36 550 VII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

36 550 XIII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

36 550 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2024 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 5 VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 31 mei 2024

De vaste commissie voor Digitale Zaken, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.

De vragen zijn op 17 mei 2024 voorgelegd aan de Ministers van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van Economische Zaken en Klimaat en van Justitie en Veiligheid. Bij brief van 30 mei 2024 zijn de specifieke vragen op het terrein van Justitie en Veiligheid door de Minister van Justitie en Veiligheid beantwoord.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De fungerend voorzitter van de commissie, Kathmann

De adjunct-griffier van de commissie, Muller

20

Welk budget is er bij het ministerie gereserveerd voor de implementatie van de NIS2-richtlijn? Waar zijn deze gereserveerde middelen te vinden?

Antwoord

Op 21 mei jl. is de Cyberbeveiligingswet ter implementatie van de NIS2 richtlijn in consultatie gegaan – zie hiervoor www.internetconsultatie.nl. In de memorie van toelichting in paragraaf 8.3 en in onderstaande tabel zijn de gereserveerde bedragen per ministerie opgenomen.

(in mln. €)

2024

2025

2026

2027

2028

Structureel

EZK

7,30

16,58

22,17

22,17

22,17

22,17

IenW

0,00

11,90

13,40

15,00

16,50

18,00

VWS

5,07

8,11

8,11

8,04

8,04

8,04

BZK

2,54

5,26

7,26

7,46

7,56

7,56

OCW

2,14

PM

PM

PM

PM

PM

LNV

0,70

5,10

5,80

6,80

6,80

6,80

JenV

3,64

6,37

9,00

10,68

13,92

15,17

Fin

0,00

1,20

1,30

1,40

1,50

1,50

Totaal

21,39

54,52

67,04

71,55

76,49

79,24

21

Kunt u uitleggen waarom de € 18 miljoen voor verbeteringen aan het Basis Informatie Systeem (BIS) pas in 2025 wordt uitgegeven? Hoe wordt dit verbeterplan ingevuld?

Antwoord:

Ik heb uw Kamer in november 2022 per brief geïnformeerd over het advies van het Adviescollegetoetsing en mijn reactie daarop (TK, 2022–2023, 36 200 VI, nr. 106). De AcICT-toets heeft geleid tot een fundamentele wijziging van het Beslag Informatie Systeem om het ketenproces beslag goed functioneel te kunnen ondersteunen. Deze, door AcICT geadviseerde, oplossing heeft tot gevolg dat niet alleen een centrale BIS oplossing moet worden gerealiseerd, maar ook dat alle betrokken partners hun IV/ICT t.b.v. beslag moeten aanpassen. Dit vraagt aanvullende IT inzet en capaciteit van de betrokken partners. Aanvang van realisatie is hierdoor pas in 2025 op z’n vroegst bij verschillende partners mogelijk.

Op dit moment is het nieuwe ontwerp van de beoogde oplossing vastgesteld, zijn standaarden afgestemd over de wijze waarop informatie wordt uitgewisseld en werken de verschillende partners individueel en als collectief aan voorbereidingen t.b.v. de realisatie. Vanuit het project wordt alles op alles gezet om in ketenverband tot een goed BIS te komen.

22

Welk aandeel van het eigen personeel en welk aandeel van extern ingehuurden bedraagt ICT’ers? Wat is de gewenste verhouding tussen intern- en extern ingehuurde ICT-krachten (art. 34.1)?

Antwoord

Artikel 34.1 betreft de bijdrage van J&V aan de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK). Op dit moment bestaat 78% van het ICT-personeel bij de RvdK uit eigen medewerkers, de overige 22% wordt ingevuld door ingehuurde ICT-specialisten. Van deze ingehuurde medewerkers is 8%-punt op tijdelijke basis aangenomen vanwege de moeilijkheid om functies in te vullen op de krappe arbeidsmarkt. De RvdK heeft als ambitie om deze tijdelijke inhuur te verambtelijken. Na deze verandering is de verwachting dat 14% van het ICT-personeel ingehuurd wordt.

23

Kunt u de kostenpost ICT nader invullen (art. 34.1)?

Antwoord

De kostenpost voor ICT bestaat vrijwel geheel uit inbesteding aan de ICT-dienst van J&V en uitbesteding aan private ICT-leveranciers, waarbij de RvdK diensten op basis van de afgesproken tarieven binnen JenV afneemt dan wel op basis van het inkoopcontract. De kostenpost ICT kan worden onderverdeeld in de categorieën «beheer en onderhoud» en «doorontwikkeling».

  • Bij beheer en onderhoud gaat het om het in stand houden van de huidige ICT-omgeving en het doorvoeren van noodzakelijke veranderingen (kosten: € 15,4 miljoen).

  • Bij doorontwikkeling gaat het om innovaties binnen de huidige ICT-omgeving en de ontwikkeling van een nieuw primair processysteem (kosten: € 6,5 miljoen).

24

Is het verhoogde budget voor het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) in 2029 gevolg van de samenvoeging met het Digital Trust Center (DTC)? Zo niet, waarom is het budget in dit jaar verhoogd met € 45 miljoen?

Antwoord

Neen. De mutatie in 2029 betreft de extrapolatie van de reeds beschikbare middelen voor het NCSC naar het jaar 2029 en betreft geen extra budget ten opzichte van eerdere jaren. De begroting van het Nationaal Cybersecurity Centrum (NCSC) is met het coalitieakkoord 2021–2025 opgehoogd voor het versterken van de digitale weerbaarheid. Deze middelen worden ook gebruikt om te investeren in de slagkracht van het NCSC. Daarnaast krijgt het NCSC vanaf 2024 extra wettelijke taken als het gevolg van de Europese NIS2-richtlijn, die in Nederland zal worden geïmplementeerd via de Cyberbeveiligingswet. Voor de uitvoering van deze taken heeft het NCSC ook extra middelen ontvangen. Tot slot zal het NCSC in de periode 2024–2026 integreren met het Computer Security Incident Response Team voor digitale diensten en het Digitale Trust Center tot een vernieuwde organisatie

Naar boven