Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36625-V nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36625-V nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in:
De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Buitenlandse Zaken,
C.C.J. Veldkamp
De voorliggende tweede suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de Suppletoire Begroting September 2024 van hoofdstuk V van de begroting van het Rijk.
In onderdeel 2 wordt een beknopte toelichting gegeven op de wijzigingen die zijn opgetreden binnen het totaal van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS).
In onderdeel 3 worden de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Zaken toegelicht.
Onderdeel 4 bevat per beleidsartikel een tabel budgettaire gevolgen van beleid. Na deze tabellen wordt een toelichting op de mutaties gegeven. Hierbij worden per artikel de mutaties die groter of gelijk zijn aan de ondergrenzen in onderstaande staffel conform de Rijksbegrotingsvoorschriften toegelicht. De wijzigingen van de verplichtingen worden alleen toegelicht wanneer ze groter zijn dan 10% ten opzichte van de vorige stand op artikelniveau.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 en < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
In onderdeel 5 staan de tabellen van de niet-beleidsmatige artikelen.
In deze paragraaf wordt beschreven welke wijzigingen zijn opgetreden in de omvang van de HGIS sinds de Voorjaarsnota 2024. Zoals uit de onderstaande tabellen blijkt, nemen de uitgaven per saldo af met EUR 850,4 miljoen en nemen de ontvangsten af met EUR 10,2 miljoen. Het non-ODA budget neemt af met EUR 857,8 miljoen en het ODA budget neemt toe met EUR 7,44 miljoen met als gevolg dat per saldo een totale mutatie van EUR 850,4 miljoen ontstaat.
Uitgaven | Totaal | waarvan ODA |
---|---|---|
Stand uitgaven VJN 2024 | 12.161,8 | 7.008,3 |
Totaal mutaties | ‒ 850,4 | 7,44 |
Stand uitgaven NJN 2024 (excl. OEK) | 12.115,1 | 7.015,7 |
Stand uitgaven NJN 2024 (incl. OEK) | 11.311,4 | 7.015,7 |
De HGIS standen zijn inclusief EU- en asieltoerekening.
De afname is het gevolg van meerdere mutaties op de verschillende begrotingshoofdstukken. In de volgende tabel zijn deze nader uitgesplitst:
Uitgaven | Totaal | waarvan ODA |
---|---|---|
1. Macrobijstellingen BNI (ODA) en prijscomponent BBP (non ODA) | 16,7 | 0 |
2. Overboekingen van en naar de HGIS | 0,8 | 0 |
3. Desaldering op ontvangsten | 17,7 | 0 |
4. Kasschuif | ‒ 4,8 | 0 |
5. Onderuitputting huisvesting | 0 | 0 |
6. Verwachte onderuitputting | ‒ 77,2 | 0 |
7. Oekraïne | ‒ 803,7 | 7,44 |
Totaal | ‒ 850,4 | 7,44 |
Toelichting uitgaven:Het uitgavenkader van de HGIS neemt per saldo af met EUR 850,4 miljoen ten opzichte van de stand die in de Voorjaarsnota 2024 is gepresenteerd. Dit kent de volgende oorzaken:
1. Macrobijstellingen: normaliter wordt de omvang van de HGIS bijgesteld op basis van de wijzigingen die opgenomen zijn in de Macro Economische Verkenning voor het Bruto Nationaal Inkomen (ODA) en de prijscomponent van het Bruto Binnenlands Product. Het kabinet heeft ervoor gekozen om nu de aanpassing van de BNI-raming als gevolg van de MEV niet te verwerken in het ODA budget. Hierdoor blijft het ODA budget ongewijzigd. Het non-ODA budget wordt wel bijgesteld en stijgt met EUR 16,7 miljoen.
2. Overboekingen van en naar HGIS: er vindt een aantal relatief kleine overboekingen plaats van en naar de HGIS, waardoor het non-ODA deel van het HGIS budget per saldo toeneemt met EUR 0,8 miljoen.
3. Desaldering op ontvangsten: de ontvangsten nemen per saldo toe met EUR 17,7 miljoen. Dit is met name het gevolg van o.a. hogere consulaire ontvangsten en hogere ontvangsten als gevolg van een restitutie vanuit het stopgezette Afghan National Army (ANA) Trust Fund van de NAVO.
4. Kasschuif: op het terrein van non-ODA worden er middelen naar latere jaren geschoven op de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en Economische Zaken (EZ).
5. Toevoeging middelenafspraak huisvesting (verwachte onderuitputting op huisvesting): er is geen mutatie.
6. Verwachte onderuitputting: binnen de HGIS verwacht een aantal departementen lagere uitgaven dan geraamd. De belangrijkste mutaties zijn opgenomen in de begrotingen van het ministerie van Buitenlandse Zaken (circa EUR 37 miljoen) en het ministerie van Defensie (EUR 40 miljoen). Deze middelen worden via de HGIS-eindejaarsmarge opgevraagd in de volgende jaren.
7. Oekraïne: de mutatie van EUR 803,7 miljoen is voornamelijk het gevolg van een kasschuif van Oekraïne budget op de begroting van het ministerie van Defensie.
Uitgaven | Totaal | waarvan ODA |
---|---|---|
Stand ontvangsten VJN 2024 | 555,1 | 62,7 |
Totaal mutaties | ‒ 10,2 | 0 |
Stand ontvangsten NJN 2024 | 544,9 | 62,7 |
Toelichting ontvangsten:
– De ontvangsten nemen per saldo af met EUR 10,2 miljoen. Dit is met name het gevolg van een kasschuif van 2024 naar 2025 op de begroting van Defensie met betrekking tot Oekraïne.
– Het ODA deel van EUR 62,7 miljoen blijft ongewijzigd.
UitgavenIn dit wetsvoorstel is een aantal begrotingswijzigingen opgenomen dat leidt tot een verlaging van de geraamde uitgaven van Buitenlandse Zaken (V) met EUR 350 miljoen in 2024. De belangrijkste mutaties ten opzichte van de Suppletoire Begroting September 2024 worden onder de tabel toegelicht. Een uitgebreidere toelichting is opgenomen onder de desbetreffende beleidsartikelen.
Art. | Uitgaven 2024 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2024 | 12.790.108 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2024 | 12.202.860 | |
Stand suppletoire begroting september 2024 | 11.792.696 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Bijdrage OESO | 1.1 | 7.289 |
2) Bijdrage Internationaal Strafhof | 1.1 | 5.041 |
3) Stabiliteitsfonds | 2.4 | 7.085 |
4) Overige | 2.4 | ‒ 7.200 |
5) Afdrachten aan de Europese Unie | 3.1 | ‒ 608.269 |
6) Invoerrechten aan de Europese Unie | 3.6 | 275.804 |
7) Consulaire informatiesystemen | 4.1 | 5.049 |
8) Personeelsuitgaven | 7.1.13 | 13.200 |
9) Materiële uitgaven | 7.1.14 | ‒ 46.920 |
10) Overige mutaties | ‒ 1.043 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2024 | 11.442.732 |
Toelichting
Artikelonderdeel 1.1 Bijdrage OESOHet uitgavenbudget laat een stijging zien van EUR 7,3 miljoen omdat de jaarlijkse bijdrage in 2024 hoger uitvalt dan verwacht en vanwege de vooruitbetaling van de contributie aan de OESO.
Artikelonderdeel 1.1 Bijdrage Internationaal StrafhofHet budget hiervoor stijgt vanwege de vooruitbetaling van de bijdrage aan het Internationaal Strafhof.
Artikelonderdeel 2.4 StabiliteitsfondsDe stijging van het budget voor het Stabiliteitsfonds wordt veroorzaakt door een desaldering van de terugontvangen middelen uit het NAVO Afghanistan National Army (ANA) Trust fund en door een overheveling van EUR 2 miljoen vanaf de BHO-begroting ten behoeve van hulp aan Gaza.
Artikelonderdeel 2.4 OverigeDit uitgavenbudget daalt met EUR 7,2 miljoen. Dit is met name het gevolg van de verdeling van het nog te verdelen non-ODA budget onder «Overige» over verschillende artikelonderdelen.
Artikelonderdeel 3.1 BNI-afdrachten aan de Europese UnieDe afdrachten aan de Europese Unie dalen met EUR 608,3 miljoen. Dit is het gevolg van de vijfde aanvullende Europese begroting van 2024 (DAB5). Daarin is sprake van een toename van geraamde ontvangen boetes en strafbetalingen die zorgen voor EUR 170 miljoen lagere Nederlandse bni-afdrachten en een lager voorzien betalingsniveau van de Europese Commissie wat leidt tot EUR 437,9 miljoen lagere afdrachten.
Artikelonderdeel 3.6 Invoerrechten aan de Europese UnieDe stijging van de Invoerrechten aan de Europese Unie wordt veroorzaakt door een Traditionele Eigen Middelen (TEM)-nabetaling van bruto EUR 1,2 miljoen, een technische correctie op de raming van de TEM-nabetalingen in de Miljoenennota met EUR 5,2 miljoen en een actualisatie van de invoerrechten om de raming van het Ministerie van Financiën aan te laten sluiten bij de raming van de Europese Commissie (EUR 269,4 miljoen).
Artikelonderdeel 4.1 Consulaire informatiesystemenDe uitgaven voor consulaire informatiesystemen stijgen door de ontwikkeling van de systemen die nodig zijn voor de consulaire dienstverlening ten tijde van crisis. Het gaat om de ontwikkeling van nieuwe systemen en de doorontwikkeling en de instandhouding van bestaande systemen waarvan de kosten hoger uitvallen.
Artikelonderdeel 7.1.13 PersoneelsuitgavenDe personeelsuitgaven stijgen met EUR 13,2 miljoen vanwege de hogere loonkosten uit hoofde van de nieuwe afspraken in de CAO Rijk die per 1 juli 2024 zijn geëffectueerd.
Artikelonderdeel 7.1.14 Materiële uitgavenDe materiële uitgaven laten per saldo een daling zien van EUR 46,9 miljoen. Dit betreft de som van onder andere een verhoging van het ICT-budget met EUR 10 miljoen, het niet volledig besteden van het budget voor de Hoog Risico posten (EUR 34,8 miljoen) en een lagere uitputting voor de reguliere huisvestingskosten (EUR 11 miljoen).
Ontvangsten In dit wetsvoorstel is een aantal begrotingswijzigingen opgenomen dat leidt tot een verlaging van de geraamde ontvangsten van Buitenlandse Zaken (V) met EUR 100,2 miljoen in 2024. De belangrijkste mutaties ten opzichte van de Suppletoire Begroting September 2024 worden onder de tabel toegelicht. Een uitgebreidere toelichting is opgenomen onder de desbetreffende beleidsartikelen.
Art. | Ontvangsten 2024 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2024 | 4.075.549 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2024 | 3.913.048 | |
Stand suppletoire begroting september 2024 | 3.749.298 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Veiligheid en stabiliteit restitutie programma's | 2.40 | 5.085 |
2) Perceptiekostenvergoeding | 3.10 | 72.700 |
3) Europees herstelfonds | 3.11 | ‒ 118.079 |
4) Consulaire diensten aan vreemdelingen | 4.20 | 7.400 |
5) Overige mutaties | 5.219 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2024 | 3.721.623 |
Toelichting
Artikelonderdeel 2.40 Veiligheid en stabiliteit restitutie programma'sDe ontvangsten stijgen in 2024 door een restitutie vanuit het NAVO Afghanistan National Army Trust Fund.
Artikelonderdeel 3.10 PerceptiekostenvergoedingDe ontvangsten worden naar boven bijgesteld met in totaal EUR 72,7 miljoen. Dit komt enerzijds door een TEM-nabetaling aan de Europese Unie waarmee een EUR 143.000 hogere perceptiekostenvergoeding samenhangt. Daarnaast vindt een technische correctie plaats op de raming van de TEM-nabetalingen in de Miljoenennota met EUR 5,2 miljoen en een actualisatie van de perceptiekostenvergoeding met EUR 67,3 miljoen (zie ook kopje Uitgaven, artikelonderdeel 3.6). Bij de invoerrechten treedt gedurende het jaar onbedoeld een saldo-effect op, omdat aan de inkomsten- en uitgavenkant een andere raming wordt gebruikt, respectievelijk de raming van het Ministerie van Financiën en de raming van de Europese Commissie. Er wordt drie keer per jaar een actualisatie geboekt op de invoerrechten en de perceptiekostenvergoeding om te corrigeren voor dit saldo-effect.
Artikelonderdeel 3.11 Europees herstelfondsDoor een technische bijstelling van het totaal aan ontvangsten van het Herstel en Veerkrachtplan (HVP) voor 2024 wordt de stand van 2024 met EUR 118 miljoen naar beneden bijgesteld. Het totaal gereserveerde bedrag voor Nederland loopt namelijk niet gelijk met de omvang van de individuele betaalverzoeken. Bij de Voorjaarsnota 2025 zullen de resterende technische bijstellingen worden gemaakt voor de jaren na 2024.
Artikelonderdeel 4.20 Consulaire diensten aan vreemdelingen De ontvangsten op dit artikel stijgen door een hogere visa-uitgifte dan oorspronkelijk geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 115.771 | 10.228 | 125.999 |
Uitgaven | 147.404 | 10.214 | 157.618 | |
1.1 | Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak | 59.260 | 9.664 | 68.924 |
Subsidies (regelingen) | 1.725 | 500 | 2.225 | |
Internationaal recht | 1.615 | 500 | 2.115 | |
Accountability Oekraïne | 110 | 0 | 110 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 57.535 | 9.164 | 66.699 | |
Verenigde Naties | 40.000 | 134 | 40.134 | |
OESO | 2.345 | 7.289 | 9.634 | |
Internationaal Strafhof | 50 | 5.041 | 5.091 | |
Internationaal recht | 3.000 | 0 | 3.000 | |
Accountability Oekraïne | 12.140 | ‒ 3.300 | 8.840 | |
1.2 | Bescherming en bevordering van mensenrechten | 68.902 | 50 | 68.952 |
Subsidies (regelingen) | 20.164 | 896 | 21.060 | |
Mensenrechtenfonds | 20.164 | 896 | 21.060 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 48.738 | ‒ 846 | 47.892 | |
Mensenrechtenfonds | 39.088 | ‒ 846 | 38.242 | |
Mensenrechten multilateraal | 9.650 | 0 | 9.650 | |
1.3 | Gastandbeleid internationale organisaties | 19.242 | 500 | 19.742 |
Subsidies (regelingen) | 6.950 | 0 | 6.950 | |
Carnegiestichting | 6.950 | 0 | 6.950 | |
Bijdrage aan agentschappen | 10.611 | 0 | 10.611 | |
Vredespaleis | 10.611 | 0 | 10.611 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.681 | 500 | 2.181 | |
Internationaal Strafhof | 796 | 0 | 796 | |
Nederland Gastland | 885 | 500 | 1.385 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
VerplichtingenGeen toelichtingen
Uitgaven
De uitgaven voor 2024 op artikel 1 Versterkte internationale rechtsorde zijn voor 100% juridisch verplicht (stand 21 oktober 2024).
Artikelonderdeel 1.1Het budget voor artikelonderdeel 1.1 stijgt in 2024 vanwege de vooruitbetaling van de contributies aan de OESO en het Internationaal Strafhof. Daarnaast valt de jaarlijkse bijdrage aan de OESO in 2024 hoger uit dan verwacht.
Artikelonderdeel 1.3In het kader van het gastlandbeleid van Nederland, wordt er EUR 500.000 extra vrijgemaakt voor de versterking van het hek rondom het OPCW gebouw.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 375.507 | ‒ 41.917 | 333.590 |
Uitgaven | 295.128 | 2.335 | 297.463 | |
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 36.868 | 2.229 | 39.097 |
Subsidies (regelingen) | 565 | 0 | 565 | |
Atlantische Commissie | 565 | 0 | 565 | |
Opdrachten | 12.000 | 1.874 | 13.874 | |
NAVO-top Nederland 2025 | 12.000 | 1.874 | 13.874 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 24.303 | 355 | 24.658 | |
NAVO | 14.800 | 0 | 14.800 | |
WEU | 740 | 90 | 830 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 2.428 | 415 | 2.843 | |
Veiligheidsfonds | 6.335 | ‒ 150 | 6.185 | |
2.2 | Bestrijding internationale criminaliteit en terrorisme | 19.207 | 0 | 19.207 |
Subsidies (regelingen) | 14.007 | ‒ 1.095 | 12.912 | |
Anti-terrorisme instituut | 630 | 0 | 630 | |
Contra-terrorisme | 7.920 | ‒ 1.000 | 6.920 | |
Cyber security | 4.032 | ‒ 405 | 3.627 | |
Global Forum on Cyber Expertise | 1.425 | 310 | 1.735 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 5.200 | 1.095 | 6.295 | |
Contra-terrorisme | 880 | 1.000 | 1.880 | |
Cyber security | 4.320 | 95 | 4.415 | |
2.3 | Wapenbeheersing | 11.227 | 350 | 11.577 |
Opdrachten | 1.455 | 350 | 1.805 | |
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 465 | 550 | 1.015 | |
Conferentie REAIM en follow up | 990 | ‒ 200 | 790 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 9.772 | 0 | 9.772 | |
IAEA | 7.592 | 0 | 7.592 | |
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 1.980 | 0 | 1.980 | |
CTBTO | 200 | 0 | 200 | |
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 194.154 | ‒ 820 | 193.334 |
Subsidies (regelingen) | 34.055 | ‒ 654 | 33.401 | |
Nederland Helsinki Comité | 28 | 0 | 28 | |
Stabiliteitsfonds | 30.000 | 0 | 30.000 | |
Training buitenlandse diplomaten | 4.027 | ‒ 654 | 3.373 | |
Opdrachten | 3.170 | 163 | 3.333 | |
Makandra | 3.170 | 163 | 3.333 | |
Bijdrage aan agentschappen | 343 | 61 | 404 | |
Makandra | 343 | 61 | 404 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 156.586 | ‒ 390 | 156.196 | |
OVSE | 6.000 | ‒ 350 | 5.650 | |
Stabiliteitsfonds | 59.759 | 7.085 | 66.844 | |
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 82.937 | 0 | 82.937 | |
Overige | 7.200 | ‒ 7.200 | 0 | |
Tegengaan internationale georganiseerde criminaliteit | 690 | 75 | 765 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | |
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 33.672 | 576 | 34.248 |
Subsidies (regelingen) | 19.609 | ‒ 813 | 18.796 | |
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen MATRA | 15.813 | 576 | 16.389 | |
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 3.796 | ‒ 1.389 | 2.407 | |
Opdrachten | 4.563 | 1.660 | 6.223 | |
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 4.563 | 1.660 | 6.223 | |
Bijdrage aan agentschappen | 1.099 | 70 | 1.169 | |
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 648 | 70 | 718 | |
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen MATRA | 451 | 0 | 451 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 8.401 | ‒ 341 | 8.060 | |
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen Shiraka | 8.401 | ‒ 341 | 8.060 | |
Ontvangsten | 1.000 | 5.085 | 6.085 | |
Toelichting
VerplichtingenHet verplichtingenbudget van artikel 2 daalt in 2024 met bijna EUR 42 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door een verlaging van het verplichtingenbudget van het Stabiliteitsfonds met EUR 80 miljoen, omdat een ontmijningstender pas in 2025 wordt toegekend. Voor de NAVO-top 2025 worden voor EUR 32 miljoen nieuwe verplichtingen aangegaan voor de huur van de locatie en benodigde ICT voor de top.
Uitgaven
De uitgaven voor 2024 op artikel 2 Veiligheid en stabiliteit zijn voor 93% juridisch verplicht (stand 21 oktober 2024).
Artikelonderdeel 2.1Het budget voor goede internationale samenwerking stijgt in 2024. Dit is met name het gevolg van de verhoging van het budget voor de NAVO-top 2025 voor een eerste aanbetaling voor de locatie.
Artikelonderdeel 2.4Het budget voor de bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde daalt in 2024. Dit is met name het gevolg van de verdeling van het nog te verdelen non-ODA budget onder «Overige» over verschillende artikelonderdelen. Op het Stabiliteitsfonds worden terugontvangen middelen uit het NAVO Afghanistan National Army (ANA) Trust Fund opnieuw ingezet ten behoeve van een bijdrage aan het programma Moldova Information and Communications Technology Support. Tot slot wordt EUR 2 miljoen vanaf de BHO-begroting overgeheveld naar het Stabiliteitsfonds voor hulp aan Gaza.
OntvangstenArtikelonderdeel 2.40 De ontvangsten stijgen in 2024 door een restitutie vanuit het NAVO Afghanistan National Army Trust Fund.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 10.139.327 | ‒ 331.148 | 9.808.179 |
Uitgaven | 10.078.686 | ‒ 331.148 | 9.747.538 | |
3.1 | Afdrachten aan de Europese Unie | 5.876.571 | ‒ 608.269 | 5.268.302 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 5.876.571 | ‒ 608.269 | 5.268.302 | |
BNI-afdrachten | 4.173.831 | ‒ 608.269 | 3.565.562 | |
BTW-afdrachten | 1.467.432 | 0 | 1.467.432 | |
Plastic-grondslag | 235.308 | 0 | 235.308 | |
3.2 | Europees Ontwikkelingsfonds | 71.652 | 0 | 71.652 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 71.652 | 0 | 71.652 | |
Europees Ontwikkelingsfonds | 71.652 | 0 | 71.652 | |
3.3 | Een hechtere Europese waardengemeenschap | 20.442 | 993 | 21.435 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 20.442 | 993 | 21.435 | |
Raad van Europa | 13.181 | 993 | 14.174 | |
Kapitaalaanvullingen bij regionale ontwikkelingsbank | 7.261 | 0 | 7.261 | |
3.4 | Versterkte Nederlandse positie in de Unie | 5.599 | 324 | 5.923 |
Subsidies (regelingen) | 348 | 0 | 348 | |
EIPA | 348 | 0 | 348 | |
Opdrachten | 525 | 0 | 525 | |
Europa College beurzenprogramma | 190 | 0 | 190 | |
EU-sanctiebeleid | 335 | 0 | 335 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 4.726 | 324 | 5.050 | |
Benelux bijdrage | 4.726 | 324 | 5.050 | |
3.5 | Europese Vredesfaciliteit | 154.908 | 0 | 154.908 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 154.908 | 0 | 154.908 | |
Europese Vredesfaciliteit | 154.908 | 0 | 154.908 | |
3.6 | Invoerrechten aan de Europese Unie | 3.949.514 | 275.804 | 4.225.318 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 3.949.514 | 275.804 | 4.225.318 | |
Invoerrechten | 3.949.514 | 275.804 | 4.225.318 | |
Ontvangsten | 3.639.943 | ‒ 45.460 | 3.594.483 | |
Toelichting
VerplichtingenHet verplichtingenbudget voor artikel 3 Effectieve Europese Samenwerking neemt af. De mutaties op de verplichtingen houden verband met de mutaties zoals onder de uitgaven toegelicht.
Uitgaven
De uitgaven voor 2024 op artikel 3 Effectieve Europese samenwerking zijn voor 99% juridisch verplicht (stand 21 oktober 2024).
Artikelonderdeel 3.1De BNI-afdrachten aan de Europese Unie nemen af met EUR 608,3 miljoen vanwege twee oorzaken:
1. Hogere boetes en strafbetalingen (-EUR 170,3 miljoen)Op 10 oktober publiceerde de Commissie de vijfde aanvullende Europese begroting van 2024 (DAB5). Hierin is een actualisatie van zowel de uitgaven- als de ontvangstenzijde van de begroting gepresenteerd. DAB5 bevat een stijging van de inkomsten met EUR 2,8 miljard door hoger dan geraamde ontvangen boetes en strafbetalingen. Deze hogere overige inkomsten vanuit boetes (o.a. schending van de mededingingsregels) zorgen voor EUR 170,3 miljoen lagere Nederlandse bni-afdrachten.
2. Bijstelling raming Nederlandse afdrachten door het lager voorziene betalingsniveau van de Europese Commissie (-EUR 437,9 miljoen)Normaal gesproken is de Nederlandse raming van de EU-afdrachten gebaseerd op het maximale bedrag dat de Europese Unie in dat jaar vanuit haar begroting mag uitgeven (de maximale inzet van het MFK-betalingenplafond inclusief de speciale instrumenten). Eerder dit jaar is de Nederlandse raming bij de Voorjaarsnota aangepast vanwege een verwachte onderuitputting van de EU-begroting. De vijfde aanvullende begroting (DAB5) geeft het Europees betalingsniveau voor 2024 op EUR 149,7 miljard weer. Aangezien DAB5 de laatste aanvullende begroting van 2024 is, is het betalingenniveau zoals door de Commissie geraamd de meest realistische inschatting van de uitputting van de EU-begroting voor 2024. Daarom is besloten om in de Nederlandse raming van de EU-afdrachten het betalingenniveau zoals door de Commissie in DAB5 geraamd over te nemen. Het betalingenniveau van de Commissie, inclusief de maximale inzet van speciale instrumenten, ligt circa EUR 7,2 miljard lager dan het betalingenniveau waarop de Nederlandse ramingen vóór deze bijstelling waren gebaseerd. Deze bijstelling betekent een verlaging van de raming van de Nederlandse bni-afdracht in 2024 met EUR 437,9 miljoen. Het is hierbij van belang om te melden dat een deel van deze onbenutte middelen via de inzet van speciale instrumenten kan worden doorgeschoven naar latere jaren in het MFK. Dit gebeurt ieder jaar in de technische aanpassing die in juli verschijnt. Dan wordt duidelijk wat de gevolgen zullen zijn van de Europese onderuitputting in 2024 voor de Nederlandse afdrachten in 2025-2027.
Artikelonderdeel 3.6De ramingen voor de invoerrechten aan de Europese Unie worden naar boven bijgesteld met EUR 275,8 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door:
1. TEM-nabetalingEr is een Traditionele Eigen Middelen (TEM)-nabetaling van bruto EUR 1,2 miljoen in 2024 gedaan aan de Europese Unie naar aanleiding van een herbeoordeling van dossiers.
2. Correcties TEM-nabetalingenEr vindt een correctie van EUR 5,208 miljoen plaats op de raming van de TEM-nabetalingen in de Miljoenennota, omdat het gebruikelijk is de totale invoerrechtenstand te muteren en daarnaast een mutatie op te nemen voor de perceptiekostenvergoeding (in de meeste gevallen 25% van het totaal, in enkele gevallen was dit 20% afhankelijk van het betreffende jaar). Deze uitsplitsing in twee mutaties was niet gedaan in de Miljoenennota, daardoor hoogt deze mutatie in de 2e suppletoire begroting de invoerrechtenstand (en ook de perceptiekostenvergoeding stand, zie artikelonderdeel 3.10) alsnog op tot dit totaal.
3. Actualisatie invoerrechtenBij de invoerrechten treedt gedurende het jaar onbedoeld een saldo-effect op, omdat aan de inkomsten- en uitgavenkant een andere raming wordt gebruikt, respectievelijk de raming van het Ministerie van Financiën en de raming van de Europese Commissie. Er wordt drie keer per jaar een actualisatie geboekt op de invoerrechten en de perceptiekostenvergoeding om te corrigeren voor dit saldo-effect. Hierdoor worden de invoerrechten naar boven bijgesteld met EUR 269,4 miljoen en de perceptiekostenvergoeding naar boven bijgesteld met 67,3 miljoen.
OntvangstenArtikelonderdeel 3.10De raming van de perceptiekostenvergoeding stijgt met EUR 72,7 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door de correctie TEM-nabetalingen (EUR 5,2 miljoen) en een actualisatie van de perceptiekostenvergoeding (EUR 67,3 miljoen) zoals toegelicht bij artikelonderdeel 3.6. Daarnaast leidt de bij artikelonderdeel 3.6 genoemde TEM-nabetaling van EUR 1,2 miljoen tot een EUR 143.000 hogere perceptiekostenvergoeding.
Artikelonderdeel 3.11Dit betreft een technische bijstelling van het totaal aan ontvangsten van het Herstel- en Veerkrachtplan (HVP) voor 2024 van EUR -118 miljoen. Bij de wijziging van het HVP in oktober 2023 is het totaal gereserveerde bedrag voor Nederland toegenomen met EUR 735 miljoen, naar EUR 5,4 miljard. Dit aanvullende bedrag is in september 2023, een maand eerder, opgenomen in de begroting van 2024, door de ontvangsten in 2026 op te hogen met EUR 735 miljoen. Deze ophoging loopt echter niet gelijk met de omvang van de individuele betaalverzoeken, die in het in 2023 gewijzigde plan ook zijn aangepast. Om dit gelijk te stellen wordt de stand van 2024 met EUR 118 miljoen naar beneden bijgesteld. Bij de Voorjaarsnota 2025 zullen de resterende technische bijstellingen worden gemaakt voor de jaren na 2024. Meerjarig is het effect van deze technische bijstelling op de totale raming beperkt. Bij de mutatie in de eerste suppletoire begroting 2024 is de ontvangst van het tweede betaalverzoek van EUR 1,185 miljard van 2024 naar 2025 verplaatst, omdat deze middelen naar verwachting in 2025 worden uitbetaald. Die mutatie staat wel gelijk aan de gewijzigde omvang van het tweede betaalverzoek (EUR 1,185 miljard).
Geldstromen richting de EU
Om een integraal beeld te geven van alle geldstromen richting de EU wordt met ingang van de Ontwerpbegroting 2024 in de BZ-begrotingsstukken een extracomptabele tabel opgenomen met een totaaloverzicht van: – Artikel 3.1: Nationale afdrachten aan de Europese Unie (bni, btw en plasticafdrachten); – Artikel 3.6: Traditionele eigen middelen (TEM; invoerrechten); – Artikel 3.10: Perceptiekostenvergoeding – Artikel 9 Begroting Financiën: Vertragingsrente betaald aan de Europese Commissie
Begroting | Art. | Nederland | Stand suppletoire begroting september 2024 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2024 | Stand 2e suppletoire begroting 2024 |
---|---|---|---|---|---|
V (BZ) | 3.1 | Nationale afdrachten | 5 876 571 | ‒ 608 269 | 5 268 302 |
Bni-afdracht | 4 173 831 | ‒ 608 269 | 3 565 562 | ||
Btw-afdracht | 1 467 432 | 0 | 1 467 432 | ||
Plastic | 235 308 | 0 | 235 308 | ||
V (BZ) | 3.6 | Invoerrechten | 3 949 514 | 275 804 | 4 225 318 |
V (BZ) | 3.10 | Ontvangsten EU | 2 188 838 | 72 700 | 2 261 538 |
Perceptiekostenvergoeding | 982 248 | 72 700 | 1 054 948 | ||
Overige ontvangsten EU | 1 206 590 | 0 | 1 206 590 | ||
IX (FIN) | 9.44.2 | Vertragingsrente | 219 | 0 | 219 |
Totaal | 7 637 466 | ‒ 405 165 | 7 232 301 |
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 76.562 | 14.188 | 90.750 |
Uitgaven | 72.290 | 13.325 | 85.615 | |
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 16.561 | 4.350 | 20.911 |
Subsidies (regelingen) | 2.825 | ‒ 699 | 2.126 | |
Gedetineerdenbegeleiding | 2.825 | ‒ 699 | 2.126 | |
Inkomensoverdrachten | 540 | 0 | 540 | |
Gedetineerdenbegeleiding | 540 | 0 | 540 | |
Opdrachten | 13.196 | 5.049 | 18.245 | |
Consulaire bijstand | 384 | 0 | 384 | |
Reisdocumenten en verkiezingen | 5.048 | 0 | 5.048 | |
Consulaire opleidingen | 400 | 0 | 400 | |
Consulaire informatiesystemen | 7.364 | 5.049 | 12.413 | |
4.2 | Samen met (keten)partners het personenverkeer reguleren | 22.018 | 4.413 | 26.431 |
Opdrachten | 20.990 | 3.840 | 24.830 | |
Ambtsberichtenonderzoek | 150 | 0 | 150 | |
Visumverlening | 2.058 | 0 | 2.058 | |
Legalisatie en verificatie | 80 | 0 | 80 | |
Consulaire informatiesystemen | 18.702 | 3.840 | 22.542 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.028 | 573 | 1.601 | |
Bijdragen asiel en migratie | 1.028 | 573 | 1.601 | |
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 8.433 | 419 | 8.852 |
Subsidies (regelingen) | 4.597 | 48 | 4.645 | |
Internationaal cultuurbeleid | 4.597 | 48 | 4.645 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 3.836 | 371 | 4.207 | |
Internationaal cultuurbeleid | 3.836 | 371 | 4.207 | |
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 25.278 | 4.143 | 29.421 |
Subsidies (regelingen) | 10.072 | ‒ 1.043 | 9.029 | |
Instituut Clingendael | 2.050 | ‒ 1.362 | 688 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 5.058 | 175 | 5.233 | |
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 321 | ‒ 271 | 50 | |
Publieksdiplomatie | 2.043 | 482 | 2.525 | |
Onderzoeksprogramma | 100 | 299 | 399 | |
Academische Leerstoel Anton de Kom | 200 | ‒ 66 | 134 | |
Opvolging excuses Slavernijverleden | 300 | ‒ 300 | 0 | |
Opdrachten | 10.161 | 5.481 | 15.642 | |
Adviesraad Internationale Vraagstukken | 746 | 0 | 746 | |
Instituut Clingendael | 1.450 | 2.742 | 4.192 | |
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties | 1.000 | 0 | 1.000 | |
Algemene voorlichting | 1.390 | 427 | 1.817 | |
Koninklijk Huis ¿ inkomende en uitgaande bezoeken, officiële ontvangsten | 2.500 | 600 | 3.100 | |
China-strategie | 0 | 14 | 14 | |
Onderzoeksprogramma | 3.075 | ‒ 196 | 2.879 | |
Kennisplatform Oost-Europa | 0 | 1.888 | 1.888 | |
Conferenties uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 0 | 6 | 6 | |
Bijdrage aan agentschappen | 1.400 | 0 | 1.400 | |
Algemene voorlichting | 1.000 | 0 | 1.000 | |
Verkeersnotificaties | 400 | 0 | 400 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 3.645 | ‒ 295 | 3.350 | |
Europese bewustwording | 1.063 | ‒ 427 | 636 | |
Publieksdiplomatie | 2.582 | 132 | 2.714 | |
Ontvangsten | 78.684 | 9.900 | 88.584 | |
Toelichting
VerplichtingenDe verplichtingen op artikel 4 stijgen met EUR 14 miljoen met name in verband met de contracten voor de doorontwikkeling van de consulaire informatiesystemen.
Uitgaven
De uitgaven voor 2024 op artikel 4 Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden zijn voor 87% juridisch verplicht (stand 21 oktober 2024)
Artikelonderdeel 4.1Er wordt geïnvesteerd in de consulaire informatiesystemen. Het gaat om de ontwikkeling van nieuwe systemen en de doorontwikkeling en de instandhouding van bestaande systemen waarvan de kosten hoger uitvallen. Ook stijgen de kosten vanwege de extra inzet van capaciteit die in het afgelopen jaar nodig was door de wereldwijde crises.
Artikelonderdeel 4.2Aangezien het nieuwe consulaire informatiesysteem nog niet af is en de oude nog in de lucht moet worden gehouden, is er extra budget nodig voor de laatste betalingen. Ook wordt er EUR 573.000 toegekend om de contributie aan het Internationaal Centrum voor de Ontwikkeling van Migratiebeleid (ICMPD) te voldoen. Hier is Nederland sinds maart 2023 lid van.
Artikelonderdeel 4.4Er wordt extra geld toegekend aan Instituut Clingendael voor het Progress 2.0 programma, waar het Ministerie van Defensie ook aan bijdraagt. Ook vallen de kosten van werkbezoeken van het Koninklijk Huis aan Denemarken en Zweden hoog uit, waardoor het budget stijgt met EUR 600.000. Kennisplatform Oost-Europa is nu apart zichtbaar op de begroting; hiervoor viel het onder algemene gelden voor onderzoek van Clingendael.
OntvangstenArtikelonderdeel 4.1De verwachte ontvangsten uit paspoorten vallen hoger uit dan eerder gepland. Dit komt door de 10-jaars piek, aangezien documenten die zijn uitgegeven sinds 9 maart 2014 10 jaar geldig zijn.
Artikelonderdeel 4.2Op basis van de huidige cijfers, worden er meer visa-uitgiftes verwacht waardoor de ontvangsten hoger uitvallen.
Artikelonderdeel 4.4Er wordt EUR 1,5 miljoen ontvangen vanuit het Ministerie van Defensie voor het Progress programma.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | |
5.10 | Geheim | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven en ontvangstenGeen toelichting.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 17.348 | ‒ 10.970 | 6.378 |
Uitgaven | 17.348 | ‒ 10.970 | 6.378 | |
6.1 | Nog onverdeeld (HGIS) | 17.348 | ‒ 10.970 | 6.378 |
Nog onverdeeld (HGIS) | 17.348 | ‒ 10.970 | 6.378 | |
Nog onverdeeld (HGIS) | 17.348 | ‒ 10.970 | 6.378 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | |
ToelichtingHet geraamde budget op dit artikel is met name bedoeld voor zowel het uitkeren van loon- en prijsbijstelling als incidentele initiatieven of tegenvallers binnen de HGIS. Als gevolg van de HGIS najaarstegenvallers en -initiatieven is de mutatie van EUR 11 miljoen verwerkt.Verder valt het bedrag op artikel 6 vrij binnen de HGIS aan het einde van dit jaar en wordt via de eindejaarsmarge van de HGIS opgevraagd in de komende jaren.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.153.340 | ‒ 33.720 | 1.119.620 |
Uitgaven | 1.181.840 | ‒ 33.720 | 1.148.120 | |
7.1 | Apparaat | 1.181.840 | ‒ 33.720 | 1.148.120 |
7.1.13 | Personele uitgaven | 679.080 | 13.200 | 692.280 |
7.1.13.1 | Eigen personeel | 667.080 | 13.200 | 680.280 |
7.1.13.2 | Inhuur extern | 12.000 | 0 | 12.000 |
7.1.13.3 | Overige personele uitgaven | 0 | 0 | 0 |
7.1.14 | Materiële uitgaven | 502.760 | ‒ 46.920 | 455.840 |
7.1.14.1 | ICT | 66.300 | 10.039 | 76.339 |
7.1.14.2 | Bijdragen aan SSO's | 60.236 | ‒ 33 | 60.203 |
7.1.14.3 | Overig materieel | 376.224 | ‒ 56.926 | 319.298 |
7.10 | Ontvangsten | 29.671 | 2.800 | 32.471 |
Toelichting
VerplichtingenBij de mutaties binnen het begrotingsartikel Apparaat zijn de verplichtingen gelijk aan de uitgaven.
UitgavenArtikelonderdeel 7.1.13 Personele UitgavenDe uitgaven voor Eigen Personeel stijgen met EUR 13,2 miljoen wegens de hogere loonkosten uit hoofde van de nieuwe afspraken in de CAO Rijk die per 1 juli 2024 zijn geëffectueerd.
Artikelonderdeel 7.1.14 Materiële UitgavenDe uitgaven voor ICT stijgen wegens de vernieuwing van het contract voor licenties en een verhoogd budget ten behoeve van de inrichting van SAP.
De uitgaven voor Overig materieel dalen met EUR 56,9 miljoen. De belangrijkste mutaties, die hieraan ten grondslag liggen, zijn o.a.:
– Het budget voor de Hoog Risico (HR) posten wordt in 2024 niet besteed. Dit betreft een bedrag van EUR 34,8 miljoen.
– Er is een lagere uitputting voor de reguliere huisvestingskosten zoals dienstwoningen, kanselarijen, beveiliging en facilitaire kosten. Dit betreft een bedrag van ongeveer EUR 11 miljoen.
– Verder zijn de budgetten voor juridische kosten gestegen met EUR 3,2 miljoen door enkele rechtszaken.
OntvangstenArtikelonderdeel 7.10De mutatie van EUR 2,8 miljoen betreft een incidentele meerontvangst op de in 2023 ingediende vorderingen van loonkosten lokaal personeel bij andere vakdepartementen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36625-V-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.