36 442 Wijziging van de Wet op het financieel toezicht, de Wet toezicht trustkantoren 2018 en enige andere wetten op het terrein van de financiële markten (Wijzigingswet financiële markten 2024)

Nr. 13 GEWIJZIGD AMENDEMENT VAN HET LID VAN DER LEE TER VERVANGING VAN DAT GEDRUKT ONDER NR. 9

Ontvangen 29 mei 2024

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

I

In artikel II wordt na onderdeel B een onderdeel ingevoegd, luidende;

Ba

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het opschrift vervalt «combinatie trustdiensten en».

2. In de tekst wordt «trustdiensten te verlenen aan een cliënt die uitvoering geven aan belastingadvies dat aan deze cliënt is verstrekt door het trustkantoor of door een natuurlijke persoon, rechtspersoon of vennootschap die deel uitmaakt van dezelfde groep als het trustkantoor.» vervangen door een dubbele punt.

3. Er worden twee onderdelen toegevoegd, luidende:

  • a. belastingadvies te verstrekken;

  • b. trustdiensten te verlenen aan een cliënt die uitvoering geven aan belastingadvies dat aan die cliënt is verstrekt door een natuurlijk persoon, rechtspersoon, of vennootschap die deel uitmaakt van dezelfde groep als het trustkantoor.

II

In artikel II, onderdeel C, onder 2, vervalt in het voorgestelde onderdeel f, onder vervanging van de puntkomma aan het slot van subonderdeel 2° door een punt, subonderdeel 3°.

Toelichting

Dit amendement voorziet in een verbod op belastingadvies door de trustsector. Op dit moment is het geldende verbod op het verlenen van trustdiensten aan cliënten aan wie door hetzelfde trustkantoor ook reeds belastingadvies gegeven is niet altijd voldoende handhaafbaar omdat ten tijde van het aangaan van trustdienstverleningen niet is vast te stellen aan welke cliënten in het verleden belastingadvies is gegeven.

Dit amendement voorziet in een aanpassing van de wetgeving om deze handhaafbaarheid te vergroten door, in lijn met het advies van De Nederlandsche Bank, belastingadvies door de trustsector in z´n geheel te verbieden.

Indiener is van mening dat alleen het inzichtelijk maken van de in het verleden gegeven belastingadviezen geen voldoende waterdichte oplossing biedt, bijvoorbeeld omdat dat belastingadvies dan wel de trustdienstverlening gefactureerd wordt aan een op papier separate entiteit. Een verbod op belastingadvies zou als sluitstuk dienen op reeds genomen maatregelen en de handhaafbaarheid vergroten.

Tenslotte is belastingadvies van de trustsector in de regel gericht op het faciliteren van agressieve fiscale structuren om belasting te ontwijken en is het in het maatschappelijk belang om hier paal en perk aan te stellen.

Van der Lee

Naar boven