Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36625-XVI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36625-XVI nr. 2 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,FleurAgema
De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2024, die de minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt (Kamerstukken II, 36625, nr. 1).
De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, financieringsverschuivingen en middelen die ten laste of ten gunste van het generale beeld aan de begroting van VWS worden toegevoegd of vrijvallen.
De mutaties op de instrumenten worden toegelicht op basis van onderstaande grenzen voor het totale mutatiebedrag voor de uitgaven en ontvangsten. Hiermee wordt aangesloten bij de RBV 2024.
In de beantwoording van de Kamervragen over de suppletoire begroting september is toegezegd dat vanaf de 2e suppletoire begroting ook de mutaties op verplichtingen toegelicht worden.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 en < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
Art. | Uitgaven 2024 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2024 | 35.456.816 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2024 | 37.276.995 | |
Stand suppletoire begroting september 2024 | 37.926.616 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Vermogensverschaffing verkoop Intravacc | 1 | 13.864 |
2) Uitspraak van CBb terugbetaling boetezaken | 1 | 11.200 |
3) SOV regeling | 2 | 12.900 |
4) Veelbelovende Zorg | 2 | ‒ 11.600 |
5) Zorgtoeslag | 8 | 681.000 |
Stand 2e suppletoire begroting 2024 | 38.502.346 |
Toelichting
1. Bij de verkoop van Intravacc aan FDI is overeengekomen dat een bedrag aan Intravacc B.V. als vermogensverschaffing wordt overgemaakt. Hierdoor zijn de uitgaven van artikel 1 verhoogd.
2. Naar aanleiding van de uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) in het kader van terugbetaling van boetezaken van verkoopbonussen Tabak wordt het budget van de NVWA verhoogd. De terugbetaling leidt tot hogere uitgaven dan geraamd.
3. Het CAK heeft de raming van de reguliere uitgaven in het kader van
de regeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV) geactualiseerd, dit betreft € 16,9 miljoen. De kosten ten behoeve van de Oekraïnse ontheemden vallen € 4,0 miljoen lager uit.
Tezamen vallen hierdoor de uitgaven € 12,9 miljoen hoger uit dan geraamd.
4. De kosten in het kader van de subsidieregeling Veelbelovende Zorg zijn lager dan opgenomen in de ramingen. Hierdoor is minder budget nodig dan beschikbaar was.
5. Voor de zorgtoeslag, die in de ontwerpbegroting in eerste instantie als saldo van uitgaven en ontvangsten geraamd wordt, zijn nu ook de verwachte ontvangsten in beeld gebracht. Dat wil zeggen de geraamde uitgaven aan zorgtoeslag verminderd met de geraamde ontvangsten door terugvorderingen. Daardoor stijgen zowel de ontvangsten als uitgaven met € 681 miljoen.
Art. | Ontvangsten 2024 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2024 | 178.122 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2024 | 262.763 | |
Stand suppletoire begroting september 2024 | 282.764 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Ontvangst afrekening coronaperiode 2022 en 2023 | 1 | 64.700 |
2) Zorgtoeslag | 8 | 681.000 |
Stand 2e suppletoire begroting 2024 | 1.022.657 |
Toelichting
1. In 2022 en 2023 zijn o.a. aan de GGD'en en de LCCB middelen verstrekt voor de uitvoering van het covid-beleid. De vaststellingen over die periode zijn afgewikkeld. Dit leidt tot een teruggave van middelen waardoor de ontvangsten op artikel 1 worden verhoogd.
2. Voor de zorgtoeslag, die in de ontwerpbegroting in eerste instantie als saldo van uitgaven en ontvangsten geraamd wordt, zijn nu ook de verwachte ontvangsten in beeld gebracht. Daardoor stijgen zowel de ontvangsten als uitgaven met € 681 miljoen euro.
In de onderstaande tabel zijn de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties van de premiegefinancierde zorguitgaven Zvw en Wlz opgenomen. Deze mutaties worden uitgebreid toegelicht bij de Premiegefinancierde zorguitgaven (PZ) in paragraaf 5.4.
Art. | 2024 | |
---|---|---|
Uitgaven | ||
Zorgverzekeringswet (Zvw) | 11 | |
Actualisering Zvw-uitgaven | ‒ 82.794 | |
Wet langdurige zorg (Wlz) | 12 | |
Actualisering Wlz-uitgaven | ‒ 9.226 | |
Ruimte transitiemiddelen scheiden wonen en zorg | ‒ 20.967 | |
Ontvangsten | ||
Wet langdurige zorg (Wlz) | 12 | |
Actualisering eigen bijdragen Wlz | 6.500 |
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.960.091 | 488.691 | 2.448.782 |
Uitgaven | 2.407.243 | 44.692 | 2.451.935 | |
1.10 | Gezondheidsbeleid | 1.000.112 | 18.330 | 1.018.442 |
Subsidies (regelingen) | 52.020 | 51 | 52.071 | |
(Lokaal) gezondheidsbeleid | 52.010 | 51 | 52.061 | |
Overige | 10 | 0 | 10 | |
Opdrachten | 5.862 | ‒ 3.390 | 2.472 | |
(Lokaal) gezondheidsbeleid | 5.862 | ‒ 3.390 | 2.472 | |
Bijdrage aan agentschappen | 184.315 | 13.854 | 198.169 | |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 144.176 | 12.768 | 156.944 | |
RIVM: Wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed | 39.736 | 1.197 | 40.933 | |
Overige | 403 | ‒ 111 | 292 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 449.084 | 8.931 | 458.015 | |
ZonMw: Programmering | 449.084 | 8.516 | 457.600 | |
Overige | 0 | 415 | 415 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 308.831 | ‒ 1.116 | 307.715 | |
Lokale aanpak | 308.826 | ‒ 1.116 | 307.710 | |
Overige | 5 | 0 | 5 | |
1.20 | Ziektepreventie | 1.203.834 | 19.890 | 1.223.724 |
Subsidies (regelingen) | 401.100 | 47.917 | 449.017 | |
Ziektepreventie | 88.330 | 46.456 | 134.786 | |
Bevolkingsonderzoeken | 233.095 | 9.300 | 242.395 | |
Vaccinaties | 79.675 | ‒ 7.839 | 71.836 | |
Opdrachten | 79.821 | ‒ 33.957 | 45.864 | |
Ziektepreventie | 68.223 | ‒ 33.455 | 34.768 | |
Pandemische paraatheid | 11.598 | ‒ 502 | 11.096 | |
Bijdrage aan agentschappen | 507.038 | 33.166 | 540.204 | |
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra | 325.052 | 57.062 | 382.114 | |
RIVM: Bevolkingsonderzoeken | 59.209 | 618 | 59.827 | |
RIVM: Vaccinaties | 107.470 | ‒ 11.256 | 96.214 | |
Pandemische paraatheid | 15.294 | ‒ 13.258 | 2.036 | |
Overige | 13 | 0 | 13 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.308 | 0 | 1.308 | |
LCCB | 1.308 | 0 | 1.308 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 207.912 | ‒ 41.100 | 166.812 | |
Pandemische paraatheid | 92.473 | ‒ 41.100 | 51.373 | |
Overige | 115.439 | 0 | 115.439 | |
Vermogensverschaffing/-onttrekking | 6.655 | 13.864 | 20.519 | |
Afwikkeling Intravacc | 6.655 | 13.864 | 20.519 | |
1.30 | Gezondheidsbevordering | 163.056 | 3.291 | 166.347 |
Subsidies (regelingen) | 79.855 | 11.252 | 91.107 | |
Preventie van schadelijk middelengebruik | 30.332 | 1.975 | 32.307 | |
Gezonde leefstijl en gezond gewicht | 25.942 | 6.441 | 32.383 | |
Letselpreventie | 6.828 | 2.290 | 9.118 | |
Bevordering van seksuele gezondheid | 15.469 | 777 | 16.246 | |
Overige | 1.284 | ‒ 231 | 1.053 | |
Opdrachten | 12.845 | ‒ 5.911 | 6.934 | |
Gezondheidsbevordering | 12.845 | ‒ 5.911 | 6.934 | |
Bijdrage aan agentschappen | 3.352 | ‒ 1.267 | 2.085 | |
Overige | 3.352 | ‒ 1.267 | 2.085 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 13 | 0 | 13 | |
Overige | 13 | 0 | 13 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 66.991 | ‒ 783 | 66.208 | |
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 16.286 | ‒ 800 | 15.486 | |
Seksuele gezondheid | 50.705 | 17 | 50.722 | |
1.40 | Ethiek | 40.241 | 3.181 | 43.422 |
Subsidies (regelingen) | 36.254 | 1.413 | 37.667 | |
Abortusklinieken | 24.820 | 1.770 | 26.590 | |
Medische ethiek | 11.434 | ‒ 357 | 11.077 | |
Opdrachten | 1.231 | 689 | 1.920 | |
Medische ethiek | 1.231 | 689 | 1.920 | |
Bijdrage aan agentschappen | 2.756 | 1.079 | 3.835 | |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek | 2.756 | 1.079 | 3.835 | |
Ontvangsten | 64.737 | 56.000 | 120.737 | |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is in 2024 in totaal met € 489 miljoen verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2025 en verder. De ophoging van het verplichtingenbudget heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven in 2024. Voor kasuitgaven in 2025 en verder is het vaak noodzakelijk om een verplichting aan te gaan op een eerder moment. Om zo uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2025 en verder.
Het betreft de verhoging van het verplichtingenbudget voor onder andere:
– Het aangaan van verplichtingen voor het in stand houden van de basiscapaciteit en de uitvoering van de najaarscampagne Covid-19 vaccinaties van de GGD'en (€ 106 miljoen);
– Het vastleggen van meerjarige verplichtingen van ZonMw-programma's (€ 102 miljoen);
– Verplichtingen voor de SPUK's gezondheidsbevordering voor GGD'en en gezondheidsbescherming voor gemeenten (totaal € 40 miljoen);
– Verplichtingen voor het RIVM, opdrachten kenniscentra en bevolkingsonderzoeken (€ 110 miljoen);
– Voor de bijdrage aan de NVWA in 2025 (€ 59 miljoen);
– Voor subsidies Bevolkingsonderzoeken, Preventie schadelijk middelengebruik, Letselpreventie en Gezonde leefstijl (€ 72 miljoen).
Uitgaven
1. Gezondheidsbeleid
Bijdrage agentschappen
Nederlandse Voedsel- en WarenautoriteitOp 20 februari heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) uitspraak gedaan in het kader van terugbetaling van boetezaken van verkoopbonussen Tabak. Hierdoor wordt het budget voor de NVWA verhoogd met € 11,2 miljoen. De overige mutaties bedragen per saldo € 1,6 miljoen.
2.Ziektepreventie
Subsidies
Er is € 41 miljoen beschikbaar voor de versterking van IV-voorzieningen van GGD GHOR. Deze middelen stonden ten onrechte op het instrument bijdrage aan medeoverheden geboekt en zijn nu overgeboekt naar subsidies.
Doordat meer mensen deelnemen aan de bevolkingsonderzoeken zijn de kosten hoger uitgevallen dan in de begroting was opgenomen. Dit betreft in totaal € 7,8 miljoen. De overige mutaties bedragen per saldo € 1,5 miljoen.
Opdrachten
Door onder andere de afwikkeling van opdrachten vanuit de Dienst Testen (directie tijdens de covid pandemie) valt circa € 15,5 miljoen vrij. Dit betreft generaal beschikbaar gestelde middelen die volgens de specifiek hiervoor geldende begrotingsafspraken terug vloeien naar de staatskas.
Verder wordt er budget voor biomedisch onderzoek overgeboekt naar ZonMw. Dit bedraagt € 5,5 miljoen.
Met enkele kleinere mutaties wordt het totale budget voor opdrachten daarmee per saldo met € 34 miljoen verlaagd.
Bijdrage aan Agentschappen
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra
De ophoging van het budget RIVM opdrachtverlening aan kenniscentra betreft overboekingen van technische aard vanuit andere begrotingsintru menten. Voor de aanschaf van vaccins is circa € 20 miljoen overgeboekt en voor de aanpassing van het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) € 7,5 miljoen. Vanwege het ontwikkelen van een ASSET-faciliteit, om te voldoen aan de toenemende vraag naar analyses van complexe gegevens, is € 14,4 miljoen overgeboekt naar het RIVM en voor diverse programma's in het kader van pandemische paraatheid € 13,3 miljoen.
Tezamen met enkele kleinere mutaties betreft de totale ophoging circa € 57 miljoen.
RIVM Vaccinaties
Voor de aanschaf van covid-vaccins is ruim € 11 miljoen overgeboekt van RIVM Vaccinaties naar RIVM Opdrachtverlening aan kenniscentra.
Pandemische Paraatheid
Er is € 13,3 miljoen overgeboekt naar het instrument RIVM Opdrachtverlening aan kenniscentra voor diverse RIVM-programma's. Het gaat onder meer om middelen voor de versterking van de informatievoorziening bij het RIVM (€ 3 miljoen), voor de Landelijke Functie Opschaling Infectieziektebestrijding (€ 3 miljoen), de uitvoering van RIVM-vaccinatieprogramma's (€ 4,2 miljoen) en enkele kleinere opdrachten voor een totaal van € 3,1 miljoen.
Bijdrage aan medeoverheden
Pandemische Paraatheid
Vanuit het instrument Bijdrage medeoverheden is € 41 miljoen overgeboekt naar het instrument Subsidies voor de versterking van IV-voorzieningen van GGD GHOR.
Vermogensverschaffing/-onttrekking
Afwikkeling Intravacc
Bij de verkoop van Intravacc aan FDI is overeengekomen dat een bedrag aan Intravacc B.V. als vermogensverschaffing wordt overgemaakt. Deze uitgaven hebben gedeeltelijk in 2024 plaatsgevonden. Hierdoor is het instrument met € 13,9 miljoen verhoogd.
3. Gezondheidsbevordering
Subsidies
Gezonde leefstijl en gezond Gewicht
Er heeft een (technische) herschikking binnen het artikel onderdeel 1.3 gezondheidsbeleid plaatsgevonden van € 4,6 miljoen. De overige mutaties bedragen per saldo € 1,8 miljoen.
Ontvangsten
De ontvangsten zijn verhoogd door onder meer de vaststelling en afrekening van covid-werkzaamheden van GGD'en (€ 39 miljoen) en de LCCB (€ 11,2 miljoen) over de jaren 2022 en 2023. Daarnaast is vanuit de afrekening van opdrachten van Dienst Testen circa € 2 miljoen ontvangen. Totaal zijn de ontvangsten met € 56 miljoen verhoogd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 675.193 | 3.524.238 | 4.199.431 |
Uitgaven | 4.116.593 | ‒ 9.524 | 4.107.069 | |
2.10 | Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 517.792 | 9.314 | 527.106 |
Subsidies (regelingen) | 228.099 | 212.982 | 441.081 | |
Medisch specialistische zorg | 75.534 | 8.160 | 83.694 | |
Curatieve ggz | 11.613 | ‒ 305 | 11.308 | |
Eerstelijnszorg | 5.229 | ‒ 393 | 4.836 | |
Lichaamsmateriaal | 25.601 | 0 | 25.601 | |
Medische producten | 110.122 | 205.520 | 315.642 | |
Opdrachten | 14.938 | ‒ 940 | 13.998 | |
Medisch specialistische zorg | 3.617 | 1.121 | 4.738 | |
Curatieve ggz | 1.333 | ‒ 595 | 738 | |
Eerstelijnszorg | 1.646 | ‒ 913 | 733 | |
Lichaamsmateriaal | 2.301 | ‒ 151 | 2.150 | |
Medische producten | 6.041 | ‒ 402 | 5.639 | |
Bijdrage aan agentschappen | 37.723 | 3.292 | 41.015 | |
aCBG | 8.227 | 3.373 | 11.600 | |
CIBG | 27.911 | 326 | 28.237 | |
Overige | 1.585 | ‒ 407 | 1.178 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 25.132 | 0 | 25.132 | |
Overige | 25.132 | 0 | 25.132 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.000 | 180 | 1.180 | |
Overig | 1.000 | 180 | 1.180 | |
Vermogensverschaffing/-onttrekking | 210.900 | ‒ 206.200 | 4.700 | |
Kapitaalverschaffing Pallas | 210.900 | ‒ 206.200 | 4.700 | |
2.34 | Ondersteuning van het zorgstelsel | 3.598.801 | ‒ 18.838 | 3.579.963 |
Subsidies (regelingen) | 167.040 | ‒ 1.458 | 165.582 | |
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 1.825 | 0 | 1.825 | |
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden | 95.992 | 12.900 | 108.892 | |
Regeling veelbelovende zorg | 45.895 | ‒ 11.600 | 34.295 | |
Medisch specialistische zorg | 5.872 | ‒ 1.001 | 4.871 | |
Medisch specialistische zorg | 689 | ‒ 321 | 368 | |
Curatieve ggz | 0 | 31 | 31 | |
Eerstelijnszorg | 2.766 | ‒ 132 | 2.634 | |
Overige | 14.001 | ‒ 1.335 | 12.666 | |
Bekostiging | 3.372.114 | ‒ 7.800 | 3.364.314 | |
Rijksbijdrage 18- | 3.303.300 | 0 | 3.303.300 | |
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 68.814 | ‒ 7.800 | 61.014 | |
Inkomensoverdrachten | 15.761 | 6.200 | 21.961 | |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 15.661 | 6.200 | 21.861 | |
Overige | 100 | 0 | 100 | |
Opdrachten | 24.936 | ‒ 15.152 | 9.784 | |
Risicoverevening | 1.957 | ‒ 500 | 1.457 | |
Uitvoering zorgverzekeringsstelsel | 9.343 | ‒ 4.900 | 4.443 | |
Medisch specialistische zorg | 148 | 114 | 262 | |
Curatieve ggz | 1.687 | ‒ 386 | 1.301 | |
Eerstelijnszorg | 114 | 0 | 114 | |
Passende Zorg | 9.877 | ‒ 9.680 | 197 | |
Overige | 1.810 | 200 | 2.010 | |
Bijdrage aan agentschappen | 9.077 | 50 | 9.127 | |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 9.077 | 50 | 9.127 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 9.873 | ‒ 678 | 9.195 | |
Sociale Verzekeringsbank: Onverzekerden | 8.105 | 200 | 8.305 | |
Overige | 1.768 | ‒ 878 | 890 | |
Ontvangsten | 80.217 | ‒ 7.000 | 73.217 | |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is in totaal met € 3,5 miljard verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2024. Dit is noodzakelijk om uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2025 en verder en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan. Om de Rijksbijdrage 18- vanaf januari 2025 uit te kunnen betalen zal de betalingsverplichting in 2024 moeten worden vastgelegd. Hiervoor wordt het verplichtingenbudget in 2024 opgehoogd met circa € 3,4 miljard. Daarnaast heeft een technische correctie van € 93,5 miljoen aan verplichtingenbudget plaatsgevonden ten behoeve van het budget voor medische isotopen. Verder is de verplichtingenruimte voor IPCEI Health opgehoogd met € 24,6 miljoen om de betalingsverplichtingen tot en met 2029 in 2024 aan te kunnen gaan.
Uitgaven
Subsidies medische producten
De financieringsuitgaven aan stichting Pallas ten behoeve van medische isotopen waren voor 2024 initieel geraamd op het instrument vermogensverschaffing/-onttrekking. De verwachting was dat de kapitaalovereenkomst in 2024 getekend zou worden. Echter, deze overeenkomst wordt pas in 2025 getekend. Tot die tijd worden de financieringsuitgaven bekostigd via het instrument subsidie. Als gevolg hiervan heeft een technische herschikking plaatsgevonden en is het instrument subsidies verhoogd met een bedrag van € 206,2 miljoen.
Tezamen met een aantal andere kleine mutaties vallen de uitgaven op dit budget € 205,5 miljoen hoger uit.
Kapitaalverschaffing Pallas
Zoals reeds toegelicht onder subsidies medische producten vallen door een technische herschikking de uitgaven op dit budget € 206,2 miljoen lager uit.
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden
Het CAK heeft de raming van de reguliere uitgaven in het kader van de regeling medisch noodzakelijke zorg aan onverzekerden (SOV) geactualiseerd. Op basis hiervan wordt het beschikbare budget verhoogd met € 16,9 miljoen. Deze bijstelling is met name veroorzaakt door een eenmalige piek in declaraties van in 2023 geleverde ggz-zorg. Daarnaast is er een algehele stijging te zien van ggz-declaraties en kosten van de ziekenhuizen.
Ten behoeve van de Oekraïense ontheemden, verwacht het CAK in de actuele prognose € 11,0 miljoen aan SOV-kosten. Dit is € 4,0 miljoen lager dan het beschikbare budget van € 15,0 miljoen. De omvang van de declaraties voor zorg aan Oekraïense ontheemden is lager dan eerder verwacht. De uitgaven vallen lager uit omdat het aantal Oekraïners dat direct naar Nederlandse ziekenhuizen komen, zoals soldaten, lager is dan verwacht. Deze meevaller valt, conform de specifiek hiervoor geldende begrotingsafspraken, generaal vrij.
Tezamen vallen hierdoor de uitgaven op dit budget € 12,9 miljoen hoger uit dan geraamd.
Regeling veelbelovende zorg
De regeling Veelbelovende Zorg verloopt in twee fases. De eerste fase is de voorbereidingsfase waarin de aanvragen worden getoetst op haalbaarheid, innovatie en de verwachte meerwaarde voor de zorg. In de tweede fase worden deze aanvragen beoordeeld. Hierdoor kunnen de daadwerkelijke kosten afwijken van de opgenomen ramingen. In 2024 zijn de werkelijke kosten lager. Hierdoor is er € 11,6 miljoen minder nodig dan het beschikbare budget.
Premiegefinancierde zorguitgaven (PZ)
Naast begrotingsgefinancierde curatieve uitgaven zijn er ook premiegefinancierde uitgaven. De ontwikkeling is opgenomen en toegelicht in paragraaf 5, PZ.
In de onderstaande tabel is de ontwikkeling van de premiegefinancierde Zvw-uitgaven en -ontvangsten opgenomen. Dit zijn de uitgaven en ontvangsten die onder de Zvw vallen.
Naast de bruto Zvw-uitgaven zijn er ook nog ontvangsten: het eigen risico Zvw, die wordt gerekend tot de niet-belastingontvangsten. De bruto Zvw-uitgaven minus het eigen risico Zvw vormt de netto Zvw-uitgaven.
Art. | Stand ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties tweede suppletoire begroting 2024 (2) | Stand tweede suppletoire begroting 2024 =(1)+(2) | |
---|---|---|---|---|
11 | Bruto Zvw-uitgaven | 62.561.086 | ‒ 81.644 | 62.479.442 |
Eigen risico Zvw | 3.417.996 | 0 | 3.417.996 | |
Netto Zvw-uitgaven | 59.143.090 | ‒ 81.644 | 59.061.446 | |
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 5.648.648 | 17.440.213 | 23.088.861 |
Uitgaven | 21.693.850 | ‒ 56.127 | 21.637.723 | |
3.10 | Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen | 395.732 | ‒ 53.308 | 342.424 |
Subsidies (regelingen) | 30.478 | 34.192 | 64.670 | |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 10.840 | ‒ 2.909 | 7.931 | |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 604 | 17.894 | 18.498 | |
Inclusieve samenleving | 1.507 | 12.909 | 14.416 | |
Kennis en informatiebeleid | 9.017 | 10.126 | 19.143 | |
Overige | 8.510 | ‒ 3.828 | 4.682 | |
Opdrachten | 124.010 | ‒ 43.794 | 80.216 | |
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer | 66.153 | 1.070 | 67.223 | |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 2.344 | ‒ 2.138 | 206 | |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 3.942 | ‒ 915 | 3.027 | |
Inclusiviteit | 41.342 | ‒ 33.086 | 8.256 | |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 1.420 | ‒ 1.076 | 344 | |
Overige | 8.809 | ‒ 7.649 | 1.160 | |
Bijdrage aan agentschappen | 21.663 | ‒ 11.914 | 9.749 | |
Overige | 21.663 | ‒ 11.914 | 9.749 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 14.872 | 3.331 | 18.203 | |
Doventolkvoorzieningen | 14.872 | 3.331 | 18.203 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 156.559 | 177 | 156.736 | |
Overige | 156.559 | 177 | 156.736 | |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 48.150 | ‒ 35.300 | 12.850 | |
Stimuleringsregeling wonen en zorg | 48.150 | ‒ 35.300 | 12.850 | |
3.21 | Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | 21.298.118 | ‒ 2.819 | 21.295.299 |
Subsidies (regelingen) | 211.185 | 9.209 | 220.394 | |
Zorg merkbaar beter maken | 112.184 | 7.201 | 119.385 | |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 25.443 | 1.147 | 26.590 | |
Palliatieve zorg en ondersteuning | 73.558 | 861 | 74.419 | |
Bekostiging | 20.852.200 | 0 | 20.852.200 | |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 5.302.200 | 0 | 5.302.200 | |
Bijdrage Wlz | 15.550.000 | 0 | 15.550.000 | |
Opdrachten | 18.777 | ‒ 984 | 17.793 | |
Zorgdragen voor langdurige zorg | 18.777 | ‒ 984 | 17.793 | |
Bijdrage aan agentschappen | 471 | 104 | 575 | |
Algemeen | 471 | 104 | 575 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 196.245 | ‒ 9.708 | 186.537 | |
Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank | 57.294 | ‒ 9.565 | 47.729 | |
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg | 138.951 | ‒ 143 | 138.808 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 19.240 | ‒ 1.440 | 17.800 | |
Overige | 19.240 | ‒ 1.440 | 17.800 | |
Ontvangsten | 23.034 | 0 | 23.034 | |
Toelichting
Verplichtingen
Daar waar de mutatie betrekking heeft op de geraamde uitgaven 2024 (€ 53,4 miljoen), is dit toegelicht bij de uitgaven. Het verplichtingenbudget is daarnaast met € 17,4 miljard verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2025. Deze mutatie heeft betrekking op:
– € 6,0 miljard aan verplichtingenruimte om verplichtingen voor de BIKK (Rijksbijdrage In Kosten van Kortingen) 2025 in 2024 vast te kunnen leggen.
– € 11,4 miljard aan verplichtingenruimte om verplichtingen voor de bijdrage Wlz (Wet langdurige zorg) 2025 in 2024 vast te kunnen leggen.
Uitgaven
Subsidies (regelingen)Passende zorg en levensbrede ondersteuningDe uitgaven van «stimuleringsregeling technologie in ondersteuning en zorg» (STOZ) en «stimuleringsregeling e-health thuis» (SET) doen zich dit jaar niet voor (€ 6,2 miljoen). De STOZ regeling is later opgengesteld dan eerder voorzien. Ook zijn er tot aan september minder aanvragen binnengekomen dan verwacht. Daarnaast zijn in 2024 binnen de SET regeling een aantal projecten opgeschort. Overige mutaties zijn technisch van aard. In totaal gaat het om een bedrag van € 24,1 miljoen. Dit betreft onder andere het budget voor de SET en STOZ welke intieel op het instrument bijdrage aan agentschappen begroot waren.Inclusieve samenlevingOp basis van een raming van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt bij de «stimuleringsregeling wonen en zorg» naar verwachting minder uitgaven (€ 10,6 miljoen) plaats dan budgettair beschikbaar is. De overige mutaties zijn technisch van aard en bedragen € 23,5 miljoen. Dit betreft voornamelijk de middelen van de «subsidieregeling zorggeschikte woningen» die zijn overgeheveld van het instrument storting/onttrekking begrotingsreserve naar het instrument subsidies.Kennis en informatiebeleidDit budget bestaat voornamelijk uit de instellingssubsidie aan Movisie en de projectsubsidies 'werkplaatsen sociaal domein'. De mutatie van € 10,1 miljoen is van technische aard. Dit betreft herschikkingen binnnen het instrument subsidies en overhevelingen van het instrument opdrachten.
Opdrachten
Inclusiviteit
De meerkosten voor Oekraïense ontheemden in het sociaal domein, zijn op dit artikelonderdeel verwerkt. De verantwoordelijkheid voor de zorg en ondersteuning aan Oekraïense ontheemden vanuit de Wmo, Jeugdwet en de Wet publieke gezondheid ligt bij gemeenten. Hiervoor was in 2024 al € 25,2 miljoen geraamd. De uiteindelijke kosten voor gemeenten voor deze meerkosten is in 2024 vastgesteld op € 29,8 miljoen op basis van (een raming van) daadwerkelijke aantallen opgevangen Oekraïense ontheemden en een onderzoek naar de gemaakte kosten bij gemeenten. Dit bedrag wordt in 2024 beschikbaar gesteld aan gemeenten via een decentralisatie-uitkering in het Gemeentefonds.
Daarnaast heeft een (technische) herschikking plaatsgevonden van € 6,8 miljoen. Tezamen met een aantal kleine technische mutaties heeft dit per saldo geleidt tot een verlaging van het budget van opdrachten inclusiviteit met € 33,1 miljoen.
Bijdrage aan agentschappenOverigeHet budget voor de subsidieregelingen SET en STOZ is overgeheveld naar het subsidiebudget passende zorg en levensbrede ondersteuning.
Storting/onttrekking begrotingsreserveStimuleringsregeling wonen en zorgEr vindt een overheveling plaats naar het subsidiebudget inclusieve samenleving voor de subsidieregeling zorggeschikte woningen.
Premiegefinancierde zorguitgaven (PZ)
Naast begrotingsgefinancierde uitgaven voor de langdurige zorg zijn er ook premiegefinancierde uitgaven. De ontwikkeling is opgenomen en toegelicht in paragraaf 5, PZ.
In de onderstaande tabel is de ontwikkeling van de premiegefinancierde Wlz-uitgaven en -ontvangsten opgenomen. Dit zijn de uitgaven en ontvangsten die onder de Wlz vallen.
Naast de bruto Wlz-uitgaven zijn er ook nog ontvangsten: de eigen bijdragen Wlz, die wordt gerekend tot de niet-belastingontvangsten. De bruto Wlz-uitgaven minus de eigen bijdragen Wlz vormt de netto Wlz-uitgaven.
Art. | Stand ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties tweede suppletoire begroting 2024 (2) | Stand tweede suppletoire begroting 2024 =(1)+(2) | |
---|---|---|---|---|
12 | Bruto Wlz-uitgaven | 36.682.904 | ‒ 36.693 | 36.646.211 |
Eigen bijdrage Wlz | 2.317.107 | 0 | 2.317.107 | |
Netto Wlz-uitgaven | 34.365.797 | ‒ 36.693 | 34.329.104 |
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.316.671 | 213.603 | 1.530.274 |
Uitgaven | 1.471.803 | ‒ 36.604 | 1.435.199 | |
4.10 | Positie cliënt en transparantie van zorg | 79.300 | ‒ 6.449 | 72.851 |
Subsidies (regelingen) | 65.351 | ‒ 12.342 | 53.009 | |
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties | 46.758 | ‒ 11.442 | 35.316 | |
Transparantie van zorg | 18.593 | ‒ 900 | 17.693 | |
Opdrachten | 3.602 | 5.893 | 9.495 | |
Ondersteuning cliëntorganisaties | 329 | 4 | 333 | |
Transparantie van zorg | 1.261 | 0 | 1.261 | |
Overige | 2.012 | 5.889 | 7.901 | |
Bijdrage aan agentschappen | 10.347 | 0 | 10.347 | |
CIBG | 10.347 | 0 | 10.347 | |
4.20 | Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 705.895 | ‒ 18.680 | 687.215 |
Subsidies (regelingen) | 671.781 | ‒ 14.386 | 657.395 | |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 367.063 | ‒ 10.951 | 356.112 | |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 295.296 | 0 | 295.296 | |
Overige | 9.422 | ‒ 3.435 | 5.987 | |
Opdrachten | 17.499 | ‒ 4.294 | 13.205 | |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 16.954 | ‒ 4.069 | 12.885 | |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 20 | 0 | 20 | |
Overige | 525 | ‒ 225 | 300 | |
Bijdrage aan agentschappen | 16.387 | 0 | 16.387 | |
CIBG | 16.387 | 0 | 16.387 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 228 | 0 | 228 | |
OECD | 228 | 0 | 228 | |
4.30 | Informatiebeleid | 138.231 | ‒ 15.966 | 122.265 |
Subsidies (regelingen) | 67.958 | 36 | 67.994 | |
Informatiebeleid | 61.526 | 36 | 61.562 | |
Overige | 6.432 | 0 | 6.432 | |
Opdrachten | 45.513 | ‒ 15.462 | 30.051 | |
Informatiebeleid | 43.289 | ‒ 13.762 | 29.527 | |
Overige | 2.224 | ‒ 1.700 | 524 | |
Bijdrage aan agentschappen | 23.953 | ‒ 540 | 23.413 | |
Informatiebeleid | 23.953 | ‒ 540 | 23.413 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 807 | 0 | 807 | |
Overige | 807 | 0 | 807 | |
4.40 | Inrichting zorgstelsel | 330.761 | 594 | 331.355 |
Subsidies (regelingen) | 438 | 0 | 438 | |
Programma's zorgstelsel | 438 | 0 | 438 | |
Opdrachten | 613 | 0 | 613 | |
Overige | 613 | 0 | 613 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 329.710 | 594 | 330.304 | |
CAK | 154.571 | ‒ 5.271 | 149.300 | |
NZa | 79.163 | 2.722 | 81.885 | |
ZiNL | 94.520 | 3.165 | 97.685 | |
CSZ | 1.434 | 0 | 1.434 | |
Overige | 22 | ‒ 22 | 0 | |
4.50 | Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland | 217.616 | 3.897 | 221.513 |
Subsidies (regelingen) | 4.405 | 302 | 4.707 | |
Algemeen | 4.405 | 302 | 4.707 | |
Bekostiging | 201.049 | 3.463 | 204.512 | |
Zorg en welzijn | 15.058 | ‒ 9.192 | 5.866 | |
Zorg en welzijn | 185.991 | 12.655 | 198.646 | |
Opdrachten | 2.990 | ‒ 485 | 2.505 | |
Zorg | 306 | ‒ 56 | 250 | |
Welzijn | 2.684 | ‒ 429 | 2.255 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 9.172 | 617 | 9.789 | |
Overige | 9.172 | 617 | 9.789 | |
Ontvangsten | 32.869 | 11.993 | 44.862 | |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is in totaal met € 214 miljoen verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2024. De ophoging van het verplichtingenbudget heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven in 2024. Dit is noodzakelijk om uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2025 en verder en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan.
Het betreft de verhoging van het verplichtingenbudget voor onder andere:
– € 12,5 miljoen voor het vastleggen van verplichtingen voor instellingssubsidies aan patiënten- en gehandicaptenorganisaties.
– € 155 miljoen voor opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt.
Uitgaven
1. Positie cliënt en transparantie van zorg
Subsidies
Patiënten – en gehandicaptenorganisatiesHet uitzetten van dit programma en het ZonMw-programma Versterking Regionale participatie 2024-2027 heeft vertraging opgelopen. Het hiervoor gereserveerde budget in 2024 van € 7,9 miljoen is niet besteed.
Opdrachten
Er zijn middelen beschikbaar gesteld voor de afkoop aan het UMC Utrecht van de resterende looptijd van 34 jaar voor de beheer- en bewaarplicht van de medische dossiers van het failliete ziekenhuis MC Slotervaart. Samen met enkele kleinere mutaties leidt dit tot € 5,9 miljoen hogere uitgaven.
2. Opleidingen, beroepenstructuur en Arbeidsmarkt
Subsidies
Door vertraging in de uitvoering worden niet alle gereserveerde middelen voor Zorgmedewerkers met langdurige post-Covid klachten en het Investeringsakkoord Opleiden Wijkverpleging in 2024 uitgegeven. Hierdoor valt respectievelijk € 2,3 miljoen en € 4 miljoen vrij. Daarnaast valt door vertraging in de uitvoering en/of minder aanvragen dan verwacht op het arbeidsmarktbeleid in de zorg € 8 miljoen vrij.
Opdrachten
Door vertraging in de opstart vallen de kosten voor het inrichten en onderhouden van de Nationale Zorgreserve lager uit dan begroot. Er valt circa € 2,0 miljoen vrij in 2024.
3. Informatiebeleid
Opdrachten
Voor gegevensuitwisseling op de BES-eilanden is € 1,5 miljoen overgeheveld naar het instrument bekostiging. Daarnaast wordt voor de interne ontwikkeling van functionaliteiten ten behoeve van gegevensuitwisseling «Generieke functies» en «Mijn Gezondheidsoverzicht» € 9,4 miljoen overgeheveld naar artikel 10. De ontwikkeling vindt plaats door iRealisatie dat via het apparaatsartikel tot uitgaven leidt aangezien iRealisatie onderdeel is van het ministerie. Daarnaast vindt nog een aantal kleinere mutaties plaats van € 2,9 miljoen.
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
Bekostiging
Voor de bekostiging van jeugdzorg, welzijn en sport is het budget per saldo met € 9,2 miljoen verlaagd. Dit hangt samen met de hieronder toegelichte ophoging. Daarnaast hebben vanaf het instrument bekostiging diverse kleinere mutaties plaatsgevonden van per saldo € 0,7 miljoen.
Voor de bekostiging van zorg op de BES-eilanden is het budget per saldo met € 12,7 miljoen opgehoogd. Hiervan ziet € 8,5 miljoen toe op een technische mutatie, voor uitvoering van de Regeling aanspraken zorgverzekeringskantoor BES. Voor inzet van de air ambulance op de BES-eilanden is het budget met € 2,5 miljoen verhoogd om de continuïteit van de zorg op de BES-eilanden te waarborgen. Daarnaast heeft binnen de middelen voor de standaardisatie van gegevensuitwisseling een herschikking plaatsgevonden, waarbij € 1,5 miljoen is overgeheveld vanuit het instrument opdrachten. Tot slot heeft voor € 0,2 miljoen kleinere mutaties plaatsgevonden.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 232.588 | ‒ 33.541 | 199.047 |
Uitgaven | 262.971 | ‒ 42.591 | 220.380 | |
5.30 | Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel | 262.971 | ‒ 42.591 | 220.380 |
Subsidies (regelingen) | 158.057 | ‒ 77.079 | 80.978 | |
Kennis en informatiebeleid | 15.224 | 4.887 | 20.111 | |
Jeugdbeleid | 101.131 | ‒ 79.724 | 21.407 | |
Jeugdstelsel | 41.702 | ‒ 2.242 | 39.460 | |
Opdrachten | 10.470 | ‒ 4.148 | 6.322 | |
Kennis en informatiebeleid | 2.593 | ‒ 881 | 1.712 | |
Jeugdbeleid | 7.241 | ‒ 3.194 | 4.047 | |
Jeugdstelsel | 636 | ‒ 73 | 563 | |
Bijdrage aan agentschappen | 1.568 | 467 | 2.035 | |
Overige | 1.568 | 467 | 2.035 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 92.869 | 38.169 | 131.038 | |
Overige | 92.869 | 38.169 | 131.038 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 7 | 0 | 7 | |
Overige | 7 | 0 | 7 | |
Ontvangsten | 2.400 | 0 | 2.400 | |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt in totaal met € 33,5 miljoen verlaagd. De verplichtingenstand volgt grotendeels de bijbehorende verlaging van de uitgavenbudgetten. Daarnaast vindt voor het toekennen van diverse (meerjarige) subsidies een verplichtingenmutatie plaats van € 9,1 miljoen. Dit heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven 2024, maar is noodzakelijk om ook uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2025 en verder om hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan.
Uitgaven
Jeugdbeleid
Er is € 70 miljoen overgeheveld van het instrument subsidies «Zorg voor de Jeugd» naar het instrument bijdrage aan medeoverheden voor een regeling die de frictiekosten van de transformatie gesloten jeugdhulp gaat financieren. Hierbij draait het om middelen voor de af- en ombouw van de gesloten jeugdhulp en de opbouw van alternatieven.
Daarnaast is er circa € 5,6 miljoen van de middelen voor de Hervormingsagenda overgeboekt naar de algemene uitkering van het Gemeentefonds. Dit bedrag bestaat uit € 1,4 miljoen uit de algemene uitvoeringsmiddelen en € 4,2 miljoen investeringsmiddelen.
Tezamen met een aantal andere kleine technische mutaties zijn de wijzigingen op dit budget - € 77,7 miljoen.
Bijdrage medeoverheden
In totaal is er voor de SPUK niet beoogde kosten jeugdzorg € 60 miljoen beschikbaar vanuit het Gemeentefonds, wat bij de 1e suppletoire begroting 2024 is overgeheveld naar VWS, artikel 5. Na beoordeling van de aanvragen is een deel van de SPUK niet benut. Dit resterende budget van € 30,3 miljoen is overgeboekt naar de algemene uitkering van het Gemeentefonds.
Verder is ten behoeve van een regeling voor de transformatie van de gesloten jeugdhulp € 70 miljoen overgeheveld van het instrument subsidies «Zorg voor de Jeugd» naar het instrument bijdrage aan medeoverheden. Beoogd is om in het najaar van 2024 de regeling te publiceren in de Staatsscourant en de bijbehorende middelen te beschikken aan de coördinerende gemeenten.
Tezamen met een aantal andere kleine technische mutaties zijn de wijzigingen op het budget bijdrage aan medeoverheden € 38,2 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 387.699 | 1.490 | 389.189 |
Uitgaven | 479.659 | 1.490 | 481.149 | |
6.40 | Sport verenigt Nederland | 479.659 | 1.490 | 481.149 |
Subsidies (regelingen) | 242.265 | ‒ 5.573 | 236.692 | |
Sportakkoord | 113.857 | ‒ 5.485 | 108.372 | |
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties | 113.678 | 0 | 113.678 | |
Kennis en innovatie | 14.730 | ‒ 88 | 14.642 | |
Inkomensoverdrachten | 20.440 | 0 | 20.440 | |
Financiële voorziening topsporters | 20.440 | 0 | 20.440 | |
Opdrachten | 6.663 | 6.233 | 12.896 | |
Sportakkoord | 6.316 | 6.140 | 12.456 | |
Kennis en innovatie | 247 | 23 | 270 | |
Overige | 100 | 70 | 170 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 4.790 | ‒ 590 | 4.200 | |
Dopingautoriteit | 4.790 | ‒ 590 | 4.200 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 204.929 | 1.330 | 206.259 | |
Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties | 204.929 | 1.330 | 206.259 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 500 | 0 | 500 | |
Dopingbestrijding | 500 | 0 | 500 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 72 | 90 | 162 | |
Sportakkoord | 72 | 90 | 162 | |
Ontvangsten | 55.945 | 0 | 55.945 | |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is in totaal met € 1,5 miljoen verhoogd. Deze stand is gelijk aan het totaal van mutaties op de uitgaven zoals hieronder vermeld en heeft betrekking op dezelfde posten.
Uitgaven
Het saldo van mutaties op de uitgaven bedraagt € 1,5 miljoen.
Er heeft een negatieve bijstelling op het instrument subsidies plaatsgevonden voor een bedrag van € 5,6 miljoen. Dit betreft bijdragen aan de programma's JOGG, VeiligheidNL en het RIVM van € 1,5 miljoen. Daarnaast betreft dit een overheveling van budget naar het instrument bijdrage medeoverheden met betrekking tot een correctie op loonbijstelling van € 1,3 miljoen. De overige mutaties zijn technisch van aard. In totaal gaat het om een bedrag van € 2,7 miljoen.
Daarnaast is een bedrag van € 6,2 miljoen aan het instrument opdrachten toegevoegd. Het betreft € 6,1 miljoen voor het afwikkelen van betalingen op de ontzorgingstrajecten verduurzaming sport en een bedrag van € 0,1 miljoen in verband met een interne herschikking.
Op het instrument bijdrage medeoverheden heeft een positieve bijstelling van € 1,3 miljoen plaatsgevonden als gevolg van een correctie op loonbijstelling. Daarnaast is op het instrument bijdrage aan ZBO's een bedrag van € 0,5 miljoen niet tot besteding gekomen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 214.947 | 818 | 215.765 |
Uitgaven | 217.521 | 818 | 218.339 | |
7.10 | De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII | 28.689 | 271 | 28.960 |
Subsidies (regelingen) | 27.586 | 271 | 27.857 | |
Nationaal Comité | 6.158 | 0 | 6.158 | |
Nationale herinneringscentra | 3.241 | 0 | 3.241 | |
Herinnering Indisch Molukse Doelgroep | 5.565 | 0 | 5.565 | |
Zorg- en dienstverlening | 7.151 | 0 | 7.151 | |
Overige | 5.471 | 271 | 5.742 | |
Bekostiging | 400 | 0 | 400 | |
Overige | 400 | 0 | 400 | |
Opdrachten | 477 | 0 | 477 | |
Overige | 477 | 0 | 477 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 226 | 0 | 226 | |
Overige | 226 | 0 | 226 | |
7.20 | Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII | 188.832 | 547 | 189.379 |
Inkomensoverdrachten | 178.108 | 0 | 178.108 | |
Wetten/regelingen verzetsdeelnemers/oorlogsgetroffenen | 178.108 | 0 | 178.108 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 10.724 | 547 | 11.271 | |
Sociale Verzekeringsbank | 10.027 | 547 | 10.574 | |
Pensioen- en Uitkeringsraad | 697 | 0 | 697 | |
Ontvangsten | 3.339 | ‒ 2.100 | 1.239 | |
Toelichting
De mutaties op het niveau van de financiële instrumenten komen niet boven de ondergrenzen uit binnen de staffel (conform de RBV, zie ook de Leeswijzer). Toelichting van deze mutaties blijft derhalve achterwege.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 6.570.149 | 681.000 | 7.251.149 |
Uitgaven | 6.570.149 | 681.000 | 7.251.149 | |
8.10 | Tegemoetkoming specifieke kosten | 6.570.149 | 681.000 | 7.251.149 |
Inkomensoverdrachten | 6.570.149 | 681.000 | 7.251.149 | |
Zorgtoeslag | 6.482.200 | 681.000 | 7.163.200 | |
Tegemoetkoming specifieke kosten | 87.949 | 0 | 87.949 | |
Ontvangsten | 0 | 681.000 | 681.000 | |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Zorgtoeslag
Om aan te sluiten bij de ramingen van het Centraal Planbureau worden in de VWS-begroting de netto uitgaven aan zorgtoeslag weergegeven. Dat wil zeggen de geraamde uitgaven aan zorgtoeslag verminderd met de geraamde ontvangsten door terugvorderingen. Bij Slotwet/Jaarverslag worden de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten daarentegen afzonderlijk gepresenteerd. Vooruitlopend daarop worden nu de verwachte ontvangsten in beeld gebracht. Daardoor stijgen zowel de ontvangsten als uitgaven met € 681 miljoen. Het bedrag is een raming op basis van de gerealiseerde ontvangsten zorgtoeslag tot en met september 2024.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 44.571 | ‒ 344 | 44.227 |
Uitgaven | 47.219 | ‒ 469 | 46.750 | |
9.10 | Internationale samenwerking | 14.666 | ‒ 262 | 14.404 |
Bijdrage aan agentschappen | 1.200 | 0 | 1.200 | |
Overige | 1.200 | 0 | 1.200 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 13.466 | ‒ 262 | 13.204 | |
World Health Organization en Mondiale Gezondheidsstrategie | 4.648 | ‒ 200 | 4.448 | |
EMA | 4.090 | ‒ 160 | 3.930 | |
Overige | 4.728 | 98 | 4.826 | |
9.20 | Verzameluitkering | 207 | ‒ 207 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | 207 | ‒ 207 | 0 | |
Overige | 207 | ‒ 207 | 0 | |
9.30 | Eigenaarsbijdrage | 27.346 | 0 | 27.346 |
Bijdrage aan agentschappen | 27.346 | 0 | 27.346 | |
Eigenaarsbijdrage RIVM | 22.079 | 0 | 22.079 | |
Eigenaarsbijdrage CIBG | 5.267 | 0 | 5.267 | |
9.40 | Begrotingsreserve achterborg WFZ-garanties | 5.000 | 0 | 5.000 |
Garanties | 5.000 | 0 | 5.000 | |
Overige | 5.000 | 0 | 5.000 | |
Ontvangsten | 8.358 | 0 | 8.358 | |
Toelichting
Er hebben zich een beperkt aantal kleinere mutaties voorgedaan op dit artikel. In totaal betreft dit € 0,5 miljoen.
Apparaatsuitgaven departement Budgettaire gevolgen
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 644.892 | ‒ 2740 | 642.152 |
Uitgaven | 659.608 | ‒ 6.955 | 652.653 |
Personele uitgaven | 536.919 | ‒ 5.595 | 531.324 |
Waarvan eigen personeel | 431.277 | ‒ 31.960 | 399.317 |
Waarvan externe inhuur | 101.420 | 22.233 | 123.653 |
Waarvan overige personele uitgaven | 4.222 | 4.132 | 8.354 |
Materiële uitgaven | 122.689 | ‒ 1.360 | 121.329 |
Waarvan ICT | 24.009 | 2.788 | 26.797 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 69.133 | ‒ 4.523 | 64.610 |
Waarvan overige materiële uitgaven | 29.547 | 375 | 29.922 |
Ontvangsten | 11.865 | 0 | 11.865 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 644.892 | ‒ 2.740 | 642.152 |
Uitgaven | 659.608 | ‒ 6.955 | 652.653 | |
10.30 | Kerndepartement | 487.948 | ‒ 5.014 | 482.934 |
Personele uitgaven | 398.451 | ‒ 4.018 | 394.433 | |
Eigen personeel | 297.161 | ‒ 29.883 | 267.278 | |
Externe inhuur | 97.408 | 21.733 | 119.141 | |
Overige | 3.882 | 4.132 | 8.014 | |
Materiële uitgaven | 89.497 | ‒ 996 | 88.501 | |
ICT | 10.408 | 3.021 | 13.429 | |
Bijdrage SSO's | 64.718 | ‒ 4.464 | 60.254 | |
Overige | 14.371 | 447 | 14.818 | |
10.40 | Inspecties | 127.910 | ‒ 873 | 127.037 |
Personele uitgaven | 103.056 | ‒ 873 | 102.183 | |
Eigen personeel | 101.266 | ‒ 873 | 100.393 | |
Externe inhuur | 1.450 | 0 | 1.450 | |
Overige | 340 | 0 | 340 | |
Materiële uitgaven | 24.854 | 0 | 24.854 | |
ICT | 10.492 | 0 | 10.492 | |
Bijdrage SSO's | 3.950 | 0 | 3.950 | |
Overige | 10.412 | 0 | 10.412 | |
10.50 | SCP en Raden | 43.750 | ‒ 1.068 | 42.682 |
Personele uitgaven | 35.412 | ‒ 704 | 34.708 | |
Eigen personeel | 32.850 | ‒ 1204 | 31.646 | |
Externe inhuur | 2.562 | 500 | 3.062 | |
Materiële uitgaven | 8.338 | ‒ 364 | 7.974 | |
ICT | 3.109 | ‒ 233 | 2.876 | |
Bijdrage SSO's | 465 | ‒ 59 | 406 | |
Overige | 4.764 | ‒ 72 | 4.692 | |
Ontvangsten | 11.865 | 0 | 11.865 | |
Verplichtingen
De verplichtingenstand volgt grotendeels de bijbehorende verlaging van de uitgavenbudgetten. Daarnaast is er sprake van € 4,2 miljoen aan verplichtingenruimtemutaties. Dit met als doel om nog in 2024 verplichtingen te kunnen aangaan, die voornamelijk betrekking hebben op uitgaven aan inhuur van externen in 2025.
Toelichting apparaatsuitgaven
De uitgaven op dit artikel worden met € 7 miljoen verlaagd, dit is het gevolg van € 5 miljoen lagere uitgaven voor onderdelen die onder het kerndepartement vallen, een budgetverlaging van € 0,9 miljoen voor inspecties en lagere uitgaven voor SCP en Raden (€ 1,1 miljoen).
Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven kerndepartement
De personele uitgaven van het kerndepartement worden met deze suppletoire begroting met per saldo € 4,0 miljoen verlaagd. Tegenover een verlaging van het budget voor eigen personeel met € 29,9 miljoen, staat een hogere uitputting op externe inhuur (€ 21,7 miljoen). En ook het budget voor de overige personele uitgaven stijgt met € 4,1 miljoen.
Eigen personeel
Er heeft een (technische) herschikking binnen artikel 10 plaatsgevonden. Per saldo heeft dit geleid tot een verlaging van het budget van eigen personeel met € 3,5 miljoen. Oorzaken hierbij zijn onder meer vertraging in het opstarten of uitvoeren van activiteiten en de moeilijke arbeidsmarkt bij het vervullen van vacatures.
Het overhevelen van door DUS-I ontvangen uitvoeringsbudget, van het budget van eigen personeel naar het artikelonderdeel waar de uitgaven verantwoord worden (inhuur externen) zorgt voor een verlaging van het budget met € 13,5 miljoen. Ten behoeve van digitalisering wordt voor € 6,8 miljoen aan middelen overgeheveld naar het budget voor externe inhuur.
In verband met diverse interdepartementale verplichtingen en terugbetaling van uitvoeringskosten door DUS-I vindt een overheveling naar andere departementen plaats van € 1 miljoen. Daarnaast heeft de interne doorbelasting van de kosten met betrekking tot de Banenafspraken een budgetverlaging van € 1 miljoen tot gevolg.
De overige mutaties zijn technisch van aard. In totaal gaat het om een bedrag van € 4,1 miljoen.
Externe inhuur
Het budget voor externe inhuur wordt per saldo verhoogd met € 21,7 miljoen. Enerzijds is sprake van een verlaging met per saldo € 9,7 miljoen in verband met vertraging in de uitvoering. Daarnaast wordt van in totaal € 31,4 miljoen gezorgd dat het budget landt op de plek waar ook de uitgaven worden gedaan. Dit betreft vaak een verschuiving van het budget voor eigen personeel naar het budget voor externe inhuur, maar ook een verschuiving van opdrachten naar externe inhuur komt voor, dit betreft € 9,4 miljoen.
Ten behoeve van digitalisering wordt voor € 6,8 miljoen aan middelen overgeheveld vanuit het budget voor eigen personeel.
Overige personele uitgaven
De budgetbijstelling op dit onderdeel houdt voor € 2,9 miljoen verband met een technische correctie en voor € 1,2 miljoen met een budgetverschuiving binnen het apparaatsartikel.
Materiële uitgaven kerndepartement
De materiële uitgaven van het kerndepartement nemen per saldo met € 1 miljoen af. Tegenover hogere uitgaven voor ICT van € 3 miljoen, staan lagere bijdragen aan SSO's van € 4,5 miljoen. De overige materiële uitgaven stijgen met € 0,5 miljoen.
ICT
Het hogere budget voor ICT is het gevolg van overhevelingen vanuit andere artikelonderdelen (€ 3,7 miljoen). Op deze wijze kunnen de uitgaven op het juiste onderdeel worden verantwoord.
Bijdrage aan SSO's
Ten behoeve van dekking van interdepartementale uitgaven die door het ministerie van BZK aan de departementen worden doorbelast vindt een departementale overheveling plaats van € 6,6 miljoen. Bij een aantal bedrijfsvoeringsactiviteiten is sprake van een lagere realisatie. Dit leidt tot een bijstelling van € 2,6 miljoen. De interne doorbelasting en overheveling van onder meer het budget voor de Banenafspraak leidt tot een toename van het budget met € 2,7 miljoen.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | |
11.4 | Nog onverdeeld | 0 | 0 | 0 |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
Er vinden op dit artikel geen mutaties op het niveau van de financiële instrumenten plaats.
In deze paragraaf zijn de premiegefinancierde zorguitgaven en -ontvangsten binnen de Zvw en de Wlz, de uitgaven voor Wmo beschermd wonen uit het gemeentefonds en de middelen op de aanvullende post (AP) bij Financiën opgenomen en toegelicht.
Hierin worden alleen de nieuwe mutaties voor het jaar 2024 toegelicht, die na de ontwerpbegroting 2025 hebben plaatsgevonden.
Dit deel van de tweede suppletoire begroting 2024 bestaat uit de volgende paragrafen:
– Paragraaf 5.1: Inleiding
– Paragraaf 5.2: Begrotingsstaat premiegefinancierde zorguitgaven
– Paragraaf 5.3: Ontwikkeling van de netto premiegefinancierde zorguitgaven
– Paragraaf 5.4: Verticale ontwikkeling van de premiegefinancierde zorguitgaven en -ontvangsten
In paragraaf 2 Beleid van het VWS-jaarverslag zijn de belangrijkste mutaties uit de verticale ontwikkeling van de Zvw, Wlz, Wmo beschermd wonen en de AP-middelen opgenomen.
Op artikel 2 Curatieve zorg en artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning van het VWS-jaarverslag zijn cijfers over de ontwikkeling van de Zvw en de Wlz opgenomen.
Begrotingsstaat van de premiegefinancierde zorguitgaven en de ontvangsten van de Zvw en Wlz, de uitgaven van de Wmo beschermd wonen en de AP-middelen.
Art. | Omschrijving | Vastgestelde begroting 2025 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2024 t.o.v. ontwerpbegroting 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | ||
Totaal | 100.974.982 | 5.735.103 | ‒ 111.837 | 7 | |
11 | Zorgverzekeringswet (Zvw) | 62.561.086 | 3.417.996 | ‒ 81.644 | 0 |
12 | Wet Langdurige Zorg (Wlz) | 36.682.904 | 2.317.107 | ‒ 30.193 | 7 |
Wmo beschermd wonen | 1.730.992 | 0 | 0 | 0 | |
Aanvullende post (AP) | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de onderstaande tabel is vanaf de stand ontwerpbegroting 2024 de ontwikkeling van de netto zorguitgaven Zvw, Wlz , Wmo beschermd wonen en de AP op hoofdlijnen te zien.
2024 | ||
1 | Netto zorguitgaven ontwerpbegroting 2024 | 97.752 |
2 | Bijstellingen t/m ontwerpbegroting 2025 | ‒ 2.512 |
Zorgverzekeringswet | ‒ 1.643 | |
Wet langdurige zorg | ‒ 118 | |
Wmo beschermd wonen | 89 | |
Aanvullende post (AP) | ‒ 298 | |
Correctie begrotingsgefinancierde zorguitgaven en lpo 2 | ‒ 542 | |
3 | Netto zorguitgaven stand ontwerpbegroting 2025 (= 1+2) | 95.240 |
4 | Bijstellingen 2e suppletoire begroting 2024 | ‒ 118 |
Zorgverzekeringswet | ‒ 82 | |
Wet langdurige zorg | ‒ 37 | |
Wmo beschermd wonen | 0 | |
Aanvullende post (AP) | 0 | |
5 | Netto zorguitgaven stand 2e suppletoire begroting 2024 (= 3+4) | 95.122 |
1 Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal. | ||
2 Vanwege het afschaffen van de deelplafonds bij Startnota van het kabinet-Schoof worden de begrotingsgefinancierde zorguitgaven van de VWS-begroting en de gereserveerde loon- en prijsbijstellingen niet meer opgenomen in de paragraaf Premiegefinancierde zorguitgaven(PZ). Als gevolg daarvan vindt er een technische correctie plaats van de begrotingsgefinancierde zorguitgaven met circa € 0,5 miljard in 2024. | ||
Bron: VWS |
Toelichting
In de ontwerpbegroting 2025 zijn de premiegefinancierde netto zorguitgaven 2024 ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2024 met € 2,5 miljard neerwaarts bijgesteld.
Dit was het gevolg van de neerwaartse bijstelling van de Zvw-uitgaven met € 1,6 miljard (voornamelijk door onderschrijdingen bij de IZA-sectoren, wijkverpleging en Medisch-specialistische zorg) en de Wlz-uitgaven met € 0,1 miljard. De uitgaven van de Wmo beschermd wonen zijn opwaarts bijgesteld met € 0,1 miljard. De uitgaven op de AP-middelen zijn neerwaarts bijgesteld met € 0,3 miljard. Verder zijn de zorguitgaven neerwaarts bijgesteld met € 0,5 miljard als gevolg van de technische correctie van de begrotingsgefinancierde zorguitgaven.
Deze bijstellingen van de netto premiegefinancierde zorguitgaven zijn opgenomen en toegelicht in de ontwerpbegroting 2025 (TK, 36600 XVI, nr.2) in tabel 3 (pagina 200-208), tabel 6 (pagina 215-219), tabel (8 pagina 224) en tabel 9 (pagina 225 en 226).
In deze tweede suppletoire begroting 2024 zijn de zorguitgaven ten opzichte van de ontwerpbegroting 2025 neerwaarts bijgesteld met € 118 miljoen. Dit is het gevolg van de neerwaartse bijstelling van de Zvw-uitgaven met € 82 miljoen en de Wlz-uitgaven met € 37 miljoen.
De bijstelling van de netto premiegefinancierde zorguitgaven is opgenomen en toegelicht in paragraaf 5.4.
De onderstaande tabel laat vanaf de ontwerpbegroting 2025 de verticale ontwikkeling van de premiegefinancierde zorguitgaven en -ontvangsten in het lopende jaar zien. De bijstellingen in de raming voor 2024 die reeds hebben plaatsgevonden in de ontwerpbegroting 2024, de eerste suppletoire begroting 2024 en in de ontwerpbegroting 2025, zijn in die stukken toegelicht.
2024 | |
Bruto zorguitgaven ontwerpbegroting 2025 | 100.975,0 |
Bijstellingen 2e suppletoire begroting 2024 | |
Autonoom | ‒ 113,0 |
Actualisering Zvw-uitgaven | ‒ 82,8 |
Actualisering Wlz-uitgaven | ‒ 9,2 |
Ruimte transitiemiddelen scheiden wonen en zorg | ‒ 21,0 |
Beleidsmatig | 1,2 |
Overboeking IZA transformatiemiddelen | 1,2 |
Totaal bijstelling uitgaven | ‒ 111,8 |
Bruto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2024 | 100.863,1 |
Ontvangsten ontwerpbegroting 2025 | 5.735,1 |
Bijstellingen 2e suppletoire begroting 2024 | |
Autonoom | 6,5 |
Actualisering eigen bijdragen Wlz | 6,5 |
Totaal bijstelling ontvangsten | 6,5 |
Ontvangsten 2e suppletoire begroting 2024 | 5.741,6 |
Netto zorguitgaven ontwerpbegroting 2025 | 95.239,9 |
Totaal bijstelling netto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2024 | ‒ 118,3 |
Netto zorguitgaven 2e suppletoire begroting 2024 | 95.121,5 |
Bron: VWS, Zorginstituut Nederland, NZa en CAK. |
Uitgaven
Autonoom
Actualisering van de Zvw-uitgaven
2024 | |
Huisartsenzorg | ‒ 32,0 |
Multidisciplinaire zorgverlening | 12,9 |
Medisch-specialistische zorg | 145,0 |
Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg | 56,6 |
Wijkverpleging | ‒ 43,7 |
Apotheekzorg en hulpmiddelen | ‒ 124,7 |
Overige Zvw-sectoren | ‒ 96,7 |
Totaal 2e suppletoire begroting 2024 | ‒ 82,8 |
Bron: VWS, Zorginstituut Nederland, NZa en CAK. |
In bovenstaande tabel is het onderdeel ‘Actualisering Zvw-uitgaven’ uit de tabel verticale ontwikkeling uitgesplitst. Ieder kwartaal rapporteren de verzekeraars hun nieuwste ramingen aan het Zorginstituut. Op basis van de derde kwartaalcijfers zijn de Zvw-ramingen over 2024 in de tweede suppletoire begroting 2024 geactualiseerd.
Binnen de uitgaven die betrekking hebben op de Zorgverzekeringswet tekent zich per saldo een neerwaartse bijstelling voor het jaar 2024 van circa € 83 miljoen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2025.
Actualisering Wlz-uitgaven
Op basis van de derde kwartaalcijfers van het Zorginstituut zijn de ramingen over 2024 in de tweede suppletoire begroting 2024 geactualiseerd. Dit betreft de ramingen voor de tandheelkundige zorg en hulpmiddelen Wlz, die neerwaats zijn bijgesteld met € 9,2 miljoen.
Ruimte transitiemiddelen scheiden wonen en zorg
Er valt € 21 miljoen vrij op de transitiemiddelen voor scheiden wonen en zorg. De vrijgevallen middelen waren bedoeld voor onvoorziene kosten. Deze zullen in 2024 niet meer gemaakt worden.
Beleidsmatig
Overboeking IZA transformatiemiddelen
In aanvulling op vrijval bij eerste suppletoire begroting 2024 en ontwerp begroting 2025 laten de transformatiemiddelen voor IZA die op de VWS-begroting beschikbaar zijn in 2024 € 1,2 miljoen ruimte zien. Deze middelen worden overgeboekt naar de premiegefinancierde transformatiemiddelen, zodat ze gebuikt kunnen worden voor impactvolle zorgtransformaties.
Ontvangsten
Autonoom
Actualisering eigen bijdragen Wlz
Op basis van de derde kwartaalcijfers van het Zorginstituut is de raming over 2024 in de tweede suppletoire begroting 2024 geactualiseerd. Er worden € 6,5 miljoen hogere ontvangsten bij de eigen bijdrage Wlz geraamd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36625-XVI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.