36 531 Uitvoering van verordening (EU) 2022/2065 van het Europees Parlement en de Raad van 19 oktober 2022 betreffende een eengemaakte markt voor digitale diensten en tot wijziging van Richtlijn 2000/31/EG (Uitvoeringswet digitaledienstenverordening)

Nr. 9 AMENDEMENT VAN HET LID SIX DIJKSTRA EN VAN DER WERF

Ontvangen 3 oktober 2024

De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:

I

Na artikel 2.6 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 2.6a (inzichtelijkheid meldingen)

De Autoriteit Consument en Markt jaarlijks een overzicht openbaar van het aantal meldingen als bedoeld in artikel 53 van de digitaledienstenverordening dat zij heeft ontvangen per onderdeel van die verordening.

II

Na artikel 5.5 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 5.5a (wijziging Uitvoeringswet digitalemarktenverordening)

Indien het bij koninklijke boodschap van 30 januari 2024 ingediende voorstel van wet tot Uitvoering van verordening (EU) 2022/1925 van het Europees Parlement en de Raad van 14 september 2022 over betwistbare en eerlijke markten in de digitale sector, en tot wijziging van Richtlijnen (EU) 2019/1937 en (EU) 2020/1828 (Uitvoeringswet digitalemarktenverordening) (36 495) tot wet is of wordt verheven, wordt na artikel 3 van die wet een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 3a (inzichtelijkheid meldingen)

De Autoriteit Consument en Markt maakt jaarlijks een overzicht openbaar van het aantal meldingen van niet-naleving van onderscheidenlijk artikel 5, 6 en 7 van de digitalemarktenverordening dat zij heeft ontvangen.

Toelichting

Momenteel is in het jaarverslag van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) slechts een algemeen overzicht opgenomen van de handhavingsverzoeken. Dit overzicht biedt echter weinig concrete informatie over welke specifieke handhavingsverzoeken consumenten indienen en waar consumenten tegen aanlopen. De Tweede Kamer en Eerste Kamer kan ook onmogelijk conclusies trekken uit deze informatie om bijvoorbeeld beleid op te ontwikkelen.

Met name bij de digitale dienstensector bieden handhavingsverzoeken waardevolle informatie. Consumenten krijgen vaak slechts moeilijk contact met de digitale dienstenverstrekker, waardoor ze aangewezen zijn op de ACM. De handhavingsverzoeken bieden daarom een omvattend beeld over hoe de digitaledienstenverordening in de praktijk wordt toegepast. In dat kader is het bruikbaar als in het jaarverslag van de ACM per wetsonderdeel van de digitaledienstenverordening uitgesplitst wordt hoeveel meldingen als bedoeld in artikel 53 van die verordening – waaronder ook meldingen vallen die bestemd zijn voor de AP – daarover zijn ontvangen. Op basis van deze gegevens kan er een fijnmaziger beeld ontstaan over welke problemen consumenten ervaren en welke de wetsonderdelen nog onvoldoende worden nageleefd.

Het voorgaande geldt ook voor de digitalemarktenverordening. Ook hiervoor is het nodig om een uitgebreider beeld te krijgen over waar de meldingen van niet-naleving specifiek betrekking op hebben. De indieners zien, mede gelet op de beperkte materiële reikwijdte van dit amendement, voldoende reden een vergelijkbare bepaling op te nemen voor de digitalemarktenverordening.

Six Dijkstra Van der Werf

Naar boven