Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36560-XVI nr. 6 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36560-XVI nr. 6 |
Vastgesteld 5 juni 2024
De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.
De vragen zijn op 23 mei 2024 voorgelegd aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Bij brief van 4 juni 2024 zijn ze door de Ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en voor Medische Zorg en de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport beantwoord.
Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.
De fungerend-voorzitter van de commissie, Agema
Adjunct-griffier van de commissie, Heller
Vraag 1
Wat is de totale omvang van de meevallers op de VWS-begroting van 2023?
Antwoord 1
De totale onderuitputting op de VWS-begroting is € 430 miljoen over 2023. Deze onderuitputting op de VWS begroting volgt uit de uiteindelijk gerealiseerde uitgaven over 2023. Dit staat ook gemeld in het focusonderwerp op pagina 258 van het Jaarverslag VWS 2023.
Vraag 2
Kan een overzicht gegeven worden van tegenvallers op de VWS-begroting 2023?
Antwoord 2
Voor het overzicht van tegenvallers is gekeken naar de totale VWS begroting (eerste suppletoire begroting, Prinsjesdag suppletoire begroting, tweede suppletoire begroting en de Slotwet). Hieronder zijn vier tabellen opgenomen met de tegenvallers per artikel per begrotingsstuk groter dan € 5 miljoen.
Artikel |
Omschrijving |
Bedrag (x € 1.000) |
---|---|---|
1 |
||
Tariefstijging concernorganisaties |
11.048 |
|
4 |
||
Slavernijverleden |
60.550 |
|
Wisselkoerstegenvaller Caribisch Nederland |
15.322 |
|
5 |
||
Tegemoetkomingsregeling cie. De Winter |
24.300 |
|
7 |
||
Oorlogsgetroffenen |
6.663 |
|
10 |
||
Overheadkosten door tariefstijging SSO’s |
6.159 |
|
Artikel |
Omschrijving |
Bedrag (x € 1.000) |
---|---|---|
4 |
||
Financiering PGO’s |
5.000 |
|
Zorguitgaven Fundsashon Mariadal Ziekenhuis Bonaire |
5.701 |
Artikel |
Omschrijving |
Bedrag (x € 1.000) |
---|---|---|
1 |
||
Monkey pox |
5.100 |
|
2 |
||
Subsidie verwarde onverzekerbare personen |
10.700 |
|
VIPP5 |
5.800 |
|
Zorg voor Oekraïense Ontheemde |
8.400 |
|
3 |
||
Tegenvaller Groningen |
7.882 |
|
4 |
||
CAK uitvoeringskosten |
6.600 |
|
Zorguitgaven Caribisch Nederland |
8.750 |
Artikel |
Omschrijving |
Bedrag (x € 1.000) |
---|---|---|
1 |
||
Realisatie Covid |
21.805 |
|
Subsidie GGD GHOR |
6.137 |
|
Kosten Bevolkingsonderzoeken |
5.852 |
|
4 |
||
Subsidie [ont]regelprojecten zorgaanbieders |
5.568 |
|
Bekostiging Caribisch Nederland |
6.617 |
Vraag 3
Wat is de oorzaak dat er minder aanvragen goedgekeurd zijn op de subsidieregeling Coronabanen in de Zorg?
Antwoord 3
In februari 2022 ontving het Ministerie van VWS signalen dat mogelijk misbruik was gemaakt van de regeling Coronabanen in de Zorg (COZO) voor 2021. Als gevolg hiervan zijn extra maatregelen getroffen, waaronder extra eisen om de authenticiteit van de aanvrager te waarborgen en is besloten niet langer voorschotten te verstrekken. Deze maatregelen maakten het mogelijk om misbruik bij aanvragen eerder te constateren. Daarnaast ging van deze maatregelen een preventieve werking uit waardoor het aantal aanvragen ten opzichte van 2021 afnam. In april 2022 is de Kamer over deze maatregelen geïnformeerd (Kamerstukken II 2022, 29 282, nr. 460).
Vraag 4
Wat is de reden dat de duurzame verwerking van persoonlijke beschermingsmiddelen voor Covid-19 is vertraagd? Wanneer is de verwachting dat deze uitgaven wel zullen plaatsvinden?
Antwoord 4
De duurzame verwerking is vertraagd omdat de eerste aanbestedingsprocedure van enkele percelen in eerste instantie geen geschikte partij heeft opgeleverd en een nieuwe aanbesteding nodig was zoals eerder aangegeven in het beleidsverslag 2023. Deze was succesvol maar de duurzame verwerking van deze percelen is daardoor vertraagd en vindt in 2024 plaats.
Vraag 5
Met hoeveel wanbetalers was rekening gehouden in de begroting en wat was het werkelijke aantal in 2023?
Antwoord 5
In de prognose voor 2023 is rekening gehouden met op 1 januari 2023 180.000 en eind 2023 200.000 verzekerden aan wie de bestuursrechtelijke premie is opgelegd. In werkelijkheid bleef het aantal verzekerden aan wie de bestuursrechtelijke premie is opgelegd in 2023 schommelen tussen de 170.000 en 180.000.
Vraag 6
Wat is de stand van zaken met betrekking tot het tegengaan van het aantal wanbetalers bij het CAK? Hoe hoog is het aantal wanbetalers op dit moment, en wat is de ontwikkeling van de afgelopen dertien jaar?
Antwoord 6
Op 1 mei 2024 werd aan 180.216 verzekerden de bestuursrechtelijke premie opgelegd.
ultimo |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
aantal |
266.306 |
303.528 |
297.954 |
314.138 |
325.810 |
312.037 |
277.023 |
ultimo |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
aantal |
249.044 |
223.714 |
202.702 |
189.652 |
170.221 |
170.541 |
178.916 |
De afgelopen jaren is het aantal wanbetalers sterk gedaald; van circa 325.000 wanbetalers in 2014 naar circa 180.000 wanbetalers in 2023. Deze daling is voornamelijk het gevolg van de inspanningen van zorgverzekeraars (betalingsregelingen op maat) en meerdere beleidsmaatregelen die zijn getroffen. Door het treffen van een betalingsregeling met de zorgverzekeraar betaalt een verzekerde direct weer de normale premie in plaats van de bestuursrechtelijke premie. Daarnaast geven zorgverzekeraars signalen over beginnende betalingsachterstanden zorgpremie door aan gemeenten (vroegsignalering). Gemeenten kunnen daardoor bij beginnende betalingsachterstanden schuldhulp aanbieden. Gemeenten kunnen daarnaast bij het CAK een lijst opvragen met de verzekerden in hun gemeenten aan wie de bestuursrechtelijke premie is opgelegd (laatsignalering). Dit blijkt voor gemeenten een waardevolle lijst, omdat niet bij iedereen aan wie vroegtijdig hulp wordt geboden problematische schulden wordt voorkomen.
Vraag 7
Wat is de reden dat er in 2023 € 6,5 miljoen minder is uitgegeven aan onder andere huiselijk geweld en kindermishandeling en wat zijn de (beleidsmatige) effecten van deze verminderde uitgave?
Antwoord 7
Dit komt voornamelijk doordat er minder indexering is uitgekeerd binnen de specifieke uitkeringen, dan dat er aan indexering beschikbaar is gesteld. Dit heeft niet geleid tot negatieve beleidsmatige effecten of minder inzet bij gemeenten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36560-XVI-6.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.