36 598 Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Organisatie van de Verenigde Naties voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur (UNESCO) inzake de verlenging van de categorie-2-status onder auspiciën van UNESCO van het IHE Delft Institute for Water Education in Nederland; Parijs, 25 juli 2024 (Trb. 2024, 96 en 143)

C1 BRIEF VAN DE VOORZITTER EERSTE KAMER DER STATEN-GENERAAL

Aan de Minister van Buitenlandse Zaken

Den Haag, 20 februari 2025

Het lid Lagas (BBB) heeft mij op grond van artikel 116 van het Reglement van Orde verzocht haar gelegenheid te geven inlichtingen te vragen over het op 25 juli 2024 te Parijs tot stand gekomen Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Organisatie van de Verenigde Naties voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur (UNESCO) inzake de verlenging van de categorie-2-status onder auspiciën van UNESCO van het IHE Delft Institute for Water Education in Nederland (Trb. 2024, nrs. 96 en 143). Dit verdrag is bij brief van 31 januari 2025 ter stilzwijgende goedkeuring overgelegd. Ik verzoek u de gevraagde inlichtingen schriftelijk te verstrekken, uiterlijk vrijdag 28 februari 2025.

Voorzitter Eerste Kamer der Staten-Generaal, J.A. Bruijn

Schriftelijke vragen ex artikel 116 van het Reglement van Orde van het lid Lagas (BBB) op 20 februari 2025 medegedeeld aan de Minister van Buitenlandse Zaken en de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het op 25 juli 2024 te Parijs tot stand gekomen Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Organisatie van de Verenigde Naties voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur (UNESCO) inzake de verlenging van de categorie-2-status onder auspiciën van UNESCO van het IHE Delft Institute for Water Education in Nederland (Trb. 2024, nrs. 96 en 143). Dit verdrag is bij brief van 31 januari 2025 ter stilzwijgende goedkeuring overgelegd2.

Vraag 1

Hoeveel procent van de wetenschappelijke staf, respectievelijk de masterstudenten, PhD-onderzoekers en deelnemers aan korte cursussen van het IHE Delft is Nederlands? Wordt ook in het Nederlands lesgegeven?

Vraag 2

Hoeveel procent van de jaarlijkse kosten van het IHE Delft wordt gefinancierd door Nederlandse (Rijks)overheden? Hoeveel procent draagt UNESCO bij? Wie leveren nog meer significante financiële bijdragen (meer dan 5%)?

Vraag 3

Op welke manier of manieren levert het IHE Delft een bijdragen of bijdragen aan de Nederlandse samenleving, naast dat het ook lesgeeft aan Nederlandse studenten en werk verschaft aan Nederlandse werknemers? Levert het bijvoorbeeld advies aan Nederlandse overheden? Kunnen Nederlandse (midden- en klein)bedrijven gebruik maken van de kennis van het IHE Delft? Wat levert dit de Nederlandse overheid en samenleving in totaal jaarlijks op?

Vraag 4

Hoe staan de baten van IHE Delft voor de Nederlandse overheid en samenleving in verhouding tot de kosten voor de Nederlandse belastingbetalers?

Vraag 5

Ziet de regering mogelijkheden deze baten-lasten verhouding voor de Nederlandse overheid en samenleving te verbeteren? Zo ja, welke mogelijkheden?


X Noot
1

Een gelijkluidende brief is verzonden aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

X Noot
2

Kamerstukken I/II 2024/25, 36 598, A/nr. 2.

Naar boven