Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36515 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36515 nr. 2 |
Wij Willem-Alexander, bij de gratie Gods, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het op 29 maart 2023 te Brussel tot stand gekomen Protocol tot wijziging van het Verdrag van 9 februari 1994 inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens ingevolge artikel 91, eerste lid, van de Grondwet de goedkeuring van de Staten-Generaal behoeft, alvorens het Koninkrijk daaraan kan worden gebonden; dat het voorts noodzakelijk is de Wet belasting zware motorrijtuigen aan te passen ter uitvoering van het genoemde Protocol;
Zo is het, dat Wij, de Afdeling advisering van de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:
Het op 29 maart 2023 te Brussel tot stand gekomen Protocol tot wijziging van het Verdrag van 9 februari 1994 inzake de heffing van rechten voor het gebruik van bepaalde wegen door zware vrachtwagens, waarvan de Nederlandse en Franse teksten zijn geplaatst in Tractatenblad 2023, 52, wordt goedgekeurd voor het Europese deel van Nederland.
De Wet belasting zware motorrijtuigen wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel f wordt «categorieën EURO 0, EURO I, EURO II, EURO III, EURO IV en EURO V» vervangen door «categorieën EURO 0, EURO I, EURO II, EURO III, EURO IV, EURO V en EURO VI».
2. Onderdeel g komt te luiden:
een emissievrij zwaar bedrijfsvoertuig als bedoeld in artikel 3, punt 11, van Verordening (EU) 2019/1242 van het Europees parlement en de Raad;
3. Er wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:
motorrijtuig met een overeenkomstige emissiegrenswaarde als bedoeld in artikel 7 octies bis, tweede lid, van de richtlijn.
B
Artikel 10 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste tot en met vierde lid komen te luiden:
1. Het tarief voor een tijdvak van één jaar is ingevolge de navolgende tabel voor een motorrijtuig met een CO2-emissieklasse in kolom 1, een eventuele EURO-emissieklasse in kolom 2, voor motorrijtuigen met ten hoogste drie assen het corresponderende bedrag in kolom 3 of indien het een motorrijtuig met ten minste vier assen betreft het bedrag, genoemd in kolom 4:
Kolom 1 |
Kolom 2 |
Kolom 3 |
Kolom 4 |
---|---|---|---|
CO2-emissieklasse |
EURO-emissieklasse |
Ten hoogste drie assen |
Ten minste vier assen |
CO2-emissieklasse 1 |
NIET-EURO |
€ 1.434 |
€ 2.404 |
EURO I |
€ 1.246 |
€ 2.081 |
|
EURO II |
€ 1.085 |
€ 1.810 |
|
EURO III |
€ 944 |
€ 1.572 |
|
EURO IV |
€ 858 |
€ 1.431 |
|
EURO V |
€ 811 |
€ 1.352 |
|
EURO VI of schoner |
€ 764 |
€ 1.274 |
|
CO2-emissieklasse 2 |
€ 688 |
€ 1.146 |
|
CO2-emissieklasse 3 |
€ 592 |
€ 987 |
|
CO2-emissieklasse 4 |
€ 459 |
€ 764 |
|
CO2-emissieklasse 5 |
€ 191 |
€ 318. |
2. Het tarief voor een tijdvak van één maand is ingevolge de navolgende tabel voor een motorrijtuig met een CO2-emissieklasse in kolom 1, een eventuele EURO-emissieklasse in kolom 2, voor motorrijtuigen met ten hoogste drie assen het corresponderende bedrag in kolom 3 of indien het een motorrijtuig met ten minste vier assen betreft het bedrag, genoemd in kolom 4:
Kolom 1 |
Kolom 2 |
Kolom 3 |
Kolom 4 |
---|---|---|---|
CO2-emissieklasse |
EURO-emissieklasse |
Ten hoogste drie assen |
Ten minste vier assen |
CO2-emissieklasse 1 |
NIET-EURO |
€ 143 |
€ 240 |
EURO I |
€ 124 |
€ 208 |
|
EURO II |
€ 108 |
€ 181 |
|
EURO III |
€ 94 |
€ 157 |
|
EURO IV |
€ 85 |
€ 143 |
|
EURO V |
€ 81 |
€ 135 |
|
EURO VI of schoner |
€ 76 |
€ 127 |
|
CO2-emissieklasse 2 |
€ 68 |
€ 114 |
|
CO2-emissieklasse 3 |
€ 59 |
€ 98 |
|
CO2-emissieklasse 4 |
€ 45 |
€ 76 |
|
CO2-emissieklasse 5 |
€ 19 |
€ 31. |
3. Het tarief voor een tijdvak van één week is ingevolge de navolgende tabel voor een motorrijtuig met een CO2-emissieklasse in kolom 1, een eventuele EURO-emissieklasse in kolom 2, voor motorrijtuigen met ten hoogste drie assen het corresponderende bedrag in kolom 3 of indien het een motorrijtuig met ten minste vier assen betreft het bedrag, genoemd in kolom 4:
Kolom 1 |
Kolom 2 |
Kolom 3 |
Kolom 4 |
---|---|---|---|
CO2-emissieklasse |
EURO-emissieklasse |
Ten hoogste drie assen |
Ten minste vier assen |
CO2-emissieklasse 1 |
NIET-EURO |
€ 50 |
€ 84 |
EURO I |
€ 44 |
€ 73 |
|
EURO II |
€ 38 |
€ 63 |
|
EURO III |
€ 33 |
€ 55 |
|
EURO IV |
€ 30 |
€ 50 |
|
EURO V |
€ 28 |
€ 47 |
|
EURO VI of schoner |
€ 27 |
€ 45 |
|
CO2-emissieklasse 2 |
€ 24 |
€ 40 |
|
CO2-emissieklasse 3 |
€ 21 |
€ 35 |
|
CO2-emissieklasse 4 |
€ 16 |
€ 27 |
|
CO2-emissieklasse 5 |
€ 7 |
€ 11. |
4. Het tarief voor een tijdvak van één dag is ingevolge de navolgende tabel voor een motorrijtuig met een CO2-emissieklasse in kolom 1, een eventuele EURO-emissieklasse in kolom 2, voor motorrijtuigen met ten hoogste drie assen het corresponderende bedrag in kolom 3 of indien het een motorrijtuig met ten minste vier assen betreft het bedrag, genoemd in kolom 4:
Kolom 1 |
Kolom 2 |
Kolom 3 |
Kolom 4 |
---|---|---|---|
CO2-emissieklasse |
EURO-emissieklasse |
Ten hoogste drie assen |
Ten minste vier assen |
CO2-emissieklasse 1 |
NIET-EURO |
€ 14 |
€ 24 |
EURO I |
€ 12 |
€ 21 |
|
EURO II |
€ 11 |
€ 18 |
|
EURO III |
€ 9 |
€ 16 |
|
EURO IV |
€ 9 |
€ 14 |
|
EURO V |
€ 8 |
€ 14 |
|
EURO VI of schoner |
€ 8 |
€ 13 |
|
CO2-emissieklasse 2 |
€ 7 |
€ 11 |
|
CO2-emissieklasse 3 |
€ 6 |
€ 10 |
|
CO2-emissieklasse 4 |
€ 5 |
€ 8 |
|
CO2-emissieklasse 5 |
€ 2 |
€ 3. |
2. In het zevende lid, aanhef, wordt «het eerste, tweede en derde lid» vervangen door «het eerste, tweede, derde en vierde lid».
3. Er wordt een lid toegevoegd, luidende:
8. Het motorrijtuig waarvan geen CO2-emissieklasse kan worden vastgesteld, wordt voor de toepassing van het eerste, tweede, derde en vierde lid aangemerkt als een motorrijtuig met CO2-emissieklasse 1.
C
In artikel 14, tweede lid, wordt «nog niet verstreken aantal dagen» vervangen door «nog niet ingetreden aantal dagen».
Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren die zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.
Gegeven
De Staatssecretaris van Financiën,
De Minister van Buitenlandse Zaken,
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36515-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.