Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36440 nr. E |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | 36440 nr. E |
Ontvangen 17 oktober 2024
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat/Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft op 30 september jl. het tweede verslag uitgebracht van haar bevindingen ten aanzien van het wetsvoorstel Regels over het bemannen van zeeschepen (Wet bemanning zeeschepen).
De leden van de fractie van de BBB hebben een aantal vervolgvragen gesteld over dit wetsvoorstel. Dit naar aanleiding van de nota naar aanleiding van het eerste verslag zoals ontvangen op 11 juli jl. door de vaste commissie voor Infrastructuur, Waterstaat en Omgeving. Ik heb hiervan met interesse kennisgenomen. In deze nota zal ik op deze vragen ingaan. Daarbij wordt de volgorde van het verslag aangehouden.
1. De leden van de fractie van de BBB wijzen erop dat in de Regeling bemanning zeeschepen is opgenomen dat de Minister van Infrastructuur en Waterstaat jaarlijks voor 1 oktober informatie krijgt aangeleverd over de arbeidsmarkt voor Nederlandse zeevarenden. De leden van de fractie van de BBB merken op dat deze jaarlijkse rapportage ─ opgesteld door sociale partners in de maritieme sector ─ van belang is om inzicht te krijgen in de arbeidsmarkt en dat deze zo nodig aanleiding kan geven tot beleidsaanpassing. Kan de regering de Kamer deze rapportage doen toekomen? Zo nee, waarom niet?
Veel informatie over de maritieme arbeidsmarkt is vrij beschikbaar via internet. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en in samenwerking met Nederland Maritiem Land worden elk jaar met behulp van het CBS en een extern onderzoeksinstituut de meest relevante economische en arbeidsmarktcijfers van het maritieme cluster in Nederland gepubliceerd. Hierbij wordt een totaaloverzicht geboden en er wordt gedetailleerde informatie per deelsector verstrekt. De maritieme monitoren zijn te bekijken vanaf 20151. In de op dit wetsvoorstel gebaseerde Regeling bemanning zeeschepen wordt opgenomen dat de Minister van IenW jaarlijks voor 1 oktober een rapportage met aanvullende informatie over de arbeidsmarkt krijgt aangeleverd. Deze rapportage kan aan het parlement worden gezonden.
2. De leden van de fractie van de BBB merken op dat in het voorliggende wetsvoorstel, evenals in de huidige wet, is bepaald dat de ambtenaren van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn belast met het toezicht op de naleving. Daarnaast kan de regering zo nodig ook andere ambtenaren aanwijzen voor het toezicht op de naleving, al dan niet beperkt tot specifieke onderdelen. Ook op dit vlak zijn in het voorliggende wetsvoorstel geen wijzigingen aangebracht, zo merken deze leden op. De daadwerkelijke aanwijzing van deze ambtenaren geschiedt bij lagere regelgeving en deze is momenteel nog in voorbereiding, waarbij ook wordt afgestemd met belanghebbenden. Of, en in welke mate, de rol van overige toezichthouders wordt beperkt, kan op dit moment nog niet worden aangegeven. De leden van de fractie van de BBB merken echter op dat de reders hebben aangegeven dat de rol van de verschillende toezichthouders niet duidelijk is en het hun duidelijke voorkeur heeft om alle toezichthoudende taken bij één instantie, zijnde de ILT, neer te leggen. Eerder heeft de regering in het regeerprogramma de ambitie uitgesproken het aantal ambtenaren te beperken. Daarbij zou een keuze voor één toezichthoudende instantie in de ogen van de leden van de fractie van BBB voor de hand liggen. Kan de regering de Kamer informeren over de uiteindelijke keuzes die hierover worden vastgelegd in de lagere regelgeving? En in het geval dat wordt besloten om het aantal toezichthoudende instanties niet te beperken, kan de regering deze leden dan toelichten waarom die keuze is gemaakt?
De ambtenaren van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn primair aangewezen als toezichthouder op de naleving van de Wet bemanning zeeschepen. De bevoegdheid tot aanhouding van een zeeschip (een van de vormen van bestuursdwang) is voorbehouden aan de ambtenaren van de ILT, dit gelet op de vereiste deskundigheid en ervaring en in aanmerking genomen de zwaarte van de maatregel. Dit volgt al uit de huidige wet. Daarnaast kunnen ook andere ambtenaren worden aangewezen. Ook dit is op basis van de huidige wet al het geval. Daarbij worden, als het gaat om het aantal instanties, geen wijzigingen beoogd. Genoemde ambtenaren hebben een bevoegdheid om als toezichthouder een zeeschip te inspecteren. In de regel speelt bij dergelijke inspecties dat er ook andere beweegredenen zijn om een zeeschip te betreden, bijvoorbeeld uit het oogpunt van veiligheid in het algemeen dan wel in het kader van verdachte omstandigheden. Vanzelfsprekend is het echter van belang om de sector niet te belasten met onnodige inspecties. Daarom zal in overleg met de toezichthouders en met sectorpartijen worden nagegaan of en in welke mate onnodige inspecties aan de orde zijn. Of dat moet leiden tot een inperking van de rol van overige toezichthouders of bevoegdheden is op voorhand niet aan te geven.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Madlener
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36440-E.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.