De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat, belast met het voorbereidend
onderzoek van dit wetsvoorstel, heeft de eer verslag uit te brengen van haar bevindingen.
Het verslag behandelt alleen die onderdelen waarover door de genoemde fracties inbreng
is geleverd.
Onder het voorbehoud dat de regering de vragen en opmerkingen in dit verslag afdoende
zal beantwoorden, acht de commissie hiermee de openbare behandeling van het voorstel
van wet voldoende voorbereid.
Algemeen
De leden van de VVD-fractie hebben met interesse kennisgenomen van de wijziging van
de Kernenergiewet in verband met de aanpassing van de taak van de Autoriteit Nucleaire
Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) ten aanzien van beleidsvoorbereiding en
beleidsevaluatie (hierna: het wetsvoorstel). Zij hebben hier nog enkele vragen over.
De leden van de NSC-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel
en hebben geen verdere vragen.
De leden van de D66-fractie hebben kennisgenomen van het wetsvoorstel en zien af van
een verdere inbreng.
De leden van de BBB-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van het wetsvoorstel.
Zij achten het positief dat er een betere afbakening komt van de taken en bevoegdheden
van de ANVS in verhouding tot die van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
en hebben voor nu geen verdere opmerkingen.
Overgang verantwoordelijkheid beleidsfunctie
De leden van de VVD-fractie merken op dat de regering heeft gemeend de organisatie
reeds aan te passen alvorens het wetsvoorstel is goedgekeurd. Per 15 mei 2020 is de
verantwoordelijkheid voor de beleidsfunctie overgegaan naar het nieuwe Taakveld Nucleaire
Veiligheid en Stralingsbescherming bij de directie Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s
van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Deze leden vragen hoe de beleidsfunctie
nu functioneert, of reeds een beeld bestaat of het doel waarvoor de wet wordt aangepast
ook wordt bereikt. Deze leden vinden het wenselijk dat een betere afbakening blijft
tussen de ANVS als toezichthouder en vergunningverlener en het ministerie als beleidsdirectie.
Hoe wordt dit in de toekomst geborgd en volgt er op een later moment nogmaals een
evaluatie?
De leden van de VVD-fractie merken verder op dat bij de evaluatie van de ANVS door
ABDTOPConsult betrokkenen zijn geïnterviewd. Zij hebben aangegeven dat er sprake was
van schaarse expertise en dat dit ervoor gezorgd had dat de ANVS welhaast is gaan
functioneren als een organisatie met een beleidstaak (terwijl deze taak eigenlijk
thuishoort bij een ministerie). Hoe is het momenteel gesteld met de schaarste van
de expertise, zowel bij de ANVS als bij de beleidsdirectie? Wordt voorzien in een
soort strategisch personeelsplan voor het aantrekken van deskundig personeel op het
gebied van beleid, toezicht en handhaving voor een toekomstige situatie die invulling
moet geven aan ambities voor nieuwe kerncentrales? Bij deze evaluatie van de ANVS
zijn negen aanbevelingen gedaan. Deze leden ontvangen graag een toelichting op hoe
met deze aanbevelingen is omgegaan en wat de stand van zaken is.
Overig
De leden van de VVD-fractie merken tot slot op dat het Landelijk crisisplan straling
(LCP) in 2021 is afgerond. Op de website van de ANVS is te lezen dat in 2018 de laatste
grote nationale oefening heeft plaatsgevonden. Hebben alle bij de crisisbeheersing
betrokken partijen de in het LCP afgesproken uitgangspunten en werkwijzen geïmplementeerd
in hun organisatie? Wanneer zal weer een grote landelijke oefening worden georganiseerd
waarmee het nieuwe LCP aan een test kan worden onderworpen?
De fungerend voorzitter van de vaste commissie, Postma
Adjunct-griffier van de commissie, Koerselman