Tweede Kamer der Staten-Generaal

36 625 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Vergaderjaar 2024‒2025

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 2

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;

  • 2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Justitie en Veiligheid, De Minister van Asiel en Migratie,D.M. van Weel M.H.M. Faber - Van de Klashorst

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

Dit is de tweede suppletoire begroting 2024 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2024.

In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.

In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel ‘budgettaire gevolgen van beleid’ opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.

Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting 2024» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.

In hoofdstuk 5 zijn alleen de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven waarbij de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting, voor zover mutaties ten opzichte van de oorspronkelijke begroting niet reeds zijn gemeld bij de 1e suppletoire begroting.

2 Beleid

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
  

Artikel

Uitgaven

 

Vastgestelde begroting 2024

 

24.730.325

 

Stand 1e suppletoire begroting 2024 (incl. NvW en amendementen)

 

26.701.834

 

Stand suppletoire begroting September 2024

 

27.120.247

    
 

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
    

1

Meerkosten PTSS

31

24.871

2

Rechtsbijstand

32

‒ 39.600

3

DG Ondermijning

33

‒ 85.000

4

Schadeloosstellingen

33

10.000

5

Slachtofferzorg

34

‒ 16.607

6

Bewaken en Beveiligen

36

‒ 43.200

7

International Criminal Court (ICC)

36

‒ 10.400

8

Dwangsommen IND

37

21.000

9

ODA-toerekening

37

‒ 44.188

10

Centraal Orgaan opvang asielzoekers

37

‒ 221.000

11

Nidos

37

‒ 51.000

12

BTW-compensatiefonds

37

‒ 51.732

13

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

37

‒ 690.893

14

Decentralisatieuitkering spreidingswet

37

‒ 28.050

15

Taaleis

37

‒ 15.000

16

Derving boete en transactie ontvangsten

92

‒ 19.089

    
 

Overige mutaties

 

3.846

    
    
 

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

25.864.205

Toelichting

  • 1. Meerkosten PTSS

    Bij de politie is als gevolg van autonome ontwikkelingen (groei aantal zaken) en door eerdere afspraken over afdoening van lopende restschadedossiers sprake van een tegenvaller vanwege meerkosten PTSS. Incidenteel vindt hiervoor met deze mutatie aanvullende compensatie vanuit JenV plaats.

  • 2. Rechtsbijstand

    Op het onderdeel toevoegingen rechtsbijstand is een onderuitputting van € 39,6 mln. De onderuitputting hangt samen met de lagere uitgaven dan geraamd op het terrein van asiel, de reguliere straftoevoegingen en de uitgaven voor het programma stelselvernieuwing rechtsbijstand.

  • 3. Directoraat-Generaal Ondermijning

    De onderuitputting, ad € 85 mln., bij ondermijning wordt onder andere veroorzaakt door:

    • De vertraagde behandeling van de wetsvoorstellen nieuwe psychoactieve stoffen (NPS), Versterking strafrechtelijke aanpak ondermijnende criminaliteit II en de gereserveerde middelen voor de invoering van de vernieuwde kroongetuigenregeling worden niet besteed (€ 49 mln.)

    • Middelen die retour zijn ontvangen van partners in de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit, omdat zij de middelen niet konden besteden door de arbeidsmarktproblematiek (ad € 36 mln.).

  • 6. Schadeloosstellingen

    Bij de schadeloosstellingen is een tegenvaller van € 10 mln. Dit betreft de budgetten voor schadeloosstellingen buiten de strafrechtelijke keten, zoals vergoedingen vanwege onrechtmatige vreemdelingenbewaring in het geval van bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ). Daarnaast kunnen ook vergoedingen worden verstrekt voor bijvoorbeeld juridische bijstand.

  • 7. Slachtofferzorg

    Op dit onderdeel is een meevaller van € 16,6 mln. Het betreft middelen bestemd voor privacy van slachtoffers in de strafrechtketen. Het betreft voornamelijk voor de uitvoering gereserveerde middelen die in 2024, ad € 8 mln., niet benodigd geweest zijn omdat er geen projecten waren vanwege onder andere arbeidsmarktproblematiek. En €7 mln. is door onderbezetting bij de uitvoering (met name de politie) niet besteed.

  • 8. Bewaken en Beveiligen

    Er is sprake van aanloop in de ontwikkeling van de activiteiten bewaken en beveiligen waardoor dit jaar niet alle middelen noodzakelijk zijn. Dit leidt tot een onderuitputting van € 43,2 mln.

  • 9. International Criminal Court (ICC)

    De beschikbare middelen voor International Criminal Court Oekraïne zijn dit jaar niet volledig tot besteding gekomen omdat er sprake is van een opstartfase. Dit leidt tot een onderuitputting van € 10,4 mln.

  • 10. Dwangsommen IND

    De kosten voor de vorming van de voorziening dwangsommen komen dit jaar hoger uit dan de beschikbare middelen voor de IND-begroting 2024. Hiervoor wordt de IND voor € 21 mln. gecompenseerd.

  • 11. ODA- toerekening

    De eerstejaars asieltoerekening aan Official Development Assistance (ODA) is bijgesteld naar aanleiding van de laatste raming Meerjaren Productie Prognose (MPP) 2024-II. Dit betekent een verlaging van € 44,2 mln. van de toerekening.

  • 12. Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA)

    Op basis van de realisatie en de meest recente Meerjaren Productie Prognose (MPP 2024-II) is de instroom van asielzoekers op dit moment lager dan bij Voorjaarsnota de verwachting was. Het verwachte benodigde aantal reguliere asiel opvangplekken in 2024 wordt daarom neerwaarts bijgesteld. Het budget wordt met € 221 mln. naar beneden bijgesteld.

  • 13. Nidos

    Op basis van de realisatie en het aantal beschikbare opvangplekken wordt in 2024 het budget neerwaarts bijgesteld met € 51 mln.

  • 14. BTW -compensatiefonds

    Een aantal taken van gemeenten voor de opvang van Oekraïense ontheemden is compensabel uit het btw-compensatiefonds. Als beleidsverantwoordelijk departement heeft JenV dat bedrag ter dekking te storten in het fonds. JenV hevelt hiervoor € 51,7 mln. over naar het ministerie van Financiën.

  • 15. Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

    Het budget Oekraïense Vluchtelingen is per saldo neerwaarts bijgesteld met € 690,9 mln. voor onder andere:

    • Op het gebied van de Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO), Particuliere Opvang Oekraïners (POO) en de transitiekosten voor ad € 624,1 mln. De instroom van ontheemden blijft achter bij de raming die gemaakt is op basis van de MPP in het voorjaar. Als gevolg hiervan maken de gemeenten minder kosten voor de opvang dan geraamd.

    • Het neerwaarts bijstellen van de uitgaven aan de opvang van Oekraïense ontheemden heeft een lagere afdracht aan het btw-compensatiefonds tot gevolg, dit leidt tot een meevaller van € 62,4 mln.

    • De veiligheidsregio’s maken meer kosten voor de eerste opvang van ontheemden. Dit leidt tot een tegenvaller van € 10,5 mln.

    • De pilot complexe business cases is bekostigd vanuit het instrument bijdrage aan overheden in plaats van het instrument opdrachten, hierdoor valt de € 25 mln. die op het instrument opdrachten stond gereserveerd vrij.

    • Voor de Regeling Medische zorg Ontheemden (RMO) is meer budget, ad € 9,4 mln., nodig door de gemiddeld gestegen zorgkosten per ontheemden.

    • Voor de gestegen kosten is € 0,6 mln. extra budget nodig voor tolken en € 0,2 voor overige opdrachten.

  • 22. Decentralisatieuitkering spreidingswetVanuit de spreidingswet hebben gemeenten een nieuwe decentrale taak gekregen in het zoeken van opvangplekken. Zij krijgen hiervoor € 15,3 mln. compensatie vanuit het gemeentefonds. En om de Provinciale Regietafels (PRT’s) te versterken in onder meer hun nieuwe taak rondom de spreidingswet wordt € 12,8 mln. beschikbaar gesteld aan het provinciefonds. 

  • 23. Taaleis

    Het invoeren van de verhoging van de taaleis naar niveau B1 voor naturalisatie heeft vertraging opgelopen. De middelen komen dit jaar niet tot besteding.

  • 24. Derving boete en transactie ontvangsten

    Als gevolg van te lage indexering in 2024 op de boete en transactie ontvangsten, is een bedrag van € 19,1 mln. gereserveerd op de JenV-begroting ter compensatie van derving van boete ontvangsten. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
  

Artikel

ontvangsten

 

Vastgestelde begroting 2024

 

1.484.143

 

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

1.680.132

 

Stand suppletoire begroting September 2024

 

1.583.611

    
 

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
    

1

Boeten en transacties

33

102.000

2

Derving boete en transactie ontvangsten

33

‒ 19.089

3

Nidos

37

45.900

4

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

37

83.925

    
 

Overige mutaties

 

8.121

    
 

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

1.804.468

Toelichting

  • 1. Boeten en Transacties

    De raming voor de boeten en transactieontvangsten was bij Voorjaarsnota neerwaarts bijgesteld omdat de verwachting was dat de ontvangsten zouden dalen vanwege vervanging van de nodige flitspalen. De daling van de ontvangsten blijft echter achterwege. De raming voor de boeten en transacties ontvangsten wordt daarom verhoogd met € 102 mln.  

  • 2. Derving boeten en transactie ontvangsten

    Als gevolg van een te lage indexering in 2024 op de boete en transactie ontvangsten, is een bedrag van € 19,1 mln. gereserveerd op de JenV-begroting ter compensatie van derving van boete ontvangsten. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.

  • 3. Nidos

    Een meevaller op de ontvangsten van € 45,9 mln. bij de afrekening van Nidos over 2023. Het aantal gerealiseerde opvangplekken is lager dan geraamd.

  • 4. Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

    Vanwege te hoog verleende voorschotten moeten gemeenten en veiligheidsregio’s bij de afrekening over 2023 van de opvang van Oekraïners € 83,9 mln. terugbetalen.

3 Beleidsartikelen

3.1 Artikel 31 Politie

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 Politie (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

8.363.588

59.542

8.423.130

     
 

Uitgaven

8.366.557

59.542

8.426.099

     

31.2

Bekostiging politie

8.084.063

64.188

8.148.251

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

8.048.245

64.329

8.112.574

 

Politie

8.045.013

64.309

8.109.322

 

Politieacademie

3.232

20

3.252

 

Bijdrage aan medeoverheden

35.818

‒ 141

35.677

 

Brandweer- en politiekorps (BES)

35.818

‒ 141

35.677

31.3

Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers

282.494

‒ 4.646

277.848

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

253.803

‒ 5.172

248.631

 

Internationale Samenwerkingsoperaties

27.080

375

27.455

 

Beheer meldkamers

225.683

‒ 5.866

219.817

 

Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.040

319

1.359

 

Bijdrage aan medeoverheden

992

297

1.289

 

Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

992

297

1.289

 

Subsidies (regelingen)

15.861

214

16.075

 

Opsporing

2.721

0

2.721

 

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

4.183

0

4.183

 

Overige Subsidies

8.957

214

9.171

 

Opdrachten

11.838

15

11.853

 

Providers

9.190

440

9.630

 

Overige Opdrachten

2.648

‒ 425

2.223

     
 

Ontvangsten

61.292

34

61.326

     

Budgetflex artikel 31: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 100%

Toelichting

Mutaties Uitgaven

31.2 Bekostiging Politie

Politie Deze post bestaat uit onder ander uit de volgende mutaties:

  • Voor de uitvoering van de voorbereidende activiteiten ten aanzien van de implementatie van het nieuwe Wetboek van strafvordering wordt vanuit het artikelonderdeel 33.3 € 8,5 mln. overgeheveld naar politie.

  • De samenwerking binnen de strafrechtketen voor de informatievoorziening (IV) wordt vormgegeven in het Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS). De bijdrage van de polite in dat kader is € 8,2 mln. naar het onderdeel 33.3. Voor de uitvoering van de projecten Duurzaam Digitaal Stelsel ontvangt de politie € 3,9 mln.

  • Voor het versterken van het stelsel Bewaken en Beveiligen is vanuit het onderdeel nationale veiligheid en terrorismebestrijding € 8,6 mln. aan middelen overgeheveld naar politie. De middelen  zijn bedoeld om het huidige stelsel Bewaken en Beveiligen te vernieuwen naar het stelsel Beveiligen van Personen conform de kabinetsreactie van 31 maart 2023 naar aanleiding van het OVV-rapport. Dit betekent dat vooral de randvoorwaardelijke processen rondom beveiligingsmaatregelen (inlichtingen, centrale sturing).

  • In 2023 is besloten dat Nederland gastland is voor de NAVO-top in 2025. Hiervoor is in 2024 € 12 mln. beschikbaar voor kosten waarvan € 11 mln. voor de politie en € 1 mln. voor de NCTV (artikel 36). Deze middelen worden ingezet voor het doen van de eerste betalingen in het kader van de NAVO welke volgend jaar juni plaatsvindt.

  • Bij de politie is als gevolg van autonome ontwikkelingen (groei aantal zaken) en door eerdere afspraken over afdoening van lopende restschadedossiers sprake van een tegenvaller vanwege meerkosten PTSS. Incidenteel vindt hiervoor met deze mutatie, ad € 24,9 mln., aanvullende compensatie vanuit JenV plaats.

31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers

Beheer meldkamersDeze post bestaat uit een aantal kleinere mutaties zoals een budgetoverheveling van € 3,9 mln. naar artikel 36 ter dekking van de kosten voor de vervanging van de Rode Kruis noodhulpvoertuigen. 

3.2 Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

2.357.371

‒ 23.984

2.333.387

     
 

Uitgaven

2.357.371

‒ 23.984

2.333.387

     
 

Apparaatsuitgaven

41.333

100

41.433

     

32.1

Apparaat Hoge Raad

41.333

100

41.433

 

Personele uitgaven

35.233

1.200

36.433

 

Eigen personeel

34.513

0

34.513

 

Externe inhuur

720

1.200

1.920

 

Materiële uitgaven

6.100

‒ 1.100

5.000

 

ICT

3.176

‒ 1.100

2.076

 

SSO's

598

0

598

 

Overig materieel

2.326

0

2.326

     
 

Programmauitgaven

2.316.038

‒ 24.084

2.291.954

     

32.2

Adequate toegang tot het rechtsbestel

749.865

‒ 27.935

721.930

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

43.253

‒ 800

42.453

 

Raad voor Rechtsbijstand

32.927

‒ 800

32.127

 

Bureau Financieel Toezicht

10.326

0

10.326

 

Subsidies (regelingen)

44.134

‒ 900

43.234

 

Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken

1.251

0

1.251

 

Juridisch Loket

38.983

0

38.983

 

Overige Subsidies

3.900

‒ 900

3.000

 

Opdrachten

662.478

‒ 26.235

636.243

 

Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen

6.288

‒ 211

6.077

 

Toevoegingen rechtsbijstand

651.415

‒ 25.342

626.073

 

Mediation in Strafrecht

2.245

225

2.470

 

Overige Opdrachten

2.530

‒ 907

1.623

32.3

Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel

1.566.173

3.851

1.570.024

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

67.436

125

67.561

 

Autoriteit Persoonsgegevens

45.198

340

45.538

 

College voor de Rechten van de Mens

12.407

0

12.407

 

Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen

2.392

0

2.392

 

Stichting Advisering Bestuursrechtspraak

5.689

0

5.689

 

Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.750

‒ 215

1.535

 

Bijdrage aan medeoverheden

1.485.746

6.128

1.491.874

 

Bijdragen Rechtspleging

49

0

49

 

Caribisch Nederland (BES)

12.345

0

12.345

 

Raad voor de rechtspraak

1.472.950

6.128

1.479.078

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

402

0

402

 

Subsidies (regelingen)

10.410

‒ 1.902

8.508

 

Rechtspleging

640

0

640

 

Wetgeving

1.474

‒ 302

1.172

 

Perspectief herstelbemiddeling

2.175

0

2.175

 

Overige Subsidies

6.121

‒ 1.600

4.521

 

Opdrachten

2.581

‒ 500

2.081

 

Opdrachten en onderzoeken rechtspleging

537

0

537

 

Caribisch Nederland (BES)

405

0

405

 

Overige Opdrachten

1.639

‒ 500

1.139

     
 

Ontvangsten

199.598

6.911

206.509

Budgetflex artikel 32: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 100%

Toelichting

Mutaties Uitgaven

32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel

Toevoegingen rechtsbijstand

  • Vanaf 1 maart 2021 kunnen gedupeerde ouders van de Kinderopvangtoeslagaffaire, bij verzoeken in het kader van de Herstelregelingen Kinderopvangtoeslag bij Belastingdienst/ Toeslagen, via de Raad voor Rechtsbijstand adequate en kosteloze rechtsbijstand krijgen. Hiervoor wordt € 7,2 mln. naar het ministerie van Justitie overgeboekt door Financiën.

  • Op het onderdeel toevoegingen rechtsbijstand is een onderuitputting van € 39,6 mln. De onderuitputting hangt samen met de lagere uitgaven dan geraamd op het terrein van asiel, de reguliere straftoevoegingen en de uitgaven voor het programma stelselvernieuwing rechtsbijstand.

  • Het restant saldo omvat een aantal kleinere mutaties.

Raad voor de RechtspraakDeze post bestaat uit een aantal kleinere mutaties zoals een mutatie van € 2,1 mln. voor de uitvoering van de voorbereidende activiteiten ten aanzien van de implementatie van het nieuwe Wetboek van strafvordering.

Mutaties ontvangstenOp basis van extrapolatie wordt verwacht dat de griffierechtenontvangsten € 6 mln. hoger zullen zijn dan het ontvangstenkader op de JenV-begroting.

3.3 Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

1.492.528

144.127

1.636.655

     
 

Uitgaven

1.511.528

‒ 95.873

1.415.655

     
 

Apparaatsuitgaven

870.539

‒ 110

870.429

     

33.1

Apparaat Openbaar Ministerie

870.539

‒ 110

870.429

 

Personele uitgaven

703.497

‒ 1.396

702.101

 

Eigen personeel

634.458

‒ 1.942

632.516

 

Externe inhuur

67.389

546

67.935

 

Overig personeel

1.650

0

1.650

 

Materiële uitgaven

167.042

1.286

168.328

 

ICT

35.658

6.395

42.053

 

SSO's

51.266

‒ 10.120

41.146

 

Overig materieel

80.118

5.011

85.129

     
 

Programmauitgaven

640.989

‒ 95.763

545.226

     

33.2

Bestuur, informatie en technologie

62.923

‒ 2.749

60.174

 

Bijdrage aan medeoverheden

34.946

‒ 619

34.327

 

Regionale Informatie en Expertise Centra

32.063

‒ 85

31.978

 

Landelijk Informatie en Expertise Centrum

0

294

294

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

2.883

‒ 828

2.055

 

Subsidies (regelingen)

19.409

3.470

22.879

 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

4.469

734

5.203

 

Overige Subsidies

14.940

2.736

17.676

 

Opdrachten

8.568

‒ 5.600

2.968

 

Overige Opdrachten

8.568

‒ 5.600

2.968

33.3

Opsporing en vervolging

573.827

‒ 93.014

480.813

 

Bijdrage aan agentschappen

176.573

8.479

185.052

 

NFI

113.286

5.303

118.589

 

Justid

33.783

3.176

36.959

 

Justis

29.504

0

29.504

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

7.642

0

7.642

 

Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM)

7.642

0

7.642

 

Bijdrage aan medeoverheden

215.294

‒ 99.216

116.078

 

FIU.Nederland

8.215

‒ 7.610

605

 

Aanpak ondermijning

202.925

‒ 90.410

112.515

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

4.154

‒ 1.196

2.958

 

Subsidies (regelingen)

8.375

‒ 494

7.881

 

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

34

‒ 34

0

 

Overige Subsidies

8.341

‒ 460

7.881

 

Opdrachten

163.689

‒ 1.783

161.906

 

Schadeloosstellingen

23.235

10.000

33.235

 

Onrechtmatige Detentie

7.174

1.000

8.174

 

Gerechtskosten

41.674

0

41.674

 

Restituties ontvangsten voorgaande jaren

0

56

56

 

Verkeershandhaving OM

37.544

2.500

40.044

 

Afpakken

658

‒ 519

139

 

Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen

14.171

5.500

19.671

 

Overige Opdrachten

39.233

‒ 20.320

18.913

 

Garanties

2.254

0

2.254

 

Faillissementscuratoren

2.254

0

2.254

33.4

Vervolging en berechting MH17-verdachten

4.239

0

4.239

 

Opdrachten

4.239

0

4.239

 

Vervolging en berechting MH17-verdachten

4.239

0

4.239

     
 

Ontvangsten

952.487

82.911

1.035.398

Budgetflex artikel 33: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 100%.

Toelichting

Mutaties Uitgaven

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM)

Deze post wordt merendeel verklaard door een interne herschikking binnen het apparaatsbudget om het budget op het juiste instrument te plaatsen. Er wordt € 10 mln. van sso’s herschikt naar het instrument ict en overig materieel.

33.3 Opsporing en vervolging

Nederlands Forensisch Instituut (NFI)Het NFI -budget wordt verhoogd met € 5,3 mln. door een aantal kleine mutaties zoals een bijdrage van € 3,8 mln. voor de uitvoering van Justicelink. Justicelink is een samenwerking tussen het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI), gericht op het creëren van een toekomstbestendige data-analyse en een infrastructuur voor kennislevering ten behoeve van het JenV-domein.

FIU.NederlandDe reguliere bijdrage voor FIU -Nederland (Financial Intelligence Unit) van € 7 mln.

Aanpak ondermijningBij Ondermijning wordt de onderuitputting onder andere veroorzaakt door:

  • De vertraagde behandeling van de wetsvoorstellen nieuwe psychoactieve stoffen (NPS) en Versterking strafrechtelijke aanpak ondermijnende criminaliteit II. En de gereserveerde middelen voor de invoering van de vernieuwde kroongetuigenregeling zijn niet besteed (€ 49 mln.).

  • Er zijn middelen retour ontvangen van partners in de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit, omdat zij de middelen niet konden besteden door de arbeidsmarktproblematiek (€ 36 mln.).

Een budgetoverheveling van € 5,1 mln. naar politie voor de uitvoering van Mainportprogramma's en incidentele financiering Bakendetectie bij Nationale Politie.

SchadeloosstellingenBij de schadeloosstellingen is een tegenvaller van € 10 mln. Dit betreft de budgetten voor schadeloosstellingen buiten de strafrechtelijke keten, zoals vergoedingen vanwege onrechtmatige vreemdelingenbewaring in het geval van bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ). Daarnaast kunnen ook vergoedingen worden verstrekt voor bijvoorbeeld juridische bijstand.

Bewaring, verkoop en vernietiging in beslag genomen voorwerpenHet tekort (€ 5,5 mln.) bij Domeinen wordt vooral veroorzaakt door stijgende ICT- en bewakingskosten die Domeinen in rekening brengt bij de diverse opdrachtgevers waar onder het OM, alsmede het toegenomen beslag op vuurwerk dat een kostbare vernietigingsprocedure met zich meebrengt.

Overige opdrachten

  • Voor de uitvoering van de voorbereidende activiteiten ten aanzien van de implementatie van het nieuwe Wetboek van strafvordering wordt vanuit het artikelonderdeel overige opdrachten €13 ,3 mln. overgeheveld naar diverse organisaties waaronder € 8,5 mln. naar politie.

  • De samenwerking binnen de strafrechtketen voor de informatievoorziening (IV) wordt vormgegeven in het Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS). Voor de uitvoering van de projecten in dit kader wordt per saldo een bedrag van € 7,7 mln. overgeheveld naar diverse organisaties.

Mutaties verplichtingenIn 2024 wordt een verplichting aangegaan voor de komende vier jaren met tien Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC’s) voor € 6 mln. per RIEC. Hiervoor wordt het verplichtingenbudget opgehoogd met € 240 mln.

Mutaties ontvangsten

  • De raming voor de boeten en transactieontvangsten was bij Voorjaarsnota neerwaarts bijgesteld omdat de verwachting was dat de ontvangsten zouden dalen vanwege vervanging van de nodige flitspalen. De daling van de ontvangsten blijft echter achterwege. De raming voor de boeten en transacties ontvangsten wordt daarom verhoogd met € 102 mln.

  • Als gevolg van een te lage indexering in 2024 op de boete en transactie ontvangsten, is een bedrag van € 19,1 mln. gereserveerd op de JenV-begroting ter compensatie van derving van boete ontvangsten. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.

3.4 Artikel 34 Straffen en beschermen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 34 Straffen en beschermen (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

4.242.299

80.256

4.322.555

     
 

Uitgaven

4.225.970

‒ 19.744

4.206.226

     
 

Apparaatsuitgaven

256.246

‒ 337

255.909

     

34.1

Apparaat Raad voor de Kinderbescherming

256.246

‒ 337

255.909

 

Personele uitgaven

208.948

‒ 14.480

194.468

 

Eigen personeel

202.510

‒ 15.980

186.530

 

Externe inhuur

4.976

2.000

6.976

 

Overig personeel

1.462

‒ 500

962

 

Materiële uitgaven

47.298

14.143

61.441

 

ICT

20.193

9.143

29.336

 

SSO's

17.318

1.100

18.418

 

Overig materieel

9.787

3.900

13.687

     
 

Programmauitgaven

3.969.724

‒ 19.407

3.950.317

     

34.2

Preventieve maatregelen

75.482

2.040

77.522

 

Bijdrage aan agentschappen

34.846

1.500

36.346

 

Dienst Justis

34.846

1.500

36.346

 

Bijdrage aan medeoverheden

30.863

‒ 4.633

26.230

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

30.747

‒ 4.517

26.230

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

116

‒ 116

0

 

Subsidies (regelingen)

6.279

5.444

11.723

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

4.920

5.554

10.474

 

Overige Subsidies

1.359

‒ 110

1.249

 

Opdrachten

3.494

‒ 271

3.223

 

Aanpak criminaliteitsfenomenen

1.422

‒ 443

979

 

Overige Opdrachten

2.072

172

2.244

34.3

Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

3.465.839

2.491

3.468.330

 

Bijdrage aan agentschappen

3.117.769

7.234

3.125.003

 

DJI - gevangeniswezen

1.576.567

‒ 2.705

1.573.862

 

DJI - Forensische zorg

1.334.997

595

1.335.592

 

CJIB

206.205

9.344

215.549

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

306.018

122

306.140

 

Reclassering Nederland

188.826

122

188.948

 

Leger des Heils

27.853

0

27.853

 

Stichting Verslavingsreclassering GGZ

89.339

0

89.339

 

Bijdrage aan medeoverheden

2.785

3.585

6.370

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

2.785

3.585

6.370

 

Subsidies (regelingen)

10.474

‒ 2.328

8.146

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

8.365

‒ 2.430

5.935

 

Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES)

2.109

102

2.211

 

Opdrachten

28.793

‒ 6.122

22.671

 

Intra- en extramurale sanctie uitvoering

28.793

‒ 6.122

22.671

34.4

Slachtofferzorg

124.663

‒ 22.328

102.335

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

71.125

667

71.792

 

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

13.182

291

13.473

 

Slachtofferhulp Nederland

57.943

98

58.041

 

Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's

0

278

278

 

Opdrachten

53.538

‒ 22.995

30.543

 

Slachtofferzorg

19.034

‒ 17.995

1.039

 

Schadefonds Geweldsmisdrijven

33.168

‒ 5.000

28.168

 

Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen

1.336

0

1.336

34.5

Veiligheid jeugd

303.740

‒ 1.610

302.130

 

Bijdrage aan agentschappen

225.126

8.799

233.925

 

DJI - jeugd

225.126

8.799

233.925

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

17.752

102

17.854

 

LBIO

3.827

127

3.954

 

Halt

13.925

‒ 25

13.900

 

Bijdrage aan medeoverheden

9.404

‒ 4.694

4.710

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

7.273

‒ 4.428

2.845

 

Voogdijraad Caribisch Nederland (BES)

1.399

466

1.865

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

732

‒ 732

0

 

Subsidies (regelingen)

28.084

3.242

31.326

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

28.084

3.242

31.326

 

Opdrachten

23.374

‒ 9.059

14.315

 

Taakstraffen/erkende gedragsinterventies

4.599

0

4.599

 

Jeugdbescherming en jeugdsancties

18.775

‒ 9.059

9.716

     
 

Ontvangsten

233.146

‒ 4.000

229.146

Budgetflex artikel 34: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 99%.

Toelichting

Mutaties Uitgaven

34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK)

Deze post wordt grotendeels verklaard door een interne herschikking binnen het apparaatsbudget om het budget op het juiste instrument te plaatsen. Er wordt € 16,5 mln. van eigen personeel herschikt naar de andere instrumenten waaronder € 10 mln. voor ict en € 3,9 mln. voor overig materieel.

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties

Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)Deze post bestaat uit een aantal kleinere mutaties zoals € 3,2 mln. voor de gestegen kosten als gevolg van proceskostenvergoedingen en € 4,7 mln. voor de uitvoering van de projecten in het kader van het Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS).

34.4 Slachtofferzorg

SlachtofferzorgOp dit onderdeel is een meevaller van 16,6 mln. Het betreft middelen bestemd voor privacy van slachtoffers in de strafrechtketen. Het betreft voornamelijk voor de uitvoering gereserveerde middelen die in 2024, ad € 8 mln., niet benodigd geweest zijn omdat er geen projecten waren, vanwege onder andere arbeidsmarktproblematiek. En € 7 mln. is door onderbezetting bij de uitvoering (met name de politie) niet besteed.

Schadefonds GeweldsmisdrijvenHet uitkeringen budget wordt niet geheel benut doordat minder uitkeringen worden verstrekt dan voorzien. Dit zorgt voor een onderuitputting van € 5 mln.

34.5 Veiligheid jeugd

DJI-JeugdEen jaarlijkse verrekening met het ministerie van OCW op de daar beschikbare middelen voor onderwijs in JJI’s voor € 8,5 mln.

Opdrachten jeugdbescherming en jeugdsanctiesDeze post bestaat uit een aantal kleine mutaties waaronder een herverdeling van de budgetten binnen het artikelonderdeel 34.5.

Mutaties verplichtingenHet verplichtingenbudget binnen het artikel Straffen en Beschermen wordt met € 100 mln. opgehoogd omdat er meerjarige verplichtingen zijn aangegaan of als er komend jaar meer kasbudget is dan in 2024.

Mutaties ontvangstenEen tegenvaller van € 7,5 mln. bij de administratiekosten doordat er minder boetes worden opgelegd dan verwacht.

3.5 Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

512.797

‒ 77.690

435.107

     
 

Uitgaven

483.227

‒ 92.195

391.032

     

36.2

Nationale veiligheid en terrorismebestrijding

466.252

‒ 91.535

374.717

 

Bijdrage aan agentschappen

2.283

0

2.283

 

Overige Bijdrage aan agentschappen

2.283

0

2.283

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

43.333

5.700

49.033

 

Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)

43.333

5.700

49.033

 

Bijdrage aan medeoverheden

368.682

‒ 101.977

266.705

 

Brede Doeluitkering Rampenbestrijding

258.939

‒ 5.782

253.157

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

109.743

‒ 96.195

13.548

 

Subsidies (regelingen)

5.395

7.692

13.087

 

Nederlands Rode Kruis

1.763

3.942

5.705

 

Korpora

661

0

661

 

Overige Subsidies

2.971

3.750

6.721

 

Opdrachten

46.559

‒ 2.950

43.609

 

Crisiscommunicatie

4.877

1.000

5.877

 

NCSC

15.933

1.150

17.083

 

Regeling tegemoetkoming schade 2021

16.046

‒ 5.100

10.946

 

Overige Opdrachten

9.703

0

9.703

36.3

Onderzoeksraad Voor Veiligheid

16.975

‒ 660

16.315

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

16.975

‒ 660

16.315

 

Onderzoeksraad Voor Veiligheid

16.975

‒ 660

16.315

     
 

Ontvangsten

25.356

3.740

29.096

     

Budgetflex artikel 36: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 96%.

Toelichting

Mutaties Uitgaven

36.2 Nationale veiligheid en terrorismebestrijding

Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)Conform afspraken in het Veiligheidsberaad worden de middelen voor het instellen van een hoogwaardig en gegarandeerd informatie-, actie- en coördinatiepunt voor Rijk, Regio’s en partners (KCR2) overgeheveld naar het NIPV-artikel vanuit het onderdeel Brede Doeluitkering Rampenbestrijding. De financiering aan KCR2 wordt via het NIPV ter beschikking gesteld. Het betreft € 5,7 mln.

Overige Bijdrage aan medeoverheden

  • Een departementale budgetoverboeking van € 6,3 mln. vanuit het ministerie van Defensie. Op basis van gemaakte afspraken wordt het niet gerealiseerde budget voor het inrichten van teams om bedreigde personen te beveiligen teruggeboekt naar NCTV.

  • Een meevaller van € 8 mln. De inrichting van de teams Beveiligen en Bewaken verloopt goed, maar minder snel dan voorzien.

  • Een meevaller van € 43,2 mln. Er is sprake van aanloop in de ontwikkeling van de activiteiten Bewaken en Beveiligen. Dit jaar zijn niet alle middelen noodzakelijk.

  • In 2023 is besloten dat Nederland gastland is voor de NAVO-top in 2025. Hiervoor is in 2024 € 12 mln. beschikbaar gesteld op het artikel NCTV voor kosten waarvan € 11 mln. wordt overgeboekt naar politie en € 1 mln. voor de NCTV. Deze middelen worden ingezet voor het doen van de eerste betalingen in het kader van de NAVO-top die volgend jaar juni plaatsvindt.

  • Voor het versterken van het stelsel Bewaken en Beveiligen is vanuit het onderdeel nationale veiligheid en terrorismebestrijding  € 8,6 mln. aan middelen overgeheveld naar politie. De middelen zijn bedoeld om het huidige stelsel Bewaken en Beveiligen te vernieuwen naar het stelsel Beveiligen van Personen conform de kabinetsreactie van 31 maart 2023 naar aanleiding van het OVV-rapport Dit betekent dat vooral de randvoorwaardelijke processen rondom beveiligingsmaatregelen (inlichtingen, centrale sturing op capaciteit, onafhankelijk toezicht) worden ingericht.

  • De beschikbare middelen voor International Criminal Court Oekraïne zijn dit jaar niet volledig tot besteding gekomen omdat er sprake is van een opstartfase. Dit leidt tot een onderuitputting van € 10,4 mln.

Regeling tegemoetkoming schadeVanwege een vertraging bij de uitbetalingen in het kader van de schadeafhandeling watersnood Limburg is een onderuitputting ontstaan van € 5,1 mln.

3.6 Artikel 37 Migratie

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 37 Migratie (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

9.418.106

‒ 1.096.583

8.321.523

     
 

Uitgaven

9.428.066

‒ 1.096.583

8.331.483

     

37.2

Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

9.405.386

‒ 1.107.483

8.297.903

 

Bijdrage aan agentschappen

868.676

21.320

889.996

 

IND

783.888

21.320

805.208

 

DJI - Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

84.788

0

84.788

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

4.609.647

‒ 343.938

4.265.709

 

COA

4.223.010

‒ 292.938

3.930.072

 

NIDOS - opvang

386.637

‒ 51.000

335.637

 

Bijdrage aan medeoverheden

3.475.975

‒ 658.481

2.817.494

 

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

3.437.328

‒ 727.820

2.709.508

 

Samenwerkingsverbanden asielketen

22.547

28.053

50.600

 

Overige Bijdrage aan medeoverheden

16.100

41.286

57.386

 

Subsidies (regelingen)

56.701

‒ 1.263

55.438

 

Vluchtingenwerk Nederland

23.052

0

23.052

 

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

29.248

‒ 5.037

24.211

 

Internationale Organisatie voor Migratie (IOM)

2.713

0

2.713

 

Overige Subsidies

1.688

3.774

5.462

 

Opdrachten

394.387

‒ 125.121

269.266

 

Programma Keteninformatisering

9.501

0

9.501

 

Versterking vreemdelingenketen

154.076

‒ 94.716

59.360

 

Naturalisatie en inburgering

15.000

‒ 15.000

0

 

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen

215.810

‒ 15.405

200.405

37.3

Terugkeer en bewaring vreemdelingen

22.680

10.900

33.580

 

Bijdrage aan agentschappen

8.595

2.000

10.595

 

DJI - Dienst vervoer en ondersteuning

8.595

2.000

10.595

 

Subsidies (regelingen)

10.103

‒ 600

9.503

 

REAN-regeling

6.557

‒ 1.600

4.957

 

Overige Subsidies

3.546

1.000

4.546

 

Opdrachten

3.982

9.500

13.482

 

Vreemdelingen vertrek

3.982

9.500

13.482

     
 

Ontvangsten

107.326

129.825

237.151

     

Budgetflex artikel 37: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 100%.

Toelichting

Mutaties Uitgaven

37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen

Immigratie – en Naturalisatiedienst (IND)De kosten voor de vorming van de voorziening dwangsommen komen dit jaar hoger uit dan de beschikbare middelen voor de IND-begroting 2024. Hiervoor wordt de IND voor € 21 mln. gecompenseerd.

Centraal Orgaan opvang asielzoekers

  • De eerstejaars asieltoerekening aan Official Development Assistance (ODA) is bijgesteld naar aanleiding van de laatste raming Meerjaren Productie Prognose (MPP) 2024-II. Dit betekent een verlaging van € 44,2 mln. van de toerekening.

  • Op basis van de realisatie en de meest recente Meerjaren Productie Prognose (MPP 2024-II) is de instroom van asielzoekers op dit moment lager dan bij Voorjaarsnota de verwachting was. In 2024 wordt daarom het budget neerwaarts bijgesteld met € 221 mln.

  • Een overheveling van de COA opvangmiddelen voor € 20 mln. naar het onderdeel overige bijdrage aan medeoverheden met betrekking tot de verwachte kosten voor doorstroomlocaties.

Nidos -opvangOp basis van de realisatie en het aantal beschikbare opvangplekken wordt in 2024 het budget neerwaarts bijgesteld met € 51 mln.

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen (bijdrage aan medeoverheden)

  • Een aantal taken van gemeenten voor de opvang van Oekraïense ontheemden is compensabel uit het btw-compensatiefonds. Als beleidsverantwoordelijk departement heeft JenV dat bedrag ter dekking te storten in het fonds. JenV hevelt hiervoor € 51,7 mln. naar het ministerie van Financiën.

  • Het budget Oekraïense ontheemden is per saldo neerwaarts bijgesteld met € 676,1 mln. voor onder andere:

    • Op het gebied van de Gemeentelijke Opvang Oekraïners (GOO), Particuliere Opvang Oekraïners (POO) en de transitiekosten ad € 624,1 mln. De instroom van ontheemden blijft achter bij de raming die gemaakt is op basis van de MPP in het voorjaar. De gemeenten maken hierdoor minder kosten voor de opvang dan geraamd.

    • Het neerwaarts bijstellen van de uitgaven aan de opvang Oekraïense ontheemden heeft een lagere afdracht aan het btw-compensatiefonds tot gevolg, dit leidt tot een meevaller van € 62,4 mln.

    • De veiligheidsregio’s maken meer kosten voor de eerste opvang van ontheemden. Dit leidt tot een tegenvaller van € 10,5 mln.

Samenwerkingsverbanden asielketen

  • Vanuit de spreidingswet hebben gemeenten een nieuwe decentrale taak gekregen in het zoeken van opvangplekken Zij krijgen hiervoor € 15,3 mln. compensatie vanuit het gemeentefonds. En om de Provinciale Regietafels (PRT’s) te versterken in onder meer hun nieuwe taak rondom de spreidingswet wordt € 12,8 mln. beschikbaar gesteld aan het provinciefonds. 

  • Een technische correctie van € 56,1 mln. omdat de middelen voor spreidingswet bij Voorjaarsnota geboekt zijn op versterking vreemdelingen keten in plaats samenwerkingsverbanden asielketen. Met deze mutatie wordt dit rechtgezet.

Overige bijdrage aan medeoverheden

  • In het kader van het Programma Landelijke Vreemdelingen Voorziening worden via een SPUK-middelen uitgekeerd vanuit de JenV-begroting aan de betreffende gemeenten. Hiervoor wordt € 17,3 mln. overgeheveld vanuit het artikelonderdeel Versterking vreemdelingenketen.

  • Een overheveling van opvang-middelen voor € 20 mln. van het onderdeel COA met betrekking tot de verwachte kosten voor doorstroomlocaties.

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen (subsidies)Bij de afrekening van subsidies bleek dat er geen nabetaling nodig was in 2024, daardoor valt € 5 mln. vrij.

Versterking vreemdelingenketen

  • Voor de uitgaven voor grensprojecten 2024 en de uitgaven I+R straten capaciteit 2024 wordt € 9,6 mln. vanuit versterking vreemdelingenketen naar apparaatskosten geboekt.

  • Een technische correctie van € 56,1 mln. omdat de middelen voor spreidingswet bij Voorjaarsnota geboekt zijn op versterking vreemdelingenketen in plaats samenwerkingsverbanden asielketen. Met deze mutatie wordt dit rechtgezet.

  • In het kader van het Programma Landelijke Vreemdelingen Voorziening worden via een SPUK-middelen uitgekeerd vanuit de JenV-begroting aan de betreffende gemeenten. Hiervoor wordt € 17,3 mln. overgeheveld naar het artikelonderdeel Overige bijdrage aan medeoverheden.

  • Het restant saldo betreft een aantal kleine mutaties.

Naturalisatie en inburgeringHet invoeren van de verhoging van de taaleis naar niveau B1 voor naturalisatie heeft vertraging opgelopen. De middelen, ad € 15 mln., komen dit jaar niet tot besteding.

Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen (opdrachten)Het budget Oekraïense Vluchtelingen is per saldo neerwaarts bijgesteld met € 15,4 mln. voor:

  • De pilot complexe business cases is bekostigd vanuit het het instrument bijdrage aan medeoverheden in plaats van het instrument opdrachten, hierdoor valt de € 25 mln. die op het instrument opdrachten stond gereserveerd vrij. Dit betreft een technische mutatie.

  • Voor de Regeling Medische zorg Ontheemden (RMO) is meer budget, ad € 9,4 mln., nodig door de gemiddeld gestegen zorgkosten per ontheemden.

  • Voor de gestegen kosten is € 0,6 mln. extra budget nodig voor tolkenkosten en € 0,2 voor overige opdrachten. Qua programma is een aantal verwachte onderzoeksuitgaven dit jaar niet gedaan wat leidt tot een meevaller van € 0,6 mln.

37.3 Terugkeer en bewaring vreemdelingen

Dit artikelonderdeel omvat een interne herschikking van € 7,9 mln. om het budget in overeenstemming te brengen met het juiste subartikel en een aantal kleinere posten.

Mutaties ontvangsten

  • Een meevaller van € 45,9 mln. bij de afrekening van Nidos over 2023. Het aantal gerealiseerde opvangplekken is lager dan geraamd.

  • Vanwege te hoog verleende voorschotten moeten gemeenten en veiligheidsregio’s bij de afrekening over 2023 van de opvang van Oekraïners € 83,9 mln. terugbetalen.

4 Niet-beleidsartikelen

4.1 Artikel 91 Apparaat kerndepartement

Tabel 9 niet-beleidsartikel 91 Apparaat kerndepartement (Bedragen x €1000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

706.531

32.110

738.641

     
 

Uitgaven

704.930

32.110

737.040

     

91.1

Apparaatsuitgaven kerndepartement

704.930

32.110

737.040

 

Personele uitgaven

457.425

55.582

513.007

 

Eigen personeel

385.181

23.282

408.463

 

Externe inhuur

70.975

32.300

103.275

 

Overig personeel

1.269

0

1.269

 

Materiële uitgaven

247.505

‒ 23.472

224.033

 

ICT

53.279

‒ 4.042

49.237

 

SSO's

116.478

‒ 16.550

99.928

 

Overig materieel

77.748

‒ 2.880

74.868

     
 

Ontvangsten

4.406

1.436

5.842

     

Toelichting

Mutaties uitgaven

91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement

Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met € 32,1 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door een veelheid aan mutaties. De grootste mutaties worden hierbij toegelicht:

  • Een bijdrage van € 5,4 mln. aan het ministerie van Financiën ten behoeve van de categorie Vakkennis & Persoonlijke Ontwikkeling (VP&O) die rijksbrede overeenkomsten afsluit met als doel het ontsluiten van relevante vakkennis en informatie die overheidsfunctionarissen nodig hebben om hun publieke taak goed te kunnen uitvoeren.

  • € 5,3 mln. voor de uitvoering van de projecten in het kader van het Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS)

  • € 5,7 mln. voor het programma transitie stelsel Bewaken en Beveiligen.

  • De afrekening 2023 met de Belastingdienst van de werkkostenregeling (WKR) voor € 5,3 mln.

  • Voor de uitgaven voor grensprojecten 2024 en de uitgaven I+R straten capaciteit 2024 wordt € 9,6 mln. vanuit versterking vreemdelingenketen naar apparaatskosten geboekt.

4.2 Artikel 92 Nog onverdeeld

Tabel 10 niet-beleidsartikel 92 Nog onverdeeld (Bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

26.720

‒ 19.315

7.405

     
 

Uitgaven

39.041

‒ 19.315

19.726

     

92.1

Nog onverdeeld

39.041

‒ 19.315

19.726

 

Nog te verdelen

39.041

‒ 19.315

19.726

 

Nog onverdeeld

39.041

‒ 19.315

19.726

     
 

Ontvangsten

0

0

0

     

Toelichting

Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat houdt in dat bepaalde budgettaire toevoegingen en taakstellingen in eerste instantie op artikel 92 worden verwerkt en later doorverdeeld naar de desbetreffende artikelen. Ten laste van artikel 92 worden geen uitgaven en ontvangsten gedaan, dit gebeurt alleen op de overige artikelen.

4.3 Artikel 93 Geheim

Tabel 11 niet-beleidsartikel 93 Geheim (Bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

3.557

0

3.557

     
 

Uitgaven

3.557

0

3.557

     

93.1

Geheim

3.557

0

3.557

 

Geheim

3.557

0

3.557

 

Geheim

3.557

0

3.557

     
 

Ontvangsten

0

0

0

     

Toelichting

Op dit artikel hebben geen mutaties plaatsgevonden

5 Agentschappen

5.1 Dienst Justitiële Inrichtingen

Tabel 12 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap DJI Suppletoire begroting 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen

(2) Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd (3) = (1) + (2)

Baten

   

Omzet

3.099.552

205.094

3.304.646

waarvan omzet moederdepartement

3.013.552

205.094

3.218.646

waarvan omzet overige departementen

10.000

0

10.000

waarvan omzet derden

76.000

0

76.000

Rentebaten

15.000

0

15.000

Vrijval voorzieningen

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

Totaal baten

3.114.552

205.094

3.319.646

    

Lasten

   

Apparaatskosten

1.766.618

109.701

1.876.319

- Personele kosten

1.559.631

109.614

1.669.245

waarvan eigen personeel

1.307.822

100.488

1.408.310

waarvan inhuur externen

126.809

9.126

135.935

waarvan overige personele kosten

125.000

0

125.000

- Materiële kosten

206.987

87

207.074

waarvan apparaat ICT

121.987

87

122.074

waarvan bijdrage aan SSO's

35.000

0

35.000

waarvan overige materiële kosten

50.000

0

50.000

Materiele programmakosten

1.343.888

95.393

1.439.281

Afschrijvingskosten

6.700

0

6.700

- Materieel

6.500

0

6.500

- Immaterieel

200

0

200

Rentelasten

0

0

0

Overige lasten

40.000

0

40.000

waarvan dotaties voorzieningen

35.000

0

35.000

waarvan bijzondere lasten

5.000

0

5.000

Totaal lasten

3.157.206

205.094

3.362.300

    

Saldo van baten en lasten

‒ 42.654

0

‒ 42.654

Tabel 13 Kasstroomoverzicht DJI (Bedragen x € 1.000)
  

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen

(2) Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd (3) = (1) + (2)

1.

Rekening courant RHB 1 januari 2024 +  depositorekeningen

642.409

0

642.409

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

3.099.552

205.094

3.304.646

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 3.157.206

‒ 205.094

‒ 3.362.300

2.

Totaal operationele kasstroom

‒ 15.000

0

‒ 15.000

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 12.000

0

‒ 12.000

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

3.000

0

3.000

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 9.000

0

‒ 9.000

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

42.654

0

42.654

 

Aflossingen op leningen (-/-)

0

0

0

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

0

0

0

5.

Rekening courant RHB 31 december 2024 (=1+2+3+4)

618.409

0

618.409

Toelichting

Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt merendeels verklaard door de toekenning van de loon- en prijsbijstelling.

5.2 Immigratie en Naturalisatiedienst

Tabel 14 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap IND Suppletoire begroting 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

(2) Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd (3) = (1) + (2)

Baten

   

Omzet

845.784

21.320

867.104

waarvan omzet moederdepartement

785.784

43.424

829.208

waarvan omzet overige departementen

0

0

0

waarvan omzet derden

60.000

0

60.000

Rentebaten

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

Totaal baten

845.784

43.424

889.208

    

Lasten

   

Apparaatskosten

   

- Personele kosten

543.738

16.176

559.914

waarvan eigen personeel

420.405

16.176

436.581

waarvan inhuur externen

118.333

0

118.333

waarvan overige personele kosten

5.000

0

5.000

- Materiële kosten

189.803

27.248

217.051

waarvan apparaat ICT

1.000

0

1.000

waarvan bijdrage aan SSO's

70.000

3.000

73.000

waarvan overige materiële kosten

118.803

24.248

143.051

Materiele programmakosten

106.243

0

106.243

Afschrijvingskosten

6.000

0

6.000

- Materieel

2.000

0

2.000

waarvan apparaat ICT

1.800

0

1.800

waarvan overige materiële kosten

200

0

200

- Immaterieel

4.000

0

4.000

Rentelasten

0

0

0

Overige lasten

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

Totaal lasten

845.784

43.424

889.208

    

Saldo van baten en lasten

0

0

0

Tabel 15 Kasstroomoverzicht IND (Bedragen x € 1.000)
  

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

(2) Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd (3) = (1) + (2)

1.

Rekening courant RHB 1 januari 2023 +  depositorekeningen

100.661

0

100.661

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

849.284

43.424

892.708

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 846.701

‒ 43.424

‒ 890.125

2.

Totaal operationele kasstroom

2.583

0

2.583

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 950

0

‒ 950

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 950

0

‒ 950

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

‒ 28.000

0

‒ 28.000

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

0

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 5.000

0

‒ 5.000

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

950

0

950

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 32.050

0

‒ 32.050

5.

Rekening courant RHB 31 december 2024 (=1+2+3+4)

70.244

0

70.244

Toelichting

Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door de toekenning van de loon -en prijsbijstelling en de dekking voor uitkering dwangsommen.

5.3 Centraal Justitieel Incassobureau

Tabel 16 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap CJIB Suppletoire begroting 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen

(2) Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd (3) = (1) + (2)

Baten

   

Omzet

226.953

22.344

249.297

waarvan omzet moederdepartement

215.439

22.344

237.783

waarvan omzet overige departementen

2.326

0

2.326

waarvan omzet derden

9.188

0

9.188

Rentebaten

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

Totaal baten

226.953

22.344

249.297

    

Lasten

   

Apparaatskosten

211.906

19.144

231.050

- Personele kosten

178.129

18.038

196.167

waarvan eigen personeel

103.958

0

103.958

waarvan inhuur externen

57.845

0

57.845

waarvan overige personele kosten

3.547

0

3.547

- Materiële kosten

33.776

1.106

34.882

waarvan apparaat ICT

12.100

0

12.100

waarvan bijdrage aan SSO's

9.000

0

9.000

waarvan overige materiële kosten

11.695

0

11.695

Gerechtskosten

11.886

3.200

15.086

Afschrijvingskosten

3.040

0

3.040

- Materieel

3.653

0

3.653

waarvan apparaat ICT

3.425

0

3.425

waarvan overige materiële kosten

228

0

228

- Immaterieel

0

0

0

Rentelasten

121

0

121

Overige lasten

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

Totaal lasten

226.953

22.344

249.297

    

Saldo van baten en lasten

0

0

0

Tabel 17 Kasstroomoverzicht CJIB (Bedragen x € 1.000)
  

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen

(2) Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd (3) = (1) + (2)

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen 2024

85.980

0

85.980

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

226.953

22.344

249.297

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 223.912

‒ 22.344

‒ 246.256

2.

Totaal operationele kasstroom

3.040

0

3.040

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 1.860

0

‒ 1.860

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 1.860

0

‒ 1.860

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

‒ 1.261

‒ 1.261

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

0

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 2.810

0

‒ 2.810

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

1.860

0

1.860

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 950

‒ 1.261

‒ 2.211

5.

Rekening courant RHB 31 december 2024 (=1+2+3+4)

86.210

‒ 1.261

84.949

Toelichting

Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door de toekenning loon- en prijsbijstelling, proceskostenvergoeding en uitvoering projecten duurzaam digitaal stelsel.

5.4 Nederlands Forensisch Instituut

Tabel 18 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap NFI Suppletoire begroting 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen

(2) Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd (3) = (1) + (2)

Baten

   

Omzet

114.488

12.576

127.064

waarvan omzet moederdepartement

108.822

12.576

121.398

waarvan omzet overige departementen

2.400

0

2.400

waarvan omzet derden

9.549

0

9.549

Rentebaten

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

Totaal baten

120.771

12.576

133.347

    

Lasten

   

Apparaatskosten

89.278

10.176

99.454

- Personele kosten

83.310

10.020

93.330

waarvan eigen personeel

70.096

5.840

75.936

waarvan inhuur externen

12.818

4.180

16.998

waarvan overige personele kosten

396

0

396

- Materiële kosten

5.968

156

6.124

waarvan apparaat ICT

1.851

0

1.851

waarvan bijdrage aan SSO's

665

0

665

waarvan overige materiële kosten

3.202

156

3.358

Materiële Programmakosten

26.119

2.400

28.519

Afschrijvingskosten

5.364

0

5.364

- Materieel

5.364

0

5.364

waarvan apparaat ICT

1.114

0

1.114

waarvan overige materiële kosten

4.250

0

4.250

- Immaterieel

0

0

0

Rentelasten

10

0

10

Overige lasten

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

Totaal lasten

120.771

12.576

133.347

    

Saldo van baten en lasten

0

0

0

Tabel 19 Kasstroomoverzicht NFI (Bedragen x € 1.000)
  

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen

(2) Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd (3) = (1) + (2)

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen 2024

23.977

0

23.977

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

120.771

12.576

133.347

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 115.407

‒ 12.576

‒ 127.983

2.

Totaal operationele kasstroom

5.364

0

5.364

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 5.000

0

‒ 5.000

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 5.000

0

‒ 5.000

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

0

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 4.970

0

‒ 4.970

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

5.000

0

5.000

4.

Totaal financieringskasstroom

30

0

30

5.

Rekening courant RHB 31 december 2024 (=1+2+3+4)

24.371

0

24.371

Toelichting

Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door de toekenning loon- en prijsbijstelling, een bijdrage van EZK voor het project Justicelink, stijging cao 2024 en meer externen voor tijdelijke projecten en door prijsstijgingen.

5.5 Justitiële Informatiedienst

Tabel 20 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Justid Suppletoire begroting 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

(2) Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd (3) = (1) + (2)

Baten

   

Omzet

82.345

6.678

89.023

waarvan omzet moederdepartement

72.835

8.265

81.100

waarvan omzet overige departementen

3.777

‒ 254

3.523

waarvan omzet derden

5.733

‒ 1.333

4.400

Rentebaten

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

1.115

1.115

Bijzondere baten

0

0

0

Totaal baten

82.345

7.793

90.138

    

Lasten

   

Apparaatskosten

80.253

7.574

87.827

- Personele kosten

58.959

7.721

66.680

waarvan eigen personeel

45.129

1.546

46.675

waarvan inhuur externen

11.288

5.119

16.407

waarvan overige personele kosten

2.542

1.056

3.598

- Materiële kosten

21.294

‒ 147

21.147

waarvan apparaat ICT

11.683

1.437

13.120

waarvan bijdrage aan SSO's

0

325

325

waarvan overige materiële kosten

9.610

‒ 1.909

7.701

Materiële programmakosten

0

0

0

Rentelasten

0

284

284

Afschrijvingskosten

2.092

455

2.547

- Materieel

2.092

455

2.547

waarvan apparaat ICT

2.092

0

2.092

waarvan overige materiële kosten

0

0

0

- Immaterieel

0

0

0

Overige lasten

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

Totaal lasten

82.345

8.313

90.658

    

Saldo van baten en lasten

0

‒ 520

‒ 520

Tabel 21 Kasstroomoverzicht Justid (Bedragen x € 1.000)
  

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

(2) Mutaties 2e suppletoire begroting

Totaal geraamd (3) = (1) + (2)

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen 2024

10.831

0

10.831

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

82.345

7.793

90.138

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 80.253

‒ 7.858

‒ 88.111

2.

Totaal operationele kasstroom

2.092

‒ 65

2.027

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 5.905

2.905

‒ 3.000

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 5.905

2.905

‒ 3.000

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

0

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 2.834

494

‒ 2.340

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

5.905

‒ 2.905

3.000

4.

Totaal financieringskasstroom

3.071

‒ 2.411

660

5.

Rekening courant RHB 31 december 2024 (=1+2+3+4)

10.089

429

10.518

Toelichting

Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door toekenning loon- en prijsbijstelling, toegepaste indexatie van 8,14%, meer inzet externen, toename door IKB verlofuren. En een verschuiving van investeringen naar licentiekosten.

Naar boven