Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36608 nr. B |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36608 nr. B |
Vastgesteld 28 november 2024
Het voorliggende wetsvoorstel heeft de commissie aanleiding gegeven tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.
Inleiding
De leden van de fracties van de VVD, het CDA, de ChristenUnie, de PvdD en JA21 hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel en hebben daarover de volgende vragen en opmerkingen. De fracties van de SP en OPNL sluiten zich aan bij de vragen van het CDA. De fractie van de SP sluit zich ook aan bij de vragen van de PvdD.
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
Welke concrete maatregelen neemt de regering om ervoor te zorgen dat de aanpassingen van de parameters niet leiden tot onbedoelde complicaties voor de uitvoering?
Hoe zorgt de regering ervoor dat eventuele nadelige gevolgen voor de parameterwijzigingen worden opgevangen en welke implicaties heeft dit voor de uitvoering bij de Belastingdienst?
Vragen en opmerkingen van de leden van de CDA-fractie, waarbij de fracties van de SP en OPNL zich aansluiten
Evenals bij het wetsvoorstel 36.311 adviseert de Raad van State om de maatregelen in dit wetsvoorstel nader te doordenken op de gevolgen voor burgers en voor de Dienst Toeslagen.2 Daarbij gaat het zowel om de onderlinge samenhang tussen de maatregelen, als om de samenloop met andere (inkomens)regelingen. Ook ten aanzien van deze wet willen de leden van de CDA-fractie graag weten wat er naar de mening van de regering – los van de budgettaire effecten – mis gaat als de Eerste Kamer het advies van de Raad van State volgt en dit wetsvoorstel in dit stadium niet zou aannemen.
Vragen en opmerkingen van de leden van de ChristenUnie-fractie
De Raad van State heeft bezwaren over de uitwerking van dit wetsvoorstel, met name over de uitvoerbaarheid, en adviseerde daarom om dit los te koppelen van het Pakket Belastingplan 2025.3 Kan de regering toelichten waarom er desondanks voor is gekozen om dit wetsvoorstel deel uit te laten maken van het pakket?
Kan de regering uitleggen waarom het onderscheid tussen ouderen- en niet-ouderenhuishoudens in de huurtoeslag wordt weggenomen?
Vragen en opmerkingen van de leden van de PvdD-fractie, waarbij de fractie van de SP zich aansluit
Twintig procent van de huidige ontvangers gaat er door de voorstellen op achteruit door uitzondering van de servicekosten in de huurtoeslag. Waarom is gekozen voor voorstellen waarbij een gedeelte van de doelgroep van de huurtoeslag erop achteruit gaat? De huurtoeslag is juist bedoeld om deze groep huishoudens te ondersteunen.
Vragen en opmerkingen van de leden van de JA21-fractie
Is het afschaffen van de maximumhuurgrenzen in combinatie met huurtoeslag een prikkel voor verhuurders om huurprijzen te verhogen tot (net) boven de grens? Zo ja, welke mechanismen heeft de regering overwogen om dit risico te vermijden of te ondervangen?
Hoe waarborgt de regering dat de betaalbaarheid van huurwoningen niet verder onder druk komt te staan door mogelijke prijsopdrijving in het vrijehuursegment?
Aangezien het wetsvoorstel het bereik van huurtoeslag uitbreidt: vergroot deze wet dan niet juist de afhankelijkheid van huurders van toeslagen? Hoe verhoudt dit zich tot de ambitie om het toeslagensysteem uiteindelijk af te schaffen?
Hoe voorkomt de regering dat deze maatregelen huurders in een vicieuze cirkel van afhankelijkheid en inkomensondersteuning plaatsen en een rem zet op doorstroom?
De regering ziet hopelijk de desastreuze effecten van de Huurwet die de voormalig Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, De Jonge, op het laatst heeft doorgedrukt. Welke effecten verwacht de regering van het wetsvoorstel op het huuraanbod, met name in het gereguleerde en vrije segment?
De leden van de vaste commissie voor Financiën zien de reactie van de regering met belangstelling tegemoet en ontvangen de nota naar aanleiding van het verslag graag uiterlijk vrijdag 29 november 2024.
De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën, Van Ballekom
De griffier van de vaste commissie voor Financiën, De Man
Samenstelling:
Kroon (BBB) (ondervoorzitter), Van Wijk (BBB), Heijnen (BBB), Griffioen (BBB), Martens (GroenLinks-PvdA), Crone (GroenLinks-PvdA), Karimi (GroenLinks-PvdA), Van Gurp (GroenLinks-PvdA), Rosenmöller (GroenLinks-PvdA), Van Ballekom (VVD) (voorzitter), Geerdink (VVD), Vogels (VVD), Bovens (CDA), Bakker-Klein (CDA), Aerdts (D66), Moonen (D66), Van Strien (PVV), Visseren-Hamakers (PvdD), Baumgarten (JA21), Van Apeldoorn (SP), Holterhues (CU), Van den Oetelaar (FVD), Schalk (SGP), Hartog (Volt), Van Rooijen (50PLUS), Van der Goot (OPNL)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36608-B.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.