inpasbaarheid van de ontvangst.
Officiële bezoeken aan het buitenland
Wanneer op het niveau van de Voorzitter of in delegatieverband een buitenlandse reis wordt gemaakt, wordt, analoog aan de voorbereiding van deelname aan internationale vergaderingen, de inbreng in de besprekingen die in het gastland worden gevoerd, tevoren voorbereid. Achteraf vindt terugkoppeling plaats in het College van Senioren, en de commissie BDO en/of de commissie EUZA,
Activiteiten gericht op (wederzijdse dan wel unilaterale) technische bijstand.
De Griffier en de griffie nemen deel aan interparlementaire ambtelijke netwerken die van belang zijn voor de organisatie van het parlementaire werk («best practices»), als ook om goede ondersteuning te bieden aan internationale activiteiten van Voorzitter en Leden. In het bijzonder kunnen worden genoemd de Association of Secretaries General of Parliaments (ASGP; website: www.asgp.co) en het European Center for Parliamentary Research and Documentation (ECPRD, website: www.ecprd.org).
De ervaring heeft voorts geleerd dat de (efficiënte) werkwijzen binnen (de ambtelijke organisatie van) de Eerste Kamer voor buitenlandse parlementen soms een voorbeeldfunctie hebben. Tegemoetkomen aan verzoeken om informatieoverdracht over de organisatie van het parlementaire werk en de parlementaire gang van zaken rond wetgeving en beleid (ook Europees) draagt bij tot een positief beeld over de Eerste Kamer in internationaal verband.
Ambtelijke organisatie
De griffie is de ambtelijke organisatie die, onder leiding van de Griffier, de Eerste Kamer bij de uitvoering van haar (grond)wettelijke taken ondersteunt.
Inhoudelijke ondersteuning
De afdeling Inhoudelijke Ondersteuning staat de commissies en individuele Leden van de Kamer bij in hun wetgevende en controlerende werk. De afdeling bereidt de plenaire en commissievergaderingen voor, zorgt voor verslaglegging en voor uitvoering van genomen besluiten. Ook ondersteunt zij de voorbereiding van de behandeling van wetsvoorstellen en correspondentie met de regering. De afdeling staat onder leiding van de eerste plaatsvervangend griffier.
Binnen de afdeling Inhoudelijke Ondersteuning verzorgt de eenheid Communicatie & Protocol de (media)voorlichting over plenaire en commissievergaderingen. Verder organiseert C&P de protocollaire kant van (inter)nationale ontvangsten door de Eerste Kamer. Ook is de eenheid verantwoordelijk voor de organisatie van Verenigde Vergaderingen zoals die op Prinsjesdag.
Bedrijfsvoering
Deze afdeling zorgt voor het ondersteunen van de processen en de organisatie van de Eerste Kamer met betrekking tot facilitaire, financiële, organisatorische, ICT en personele aangelegenheden. Samengevat zorgt de afdeling ervoor dat Kamerleden, de fracties en griffiemedewerkers op een goede manier hun werk kunnen doen en bezoekers op een gastvrije manier worden ontvangen.
Secretariaat Voorzitter en Griffier
Deze eenheid verzorgt de secretariële ondersteuning van de Voorzitter en de Griffier.
Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal
De Voorzitter van de Eerste Kamer heeft ook de leiding van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal. De wetgevende taak van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal is beperkt van omvang. Plenaire vergaderingen van de Verenigde Vergadering hebben doorgaans een sterk ceremonieel karakter.
Voor 2019 staat op de rol de vergadering die op grond van artikel 65 van de Grondwet jaarlijks op de derde dinsdag van september wordt gehouden. De uit de organisatie van deze Verenigde Vergadering voortvloeiende kosten maken deel uit van de begroting van de Eerste Kamer. Samen met de Tweede Kamer beheert de Eerste Kamer de website www.staten-generaal.nl.
Overige activiteiten
Educatieve programma's
Bijzondere aandacht hebben de educatieve programma's voor scholieren, zoals het project De Derde Kamer (www.derdekamer.nl), waarin de Eerste Kamer een actief aandeel heeft. De Eerste Kamer faciliteert de werkzaamheden van ProDemos, Huis voor democratie en rechtsstaat. Veelvuldig brengen groepen bezoekers, scholieren en studenten via ProDemos een bezoek aan de Eerste Kamer.
Ook neemt de Eerste Kamer deel aan Open Monumentendag
Provinciebezoeken
Teneinde de bijzondere band tussen de provinciale staten en de Eerste Kamer, zoals die tot uitdrukking komt in de Kieswet, te onderstrepen, organiseert de Eerste Kamer in iedere zittingsperiode ontvangsten van Provinciale en gedeputeerde staten van de Provincies in het gebouw van de Eerste Kamer. De provinciebezoeken worden in deze zittingsperiode van de Eerste Kamer geclusterd naar regio's voortgezet.
Artikel 1: Wetgeving en controle Eerste Kamer
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
11.017 |
11.770 |
10.889 |
12.587 |
12.585 |
Uitgaven – totaal |
11.017 |
11.770 |
10.889 |
12.587 |
12.585 |
01. Apparaat |
7.086 |
8.317 |
7.363 |
9.004 |
9.011 |
02. Vergoedingen Voorzitter en leden Eerste Kamer |
3.368 |
3.360 |
3.439 |
3.493 |
3.484 |
03. Verenigde Vergadering |
563 |
93 |
87 |
90 |
90 |
Ontvangsten |
213 |
198 |
169 |
172 |
194 |
ALGEMEEN
De voorliggende raming voor 2019 sluit in grote lijnen aan bij de financiële kaders zoals die ook voor 2018 zijn gehanteerd. De aanwending van de (personele en materiële) middelen geschiedt mede ter realisering van de organisatorische en digitale werkprocessen. Kosten van groot onderhoud van het gebouw komen in de raming niet tot uitdrukking. Deze maken deel uit van de kosten van het Rijksvastgoedbedrijf (begroting Ministerie van BZK). De kosten van de voorbereiding van de renovatie van het gebouw van de Eerste Kamer en die van de tijdelijke huisvesting voor de duur van de renovatie vanaf 2020 zijn daar ook onderdeel van.
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 01
APPARAAT
Personeel Eerste Kamer
De personele bezetting geeft per 1 januari 2018 het volgende beeld te zien:
Totaal aantal ambtenaren |
53 |
Schalen 1 t/m 4 |
4 |
Schalen 5 t/m 10 |
28 |
Schaal 11 en hoger |
21 |
De beschikbare formatie in fulltime eenheden (Fte’s) bedraagt 52,33. De werkelijke bezetting in fte’s per 1 januari 2018 bedraagt 48,79. De verdeling daarvan is als volgt:
Schaal |
Aantal Fte’s |
|
---|---|---|
19 |
1 |
|
16 |
1 |
|
14 |
4,75 |
|
12 |
4 |
|
11 |
9,86 |
|
Totaal schaal 11 en hoger |
20,61 |
|
10 |
3,00 |
|
9 |
6.69 |
|
8 |
3.06 |
|
7 |
3,47 |
|
6 |
4,81 |
|
5 |
4,92 |
|
Totaal schalen 5 t/m 10 |
25,95 |
|
4 |
1,34 |
|
2 |
0,89 |
|
Totaal schalen 1 t/m 4 |
2,23 |
|
Totaal |
48,79 |
48,79 |
Ambtelijk personeel
Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: brutosalarissen, gratificaties, toelagen, pensioenkosten en sociale lasten. Wij verwachten in 2019 een ruimere bezetting van de beschikbare formatie.
Opgemerkt zij dat ter verlichting van de werkzaamheden van Eerste Kamerleden ook de aanbeveling van de Tijdelijke commissie werkwijze Eerste Kamer is gevolgd op verzoek van commissies wetgevingsfiches voor te bereiden, zodat Kamerleden bij de aanvang van de behandeling van een wetsvoorstel sneller geïnformeerd zijn over de kernelementen- en vraagstukken van het voorstel. In dit verband zal, na een aanlooptijd, worden bezien of de extra werkzaamheden met betrekking wetgevingsfiches, binnen de bestaande capaciteit van de ambtelijke organisatie kunnen worden uitgevoerd, dan wel of een geringe formatie-uitbreiding aan de orde is.
Er wordt meer belasting afgedragen door fiscale afspraken per 1 januari 2017 inzake reiskostenvergoedingen, waardoor er meer kosten in de vrije ruimte («WKR-ruime») vallen (i.p.v. gericht vrijgesteld).
Overige personeelsuitgaven
Op dit onderdeel worden onder andere de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: de kosten van inhuur externen (ter tijdelijke vervanging van medewerkers), opleidings- en cursusgelden, uitkeringen aan personeel, de kosten van de ondernemingsraad. De post biedt ruimte voor de in 2019 verwachte initiële werkzaamheden in het kader van het wetgevingsproject modernisering Wetboek van Strafvordering.
Postactief personeel
Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: de uitkeringen aan oud-personeel van de Kamer op wie de Wachtgeldregeling van toepassing is. Tevens worden hierop de doorberekende apparaat- en administratiekosten verantwoord.
Materieel
Uitzending leden en ambtenaren naar het buitenland
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de reis- en verblijfkosten, alsmede andere uitgaven betreffende de uitzending van leden en begeleidende ambtenaren van de Eerste Kamer naar het buitenland. Bij het geraamde bedrag is rekening gehouden met het toenemend interparlementair verkeer in verband met de Europese werkzaamheden van de Eerste Kamer.
Vergoedingen
Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: vergoedingen aan personeel voor maaltijden bij overwerk, stagiaires, reis- en verblijfkosten en kosten van het vervoerplan woon-werkverkeer Staten-Generaal.
Diensten van derden/uitbestede werkzaamheden
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord door derden uitgevoerde werkzaamheden. De uitbestede werkzaamheden zijn onder andere externe advisering, (een deel van de) schoonmaak, bewaking, beveiliging, onderhoud groenvoorziening, technische en bedrijfsinstallaties, ICT-ontwikkeling en ondersteuning, kantoormachines, meubilair, binnen- en buitenonderhoud gebouwen. Met de Tweede Kamer is een Dienstverleningsovereenkomst (DVO) gesloten met betrekking tot de beveiliging en openstelling van de Kamer. In de beveiligingskosten zijn meegenomen de beveiligingskosten verband houdend met de ontvangst in het gebouw van de Eerste Kamer van bezoekersgroepen via Stichting ProDemos, Huis voor democratie en rechtsstaat.
Fractieondersteuning Leden
Op dit onderdeel worden de kosten geraamd en verantwoord die nodig zijn voor de ondersteuning van de fracties binnen het kader van de Regeling financiële ondersteuning fracties Eerste Kamer. Het bedrag voor fractieondersteuning is sinds het begrotingsjaar 2012 jaarlijks vastgesteld op € 350.000,–. In haar in juli 2017 uitgebrachte Verslag heeft de Tijdelijke commissie werkwijze Eerste Kamer voorgesteld in de Raming een aparte post van circa € 50.000 op te nemen voor het aanstellen van stagiaires door de fracties. In deze Raming is dit geoormerkte bedrag meegenomen. Fracties die van de diensten van een stagiaire gebruik willen maken, kunnen een beroep doen op dit budget («trekkingsrecht» voor 1/12 van het genoemde bedrag). Tijdens het plenaire debat over het verslag van de Tijdelijke commissie is aan de Huishoudelijke Commissie gevraagd zich te beraden over een verdere redelijke verhoging van de fractiebudgetten. Vastgesteld kan worden dat sinds 2012 geen indexering van het budget voor fractie-ondersteuning heeft plaatsgehad. Voorgesteld wordt die indexering over de periode 2012–2019 uit te voeren, hetgeen een verhoging betekent tot € 383.000. Tezamen met de doeluitkering van € 50.000 voor het stageprogramma, komt het bedrag voor fractie-ondersteuning hiermee op € 433.000. Verwezen zij in dit verband voorts naar hetgeen onder «Ambtelijk personeel» is opgemerkt over de versterking van de ondersteuning van Kamerleden door de griffie met betrekking tot de voorbereiding van wetgevingsfiches.
Overige diensten
Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: uitgaven voor porti- en bezorgkosten, telefoon en voor werving en selectie.
Algemene benodigdheden/bureaukosten
Op dit onderdeel worden de volgende uitgaven geraamd en verantwoord: kosten voor papier, enveloppen, schrijf- en bureaubehoeften alsmede aanschaf boeken en abonnementen.
Specifieke gebruiksgoederen
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor aankoop van gereedschappen, dienstkleding en (kleine) vervangingsmaterialen.
Specifieke verbruiksgoederen
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van het verbruik en vastrecht van elektra, gas, water en warmtelevering alsmede de kosten van aankoop van schoonmaakmiddelen e.d.
Representatiekosten
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor representatie, daaronder ook begrepen de kosten van de ontvangst van buitenlandse delegaties en genodigden. Cateringkosten voor ontvangsten worden echter verantwoord onder het onderdeel catering.
Belastingen/heffingen/retributies
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten voor rioolrecht, verontreinigingsheffing en het abonnement kabelnetaansluiting. Evenals in voorgaande jaren is, in afstemming met de Tweede Kamer, een bijdrage geraamd aan de Stichting ProDemos, Huis voor democratie en rechtsstaat, die als oogmerk heeft de toegangsprijs voor bezoeken aan de parlementaire gebouwen aan het Binnenhof voor burgers gematigd te houden. De bijdrage wordt aan laatstbedoelde Stichting verstrekt à € 37.500,– per jaar. Verder draagt de Kamer in 2019 voor een bedrag van € 35.000,– bij aan het Centrum voor Parlementaire Geschiedenis.
Catering Eerste Kamer
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten die betrekking hebben op alle door de cateraar aan de Eerste Kamer doorberekende kosten. In het jaar 2018 heeft er een aanbesteding plaatsgevonden voor een nieuwe cateringcontract. Dit zal, op basis van de aanbesteding, opnieuw worden afgesloten met het cateringbedrijf dat ook voorheen voor de Eerste Kamer werkzaam was. Dit bedrijf is HACCP en ISO- gecertificeerd.
Publiciteitskosten
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord: de kosten voor de websites, de kosten voor in- en externe communicatie, drukwerkkosten en de aanschaf van relatiegeschenken.
Exploitatie vervoermiddelen
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten die betrekking hebben op de dienstauto, dienstscooter en dienstfietsen.
Parlementaire documenten
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van de parlementaire documenten Eerste Kamer. Met de SDU is voor de periode 2012–2017, als uitkomst van een Europese aanbesteding, een basiscontract gesloten over de elektronische bekendmaking (op basis van de Wet elektronische bekendmaking), als ook over de afname van papieren stukken. Dit basiscontract loopt waarschijnlijk in het jaar 2019 ook door. De bijdrage van de Eerste Kamer in de kosten voor elektronische bekendmaking (na de inwerkingtreding van de Wet elektronische bekendmaking), als ook het aandeel van de Kamer in de (sterk verminderde) afname van papieren drukwerk, zal op dit onderdeel worden verantwoord.
Automatiseringskosten
Op dit onderdeel worden geraamd en verantwoord de kosten van de dienstverleningsovereenkomst automatisering (DVO) met de Tweede Kamer, lijnhuur verbindingen en personeel-, salaris- en financiële systeem. De kosten voor aansluiting bij een ander salarissysteem (P-Direct) zijn in de raming meegenomen.
Aanschaf/vervanging van overige investeringsgoederen
Onder dit onderdeel vallen noodzakelijke investeringen in hard- en software en kantoormeubilair; in jaar 2018 was incidenteel € 300.000,00 meegenomen voor beeld en geluid in commissiekamer 2. In 2019 valt onder deze post ook de vervanging van tablets voor Kamerleden bij de Kamerwisseling.
UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 02,
VERGOEDINGEN VOORZITTER EN LEDEN EERSTE KAMER
De raming van dit artikel is gebaseerd op de vigerende wettelijke regeling inzake de vergoeding voor de werkzaamheden, de vergoeding voor secundaire voorzieningen en de kostenvergoedingen van de Voorzitter en de leden van de Eerste Kamer der Staten-Generaal.
UITGAVENARTIKEL 1, artikelonderdeel 03,
VERENIGDE VERGADERING
Op dit artikel worden geraamd en verantwoord alle kosten die verband houden met het in orde brengen van de Ridderzaal voor de Verenigde Vergadering op de derde dinsdag van september. Op dit artikel worden ook de uitgaven voor een eventuele bijzondere Verenigde Vergaderingen verantwoord
ONTVANGSTENARTIKEL 1, artikelonderdeel 04,
ONTVANGSTEN
Diverse ontvangsten
Op dit artikel worden de ontvangsten van diverse aard geraamd en verantwoord. Dit betreft vooral de volgende posten: opbrengst cateringverkopen en verkoop relatiegeschenken Eerste Kamer en terugbetalingen fractievergoedingen uit een vorig jaar. Tevens detachering. In jaar 2019 is tevens meegenomen de verkoop van de dienstauto en de scooter.
UITSPLITSING NAAR UITGAVEN BETREFFENDE DE REALISATIE 2017, BEGROTING 2018 EN DE RAMING 2019
artikel- |
Realisatie |
Begroting |
Raming |
||
---|---|---|---|---|---|
onderdeel; |
2017 |
2018 |
2019 |
||
artikel |
deel |
omschrijving |
|||
9901 |
Wetgeving en controle Eerste Kamer totaal |
10.888.612 |
12.586.960 |
12.584.749 |
|
O1 |
APPARAAT – totaal |
7.362.370 |
9.003.960 |
9.010.749 |
|
Personeel Eerste Kamer – totaal |
4.187.704 |
4.733.750 |
4.681.000 |
||
Ambtelijk personeel |
3.514.231 |
3.700.000 |
3.700.000 |
||
Reservering eindheffing WKR |
482.967 |
592.000 |
592.000 |
||
Overige personeelsuitgaven |
111.067 |
359.750 |
309.000 |
||
Postactieven – Wachtgelden |
79.439 |
82.000 |
80.000 |
||
Materieel – totaal |
3.174.666 |
4.270.210 |
4.329.749 |
||
Uitzending leden en ambtenaren buitenland |
56.512 |
150.000 |
150.000 |
||
Vergoedingen |
72.385 |
80.600 |
78.100 |
||
Diensten van derden/uitbesteding |
651.194 |
1.047.363 |
1.066.500 |
||
Fractieondersteuning Leden |
330.455 |
400.000 |
433.000 |
||
Overige diensten |
119.820 |
149.903 |
129.000 |
||
Algemene benodigdheden/bureaukosten |
47.512 |
49.000 |
49.000 |
||
Specifieke gebruiksgoederen |
10.020 |
3.500 |
10.000 |
||
Specifieke verbruiksgoederen |
124.211 |
127.700 |
127.000 |
||
Representatiekosten |
50.778 |
52.700 |
52.700 |
||
Belastingen/heffingen/retributies |
74.480 |
76.115 |
76.115 |
||
Catering Eerste Kamer |
359.651 |
371.000 |
360.000 |
||
Publiciteitskosten |
266.443 |
331.354 |
327.360 |
||
Exploitatie vervoermiddelen |
10.093 |
10.374 |
9.374 |
||
Parlementaire documenten |
170.500 |
176.000 |
170.000 |
||
Automatiseringskosten |
163.052 |
133.100 |
484.100 |
||
Aanschaf/vervanging overige investeringsgoederen |
657.560 |
1.101.500 |
730.500 |
||
Gebruik grafelijke zalen |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
||
O2 |
VERGOEDINGEN VOORZITTER EN |
||||
LEDEN Eerste Kamer – totaal |
3.439.111 |
3.493.000 |
3.484.000 |
||
Pensioen / wachtgeld Oud – Voorzitters |
22.349 |
23.020 |
22.349 |
||
Vergoeding voor de werkzaamheden |
2.140.865 |
2.144.052 |
2.154.141 |
||
Vergoeding voor secundaire voorzieningen |
185.897 |
189.615 |
185.897 |
||
Kostenvergoedingen |
1.090.000 |
1.136.312 |
1.121.613 |
||
O3 |
VERENIGDE VERGADERING – totaal |
87.131 |
90.000 |
90.000 |
|
Organisatie van de Verenigde Vergadering |
87.131 |
90.000 |
90.000 |
UITSPLITSING NAAR ONTVANGSTEN BETREFFENDE DE REALISATIE 2017, BEGROTING 2018 EN DE RAMING 2019
artikel- |
Realisatie |
Begroting |
Raming |
||
---|---|---|---|---|---|
onderdeel; |
2017 |
2018 |
2019 |
||
artikel |
deel |
omschrijving |
|||
9901 |
Wetgeving en controle Eerste Kamer – totaal |
168.508 |
171.500 |
193.500 |
|
O4 |
ONTVANGSTEN -totaal |
168.508 |
171.500 |
193.500 |
|
Diverse ontvangsten |
161.046 |
163.814 |
185.584 |
||
Vergoeding verleende diensten |
7.462 |
7.686 |
7.916 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-CXXVII-A.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.