Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36613-XIII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36613-XIII nr. 2 |
Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Economische Zaken, mede namens de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, D.S. Beljaarts
De Minister van Klimaat en Groene Groei, S.T.M. Hermans
Ondergrenzen toelichtingen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 en < 1.000 |
5 |
10 |
=> 1.000 |
10 |
20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2024
Art. |
Uitgaven 2024 |
|
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2024 (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) |
14.250.066 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
Deep Tech Fund |
3 |
20.000 |
Ramingsbijstelling Tegemoetkoming blokaansluitingen |
2 |
– 18.675 |
Kapitaal verstrekking ROM's |
3 |
– 10.000 |
Onttrekking reserve Duurzame Energie |
4 |
113.021 |
Afboeken voedingsartikel |
6 |
– 208.855 |
Kasschuiven Regulier |
– 707.921 |
|
Kasschuiven Klimaatfonds |
– 1.309.195 |
|
Kasschuiven Nationaal Groeifonds |
– 802.664 |
|
Overige mutaties |
44.109 |
|
Stand suppletoire begroting september 2024 |
11.369.886 |
Toelichting
Deep Tech Fund
Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is de raming voor de uitfinanciering van het Deep Tech Fund aangepast op basis van de verwachtte capital calls van Invest-NL. Dit doordat follow-on investeringen sneller volgen dan initieel geraamd doordat bedrijven en fondsen waar sinds 2022 in is geïnvesteerd sneller groeien dan verwacht.
Ramingsbijstelling Tegemoetkoming blokaansluitingen
Het budget is naar aanleiding van een raming van de Belastingdienst met € 18,7 mln naar beneden bijgesteld.
Kapitaal verstrekking ROM's
Voor de kapitaalverstrekking aan de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen zullen in 2026 nog enkele kapitaalstortingen plaatsvinden. De gereserveerde middelen hiervoor (€ 10 mln) worden daarom naar 2026 geschoven. Hiernaast zijn er middelen beschikbaar gesteld voor de beheersvergoeding voor de ROM's omtrent de Corona Overbruggingsleningen (COLs) voor de jaren 2024–2027.
Onttrekking reserve Duurzame Energie
In 2024 is sprake van een totaal tekort van € 113,1 mln op de SDE- budgetten daarom wordt via een onttrekking aan de reserve duurzame energie budget toegevoegd aan het SDE+-budget waar de grootste tegenvaller in de uitgaven zichtbaar is.
Afboeken voedingsartikel
Het voedingsartikel voor fondsbegrotingen wordt per direct afgeschaft, omdat de systematiek van een fondsbegroting gelijk wordt gesteld aan die van een departementale begroting. Dit heeft ertoe geleid dat artikel 6 Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds van de EZ-begroting (hoofdstuk XIII) leeg is geboekt.
Kasschuiven Regulier
Deze reeks bestaat uit de reguliere kasschuiven op de EZ begroting. De grootste zijn KVK (€ 35 mln), Prijsplafond energie kleinverbruikers (€ 75 mln) en het herijken van het Toekomstfonds (€ 373 mln). Bij het Toekomstfonds is, voor het gehele artikel, gekeken hoe het kasbudget in een beter ritme kan worden gezet. Dat heeft geleid tot verschillende kasschuiven op Fund To Fund (€ 73 mln), SEED (€ 63 mln), ETCI (€ 68 mln) en Innovatiekrediet (€ 54 mln).
Kasschuiven Klimaatfonds
In deze reeks zitten de kasschuiven voor het Klimaatfonds, er is o.a. voor de ISDE-regeling (€ 190 mln), opschalingsinstrument waterstof (€ 369 mln) en IPCEI waterstof (€ 442 mln) geschoven. Op het opschalingsinstrument waterstof wordt € 369 mln middels kasschuiven naar achter geschoven. Vanwege vertraging in de realisatie van de tenders voor de import en productie van waterstof worden betalingen in latere jaren verwacht. Ook worden de overgehevelde middelen voor Hystock (waterstofopslag) in het juiste ritme geplaatst.
Kasschuiven Nationaal Groeifonds
In deze reeks zitten de kasschuiven voor het Nationaal Groeifonds, er is geschoven op het voedingsartikel (€ 287 mln), Quantumdelta (€ 38 mln) en kleinere kasschuiven. De grootste kasschuif is voor het fonds zelf, hier wordt het kasbudget voor de voorwaardelijke projecten en reserveringen in een beter ritme gezet.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2024
Art. |
Ontvangsten 2024 |
|
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2024 (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) |
5.868.597 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
Bijstelling ETS- ontvangsten |
4 |
50.000 |
Ontvangsten Mijnbouwwet |
5 |
80.000 |
Dividenduitkering EBN |
5 |
400.000 |
Frequentieveilingopbrengsten |
1 |
147.427 |
Onttrekking reserve Duurzame Energie |
4 |
113.021 |
Kasschuiven Regulier |
– 24.600 |
|
Overige mutaties |
85.291 |
|
Stand suppletoire begroting september 2024 |
6.719.736 |
Toelichting
Bijstelling ETS- ontvangsten
De raming is bijgesteld op basis van de jaarlijkse actualisatie van de ETS-prijzen. De raming van de ETS-ontvangsten is met € 50 mln naar boven bijgesteld.
Ontvangsten Mijnbouwwet
De ontvangsten Mijnbouwwet zijn met € 80 mln naar boven bijgesteld op basis van hogere verwachtte winstaandeel over 2024.
Dividenduitkering EBN
Er heeft een bijstelling van € 400 mln plaatsgevonden, dit is het effect van de verwachte winst van GasTerra die voor 40% bij EBN landt.
Frequentieveilingopbrengsten
Dit betreft de ontvangsten van de veiling van de frequenties voor de landelijke 5G-netwerken die in de zomer van 2024 heeft plaatsgevonden.
Onttrekking reserve Duurzame Energie
In 2024 is sprake van een totaal tekort van € 113,1 mln op de SDE- budgetten daarom wordt via een onttrekking aan de reserve duurzame energie toegevoegd aan het SDE+-budget waar de grootste tegenvaller in de uitgaven zichtbaar is.
Kasschuiven Regulier
Deze reeks bestaat uit de reguliere kasschuiven op de EZ begroting. Dit zijn twee kasschuiven op het Toekomstfonds, Fund to Fund (€ 119 mln) en DVI II (€ 68 mln) en een lening van InvestNL (€ 65 mln). Bij het Toekomstfonds is, voor het gehele artikel, gekeken hoe het kasbudget in een beter ritme kan worden gezet.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting september(2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
|
---|---|---|---|
Verplichtingen |
483.552 |
– 6.361 |
477.191 |
Uitgaven |
415.516 |
– 15.433 |
400.083 |
Subsidies (regelingen) |
97.349 |
– 19.005 |
78.344 |
Cyber security |
1.211 |
943 |
2.154 |
Subsidiemaatregel telecom Caribisch Nederland |
7.800 |
7.800 |
|
EU-cofinanciering Digital Europe |
8.010 |
– 3.464 |
4.546 |
Beter aanbesteden |
295 |
295 |
|
NGF – project AiNed |
33.049 |
– 211 |
32.838 |
NGF – project Nationaal Onderwijslab |
5.984 |
– 60 |
5.924 |
NGF – project 6G Future Network Services |
41.000 |
– 16.213 |
24.787 |
Opdrachten |
38.973 |
– 11.162 |
27.811 |
Onderzoek&opdrachten |
7.901 |
– 3.414 |
4.487 |
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Veiligheid en Frequenties |
3.868 |
– 393 |
3.475 |
Digital trust centre |
5.757 |
– 1.994 |
3.763 |
Cyber security |
8.745 |
– 1.004 |
7.741 |
ICT beleid |
4.644 |
358 |
5.002 |
CSIRT – DSP |
5.947 |
– 4.907 |
1.040 |
Nationaal Groeifonds |
2.111 |
120 |
2.231 |
Vervolgprogramma beter aanbesteden |
0 |
72 |
72 |
Bijdrage aan agentschappen |
72.367 |
4.791 |
77.158 |
Bijdrage RVO.nl |
25.816 |
1.296 |
27.112 |
Bijdrage RDI |
46.551 |
3.495 |
50.046 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
201.548 |
9.675 |
211.223 |
Bijdrage Metrologie |
12.330 |
– 92 |
12.238 |
Raad voor de Accreditatie |
1.586 |
59 |
1.645 |
Bijdrage ACM |
848 |
51 |
899 |
Bijdrage aan het CBS |
186.784 |
9.657 |
196.441 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
5.279 |
268 |
5.547 |
Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut |
1.405 |
63 |
1.468 |
Bijdrage aan internationale organisaties |
3.874 |
205 |
4.079 |
Ontvangsten |
74.653 |
147.427 |
222.080 |
Ontvangsten ACM |
162 |
162 |
|
Ontvangsten High Trust |
40.200 |
40.200 |
|
Diverse ontvangsten |
34.291 |
147.427 |
181.718 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting september(2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
|
---|---|---|---|
Verplichtingen |
483.552 |
– 6.361 |
477.191 |
waarvan garantieverplichtingen |
|||
waarvan overige verplichtingen |
483.552 |
– 6.361 |
477.191 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbedrag in 2024 is verlaagd met € 6,4 mln. Dit heeft te maken met enkele bijstellingen, zowel naar boven als naar beneden. Zo wordt er € 15,1 mln toegevoegd in het kader van loon- en prijsbijstelling. Er wordt voor Digital Europe € 9,2 mln vanuit 2024 geschoven naar latere jaren vanwege een aanpassing in de tijdslijnen van de werkprogramma’s. Verder wordt € 4,8 mln overgeheveld naar J&V voor CSIRT taken die bij dat departement worden belegd. Daarnaast is er een schuif van € 1,7 mln naar 2026 ten behoeve van het toezicht op de AI Act en Data Act vanwege vertraging op Europees niveau. Hiernaast vinden er cumulatief een aantal kleinere verplichtingenmutaties plaats die samen optellen tot € 5,8 mln.
Uitgaven
Subsidies
NGF-project 6G Future Network Services
Dit betreft een kasschuif voor het NGF project FNS, waarbij de middelen op basis van een geactualiseerde raming in het juiste kasritme geplaatst zijn.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Bijdrage aan het CBS
Dit betreft onder andere de uitkering van de loon- en prijsbijstelling voor het CBS.
Ontvangsten
Diverse ontvangsten
Dit betreft de ontvangsten van de veiling van de frequenties voor de landelijke 5G-netwerken die in de zomer van 2024 heeft plaatsgevonden.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting september(2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
|
---|---|---|---|
Verplichtingen |
4.690.364 |
– 401.812 |
4.288.552 |
Uitgaven |
3.153.211 |
– 413.290 |
2.739.921 |
Subsidies (regelingen) |
1.852.486 |
– 489.606 |
1.362.880 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) |
8.501 |
386 |
8.887 |
Eurostars |
22.269 |
406 |
22.675 |
Bevorderen ondernemerschap |
16.011 |
3.057 |
19.068 |
Cofinanciering EFRO |
31.977 |
31.977 |
|
Bijdrage aan ROM's |
15.049 |
2.333 |
17.382 |
Verduurzaming industrie |
88.694 |
– 6.356 |
82.338 |
Startup beleid |
7.454 |
– 416 |
7.038 |
Urgendamaatregelen Industrie |
11.940 |
11.940 |
|
Invest-Nl |
11.775 |
713 |
12.488 |
Tegemoetkoming vaste lasten |
52.000 |
52.000 |
|
Europees Defensie Fonds cofinanciering |
5.000 |
– 3.600 |
1.400 |
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling |
1.003 |
1.003 |
|
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI) |
1.150 |
– 1.050 |
100 |
Herstructurering winkelgebieden |
15.399 |
– 641 |
14.758 |
R&D mobiliteitssectoren |
33.100 |
33.100 |
|
SEG |
6.900 |
6.900 |
|
NGF – project Groenvermogen van de Nederlandse economie |
467.937 |
– 325.000 |
142.937 |
NGF – project Health-RI |
12.000 |
12.000 |
|
NGF – project RegMed XB |
5.699 |
2.692 |
8.391 |
NGF – project QuantumDeltaNL |
127.817 |
– 37.817 |
90.000 |
NGF – project Oncode-PACT |
70.921 |
70.921 |
|
NGF – project Circulaire Plastics |
92.207 |
92.207 |
|
NGF – project NXTGEN HIGH TECH |
93.045 |
– 6 |
93.039 |
NGF – project PhotonDelta |
97.883 |
– 24.622 |
73.261 |
NGF – project Opschaling PPS beroepsonderwijs |
42.183 |
42.183 |
|
NGF – project Biobased Circular |
21.700 |
– 208 |
21.492 |
NGF – project Material Independence & Circular Batteries |
58.359 |
– 40 |
58.319 |
Indirecte kostencompensatie ETS |
186.000 |
186.000 |
|
IPCEI Cloudinfrastructuur en services |
11.385 |
627 |
12.012 |
IPCEI Micro elektronica |
38.016 |
599 |
38.615 |
Aanvullende tegemoetkoming evenementen |
1.900 |
1.900 |
|
Investeringen Verduurzaming Industrie – Klimaatfonds |
130.010 |
– 79.000 |
51.010 |
EuroHPC |
10.193 |
– 9.535 |
658 |
EuroQCI |
5.606 |
– 5.606 |
0 |
Tegemoetkoming Energiekosten |
23.190 |
23.190 |
|
Qredits duurzaamheid |
10.000 |
– 7.000 |
3.000 |
Stikstofaanpak piekbelasters industrie |
4.600 |
4.600 |
|
Brexit Adjustment Reserve |
425 |
– 65 |
360 |
Ruimte voor economie / bedrijventerreinen |
2.789 |
2.789 |
|
Overig |
10.399 |
543 |
10.942 |
Leningen |
30.000 |
0 |
30.000 |
Qredits |
30.000 |
30.000 |
|
NGF project PhotonDelta leningen |
0 |
||
Garanties |
87.945 |
– 10.000 |
77.945 |
BMKB |
42.228 |
42.228 |
|
Groeifaciliteit |
8.972 |
8.972 |
|
Garantie Ondernemersfinanciering |
11.745 |
11.745 |
|
Garantie Ondernemersfinanciering Corona |
15.000 |
15.000 |
|
MKB financiering |
10.000 |
– 10.000 |
0 |
Opdrachten |
19.781 |
2.075 |
21.856 |
Onderzoek en opdrachten |
5.845 |
3.232 |
9.077 |
Caribisch Nederland |
790 |
26 |
816 |
Regeldruk |
2.336 |
– 1.173 |
1.163 |
Budget Samenwerking regio |
1.215 |
– 10 |
1.205 |
Small Business Innovation Research |
150 |
150 |
|
Stikstofaanpask piekbelasters industrie |
8.625 |
8.625 |
|
Verduurzaming industrie |
820 |
820 |
|
0 |
|||
Bijdrage aan agentschappen |
173.854 |
11.985 |
185.839 |
Bijdrage RVO.nl |
173.109 |
11.947 |
185.056 |
Bijdrage RDI |
745 |
38 |
783 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
411.143 |
99.308 |
510.451 |
Bijdrage aan TNO |
224.824 |
60.872 |
285.696 |
Kamer van Koophandel |
158.173 |
41.948 |
200.121 |
Bijdrage aan NWO-TTW |
28.146 |
– 3.512 |
24.634 |
Bijdrage aan medeoverheden |
32.335 |
372 |
32.707 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) |
32.335 |
372 |
32.707 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
545.667 |
– 27.424 |
518.243 |
Internationaal Innoveren |
55.539 |
– 2.712 |
52.827 |
PPS toeslag |
195.911 |
1.115 |
197.026 |
TO2 (excl. TNO) |
61.764 |
17.193 |
78.957 |
Topsectoren overig |
12.294 |
17.624 |
29.918 |
Ruimtevaart (ESA) |
83.374 |
1.527 |
84.901 |
Bijdrage NBTC |
10.204 |
622 |
10.826 |
Overige bijdragen aan organisaties |
6.432 |
– 960 |
5.472 |
Economische ontwikkeling en technologie |
5.514 |
– 1.499 |
4.015 |
EU-cofinanciering JTF |
17.730 |
17.730 |
|
Faciliteiten toegepast onderziek TO2 en RKI |
87.175 |
– 60.334 |
26.841 |
NGF – project NXTGEN Ruimtevaart |
9.730 |
9.730 |
|
Ontvangsten |
305.535 |
4.259 |
309.794 |
Luchtvaartkredietfaciliteit |
863 |
863 |
|
Rijksoctrooiwet |
45.966 |
45.966 |
|
Eurostars |
4.250 |
4.250 |
|
F-35 |
10.576 |
10.576 |
|
Diverse ontvangsten |
1.242 |
4.259 |
5.501 |
Bedrijfssteun |
41.700 |
41.700 |
|
Tegemoetkoming vaste lasten |
100.000 |
100.000 |
|
Ontvangsten verduurzaming industrie |
0 |
||
BMKB |
33.000 |
33.000 |
|
BMKB groen |
0 |
||
Groeifaciliteit |
8.000 |
8.000 |
|
Garantie Ondernemingsfinanciering |
13.000 |
13.000 |
|
Onttrekking reserve GO |
20.750 |
20.750 |
|
Tegemoetkoming Energiekosten |
26.188 |
26.188 |
|
Brexit Adjustment Reserve |
0 |
Verplichtingen |
4.690.364 |
– 401.812 |
4.288.552 |
waarvan garantieverplichtingen |
1.285.000 |
– 10.000 |
1.275.000 |
waarvan overige verplichtingen |
3.405.364 |
– 391.812 |
3.013.552 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbedrag in 2024 is verlaagd met € 401,8 mln. Dit is het saldo van met name de volgende mutaties:
– Onder de categorie Investeringen Verduurzaming Industrie is er voor de NIKI € 211,8 mln van het verplichtingenbudget in 2024 verschoven naar latere jaren in verband met de mogelijke openstelling van de regeling eind 2024 en het daardoor aangaan van verplichtingen over de jaargrens heen. Hiernaast is er voor de VEKI € 116,2 mln van het verplichtingenbudget in 2024 verschoven naar latere jaren op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van RVO. Dit resulteert in een cumulatieve bijstelling van in totaal – € 328 mln aan verplichtingenbudget in 2024 voor dit instrument.
– Voor de Faciliteiten Toegepast Onderzoek is het verplichtingenbudget met € 114 mln naar beneden bijgesteld als gevolg van het overboeken van middelen van de eerste ronde naar de instrumenten en departementen voor de TO2s en TKIs die middelen toegekend hebben gekregen.
– Voor het NGF-project Groenvermogen van de Nederlandse economie wordt het verplichtingenbudget met € 83,7 mln verlaagd en naar latere jaren geschoven om dit in lijn te brengen met het verwachte ritme van verplichtingen de komende jaren.
– Voor de Stikstofaanpak Piekbelasters Industrie wordt € 53 mln van het verplichtingenbudget uit 2024 doorgeschoven naar 2025. De regeling wordt in 2024 opengesteld maar leidt pas begin 2025 tot daadwerkelijke verplichtingen.
– Het verplichtingenbudget voor TNO is opgehoogd met € 90,2 mln als gevolg van het toekennen van de middelen voor de eerste ronde van de Faciliteiten Toegepast Onderzoek en aanvullende opdrachten vanuit andere departementen.
– Voor de KVK is het verplichtingenbudget opgehoogd met € 41,9 mln in 2024 met name als gevolg van een kas- en verplichtingenschuif om wijzigingen in de financieringssystematiek van het Handelsregister op te vangen. Deze middelen zijn naar voren geschoven uit de jaren 2028 en 2029.
– Als gevolg van de overhevelingen rondom de Faciliteiten Toegepast Onderzoek naar de instrumenten voor de Toegepaste Onderzoeksinstellingen (TO2) is het verplichtingenbudget voor deze instellingen met € 28,2 mln opgehoogd.
– Als gevolg van het uitkeren van de loon- en prijsbijstelling en aanvullende opdrachten is het verplichtingenbudget voor de bijdrage aan RVO met € 11,9 mln opgehoogd voor 2024.
Uitgaven
Subsidies
NGF-project Groenvermogen van de Nederlandse economie
Het betreft een kas- en verplichtingenschuif voor NGF-project Groenvermogen van de Nederlandse economie om het beschikbare budget in lijn te brengen met het verwacht ritme van verplichtingen en uitgaven.
NGF-project QuantumDeltaNL
Op basis van de prognoses van RVO en de uitbetalingsbehoefte van Stichting QuantumDelta worden de kasmidelen van het NGF-project Quantum-DeltaNL naar latere jaren geschoven. Dit betreft onder andere de uitfinanciering van de subsidiebeschikking aan de Stichting QuantumDelta en een verwachte uitfinanciering van een nog te beschikken subsidie rondom internationale samenwerking.
Investeringen Verduurzaming Industrie Klimaatfonds
Dit betreft kas- en verplichtingenschuif voor de VEKI-regeling op basis van een geactualiseerde realistische raming door RVO van verplichtingen en (kas)uitgaven in 2024 en doorwerking naar latere jaren. Mede met het oog op openstellingsperiode van de VEKI over de jaargrens, tot in januari 2025.
NGF-project PhotonDelta
Op basis van de prognoses van RVO en de uitbetalingsbehoefte van de Stichting PhotonDelta worden de kasmiddelen van het NGF-project PhotonDelta naar achteren geschoven. Dit betreft onder andere de uitfinanciering van de subsidiebeschikking aan Stichting PhotonDelta en een nieuwe beschikking rondom het Startup fonds binnen het NGF-project, welke dit jaar van start gaat.
Garanties
MKB Financiering
Het amendement Romke/De Jong/Aarsten over het ondersteunen van het mkb duurzaamheidsleningen regelde € 10 mln als voorschot vanuit Porthos als voorloper op beschikbare middelen uit het klimaatfonds. Vanuit het klimaatfonds is € 10 mln beschikbaar gesteld waardoor het voorgeschoten bedrag weer terug kan naar Porthos. De € 10 mln aan klimaatfonds middelen zijn apart zichtbaar op de begroting onder Qredits duurzaamheid.
Bijdragen aan Baten-Lastendiensten
Bijdrage RVO.nl
Het budget voor de uitvoeringskosten van RVO is met € 11,9 mln opgehoogd voor 2024, dit onder andere als gevolg van aanvullende opdrachten die zijn toegevoegd (o.a. uitvoering Brexit Adjustment Reserve (BAR), en grondstoffen en circulair), het aanvullen van het beschikbare budget als gevolg van de gestegen tarieven, en de uitkering van de loon- en prijsbijstellling.
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Bijdrage aan TNO
Voor de Faciliteiten Toegepast Onderzoek is in het najaar van 2023 een besluit genomen over de toekenning van de middelen van de eerste ronde. De middelen voor de toegekende projecten zijn overgeheveld naar de instrumenten en beleidsverantwoordelijke departementen vanaf waar de middelen worden beschikt aan de betreffende instellingen (o.a. TNO, Deltares, MARIN, NLR, KNMI, Naturalis, WR, NFI).
Kamer van Koophandel
Bij de KvK wordt een nieuwe financieringssystematiek voor het Handelsregister (HR) ingevoerd, waarbij vergoedingen voor het inzien en verstrekken van informatie uit het HR vervallen en vervangen worden door jaarbijdragen. In de aanloopfase stijgen administratieve kosten om de jaarbijdragen te verwerken en blijven de bijdragen zelf nog uit totdat deze verwerkt zijn. In latere jaren zal dit tekort snel worden ingelopen. Om de eigen vermogens- en liquiditeitspositie in de aanloopfase te versterken is een kasschuif toegepast in de rijksbijdragen aan de KvK.
Bijdragen aan (internationale) organisaties
TO2 (excl.TNO)
Voor de Toegepaste Onderzoeksinstellingen (TO2s) Deltares, MARIN, en NLR waarvoor EZ beleidsverantwoordelijk is zijn de toekenningen voor de eerste ronde van de Faciliteiten Toegepast Onderzoek toegevoegd aan het budget voor deze instellingen. Hiernaast is het budget voor deze instellingen geïndexeerd via de uitkering van de loon- en prijsbijstelling.
Topsectoren overige
Dit betreft een verzameling van mutaties op meerdere instrumenten, waaronder uitkering van de loon- en prijsbijstelling, beschikbaar stellen van budget voor het werkbudget Topsectoren, en actualisatie van de budgetten voor NWO en SBO.
Faciliteiten toegepast onderzoek TO2 en RKI
Voor de Faciliteiten Toegepast Onderzoek is er in het najaar van 2023 een besluit genomen over de toekenning van de middelen van de eerste ronde. Met deze mutatie wordt onder andere het toegekende budget voor TNO overgeheveld naar het Rijksbijdrage instrument voor TNO.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting september(2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
|
---|---|---|---|
Verplichtingen |
487.183 |
– 246.933 |
240.250 |
Uitgaven |
715.086 |
– 346.560 |
368.526 |
Subsidies (regelingen) |
4.593 |
– 2.173 |
2.420 |
Smart Industry (subsidie) |
420 |
420 |
|
Thematisch Technology Transfer |
4.173 |
– 2.173 |
2.000 |
Leningen |
690.262 |
– 333.708 |
356.554 |
Volledig revolverend |
|||
Fund to Fund |
84.864 |
– 72.959 |
11.905 |
ROM's |
13.849 |
– 10.790 |
3.059 |
Dutch Future Fund |
12.584 |
12.584 |
|
Deep Tech Fund |
50.000 |
20.000 |
70.000 |
Fonds Alternatieve Financiering |
25.907 |
25.907 |
|
Economische Veiligheid Fonds |
100.000 |
100.000 |
|
European Tech Champions Initiative (ETCI) |
78.100 |
– 68.100 |
10.000 |
Deels revolverend |
|||
Innovatiekrediet |
120.734 |
– 67.734 |
53.000 |
Risicokapitaal SEED |
104.058 |
– 63.058 |
41.000 |
Vroege fase / informal investors |
57.235 |
– 36.237 |
20.998 |
Start ups / MKB |
825 |
– 825 |
0 |
Q4C |
9.689 |
– 9.689 |
0 |
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek |
|||
Met vermogensbehoud |
|||
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek |
5.893 |
– 5.893 |
0 |
Onco research |
8.726 |
– 5.626 |
3.100 |
Smart Industry (leningen) |
279 |
279 |
|
Thematische Technology Transfer |
9.519 |
– 5.019 |
4.500 |
RegMed XB |
8.000 |
– 7.778 |
222 |
Bijdrage aan agentschappen |
20.231 |
– 10.679 |
9.552 |
Bijdrage RVO.nl |
20.231 |
– 10.679 |
9.552 |
Ontvangsten |
149.900 |
– 70.629 |
79.271 |
ROM's |
30.000 |
2.412 |
32.412 |
Fund to Fund |
80.550 |
– 80.550 |
0 |
DVI II |
9.050 |
– 9.050 |
0 |
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek |
768 |
768 |
|
Smart industry |
0 |
91 |
91 |
Innovatiekredieten |
20.000 |
13.000 |
33.000 |
SEED |
10.300 |
2.700 |
13.000 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting september(2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
|
---|---|---|---|
Verplichtingen |
487.183 |
– 246.933 |
240.250 |
waarvan garantieverplichtingen |
|||
waarvan overige verplichtingen |
487.183 |
– 246.933 |
240.250 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget in 2024 is verlaagd met € 246,9 mln. Dit is als gevolg van de herijking van alle ramingen op het Toekomstfonds. De voornaamste aanpassingen op het verplichtingenbudget in 2024 hebben plaatsgevonden op het Innovatiekrediet (€ – 133,8 mln), Vroegefasefinanciering (€ – 28,4 mln), Fund to Fund (€ – 23,0 mln), SEED (€ – 13,7 mln), en de bijdrage aan RVO (€ – 10,6 mln). Dit verplichtingenbudget is naar latere jaren in de begroting binnen het Toekomstfonds geschoven.
Uitgaven
Leningen
Fund to Fund
Doordat de ontvangsten op DVI I en DVI II worden gesaldeerd bij de uitvoerder OostNL en de investeerder EIF zijn er minder uitgaven benodigd om de volledige investering van € 130 mln in DVI I en € 100 mln in DVI II te doen. Dit omdat de ontvangsten bij EIF en OostNL direct weer worden ingezet om nieuwe uitgaven te doen in DVI I en II: de ROM saldeert de ontvangsten met de uitgaven. Hierdoor is er minder kasbudget benodigd dan initieel geraamd. Door het revolverende karakter van het Toekomstfonds en dit instrument worden de middelen naar achteren geschoven om dit aan te laten sluiten op de nieuwe ontvangstenraming.
ROM's
Voor de kapitaalverstrekking aan de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen zullen in 2026 nog enkele kapitaalstortingen plaatsvinden. De gereserveerde middelen hiervoor (€ 10 mln) worden daarom naar 2026 geschoven. Hiernaast zijn er middelen beschikbaar gesteld voor de beheersvergoeding voor de ROM's omtrent de Corona Overbruggingsleningen (COLs) voor de jaren 2024–2027.
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek
Een deel van het budget van het originele buffer instrument van het onderzoeksdeel van het Toekomstfonds wordt ingezet voor de 3e tender van de TTT-regeling. Voor het onderzoeksdeel is geen buffer meer nodig omdat deze afloopt.
Onco research
De capital calls van Oncode hebben een ander ritme over de jaren heen dan bij aanvang is geraamd. Met deze kasschuif wordt de raming realistischer gemaakt.
Thematische Technology Transfer
Voor de 3e tender van de TTT wordt het budget in het juiste ritme gezet. In deze schuif worden er middelen van na 2029 naar voren gehaald.
RegMed XB
De subsidiemodule generatieve geneeskunde is opgesteld en wordt deze zomer opengezet. Hiermee kan er een definitieve raming worden gemaakt. Dit betreft een kasschuif waarmee de middelen in het goede ritme worden gezet aan de hand van die raming.
Deep Tech Fund
Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is de raming voor de uitfinanciering van het Deep Tech Fund aangepast op basis van de verwachtte capital calls van Invest-NL. Dit doordat follow-on investeringen sneller volgen dan initieel geraamd doordat bedrijven en fondsen waar sinds 2022 in is geïnvesteerd sneller groeien dan verwacht.
European Tech Champions Initiative (ETCI)
Om aan te sluiten op de capital calls van het Europees Investeringsfonds (EIF) worden de resterende kasmiddelen van de initiele € 100 mln verdeeld over de jaren 2024 tot en met 2027.
Innovatiekrediet
Dit betreft een kasschuif om de middelen in het juiste ritme te zetten. In deze schuif worden middelen naar jaren geboekt die na 2029 zijn. Tevens wordt het overschot op het Innovatiekrediet, ontstaan door extra ontvangsten en meevallers in de uitgaven van afgelopen jaar, ingezet voor de 3e tender van de TTT-regeling.
Risicokapitaal Seed
Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is de raming voor de SEED aangepast op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van RVO.
Vroege fase/ informal investors
Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is de raming voor de Vroegefasefinanciering (VFF) aangepast op basis van de huidige uitvoeringsinformatie van RVO en NWO-TTW.
Bijdragen Baten-Lastendiensten
Bijdrage RVO.nl
Als onderdeel van de gehele herijking van het Toekomstfonds is het budget voor de bijdrage aan RVO naar beneden bijgesteld op basis van de verwachtte kosten in de komende jaren voor de uitvoering van de regelingen op het Toekomstfonds die bij RVO zijn belegd.
Ontvangsten
Fund to Fund
De ontvangsten voor DVI I worden gesaldeerd bij de uitvoerder OostNL en de investeerder EIF. Hierdoor zijn de ontvangsten op de investeringen binnen het Dutch Venture Initiative I nog niet teruggekomen naar de EZ-begroting. De ontvangsten binnen EIF en OostNL worden opnieuw ingezet voor additionele investeringen in DVI I waardoor ook de uitgaven lager zijn. Om inzichtelijk te houden dat er nog ontvangsten terug moeten komen op DVI I, ten minste € 130 mln, worden alle ontvangsten in de huidige begroting naar 2029 geschoven.
DVI II
De ontvangsten voor DVI II worden gesaldeerd bij de uitvoerder OostNL en de investeerder EIF. Hierdoor zijn de ontvangsten op de investeringen binnen het Dutch Venture Initiative II nog niet teruggekomen naar de EZ-begroting. De ontvangsten binnen EIF en OostNL worden opnieuw ingezet voor additionele investeringen in DVI II waardoor ook de uitgaven lager zijn. Om inzichtelijk te houden dat er nog ontvangsten terug moeten komen op DVI II, ten minste € 100 mln, worden alle ontvangsten in de huidige begroting naar 2029 geschoven.
Innovatiekredieten
De ontvangstenraming voor het gedeelte Klinische projecten (KP) wordt geactualiseerd en daarmee opgehoogd. De hoger geraamde ontvangsten voor het KP gedeelte wordt deels ingezet om de naar beneden bijgestelde ontvangsten van het Technische projecten gedeelte op te vangen. Het resterende deel van de hogere ontvangsten voor het KP gedeelte wordt op startups/mkb geplaatst om beschikbaar te blijven binnen het bedrijvendeel van het toekomstfonds.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting september(2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
|
---|---|---|---|
Verplichtingen |
25.904.549 |
– 10.314.560 |
15.589.989 |
Uitgaven |
5.564.451 |
– 1.362.445 |
4.202.006 |
Subsidies (regelingen) |
4.425.834 |
– 1.332.149 |
3.093.685 |
Missiegedreven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) |
58.534 |
880 |
59.414 |
Hernieuwbare Energietransitie (HER+) |
26.214 |
– 795 |
25.419 |
Energie-efficiency |
1.256 |
– 272 |
984 |
Green Deals |
43 |
13 |
56 |
Demonstratieregeling Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+) |
91.776 |
– 27.290 |
64.486 |
Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) |
2.728 |
– 56 |
2.672 |
Projecten Klimaat en Energieakkoord |
11.016 |
– 8.276 |
2.740 |
SDE |
269.500 |
0 |
269.500 |
SDE+ |
671.476 |
– 4.530 |
666.946 |
SDE++ |
532.965 |
0 |
532.965 |
Aardwarmte |
37.500 |
1.093 |
38.593 |
ISDE-regeling |
703.790 |
– 203.433 |
500.357 |
Carbon Capture Storage (CCS) |
4.450 |
60 |
4.510 |
Hoge Flux Reactor |
5.440 |
170 |
5.610 |
Caribisch Nederland |
19.622 |
– 1.829 |
17.793 |
Overige subsidies |
107.489 |
– 74.850 |
32.639 |
Opschalingsinstrument waterstof |
410.250 |
– 357.850 |
52.400 |
Maatregelen voor CO2-reductie |
615 |
0 |
615 |
Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE) |
500 |
– 198 |
302 |
IPCEI waterstof |
438.608 |
– 438.431 |
177 |
Vulmaatregelen gasopslag |
100.400 |
4.346 |
104.746 |
MIEK |
7.408 |
– 2.124 |
5.284 |
Schadeafhandeling mijnbouw Limburg |
3.528 |
0 |
3.528 |
Warmtenetten Investeringssubsidie (WIS) |
17.599 |
– 11.499 |
6.100 |
NGF-project NieuweWarmteNu! |
35.551 |
0 |
35.551 |
Tegemoetkoming energieprijzen 2022 |
1.000 |
0 |
1.000 |
Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023 |
300.000 |
– 75.664 |
224.336 |
Compensatie aanbestedende diensten SEFE-contracten |
60.000 |
– 147 |
59.853 |
Tegemoetkoming blokaansluitingen |
245.830 |
– 19.950 |
225.880 |
Investeringen waterstofbackbone |
34.410 |
– 659 |
33.751 |
NGF – project Circulaire zonnepanelen |
135.000 |
– 113.232 |
21.768 |
Geothermie (Klimaatfonds) |
3.000 |
– 3.000 |
0 |
Ondersteuning energiehubs |
47.636 |
– 47.636 |
0 |
Kwaliteitsbudget energieprojecten |
14.700 |
0 |
14.700 |
Subsidie project Djewels |
26.000 |
0 |
26.000 |
Correctieregeling duurzame warmte |
0 |
31.130 |
31.130 |
Efficiëntere benutting elektriciteitsnetten |
0 |
21.880 |
21.880 |
Leningen |
24.000 |
370 |
24.370 |
Lening EBN |
24.000 |
0 |
24.000 |
Lening InvestNL |
0 |
370 |
370 |
Opdrachten |
149.204 |
– 44.473 |
104.731 |
Onderzoek mijnbouwbodembeweging |
5.441 |
– 1.002 |
4.439 |
SodM onderzoek |
2.183 |
64 |
2.247 |
Uitvoeringsagenda klimaat |
473 |
– 368 |
105 |
Klimaat mondiaal |
1.280 |
– 394 |
886 |
Onderzoek en opdrachten |
86.138 |
– 69.200 |
16.938 |
Programma Opwek Energie op Rijksvastgoed (OER) |
26.189 |
– 17.293 |
8.896 |
Energiehulp Oekraïne |
27.500 |
2.000 |
29.500 |
Projecten Kernenergie |
0 |
41.720 |
41.720 |
Bijdrage aan agentschappen |
146.973 |
29.513 |
176.486 |
Bijdrage RVO.nl |
109.324 |
36.856 |
146.180 |
Bijdrage RDI |
9.041 |
– 1.206 |
7.835 |
Bijdrage NEa |
21.003 |
– 4.899 |
16.104 |
Bijdrage KNMI |
2.843 |
– 51 |
2.792 |
Bijdrage NVWA |
968 |
50 |
1.018 |
Bijdrage RIVM |
1.008 |
– 921 |
87 |
Bijdrage RWS |
2.786 |
– 316 |
2.470 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
162.247 |
6.930 |
169.177 |
Doorsluis COVA-heffing |
111.000 |
0 |
111.000 |
TNO kerndepartement |
49.170 |
6.822 |
55.992 |
TNO SodM |
2.077 |
108 |
2.185 |
Bijdrage aan medeoverheden |
616.002 |
– 19.464 |
596.538 |
Uitkoopregeling |
1.055 |
0 |
1.055 |
Regeling toezicht energiebesparingsplicht |
16.360 |
– 2.750 |
13.610 |
Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden |
598.587 |
– 16.714 |
581.873 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
40.191 |
– 3.172 |
37.019 |
Nuclear Research Group (NRG) |
20.004 |
195 |
20.199 |
Internationale contributies |
17.756 |
– 1.075 |
16.681 |
PBL Rekenmeesterfunctie |
2431 |
– 2.292 |
139 |
Ontvangsten |
2.297.476 |
288.878 |
2.586.354 |
Ontvangsten COVA |
111.000 |
0 |
111000 |
Opbrengst heffing ODE (SDE++) |
5.000 |
0 |
5.000 |
Ontvangsten zoutwinning |
2.511 |
0 |
2.511 |
Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie |
1.105.508 |
113.021 |
1.218.529 |
ETS-ontvangsten |
850.000 |
50.000 |
900.000 |
Diverse ontvangsten |
223.457 |
65.000 |
288.457 |
Opbrengsten tenders Wind op Zee |
0 |
60.857 |
60.857 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting september(2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
|
---|---|---|---|
Verplichtingen |
25.904.549 |
– 10.314.560 |
15.589.989 |
waarvan garantieverplichtingen |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige verplichtingen |
25.904.549 |
– 10.314.560 |
15.589.989 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt per saldo met € 10,3 mld verlaagd. Dit saldo is het resultaat van verschillende verhogingen en verlagingen van verplichtingenbudgetten. Met name een verplichtingenschuif voor de SDE ++ speelt hierbij een rol (€ 8,5 mld).
Ophogingen (groter dan € 10 mln):
– Bijdrage RVO (€ 36,9 mln): omdat er tekort is op het budget voor de uitvoeringskosten van de diverse RVO-regelingen zijn zowel het kas- als verplichtingenbudget opgehoogd door dekking uit de beleidsbudgetten waar sprake is van hogere uitvoeringskosten in 2024.
– TNO kerndepartement (€ 15,5 mln): er zijn verschillende mutaties geweest op deze post. De grootste hiervan is een toevoeging van € 9,6 mln aan verplichtingenruimte vanuit het budget voor aardwarmte om een opdracht te kunnen verstrekken aan TNO-AGE.
– Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden (€ 117,6 mln): er zijn meerdere mutaties geweest op dit budget. De grootste is een verplichtingenschuif voor de gebiedsinvesteringen bij aanlandingslocaties van € 160 mln van latere jaren naar 2024. Daarnaast is er een schuif geweest naar 2025 om ruimte te creëren voor een bijdrage in dat jaar aan het BTW-compensatiefonds (€ 12,3 mln). Tot slot zijn er verschillende overhevelingen gedaan naar o.a. het BTW-compensatiefonds (€ 29,1 mln), BZK (€ 10 mln) en IenW (€ 13,0 mln). Verder is er € 30,1 mln toegevoegd aan het budget voor loon- en prijsbijstelling. Overige mutaties verklaren het resterende verschil.
Verlagingen (groter dan € 10 mln):
– SDE + (€ 89,2 mln): er zijn diverse mutaties op het SDE-domein geweest. Het gros wordt verklaard door verplichtingenschuiven op het flankerend beleid wind op zee naar latere jaren. Daarnaast heeft een groot aantal overhevelingen naar andere departementen plaatsgevonden (IenW, LNV).
– SDE ++ (€ 8.546,7 mln): dit betreft grotendeels een verplichtingenschuif naar 2025 omdat de openstelling van 2024 naar verwachting voor een groot deel pas begin 2025 verplicht wordt.
– ISDE-regeling (€ 203,4 mln): zie hiervoor de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties.
– Overige subsidies (€ 33,0 mln): zie hiervoor de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties. Het verschil tussen kas- en verplichtingenmutatie wordt veroorzaakt doordat bij de overheveling van budget naar artikel 2 de verplichting volledig in 2024 staat en de kasbetalingen verspreid over drie jaar.
– Opschalingsinstrument waterstof (€ 499 mln): dit betreft grotendeels diverse verplichtingenschuiven naar 2025 en verder omdat verplichtingen voor de regelingen die hieronder vallen voor een groot deel pas na 2024 worden aangegaan.
– IPCEI waterstof (€ 393,9 mln): dit betreft deels een correctie op de budgetten die via de eindejaarsmarge 2023 aan de begroting waren toegevoegd (€ 221,8 mln) en deels de doorwerking van de ombuiging op middelen voor de ontwikkeling van batterijen en groene waterstof zoals in het Hoofdlijnenakkoord geschetst (€ 183,0 mln).
– Warmtenetten investeringssubsidie (WIS) (€ 325,6 mln): dit betreft deels een correctie op eerder onjuist uitgekeerde eindejaarsmarge 2023 (€ 129,6 mln). Daarnaast is er verplichtingenbudget naar latere jaren geschoven omdat de verwachting is dat er dit jaar minder subsidies zullen worden verleend dan eerder was geprognosticeerd.
– Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023 (€ 75,7 mln): zie de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties.
– Tegemoetkoming blokaansluitingen (€ 20,0 mln): zie de toelichting hieronder bij de uitgavenmutaties.
– NGF-project circulaire zonnepanelen (€ 44,0 mln): dit betreft het verplichtingendeel van dit NGF-projectdat doorschuift naar 2025.
– Ondersteuning energiehubs (€ 47,6 mln): de verplichtingen hiervoor zullen pas in 2025 en 2026 worden aangegaan. Met deze mutatie worden deze middelen naar die jaren verschoven.
– Correctieregeling duurzame warmte (€ 19,2 mln): dit betreft een technische correctie op de eindejaarsmarge 2023 van de verplichtingen budgetten die in het voorjaar zijn opgeboekt.
– Projecten kernenergie (€ 140,6 mln): € 76,9 mln hiervan betreft een technische correctie. Het grootste deel van het restant wordt verklaard door diverse verplichtingenschuiven naar latere jaren (€ 64,3 mln).
– Regeling toezicht energiebesparingsplicht (€ 10,9 mln): deze mutatie wordt grotendeels verklaard doordat dit verplichtingenbudget deels wordt ingezet om een tegenvaller elders te dekken (€ 8,1 mln).
Uitgaven
Subsidies
Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+)
Een deel van het kasbudget van de DEI+ wordt naar 2025 en verder verschoven vanwege het feit dat er verschillende lopende subsidieprojecten zijn vertraagd. Ook wordt er € 1,5 mln gebruikt om een tekort bij RVO te dekken.
ISDE-regeling (Investeringssubsidie Duurzame Energie en Energiebesparing)
In totaal wordt er voor € 208,8 mln aan middelen van 2024 naar latere jaren geschoven voor de ISDE. Dit wordt gedaan om een tekort in latere jaren deels op te kunnen vangen en om de budgetten beter te laten aansluiten op de verwachte uitgaven. Bovendien worden de middelen conform amendement Boswijk (Kamerstuk 36 410 XIII, nr. 18) voor het stimuleren van kleine houten windmolens voor het mkb verdeeld over de jaren t/m 2028.
Verder is er loon- en prijsbijstelling toegevoegd aan de ISDE (€ 10,7 mln). Het restant aan verschil wordt verklaard door enkele budgetmutaties om tekorten bij RVO te dekken (– € 4,5 mln) en om een stimuleringscampagne (– € 0,8 mln) op te zetten voor het in gebruik nemen van (hybride) warmtepompen.
Overige subsidies
Er wordt voor € 18,7 mln geschoven naar latere jaren om de middelen voor het flankerend beleid rondom vergassing, effciëntere benutting elektriciteitsnet en Zon op Zee in een juist kasritme te zetten.
Ook is er een overboeking geweest naar artikel 2 van € 10 mln voor «randvoorwaarden technische arbeidsmarkt», omdat het beleid vanuit dit artikel wordt gefinancierd.Tegenover deze budgetverlagingen staat een terugboeking van € 5 mln van artikel 2 naar artikel 4 die voor Qredits beschikbaar waren gesteld. Deze middelen waren met een amendement (Kamerstuk 36410 XIII, nr. 15) eerder vanuit artikel 4 naar artikel 2 overgeheveld, maar bleken daar uiteindelijk niet nodig omdat hier middelen voor beschikbaar waren gesteld vanuit het Klimaatfonds.
Daarnaast zijn er subsidies losgekoppeld van «overige subsidies», zie daarvoor «Correctieregeling duurzame warmte» (€ 31,1 mln) en «Efficiëntere benutting elektriciteitsnetten» (€ 21,9 mln). Verder is het budget voor «Zon op Zee» (€ 6,4 mln) losgekoppeld. Dit budget is ook gelijk geschoven naar 2025 en later en komt daarom niet meer terug in de budgettaire tabel van deze begroting.
Tot slot is er € 2,1 mln toegevoegd aan het budget vanuit de loon- en prijsbijstelling en het tekort voor de uitvoering bij RVO met € 0,2 mln gedekt.
Opschalingsinstrument waterstof
In totaal wordt er voor € 368,7 mln aan kasbudget geschoven naar latere jaren, zodat de budgetten in lijn worden gebracht met de verwachte uitgaven. Dit betreft uitgaven voor Hystock (grootschalige ondergrondse opslag van waterstof), uitgaven voor het waterstofnetwerk op zee, de import van groene waterstof en diverse elektrolyse-regelingen (onshore en offshore). Het restant aan mutaties betreft loon- en prijsbijstelling (€ 12,1 mln) en de dekking van tekorten op de RVO-uitvoeringskosten (€ 1,2 mln).
IPCEI waterstof
Middelen voor het Important Project of Common European Interest (IPCEI) waterstof worden naar latere jaren geschoven, dit betreft een totaal van € 441,8 mln. De reden voor de schuif is dat de uitvoering is vertraagd als gevolg van gestegen rentelasten en inflatie. Verder is er loon-prijsbijstelling toegevoegd (€ 11,5 mln) en worden er middelen gebruikt om diverse tekorten te dekken bij onder andere de RVO-uitvoeringskosten (€ 0,7 mln) en het Nationaal Programma Regionale Energiestrategie (€ 7,5 mln).
Warmtenetten Investeringssubsidie (WIS)
Een deel van het kasbudget van de WIS komt dit jaar niet tot besteding en wordt naar latere jaren geschoven in verbrand met de intrekking van een project en vertraging in andere lopende projecten. Daarnaast wordt € 2,3 mln gebruikt om een tekort op de RVO-uitvoeringskosten te dekken.
Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023
Een deel van de in 2024 beschikbare middelen voor het tijdelijk prijsplafond (€ 75 mln) wordt geschoven naar 2025 vanwege de verwachting dat eindafrekeningen met energieleveranciers pas in dat jaar zullen plaatsvinden.
Tegemoetkoming blokaansluitingen
Het budget is naar aanleiding van een raming van de Belastingdienst met € 18,7 mln naar beneden bijgesteld. Verder wordt er € 1,3 mln geschoven naar 2025 omdat de Belastingdienst verwacht werkzaamheden rondom nacontroles in dat jaar uit te moeten voeren. Deze worden dan vanuit de KGG-begroting bekostigd.
NGF-project Circulaire zonnepanelen
Dit betreft een NGF-project voor de ontwikkeling en industrialisatie van drie innovatieve zon-pv-technologieën. Het project SolarNL wordt uitgevoerd door een consortium van negen Nederlandse zon-pv-bedrijven, zes universiteiten, NWO-Instituut AMOLF, TNO en vier hogescholen. Hiervoor zullen door RVO maatwerkbeschikkingen worden afgegeven aan de individuele deelnemers van het consortium. De middelen zijn oorspronkelijk in een gelijk kas-verplichtingenritme overgeheveld vanuit het NGF. RVO heeft op basis van de subsidieverzoeken en gesprekken met het consortium een inschatting gemaakt van het benodigde verplichtingen- en kasritme voor de verschillende bedrijven uit het consortium. De totale kasschuif van 2024 naar latere jaren bedraagt € 113,2 mln.
Ondersteuning energiehubs
In totaal wordt circa € 45 mln geschoven naar latere jaren. Dit zijn middelen die oorspronkelijk zijn toegevoegd met een amendement door lid Erkens (Kamerstuk 36410-XIII, nr. 20). Met deze kasschuif blijven deze middelen in latere jaren beschikbaar. Verder is er voor circa € 2,7 mln aan budget overgeheveld naar het RVO-uitvoeringsbudget voor werkzaamheden rondom de Routekaart Netcongestie en de kennisfunctie rondom netcongestie.
Correctieregeling duurzame warmte
Er is een technische correctie geweest waardoor dit budget, dat eerder onder «overige subsidies» viel is losgetrokken om deze apart te presenteren.
Efficiëntere benutting elektriciteitsnetten
Er is een technische correctie geweest waardoor dit budget, dat eerder onder «overige subsidies» viel is losgetrokken om deze apart te presenteren.
Opdrachten
Onderzoek en opdrachten
Het budget voor «Projecten kernenergie» is losgekoppeld van dit budget, dit verklaart een totale mutatie van – € 41,7 mln. Bovendien zijn er budgetten voor kernenergie geschoven (€ 27,4 mln) naar latere jaren om de budgetten beter in lijn te brengen met de verwachte uitgaven. Er zijn verder diverse mutaties geweest waaronder een mutatie om het tekort bij RVO te dekken (– € 1,4 mln).
Programma Opwek Energie op Rijksvastgoed (OER)
Het budget voor OER wordt met € 17,3 mln verlaagd, met name door een kasschuif van 2024 naar 2025 en 2026 en een overheveling van budget naar de begroting van IenW als voorfinanciering van de kosten die Rijkswaterstaat moet maken voor de aanleg van een geleiderail bij de A37 die nodig is in verband met de aanleg van een zonnepark daar. Ook is er € 0,8 mln gebruikt om het tekort bij RVO te dekken.
Projecten kernenergie
Er is een technische correctie geweest waardoor dit budget, dat eerder onder «Onderzoek en opdrachten» viel is losgetrokken om deze apart te presenteren.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RVO
Met deze suppletoire begroting wordt € 5 mln aan loon- en prijsbijstelling toegevoegd aan dit budget. Bovendien wordt € 30,3 mln toegevoegd aan het budget vanuit beleidsbudgetten om het tekort in 2024 op de uitvoeringskosten op te vangen. Dit tekort is ontstaan doordat de afgelopen jaren veel regelingen zijn toegevoegd aan het opdrachtenpakket van RVO en het beschikbare budget daarmee geen gelijke tred heeft gehouden. Tot slot is er € 1,5 mln toegevoegd aan het budget vanuit het budget voor de ondersteuning van energy hubs voor de Routekaart Netcongestie en de Kennisfunctie rond netcongestie.
Bijdrage aan medeoverheden
Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden
Na de 1e suppletoire begroting hebben budgetmutaties plaatsgevonden waarmee onder andere overboekingen zijn gedaan naar het BTW-compensatiefonds (– € 29,6 mln), IenW (voor het stimuleren emissieloze mobiliteit (– € 13 mln) en BZK (– € 10 mln) voor personeelskosten in de RES-regio's via het Gemeentefonds.
Daarnaast is er loon- en prijsbijstelling toegevoegd (€ 31,8 mln) aan het budget en budget voor een tekort op het het Nationale Programma Energie Strategie (€ 8,6 mln) toegevoegd. Overige mutaties zorgen voor de resterende € 4,5 mln aan verschil, waaronder € 2 mln welke gebruikt is om het tekort bij RVO te dekken.
Ontvangsten
Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie
Er wordt € 113,0 mln extra onttrokken uit de SDE-reserve in 2024. De onttrekking is nodig omdat er enerzijds minder terugontvangsten voor verstrekte voorschotten worden verwacht (€ 41,6 mln) en anderzijds blijken de uitgaven binnen het SDE-domein als gevolg van de gedaalde energieprijzen hoger uit te vallen (€ 71,4 mln).
ETS-ontvangsten
Op basis van de jaarlijkse actualisatie van de ETS-prijzen wordt de raming van de ETS-ontvangsten met € 50 mln naar boven bijgesteld.
Diverse ontvangsten
Een ontvangst voor een lening verschaft door Invest-NL zou oorspronkelijk in de periode 2025–2028 terugbetaald worden. Deze is echter al in 2024 terugbetaald. Vandaar dat er een opwaartse bijstelling is gedaan in de ontvangsten voor 2024 voor € 65,0 mln. Daarnaast is er nog een kleinere opwaartse ontvangstenbijstelling vanuit de NEa gedaan van ongeveer € 0,2 mln.
Ontvangsten tenders Wind op Zee
De bedrijven die de tenders voor de windparken IJmuiden Ver Alpha en Beta hebben gewonnen dienen de kosten die door RVO gemaakt zijn voor de locatieonderzoeken en de MER-rapportages terug te betalen. Voor zowel IJmuiden Ver Alpha als voor IJmuiden Ver Beta gaat het om een eenmalige terugbetaling in 2024 van € 19,8 mln, totaal € 39,7 mln. Daarnaast leveren de windparken tenderopbrengsten op over een periode van 40 jaar, deze opbrengsten bedragen € 21 mln per jaar, deze worden in 2024 voor het eerst ontvangen.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting september(2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
|
---|---|---|---|
Verplichtingen |
3.576.447 |
435.242 |
4.011.689 |
Uitgaven |
2.959.386 |
– 62.269 |
2.897.117 |
Subsidies (regelingen) |
210.989 |
– 35.779 |
175.210 |
Waardevermeerderingsregeling |
62.124 |
5.000 |
67.124 |
Geestelijke bijstand |
550 |
550 |
|
Duurzaam herstel |
39.431 |
– 25.353 |
14.078 |
Woonbedrijf |
1.330 |
1.330 |
|
Diverse subsidies versterken |
66.537 |
– 3.150 |
63.387 |
Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken |
7.914 |
7.914 |
|
Huurderscompensatie |
350 |
350 |
|
Nieuwbouwregeling |
4.930 |
4.930 |
|
Economische bedrijvigheid |
27.823 |
– 17.130 |
10.693 |
Uitbreiding bereik woningverbeteringssubsidie |
0 |
4.854 |
4.854 |
(Schade)vergoeding |
807.975 |
10.010 |
817.985 |
Vergoeding fysieke schade |
424.479 |
424.479 |
|
Vergoeding waardedaling |
64.000 |
64.000 |
|
Vergoeding immateriële schade |
88.215 |
88.215 |
|
Commissie Bijzondere Situaties |
3.000 |
231 |
3.231 |
Herbeoordeling waardedaling |
0 |
522 |
522 |
Vastgelopen dossiers |
20.949 |
– 1.639 |
19.310 |
Vergoeding zelf aangebrachte voorzieningen |
2.334 |
– 2.102 |
232 |
Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen |
63.755 |
– 305 |
63.450 |
Knelpunten (bestuurlijke afspraken) |
3.234 |
1.850 |
5.084 |
Versterken industrie |
1.359 |
1.359 |
|
Knelpunten IMG |
25.000 |
10.453 |
35.453 |
Versterken in eigen beheer |
111.650 |
111.650 |
|
Duurzaam Herstel |
0 |
1.000 |
1.000 |
Opdrachten |
1.217.802 |
1.456 |
1.219.258 |
Werkbudgetten |
28.123 |
– 1.949 |
26.174 |
Versterkingsoperatie |
637.337 |
500 |
637.837 |
Knelpunten (bestuurlijke afspraken) |
25.492 |
– 1.850 |
23.642 |
Versterken industrie |
241 |
241 |
|
Vergoeding Norg akkoord |
494.142 |
– 3.245 |
490.897 |
Vastgelopen dossiers |
3.500 |
3.500 |
|
Verduurzaming bij versterken |
28.967 |
28.967 |
|
Duurzaam Herstel |
0 |
8.000 |
8.000 |
Bijdrage aan agentschappen |
256.747 |
18.345 |
275.092 |
Bijdrage RVO.nl |
254.177 |
18.345 |
272.522 |
Bijdrage aan bestuur Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) |
2.570 |
2.570 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
9.458 |
0 |
9.458 |
TNO publieke SDRA |
1.400 |
1.400 |
|
Raad voor de Rechtbijstand |
8.058 |
8.058 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
450.123 |
– 56.469 |
393.654 |
Mkb-programma (bestuurlijke afspraken) |
7.200 |
64 |
7.264 |
Nationaal Programma Groningen |
97.175 |
1.131 |
98.306 |
Compensatie gemeenten en provincie (bestuurlijke afspraken) |
114.277 |
489 |
114.766 |
Clustering en gebiedsfonds (bestuurlijke afspraken) |
167.801 |
– 71.161 |
96.640 |
Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten (bestuurlijke afspraken) |
2.000 |
5.158 |
7.158 |
NCG bijdrage aan medeoverheden |
6.350 |
350 |
6.700 |
Knelpunten gemeenten sociaal domein |
14.400 |
14.400 |
|
Leefbaarheid en wijkontwikkeling |
12.500 |
7.500 |
20.000 |
Sociale agenda |
15.100 |
15.100 |
|
Erfgoedprogramma |
13.320 |
13.320 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
6.292 |
168 |
6.460 |
Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) |
0 |
168 |
168 |
Raad voor Rechtspraak |
6.292 |
6.292 |
|
Ontvangsten |
2.900.978 |
480.000 |
3.380.978 |
Ontvangsten Mijnbouwwet |
200.000 |
80.000 |
280.000 |
Dividenduitkering EBN |
1.167.000 |
400.000 |
1.567.000 |
Dividenduitkering GasTerra |
3.600 |
3.600 |
|
Ontvangsten NAM fysieke schade |
450.418 |
450.418 |
|
Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade |
398.998 |
398.998 |
|
Ontvangsten NAM waardedaling |
60.747 |
60.747 |
|
Ontvangsten NAM immateriële schade |
159.572 |
159.572 |
|
Ontvangsten NAM publieke SDRA |
3.506 |
3.506 |
|
Ontvangsten NAM versterken industrie |
3.073 |
3.073 |
|
Diverse ontvangsten |
4.145 |
4.145 |
|
Ontvangsten NAM versterkingsoperatie |
389.183 |
389.183 |
|
Nationaal Programma Groningen (bijdrage NAM) |
50.000 |
50.000 |
|
Ontvangsten NAM Nieuwbouwregeling |
6.665 |
6.665 |
|
Ontvangsten NAM juridische bijstand |
4.071 |
4.071 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting september(2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
|
---|---|---|---|
Verplichtingen |
3.576.447 |
435.242 |
4.011.689 |
waarvan garantieverplichtingen |
|||
waarvan overige verplichtingen |
3.576.447 |
435.242 |
4.011.689 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget in 2024 is ten opzichte van de 1e suppletoire begroting per saldo verhoogd met € 435,2 mln. Dit is het saldo van met name de volgende mutaties:
– Overboekingen vanaf de Aanvullende Post voor Woonbedrijf (€ 5 mln). Het Woonbedrijf ontvangt subsidie voor het beheren van aangekochte woningen in het aardbevingsgebied.
– Om het budget Economische bedrijvigheid beter aan te laten sluiten bij het ritme van de verwachte uitgaven, wordt € 17 mln uit 2024 doorgeschoven naar 2028 en 2029. Zie post Economische bedrijvigheid onder de uitgaven.
– Ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2024 wordt het budget voor diverse subsidies versterken in 2024 verlaagd met € 2,8 mln.
– Door de gedaalde gasprijs zijn de verwachte uitgaven aan de vergoeding Norg akkoord naar beneden bijgesteld (– € 3,3 mln).
– Het budget Knelpunten IMG is in 2024 met € 10 mln opgehoogd door € 5 mln uit 2026 en 2027 naar voren te halen. Zie post Knelpunten IMG onder uitgaven.
– Op drie regelingen is het verplichtingenbudget in 2024 verhoogd door budget uit latere jaren naar 2024 te schuiven. Dit betreft het Nationaal Programma Groningen (€ 244 mln uit de jaren 2025–2028), Clustering en gebiedsfonds (€ 135,9 mln uit de jaren 2025–2028) en Compensatie gemeenten en provincie (€ 50 mln uit 2025). Deze bedragen zijn opgenomen in de meerjarige regeling Verstrekking specifieke uitkeringen aardbevingsgebied Groningen. Omdat de verwachting is dat de uitkeringen in 2024 verplicht worden, is het volledige verplichtingenbudget in 2024 geraamd.
– Ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2024 wordt het verplichtingenbudget van Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) in 2024 verlaagd met € 3,4 mln. Zie post Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) onder uitgaven.
– Op Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG), MKB-programma, Nationaal Programma Groningen, Werkbudgetten, Compensatie gemeenten en provincie, Clustering en gebiedsfonds, Commissie Bijzondere Situaties, Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten, Knelpunten IMG en Uitbreiding bereik woningsverbeteringssubsidie is loon- en prijsbijstelling uitgekeerd (€ 12,7 mln).
– Overige mutaties verklaren per saldo de resterende € 4,1 mln.
Subsidies
Duurzaam herstel
Duurzaam schadeherstel maakt deel uit van de versterkings- en hersteloperatie (Kamerstuk 33 529, nr. 948). Het budget in 2024 op het financieel instrument subsidies wordt met € 25,3 mln verlaagd vanwege een overboeking naar andere financiële instrumenten op artikel 5. Een deel van deze werkzaamheden wordt uitgevoerd door de NCG, hiervoor is respectievelijk € 8 mln en € 1,5 mln overgeboekt naar de financiële instrumenten opdrachten en (schade)vergoedingen. Daarnaast maakt RVO ten behoeve van IMG uitvoeringskosten voor de werkzaamheden voor Duurzaam herstel. Deze kosten worden overgeheveld naar bijdrage aan agentschappen (€ 15,9 mln).
Economische bedrijvigheid
Om een sterk ondernemings- en vestigingsklimaat te ondersteunen heeft het kabinet in de kabinetsreactie op PEGA (Nij Begun) hiervoor € 115 mln beschikbaar gesteld. Om het budget beter aan te laten sluiten bij het ritme van de verwachte uitgaven, wordt € 17 mln uit 2024 doorgeschoven naar de jaren 2028 en 2029.
(Schade)vergoedingen
Knelpunten IMG
In de kabinetsreactie op de parlementaire enquête is aangekondigd dat het IMG de bevoegdheid krijgt om individuele knelpunten in de schadeafhandeling voortvarender op te lossen (maatregel 4 uit Nij Begun). Hiervoor is meerjarig in totaal € 70 mln gereserveerd. Omdat de uitputting van dit budget sneller gaat dan eerder verwacht, is het budget in 2024 met € 10 mln opgehoogd door € 5 mln uit 2026 en 2027 naar voren te halen. Daarnaast is er voor dit jaar bijna € 0,5 mln loon- en prijsbijstelling aan het budget voor knelpunten IMG toegevoegd.
Opdrachten
Vergoeding Norg akkoord
Door de gedaalde gasprijs zijn de verwachte uitgaven aan de vergoeding Norg akkoord naar beneden bijgesteld (– € 3,3 mln).
Duurzaam herstel
Duurzaam schadeherstel maakt deel uit van de versterkings- en hersteloperatie (Kamerstuk 33 529, nr. 948). Een deel van deze werkzaamheden wordt uitgevoerd door de NCG via het financieel instrument opdrachten. Hiervoor is in 2024 € 8 mln overgeboekt vanuit het financieel instrument subsidies.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RVO
RVO voert in opdracht van de IMG de schadeafhandeling uit. Er is voor dit jaar € 18,9 mln toegevoegd aan de bijdrage RVO voor Duurzaam herstel (€ 15,9 mln), het Interventieteam Vastgelopen Situaties (€ 1,6 mln) en de Commissie Bijzondere Situaties (€ 1,4 mln). Daarnaast maakt RVO uitvoeringskosten voor de Herbeoordeling waardedaling. Hiervoor heeft een verrekening met vorig jaar plaatsgevonden (– € 0,5 mln).
Bijdrage aan medeoverheden
Clustering en gebiedsfonds
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 en maatregel 15 uit Nij Begun worden uitkeringen gedaan aan medeoverheden voor clustering van woningen en het gebiedsfonds (blokken B en D uit de bestuurlijke afspraken). Ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2024 is het budget in 2024 per saldo met € 69,6 mln verlaagd. Dat wordt voornamelijk veroorzaakt doordat dit bedrag naar de jaren 2026 en 2027 is doorgeschoven. Ter voorbereiding op de Meerjarige regeling verstrekking specifieke uitkeringen aardbevingsgebied Groningen 2024–2030 is met de regio het verwachte uitgavenritme herijkt. Deze verschuiving brengt het budget hiermee in lijn. Daarnaast vindt er een overheveling plaats van € 5,1 mln in 2024 voor het Programma Sociaal en Gezondheid naar het budget voor sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten. Dit is onderdeel van de bijdrage van meerjarig € 28,3 mln vanuit Blok B Clusterwoningen voor het Programma Sociaal en Gezondheid. Tot slot is er in 2024 € 3,6 mln loon- en prijsbijstelling toegevoegd aan dit budget.
Leefbaarheid en wijkontwikkeling
Voor het verbeteren van de leefbaarheid in gebieden waar veel woningen worden versterkt is in Nij Begun meerjarig € 200 mln beschikbaar gesteld (maatregel 14). Ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2024 wordt het budget in 2024 verhoogd met € 7,5 mln. Dat wordt veroorzaakt door een verschuiving van budget vanuit de jaren 2028–2029 naar de jaren 2024–2027. Ter voorbereiding op de Meerjarige regeling verstrekking specifieke uitkeringen aardbevingsgebied Groningen 2024–2030 is met de regio het verwachte uitgavenritme herijkt. Deze verschuiving brengt het budget in lijn met deze verwachting.
Ontvangsten
Ontvangsten Mijnbouwwet
De ontvangsten Mijnbouwwet worden met € 80 mln naar boven bijgesteld op basis van hogere te verwachten ontvangen winstaandeel over 2024.
Dividend EBN
De bijstelling van € 400 mln is het effect van de verwachte winst van GasTerra die voor 40% bij EBN landt.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting september(2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
|
---|---|---|---|
Verplichtingen |
2.646.581 |
– 2.646.581 |
0 |
Uitgaven |
497.425 |
– 497.425 |
0 |
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken |
497.425 |
– 497.425 |
0 |
Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds |
497.425 |
– 497.425 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting september(2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
|
---|---|---|---|
Verplichtingen |
2.646.581 |
– 2.646.581 |
0 |
waarvan garantieverplichtingen |
|||
waarvan overige verplichtingen |
2.646.581 |
– 2.646.581 |
0 |
Toelichting
Met ingang van de ontwerpbegroting 2025 wordt het voedingsartikel voor fondsbegrotingen afgeschaft, omdat de systematiek van een fondsbegroting gelijk wordt gesteld aan die van een departementale begroting. Dit heeft ertoe geleid dat artikel 6 Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds van de EZ-begroting (hoofdstuk XIII) leeg is geboekt.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting september(2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
|
---|---|---|---|
Verplichtingen |
711.238 |
50.995 |
762.233 |
Uitgaven |
711.238 |
50.995 |
762.233 |
Personele uitgaven |
541.208 |
44.282 |
585.490 |
eigen personeel |
503.859 |
– 95.287 |
408.572 |
inhuur externen |
22.528 |
129.907 |
152.435 |
overige personele uitgaven |
14.821 |
9.662 |
24.483 |
Materiële uitgaven |
170.030 |
6.713 |
176.743 |
ICT |
9.245 |
6.839 |
16.084 |
bijdrage aan SSO's |
13.382 |
18.021 |
31.403 |
DICTU |
19.588 |
8.729 |
28.317 |
overige materiële uitgaven |
127.815 |
– 26.876 |
100.939 |
Ontvangsten |
140.055 |
1.204 |
141.259 |
NCG |
117.028 |
0 |
117.028 |
Overig |
23.027 |
1.204 |
24.231 |
Toelichting
Personele uitgaven
De begrote uitgaven voor eigen personeel zijn met € 95,3 mln verminderd. Dit komt grotendeels doordat er budget van eigen personeel is verdeeld over de onderdelen Inhuur externen en Overige personele uitgaven. Dit komt doordat alle personele uitgaven van de diensten onder «eigen personeel» waren geraamd, terwijl deze uitgaven ook over de verschillende categorieën moesten worden verdeeld. Dit is nu gecorrigeerd. De per saldo ophoging van de personele uitgaven wordt grotendeels verklaard door de toevoeging van de uitgekeerde loonbijstelling.
Materiële uitgaven
De begrote uitgaven voor overige materiële uitgaven zijn met ongeveer € 26,9 mln verminderd. Dit komt grotendeels doordat er budget van overige materiële uitgaven is verdeeld over de onderdelen ICT, Bijdrage aan SSO's en DICTU. Dit komt doordat alle materiële uitgaven van de diensten onder «overige materiële uitgaven» waren geraamd, terwijl deze uitgaven ook over de verschillende categorieën moesten worden verdeeld. Dit is nu gecorrigeerd. De per saldo ophoging van de materiele uitgaven wordt grotendeels verklaard door de toevoeging van de uitgekeerde prijsbijstelling.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting september(2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
|
---|---|---|---|
Verplichtingen |
233.753 |
– 233.753 |
0 |
Uitgaven |
233.753 |
– 233.753 |
0 |
Loonbijstelling |
124.415 |
– 124.415 |
0 |
Prijsbijstelling |
109.338 |
– 109.338 |
0 |
Onverdeeld |
0 |
0 |
|
Onvoorzien |
0 |
0 |
|
0 |
|||
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Loon- en prijsbijstelling
Betreft de verdeling van de loon- en prijsbijstellingstranche 2024 over relevante artikelonderdelen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36613-XIII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.