Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36550-IX nr. 6 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36550-IX nr. 6 |
Ontvangen 26 juni 2024
Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
A
De begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën (IXB) voor het jaar 2024 komt te luiden:
Art. |
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (incl. ISB's) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (incl NvW) |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
Verplichtingen |
Uitgaven |
Ontvangsten |
||
Totaal |
43.939.360 |
24.926.839 |
236.872.731 |
716.554 |
1.507.800 |
1.108.729 |
|
Beleidsartikelen |
|||||||
1 |
Belastingen |
3.518.849 |
3.475.108 |
209.851.332 |
868.115 |
127.003 |
421.821 |
2 |
Financiële markten |
– 4.129.465 |
34.035 |
10.209 |
– 836 |
– 2.098 |
0 |
3 |
Financieringsactiviteiten publiek-private sector |
25.647.944 |
13.759.146 |
2.995.176 |
269.953 |
819 |
798.025 |
4 |
Internationale financiële betrekkingen |
1.949.604 |
434.870 |
248.952 |
– 1.867.777 |
85.778 |
– 135.098 |
5 |
Exportkrediet-verzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen |
10.091.366 |
168.366 |
133.206 |
396 |
396 |
0 |
6 |
Btw-compensatiefonds |
4.015.034 |
4.015.034 |
4.015.034 |
89.148 |
89.148 |
89.148 |
9 |
Douane |
804.823 |
804.823 |
19.561.819 |
203.939 |
203.939 |
– 70.128 |
13 |
Toeslagen |
1.479.134 |
1.673.358 |
0 |
902.543 |
751.742 |
0 |
Niet-beleidsartikelen |
|||||||
8 |
Apparaat |
407.323 |
407.351 |
57.003 |
18.542 |
18.542 |
4.961 |
10 |
Nog onverdeeld |
154.748 |
154.748 |
0 |
232.531 |
232.531 |
0 |
Toelichting
Algemeen
In deze nota van wijziging (NvW) wordt het volgende geregeld:
Ouders die leed is aangedaan door de toeslagenaffaire verdienen een zo goed en zo spoedig mogelijk herstel. Een belangrijk onderdeel dat daarbij hoort is het vergoeden van de schade die de onterechte terugvorderingen vaak veroorzaakt hebben. In deze NvW worden de benodigde budgetten opgenomen voor de aanvullende schaderoutes.
Het kabinet heeft een nieuwe aanpak met verschillende routes uitgewerkt. Naast de bestaande route via de Commissie Werkelijke Schade (CWS) en de Regieroute-VSO wil het kabinet starten met een meer grofmazige route via de Stichting Gelijkwaardig Herstel (SGH), zoals toegelicht in de Kamerbrief Toelichting nota van wijziging hersteloperatie toeslagen [kenmerk 2024-364686], die gelijktijdig met deze NvW naar de Tweede Kamer is verzonden. Mede op basis van de evaluatie van de pilot van deze route wordt in de Kamerbrief van 31 mei 20241 nader ingegaan op de vervolgstappen en de voorwaarden van het kabinet. De Tweede Kamer heeft bij kamermotie (motie-Grinwis) het kabinet verzocht deze vervolgstappen nog voor de zomer te zetten.
De Commissie Werkelijke Schade (CWS) verzorgt de bestuursrechtelijke maatwerkroute die al sinds de opstartfase van de hersteloperatie een rol speelt bij het vergoeden van aanvullende schade. De CWS blijft deze rol vervullen, ontwikkelt nog een nieuwe werkwijze en vergroot haar productiecapaciteit.
De Regieroute-VSO is een route waarin de ouder meer invloed heeft op het proces en de inhoud. Het traject past bij ouders met behoefte aan een grondige individuele schadeberekening, die goed inzicht hebben in hun werkelijke schade en bereid zijn te schikken door middel van een vaststellingsovereenkomst (VSO). De Regieroute-VSO wordt uitgevoerd door een team binnen het Ministerie van Financiën, en zal worden opgeschaald.
De route via de Stichting Gelijkwaardig Herstel (SGH) biedt ouders de mogelijkheid om op hun eigen tempo een luisterend schrijver hun verhaal te vertellen. Op basis van dit verhaal stellen schadeanalisten aan de hand van forfaitaire bedragen een schadestaat op, die de ouder door middel van een VSO aanbiedt aan de Staat. De route is – met veel ruimte voor het verhaal van de ouder – gericht op ouders die hun schade op grofmazige wijze berekend willen hebben.
In totaal wordt nu € 2,3 mld. extra vrijgemaakt voor de aanvullende schaderoutes. Van deze € 2,3 mld. wordt € 0,9 mld. gereserveerd op de Aanvullende Post, in afwachting van het definitieve onderhandelingsresultaat m.b.t. de dvo. De overige € 1,4 mld. wordt toegevoegd aan Artikel 13 Toeslagen van de Financienbegroting. Daarnaast worden de huidige, bij Voorjaarsnota gereserveerde, middelen op de Aanvullende Post van € 1,2 mld. overgeheveld naar de Financienbegroting. In totaal betreffen de mutaties in deze nota van wijziging op de Financiënbegroting daardoor € 2,6 mld.
Op de specifieke aannames om tot de inschatting van de kosten te komen wordt met meer detail ingegaan in de eerder genoemde Kamerbrief [kenmerk 2024-364686]. De uitgaven zijn uitdrukkelijk gebaseerd op een grofmazige raming. Omdat de gesprekken met SGH op dit moment nog lopen, en er nog geen dienstverleningsovereenkomst is gesloten, zijn er nog grote onzekerheden over het aantal gedupeerden per route en hun gemiddelde schade. Voor alle uitgaven aan de SGH-route geldt het voorbehoud dat pas verplichtingen en uitgaven worden aangegaan na ondertekening van de dienstverleningsovereenkomst.
Tot slot vindt middels deze NvW ook een technische mutatie plaats waarbij circa. € 8 mln. aan apparaatsmiddelen worden verschoven naar programmamiddelen ten behoeve van het schikkingsvoorstel bezwaren.2
Artikelsgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Art 13. Toeslagen
Personele uitgaven
De personele uitgaven van de aanvullende schaderoutes worden opgeschaald en worden in 2024–2027 met circa € 259 mln. naar boven bijgesteld.
Opdrachten
In de periode 2024–2027 circa € 87 mln. toegevoegd aan «opdrachten» voor de uitvoering van de aanvullende routes in 2024–2027.
(Schade)vergoeding
Het budget voor de programmakosten van de aanvullende routes wordt in periode 2024–2027 opgehoogd met circa € 2,3 mld.
Meerjarige doorwerking
In de onderstaande tabellen zijn van artikel 13 Toeslagen de standen eerste suppletoire begroting 2024 vóór NvW, de mutaties en de standen suppletoire begroting 2024 na NvW meerjarig opgenomen.
Meerjarige verplichtingen |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
---|---|---|---|---|---|
Stand voor NvW |
1.948.177 |
1.349.259 |
572.818 |
371.816 |
333.910 |
personele uitgaven |
18.935 |
78.501 |
86.955 |
74.408 |
0 |
opdrachten |
27.507 |
42.302 |
18.139 |
– 1.280 |
0 |
(schade)vergoeding |
387.058 |
1.037.238 |
628.496 |
219.480 |
0 |
Stand na NvW |
2.381.677 |
2.507.300 |
1.306.408 |
664.424 |
333.910 |
Meerjarige uitgaven |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
---|---|---|---|---|---|
Stand voor NvW |
1.991.600 |
1.510.828 |
615.135 |
371.816 |
333.910 |
personele uitgaven |
18.935 |
78.501 |
86.955 |
74.408 |
0 |
opdrachten |
27.507 |
42.302 |
18.139 |
– 1.280 |
0 |
(schade)vergoeding |
387.058 |
1.037.238 |
628.496 |
219.480 |
0 |
Stand na NvW |
2.425.100 |
2.668.869 |
1.348.725 |
664.424 |
333.910 |
De Minister van Financiën, S.P.R.A. van Weyenberg
Kamerbrief Toelichting nota van wijziging hersteloperatie toeslagen – kenmerk: 2024-0000364686
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36550-IX-6.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.