Tweede Kamer der Staten-Generaal

36 470 IV Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

Vergaderjaar 2023‒2024

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties;

  • 2. de begrotingsstaat voor het BES-fonds;

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,H.M. de Jonge

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2023. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2023 opgebouwd.

De stand eerste suppletoire begroting laat de stand zien zoals deze bij eerste suppletoire begroting is gepresenteerd (Kamerstukken II 2022/23, 36350 IV, nr. 1). Met de nota van wijziging op de 1e suppletoire begroting (Kamerstukken II 2022/23, 36350 IV, nr 4. is de stand 1e suppletoire begroting ontstaan.

Middels een incidentele suppletoire begroting inzake de herfinanciering covidleningen (Kamerstukken II 2022/23, 36401, nr 1) is de stand na de 1e suppletoire begroting aangepast.

Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2023

Begrotingsartikel

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

1. Versterken rechtsstaat

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln.

4. Bevorderen sociaaleconomische structuur

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln.

5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln.

8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

6. Apparaat

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

7. Nog onverdeeld

Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

1. BES-fonds

Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln.

Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln.

De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budget‐ flexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 24 oktober 2023.

Overzicht coronamaatregelen

In deze 2e suppletoire begroting 2023 zijn er geen maatregelen die op de begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-Fonds (H) zijn genomen. Een uitgebreid overzicht is te vinden op www.rijksfinancien.nl/corona-visual.

2 Beleid Koninkrijksrelaties

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
 

Art.

Uitgaven 2023

Vastgestelde begroting 2023

 

196.454

Stand 1e suppletoire begroting 2023 (incl. NvW)

 

190.904

Stand ISB Prinsjesdag 2023

 

167.045

Belangrijkste suppletoire mutaties

  
   

1) Overboeking BES-fonds

4

‒ 1.268

2) Pilot ferry Saba

4

‒ 1.000

3) Lening Winair

4

1.000

4) Desaldering ontvangsten SSO CN

6

1.777

5) Desaldering ontvangsten SSO CN

6

1.687

6) Diverse mutaties

div

775

   

Stand 2e suppletoire begroting 2023

 

170.016

Toelichting

1) Het gaat hierbij een overheveling naar het BES-fonds voor het openbaar lichaam Bonaire in het kader van een bijdrage voor eilandelijke achterstanden.

2) Het gaat hierbij om een overheveling naar het BES-fonds naar de vrije uitkering Saba voor de operationele kosten van de pilot ferry.

3) Het gaat hier om een terugbetaling vanuit Sint Maarten op de lening die verstrekt is ten behoeve van Winair (€ 1mln.).

4) Het gaat hier om de desaldering van geprognosticeerde ontvangsten van de SSO-CN die worden ingezet voor Inhuur externen.

5) Het gaat hier om de desaldering van geprognosticeerde ontvangsten van de SSO-CN die worden ingezet voor materiële uitgaven.

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Ontvangsten 2023

Vastgestelde begroting 2023

 

1.090.372

Stand 1e suppletoire begroting 2023 (incl. NvW)

 

53.265

Stand ISB Prinsjesdag 2023

 

54.304

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1) Vervroegde aflossing Sint Maarten

5

598

2) Ontvangsten SSO CN

6

3.534

3) Diverse ontvangsten

div

586

   

Stand 2e suppletoire begroting 2023

 

59.022

Toelichting

1) Sint Maarten heeft op een lening, waarvan de eerste aflossing in 2024 gepland stond, een vervroegde aflossing gedaan. In 2024 gaat er geen aflossing plaatsvinden op deze lening. Vanaf 2025 zal het oorspronkelijke aflossingsschema weer worden gevolgd.

2) Dit betreft de geprognosticeerde ontvangsten van SSO-CN voor de verrekeningen met andere departementen, gebaseerd op basis- en specifieke dienstverlening.

3 Beleidsartikelen

3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

19.402

‒ 3.205

16.197

     
 

Uitgaven

19.402

‒ 3.205

16.197

     

1.0

Versterken rechtsstaat

19.402

‒ 3.205

16.197

 

Subsidies (regelingen)

1.132

‒ 1.000

132

 

Detentie - Algemeen

132

0

132

 

Bestuurlijke aanpak

1.000

‒ 1.000

0

 

Opdrachten

1.873

‒ 722

1.151

 

Detentie - Algemeen

1.868

‒ 752

1.116

 

Diverse opdrachten

5

30

35

 

Bijdrage aan medeoverheden

0

970

970

 

Bestuurlijke aanpak

0

970

970

 

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

16.397

‒ 2.453

13.944

 

Grensbewaking (Defensie)

8.402

‒ 1.540

6.862

 

Rechterlijke macht (JenV)

6.608

0

6.608

 

Douane (Financiën)

1.387

‒ 913

474

     
 

Ontvangsten

0

0

0

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 5 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 1
 

2023

juridisch verplicht

85%

bestuurlijk gebonden

4%

beleidsmatig gereserveerd

3%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

8%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 85% juridisch verplicht.

Subsidies (regelingen)

Bestuurlijke aanpak

Dit betreft met name een reallocatie voor de rechtshandhaving voor de Landen van het instrument Subsidies naar het instrument Bijdrage medeoverheden, om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden.

Bijdrage aan medeoverheden

Bestuurlijk aanpak

Dit betreft de hierboven beschreven reallocatie om de uitgaven voor de rechtshandhaving voor de Landen op het juiste instrument te verantwoorden.

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

Grensbewaking (Defensie)

Dit betreft met name reallocaties van het instrument Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken naar het instrument Personele uitgaven op artikel 11 van de BZK begroting, om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden.

Douane (Financiën)

Dit betreft verschillende reallocaties naar artikel 4. Waaronder een bijdrage voor het opzetten van een organisatie, die de uitvoering van Statia Day 2026 op zich neemt (€ 0,3 mln.). Daarnaast heeft het RVB in opdracht van DGKR kosten gemaakt voor het project Centraal Overheidsgebouw op Sint Eustatius. Omdat de bouw van dit nieuwe centrale overheidsgebouw niet door gaat dienen de gemaakte kosten te worden verrekend met het RVB (€ 0,5 mln.).

3.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

52.143

12.321

64.464

     
 

Uitgaven

46.368

‒ 279

46.089

     

4.1

Curaçao, Sint Maarten en Aruba

26.154

26

26.180

 

Subsidies (regelingen)

15.026

10

15.036

 

Diverse subsidies

2.662

‒ 100

2.562

 

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

7.164

‒ 500

6.664

 

Onderwijshuisvesting Curaçao

5.200

610

5.810

 

Opdrachten

4.488

0

4.488

 

Opdrachten landen

88

0

88

 

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

4.400

0

4.400

 

Inkomensoverdrachten

950

0

950

 

Toeslagen op pensioenen NA

950

0

950

 

Bijdrage aan medeoverheden

5.546

‒ 110

5.436

 

Onderwijshuisvesting Curaçao

610

‒ 610

0

 

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

4.936

500

5.436

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

144

126

270

 

Diverse bijdragen

144

126

270

4.2

Caribisch Nederland

20.214

‒ 305

19.909

 

Subsidies (regelingen)

2.459

517

2.976

 

Subsidies Caribisch Nederland

2.459

517

2.976

 

Opdrachten

1.719

‒ 110

1.609

 

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

1.319

‒ 110

1.209

 

Opdrachten Caribisch Nederland

400

0

400

 

Inkomensoverdrachten

2.149

0

2.149

 

Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers

2.149

0

2.149

 

Bijdrage aan medeoverheden

13.337

‒ 1.152

12.185

 

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

13.337

‒ 1.152

12.185

 

Bijdrage aan agentschappen

550

440

990

 

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

550

440

990

     
 

Ontvangsten

49

0

49

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 7 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 4
 

2023

juridisch verplicht

82%

bestuurlijk gebonden

5%

beleidsmatig gereserveerd

13%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 4 is 82% juridisch verplicht.

4.1 Curaçao, Sint Maarten en Aruba

Subsidies

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

Dit betreft een reallocatie voor TWO van het instrument Subsidies naar het instrument Bijdragen aan medeoverheden, om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden.

Onderwijshuisvestiging Curaçao

Dit betreft een reallocatie van het instrument Bijdrage aan medeoverheden naar het instrument Subsidies, om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden.

Bijdrage aan medeoverheden

Onderwijshuisvestiging Curaçao

Dit betreft de hierboven beschreven reallocatie van het instrument Bijdrage aan medeoverheden naar het instrument Subsidies.

Tijdelijke Werkorganisatie (TWO)

Dit betreft een reallocatie voor TWO van het instrument Subsidies naar het instrument Bijdragen aan medeoverheden, om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden.

4.2 Caribisch Nederland

Bijdrage aan medeoverheden

Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht

Het Dit betreft een saldo van een aantal mutaties. Het gaat hierbij met name om een overheveling naar het BES-fonds voor de eilandelijke achterstanden voor het openbaar lichaam Bonaire (€ 1,3 mln.). Daarnaast is er ook nog een bijdrage ten behoeve van de operationele kosten van de veerverbinding op Saba en Sint Eustatius (€ 1 mln.) Het Rijk heeft eerder en bijdrage verleent aan het verbeteren van de veerdienst tussen Saba en Sint Eustatius. Verdere investering in de veerverbinding is noodzakelijk, de openbaar lichamen hebben het Rijk verzocht hier een bijdragen aan te leveren. Tot slot is de eerder verstrekte lening aan Sint Maarten ten behoeve van Winair afgelost (€ 1mln.).

3.3 Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

33.471

0

33.471

     
 

Uitgaven

61.987

0

61.987

     

5.1

Schuldsanering Curaçao en Sint Maarten

28.517

0

28.517

 

Leningen

28.517

0

28.517

 

Schuldsanering

28.517

0

28.517

5.2

Leningen / garanties Curaçao, Sint Maarten en Aruba

33.470

0

33.470

 

Leningen

33.470

0

33.470

 

Lopende inschrijving en leningen Curaçao en Sint Maarten

33.470

0

33.470

     
 

Ontvangsten

53.265

598

53.863

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 9 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 5
 

2023

juridisch verplicht

100%

bestuurlijk gebonden

0%

beleidsmatig gereserveerd

0%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is 100% juridisch verplicht.

Ontvangsten

Sint Maarten heeft op een lening, waarvan de eerste aflossing in 2024 gepland stond, een vervroegde aflossing gedaan. In 2024 gaat er geen aflossing plaatsvinden op deze lening. Vanaf 2025 zal het oorspronkelijke aflossingsschema weer worden gevolgd.

3.4 Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse Eilanden

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8 Wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

3.669

0

3.669

     
 

Uitgaven

3.669

0

3.669

     

8.1

Wederopbouw

3.669

0

3.669

 

Opdrachten

3.669

0

3.669

 

Wederopbouw op Sint Maarten

3.669

0

3.669

     
 

Ontvangsten

0

0

0

     

Geschatte budgetflexibiliteit

Tabel 11 Geschatte budgetflexibiliteit artikel 8
 

2023

juridisch verplicht

31%

bestuurlijk gebonden

69%

beleidsmatig gereserveerd

0%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Van het totale uitgavenbudget op artikel 8 is 31% juridisch verplicht.

Voor artikel 8 zijn er ten opzichte van de Prinsjesdag suppletoire begroting 2023 geen wijzigingen te melden.

4 Niet-beleidsartikelen

4.1 Artikel 6. Apparaat

Tabel 12 Apparaat (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

35.287

6.484

41.771

     
 

Uitgaven

35.287

6.484

41.771

     

6.0

Apparaat

35.287

6.484

41.771

 

Personele uitgaven

22.774

3.696

26.470

 

Eigen personeel

20.342

2.216

22.558

 

Inhuur externen

2.432

1.480

3.912

 

Materiële uitgaven

12.513

2.788

15.301

 

Overige materiële uitgaven

12.513

2.788

15.301

     
 

Ontvangsten

990

4.120

5.110

     

Toelichting

Personele uitgaven

Eigen personeel

De grootste mutatie betreft de overboekingen van diverse departementen voor de basisdienstverlening van de Shared Service Organisatie Caribisch Nederland (SSO-CN) voor 2023.

Inhuur externen

Dit betreft met name de desaldering van geprognosticeerde ontvangsten van de SSO-CN die worden ingezet voor inhuur externen. Zie hiervoor ook de toelichting bij de ontvangsten.

Materiële uitgaven

Overige materiële uitgaven

Dit betreft twee grote mutaties. Het betreft de desaldering van geprognosticeerde ontvangsten van de SSO-CN die worden ingezet voor overige materiële uitgaven. Zie hiervoor ook de toelichting bij de ontvangsten. Verder zijn er overboekingen van diverse departementen voor de basisdienstverlening SSO-CN voor 2023.

Ontvangsten

Dit betreft met name de geprognosticeerde ontvangsten van SSO-CN voor de verrekeningen met andere departementen, op basis van basis- en specifieke dienstverlening. Deze worden gesaldeerd en ingezet voor inhuur externen en overige materiële uitgaven.

4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld

Tabel 13 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

332

‒ 29

303

     
 

Uitgaven

332

‒ 29

303

     

7.0

Nog onverdeeld

332

‒ 29

303

 

Nog te verdelen

332

‒ 29

303

 

Onvoorzien

29

‒ 29

0

 

Wisselkoersreserve

303

0

303

     
 

Ontvangsten

0

0

0

     

Toelichting

Dit betreft een reallocatie naar artikel 6 eigen personeel voor het opzetten van een organisatie, die de uitvoering van Statia Day 2026 op zich neemt.

5 Beleid BES-fonds

Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 14 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Uitgaven 2023

Vastgestelde begroting 2023

 

53.094

Stand 1e suppletoire begroting 2023

 

58.111

Stand ISB Prinsjesdag 2023

 

73.057

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1) Vrije uitkering BES fonds natuur- en milieu beleidsplan

1

8.392

2) Vrije uitkering BES fonds armoede bestrijding

1

8.030

3) Bijdrage CIO office

1

1.800

4) Eilandelijke achterstanden Bonaire

1

1.268

5) Ferry Saba

1

1.000

6) Overige mutaties

 

195

Stand 2e suppletoire begroting 2023

 

93.742

Toelichting

1) Dit betreft een bijdrage vanuit het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aan het BES-fonds voor de openbare lichamen Bonaire, Saba en Sint Eustatius voor de uitvoering van het Natuur- en milieubeleidsplan Caribisch Nederland 2020-2030 en de uitvoeringsagenda's Bonaire, Saba en Sint Eustatius.

2) Via de vrije uitkering wordt de bijdrage voor armoedebestrijding in 2023 en voor de eenmalige energietoelage voor huishoudens met een laag inkomen in Caribisch Nederland beschikbaar gesteld aan Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Verder wordt er aan Bonaire een bijdrage verstrekt voor het opstarten van een maatwerkbudget. Dit stelt Bonaire in staat om, waar nodig, maatwerk te leveren aan inwoners bij het oplossen van kleine problemen.

3) Bonaire, Saba en Sint Eustatius ontvangen een bijdrage voor het inrichten van de CIO-Offices, om de eigen digitaliseringsagenda's te ontwikkelen en om de digitale basis in hun organisaties op orde te brengen.

4) Dit betreft een bijdrage aan het BES-fonds voor openbaar lichaam Bonaire die toezien op de eilandelijke achterstanden.

5) Dit betreft een bijdrage aan het BES-fonds voor openbaar lichaam Saba voor de operationele kosten van de pilot ferry op Saba.

Tabel 15 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2023 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
 

Art.

Ontvangsten 2023

Vastgestelde begroting 2023

 

53.094

Stand 1e suppletoire begroting 2023

 

58.111

Stand ISB Prinsjesdag 2023

 

73.057

Belangrijkste suppletoire mutaties

  

1) Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba

1

20.685

Stand 2e suppletoire begroting 2023

 

93.742

Toelichting

1) Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij de (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de extra uitgaven ten laste van het BES-fonds een post met extra ontvangsten geraamd.

6 Beleidsartikelen BES-fonds

6.1 Artikel 1. BES-fonds

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 16 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. BES-fonds (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3)=(1+2)

art

Verplichtingen

73.057

20.685

93.742

     
 

Uitgaven

73.057

20.685

93.742

     

1.0

Bijdrage aan medeoverheden

   
 

Vrije Uitkering

73.057

20.685

93.742

     
 

Ontvangsten

73.057

20.685

93.742

Toelichting

Bijdrage aan medeoverheden

Vrije uitkering

Dit betreffen onder andere de bijdragen aan het BES-fonds voor de openbare lichamen Saba, Sint Eustatius en Bonaire ten behoeve van de uitvoering van het Natuur- en milieubeleidsplan Caribisch Nederland 2020-2030 en de uitvoeringsagenda's van Saba, Sint Eustatius en Bonaire. Ook vindt op dit instrument de bijdrage aan Saba, Sint Eustatius en Bonaire plaats voor de armoedebestrijding en voor een eenmalige energietoelage voor huishoudens met een laag inkomen.

Ontvangsten

Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de extra uitgaven ten laste van het BES-fonds een post met extra ontvangsten geraamd.

Naar boven