Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36613-IV nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36613-IV nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2024 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV);
de begrotingsstaat voor het BES-fonds (H).
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, J.J.M. Uitermark
Voor u ligt de suppletoire begroting september van Koninkrijksrelaties. De suppletoire begroting september geeft een beeld van de uitvoering van de begroting voor het jaar 2024. De stand wordt opgebouwd vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2024.
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties worden toegelicht, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Begrotingsartikel |
Beleidsmatige mutaties(ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties(ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
1. Versterken rechtsstaat |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
2. Slavernijverleden |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
4. Bevorderen sociaaleconomische structuur |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 4 mln. |
8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
6. Apparaat |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
7. Nog onverdeeld |
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln.Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
1. BES-fonds |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.Ontvangsten: 2 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln.Ontvangsten: 4 mln. |
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
43.771 |
– 6.186 |
37.585 |
Uitgaven |
43.771 |
– 6.186 |
37.585 |
|
1.0 |
Versterken rechtsstaat |
43.771 |
– 6.186 |
37.585 |
Subsidies (regelingen) |
28 |
– 28 |
0 |
|
Bestuurlijke aanpak |
28 |
– 28 |
0 |
|
Opdrachten |
199 |
20 |
219 |
|
Detentie – Algemeen |
79 |
0 |
79 |
|
Diverse opdrachten |
120 |
20 |
140 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
1.944 |
– 99 |
1.845 |
|
Detentie – Algemeen |
1.944 |
– 99 |
1.845 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
972 |
532 |
1.504 |
|
Overige bijstand aan de landen |
0 |
504 |
504 |
|
Bestuurlijke aanpak |
972 |
28 |
1.000 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
16.400 |
20 |
16.420 |
|
Detentie – Vastgoed |
16.400 |
20 |
16.420 |
|
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
24.228 |
– 6.631 |
17.597 |
|
Grensbewaking (Defensie) |
10.543 |
0 |
10.543 |
|
Recherchecapaciteit (JenV) |
1.699 |
– 1.299 |
400 |
|
Rechterlijke macht (JenV) |
7.122 |
– 626 |
6.496 |
|
Douane (Financiën) |
4.864 |
– 4.706 |
158 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Artikel 1.0 Versterken rechtsstaat
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Recherchecapaciteit (JenV)
Deze mutatie betreft een overboeking van LPO-middelen van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het Recherche Samenwerkingsteam. Dit gebeurt conform het financieringsconvenant tussen de Ministeries van BZK en JenV.
Rechterlijke macht (JenV)
Douane (Financiën)
Dit betreft voornamelijk een overboeking van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar de begroting van het Ministerie van Financiën (IXB) voor de Douane Nederland. Deze middelen zijn bestemd voor de lokale grens- en handhavingsdiensten op de eilanden Curaçao, Aruba en Sint Maarten.
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3.333 |
– 1.883 |
1.450 |
|
Uitgaven |
3.333 |
– 1.883 |
1.450 |
|
2.0 |
Slavernijverleden |
3.333 |
– 1.883 |
1.450 |
Subsidies (regelingen) |
3.333 |
– 3.333 |
0 |
|
Maatschappelijke initiatieven |
3.333 |
– 3.333 |
0 |
|
Opdrachten |
0 |
1.450 |
1.450 |
|
Maatschappelijke initiatieven |
0 |
1.450 |
1.450 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Artikel 2.0 Slavernijverleden
Subsidies
Maatschappelijke initiatieven
Op dit moment wordt met de (beoogd) uitvoerder de subsidieregeling verder uitgewerkt om de uitvoering te kunnen starten. Er wordt voorzien dat de uitwerking laat in dit jaar gereed is waarna de uitvoering van de regeling kan starten. Hierdoor start de uitvoering in 2025 en zullen er geen middelen worden verstrekt in 2024. Hierop wordt het kasritme aangepast, de middelen uit 2024 worden doorgeschoven naar het laatste jaar van de regeling (2029).
Opdrachten
Maatschappelijke initiatieven
Dit betreft voor 2024 een reallocatie vanuit artikel 7 onvoorzien ten behoeve van de uitvoeringskosten subsidies slavernijverleden. Tevens vindt er een reallocatie plaats voor het programma bureau slavernijverleden voor 2024.
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
41.412 |
– 10.913 |
30.499 |
Uitgaven |
43.806 |
– 10.913 |
32.893 |
|
4.1 |
Curaçao, Sint Maarten en Aruba |
29.893 |
– 7.227 |
22.666 |
Subsidies (regelingen) |
16.916 |
– 2.970 |
13.946 |
|
Diverse subsidies |
100 |
346 |
446 |
|
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) |
14.182 |
– 3.182 |
11.000 |
|
Onderwijshuisvesting Curaçao |
2.634 |
– 134 |
2.500 |
|
Opdrachten |
5.563 |
– 1.241 |
4.322 |
|
Opdrachten landen |
563 |
– 241 |
322 |
|
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) |
5.000 |
– 1.000 |
4.000 |
|
Inkomensoverdrachten |
5.268 |
– 4.125 |
1.143 |
|
Toeslagen op pensioenen NA |
5.268 |
– 4.125 |
1.143 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
2.000 |
686 |
2.686 |
|
Bijdrage landen |
0 |
120 |
120 |
|
Onderwijshuisvesting Curaçao |
0 |
566 |
566 |
|
Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) |
2.000 |
0 |
2.000 |
|
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
146 |
423 |
569 |
|
Diverse bijdragen |
146 |
423 |
569 |
|
4.2 |
Caribisch Nederland |
13.913 |
– 3.686 |
10.227 |
Subsidies (regelingen) |
1.604 |
1.640 |
3.244 |
|
Subsidies Caribisch Nederland |
1.604 |
1.640 |
3.244 |
|
Opdrachten |
2.130 |
868 |
2.998 |
|
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht |
1.530 |
0 |
1.530 |
|
Opdrachten Caribisch Nederland |
600 |
868 |
1.468 |
|
Inkomensoverdrachten |
1.349 |
0 |
1.349 |
|
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers |
1.349 |
0 |
1.349 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
8.830 |
– 6.194 |
2.636 |
|
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht |
8.830 |
– 6.194 |
2.636 |
|
Ontvangsten |
1.149 |
0 |
1.149 |
Toelichting
Artikel 4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Subsidies
Tijdelijke werkorganisatie
De uitputting van het Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) budget is de afgelopen maanden achtergebleven bij wat initieel werd verwacht. Dit is onder ander het geval omdat er beperkte invloed is op het moment van start van projecten en omdat het finaliseren van plannen of besluitvorming in de Landen vaak langer op zich laat wachten. Om gedegen planvorming en besluitvorming te faciliteren, wordt het budget van 2024 naar de jaren 2026 en 2027 doorgeschoven, omdat in deze jaren resultaten worden gerealiseerd. In deze suppletoire begroting gaat het in totaal om € 4,2 mln., waarvan € 3,2 mln. bij subsidies.
Opdrachten
Opdrachten Tijdelijke werkorganisatie
De uitputting van het Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) budget is de afgelopen maanden achtergebleven bij wat initieel werd verwacht. Dit is onder ander het geval omdat er beperkte invloed is op het moment van start van projecten en omdat het finaliseren van plannen of besluitvorming in de Landen vaak langer op zich laat wachten. Om gedegen planvorming en besluitvorming te faciliteren, wordt het budget van 2024 naar de jaren 2026 en 2027 doorgeschoven, omdat in deze jaren resultaten worden gerealiseerd. In deze suppletoire begroting gaat het in totaal om € 4,2 mln., waarvan € 1,0 mln. bij opdrachten.
Inkomensoverdrachten
Toeslagen op pensioenen NA
Onttrekkingen aan de toeslagen op pensioenen hebben voornamelijk betrekking op: de hoger uitvallende kosten voor de aanschaf van de stormwaterpomp in Sint Maarten, de bijhorende RVO opdracht en de kosten voor de accountantscontrole. Ook betreft dit verscheidene reallocaties voor onder andere de stijgende kosten van de Vertegenwoordiging van Nederland in Aruba, Curaçao en Sint Maarten (VNACS).
Artikel 4.2 Caribisch Nederland
Subsidies (regelingen)
Subsidies Caribisch Nederland
Dit betreft een bijdrage aan het Caribbean Regional Technical Assistance Centre en is een reallocatie van artikel 7 nog onverdeeld.
Bijdrage aan medeoverheden
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht
Dit betreffen overboekingen naar het BES-fonds naar aanleiding van gemaakte bestuurlijke afspraken met Sint-Eustatius (€ 0,8 mln.) en Bonaire (circa € 1,6 mln.). Daarnaast heeft er een overboeking plaatsgevonden van gelden voor openbaar vervoer naar het BES-Fonds (€ 0,8 mln.).
Verder wordt er voor herstelwerkzaamheden aan de klif op Sint Eustatius € 3,0 mln. van 2024 doorgeschoven naar 2027. Er worden verschillende natuur- en erosieprojecten ondernomen op het eiland, waaronder de aanpak van loslopende dieren. Doordat de voortgang op deze projecten achterblijft, is besloten de herstelwerkzaamheden aan de klif op te schorten. Door de grote samenhang tussen de projecten zouden deze werkzaamheden namelijk ondoelmatig zijn. Er wordt nu actie ondernomen om voortgang op de natuur- en erosieprojecten te bewerkstelligen. Het belang van de herstelwerkzaamheden is hiermee niet weggenomen. De € 3 mln. is nodig in 2027 omdat er een nieuwe aanbesteding moet plaatsvinden voor deel twee van het klifproject. Uitvoering van het project zal enkele jaren in beslag nemen, waardoor het betaalritme tot in 2027 loopt.
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
0 |
66.000 |
66.000 |
Uitgaven |
28.517 |
66.000 |
94.517 |
|
5.1 |
Schuldsanering Curaçao en Sint Maarten |
28.517 |
0 |
28.517 |
Leningen |
28.517 |
0 |
28.517 |
|
Schuldsanering |
28.517 |
0 |
28.517 |
|
5.2 |
Leningen / garanties Curaçao, Sint Maarten en Aruba |
0 |
66.000 |
66.000 |
Leningen |
0 |
66.000 |
66.000 |
|
Lopende inschrijving en leningen Curaçao en Sint Maarten |
0 |
66.000 |
66.000 |
|
Ontvangsten |
145.155 |
0 |
145.155 |
Toelichting
5.2 Leningen / garanties Curaçao, Sint Maarten en Aruba
Leningen
Lopende inschrijving en leningen Curaçao en Sint Maarten
Met de suppletoire begroting september wordt er financiële ruimte gereserveerd in de begroting, mocht Nederland, op basis van de in de Rijkswet financieel toezicht opgenomen zogenaamde lopende inschrijving, een annuïtaire lening ter grootte van € 66 mln. (ANG 132 miljoen) aan Sint Maarten verstrekken. Deze lening heeft een looptijd van 25 jaar en is ter financiering van een aantal benodigde investeringen. Het betreft investeringen voor het detentiewezen (nieuwbouw gevangenis), energievoorziening en voor de geestelijke gezondheidszorg. Het uiteindelijk verstrekken van de lening is afhankelijk van een positief advies van het College financieel toezicht en instemming van de ministerraad, cf. het beleidskader risicoregelingen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
1.569 |
1.650 |
3.219 |
Uitgaven |
1.569 |
1.650 |
3.219 |
|
8.1 |
Wederopbouw |
1.569 |
1.650 |
3.219 |
Subsidies (regelingen) |
0 |
950 |
950 |
|
Diverse subsidies |
0 |
950 |
950 |
|
Opdrachten |
1.569 |
700 |
2.269 |
|
Wederopbouw op Sint Maarten |
1.569 |
700 |
2.269 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Artikel 8.1 Wederopbouw
Diverse subsidies
Er zijn middelen onttrokken uit artikel 1 (douane € 0,1 mln.), 4 (pensioenen € 0,7 mln.) en 7 (onvoorzien € 0,2 mln.) voor de ondersteuning voor het Ministerie van Volkshuisvesting Ruimtelijke Ontwikkeling Milieu en Infrastructuur (VROMI) op Sint Maarten voor capaciteit ten behoeve van de wederopbouw projecten.
Opdrachten
De kosten voor het aanschaffen van de stormwaterpompen in Sint Maarten, de bijbehorende RVO opdracht en de kosten voor de accountantscontrole zijn hoger dan initieel werd verwacht. Daarom vindt er een reallocatie plaats van artikel 4 naar artikel 8.
Verder kunnen door vertraging in de uitvoering en de regels voor bevoorschotting niet alle middelen worden besteed in 2024. Het gaat hier onder andere om de middelen die worden verstrekt aan minVROMI op Sint Maarten en de middelen voor de aanschaf van de stormwaterpompen.
Budgettaire gevolgen
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
32.819 |
2.235 |
35.054 |
Uitgaven |
32.819 |
2.235 |
35.054 |
|
6.0 |
Apparaat |
32.819 |
2.235 |
35.054 |
Personele uitgaven |
20.406 |
2.138 |
22.544 |
|
Eigen personeel |
19.228 |
2.158 |
21.386 |
|
Inhuur externen |
1.178 |
– 20 |
1.158 |
|
Materiële uitgaven |
12.413 |
97 |
12.510 |
|
Overige materiële uitgaven |
12.413 |
97 |
12.510 |
|
Ontvangsten |
0 |
2.936 |
2.936 |
Toelichting
Personele uitgaven
Eigen personeel
Dit betreft voornamelijk de in 2024 betaalde afdracht aan KR door de opdrachtgevers voor de basisdienstverlening SSO-CN. De ontvangst van deze afdracht wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.
Ontvangsten
In 2024 hebben de opdrachtgevers voor de basisdienstverlening SSO-CN een afdracht betaald aan KR. De ontvangst van deze afdracht wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.
Budgettaire gevolgen
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) |
Mutaties Suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
5.372 |
– 5.336 |
36 |
Uitgaven |
5.372 |
– 5.336 |
36 |
|
7.0 |
Nog onverdeeld |
5.372 |
– 5.336 |
36 |
Nog te verdelen |
5.372 |
– 5.336 |
36 |
|
Onvoorzien |
5.372 |
– 5.336 |
36 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Onvoorzien
Er zijn diverse reallocaties naar andere artikelen, waarbij de grootste overboekingen de subsidie aan het Caribbean Regional Technical Assistance Centre (artikel 4.2) is en de uitvoeringskosten subsidies slavernijverleden.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting september (2) |
Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
84.130 |
9.643 |
93.773 |
Uitgaven |
84.130 |
9.643 |
93.773 |
|
1.0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
84.130 |
9.643 |
93.773 |
Vrije uitkering |
84.130 |
9.643 |
93.773 |
|
Ontvangsten |
84.130 |
9.643 |
93.773 |
Toelichting
Bijdrage aan medeoverheden
Er zijn overboekingen van de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) naar het BES-fonds naar aanleiding van de gemaakte bestuurlijke afspraken met Bonaire en Sint Eustatius, voor het openbaar vervoer en voor het versterken van de ondersteuning van de eilandsraden van Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Verder is er een overboeking van de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid naar het BES-fonds voor lokale armoedebestrijding, voor de eenmalige energietoelage voor huishoudens met een laag inkomen en voor de vrije uitkering van Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Ontvangsten
Op basis van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BES-fonds gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten geraamd. De voeding van het BES-fonds is direct afkomstig uit de belastingontvangsten van het Rijk.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36613-IV-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.