Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 november 2025
Op 4 juli 20251 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de inzet van het kabinet om het stelsel van aanvullende
schadecompensatie van gedupeerden van de Toeslagenaffaire te versimpelen en verduidelijken,
en ouders sneller voorbij het onrecht te helpen. Afronding van financieel herstel
is in het huidige stelsel complex en duurt te lang, waardoor levens van een aanzienlijk
aantal gedupeerden in de wachtstand blijven hangen. Voortbordurend op de adviezen
van de Commissie Van Dam ontwikkelt het kabinet daarom de route MijnHerstel als schaderoute
naast de bestaande route van Stichting (Gelijk)waardig Herstel (SGH), en wordt gewerkt
aan het informatie- en aanmeldportaal waar ouders informatie kunnen inwinnen over
het stelsel van aanvullende schadecompensatie en een aanvraag kunnen indienen.
Met de brief van 10 september 2025 heb ik uw Kamer geïnformeerd over de voortgang
van de uitwerking van MijnHerstel en het portaal en de noodzaak om de ontwikkeling
zorgvuldig af te ronden voor over wordt gegaan tot openstelling ervan.2 In het commissiedebat van 24 september 2025 heb ik vervolgens toegezegd uw Kamer
nader te informeren over de livegang.
Met deze brief wil ik uw Kamer informeren dat de afgelopen periode belangrijke stappen
zijn gezet die het mogelijk maken om het informatie- en aanmeldportaal op 25 november
2025 open te stellen. Ouders kunnen dan in rust en ruimte dit portaal verkennen en
zich oriënteren op de mogelijkheden. Een week daarna, op 2 december, zal de route
MijnHerstel open gaan. Vanaf dat moment kunnen ouders die voor deze route kiezen hun
aanvullende schade doorgeven. De openstelling vindt plaats in twee stappen zodat we
voldoende ruimte en capaciteit kunnen inzetten om vanaf 25 november informerende vragen
te beantwoorden, en voldoende ruimte te hebben voor persoonlijk contact tussen de
eerste aanmelders en behandelaars vanaf 2 december. Voorgaande planning is erop gebaseerd
dat ook aan de laatste formele (technische) randvoorwaarden tijdig wordt voldaan.
Het kabinet heeft altijd aangegeven dat het belangrijk is dat ouders voldoende tijd
en informatie hebben om een keuze te maken over het indienen van een aanvraag. De
openstelling van het informatie- en aanmeldportaal en MijnHerstel heeft meer tijd
gekost dan eerder gedacht, wegens een aantal technische uitdagingen en omdat na de
zomer extra tijd is genomen om de inbreng van ouders, advocaten en stakeholders goed
te kunnen verwerken. Het kabinet wil ouders daarom langer de tijd geven om een aanvraag
in te dienen dan de datum van 1 januari 2026 die genoemd is in de aanbiedingsbrief
bij de voortgangsrapportage januari-april 2025 (20e VGR).3 Het kabinet is voornemens om de uiterste aanvraagdatum vast te stellen op drie maanden
na openstelling van het aanmeldportaal en de route MijnHerstel, of zes maanden na
het definitief worden van de integrale beoordeling (IB) als dat leidt tot een latere
aanvraagdatum.
Op dit moment wordt de laatste hand gelegd aan verschillende onderdelen van het informatie-
en aanmeldportaal en MijnHerstel. Ook vindt voortdurend afstemming plaats met stakeholders
en de uitvoerende partijen binnen het schadestelsel over onder meer de inbedding van
MijnHerstel in het stelsel en de samenhang met en verhouding tot de schaderoute van
SGH. Ik vind het belangrijk om ouders en uw Kamer volledig en eenduidig te informeren
over het totaalplaatje en daarom ontvangt u van mij op het moment dat het aanmeldportaal
daadwerkelijk open gaat een Kamerbrief met meer gedetailleerde toelichting op het
schadestel, het aanmeldportaal en MijnHerstel. Ook zal ik toelichten hoe we inbreng
van ouders en stakeholders de afgelopen tijd hebben opgehaald en verwerkt en hoe het
toe te passen uniforme forfaitaire schadekader eruit ziet. Graag bied ik de Kamer
in opvolging hierop ook een technische briefing aan om de leden nadere toelichting
te geven op deze thema’s en te laten zien hoe het informatie- en aanmeldportaal en
MijnHerstel werken.
De Staatssecretaris van Financiën,
S.Th.P.H. Palmen