Tweede Kamer der Staten-Generaal

36 625 L Wijziging van de begrotingsstaat van het Nationaal Groeifonds (L) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Vergaderjaar 2024‒2025

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Nationaal Groeifonds.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Economische Zaken,D.S.Beljaarts

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

Opbouw tweede suppletoire begroting 2024

Deze tweede suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2024. De begrotingstoelichting is als volgt opgebouwd:

  • 1. paragaaf 2 is een overzicht van de belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties;

  • 2. paragraaf 3 geeft inzicht in de beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven.

Ondergrenzen toelichtingen

Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 en < 1000

5

10

=> 1000

10

20

In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.

2 Beleid

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Uitgaven 2024

Vastgestelde begroting 2024 (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

 

89.159

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

Overige mutaties

2

1.800

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

90.959

Toelichting

Bij de ontwerpbegroting 2023 is het Nationaal Groeifonds omgezet van een niet-departementale begroting in een begrotingsfonds. Toen is eenmalig een reeks aan apparaatskosten overgeboekt naar de EZK-begroting, omdat een begrotingsfonds geen eigen apparaatsartikel heeft. Een onderdeel van die reeks is het opdrachten- en onderzoeksbudget voor de directie Nationaal Groeifonds van EZK. Jaarlijks wordt een eventueel overschot van dat budget teruggeboekt naar het Nationaal Groeifonds, opdat de middelen voor het fonds behouden blijven. Dit jaar was er sprake van een overschot van € 1,8 mln. Deze zijn toegevoegd aan het onverdeelde budget op artikel 2.

Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Ontvangsten 2024

Vastgestelde begroting 2024 (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

 

0

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

Overige mutaties

  

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

0

Toelichting

Er is bij het Nationaal Groeifonds om twee redenen geen sprake meer van ontvangstenmutaties. Ten eerste is sinds dit jaar besloten om het voedingsartikel voor fondsbegrotingen af te schaffen. Dit betekent dat het fonds niet meer wordt gevoed door de begroting van EZK, waardoor er dus ook geen sprake meer is van ontvangstenmutaties vanuit dat voedingsartikel. Ten tweede zijn de twee projecten die in de derde ronde een bijdrage toegekend hebben gekregen via de subsidieroute om administratieve redenen overgeheveld naar de EZ-begroting. Voor deze projecten zijn toekomstige ontvangstenmutaties mogelijk, maar die vinden dus niet meer op de NGF-begroting plaats.

3 Beleidsartikelen

3.1 Beleidsartikel 1 Kennisontwikkeling

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid art. 1 Kennisontwikkeling (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

0

0

0

    

Uitgaven

0

0

0

    

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

0

0

0

    

Ontvangsten

0

0

0

Tabel 5 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

0

0

0

waarvan garantieverplichtingen

0

 

0

waarvan overige verplichtingen

0

0

0

Budgetflexibiliteit

Niet van toepassing.

Toelichting op de verplichtingen en uitgaven

Er zijn geen mutaties op dit artikel.

3.2 Beleidsartikel 2 Onderzoek, ontwikkeling en innovatie

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art. 2 Onderzoek, ontwikkeling en innovatie (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

366.621

1.800

368.421

    

Uitgaven

89.159

1.800

90.959

    

Subsidies (regelingen)

20.201

0

20.201

Subsidieregeling Nationaal Groeifonds – O&O&I

20.201

 

20.201

    

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

68.958

1.800

70.758

Onderzoek, ontwikkeling en innovatie onverdeeld departementale route

68.958

1.800

70.758

    

Ontvangsten

0

0

0

Tabel 7 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

366.621

1.800

368.421

waarvan garantieverplichtingen

0

 

0

waarvan overige verplichtingen

366.621

1.800

368.421

Budgetflexibiliteit

Van het geraamde kasbudget van € 91,0 mln voor 2024 is € 20,2 mln (22,2%) juridisch verplicht. Dit betreft de uitgaven voor de twee projecten uit de subsidieroute van het Nationaal Groeifonds.

De overige middelen (€ 70,8 mln; 77,8 %) zijn beleidsmatig gereserveerd. Deze onverdeelde middelen zijn voor de uitvoeringskosten van het NGF en bevatten € 13,2 mln van € 15,5 miljoen die naar de onverdeelde middelen is gevloeid na de gedeeltelijke omzetting van de voorwaardelijke toekening voor het project AiNed, die verwerkt is in de september suppletoire begroting.

Toelichting op de verplichtingen en uitgaven

Het overschot van het opdrachten- en onderzoeksbudget voor de directie Nationaal Groeifonds op de EZK-begroting is teruggeboekt naar de NGF-begroting en bij de onverdeelde middelen gevoegd. Dit overschot bedraagt € 1,8 mln.

3.3 Beleidsartikel 3 Infrastructuur

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid art. 3 Infrastructuur (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

0

0

0

    

Uitgaven

0

0

0

    

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

0

0

0

    

Ontvangsten

0

0

0

Tabel 9 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

0

0

0

waarvan garantieverplichtingen

0

 

0

waarvan overige verplichtingen

0

0

0

Budgetflexibiliteit

Niet van toepassing.

Toelichting op de verplichtingen en uitgaven

Er zijn geen mutaties op dit artikel.

Naar boven