Tweede Kamer der Staten-Generaal

36 625 IV Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Vergaderjaar 2024‒2025

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd.

Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties;

  • 2. de begrotingsstaat voor het BES-fonds;

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,J.J.M.Uitermark

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2024. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2024 (Kamerstukken II 2023/24, 36410 IV, nr. 1) opgebouwd.

De stand eerste suppletoire begroting laat de stand zien zoals deze bij eerste suppletoire begroting is gepresenteerd (Kamerstukken II 2023/24, 36550 IV, nr. 1). Middels de suppletoire begroting september (Kamerstukken II 2024/25, 36613 IV, nr. 1) is de stand na de 1e suppletoire begroting aangepast.

Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2024

Begrotingsartikel

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

1. Versterken rechtsstaat

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

2. Slavernijverleden

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

4. Bevorderen sociaaleconomische structuur

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln.

8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

6. Apparaat

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

7. Nog onverdeeld

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

1. BES-fonds

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln.

De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budget‐ flexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 21 oktober 2024.

Overzicht coronamaatregelen

In deze tweede suppletoire begroting 2024 zijn er geen maatregelen die op de begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-Fonds (H) zijn genomen. Een uitgebreid overzicht is te vinden op www.rijksfinancien.nl/corona-visual.

2 Beleid Koninkrijksrelaties

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

Art.

Uitgaven 2024

Vastgestelde begroting 2024

 

223.203

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

159.187

Stand suppletoire begroting september 2024

 

204.754

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
   

1) Overboeking naar BZK loonkosten

1

‒ 1.600

2) Desaldering ontvangsten afdracht SSO-CN

6

763

3) Overboeking naar BZK reiskosten

6

‒ 1.000

4) Overboeking van FIN afdracht basisdienstverlening SSO-CN

6

1.275

5) Diverse mutaties

div

376

   

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

204.568

Toelichting

1) Dit betreft een overboeking naar het apparaatsartikel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) ter dekking van de loonkosten die gemaakt worden voor Koninkrijksrelaties en verantwoord worden bij het ministerie van BZK.

2) Voor de basisdienstverlening die SSO-CN uitvoert voor P-Direct en het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) zijn facturen verstuurd. P-Direct en RVB hebben deze facturen betaald. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget om zo de personele uitgaven die gedaan zijn voor de basisdienstverlening te kunnen dekken (€ 0,8 mln.).

3) Er is een overboeking naar het apparaatsartikel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) van € 1,0 mln. ter dekking van de reiskosten die gemaakt worden voor Koninkrijksrelaties en verantwoord worden bij het ministerie van BZK.

4) Er is een overboeking van het ministerie van Financiën (FIN) voor de uitgaven basisdienstverlening SSO CN die betrekking hebben op het ministerie van FIN (€ 1,3 mln.).

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Ontvangsten 2024

Vastgestelde begroting 2024

 

49.958

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

146.304

Stand suppletoire begroting september 2024

 

149.240

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
   

1) Aflossing herfinanciering Covidleningen Curaçao en Sint Maarten

5

18.029

2) Ontvangsten basisdienstverlening SSO-CN

6

763

   

Stand 2e suppletoire begroting 2024

 

168.032

Toelichting

1) Er zijn in 2024 aflossingen ontvangen op de Covid-leningen waar eerder herfinancierings op heeft plaats gevonden van Sint Maarten (€ 1,2 mln.) en van Curaçao (€ 16,8 mln.).

2) Voor de basisdienstverlening die SSO-CN uitvoert voor P-Direct en het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) zijn facturen verstuurd. P-Direct en RVB hebben deze facturen betaald. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget om zo de personele uitgaven die gedaan zijn voor de basisdienstverlening te kunnen dekken (€ 0,8 mln.).

3 Beleidsartikelen

3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

37.585

‒ 975

36.610

     
 

Uitgaven

37.585

‒ 975

36.610

     

1.0

Versterken rechtsstaat

37.585

‒ 975

36.610

 

Subsidies (regelingen)

0

24

24

 

Detentie - Algemeen

0

24

24

 

Opdrachten

219

0

219

 

Detentie - Algemeen

79

0

79

 

Diverse opdrachten

140

0

140

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.845

‒ 724

1.121

 

Detentie - Algemeen

1.845

‒ 724

1.121

 

Bijdrage aan medeoverheden

1.504

0

1.504

 

Overige bijstand aan de landen

504

0

504

 

Bestuurlijke aanpak

1.000

0

1.000

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

16.420

650

17.070

 

Detentie - Vastgoed

16.420

650

17.070

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

17.597

‒ 925

16.672

 

Grensbewaking (Defensie)

10.543

‒ 1.325

9.218

 

Recherchecapaciteit (JenV)

400

‒ 391

9

 

Rechterlijke macht (JenV)

6.496

791

7.287

 

Douane (Financiën)

158

0

158

     
 

Ontvangsten

0

0

0

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 5 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 1
 

2024

juridisch verplicht

41%

bestuurlijk gebonden

51%

beleidsmatig gereserveerd

3%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

5%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 41% juridisch verplicht.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Detentie - Algemeen

Dit betreft voornamelijk een reallocatie naar het instrument Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties (Detentie - Vastgoed), die bestaat uit de Nederlandse middelen (€ 0,7 mln.) die bestemd zijn voor de verbetering van de detentieomstandigheden op Sint Maarten. Deze verbeteringen omvatten onder andere de fysieke verbeteringen van de gevangenis (bevorderen van het leefklimaat).

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

Detentie - Vastgoed

Dit betreft voornamelijk een reallocatie vanuit het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's (Detentie - Algemeen), die bestaat uit de Nederlandse middelen (€ 0,7 mln.) die bestemd zijn voor de verbetering van de detentieomstandigheden op Sint Maarten. Deze verbeteringen omvatten onder andere de fysieke verbeteringen van de gevangenis (bevorderen van het leefklimaat).

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

Grensbewaking (Defensie)

Dit betreft voornamelijk een overboeking naar het apparaatsartikel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) ter dekking van de loonkosten die gemaakt worden voor Koninkrijksrelaties en verantwoord worden bij het ministerie van BZK.

Rechterlijke macht (JenV)

Dit betreft diverse reallocaties binnen bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken ter dekking van een tegenvaller op de uitzendkosten van officieren en rechters vanuit Nederland naar het lokale openbaar ministerie of Gemeenschappelijk Hof van Justitie. Door een hoger aantal uitzendingen is het budget niet toereikend.

3.2 Artikel 2. Slavernijverleden

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Slavernijverleden (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

1.450

‒ 800

650

     
 

Uitgaven

1.450

‒ 800

650

     

2.0

Slavernijverleden

1.450

‒ 800

650

 

Opdrachten

1.450

‒ 800

650

 

Maatschappelijke initiatieven

1.450

‒ 800

650

     
 

Ontvangsten

0

0

0

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 7 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 2
 

2024

juridisch verplicht

0%

bestuurlijk gebonden

100%

beleidsmatig gereserveerd

0%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 2 is 0% juridisch verplicht.

2.0 Slavernijverleden

Opdrachten

Maatschappelijke initiatieven

Dit betreft een reallocatie vanuit het instrument opdrachten naar het instrument personele uitgaven op artikel 6. Er wordt budget overgeboekt voor het programmabureau. Met deze overboeking komt het budget op het juiste instrument te staan.

3.3 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

30.499

‒ 644

29.855

     
 

Uitgaven

32.893

‒ 644

32.249

     

4.1

Curaçao, Sint Maarten en Aruba

22.666

175

22.841

 

Subsidies (regelingen)

13.946

314

14.260

 

Diverse subsidies

446

150

596

 

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

11.000

‒ 139

10.861

 

Onderwijshuisvesting Curaçao

2.500

303

2.803

 

Opdrachten

4.322

25

4.347

 

Opdrachten landen

322

25

347

 

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

4.000

0

4.000

 

Inkomensoverdrachten

1.143

0

1.143

 

Toeslagen op pensioenen NA

1.143

0

1.143

 

Bijdrage aan medeoverheden

2.686

‒ 164

2.522

 

Bijdrage landen

120

0

120

 

Onderwijshuisvesting Curaçao

566

‒ 164

402

 

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

2.000

0

2.000

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

569

0

569

 

Diverse bijdragen

569

0

569

4.2

Caribisch Nederland

10.227

‒ 819

9.408

 

Subsidies (regelingen)

3.244

525

3.769

 

Subsidies Caribisch Nederland

3.244

525

3.769

 

Opdrachten

2.998

‒ 851

2.147

 

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

1.530

‒ 238

1.292

 

Opdrachten Caribisch Nederland

1.468

‒ 613

855

 

Inkomensoverdrachten

1.349

0

1.349

 

Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers

1.349

0

1.349

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

0

40

40

 

Caribisch Nederland

0

40

40

 

Bijdrage aan medeoverheden

2.636

‒ 533

2.103

 

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

2.636

‒ 533

2.103

     
 

Ontvangsten

1.149

0

1.149

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 9 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 4
 

2024

juridisch verplicht

74%

bestuurlijk gebonden

16%

beleidsmatig gereserveerd

5%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

5%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 74% juridisch verplicht

4.2 Caribisch Nederland

Subsidies

Subsidies Caribisch Nederland

Dit betreft een subsidie aan Omgevingsdienst NL in het kader van vergunning, toezicht en handhaving (VTH) (€ 0,3 mln.) en een subsidie aan de beroepsvereniging voor het verder professionaliseren van het bureau van de griffier van de eilanden en het verder versterken van de wisselwerking tussen bestuurscollege, eilandsraad en griffie (€ 0,2 mln.).

Opdrachten

Opdrachten Caribisch Nederland

Dit betreft voornamelijk een overboeking naar het BES-fonds voor de ondersteuning van het programma Statia 2026.

Bijdrage aan medeoverheden

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

Dit betreft de overboekingen naar het BES-fonds voor de ondersteuning van het programma Statia 2026 en voor de kosten die worden gemaakt in het kader van trainingen burgerschapsonderwijs door ProDemos.

Verder is er een reallocatie naar het instrument subsidies om een subsidie aan Omgevingsdienst NL in het kader van vergunning, toezicht en handhaving (VTH) op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.

3.4 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

66.000

0

66.000

     
 

Uitgaven

94.517

0

94.517

     

5.1

Schuldsanering Curaçao en Sint Maarten

28.517

0

28.517

 

Leningen

28.517

0

28.517

 

Schuldsanering

28.517

0

28.517

5.2

Leningen / garanties Curaçao, Sint Maarten en Aruba

66.000

0

66.000

 

Leningen

66.000

0

66.000

 

Lopende inschrijving en leningen Curaçao en Sint Maarten

66.000

0

66.000

     
 

Ontvangsten

145.155

18.029

163.184

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 11 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 5
 

2024

juridisch verplicht

100%

bestuurlijk gebonden

0%

beleidsmatig gereserveerd

0%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 100% juridisch verplicht.

Ontvangsten

Er zijn in 2024 aflossingen ontvangen op de Covid-leningen waar eerder herfinancierings op heeft plaats gevonden, van Sint Maarten (€ 1,2 mln.) en van Curaçao (€ 16,8 mln.).

3.5 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

3.219

0

3.219

     
 

Uitgaven

3.219

0

3.219

     

8.1

Wederopbouw

3.219

0

3.219

 

Subsidies (regelingen)

950

0

950

 

Diverse subsidies

950

0

950

 

Opdrachten

2.269

0

2.269

 

Wederopbouw op Sint Maarten

2.269

0

2.269

     
 

Ontvangsten

0

0

0

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 13 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 8
 

2024

juridisch verplicht

44%

bestuurlijk gebonden

56%

beleidsmatig gereserveerd

0%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 8 is 44% juridisch verplicht.

Voor artikel 8 zijn er ten opzichte van de suppletoire begroting september 2024 geen wijzigingen te melden.

4 Niet-beleidsartikelen

4.1 Artikel 6. Apparaat

Tabel 14 Apparaat (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

35.054

2.233

37.287

     
 

Uitgaven

35.054

2.233

37.287

     

6.0

Apparaat

35.054

2.233

37.287

 

Personele uitgaven

22.544

658

23.202

 

Eigen personeel

21.386

862

22.248

 

Inhuur externen

1.158

‒ 204

954

 

Materiële uitgaven

12.510

1.575

14.085

 

Overige materiële uitgaven

12.510

1.575

14.085

     
 

Ontvangsten

2.936

763

3.699

     

Toelichting

Personele uitgaven

Eigen personeel

De grootste mutaties worden hieronder toegelicht.

Voor de basisdienstverlening die SSO-CN uitvoert voor P-Direct en het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) zijn facturen verstuurd. P-Direct en RVB hebben deze facturen betaald. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget om zo de personele uitgaven die gedaan zijn voor de basisdienstverlening te kunnen dekken (€ 0,8 mln.).

Er is een reallocatie van het instrument opdrachten op artikel 2 naar het instrument personele uitgaven, om de uitgaven op het juiste instrument te kunnen verantwoorden (€ 0,8 mln.). Er wordt budget ten behoeve van het programmabureau overgeboekt.

Verder is er een overboeking naar het apparaatsartikel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) van € 1,0 mln. ter dekking van de reiskosten die gemaakt worden voor Koninkrijksrelaties en verantwoord worden bij het ministerie van BZK.

Materiële uitgaven

Overige materiële uitgaven

Dit betreft voornamelijk de overboeking van het ministerie van Financiën (FIN) voor de uitgaven basisdienstverlening SSO-CN die betrekking hebben op het ministerie van FIN (€ 1,3 mln.).

Ontvangsten

Voor de basisdienstverlening die SSO-CN uitvoert voor P-Direct en het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) zijn facturen verstuurd. P-Direct en RVB hebben deze facturen betaald. Deze ontvangsten worden via een desaldering toegevoegd aan het budget om zo de personele uitgaven die gedaan zijn voor de basisdienstverlening te kunnen dekken (€ 0,8 mln.).

4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld

Tabel 15 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

36

0

36

     
 

Uitgaven

36

0

36

     

7.0

Nog onverdeeld

36

0

36

 

Nog te verdelen

36

0

36

 

Onvoorzien

36

0

36

     
 

Ontvangsten

0

0

0

     

Voor artikel 7 zijn er ten opzichte van de suppletoire begroting september 2024 geen wijzigingen te melden.

5 Beleid BES-fonds

Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 16 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Uitgaven 2024

Vastgestelde begroting 2024

 

71.170

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

84.130

Stand suppletoire begroting september 2024

 

93.773

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
   

1) Overboeking van LVVN en IenW voor natuur en milieubeleidsplan

1

7.559

2) Overboeking van OCW erfgoed deal

1

920

3) Overboeking van BZK extra stimulans Papiaments Bonaire

1

1.000

4) Overige mutaties

1

612

Stand 2e suppletoire begroting 2023

 

103.864

Toelichting

1) Dit betreft overboekingen van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur en van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan het openbaar lichaam Bonaire, Saba en Sint Eustatius voor de uitvoering van het Natuur en milieubeleidsplan Caribisch Nederland 2020-2030 en de uitvoeringsagenda's Bonaire, Saba en Sint Eustatius (€ 7,5 mln.).

2) Er is een overboeking van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan het Openbaar Lichaam Bonaire in het kader van de uitkering van de achtste ronde van de Erfgoed Deal (€ 0,9 mln.).

3) Er is een overboeking van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor een eenmalige impuls van € 1 mln. ter ondersteuning van het Openbaar Lichaam Bonaire bij de uitvoering van de Bestuursafspraak Papiaments op Bonaire.

Tabel 17 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Ontvangsten 2024

Vastgestelde begroting 2024

 

53.094

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

84.130

Stand suppletoire begroting september 2024

 

93.773

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
   

1) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba

1

10.091

Stand 2e suppletoire begroting 2023

 

103.864

Toelichting

1) Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij de (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de extra uitgaven ten laste van het BES-fonds een post met extra ontvangsten geraamd.

6 Beleidsartikelen BES-fonds

6.1 Artikel 1. BES-fonds

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 18 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. BES-fonds (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3)=(1+2)

art

Verplichtingen

93.773

10.091

103.864

     
 

Uitgaven

93.773

10.091

103.864

     

1.0

Bijdrage aan medeoverheden

   
 

Vrije Uitkering

93.773

10.091

103.864

     
 

Ontvangsten

93.773

10.091

103.864

Toelichting

Bijdrage aan medeoverheden

Vrije uitkering

De grootste mutaties worden hieronder toegelicht.

Er zijn overboekingen van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur en van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het openbaar lichaam Bonaire, Saba en Sint Eustatius voor de uitvoering van het Natuur en milieubeleidsplan Caribisch Nederland 2020-2030 en de uitvoeringsagenda's Bonaire, Saba en Sint Eustatius (€ 7,6 mln.).

Er is een overboeking van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor een eenmalige impuls van € 1 mln. ter ondersteuning van het Openbaar Lichaam Bonaire (OLB) bij de uitvoering van de Bestuursafspraak Papiaments op Bonaire.

Verder is er een overboeking van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan het Openbaar Lichaam Bonaire in het kader van de uitkering van de achtste ronde van de Erfgoed Deal (€ 0,9 mln.).

Ontvangsten

Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de extra uitgaven ten laste van het BES-fonds een post met extra ontvangsten geraamd.

Naar boven