36 613 XVI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M. Agema

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 en < 1.000

5

10

=> 1.000

10

20

2 Beleidsartikelen

2.1 Artikel 1 Volksgezondheid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Volksgezondheid (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

1.264.208

695.883

1.960.091

         
 

Uitgaven

2.338.761

68.482

2.407.243

         

1.10

Gezondheidsbeleid

901.287

98.825

1.000.112

 

Subsidies (regelingen)

50.475

1.545

52.020

 

(Lokaal) gezondheidsbeleid

50.475

1.535

52.010

 

Overige

0

10

10

 

Opdrachten

2.405

3.457

5.862

 

(Lokaal) gezondheidsbeleid

2.405

3.457

5.862

 

Bijdrage aan agentschappen

169.919

14.396

184.315

 

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

132.222

11.954

144.176

 

RIVM: Wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed

36.841

2.895

39.736

 

Overige

856

– 453

403

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

381.589

67.495

449.084

 

ZonMw: Programmering

381.589

67.495

449.084

 

Bijdrage aan medeoverheden

296.899

11.932

308.831

 

Lokale aanpak

296.899

11.927

308.826

 

Overige

0

5

5

1.20

Ziektepreventie

1.240.627

– 36.793

1.203.834

 

Subsidies (regelingen)

384.205

16.895

401.100

 

Ziektepreventie

87.411

919

88.330

 

Bevolkingsonderzoeken

225.599

7.496

233.095

 

Vaccinaties

71.195

8.480

79.675

 

Opdrachten

141.647

– 61.826

79.821

 

Ziektepreventie

102.022

– 33.799

68.223

 

Pandemische paraatheid

39.625

– 28.027

11.598

 

Bijdrage aan agentschappen

486.208

20.830

507.038

 

RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra

310.758

14.294

325.052

 

RIVM: Bevolkingsonderzoeken

55.700

3.509

59.209

 

RIVM: Vaccinaties

113.518

– 6.048

107.470

 

Pandemische paraatheid

6.219

9.075

15.294

 

Overige

13

0

13

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

208

1.100

1.308

 

LCCB

208

1.100

1.308

 

Bijdrage aan medeoverheden

228.359

– 20.447

207.912

 

Pandemische paraatheid

89.312

3.161

92.473

 

Overige

139.047

– 23.608

115.439

 

Vermogensverschaffing/-onttrekking

0

6.655

6.655

 

Afwikkeling Intravacc

0

6.655

6.655

1.30

Gezondheidsbevordering

157.945

5.111

163.056

 

Subsidies (regelingen)

76.905

2.950

79.855

 

Preventie van schadelijk middelengebruik

30.174

158

30.332

 

Gezonde leefstijl en gezond gewicht

25.147

795

25.942

 

Letselpreventie

5.992

836

6.828

 

Bevordering van seksuele gezondheid

14.820

649

15.469

 

Overige

772

512

1.284

 

Opdrachten

14.954

– 2.109

12.845

 

Gezondheidsbevordering

14.954

– 2.109

12.845

 

Bijdrage aan agentschappen

3.278

74

3.352

 

Overige

3.278

74

3.352

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

0

13

13

 

Overige

0

13

13

 

Bijdrage aan medeoverheden

62.808

4.183

66.991

 

Heroïnebehandeling op medisch voorschrift

15.660

626

16.286

 

Seksuele gezondheid

47.148

3.557

50.705

1.40

Ethiek

38.902

1.339

40.241

 

Subsidies (regelingen)

35.092

1.162

36.254

 

Abortusklinieken

24.008

812

24.820

 

Medische ethiek

11.084

350

11.434

 

Opdrachten

1.218

13

1.231

 

Medische ethiek

1.218

13

1.231

 

Bijdrage aan agentschappen

2.592

164

2.756

 

CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek

2.592

164

2.756

         
 

Ontvangsten

47.337

17.400

64.737

Toelichting

Gezondheidsbeleid

Bijdrage aan agentschappen

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

Het budget is opgehoogd met € 8,8 miljoen door loon- en prijsbijstelling. Met de loon- en prijsbijstelling worden de uitgaven zo opgehoogd dat het beleid geen consequenties ondervindt van gestegen lonen en prijzen (ongewijzigd arrangement). Ook is € 0,6 miljoen beschikbaar voor het experiment gesloten coffeeshopketen (wietexperiment), waarbij wordt gekeken op het huidige gedoogbeleid voor cannabis anders kan worden ingericht. Daarnaast wordt € 0,2 miljoen gebruikt om de pilot additieven van de Wageningen Food Safety Research (WFSR) te financieren.

Bijdrage aan ZBO's/ RWT's

ZonMw: Programmering

Binnen artikel 1 Volksgezondheid heeft een herprioritering plaatsgevonden om meer middelen beschikbaar te maken voor een aanvulling op het kennisprogramma pandemische paraatheid (€ 3,5 miljoen in 2024).

Vanuit artikel 2 Curatieve Zorg is in 2024 € 43,6 miljoen overgeboekt onder andere middelen voor de programma's:

  • Doorgang reguliere zorg (€ 6,2 miljoen)

  • Versterking organisatie eerstelijnszorg (€ 20,3 miljoen)

  • Thuisarts.nl (€ 4,2 miljoen)

  • En programma's in het kader van het Integraal Zorgakkoord (IZA)(€ 8,7 miljoen).

Daarnaast wordt er vanuit artikel 3 Langdurige Zorg en ondersteuning jaarlijks tot en met 2028 € 1 miljoen overgeheveld in het kader van het porgramma Zingeving en Geestelijke Verzorging.

Vanuit artikel 4 wordt € 3,8 miljoen beschikbaar gemaakt voor het programma regionale participatie. In 2025 betreft dit € 6,8 miljoen, € 9,3 miljoen in 2026, € 8 miljoen in 2027 en € 3,4 miljoen in 2028.

Tenslotte is het budget met circa € 15,9 miljoen verhoogd door de loonbijstelling.

Bijdrage aan medeoverheden

Lokale aanpak

Het budget is met circa € 11,9 miljoen verhoogd door de loonbijstelling.

Ziektepreventie

Opdrachten

Ziektepreventie

Door vertraging in juridische procedures is de verwachting dat de kosten van enkele juridische trajecten niet meer in 2024 zullen vallen, maar in 2025. Dit gaat in totaal om een budget van € 33 miljoen wat wordt doorgeschoven. Ook vallen er middelen vrij omdat er minder COVID-onderzoeken zijn uitgezet.

Pandemische paraatheid

Een deel van de risico reservering die in 2023 is toegevoegd aan de het programma Pandemische paraatheid, komt in 2024 niet tot besteding (€ 6,5 miljoen). Ook wordt een deel van de financiering voor de IZB-keten, zoönose en kennis en innovatie niet uitgegeven (€ 1 miljoen).

Verder vindt de versterking voor pandemische paraatheid onder andere plaats door kennisontwikkeling, innovatie en internationale samenwerking. In dit kader is geld naar andere begrotingsartikelen geschoven voor de opleiding van artsen infectieziektebestrijding (€ 4,6 miljoen), ventilatieonderzoek en COVID door TNO (€ 2,5 miljoen), het kennisprogramma pandemische paraatheid van ZonMw en voor een bijdrage aan Coalition for Epidemic Preparedness Innovations (CEPI) (in totaal € 3,5 miljoen). Daarnaast is € 4 miljoen overgeboekt naar het instrument Bijdrage aan Agentschappen voor de surveillance van het rioolwater. Samen met enkele kleinere technische mutaties heeft dit geleid tot € 28 miljoen lagere uitgaven op artikel 1.

Bijdragen aan agenschappen

RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra

Het betreft ophoging van circa € 8 miljoen in verband met de loon- en prijsbijstelling. Voor het overige deel betreft het een herschikking en enkele technische mutaties.

Pandemische paraatheid

Het instrument is met € 9,1 miljoen verhoogd door een technische overboeking van € 4 miljoen vanuit het instrument Opdrachten. De ophoging betreft verder de loon- en prijsbijstelling.

Bijdrage aan medeoverheden

Overige

In de uitvoering van de najaarscampagne 2024 van de GGD'en zijn kosten bespaard. Hierdoor is er minder budget nodig voor de uitvoering dan voorheen voorzien. Daardoor valt er € 22 miljoen vrij in 2024. Ook wordt er € 1,1 miljoen overgeheveld ten behoeve van de opdracht LCCB.

Vermogensverschaffing/-onttrekking

De mutatie van € 6,7 miljoen houdt verband met de afwikkeling van de verkoop van Intravacc.

Ontvangsten

Er vindt een correctie plaats op de ontvangsten van artikel 1. De ontvangsten worden opgehoogd met € 17,4 miljoen. Dit bedrag is overgeheveld van artikel 2, waardoor het totale begrote ontvangsten op de VWS begroting onveranderd blijft.

2.2 Artikel 2 Curatieve zorg

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 Curatieve zorg (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

1.976.200

– 1.301.007

675.193

         
 

Uitgaven

4.199.256

– 82.663

4.116.593

         

2.10

Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg

565.553

– 47.761

517.792

 

Subsidies (regelingen)

274.653

– 46.554

228.099

 

Medisch specialistische zorg

97.095

– 21.561

75.534

 

Curatieve ggz

8.772

2.841

11.613

 

Eerstelijnszorg

25.437

– 20.208

5.229

 

Lichaamsmateriaal

24.773

828

25.601

 

Medische producten

118.576

– 8.454

110.122

 

Opdrachten

39.534

– 24.596

14.938

 

Medisch specialistische zorg

6.953

– 3.336

3.617

 

Curatieve ggz

2.478

– 1.145

1.333

 

Eerstelijnszorg

22.939

– 21.293

1.646

 

Lichaamsmateriaal

2.225

76

2.301

 

Medische producten

4.939

1.102

6.041

 

Bijdrage aan agentschappen

20.035

17.688

37.723

 

aCBG

7.750

477

8.227

 

CIBG

10.747

17.164

27.911

 

Overige

1.538

47

1.585

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

24.131

1.001

25.132

 

Overige

24.131

1.001

25.132

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

1.000

0

1.000

 

Overig

1.000

0

1.000

 

Vermogensverschaffing/-onttrekking

206.200

4.700

210.900

 

Kapitaalverschaffing Pallas

206.200

4.700

210.900

2.34

Ondersteuning van het zorgstelsel

3.633.703

– 34.902

3.598.801

 

Subsidies (regelingen)

186.074

– 19.034

167.040

 

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen

1.651

174

1.825

 

Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden

94.329

1.663

95.992

 

Regeling veelbelovende zorg

47.320

– 1.425

45.895

 

Medisch specialistische zorg

7.712

– 1.840

5.872

 

Medisch specialistische zorg

420

269

689

 

Curatieve ggz

2.723

– 2.723

0

 

Eerstelijnszorg

7.219

– 4.453

2.766

 

Overige

24.700

– 10.699

14.001

 

Bekostiging

3.369.778

2.336

3.372.114

 

Rijksbijdrage 18-

3.303.300

0

3.303.300

 

Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen

66.478

2.336

68.814

 

Inkomensoverdrachten

16.117

– 356

15.761

 

Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel

16.017

– 356

15.661

 

Overige

100

0

100

 

Opdrachten

44.410

– 19.474

24.936

 

Risicoverevening

2.182

– 225

1.957

 

Uitvoering zorgverzekeringsstelsel

11.805

– 2.462

9.343

 

Medisch specialistische zorg

2.099

– 1.951

148

 

Curatieve ggz

1.654

33

1.687

 

Eerstelijnszorg

110

4

114

 

Passende Zorg

25.594

– 15.717

9.877

 

Overige

966

844

1.810

 

Bijdrage aan agentschappen

8.759

318

9.077

 

CJIB: Onverzekerden en wanbetalers

8.482

595

9.077

 

Overige

277

– 277

0

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

8.565

1.308

9.873

 

Sociale Verzekeringsbank: Onverzekerden

7.670

435

8.105

 

Overige

895

873

1.768

         
 

Ontvangsten

92.200

– 11.983

80.217

Toelichting

Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid

Subsidies

Medisch specialistische zorg

In 2024 was € 9 miljoen euro gereserveerd voor een subsidieregeling ten behoeve van de instandhouding van IC-capaciteit welke is opgebouwd tijdens de Covid-crisis. Deze middelen kunnen niet worden uitgegeven in 2024 en vallen vrij.

Voor het aangenomen amendement Bushoff c.s. betreffende post-COVID poliklinieken op de begroting 2024 heeft VWS meer inzicht nodig in het zorgpad van de post-COVID patiënt. Dit om vast te kunnen stellen of de kosten die de zorgaanbieders maken onder de Zvw vallen of niet. Hiervoor is in 2024 in totaal € 12 miljoen beschikbaar. Deze middelen zijn doorgeschoven van 2024 en 2025 naar 2026 en worden daarnaast overgeheveld naar de premiegefinancierde zorg. In totaal gaat dit om € 15 miljoen.

In het kader van pandemische paraatheid is € 6,2 miljoen in 2024 (meerjarig in totaal € 31 miljoen) overgeboekt naar artikel 1 Volksgezondheid voor het ZonMw onderzoeksprogramma Doorgang Reguliere Zorg. Het programma heeft als doel ondersteunend te zijn bij het realiseren van optimale en flexibele inzet van capaciteit en wendbaarheid van de zorg, zodat reguliere (niet acute) zorg in ziekenhuizen zoveel mogelijk doorgang kan vinden ten tijde van een pandemie.

Tot slot heeft er een technische herschikking plaatsgevonden van de taakstelling uit de eerste suppletoire begroting 2024. Als gevolg hiervan is dit budget met € 6,1 miljoen in 2024 (€ 15,6 miljoen meerjarig) verhoogd.

Tezamen met een aantal andere kleinere mutaties vallen de uitgaven in 2024 € 21,6 miljoen lager uit.

Eerstelijnszorg

Voor de uitvoer van vijftal ZonMw programma’s op de eerstelijnszorg, voortkomend uit het IZA, is in 2024 € 10,1 miljoen euro (€ 66,4 miljoen meerjarig) overgeboekt naar artikel 1 Volksgezondheid. Dit betreft:

  • Het kennisprogramma Verpleging en Verzorging.

  • Een kennis- en kwaliteitsprogramma voor het opleiden van klinische onderzoekers huisartsengeneeskunde, ouderengeneeskunde en arts verstandelijke gehandicapten.

  • Een onderzoeksprogramma ter versterken van de kennisinfrastructuur van academische werkplaatsen in de huisartsengeneeskunde.

  • Een onderzoeksprogramma ten behoeve van academische werkplaatsen in de wijkverpleging.

  • Het onderzoeksprogramma Beter Thuis: dit betreft een kwaliteitsprogramma voor de domeinen eerstelijnsverblijf, geriatrische revalidatiezorg en geneeskundige zorg voor specifieke patiëntgroepen

In het kader van het IZA zijn transformatiemiddelen op de VWS-begroting beschikbaar gesteld. Om de afspraken te kunnen realiseren is er een herschikking van de budgetten geweest, waarbij er € 3,3 miljoen in 2024 wordt verplaatst naar subsidies medisch specialistische zorg.

Tot slot heeft er een technische herschikking plaatsgevonden van de taakstelling uit de eerste suppletoire begroting 2024. Als gevolg hiervan is dit budget met € 5,0 miljoen in 2024 (€ 6,3 miljoen meerjarig) verlaagd.

Tezamen met een aantal kleinere mutaties vallen de uitgaven in totaal € 20,2 miljoen lager uit.

Opdrachten

Eerstelijnszorg

Voor het onderzoeksprogramma Versterken Basiszorg is € 20,3 miljoen in 2024 (meerjarig € 93,2 miljoen) overgeboekt naar artikel 1 Volksgezondheid. Hiermee wordt ingezet op de (door)ontwikkeling van lokale en regionale organisaties die professionals in de basiszorg ontzorgen en ondersteunen in de samenwerking met andere partijen en domeinen. Deze beleidsinzet en investeringen moeten leiden tot meer en beter afgestemde zorg voor kwetsbare patiëntengroepen, meer werkplezier voor professionals, betere benutting van personele capaciteit en budgetten en meer innovatiekracht. De versterking van de basiszorg ondersteunt de afspraken in het IZA en het programma Wonen, ondersteuning en zorg voor ouderen (WOZO).

Daarnaast is voor de doorontwikkeling van digitale zelfzorghulpmiddelen € 2,0 miljoen overgeboekt naar artikel 1 Volksgezondheid.

Tezamen met een aantal kleinere mutaties vallen de uitgaven in totaal € 21,3 miljoen lager uit.

Bijdrage aan agentschappen

CIBG

De ophoging van de uitgaven van het agentschap CIBG met € 17,2 miljoen wordt voor € 8,5 miljoen veroorzaakt door hogere kosten voor de duurzame afbouw van de noodvoorraad hulpmiddelen en de ontmanteling van de organisatie van het Landelijk Coördinatiecentrum Hulpmiddelen (LCH). Ook is in 2024 € 2,9 miljoen extra benodigd voor het afronden van de werkzaamheden van het LCH data om latere raadpleging mogelijk te maken en om de uitstroom van medewerkers zorgvuldig vorm te geven.

Andere kleinere mutaties tellen op tot het verschil tussen de genoemde bedragen.

Ondersteuning van het zorgstelsel

Subsidies

Overig

Door vertraging in het besluit en daardoor de uitvoering van de afrekening van de zorgbonus PGB Zvw, zal een deel van de kosten in 2025 vallen. Hiervoor is een kasschuif van € 9,6 miljoen van 2024 naar 2025 gedaan.

Tezamen met aantal kleinere mutaties vallen de uitgaven op dit budget € 10,7 miljoen lager uit.

Opdrachten

Passende zorg

Een deel van de middelen voor Passende zorg worden doorgeschoven naar 2025, in totaal € 7,4 miljoen. Deze middelen worden ingezet om op de lange termijn besparingen te realiseren (oplopend tot € 1,14 miljard in 2037). Daarnaast valt een bedrag van € 6,9 miljoen vrij in 2024.

Tezamen met een aantal kleinere mutaties vallen de uitgaven € 15,7 miljoen lager uit.

Ontvangsten

Er vindt een correctie plaats op de ontvangsten van artikel 2. De ontvangsten worden verlaagd met € 17,4 miljoen. Dit bedrag is overgeheveld naar artikel 1, waardoor het totale begrote ontvangsten op de VWS begroting onveranderd blijft.

Tezamen met een aantal kleinere ontvangstenmutaties vallen de ontvangsten € 12,0 miljoen lager uit dan geraamd.

2.3 Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

4.592.277

1.056.371

5.648.648

         
 

Uitgaven

20.658.441

1.035.409

21.693.850

         

3.10

Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen

413.692

– 17.960

395.732

 

Subsidies (regelingen)

44.255

– 13.777

30.478

 

Toegang tot zorg en ondersteuning

10.530

310

10.840

 

Passende zorg en levensbrede ondersteuning

428

176

604

 

Inclusieve samenleving

21.964

– 20.457

1.507

 

Kennis en informatiebeleid

9.121

– 104

9.017

 

Overige

2.212

6.298

8.510

 

Opdrachten

117.804

6.206

124.010

 

Bovenregionaal gehandicaptenvervoer

58.599

7.554

66.153

 

Toegang tot zorg en ondersteuning

2.372

– 28

2.344

 

Passende zorg en levensbrede ondersteuning

5.133

– 1.191

3.942

 

Inclusiviteit

40.133

1.209

41.342

 

Kennis, informatie en innovatiebeleid

1.437

– 17

1.420

 

Overige

10.130

– 1.321

8.809

 

Bijdrage aan agentschappen

18.544

3.119

21.663

 

Overige

18.544

3.119

21.663

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

13.985

887

14.872

 

Doventolkvoorzieningen

13.985

887

14.872

 

Bijdrage aan medeoverheden

163.704

– 7.145

156.559

 

Overige

163.704

– 7.145

156.559

 

Storting/onttrekking begrotingsreserve

55.400

– 7.250

48.150

 

Stimuleringsregeling wonen en zorg

55.400

– 7.250

48.150

3.21

Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

20.244.749

1.053.369

21.298.118

 

Subsidies (regelingen)

269.271

– 58.086

211.185

 

Zorg merkbaar beter maken

168.428

– 56.244

112.184

 

Kennis, informatie en innovatiebeleid

26.439

– 996

25.443

 

Palliatieve zorg en ondersteuning

74.404

– 846

73.558

 

Bekostiging

19.747.900

1.104.300

20.852.200

 

Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)

5.297.900

4.300

5.302.200

 

Bijdrage Wlz

14.450.000

1.100.000

15.550.000

 

Opdrachten

14.774

4.003

18.777

 

Zorgdragen voor langdurige zorg

14.774

4.003

18.777

 

Bijdrage aan agentschappen

491

– 20

471

 

Algemeen

491

– 20

471

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

185.313

10.932

196.245

 

Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank

56.641

653

57.294

 

Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg

128.672

10.279

138.951

 

Bijdrage aan medeoverheden

27.000

– 7.760

19.240

 

Overige

27.000

– 7.760

19.240

         
 

Ontvangsten

8.450

14.584

23.034

Toelichting

Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen

Subsidies

Inclusieve samenleving

Geld dat beschikbaar is voor de stimulering zorggeschikte woningen in 2024–2026 wordt deels doorgeschoven naar 2028, in totaal € 14,8 miljoen. In 2024 blijft er € 10 miljoen budget beschikbaar. Ook wordt in 2024 € 1,9 miljoen budget gekort op dit instrument als herschikking van de taakstelling uit de eerste suppletoire begroting. Ook valt er € 2 miljoen vrij omdat de subsidieregeling intergenerationeel wonen niet volledig wordt uitgeput.

2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

Subsidies

Zorg merkbaar beter maken

Een vertraging bij de Europese aanbesteding «Ontwikkelprogramma Complexe Zorg» leidt ertoe dat in 2024 minder kosten worden gemaakt voor de Toekomstagenda gehandicaptenzorg («Zorg en ondersteuning voor mensen met een beperking»). Ook worden in 2024 minder uitgaven gedaan bij het beleidskader Gespecialiseerde cliëntondersteuning (in totaal € 1,2 miljoen). Ook zijn minder middelen nodig voor de implementatie Kwaliteitskompas (€ 1 miljoen in 2024).

Een groot deel van de herbouw binnen het Groninger Zorgakkoord zal in toekomstige jaren gerealiseerd worden, waardoor een deel van het beschikbare budget (€ 47,3 miljoen) later nodig is. Daarnaast vergt de realisatie van een dekkende infrastructuur aan gezondheidscentra in Zeeland – als onderdeel van het ompensatiepakket Vlissingen en Zeeland «Wind in Zeilen» meer tijd, waardoor deze uitgaven (€ 0,6 miljoen) ook later dan in 2024 nodig zijn. Tevens doen zich uitvoeringsmeevallers voor bij de ouderenzorg en gehandicaptenzorg (totaal € 2,2 miljoen). De overige mutaties leiden tot € 3,9 miljoen lagere uitgaven.

Kennis, informatie en innovatiebeleid

Een verlaging van € 2,9 miljoen hangt samen met vertraging van enkele projecten op kennis gebied, zoals ontwikkeling van richtlijnen en kwaliteitsindicatoren. De overige mutaties en interne herschikkingen leiden tot een mutatie van per saldo € 1,9 miljoen.

Bekostiging

Bijdrage Wlz

De rijksbijdrage Wlz dient er toe om te voorkomen dat er in het Fonds langdurige zorg een tekort ontstaat. Op basis van actuele ramingen van het Centraal Planbureau wordt verwacht dat een hogere rijksbijdrage Wlz nodig is om een fondstekort te vermijden. Daarom wordt dit budget in 2024 met € 1,1 miljard opgehoogd.

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg

Het CIZ verzorgt ten behoeve van de SVB de indicatiestelling Dubbele AKW voor kinderen die intensieve zorg van ouders nodig hebben. De uitvoeringskosten van het CIZ komen € 1,6 miljoen hoger uit dan geraamd. Daarnaast is de loonbijstelling van circa € 5,6 miljoen toegevoegd en heeft een technische correctie van € 3,0 miljoen plaatsgevonden.

Bijdrage aan medeoverheden

Een deel van de voorgenomen bestedingen voor domein overstijgende samenwerking (DOS) komt niet tot besteding in 2024 (€ 10,3 miljoen). Tevens is in verband met een andere instrument keuze een technische correctie van € 2,6 miljoen verwerkt.

Ontvangsten

Er is een terugontvangst van € 5,3 miljoen door lagere luitgaven aan het programma Werk aan Uitvoering (WaU). De activiteiten uit het bestedingsplan WaU zijn gedeeltelijk uitgevoerd vanwege beperkte capaciteit aan personeel en de nadruk die is gelegd op de reguliere werkzaamheden van het CIZ en de uitvoering van de wettelijke taak. Het CIZ heeft gemerkt dat het lastig is om de juiste nieuwe medewerkers aan te trekken vanuit de krappe arbeidsmarkt. De organisatie rondom de activiteiten van de WaU zijn inmiddels door het CIZ beter ingericht en bemenst. Ook waren er lagere automatiseringskosten vanwege het programma Vernieuwing IT waarbij de aanbesteding van de nieuwe contracten lager uitviel dan initieel begroot. Dit leidt voor VWS tot een terugontvangst van het CIZ van € 5,3 miljoen.

De VIPP Regeling Inzicht was een subsidieregeling (2019–2023) en had als doel om veilige en eenduidige elektronische gegevensuitwisseling te versnellen, zodat verpleegkundigen de verpleegkundige overdracht (tussen cure-care en care-cure en tussen care-care) gestandaardiseerd en elektronisch plaats kunnen te laten vinden. Dit leidt tot een kleiner risico op fouten in de overdracht, minder administratieve lasten voor zorgmedewerkers en een betere continuïteit en kwaliteit van zorg. De vaststellingen van de individuele subsidies leiden tot een incidentele hoger ontvangsten van € 9,3 miljoen.

2.4 Artikel 4 Zorgbreed beleid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Zorgbreed beleid (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

1.176.083

140.588

1.316.671

         
 

Uitgaven

1.505.497

– 33.694

1.471.803

         

4.10

Positie cliënt en transparantie van zorg

90.450

– 11.150

79.300

 

Subsidies (regelingen)

76.017

– 10.666

65.351

 

Patiënten- en gehandicaptenorganisaties

49.936

– 3.178

46.758

 

Transparantie van zorg

26.081

– 7.488

18.593

 

Opdrachten

4.710

– 1.108

3.602

 

Ondersteuning cliëntorganisaties

333

– 4

329

 

Transparantie van zorg

2.389

– 1.128

1.261

 

Overige

1.988

24

2.012

 

Bijdrage aan agentschappen

9.723

624

10.347

 

CIBG

9.723

624

10.347

4.20

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

731.427

– 25.532

705.895

 

Subsidies (regelingen)

699.101

– 27.320

671.781

 

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

411.004

– 43.941

367.063

 

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

276.547

18.749

295.296

 

Overige

11.550

– 2.128

9.422

 

Opdrachten

16.815

684

17.499

 

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

16.271

683

16.954

 

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

19

1

20

 

Overige

525

0

525

 

Bijdrage aan agentschappen

15.451

936

16.387

 

CIBG

15.451

936

16.387

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

60

168

228

 

OECD

60

168

228

4.30

Informatiebeleid

169.102

– 30.871

138.231

 

Subsidies (regelingen)

64.235

3.723

67.958

 

Informatiebeleid

57.985

3.541

61.526

 

Overige

6.250

182

6.432

 

Opdrachten

82.222

– 36.709

45.513

 

Informatiebeleid

77.394

– 34.105

43.289

 

Overige

4.828

– 2.604

2.224

 

Bijdrage aan agentschappen

22.645

1.308

23.953

 

Informatiebeleid

22.645

1.308

23.953

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

0

807

807

 

Overige

0

807

807

4.40

Inrichting zorgstelsel

300.276

30.485

330.761

 

Subsidies (regelingen)

423

15

438

 

Programma's zorgstelsel

423

15

438

 

Opdrachten

593

20

613

 

Overige

593

20

613

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

299.260

30.450

329.710

 

CAK

142.882

11.689

154.571

 

NZa

74.403

4.760

79.163

 

ZiNL

80.575

13.945

94.520

 

CSZ

1.400

34

1.434

 

Overige

0

22

22

4.50

Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland

214.242

3.374

217.616

 

Subsidies (regelingen)

4.207

198

4.405

 

Algemeen

4.207

198

4.405

 

Bekostiging

197.593

3.456

201.049

 

Zorg en welzijn

15.275

– 217

15.058

 

Zorg en welzijn

182.318

3.673

185.991

 

Opdrachten

3.780

– 790

2.990

 

Zorg

1.096

– 790

306

 

Welzijn

2.684

0

2.684

 

Bijdrage aan medeoverheden

8.662

510

9.172

 

Overige

8.662

510

9.172

         
 

Ontvangsten

32.869

0

32.869

Toelichting

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

Subsidies

Door vertraging in de uitvoering zal in 2024 niet het volledige bedrag dat gereserveerd staat voor het investeringsakkoord opleiden in de wijkverpleging (IOW) worden benut. Hierdoor valt € 37,5 miljoen vrij. Ook is er vertraging in de uitvoering van de subsidieregeling STOZ (€ 5 miljoen) en aanpak van agressie in de zorg (€ 1 miljoen). Daarnaast kost het opzetten en onderhouden van een Nationale Zorgreserve in 2024 minder dan verwacht (€ 3,7 miljoen). Tenslotte is € 0,5 miljoen minder benodigd voor de subsidie vaccinatie stageplaatsen in de zorg.

Daarnaast worden de uitgaven verhoogd met € 26,2 miljoen als gevolg van de loonbijstelling.

Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt

Informatiebeleid

Opdrachten

Informatiebeleid

Omdat de uitvoering van de standaardisatie gegevensuitwisseling niet volledig in 2024 wordt uitgevoerd, wordt € 38,9 miljoen vanuit 2024 naar latere jaren verschoven.

Inrichting zorgstelsel

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

CAK

€ 3,5 miljoen is overgeboekt naar het CAK voor de uitvoeringstoets Inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage Wmo.

Ook is voor € 6,7 miljoen aan loonbijstelling toegekend aan het CAK.

ZiNL

Voor de jaren 2024 t/m 2028 wordt € 3 miljoen overgeboekt naar het CAK voor het vervolg van programma Zorgevaluatie en Gepast Gedrag (ZEGG).

€ 2,8 miljoen is overgeboekt naar ZiNL ten behoeve van het programma KIK-V (Keteninformatie Kerngegevens Verankeren – Versnellen – Verdiepen – Verbreden).

Ook is voor € 4,9 miljoen aan loonbijstelling toegekend aan het ZiNL.

2.5 Artikel 5 Jeugd

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Jeugd (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

226.848

5.740

232.588

         
 

Uitgaven

257.231

5.740

262.971

         

5.30

Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel

257.231

5.740

262.971

 

Subsidies (regelingen)

152.351

5.706

158.057

 

Kennis en informatiebeleid

14.764

460

15.224

 

Jeugdbeleid

99.400

1.731

101.131

 

Jeugdstelsel

38.187

3.515

41.702

 

Opdrachten

11.258

– 788

10.470

 

Kennis en informatiebeleid

2.259

334

2.593

 

Jeugdbeleid

8.384

– 1.143

7.241

 

Jeugdstelsel

615

21

636

 

Bijdrage aan agentschappen

1.469

99

1.568

 

Overige

1.469

99

1.568

 

Bijdrage aan medeoverheden

92.153

716

92.869

 

Overige

92.153

716

92.869

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

0

7

7

 

Overige

0

7

7

         
 

Ontvangsten

2.400

0

2.400

Toelichting

2.6 Artikel 6 Sport en bewegen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 Sport en bewegen (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

358.582

29.117

387.699

         
 

Uitgaven

454.542

25.117

479.659

         

6.40

Sport verenigt Nederland

454.542

25.117

479.659

 

Subsidies (regelingen)

217.381

24.884

242.265

 

Sportakkoord

107.381

6.476

113.857

 

Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties

100.004

13.674

113.678

 

Kennis en innovatie

9.996

4.734

14.730

 

Inkomensoverdrachten

19.604

836

20.440

 

Financiële voorziening topsporters

19.604

836

20.440

 

Opdrachten

6.283

380

6.663

 

Sportakkoord

5.944

372

6.316

 

Kennis en innovatie

239

8

247

 

Overige

100

0

100

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

4.588

202

4.790

 

Dopingautoriteit

4.588

202

4.790

 

Bijdrage aan medeoverheden

206.116

– 1.187

204.929

 

Duurzame en toegankelijke sportaccommodaties

206.116

– 1.187

204.929

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

500

0

500

 

Dopingbestrijding

500

0

500

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

70

2

72

 

Sportakkoord

70

2

72

         
 

Ontvangsten

55.945

0

55.945

Toelichting

Sport verenigt Nederland

Subsidies

Sportakkoord

In totaal wordt dit budget met € 6,5 miljoen verhoogd. Dit is het gevolg van een combinatie van toekenning van loonbijstelling enerzijds, en een herschikking van de taakstelling uit de eerste suppletoire begroting anderzijds.

Duurzame en toegankelijke sportaccomodaties

Er wordt € 10 miljoen van het budget voor de DUMAVA overgeboekt naar het budget voor de Stimuleringsregeling voor bouw en onderhoud van sportaccommodaties (BOSA). Deze € 10 miljoen is bedoeld als bijdrage aan de verduurzaming van amateursportorganisaties via BOSA in 2024.

Verder wordt dit budget met € 3,7 miljoen verhoogd. Dit is het gevolg van een combinatie van toekenning van loonbijstelling enerzijds, en een herschikking van de taakstelling uit de eerste suppletoire begroting anderzijds.

2.7 Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering Wereldoorlog II (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

206.641

8.306

214.947

         
 

Uitgaven

209.215

8.306

217.521

         

7.10

De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII

27.571

1.118

28.689

 

Subsidies (regelingen)

26.484

1.102

27.586

 

Nationaal Comité

5.960

198

6.158

 

Nationale herinneringscentra

3.142

99

3.241

 

Herinnering Indisch Molukse Doelgroep

5.386

179

5.565

 

Zorg- en dienstverlening

6.921

230

7.151

 

Overige

5.075

396

5.471

 

Bekostiging

400

0

400

 

Overige

400

0

400

 

Opdrachten

461

16

477

 

Overige

461

16

477

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

226

0

226

 

Overige

226

0

226

7.20

Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeeln. en oorlogsgetroffenen WOII

181.644

7.188

188.832

 

Inkomensoverdrachten

171.562

6.546

178.108

 

Wetten/regelingen verzetsdeelnemers/oorlogsgetroffenen

171.562

6.546

178.108

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

10.082

642

10.724

 

Sociale Verzekeringsbank

9.432

595

10.027

 

Pensioen- en Uitkeringsraad

650

47

697

         
 

Ontvangsten

3.339

0

3.339

Toelichting

Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII

Inkomensoverdrachten

Wetten/regelingen verzetsdeelnemers/oorlogsgetroffenen

In 2024 is aan dit instrument voor € 6,5 miljoen aan loonbijstelling toegekend.

2.8 Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Tegemoetkoming specieke kosten (bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

6.688.249

– 118.100

6.570.149

         
 

Uitgaven

6.688.249

– 118.100

6.570.149

         

8.10

Tegemoetkoming specifieke kosten

6.688.249

– 118.100

6.570.149

 

Inkomensoverdrachten

6.688.249

– 118.100

6.570.149

 

Zorgtoeslag

6.600.300

– 118.100

6.482.200

 

Tegemoetkoming specifieke kosten

87.949

0

87.949

         
 

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Tegemoetkoming specifieke kosten

Inkomensoverdrachten

Zorgtoeslag

De uitgavenraming is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau verlaagd met € 118,1 miljoen.

3 Niet-beleidsartikelen

3.1 Artikel 9 Algemeen

Tabel 10 Algemeen (Bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

37.848

6.723

44.571

         
 

Uitgaven

45.296

1.923

47.219

         

9.10

Internationale samenwerking

13.945

721

14.666

 

Bijdrage aan agentschappen

0

1.200

1.200

 

Overige

0

1.200

1.200

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

13.945

– 479

13.466

 

World Health Organization en Mondiale Gezondheidsstrategie

5.848

– 1.200

4.648

 

EMA

3.780

310

4.090

 

Overige

4.317

411

4.728

9.20

Verzameluitkering

200

7

207

 

Bijdrage aan medeoverheden

200

7

207

 

Overige

200

7

207

9.30

Eigenaarsbijdrage

26.151

1.195

27.346

 

Bijdrage aan agentschappen

26.151

1.195

27.346

 

Eigenaarsbijdrage RIVM

20.884

1.195

22.079

 

Eigenaarsbijdrage CIBG

5.267

0

5.267

9.40

Begrotingsreserve achterborg WFZ-garanties

5.000

0

5.000

 

Garanties

5.000

0

5.000

 

Overige

5.000

0

5.000

         
 

Ontvangsten

8.358

0

8.358

Toelichting

Op artikel 9 wordt voor in totaal € 1,3 miljoen aan loon-en prijsbijstelling aan de relevante budgetten toegevoegd, dit leidt tot een navenante ophoging van de Eigenaarsbijdrage RIVM.

Internationale samenwerking

Bijdragen aan agentschappen

Vanuit de Bijdrage aan internationale organisaties vindt een technische overboeking van € 1,2 miljoen plaats in verband met de bijdrage van het RIVM aan het partnerschapsprogramma van de WHO.

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

World Health Organization en Mondiale Gezondheidsstrategie

Vanuit de Bijdrage aan internationale organisaties vindt een overheveling van € 1,2 miljoen naar Bijdrage aan Agentschappen plaats in verband met de bijdrage van het RIVM aan het partnerschapsprogramma van de WHO.

3.2 Artikel 10 Apparaat Kerndepartement

Tabel 11 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

608.269

36.623

644.892

         
 

Uitgaven

628.304

31.304

659.608

         

10.30

Kerndepartement

470.929

17.019

487.948

 

Personele uitgaven

379.831

18.620

398.451

 

Eigen personeel

280.190

14.509

294.699

 

Eigen personeel

2.462

0

2.462

 

Externe inhuur

90.851

6.557

97.408

 

Overige

6.328

– 2.446

3.882

 

Materiële uitgaven

91.098

– 1.601

89.497

 

ICT

9.869

539

10.408

 

Bijdrage SSO's

64.500

218

64.718

 

Overige

16.729

– 2.358

14.371

10.40

Inspecties

120.319

7.591

127.910

 

Personele uitgaven

95.465

7.591

103.056

 

Eigen personeel

94.024

7.242

101.266

 

Externe inhuur

1.168

282

1.450

 

Overige

273

67

340

 

Materiële uitgaven

24.854

0

24.854

 

ICT

10.492

0

10.492

 

Bijdrage SSO's

3.950

0

3.950

 

Overige

10.412

0

10.412

10.50

SCP en Raden

37.056

6.694

43.750

 

Personele uitgaven

28.698

6.714

35.412

 

Eigen personeel

26.413

6.437

32.850

 

Externe inhuur

2.285

277

2.562

 

Materiële uitgaven

8.358

– 20

8.338

 

ICT

3.109

0

3.109

 

Bijdrage SSO's

465

0

465

 

Overige

4.784

– 20

4.764

         
 

Ontvangsten

11.865

0

11.865

Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement

Personele uitgaven kerndepartement

De personele uitgaven voor het kerndepartement worden met deze suppletoire begroting met per saldo € 18,6 miljoen bijgesteld tot € 398,5 miljoen. Tegenover een verhoging van het budget voor eigen personeel met € 14,5 miljoen en inhuur externen met € 6,6 miljoen staat een verlaging van het budget voor overige personele uitgaven met € 2,4 miljoen.

De mutatie op de personele uitgaven betreft voor een groot deel de toedeling van de loonbijstelling van € 27,2 miljoen. Hiervan heeft € 18,3 miljoen betrekking op het budget voor eigen personeel, € 8,2 miljoen op het budget voor inhuur externen en € 0,7 miljoen op de overige personele uitgaven.

Eigen personeel

Ter dekking van de uitgaven voor eigen personeel van DUS-I wordt vanuit opdrachtgevers een budgetoverheveling van € 4,7 miljoen gedaan, waarvan € 4,4 miljoen vanuit andere departementen wordt ontvangen. Voor bijdragen aan werkzaamheden van overige departementen wordt door VWS € 0,8 miljoen overgeheveld. De structurele overheveling van middelen voor de Faciliteitenregeling Medezeggenschap naar diverse concernonderdelen leidt tot een budgetafname van € 2,0 miljoen. De overheveling naar het budget voor inhuur externen ten behoeve van het beheer van de WOO portal en het Zaakvolgsysteem WOO leidt tot een afname van het budget van € 1,6 miljoen. Vanwege een kasschuif van € 0,6 miljoen voor de Standaardisatie Gegevensuitwisseling vindt een verschuiving in het budget plaats van 2024 naar 2027. Diverse kleinere overhevelingen, herschikkingen en technische mutaties veelal binnen het apparaatsartikel leiden tot een afname van het budget voor eigen personeel met per saldo € 3,4 miljoen.

Inhuur externen

Vanwege een kasschuif van € 5,5 miljoen voor de Standaardisatie Gegevensuitwisseling vindt een verschuiving in de budgetten plaats van 2024 naar latere jaren. Er vindt een technische correctie plaats van boekingen binnen het apparaatsartikel. Dit leidt tot een toename van het budget voor inhuur externen met € 2,7 miljoen (en een daarmee samenhangende afname van het budget voor overige personele uitgaven met € 3,1 miljoen). Ten behoeve van het beheer van de WOO portal en het Zaakvolgsysteem WOO wordt € 1,7 miljoen aan het budget toegevoegd. Er is sprake van een meevaller ten behoeve van de Gegevensuitwisseling Medicatie-overdracht op de BES-eilanden. Dit leidt tot een budgetbijstelling van € 1,3 miljoen. Door het innovatieve karakter van een nieuw DMS-systeem is een extra marktconsultatie noodzakelijk. Dit leidt tot een kasschuif van € 0,7 miljoen van 2024 naar latere jaren. Ten behoeve van organisatie-ontwikkeling en vertraging in de transitie van het Subsidieplatform wordt het budget voor externe inhuur van DUS-I met € 1,3 miljoen verhoogd. Het restant van de mutatie (€ 0,2 miljoen) betreft kleinere overhevelingen, herschikkingen en technische mutaties, veelal binnen het apparaatsartikel.

Toelichting apparaatsuitgaven Inspecties

Personele uitgaven Inspecties

De personele uitgaven voor Inspecties worden met deze suppletoire begroting met per saldo € 7,6 miljoen bijgesteld tot € 103,1 miljoen.

Deze mutatie op de personele uitgaven betreft voor een groot deel de toedeling van de loonbijstelling van € 7,3 miljoen. Hiervan heeft € 6,9 miljoen betrekking op het budget voor eigen personeel, € 0,3 miljoen op het budget voor inhuur externen en € 0,1 miljoen op de overige personele uitgaven.

Eigen personeel

Overige mutaties, waaronder het krijgen van een structurele bijdrage voor de Faciliteitenregeling Medezeggenschap (€ 0,8 miljoen), leiden tot een budgettoename van € 0,3 miljoen.

Toelichting apparaatsuitgaven SCP en Raden

Personele uitgaven SCP en Raden

De personele uitgaven voor SCP en Raden worden met deze suppletoire begroting met per saldo € 6,7 miljoen bijgesteld tot € 35,4 miljoen.

Deze mutatie op de personele uitgaven betreft onder meer de toedeling van de loonbijstelling van € 2,3 miljoen. Hiervan heeft € 2 miljoen betrekking op het budget voor eigen personeel en € 0,3 miljoen op het budget voor inhuur externen.

Eigen personeel

Er vindt een correctie plaats op eigen personeel. De uitgaven worden opgehoogd met € 3,2 miljoen. Dit bedrag is overgeheveld van artikel 2, waardoor het totale begrote uitgaven op de VWS begroting onveranderd blijft. De overige mutaties betreffen onder meer het krijgen van een structurele bijdrage voor de Faciliteitenregeling Medezeggenschap (€ 1,2 miljoen).

3.3 Artikel 11 Nog onverdeeld

Tabel 12 Nog onderdeeld (Bedragen x € 1.000)
   

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

275.631

– 275.631

0

         
 

Uitgaven

292.203

– 292.203

0

         

11.4

Nog onverdeeld

292.203

– 292.203

0

 

Nog te verdelen

292.203

– 292.203

0

 

Loonbijstelling

280.201

– 280.201

0

 

Prijsbijstelling

11.999

– 11.999

0

 

Overige

3

– 3

0

         
 

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Loonbijstelling

Deze mutatie betreft de doorverdeling van de loonbijstelling tranche 2024 naar de desbetreffende beleidsartikelen.

Prijsbijstelling

Deze mutatie betreft de doorverdeling van de prijsbijstelling tranche 2024 naar de desbetreffende beleidsartikelen.

Naar boven