Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36550-XV nr. 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36550-XV nr. 3 |
Ontvangen 26 april 2024
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) voor het jaar 2024 komt te luiden:
Art. |
Omschrijving |
(1) Vastgestelde begroting incl NvW, amendementen en ISB's |
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
||
Totaal |
58.958.694 |
58.639.952 |
2.341.636 |
3.397.224 |
3.338.061 |
8.335 |
|
Beleidsartikelen |
|||||||
1 |
Arbeidsmarkt |
1.439.039 |
1.103.313 |
14.880 |
1.083.399 |
1.051.909 |
3.700 |
2 |
Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet |
8.123.192 |
8.123.620 |
61.823 |
– 90.710 |
– 93.146 |
17.333 |
3 |
Arbeidsongeschiktheid |
6.629 |
9.717 |
0 |
– 687 |
– 587 |
0 |
4 |
Jonggehandicapten |
4.198.496 |
4.198.496 |
0 |
– 3.350 |
– 3.350 |
0 |
5 |
Werkloosheid |
181.927 |
186.375 |
0 |
– 9.870 |
– 9.870 |
65 |
6 |
Ziekte en verlofregelingen |
60.379 |
60.379 |
0 |
– 33.811 |
– 33.811 |
27.300 |
7 |
Kinderopvang |
4.879.664 |
4.882.946 |
1.826.825 |
– 143.272 |
– 143.272 |
– 19.579 |
8 |
Oudedagsvoorziening |
177.333 |
177.333 |
0 |
84 |
84 |
164 |
9 |
Nabestaanden |
3.064 |
3.064 |
0 |
114 |
114 |
0 |
10 |
Tegemoetkoming ouders |
9.495.502 |
9.495.502 |
345.809 |
– 250.162 |
– 250.162 |
– 54.030 |
11 |
Uitvoeringskosten |
699.527 |
698.229 |
0 |
– 262 |
– 262 |
32.221 |
12 |
Rijksbijdragen |
28.094.182 |
28.094.182 |
0 |
3.089.500 |
3.089.500 |
0 |
13 |
Integratie en maatschappelijke samenhang |
761.123 |
762.123 |
1.000 |
– 111.470 |
– 111.470 |
2.000 |
Niet-beleidsartikelen |
|||||||
96 |
Apparaat Kerndepartement |
563.867 |
569.903 |
91.299 |
23.642 |
23.642 |
0 |
99 |
Nog onverdeeld |
274.770 |
274.770 |
0 |
– 160.815 |
– 186.152 |
0 |
Toelichting
Algemeen
Met deze nota van wijziging op de eerste suppletoire begroting 2024 wordt de begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (XV) gecorrigeerd in verband met de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%. Dit wetsvoorstel is op 16 april verworpen in de Eerste Kamer.
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen van hoofdstuk 15, Begrotingsgefinancierd
Art 2. Bijstand Participatiewet en Toeslagenwet
Toeslagenwet
De uitkeringslasten voor de Toeslagenwet worden verlaagd als gevolg van de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%
Art 10.Tegemoetkoming ouders
Uitkeringslasten WKB
De uitkeringslasten voor de WKB worden verlaagd als gevolg van de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%
Art 99. Nog onverdeeld
Uitvoeringskosten Dienst Toeslagen
De uitgaven op artikel 99 worden neerwaarts bijgesteld, doordat de reservering voor de uitvoeringskosten bij Dienst Toeslagen voor de bijzondere verhoging van het minimumloon met 1,2% per 1 juli 2024 niet meer nodig is na de verwerping van het wetsvoorstel.
Meerjarige doorwerking
In de onderstaande tabellen zijn per artikel de standen eerste suppletoire begroting 2024 vóór nota van wijziging, de mutaties en de standen suppletoire begroting 2024 na nota van wijziging meerjarig opgenomen.
Art. |
Omschrijving |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 |
Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
8.035.215 |
8.117.256 |
8.301.309 |
8.510.045 |
8.705.158 |
8.865.798 |
|
Inkomensoverdrachten |
|||||||
Toeslagenwet |
– 2.733 |
– 5.406 |
– 5.355 |
– 5.335 |
– 5.364 |
– 5.321 |
|
Stand na nota van wijziging |
8.032.482 |
8.111.850 |
8.295.954 |
8.504.710 |
8.699.794 |
8.860.477 |
|
10 |
Tegemoedkoming ouders |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
9.244.501 |
9.117.642 |
8.912.781 |
8.720.834 |
8.531.699 |
8.398.135 |
|
Inkomensoverdrachten |
|||||||
Uitkeringslasten WKB |
839 |
– 13.861 |
– 13.700 |
– 13.631 |
– 13.821 |
– 14.302 |
|
Stand na nota van wijziging |
9.245.340 |
9.103.781 |
8.899.081 |
8.707.203 |
8.517.878 |
8.383.833 |
|
99 |
Nog onverdeeld |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
116.955 |
271.257 |
319.811 |
319.720 |
292.940 |
321.932 |
|
Uitvoeringskosten Dienst Toeslagen |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
|
Stand na nota van wijziging |
113.955 |
268.257 |
316.811 |
316.720 |
289.940 |
318.932 |
|
Totaal |
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
47.323.876 |
49.862.389 |
49.395.652 |
50.505.719 |
51.395.618 |
52.252.961 |
|
Toeslagenwet |
– 2.733 |
– 5.406 |
– 5.355 |
– 5.335 |
– 5.364 |
– 5.321 |
|
Uitkeringslasten WKB |
839 |
– 13.861 |
– 13.700 |
– 13.631 |
– 13.821 |
– 14.302 |
|
Uitvoeringskosten Dienst Toeslagen |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
|
Stand na nota van wijziging |
47.318.982 |
49.840.122 |
49.373.597 |
50.483.753 |
51.373.433 |
52.230.338 |
Art. |
Omschrijving |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 |
Bijstand, Participatiewet en Toeslagenwet |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
8.033.207 |
8.113.396 |
8.300.631 |
8.514.676 |
8.712.087 |
8.872.606 |
|
Inkomensoverdrachten |
|||||||
Toeslagenwet |
– 2.733 |
– 5.406 |
– 5.355 |
– 5.335 |
– 5.364 |
– 5.321 |
|
Stand na nota van wijziging |
8.030.474 |
8.107.990 |
8.295.276 |
8.509.341 |
8.706.723 |
8.867.285 |
|
10 |
Tegemoedkoming ouders |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
9.244.501 |
9.117.642 |
8.912.781 |
8.720.834 |
8.531.699 |
8.398.135 |
|
Inkomensoverdrachten |
|||||||
Uitkeringslasten WKB |
839 |
– 13.861 |
– 13.700 |
– 13.631 |
– 13.821 |
– 14.302 |
|
Stand na nota van wijziging |
9.245.340 |
9.103.781 |
8.899.081 |
8.707.203 |
8.517.878 |
8.383.833 |
|
99 |
Nog onverdeeld |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
91.618 |
280.040 |
329.428 |
326.657 |
292.940 |
321.932 |
|
Uitvoeringskosten Dienst Toeslagen |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
|
Stand na nota van wijziging |
88.618 |
277.040 |
326.428 |
323.657 |
289.940 |
318.932 |
|
Totaal |
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
47.323.876 |
49.862.389 |
49.395.652 |
50.505.719 |
51.395.618 |
52.252.961 |
|
Toeslagenwet |
– 2.733 |
– 5.406 |
– 5.355 |
– 5.335 |
– 5.364 |
– 5.321 |
|
Uitkeringslasten WKB |
839 |
– 13.861 |
– 13.700 |
– 13.631 |
– 13.821 |
– 14.302 |
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen van hoofdstuk 40, Premiegefinancierd
Art. |
Omschrijving |
(1) Vastgestelde begroting incl NvW, amendementen en ISB's |
(2) Mutaties 1e suppletoire begroting |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
||
Totaal |
78.193.044 |
78.193.044 |
214.603 |
– 455.570 |
– 455.570 |
– 14.237 |
|
Beleidsartikelen |
|||||||
1 |
Arbeidsmarkt |
434.055 |
434.055 |
0 |
60.904 |
60.904 |
0 |
3 |
Arbeidsongeschiktheid |
14.192.288 |
14.192.288 |
0 |
– 176.607 |
– 176.607 |
0 |
5 |
Werkloosheid |
3.579.605 |
3.579.605 |
214.603 |
– 118.727 |
– 118.727 |
– 14.237 |
6 |
Ziekte en verlofregelingen |
5.037.471 |
5.037.471 |
0 |
– 188.914 |
– 188.914 |
0 |
8 |
Oudedagsvoorziening |
52.336.311 |
52.336.311 |
0 |
– 416.710 |
– 416.710 |
0 |
9 |
Nabestaanden |
347.383 |
347.383 |
0 |
47 |
47 |
0 |
11 |
Uitvoeringskosten |
2.265.931 |
2.265.931 |
0 |
37.094 |
37.094 |
0 |
Art 1. Arbeidsmarkt
CRTV-LAO
De uitkeringslasten voor de Compensatieregeling Transitievergoeding bij Langdurige Arbeidsongeschiktheid worden verlaagd als gevolg van de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%
Art 3. Arbeidsongeschiktheid
WAO
De uitkeringslasten voor de WAO worden verlaagd als gevolg van de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%
IVA
De uitkeringslasten voor de IVA worden verlaagd als gevolg van de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%
WGA
De uitkeringslasten voor de WGA worden verlaagd als gevolg van de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%
WAZ
De uitkeringslasten voor de WAZ worden verlaagd als gevolg van de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%
WGA ERD
De uitkeringslasten voor de WGA ERD worden verlaagd als gevolg van de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%
Art.5 Werkloosheid
WW
De uitkeringslasten voor de WW worden verlaagd als gevolg van de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%
Art. 6 Ziekte en Verlofregeling
ZW
De uitkeringslasten voor de ZW worden verlaagd als gevolg van de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%
WAZO
De uitkeringslasten voor de WAZO worden verlaagd als gevolg van de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%
WIEG
De uitkeringslasten voor de WIEG worden verlaagd als gevolg van de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%
WBO
De uitkeringslasten voor de WBO worden verlaagd als gevolg van de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%
Art.8 Oudedagvoorziening
AOW
De uitkeringslasten voor de AOW worden verlaagd als gevolg van de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%
Art.9 Nabestaanden
ANW
De uitkeringslasten voor de ANW worden verlaagd als gevolg van de verwerping van het wetsvoorstel om het wettelijk minimumloon per 1 juli 2024 bijzonder te verhogen met 1,2%
Art. |
Omschrijving |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 |
Arbeidsmarkt |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
495.125 |
517.604 |
540.580 |
563.855 |
587.575 |
616.584 |
|
Inkomensoverdrachten |
|||||||
CRTV-LAO |
– 155 |
– 939 |
– 947 |
– 954 |
– 961 |
– 969 |
|
CRTV-LAO nominaal |
– 11 |
– 110 |
– 151 |
– 194 |
– 236 |
– 281 |
|
Stand na nota van wijziging |
494.970 |
516.665 |
539.633 |
562.901 |
586.614 |
615.615 |
|
3 |
Arbeidsongeschiktheid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
14.102.479 |
14.977.215 |
15.645.751 |
16.328.095 |
17.203.574 |
17.970.406 |
|
Inkomensoverdrachten |
|||||||
WAO |
– 18.000 |
– 32.000 |
– 29.000 |
– 26.000 |
– 23.000 |
– 21.000 |
|
WAO nominaal |
– 1.253 |
– 3.764 |
– 4.638 |
– 5.269 |
– 5.653 |
– 6.082 |
|
IVA |
– 30.000 |
– 56.000 |
– 53.000 |
– 50.000 |
– 47.000 |
– 46.000 |
|
IVA nominaal |
– 1.984 |
– 6.468 |
– 8.472 |
– 10.149 |
– 11.586 |
– 13.378 |
|
WGA |
– 30.000 |
– 56.000 |
– 53.000 |
– 51.000 |
– 47.000 |
– 47.000 |
|
WGA nominaal |
– 1.919 |
– 6.395 |
– 8.469 |
– 10.361 |
– 11.607 |
– 13.702 |
|
WGA ERD |
– 3.000 |
– 6.000 |
– 6.000 |
– 5.000 |
– 5.000 |
– 5.000 |
|
WGA ERD nominaal |
– 192 |
– 685 |
– 959 |
– 1.016 |
– 1.235 |
– 1.458 |
|
WAZ |
– 418 |
– 719 |
– 616 |
– 524 |
– 464 |
– 414 |
|
WAZ nominaal |
– 32 |
– 94 |
– 106 |
– 114 |
– 120 |
– 126 |
|
Stand na nota van wijziging |
14.015.681 |
14.945.215 |
15.616.751 |
16.302.095 |
17.180.574 |
17.949.406 |
|
5 |
Werkloosheid |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
3.476.845 |
4.041.349 |
4.689.037 |
5.298.034 |
5.871.884 |
6.277.668 |
|
Inkomensoverdrachten |
|||||||
WW |
– 15.061 |
– 21.026 |
– 21.518 |
– 23.525 |
– 23.919 |
– 24.002 |
|
WW nominaal |
– 906 |
– 2.179 |
– 3.179 |
– 4.528 |
– 5.687 |
– 6.835 |
|
Stand na nota van wijziging |
3.460.878 |
4.018.144 |
4.664.340 |
5.269.981 |
5.842.278 |
6.246.831 |
|
6 |
Ziekte en Verlofregeling |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
4.855.987 |
5.102.570 |
5.360.758 |
5.612.101 |
5.898.371 |
6.223.676 |
|
Inkomensoverdrachten |
|||||||
WAZO |
– 3.000 |
– 6.000 |
– 6.000 |
– 6.000 |
– 6.000 |
– 6.000 |
|
WAZO nominaal |
– 250 |
– 738 |
– 1.045 |
– 1.357 |
– 1.672 |
– 1.998 |
|
WBO |
– 2.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
|
WBO nominaal |
– 120 |
– 310 |
– 443 |
– 577 |
– 713 |
– 854 |
|
ZEZ |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
|
WIEG |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
|
WIEG nominaal |
– 60 |
– 103 |
– 148 |
– 192 |
– 238 |
– 285 |
|
ZW |
– 7.153 |
– 11.057 |
– 7.561 |
– 7.415 |
– 7.590 |
– 7.657 |
|
ZW nominaal |
– 429 |
– 1.144 |
– 1.116 |
– 1.426 |
– 1.803 |
– 2.180 |
|
Stand na nota van wijziging |
4.840.975 |
5.078.218 |
5.339.445 |
5.590.134 |
5.875.355 |
6.199.702 |
|
8 |
Oudedagvoorziening |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
52.154.600 |
54.880.480 |
58.169.045 |
61.504.923 |
64.027.329 |
67.441.440 |
|
Inkomensoverdrachten |
|||||||
AOW |
– 217.568 |
– 379.640 |
– 390.791 |
– 402.716 |
– 409.663 |
– 418.944 |
|
AOW nominaal |
– 17.431 |
– 44.681 |
– 62.250 |
– 80.057 |
– 97.307 |
– 115.487 |
|
Stand na nota van wijziging |
51.919.601 |
54.456.159 |
57.716.004 |
61.022.150 |
63.520.359 |
66.907.009 |
|
9 |
Nabestaanden |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
349.413 |
348.258 |
346.744 |
347.091 |
357.839 |
359.783 |
|
Inkomensoverdrachten |
|||||||
Anw |
– 1.843 |
– 2.996 |
– 2.956 |
– 2.936 |
– 3.006 |
– 2.989 |
|
Anw nominaal |
– 140 |
– 348 |
– 437 |
– 524 |
– 628 |
– 714 |
|
Stand na nota van wijziging |
347.430 |
344.914 |
343.351 |
343.631 |
354.205 |
356.080 |
|
Totaal |
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, premiegefinancierd |
||||||
Stand vóór nota van wijziging |
47.323.876 |
49.862.389 |
49.395.652 |
50.505.719 |
51.395.618 |
52.252.961 |
|
CRTV-LAO |
– 155 |
– 939 |
– 947 |
– 954 |
– 961 |
– 969 |
|
CRTV-LAO nominaal |
– 11 |
– 110 |
– 151 |
– 194 |
– 236 |
– 281 |
|
WAO |
– 18.000 |
– 32.000 |
– 29.000 |
– 26.000 |
– 23.000 |
– 21.000 |
|
WAO nominaal |
– 1.253 |
– 3.764 |
– 4.638 |
– 5.269 |
– 5.653 |
– 6.082 |
|
IVA |
– 30.000 |
– 56.000 |
– 53.000 |
– 50.000 |
– 47.000 |
– 46.000 |
|
IVA nominaal |
– 1.984 |
– 6.468 |
– 8.472 |
– 10.149 |
– 11.586 |
– 13.378 |
|
WGA |
– 30.000 |
– 56.000 |
– 53.000 |
– 51.000 |
– 47.000 |
– 47.000 |
|
WGA nominaal |
– 1.919 |
– 6.395 |
– 8.469 |
– 10.361 |
– 11.607 |
– 13.702 |
|
WGA ERD |
– 3.000 |
– 6.000 |
– 6.000 |
– 5.000 |
– 5.000 |
– 5.000 |
|
WGA ERD nominaal |
– 192 |
– 685 |
– 959 |
– 1.016 |
– 1.235 |
– 1.458 |
|
WAZ |
– 418 |
– 719 |
– 616 |
– 524 |
– 464 |
– 414 |
|
WAZ nominaal |
– 32 |
– 94 |
– 106 |
– 114 |
– 120 |
– 126 |
|
WW |
– 15.061 |
– 21.026 |
– 21.518 |
– 23.525 |
– 23.919 |
– 24.002 |
|
WW nominaal |
– 906 |
– 2.179 |
– 3.179 |
– 4.528 |
– 5.687 |
– 6.835 |
|
WAZO |
– 3.000 |
– 6.000 |
– 6.000 |
– 6.000 |
– 6.000 |
– 6.000 |
|
WAZO nominaal |
– 250 |
– 738 |
– 1.045 |
– 1.357 |
– 1.672 |
– 1.998 |
|
WBO |
– 2.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
– 3.000 |
|
WBO nominaal |
– 120 |
– 310 |
– 443 |
– 577 |
– 713 |
– 854 |
|
ZEZ |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
|
WIEG |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
– 1.000 |
|
WIEG nominaal |
– 60 |
– 103 |
– 148 |
– 192 |
– 238 |
– 285 |
|
AOW |
– 217.568 |
– 379.640 |
– 390.791 |
– 402.716 |
– 409.663 |
– 418.944 |
|
AOW nominaal |
– 17.431 |
– 44.681 |
– 62.250 |
– 80.057 |
– 97.307 |
– 115.487 |
|
ZW |
– 7.153 |
– 11.057 |
– 7.561 |
– 7.415 |
– 7.590 |
– 7.657 |
|
ZW nominaal |
– 429 |
– 1.144 |
– 1.116 |
– 1.426 |
– 1.803 |
– 2.180 |
|
Anw |
– 1.843 |
– 2.996 |
– 2.956 |
– 2.936 |
– 3.006 |
– 2.989 |
|
Anw nominaal |
– 140 |
– 348 |
– 437 |
– 524 |
– 628 |
– 714 |
|
Stand na nota van wijziging |
46.968.951 |
49.217.993 |
48.727.850 |
49.808.885 |
50.678.530 |
51.504.606 |
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, C.E.G. van Gennip
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36550-XV-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.