36 613 XIII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Economische Zaken, mede namens de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, D.S. Beljaarts

De Minister van Klimaat en Groene Groei, S.T.M. Hermans

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

Ondergrenzen toelichtingen

Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 en < 1.000

5

10

=> 1.000

10

20

In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.

2 Beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024 (Suppletoire begroting september) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Uitgaven 2024

Vastgestelde begroting 2024 (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

 

14.250.066

Belangrijkste suppletoire mutaties

   

Deep Tech Fund

3

20.000

Ramingsbijstelling Tegemoetkoming blokaansluitingen

2

– 18.675

Kapitaal verstrekking ROM's

3

– 10.000

Onttrekking reserve Duurzame Energie

4

113.021

Afboeken voedingsartikel

6

– 208.855

     

Kasschuiven Regulier

 

– 707.921

Kasschuiven Klimaatfonds

 

– 1.309.195

Kasschuiven Nationaal Groeifonds

 

– 802.664

     

Overige mutaties

 

44.109

Stand suppletoire begroting september 2024

 

11.369.886

Toelichting

Deep Tech Fund

Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is de raming voor de uitfinanciering van het Deep Tech Fund aangepast op basis van de verwachtte capital calls van Invest-NL. Dit doordat follow-on investeringen sneller volgen dan initieel geraamd doordat bedrijven en fondsen waar sinds 2022 in is geïnvesteerd sneller groeien dan verwacht.

Ramingsbijstelling Tegemoetkoming blokaansluitingen

Het budget is naar aanleiding van een raming van de Belastingdienst met € 18,7 mln naar beneden bijgesteld.

Kapitaal verstrekking ROM's

Voor de kapitaalverstrekking aan de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen zullen in 2026 nog enkele kapitaalstortingen plaatsvinden. De gereserveerde middelen hiervoor (€ 10 mln) worden daarom naar 2026 geschoven. Hiernaast zijn er middelen beschikbaar gesteld voor de beheersvergoeding voor de ROM's omtrent de Corona Overbruggingsleningen (COLs) voor de jaren 2024–2027.

Onttrekking reserve Duurzame Energie

In 2024 is sprake van een totaal tekort van € 113,1 mln op de SDE- budgetten daarom wordt via een onttrekking aan de reserve duurzame energie budget toegevoegd aan het SDE+-budget waar de grootste tegenvaller in de uitgaven zichtbaar is.

Afboeken voedingsartikel

Het voedingsartikel voor fondsbegrotingen wordt per direct afgeschaft, omdat de systematiek van een fondsbegroting gelijk wordt gesteld aan die van een departementale begroting. Dit heeft ertoe geleid dat artikel 6 Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds van de EZ-begroting (hoofdstuk XIII) leeg is geboekt.

Kasschuiven Regulier

Deze reeks bestaat uit de reguliere kasschuiven op de EZ begroting. De grootste zijn KVK (€ 35 mln), Prijsplafond energie kleinverbruikers (€ 75 mln) en het herijken van het Toekomstfonds (€ 373 mln). Bij het Toekomstfonds is, voor het gehele artikel, gekeken hoe het kasbudget in een beter ritme kan worden gezet. Dat heeft geleid tot verschillende kasschuiven op Fund To Fund (€ 73 mln), SEED (€ 63 mln), ETCI (€ 68 mln) en Innovatiekrediet (€ 54 mln).

Kasschuiven Klimaatfonds

In deze reeks zitten de kasschuiven voor het Klimaatfonds, er is o.a. voor de ISDE-regeling (€ 190 mln), opschalingsinstrument waterstof (€ 369 mln) en IPCEI waterstof (€ 442 mln) geschoven. Op het opschalingsinstrument waterstof wordt € 369 mln middels kasschuiven naar achter geschoven. Vanwege vertraging in de realisatie van de tenders voor de import en productie van waterstof worden betalingen in latere jaren verwacht. Ook worden de overgehevelde middelen voor Hystock (waterstofopslag) in het juiste ritme geplaatst.

Kasschuiven Nationaal Groeifonds

In deze reeks zitten de kasschuiven voor het Nationaal Groeifonds, er is geschoven op het voedingsartikel (€ 287 mln), Quantumdelta (€ 38 mln) en kleinere kasschuiven. De grootste kasschuif is voor het fonds zelf, hier wordt het kasbudget voor de voorwaardelijke projecten en reserveringen in een beter ritme gezet.

Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024 (Suppletoire begroting september) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Ontvangsten 2024

Vastgestelde begroting 2024 (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

 

5.868.597

Belangrijkste suppletoire mutaties

   

Bijstelling ETS- ontvangsten

4

50.000

Ontvangsten Mijnbouwwet

5

80.000

Dividenduitkering EBN

5

400.000

Frequentieveilingopbrengsten

1

147.427

Onttrekking reserve Duurzame Energie

4

113.021

     

Kasschuiven Regulier

 

– 24.600

     

Overige mutaties

 

85.291

Stand suppletoire begroting september 2024

 

6.719.736

Toelichting

Bijstelling ETS- ontvangsten

De raming is bijgesteld op basis van de jaarlijkse actualisatie van de ETS-prijzen. De raming van de ETS-ontvangsten is met € 50 mln naar boven bijgesteld.

Ontvangsten Mijnbouwwet

De ontvangsten Mijnbouwwet zijn met € 80 mln naar boven bijgesteld op basis van hogere verwachtte winstaandeel over 2024.

Dividenduitkering EBN

Er heeft een bijstelling van € 400 mln plaatsgevonden, dit is het effect van de verwachte winst van GasTerra die voor 40% bij EBN landt.

Frequentieveilingopbrengsten

Dit betreft de ontvangsten van de veiling van de frequenties voor de landelijke 5G-netwerken die in de zomer van 2024 heeft plaatsgevonden.

Onttrekking reserve Duurzame Energie

In 2024 is sprake van een totaal tekort van € 113,1 mln op de SDE- budgetten daarom wordt via een onttrekking aan de reserve duurzame energie toegevoegd aan het SDE+-budget waar de grootste tegenvaller in de uitgaven zichtbaar is.

Kasschuiven Regulier

Deze reeks bestaat uit de reguliere kasschuiven op de EZ begroting. Dit zijn twee kasschuiven op het Toekomstfonds, Fund to Fund (€ 119 mln) en DVI II (€ 68 mln) en een lening van InvestNL (€ 65 mln). Bij het Toekomstfonds is, voor het gehele artikel, gekeken hoe het kasbudget in een beter ritme kan worden gezet.

3 Beleidsartikelen

3.1 Beleidsartikel 1 Goed functionerende economie en markten

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting september(2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

483.552

– 6.361

477.191

       

Uitgaven

415.516

– 15.433

400.083

       

Subsidies (regelingen)

97.349

– 19.005

78.344

Cyber security

1.211

943

2.154

Subsidiemaatregel telecom Caribisch Nederland

7.800

 

7.800

EU-cofinanciering Digital Europe

8.010

– 3.464

4.546

Beter aanbesteden

295

 

295

NGF – project AiNed

33.049

– 211

32.838

NGF – project Nationaal Onderwijslab

5.984

– 60

5.924

NGF – project 6G Future Network Services

41.000

– 16.213

24.787

       

Opdrachten

38.973

– 11.162

27.811

Onderzoek&opdrachten

7.901

– 3.414

4.487

Beleidsvoorbereiding en evaluaties Veiligheid en Frequenties

3.868

– 393

3.475

Digital trust centre

5.757

– 1.994

3.763

Cyber security

8.745

– 1.004

7.741

ICT beleid

4.644

358

5.002

CSIRT – DSP

5.947

– 4.907

1.040

Nationaal Groeifonds

2.111

120

2.231

Vervolgprogramma beter aanbesteden

0

72

72

       

Bijdrage aan agentschappen

72.367

4.791

77.158

Bijdrage RVO.nl

25.816

1.296

27.112

Bijdrage RDI

46.551

3.495

50.046

       

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

201.548

9.675

211.223

Bijdrage Metrologie

12.330

– 92

12.238

Raad voor de Accreditatie

1.586

59

1.645

Bijdrage ACM

848

51

899

Bijdrage aan het CBS

186.784

9.657

196.441

       

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

5.279

268

5.547

Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut

1.405

63

1.468

Bijdrage aan internationale organisaties

3.874

205

4.079

       

Ontvangsten

74.653

147.427

222.080

Ontvangsten ACM

162

 

162

Ontvangsten High Trust

40.200

 

40.200

Diverse ontvangsten

34.291

147.427

181.718

Tabel 5 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting september(2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

483.552

– 6.361

477.191

waarvan garantieverplichtingen

     

waarvan overige verplichtingen

483.552

– 6.361

477.191

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbedrag in 2024 is verlaagd met € 6,4 mln. Dit heeft te maken met enkele bijstellingen, zowel naar boven als naar beneden. Zo wordt er € 15,1 mln toegevoegd in het kader van loon- en prijsbijstelling. Er wordt voor Digital Europe € 9,2 mln vanuit 2024 geschoven naar latere jaren vanwege een aanpassing in de tijdslijnen van de werkprogramma’s. Verder wordt € 4,8 mln overgeheveld naar J&V voor CSIRT taken die bij dat departement worden belegd. Daarnaast is er een schuif van € 1,7 mln naar 2026 ten behoeve van het toezicht op de AI Act en Data Act vanwege vertraging op Europees niveau. Hiernaast vinden er cumulatief een aantal kleinere verplichtingenmutaties plaats die samen optellen tot € 5,8 mln.

Uitgaven

Subsidies

NGF-project 6G Future Network Services

Dit betreft een kasschuif voor het NGF project FNS, waarbij de middelen op basis van een geactualiseerde raming in het juiste kasritme geplaatst zijn.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Bijdrage aan het CBS

Dit betreft onder andere de uitkering van de loon- en prijsbijstelling voor het CBS.

Ontvangsten

Diverse ontvangsten

Dit betreft de ontvangsten van de veiling van de frequenties voor de landelijke 5G-netwerken die in de zomer van 2024 heeft plaatsgevonden.

3.2 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting september(2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

4.690.364

– 401.812

4.288.552

       

Uitgaven

3.153.211

– 413.290

2.739.921

       

Subsidies (regelingen)

1.852.486

– 489.606

1.362.880

MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)

8.501

386

8.887

Eurostars

22.269

406

22.675

Bevorderen ondernemerschap

16.011

3.057

19.068

Cofinanciering EFRO

31.977

 

31.977

Bijdrage aan ROM's

15.049

2.333

17.382

Verduurzaming industrie

88.694

– 6.356

82.338

Startup beleid

7.454

– 416

7.038

Urgendamaatregelen Industrie

11.940

 

11.940

Invest-Nl

11.775

713

12.488

Tegemoetkoming vaste lasten

52.000

 

52.000

Europees Defensie Fonds cofinanciering

5.000

– 3.600

1.400

Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling

1.003

 

1.003

Infrastructuur duurzame industrie (PIDI)

1.150

– 1.050

100

Herstructurering winkelgebieden

15.399

– 641

14.758

R&D mobiliteitssectoren

33.100

 

33.100

SEG

6.900

 

6.900

NGF – project Groenvermogen van de Nederlandse economie

467.937

– 325.000

142.937

NGF – project Health-RI

12.000

 

12.000

NGF – project RegMed XB

5.699

2.692

8.391

NGF – project QuantumDeltaNL

127.817

– 37.817

90.000

NGF – project Oncode-PACT

70.921

 

70.921

NGF – project Circulaire Plastics

92.207

 

92.207

NGF – project NXTGEN HIGH TECH

93.045

– 6

93.039

NGF – project PhotonDelta

97.883

– 24.622

73.261

NGF – project Opschaling PPS beroepsonderwijs

42.183

 

42.183

NGF – project Biobased Circular

21.700

– 208

21.492

NGF – project Material Independence & Circular Batteries

58.359

– 40

58.319

Indirecte kostencompensatie ETS

186.000

 

186.000

IPCEI Cloudinfrastructuur en services

11.385

627

12.012

IPCEI Micro elektronica

38.016

599

38.615

Aanvullende tegemoetkoming evenementen

1.900

 

1.900

Investeringen Verduurzaming Industrie – Klimaatfonds

130.010

– 79.000

51.010

EuroHPC

10.193

– 9.535

658

EuroQCI

5.606

– 5.606

0

Tegemoetkoming Energiekosten

23.190

 

23.190

Qredits duurzaamheid

10.000

– 7.000

3.000

Stikstofaanpak piekbelasters industrie

4.600

 

4.600

Brexit Adjustment Reserve

425

– 65

360

Ruimte voor economie / bedrijventerreinen

2.789

 

2.789

Overig

10.399

543

10.942

       

Leningen

30.000

0

30.000

Qredits

30.000

 

30.000

NGF project PhotonDelta leningen

   

0

       

Garanties

87.945

– 10.000

77.945

BMKB

42.228

 

42.228

Groeifaciliteit

8.972

 

8.972

Garantie Ondernemersfinanciering

11.745

 

11.745

Garantie Ondernemersfinanciering Corona

15.000

 

15.000

MKB financiering

10.000

– 10.000

0

       

Opdrachten

19.781

2.075

21.856

Onderzoek en opdrachten

5.845

3.232

9.077

Caribisch Nederland

790

26

816

Regeldruk

2.336

– 1.173

1.163

Budget Samenwerking regio

1.215

– 10

1.205

Small Business Innovation Research

150

 

150

Stikstofaanpask piekbelasters industrie

8.625

 

8.625

Verduurzaming industrie

820

 

820

     

0

Bijdrage aan agentschappen

173.854

11.985

185.839

Bijdrage RVO.nl

173.109

11.947

185.056

Bijdrage RDI

745

38

783

       

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

411.143

99.308

510.451

Bijdrage aan TNO

224.824

60.872

285.696

Kamer van Koophandel

158.173

41.948

200.121

Bijdrage aan NWO-TTW

28.146

– 3.512

24.634

       

Bijdrage aan medeoverheden

32.335

372

32.707

MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)

32.335

372

32.707

       

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

545.667

– 27.424

518.243

Internationaal Innoveren

55.539

– 2.712

52.827

PPS toeslag

195.911

1.115

197.026

TO2 (excl. TNO)

61.764

17.193

78.957

Topsectoren overig

12.294

17.624

29.918

Ruimtevaart (ESA)

83.374

1.527

84.901

Bijdrage NBTC

10.204

622

10.826

Overige bijdragen aan organisaties

6.432

– 960

5.472

Economische ontwikkeling en technologie

5.514

– 1.499

4.015

EU-cofinanciering JTF

17.730

 

17.730

Faciliteiten toegepast onderziek TO2 en RKI

87.175

– 60.334

26.841

NGF – project NXTGEN Ruimtevaart

9.730

 

9.730

       

Ontvangsten

305.535

4.259

309.794

Luchtvaartkredietfaciliteit

863

 

863

Rijksoctrooiwet

45.966

 

45.966

Eurostars

4.250

 

4.250

F-35

10.576

 

10.576

Diverse ontvangsten

1.242

4.259

5.501

Bedrijfssteun

41.700

 

41.700

Tegemoetkoming vaste lasten

100.000

 

100.000

Ontvangsten verduurzaming industrie

   

0

BMKB

33.000

 

33.000

BMKB groen

   

0

Groeifaciliteit

8.000

 

8.000

Garantie Ondernemingsfinanciering

13.000

 

13.000

Onttrekking reserve GO

20.750

 

20.750

Tegemoetkoming Energiekosten

26.188

 

26.188

Brexit Adjustment Reserve

   

0

Tabel 7 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)

Verplichtingen

4.690.364

– 401.812

4.288.552

waarvan garantieverplichtingen

1.285.000

– 10.000

1.275.000

waarvan overige verplichtingen

3.405.364

– 391.812

3.013.552

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbedrag in 2024 is verlaagd met € 401,8 mln. Dit is het saldo van met name de volgende mutaties:

  • Onder de categorie Investeringen Verduurzaming Industrie is er voor de NIKI € 211,8 mln van het verplichtingenbudget in 2024 verschoven naar latere jaren in verband met de mogelijke openstelling van de regeling eind 2024 en het daardoor aangaan van verplichtingen over de jaargrens heen. Hiernaast is er voor de VEKI € 116,2 mln van het verplichtingenbudget in 2024 verschoven naar latere jaren op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van RVO. Dit resulteert in een cumulatieve bijstelling van in totaal – € 328 mln aan verplichtingenbudget in 2024 voor dit instrument.

  • Voor de Faciliteiten Toegepast Onderzoek is het verplichtingenbudget met € 114 mln naar beneden bijgesteld als gevolg van het overboeken van middelen van de eerste ronde naar de instrumenten en departementen voor de TO2s en TKIs die middelen toegekend hebben gekregen.

  • Voor het NGF-project Groenvermogen van de Nederlandse economie wordt het verplichtingenbudget met € 83,7 mln verlaagd en naar latere jaren geschoven om dit in lijn te brengen met het verwachte ritme van verplichtingen de komende jaren.

  • Voor de Stikstofaanpak Piekbelasters Industrie wordt € 53 mln van het verplichtingenbudget uit 2024 doorgeschoven naar 2025. De regeling wordt in 2024 opengesteld maar leidt pas begin 2025 tot daadwerkelijke verplichtingen.

  • Het verplichtingenbudget voor TNO is opgehoogd met € 90,2 mln als gevolg van het toekennen van de middelen voor de eerste ronde van de Faciliteiten Toegepast Onderzoek en aanvullende opdrachten vanuit andere departementen.

  • Voor de KVK is het verplichtingenbudget opgehoogd met € 41,9 mln in 2024 met name als gevolg van een kas- en verplichtingenschuif om wijzigingen in de financieringssystematiek van het Handelsregister op te vangen. Deze middelen zijn naar voren geschoven uit de jaren 2028 en 2029.

  • Als gevolg van de overhevelingen rondom de Faciliteiten Toegepast Onderzoek naar de instrumenten voor de Toegepaste Onderzoeksinstellingen (TO2) is het verplichtingenbudget voor deze instellingen met € 28,2 mln opgehoogd.

  • Als gevolg van het uitkeren van de loon- en prijsbijstelling en aanvullende opdrachten is het verplichtingenbudget voor de bijdrage aan RVO met € 11,9 mln opgehoogd voor 2024.

Uitgaven

Subsidies

NGF-project Groenvermogen van de Nederlandse economie

Het betreft een kas- en verplichtingenschuif voor NGF-project Groenvermogen van de Nederlandse economie om het beschikbare budget in lijn te brengen met het verwacht ritme van verplichtingen en uitgaven.

NGF-project QuantumDeltaNL

Op basis van de prognoses van RVO en de uitbetalingsbehoefte van Stichting QuantumDelta worden de kasmidelen van het NGF-project Quantum-DeltaNL naar latere jaren geschoven. Dit betreft onder andere de uitfinanciering van de subsidiebeschikking aan de Stichting QuantumDelta en een verwachte uitfinanciering van een nog te beschikken subsidie rondom internationale samenwerking.

Investeringen Verduurzaming Industrie Klimaatfonds

Dit betreft kas- en verplichtingenschuif voor de VEKI-regeling op basis van een geactualiseerde realistische raming door RVO van verplichtingen en (kas)uitgaven in 2024 en doorwerking naar latere jaren. Mede met het oog op openstellingsperiode van de VEKI over de jaargrens, tot in januari 2025.

NGF-project PhotonDelta

Op basis van de prognoses van RVO en de uitbetalingsbehoefte van de Stichting PhotonDelta worden de kasmiddelen van het NGF-project PhotonDelta naar achteren geschoven. Dit betreft onder andere de uitfinanciering van de subsidiebeschikking aan Stichting PhotonDelta en een nieuwe beschikking rondom het Startup fonds binnen het NGF-project, welke dit jaar van start gaat.

Garanties

MKB Financiering

Het amendement Romke/De Jong/Aarsten over het ondersteunen van het mkb duurzaamheidsleningen regelde € 10 mln als voorschot vanuit Porthos als voorloper op beschikbare middelen uit het klimaatfonds. Vanuit het klimaatfonds is € 10 mln beschikbaar gesteld waardoor het voorgeschoten bedrag weer terug kan naar Porthos. De € 10 mln aan klimaatfonds middelen zijn apart zichtbaar op de begroting onder Qredits duurzaamheid.

Bijdragen aan Baten-Lastendiensten

Bijdrage RVO.nl

Het budget voor de uitvoeringskosten van RVO is met € 11,9 mln opgehoogd voor 2024, dit onder andere als gevolg van aanvullende opdrachten die zijn toegevoegd (o.a. uitvoering Brexit Adjustment Reserve (BAR), en grondstoffen en circulair), het aanvullen van het beschikbare budget als gevolg van de gestegen tarieven, en de uitkering van de loon- en prijsbijstellling.

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Bijdrage aan TNO

Voor de Faciliteiten Toegepast Onderzoek is in het najaar van 2023 een besluit genomen over de toekenning van de middelen van de eerste ronde. De middelen voor de toegekende projecten zijn overgeheveld naar de instrumenten en beleidsverantwoordelijke departementen vanaf waar de middelen worden beschikt aan de betreffende instellingen (o.a. TNO, Deltares, MARIN, NLR, KNMI, Naturalis, WR, NFI).

Kamer van Koophandel

Bij de KvK wordt een nieuwe financieringssystematiek voor het Handelsregister (HR) ingevoerd, waarbij vergoedingen voor het inzien en verstrekken van informatie uit het HR vervallen en vervangen worden door jaarbijdragen. In de aanloopfase stijgen administratieve kosten om de jaarbijdragen te verwerken en blijven de bijdragen zelf nog uit totdat deze verwerkt zijn. In latere jaren zal dit tekort snel worden ingelopen. Om de eigen vermogens- en liquiditeitspositie in de aanloopfase te versterken is een kasschuif toegepast in de rijksbijdragen aan de KvK.

Bijdragen aan (internationale) organisaties

TO2 (excl.TNO)

Voor de Toegepaste Onderzoeksinstellingen (TO2s) Deltares, MARIN, en NLR waarvoor EZ beleidsverantwoordelijk is zijn de toekenningen voor de eerste ronde van de Faciliteiten Toegepast Onderzoek toegevoegd aan het budget voor deze instellingen. Hiernaast is het budget voor deze instellingen geïndexeerd via de uitkering van de loon- en prijsbijstelling.

Topsectoren overige

Dit betreft een verzameling van mutaties op meerdere instrumenten, waaronder uitkering van de loon- en prijsbijstelling, beschikbaar stellen van budget voor het werkbudget Topsectoren, en actualisatie van de budgetten voor NWO en SBO.

Faciliteiten toegepast onderzoek TO2 en RKI

Voor de Faciliteiten Toegepast Onderzoek is er in het najaar van 2023 een besluit genomen over de toekenning van de middelen van de eerste ronde. Met deze mutatie wordt onder andere het toegekende budget voor TNO overgeheveld naar het Rijksbijdrage instrument voor TNO.

3.3 Beleidsartikel 3 Toekomstfonds

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting september(2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

487.183

– 246.933

240.250

       

Uitgaven

715.086

– 346.560

368.526

       

Subsidies (regelingen)

4.593

– 2.173

2.420

Smart Industry (subsidie)

420

 

420

Thematisch Technology Transfer

4.173

– 2.173

2.000

       

Leningen

690.262

– 333.708

356.554

Volledig revolverend

     

Fund to Fund

84.864

– 72.959

11.905

ROM's

13.849

– 10.790

3.059

Dutch Future Fund

12.584

 

12.584

Deep Tech Fund

50.000

20.000

70.000

Fonds Alternatieve Financiering

25.907

 

25.907

Economische Veiligheid Fonds

100.000

 

100.000

European Tech Champions Initiative (ETCI)

78.100

– 68.100

10.000

Deels revolverend

     

Innovatiekrediet

120.734

– 67.734

53.000

Risicokapitaal SEED

104.058

– 63.058

41.000

Vroege fase / informal investors

57.235

– 36.237

20.998

Start ups / MKB

825

– 825

0

Q4C

9.689

– 9.689

0

Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek

     

Met vermogensbehoud

     

Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek

5.893

– 5.893

0

Onco research

8.726

– 5.626

3.100

Smart Industry (leningen)

279

 

279

Thematische Technology Transfer

9.519

– 5.019

4.500

RegMed XB

8.000

– 7.778

222

       

Bijdrage aan agentschappen

20.231

– 10.679

9.552

Bijdrage RVO.nl

20.231

– 10.679

9.552

       

Ontvangsten

149.900

– 70.629

79.271

ROM's

30.000

2.412

32.412

Fund to Fund

80.550

– 80.550

0

DVI II

9.050

– 9.050

0

Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek

 

768

768

Smart industry

0

91

91

Innovatiekredieten

20.000

13.000

33.000

SEED

10.300

2.700

13.000

Tabel 9 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting september(2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

487.183

– 246.933

240.250

waarvan garantieverplichtingen

     

waarvan overige verplichtingen

487.183

– 246.933

240.250

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget in 2024 is verlaagd met € 246,9 mln. Dit is als gevolg van de herijking van alle ramingen op het Toekomstfonds. De voornaamste aanpassingen op het verplichtingenbudget in 2024 hebben plaatsgevonden op het Innovatiekrediet (€ – 133,8 mln), Vroegefasefinanciering (€ – 28,4 mln), Fund to Fund (€ – 23,0 mln), SEED (€ – 13,7 mln), en de bijdrage aan RVO (€ – 10,6 mln). Dit verplichtingenbudget is naar latere jaren in de begroting binnen het Toekomstfonds geschoven.

Uitgaven

Leningen

Fund to Fund

Doordat de ontvangsten op DVI I en DVI II worden gesaldeerd bij de uitvoerder OostNL en de investeerder EIF zijn er minder uitgaven benodigd om de volledige investering van € 130 mln in DVI I en € 100 mln in DVI II te doen. Dit omdat de ontvangsten bij EIF en OostNL direct weer worden ingezet om nieuwe uitgaven te doen in DVI I en II: de ROM saldeert de ontvangsten met de uitgaven. Hierdoor is er minder kasbudget benodigd dan initieel geraamd. Door het revolverende karakter van het Toekomstfonds en dit instrument worden de middelen naar achteren geschoven om dit aan te laten sluiten op de nieuwe ontvangstenraming.

ROM's

Voor de kapitaalverstrekking aan de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen zullen in 2026 nog enkele kapitaalstortingen plaatsvinden. De gereserveerde middelen hiervoor (€ 10 mln) worden daarom naar 2026 geschoven. Hiernaast zijn er middelen beschikbaar gesteld voor de beheersvergoeding voor de ROM's omtrent de Corona Overbruggingsleningen (COLs) voor de jaren 2024–2027.

Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek

Een deel van het budget van het originele buffer instrument van het onderzoeksdeel van het Toekomstfonds wordt ingezet voor de 3e tender van de TTT-regeling. Voor het onderzoeksdeel is geen buffer meer nodig omdat deze afloopt.

Onco research

De capital calls van Oncode hebben een ander ritme over de jaren heen dan bij aanvang is geraamd. Met deze kasschuif wordt de raming realistischer gemaakt.

Thematische Technology Transfer

Voor de 3e tender van de TTT wordt het budget in het juiste ritme gezet. In deze schuif worden er middelen van na 2029 naar voren gehaald.

RegMed XB

De subsidiemodule generatieve geneeskunde is opgesteld en wordt deze zomer opengezet. Hiermee kan er een definitieve raming worden gemaakt. Dit betreft een kasschuif waarmee de middelen in het goede ritme worden gezet aan de hand van die raming.

Deep Tech Fund

Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is de raming voor de uitfinanciering van het Deep Tech Fund aangepast op basis van de verwachtte capital calls van Invest-NL. Dit doordat follow-on investeringen sneller volgen dan initieel geraamd doordat bedrijven en fondsen waar sinds 2022 in is geïnvesteerd sneller groeien dan verwacht.

European Tech Champions Initiative (ETCI)

Om aan te sluiten op de capital calls van het Europees Investeringsfonds (EIF) worden de resterende kasmiddelen van de initiele € 100 mln verdeeld over de jaren 2024 tot en met 2027.

Innovatiekrediet

Dit betreft een kasschuif om de middelen in het juiste ritme te zetten. In deze schuif worden middelen naar jaren geboekt die na 2029 zijn. Tevens wordt het overschot op het Innovatiekrediet, ontstaan door extra ontvangsten en meevallers in de uitgaven van afgelopen jaar, ingezet voor de 3e tender van de TTT-regeling.

Risicokapitaal Seed

Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is de raming voor de SEED aangepast op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van RVO.

Vroege fase/ informal investors

Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is de raming voor de Vroegefasefinanciering (VFF) aangepast op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van RVO en NWO-TTW.

Bijdragen Baten-Lastendiensten

Bijdrage RVO.nl

Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is het budget voor de bijdrage aan RVO naar beneden bijgesteld op basis van de verwachtte kosten in de komende jaren voor de uitvoering van de regelingen op het Toekomstfonds die bij RVO zijn belegd.

Ontvangsten

Fund to Fund

De ontvangsten voor DVI I worden gesaldeerd bij de uitvoerder OostNL en de investeerder EIF. Hierdoor zijn de ontvangsten op de investeringen binnen het Dutch Venture Initiative I nog niet teruggekomen naar de EZ-begroting. De ontvangsten binnen EIF en OostNL worden opnieuw ingezet voor additionele investeringen in DVI I waardoor ook de uitgaven lager zijn. Om inzichtelijk te houden dat er nog ontvangsten terug moeten komen op DVI I, ten minste € 130 mln, worden alle ontvangsten in de huidige begroting naar 2029 geschoven.

DVI II

De ontvangsten voor DVI II worden gesaldeerd bij de uitvoerder OostNL en de investeerder EIF. Hierdoor zijn de ontvangsten op de investeringen binnen het Dutch Venture Initiative II nog niet teruggekomen naar de EZ-begroting. De ontvangsten binnen EIF en OostNL worden opnieuw ingezet voor additionele investeringen in DVI II waardoor ook de uitgaven lager zijn. Om inzichtelijk te houden dat er nog ontvangsten terug moeten komen op DVI II, ten minste € 100 mln, worden alle ontvangsten in de huidige begroting naar 2029 geschoven.

Innovatiekredieten

De ontvangstenraming voor het gedeelte Klinische projecten (KP) wordt geactualiseerd en daarmee opgehoogd. De hoger geraamde ontvangsten voor het KP gedeelte wordt deels ingezet om de naar beneden bijgestelde ontvangsten van het Technische projecten gedeelte op te vangen. Het resterende deel van de hogere ontvangsten voor het KP gedeelte wordt op startups/mkb geplaatst om beschikbaar te blijven binnen het bedrijvendeel van het toekomstfonds.

3.4 Beleidsartikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering

Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting september(2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

25.904.549

– 10.314.560

15.589.989

       

Uitgaven

5.564.451

– 1.362.445

4.202.006

       

Subsidies (regelingen)

4.425.834

– 1.332.149

3.093.685

Missiegedreven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI)

58.534

880

59.414

Hernieuwbare Energietransitie (HER+)

26.214

– 795

25.419

Energie-efficiency

1.256

– 272

984

Green Deals

43

13

56

Demonstratieregeling Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+)

91.776

– 27.290

64.486

Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS)

2.728

– 56

2.672

Projecten Klimaat en Energieakkoord

11.016

– 8.276

2.740

SDE

269.500

0

269.500

SDE+

671.476

– 4.530

666.946

SDE++

532.965

0

532.965

Aardwarmte

37.500

1.093

38.593

ISDE-regeling

703.790

– 203.433

500.357

Carbon Capture Storage (CCS)

4.450

60

4.510

Hoge Flux Reactor

5.440

170

5.610

Caribisch Nederland

19.622

– 1.829

17.793

Overige subsidies

107.489

– 74.850

32.639

Opschalingsinstrument waterstof

410.250

– 357.850

52.400

Maatregelen voor CO2-reductie

615

0

615

Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE)

500

– 198

302

IPCEI waterstof

438.608

– 438.431

177

Vulmaatregelen gasopslag

100.400

4.346

104.746

MIEK

7.408

– 2.124

5.284

Schadeafhandeling mijnbouw Limburg

3.528

0

3.528

Warmtenetten Investeringssubsidie (WIS)

17.599

– 11.499

6.100

NGF-project NieuweWarmteNu!

35.551

0

35.551

Tegemoetkoming energieprijzen 2022

1.000

0

1.000

Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023

300.000

– 75.664

224.336

Compensatie aanbestedende diensten SEFE-contracten

60.000

– 147

59.853

Tegemoetkoming blokaansluitingen

245.830

– 19.950

225.880

Investeringen waterstofbackbone

34.410

– 659

33.751

NGF – project Circulaire zonnepanelen

135.000

– 113.232

21.768

Geothermie (Klimaatfonds)

3.000

– 3.000

0

Ondersteuning energiehubs

47.636

– 47.636

0

Kwaliteitsbudget energieprojecten

14.700

0

14.700

Subsidie project Djewels

26.000

0

26.000

Correctieregeling duurzame warmte

0

31.130

31.130

Efficiëntere benutting elektriciteitsnetten

0

21.880

21.880

       

Leningen

24.000

370

24.370

Lening EBN

24.000

0

24.000

Lening InvestNL

0

370

370

       

Opdrachten

149.204

– 44.473

104.731

Onderzoek mijnbouwbodembeweging

5.441

– 1.002

4.439

SodM onderzoek

2.183

64

2.247

Uitvoeringsagenda klimaat

473

– 368

105

Klimaat mondiaal

1.280

– 394

886

Onderzoek en opdrachten

86.138

– 69.200

16.938

Programma Opwek Energie op Rijksvastgoed (OER)

26.189

– 17.293

8.896

Energiehulp Oekraïne

27.500

2.000

29.500

Projecten Kernenergie

0

41.720

41.720

       

Bijdrage aan agentschappen

146.973

29.513

176.486

Bijdrage RVO.nl

109.324

36.856

146.180

Bijdrage RDI

9.041

– 1.206

7.835

Bijdrage NEa

21.003

– 4.899

16.104

Bijdrage KNMI

2.843

– 51

2.792

Bijdrage NVWA

968

50

1.018

Bijdrage RIVM

1.008

– 921

87

Bijdrage RWS

2.786

– 316

2.470

       

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

162.247

6.930

169.177

Doorsluis COVA-heffing

111.000

0

111.000

TNO kerndepartement

49.170

6.822

55.992

TNO SodM

2.077

108

2.185

       

Bijdrage aan medeoverheden

616.002

– 19.464

596.538

Uitkoopregeling

1.055

0

1.055

Regeling toezicht energiebesparingsplicht

16.360

– 2.750

13.610

Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden

598.587

– 16.714

581.873

       

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

40.191

– 3.172

37.019

Nuclear Research Group (NRG)

20.004

195

20.199

Internationale contributies

17.756

– 1.075

16.681

PBL Rekenmeesterfunctie

2431

– 2.292

139

       

Ontvangsten

2.297.476

288.878

2.586.354

Ontvangsten COVA

111.000

0

111000

Opbrengst heffing ODE (SDE++)

5.000

0

5.000

Ontvangsten zoutwinning

2.511

0

2.511

Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie

1.105.508

113.021

1.218.529

ETS-ontvangsten

850.000

50.000

900.000

Diverse ontvangsten

223.457

65.000

288.457

Opbrengsten tenders Wind op Zee

0

60.857

60.857

Tabel 11 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting september(2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

25.904.549

– 10.314.560

15.589.989

waarvan garantieverplichtingen

0

0

0

waarvan overige verplichtingen

25.904.549

– 10.314.560

15.589.989

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget wordt per saldo met € 10,3 mld verlaagd. Dit saldo is het resultaat van verschillende verhogingen en verlagingen van verplichtingenbudgetten. Met name een verplichtingenschuif voor de SDE ++ speelt hierbij een rol (€ 8,5 mld).

Ophogingen (groter dan € 10 mln):

  • Bijdrage RVO (€ 36,9 mln): omdat er tekort is op het budget voor de uitvoeringskosten van de diverse RVO-regelingen zijn zowel het kas- als verplichtingenbudget opgehoogd door dekking uit de beleidsbudgetten waar sprake is van hogere uitvoeringskosten in 2024.

  • TNO kerndepartement (€ 15,5 mln): er zijn verschillende mutaties geweest op deze post. De grootste hiervan is een toevoeging van € 9,6 mln aan verplichtingenruimte vanuit het budget voor aardwarmte om een opdracht te kunnen verstrekken aan TNO-AGE.

  • Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden (€ 117,6 mln): er zijn meerdere mutaties geweest op dit budget. De grootste is een verplichtingenschuif voor de gebiedsinvesteringen bij aanlandingslocaties van € 160 mln van latere jaren naar 2024. Daarnaast is er een schuif geweest naar 2025 om ruimte te creëren voor een bijdrage in dat jaar aan het BTW-compensatiefonds (€ 12,3 mln). Tot slot zijn er verschillende overhevelingen gedaan naar o.a. het BTW-compensatiefonds (€ 29,1 mln), BZK (€ 10 mln) en IenW (€ 13,0 mln). Verder is er € 30,1 mln toegevoegd aan het budget voor loon- en prijsbijstelling. Overige mutaties verklaren het resterende verschil.

Verlagingen (groter dan € 10 mln):

  • SDE + (€ 89,2 mln): er zijn diverse mutaties op het SDE-domein geweest. Het gros wordt verklaard door verplichtingenschuiven op het flankerend beleid wind op zee naar latere jaren. Daarnaast heeft een groot aantal overhevelingen naar andere departementen plaatsgevonden (IenW, LNV).

  • SDE ++ (€ 8.546,7 mln): dit betreft grotendeels een verplichtingenschuif naar 2025 omdat de openstelling van 2024 naar verwachting voor een groot deel pas begin 2025 verplicht wordt.

  • ISDE-regeling (€ 203,4 mln): zie hiervoor de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties.

  • Overige subsidies (€ 33,0 mln): zie hiervoor de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties. Het verschil tussen kas- en verplichtingenmutatie wordt veroorzaakt doordat bij de overheveling van budget naar artikel 2 de verplichting volledig in 2024 staat en de kasbetalingen verspreid over drie jaar.

  • Opschalingsinstrument waterstof (€ 499 mln): dit betreft grotendeels diverse verplichtingenschuiven naar 2025 en verder omdat verplichtingen voor de regelingen die hieronder vallen voor een groot deel pas na 2024 worden aangegaan.

  • IPCEI waterstof (€ 393,9 mln): dit betreft deels een correctie op de budgetten die via de eindejaarsmarge 2023 aan de begroting waren toegevoegd (€ 221,8 mln) en deels de doorwerking van de ombuiging op middelen voor de ontwikkeling van batterijen en groene waterstof zoals in het Hoofdlijnenakkoord geschetst (€ 183,0 mln).

  • Warmtenetten investeringssubsidie (WIS) (€ 325,6 mln): dit betreft deels een correctie op eerder onjuist uitgekeerde eindejaarsmarge 2023 (€ 129,6 mln). Daarnaast is er verplichtingenbudget naar latere jaren geschoven omdat de verwachting is dat er dit jaar minder subsidies zullen worden verleend dan eerder was geprognosticeerd.

  • Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023 (€ 75,7 mln): zie de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties.

  • Tegemoetkoming blokaansluitingen (€ 20,0 mln): zie de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties.

  • NGF-project circulaire zonnepanelen (€ 44,0 mln): dit betreft het verplichtingendeel van dit NGF-projectdat doorschuift naar 2025.

  • Ondersteuning energiehubs (€ 47,6 mln): de verplichtingen hiervoor zullen pas in 2025 en 2026 worden aangegaan. Met deze mutatie worden deze middelen naar die jaren verschoven.

  • Correctieregeling duurzame warmte (€ 19,2 mln): dit betreft een technische correctie op de eindejaarsmarge 2023 van de verplichtingen budgetten die in het voorjaar zijn opgeboekt.

  • Projecten kernenergie (€ 140,6 mln): € 76,9 mln hiervan betreft een technische correctie. Het grootste deel van het restant wordt verklaard door diverse verplichtingenschuiven naar latere jaren (€ 64,3 mln).

  • Regeling toezicht energiebesparingsplicht (€ 10,9 mln): deze mutatie wordt grotendeels verklaard doordat dit verplichtingenbudget deels wordt ingezet om een tegenvaller elders te dekken (€ 8,1 mln).

Uitgaven

Subsidies

Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+)

Een deel van het kasbudget van de DEI+ wordt naar 2025 en verder verschoven vanwege het feit dat er verschillende lopende subsidieprojecten zijn vertraagd. Ook wordt er € 1,5 mln gebruikt om een tekort bij RVO te dekken.

ISDE-regeling (Investeringssubsidie Duurzame Energie en Energiebesparing)

In totaal wordt er voor € 208,8 mln aan middelen van 2024 naar latere jaren geschoven voor de ISDE. Dit wordt gedaan om een tekort in latere jaren deels op te kunnen vangen en om de budgetten beter te laten aansluiten op de verwachte uitgaven. Bovendien worden de middelen conform amendement Boswijk (Kamerstuk 36 410 XIII, nr. 18) voor het stimuleren van kleine houten windmolens voor het mkb verdeeld over de jaren t/m 2028.

Verder is er loon- en prijsbijstelling toegevoegd aan de ISDE (€ 10,7 mln). Het restant aan verschil wordt verklaard door enkele budgetmutaties om tekorten bij RVO te dekken (– € 4,5 mln) en om een stimuleringscampagne (– € 0,8 mln) op te zetten voor het in gebruik nemen van (hybride) warmtepompen.

Overige subsidies

Er wordt voor € 18,7 mln geschoven naar latere jaren om de middelen voor het flankerend beleid rondom vergassing, effciëntere benutting elektriciteitsnet en Zon op Zee in een juist kasritme te zetten.

Ook is er een overboeking geweest naar artikel 2 van € 10 mln voor «randvoorwaarden technische arbeidsmarkt», omdat het beleid vanuit dit artikel wordt gefinancierd.Tegenover deze budgetverlagingen staat een terugboeking van € 5 mln van artikel 2 naar artikel 4 die voor Qredits beschikbaar waren gesteld. Deze middelen waren met een amendement (Kamerstuk 36410 XIII, nr. 15) eerder vanuit artikel 4 naar artikel 2 overgeheveld, maar bleken daar uiteindelijk niet nodig omdat hier middelen voor beschikbaar waren gesteld vanuit het Klimaatfonds.

Daarnaast zijn er subsidies losgekoppeld van «overige subsidies», zie daarvoor «Correctieregeling duurzame warmte» (€ 31,1 mln) en «Efficiëntere benutting elektriciteitsnetten» (€ 21,9 mln). Verder is het budget voor «Zon op Zee» (€ 6,4 mln) losgekoppeld. Dit budget is ook gelijk geschoven naar 2025 en later en komt daarom niet meer terug in de budgettaire tabel van deze begroting.

Tot slot is er € 2,1 mln toegevoegd aan het budget vanuit de loon- en prijsbijstelling en het tekort voor de uitvoering bij RVO met € 0,2 mln gedekt.

Opschalingsinstrument waterstof

In totaal wordt er voor € 368,7 mln aan kasbudget geschoven naar latere jaren, zodat de budgetten in lijn worden gebracht met de verwachte uitgaven. Dit betreft uitgaven voor Hystock (grootschalige ondergrondse opslag van waterstof), uitgaven voor het waterstofnetwerk op zee, de import van groene waterstof en diverse elektrolyse-regelingen (onshore en offshore). Het restant aan mutaties betreft loon- en prijsbijstelling (€ 12,1 mln) en de dekking van tekorten op de RVO-uitvoeringskosten (€ 1,2 mln).

IPCEI waterstof

Middelen voor het Important Project of Common European Interest (IPCEI) waterstof worden naar latere jaren geschoven, dit betreft een totaal van € 441,8 mln. De reden voor de schuif is dat de uitvoering is vertraagd als gevolg van gestegen rentelasten en inflatie. Verder is er loon-prijsbijstelling toegevoegd (€ 11,5 mln) en worden er middelen gebruikt om diverse tekorten te dekken bij onder andere de RVO-uitvoeringskosten (€ 0,7 mln) en het Nationaal Programma Regionale Energiestrategie (€ 7,5 mln).

Warmtenetten Investeringssubsidie (WIS)

Een deel van het kasbudget van de WIS komt dit jaar niet tot besteding en wordt naar latere jaren geschoven in verbrand met de intrekking van een project en vertraging in andere lopende projecten. Daarnaast wordt € 2,3 mln gebruikt om een tekort op de RVO-uitvoeringskosten te dekken.

Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023

Een deel van de in 2024 beschikbare middelen voor het tijdelijk prijsplafond (€ 75 mln) wordt geschoven naar 2025 vanwege de verwachting dat eindafrekeningen met energieleveranciers pas in dat jaar zullen plaatsvinden.

Tegemoetkoming blokaansluitingen

Het budget is naar aanleiding van een raming van de Belastingdienst met € 18,7 mln naar beneden bijgesteld. Verder wordt er € 1,3 mln geschoven naar 2025 omdat de Belastingdienst verwacht werkzaamheden rondom nacontroles in dat jaar uit te moeten voeren. Deze worden dan vanuit de KGG-begroting bekostigd.

NGF-project Circulaire zonnepanelen

Dit betreft een NGF-project voor de ontwikkeling en industrialisatie van drie innovatieve zon-pv-technologieën. Het project SolarNL wordt uitgevoerd door een consortium van negen Nederlandse zon-pv-bedrijven, zes universiteiten, NWO-Instituut AMOLF, TNO en vier hogescholen. Hiervoor zullen door RVO maatwerkbeschikkingen worden afgegeven aan de individuele deelnemers van het consortium. De middelen zijn oorspronkelijk in een gelijk kas-verplichtingenritme overgeheveld vanuit het NGF. RVO heeft op basis van de subsidieverzoeken en gesprekken met het consortium een inschatting gemaakt van het benodigde verplichtingen- en kasritme voor de verschillende bedrijven uit het consortium. De totale kasschuif van 2024 naar latere jaren bedraagt € 113,2 mln.

Ondersteuning energiehubs

In totaal wordt circa € 45 mln geschoven naar latere jaren. Dit zijn middelen die oorspronkelijk zijn toegevoegd met een amendement door lid Erkens (Kamerstuk 36410-XIII, nr. 20). Met deze kasschuif blijven deze middelen in latere jaren beschikbaar. Verder is er voor circa € 2,7 mln aan budget overgeheveld naar het RVO-uitvoeringsbudget voor werkzaamheden rondom de Routekaart Netcongestie en de kennisfunctie rondom netcongestie.

Correctieregeling duurzame warmte

Er is een technische correctie geweest waardoor dit budget, dat eerder onder «overige subsidies» viel is losgetrokken om deze apart te presenteren.

Efficiëntere benutting elektriciteitsnetten

Er is een technische correctie geweest waardoor dit budget, dat eerder onder «overige subsidies» viel is losgetrokken om deze apart te presenteren.

Opdrachten

Onderzoek en opdrachten

Het budget voor «Projecten kernenergie» is losgekoppeld van dit budget, dit verklaart een totale mutatie van – € 41,7 mln. Bovendien zijn er budgetten voor kernenergie geschoven (€ 27,4 mln) naar latere jaren om de budgetten beter in lijn te brengen met de verwachte uitgaven. Er zijn verder diverse mutaties geweest waaronder een mutatie om het tekort bij RVO te dekken (– € 1,4 mln).

Programma Opwek Energie op Rijksvastgoed (OER)

Het budget voor OER wordt met € 17,3 mln verlaagd, met name door een kasschuif van 2024 naar 2025 en 2026 en een overheveling van budget naar de begroting van IenW als voorfinanciering van de kosten die Rijkswaterstaat moet maken voor de aanleg van een geleiderail bij de A37 die nodig is in verband met de aanleg van een zonnepark daar. Ook is er € 0,8 mln gebruikt om het tekort bij RVO te dekken.

Projecten kernenergie

Er is een technische correctie geweest waardoor dit budget, dat eerder onder «Onderzoek en opdrachten» viel is losgetrokken om deze apart te presenteren.

Bijdrage aan agentschappen

Bijdrage RVO

Met deze suppletoire begroting wordt € 5 mln aan loon- en prijsbijstelling toegevoegd aan dit budget. Bovendien wordt € 30,3 mln toegevoegd aan het budget vanuit beleidsbudgetten om het tekort in 2024 op de uitvoeringskosten op te vangen. Dit tekort is ontstaan doordat de afgelopen jaren veel regelingen zijn toegevoegd aan het opdrachtenpakket van RVO en het beschikbare budget daarmee geen gelijke tred heeft gehouden. Tot slot is er € 1,5 mln toegevoegd aan het budget vanuit het budget voor de ondersteuning van energy hubs voor de Routekaart Netcongestie en de Kennisfunctie rond netcongestie.

Bijdrage aan medeoverheden

Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden

Na de 1e suppletoire begroting hebben budgetmutaties plaatsgevonden waarmee onder andere overboekingen zijn gedaan naar het BTW-compensatiefonds (– € 29,6 mln), IenW (voor het stimuleren emissieloze mobiliteit (– € 13 mln) en BZK (– € 10 mln) voor personeelskosten in de RES-regio's via het Gemeentefonds.

Daarnaast is er loon- en prijsbijstelling toegevoegd (€ 31,8 mln) aan het budget en budget voor een tekort op het het Nationale Programma Energie Strategie (€ 8,6 mln) toegevoegd. Overige mutaties zorgen voor de resterende € 4,5 mln aan verschil, waaronder € 2 mln welke gebruikt is om het tekort bij RVO te dekken.

Ontvangsten

Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie

Er wordt € 113,0 mln extra onttrokken uit de SDE-reserve in 2024. De onttrekking is nodig omdat er enerzijds minder terugontvangsten voor verstrekte voorschotten worden verwacht (€ 41,6 mln) en anderzijds blijken de uitgaven binnen het SDE-domein als gevolg van de gedaalde energieprijzen hoger uit te vallen (€ 71,4 mln).

ETS-ontvangsten

Op basis van de jaarlijkse actualisatie van de ETS-prijzen wordt de raming van de ETS-ontvangsten met € 50 mln naar boven bijgesteld.

Diverse ontvangsten

Een ontvangst voor een lening verschaft door Invest-NL zou oorspronkelijk in de periode 2025–2028 terugbetaald worden. Deze is echter al in 2024 terugbetaald. Vandaar dat er een opwaartse bijstelling is gedaan in de ontvangsten voor 2024 voor € 65,0 mln. Daarnaast is er nog een kleinere opwaartse ontvangstenbijstelling vanuit de NEa gedaan van ongeveer € 0,2 mln.

Ontvangsten tenders Wind op Zee

De bedrijven die de tenders voor de windparken IJmuiden Ver Alpha en Beta hebben gewonnen dienen de kosten die door RVO gemaakt zijn voor de locatieonderzoeken en de MER-rapportages terug te betalen. Voor zowel IJmuiden Ver Alpha als voor IJmuiden Ver Beta gaat het om een eenmalige terugbetaling in 2024 van € 19,8 mln, totaal € 39,7 mln. Daarnaast leveren de windparken tenderopbrengsten op over een periode van 40 jaar, deze opbrengsten bedragen € 21 mln per jaar, deze worden in 2024 voor het eerst ontvangen.

3.5 Beleidsartikel 5 Een veilig Groningen met perspectief

Tabel 12 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting september(2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

3.576.447

435.242

4.011.689

       

Uitgaven

2.959.386

– 62.269

2.897.117

       

Subsidies (regelingen)

210.989

– 35.779

175.210

Waardevermeerderingsregeling

62.124

5.000

67.124

Geestelijke bijstand

550

 

550

Duurzaam herstel

39.431

– 25.353

14.078

Woonbedrijf

1.330

 

1.330

Diverse subsidies versterken

66.537

– 3.150

63.387

Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken

7.914

 

7.914

Huurderscompensatie

350

 

350

Nieuwbouwregeling

4.930

 

4.930

Economische bedrijvigheid

27.823

– 17.130

10.693

Uitbreiding bereik woningverbeteringssubsidie

0

4.854

4.854

       

(Schade)vergoeding

807.975

10.010

817.985

Vergoeding fysieke schade

424.479

 

424.479

Vergoeding waardedaling

64.000

 

64.000

Vergoeding immateriële schade

88.215

 

88.215

Commissie Bijzondere Situaties

3.000

231

3.231

Herbeoordeling waardedaling

0

522

522

Vastgelopen dossiers

20.949

– 1.639

19.310

Vergoeding zelf aangebrachte voorzieningen

2.334

– 2.102

232

Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen

63.755

– 305

63.450

Knelpunten (bestuurlijke afspraken)

3.234

1.850

5.084

Versterken industrie

1.359

 

1.359

Knelpunten IMG

25.000

10.453

35.453

Versterken in eigen beheer

111.650

 

111.650

Duurzaam Herstel

0

1.000

1.000

       

Opdrachten

1.217.802

1.456

1.219.258

Werkbudgetten

28.123

– 1.949

26.174

Versterkingsoperatie

637.337

500

637.837

Knelpunten (bestuurlijke afspraken)

25.492

– 1.850

23.642

Versterken industrie

241

 

241

Vergoeding Norg akkoord

494.142

– 3.245

490.897

Vastgelopen dossiers

3.500

 

3.500

Verduurzaming bij versterken

28.967

 

28.967

Duurzaam Herstel

0

8.000

8.000

       

Bijdrage aan agentschappen

256.747

18.345

275.092

Bijdrage RVO.nl

254.177

18.345

272.522

Bijdrage aan bestuur Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG)

2.570

 

2.570

       

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

9.458

0

9.458

TNO publieke SDRA

1.400

 

1.400

Raad voor de Rechtbijstand

8.058

 

8.058

       

Bijdrage aan medeoverheden

450.123

– 56.469

393.654

Mkb-programma (bestuurlijke afspraken)

7.200

64

7.264

Nationaal Programma Groningen

97.175

1.131

98.306

Compensatie gemeenten en provincie (bestuurlijke afspraken)

114.277

489

114.766

Clustering en gebiedsfonds (bestuurlijke afspraken)

167.801

– 71.161

96.640

Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten (bestuurlijke afspraken)

2.000

5.158

7.158

NCG bijdrage aan medeoverheden

6.350

350

6.700

Knelpunten gemeenten sociaal domein

14.400

 

14.400

Leefbaarheid en wijkontwikkeling

12.500

7.500

20.000

Sociale agenda

15.100

 

15.100

Erfgoedprogramma

13.320

 

13.320

       

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

6.292

168

6.460

Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG)

0

168

168

Raad voor Rechtspraak

6.292

 

6.292

       

Ontvangsten

2.900.978

480.000

3.380.978

Ontvangsten Mijnbouwwet

200.000

80.000

280.000

Dividenduitkering EBN

1.167.000

400.000

1.567.000

Dividenduitkering GasTerra

3.600

 

3.600

Ontvangsten NAM fysieke schade

450.418

 

450.418

Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade

398.998

 

398.998

Ontvangsten NAM waardedaling

60.747

 

60.747

Ontvangsten NAM immateriële schade

159.572

 

159.572

Ontvangsten NAM publieke SDRA

3.506

 

3.506

Ontvangsten NAM versterken industrie

3.073

 

3.073

Diverse ontvangsten

4.145

 

4.145

Ontvangsten NAM versterkingsoperatie

389.183

 

389.183

Nationaal Programma Groningen (bijdrage NAM)

50.000

 

50.000

Ontvangsten NAM Nieuwbouwregeling

6.665

 

6.665

Ontvangsten NAM juridische bijstand

4.071

 

4.071

Tabel 13 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting september(2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

3.576.447

435.242

4.011.689

waarvan garantieverplichtingen

     

waarvan overige verplichtingen

3.576.447

435.242

4.011.689

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget in 2024 is ten opzichte van de 1e suppletoire begroting per saldo verhoogd met € 435,2 mln. Dit is het saldo van met name de volgende mutaties:

  • Overboekingen vanaf de Aanvullende Post voor Woonbedrijf (€ 5 mln). Het Woonbedrijf ontvangt subsidie voor het beheren van aangekochte woningen in het aardbevingsgebied.

  • Om het budget Economische bedrijvigheid beter aan te laten sluiten bij het ritme van de verwachte uitgaven, wordt € 17 mln uit 2024 doorgeschoven naar 2028 en 2029. Zie post Economische bedrijvigheid onder de uitgaven.

  • Ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2024 wordt het budget voor diverse subsidies versterken in 2024 verlaagd met € 2,8 mln.

  • Door de gedaalde gasprijs zijn de verwachte uitgaven aan de vergoeding Norg akkoord naar beneden bijgesteld (– € 3,3 mln).

  • Het budget Knelpunten IMG is in 2024 met € 10 mln opgehoogd door € 5 mln uit 2026 en 2027 naar voren te halen. Zie post Knelpunten IMG onder uitgaven.

  • Op drie regelingen is het verplichtingenbudget in 2024 verhoogd door budget uit latere jaren naar 2024 te schuiven. Dit betreft het Nationaal Programma Groningen (€ 244 mln uit de jaren 2025–2028), Clustering en gebiedsfonds (€ 135,9 mln uit de jaren 2025–2028) en Compensatie gemeenten en provincie (€ 50 mln uit 2025). Deze bedragen zijn opgenomen in de meerjarige regeling Verstrekking specifieke uitkeringen aardbevingsgebied Groningen. Omdat de verwachting is dat de uitkeringen in 2024 verplicht worden, is het volledige verplichtingenbudget in 2024 geraamd.

  • Ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2024 wordt het verplichtingenbudget van Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) in 2024 verlaagd met € 3,4 mln. Zie post Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) onder uitgaven.

  • Op Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG), MKB-programma, Nationaal Programma Groningen, Werkbudgetten, Compensatie gemeenten en provincie, Clustering en gebiedsfonds, Commissie Bijzondere Situaties, Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten, Knelpunten IMG en Uitbreiding bereik woningsverbeteringssubsidie is loon- en prijsbijstelling uitgekeerd (€ 12,7 mln).

  • Overige mutaties verklaren per saldo de resterende € 4,1 mln.

Subsidies

Duurzaam herstel

Duurzaam schadeherstel maakt deel uit van de versterkings- en hersteloperatie (Kamerstuk 33 529, nr. 948). Het budget in 2024 op het financieel instrument subsidies wordt met € 25,3 mln verlaagd vanwege een overboeking naar andere financiële instrumenten op artikel 5. Een deel van deze werkzaamheden wordt uitgevoerd door de NCG, hiervoor is respectievelijk € 8 mln en € 1,5 mln overgeboekt naar de financiële instrumenten opdrachten en (schade)vergoedingen. Daarnaast maakt RVO ten behoeve van IMG uitvoeringskosten voor de werkzaamheden voor Duurzaam herstel. Deze kosten worden overgeheveld naar bijdrage aan agentschappen (€ 15,9 mln).

Economische bedrijvigheid

Om een sterk ondernemings- en vestigingsklimaat te ondersteunen heeft het kabinet in de kabinetsreactie op PEGA (Nij Begun) hiervoor € 115 mln beschikbaar gesteld. Om het budget beter aan te laten sluiten bij het ritme van de verwachte uitgaven, wordt € 17 mln uit 2024 doorgeschoven naar de jaren 2028 en 2029.

(Schade)vergoedingen

Knelpunten IMG

In de kabinetsreactie op de parlementaire enquête is aangekondigd dat het IMG de bevoegdheid krijgt om individuele knelpunten in de schadeafhandeling voortvarender op te lossen (maatregel 4 uit Nij Begun). Hiervoor is meerjarig in totaal € 70 mln gereserveerd. Omdat de uitputting van dit budget sneller gaat dan eerder verwacht, is het budget in 2024 met € 10 mln opgehoogd door € 5 mln uit 2026 en 2027 naar voren te halen. Daarnaast is er voor dit jaar bijna € 0,5 mln loon- en prijsbijstelling aan het budget voor knelpunten IMG toegevoegd.

Opdrachten

Vergoeding Norg akkoord

Door de gedaalde gasprijs zijn de verwachte uitgaven aan de vergoeding Norg akkoord naar beneden bijgesteld (– € 3,3 mln).

Duurzaam herstel

Duurzaam schadeherstel maakt deel uit van de versterkings- en hersteloperatie (Kamerstuk 33 529, nr. 948). Een deel van deze werkzaamheden wordt uitgevoerd door de NCG via het financieel instrument opdrachten. Hiervoor is in 2024 € 8 mln overgeboekt vanuit het financieel instrument subsidies.

Bijdrage aan agentschappen

Bijdrage RVO

RVO voert in opdracht van de IMG de schadeafhandeling uit. Er is voor dit jaar € 18,9 mln toegevoegd aan de bijdrage RVO voor Duurzaam herstel (€ 15,9 mln), het Interventieteam Vastgelopen Situaties (€ 1,6 mln) en de Commissie Bijzondere Situaties (€ 1,4 mln). Daarnaast maakt RVO uitvoeringskosten voor de Herbeoordeling waardedaling. Hiervoor heeft een verrekening met vorig jaar plaatsgevonden (– € 0,5 mln).

Bijdrage aan medeoverheden

Clustering en gebiedsfonds

In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 en maatregel 15 uit Nij Begun worden uitkeringen gedaan aan medeoverheden voor clustering van woningen en het gebiedsfonds (blokken B en D uit de bestuurlijke afspraken). Ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2024 is het budget in 2024 per saldo met € 69,6 mln verlaagd. Dat wordt voornamelijk veroorzaakt doordat dit bedrag naar de jaren 2026 en 2027 is doorgeschoven. Ter voorbereiding op de Meerjarige regeling verstrekking specifieke uitkeringen aardbevingsgebied Groningen 2024–2030 is met de regio het verwachte uitgavenritme herijkt. Deze verschuiving brengt het budget hiermee in lijn. Daarnaast vindt er een overheveling plaats van € 5,1 mln in 2024 voor het Programma Sociaal en Gezondheid naar het budget voor sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten. Dit is onderdeel van de bijdrage van meerjarig € 28,3 mln vanuit Blok B Clusterwoningen voor het Programma Sociaal en Gezondheid. Tot slot is er in 2024 € 3,6 mln loon- en prijsbijstelling toegevoegd aan dit budget.

Leefbaarheid en wijkontwikkeling

Voor het verbeteren van de leefbaarheid in gebieden waar veel woningen worden versterkt is in Nij Begun meerjarig € 200 mln beschikbaar gesteld (maatregel 14). Ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2024 wordt het budget in 2024 verhoogd met € 7,5 mln. Dat wordt veroorzaakt door een verschuiving van budget vanuit de jaren 2028–2029 naar de jaren 2024–2027. Ter voorbereiding op de Meerjarige regeling verstrekking specifieke uitkeringen aardbevingsgebied Groningen 2024–2030 is met de regio het verwachte uitgavenritme herijkt. Deze verschuiving brengt het budget in lijn met deze verwachting.

Ontvangsten

Ontvangsten Mijnbouwwet

De ontvangsten Mijnbouwwet worden met € 80 mln naar boven bijgesteld op basis van hogere te verwachten ontvangen winstaandeel over 2024.

Dividend EBN

De bijstelling van € 400 mln is het effect van de verwachte winst van GasTerra die voor 40% bij EBN landt.

3.6 Beleidsartikel 6 Bijdrage Nationaal Groeifonds

Tabel 14 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting september(2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

2.646.581

– 2.646.581

0

       

Uitgaven

497.425

– 497.425

0

       

Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken

497.425

– 497.425

0

Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds

497.425

– 497.425

0

       

Ontvangsten

0

0

0

Tabel 15 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting september(2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

2.646.581

– 2.646.581

0

waarvan garantieverplichtingen

     

waarvan overige verplichtingen

2.646.581

– 2.646.581

0

Toelichting

Met ingang van de ontwerpbegroting 2025 wordt het voedingsartikel voor fondsbegrotingen afgeschaft, omdat de systematiek van een fondsbegroting gelijk wordt gesteld aan die van een departementale begroting. Dit heeft ertoe geleid dat artikel 6 Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds van de EZ-begroting (hoofdstuk XIII) leeg is geboekt.

4 Niet-beleidsartikelen

4.1 Artikel 40 Apparaat

Tabel 16 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting september(2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

711.238

50.995

762.233

       

Uitgaven

711.238

50.995

762.233

       

Personele uitgaven

541.208

44.282

585.490

eigen personeel

503.859

– 95.287

408.572

inhuur externen

22.528

129.907

152.435

overige personele uitgaven

14.821

9.662

24.483

       

Materiële uitgaven

170.030

6.713

176.743

ICT

9.245

6.839

16.084

bijdrage aan SSO's

13.382

18.021

31.403

DICTU

19.588

8.729

28.317

overige materiële uitgaven

127.815

– 26.876

100.939

       

Ontvangsten

140.055

1.204

141.259

NCG

117.028

0

117.028

Overig

23.027

1.204

24.231

Toelichting

Personele uitgaven

De begrote uitgaven voor eigen personeel zijn met € 95,3 mln verminderd. Dit komt grotendeels doordat er budget van eigen personeel is verdeeld over de onderdelen Inhuur externen en Overige personele uitgaven. Dit komt doordat alle personele uitgaven van de diensten onder «eigen personeel» waren geraamd, terwijl deze uitgaven ook over de verschillende categorieën moesten worden verdeeld. Dit is nu gecorrigeerd. De per saldo ophoging van de personele uitgaven wordt grotendeels verklaard door de toevoeging van de uitgekeerde loonbijstelling.

Materiële uitgaven

De begrote uitgaven voor overige materiële uitgaven zijn met ongeveer € 26,9 mln verminderd. Dit komt grotendeels doordat er budget van overige materiële uitgaven is verdeeld over de onderdelen ICT, Bijdrage aan SSO's en DICTU. Dit komt doordat alle materiële uitgaven van de diensten onder «overige materiële uitgaven» waren geraamd, terwijl deze uitgaven ook over de verschillende categorieën moesten worden verdeeld. Dit is nu gecorrigeerd. De per saldo ophoging van de materiele uitgaven wordt grotendeels verklaard door de toevoeging van de uitgekeerde prijsbijstelling.

4.2 Artikel 41 Nog onverdeeld

Tabel 17 Nog onderdeeld (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties suppletoire begroting september(2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

233.753

– 233.753

0

       

Uitgaven

233.753

– 233.753

0

       

Loonbijstelling

124.415

– 124.415

0

Prijsbijstelling

109.338

– 109.338

0

Onverdeeld

0

 

0

Onvoorzien

0

 

0

     

0

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Loon- en prijsbijstelling

Betreft de verdeling van de loon- en prijsbijstellingstranche 2024 over relevante artikelonderdelen.

Naar boven