Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36435-VI nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 36435-VI nr. 2 |
Wetsartikel
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeșilgöz-Zegerius
Dit is de suppletoire begroting Prinsjesdag 2023 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de mutaties zoals genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2024).
In hoofdstuk 2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In hoofdstuk 3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag » gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingenmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
7.631.146 |
– 103.706 |
7.527.440 |
Uitgaven |
7.659.096 |
– 103.706 |
7.555.390 |
|
31.2 |
Bekostiging Politie |
7.378.795 |
– 77.207 |
7.301.588 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
7.347.997 |
– 75.645 |
7.272.352 |
|
Politie |
7.344.595 |
– 75.590 |
7.269.005 |
|
Politieacademie |
3.402 |
– 55 |
3.347 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
30.389 |
– 1.153 |
29.236 |
|
Brandweerkorps en Politiekorps Caribisch Nederland |
30.389 |
– 1.153 |
29.236 |
|
Opdrachten |
409 |
– 409 |
0 |
|
Taptolken |
409 |
– 409 |
0 |
|
31.3 |
Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers |
280.301 |
– 26.499 |
253.802 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
260.944 |
– 29.928 |
231.016 |
|
Internationale Samenwerkingsoperaties |
12.567 |
13.238 |
25.805 |
|
Beheer meldkamers |
247.403 |
– 43.149 |
204.254 |
|
Overige bijdrage ZBO's/RWT's |
974 |
– 17 |
957 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
929 |
– 16 |
913 |
|
Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg |
929 |
– 16 |
913 |
|
Subsidies (regelingen) |
7.126 |
3.445 |
10.571 |
|
Opsporing |
2.596 |
0 |
2.596 |
|
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie |
3.927 |
– 55 |
3.872 |
|
Overige subsidies |
603 |
3.500 |
4.103 |
|
Opdrachten |
11.302 |
0 |
11.302 |
|
Providers |
8.768 |
0 |
8.768 |
|
Overige opdrachten |
2.534 |
0 |
2.534 |
|
Ontvangsten |
500 |
13.617 |
14.117 |
Toelichting
Mutaties Uitgaven
31.2 Bekostiging Politie
Politie
Deze post bestaat uit onder andere de volgende mutaties:
– Een technische mutatie van € 45 mln. tussen het artikelonderdeel 31.2 politie en 31.3 beheer meldkamers.
– Een herschikking van € 13,2 mln. tussen het artikelonderdeel politie en internationale samenwerkingsoperaties om de internationale uitgaven in lijn te brengen met de bestedingen.
– Voor de handhaving en opsporing kustwachtverband met betrekking tot de Wind op Zee (WOZ) worden vanuit Economische Zaken en Klimaat voor 5 jaren middelen overgeheveld naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Het betreft de ontwikkeling van Wind op Zee door middel van het plaatsen van windmolenparken met bijbehorende infrastructuur om in 2030 te komen tot een vermogen van 21 Giga-watt. De middelen worden beschikbaar gesteld om de aanvullende taken voor de politie als gevolg van WOZ in te vullen. In 2023 betreft het € 5,6 mln.
– Er vindt een budgetbijstelling in personeelskosten plaats van € 126 mln. voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen.
– In de Voorjaarsnota 2022 heeft het kabinet middelen beschikbaar gesteld om het stelsel Bewaken en Beveiligen integraal te versterken om zo onder andere te voorzien in extra capaciteit vanwege de groei van het aantal personen dat beveiliging nodig heeft. De Politie ontvangt in 2023 € 16,9 mln. voor o.a. het uitbreiden van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKBD), persoonsbegeleidingstaken en het cameratoezicht.
– Een desaldering op de Bijzondere bijdragen politie van € 10,5 mln. Deze middelen worden gebruikt voor dekking van uitgaven binnen de politiebegroting.
– De kabinetsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling 2023 is hoger dan eerder geraamd. Daarnaast zijn de premielasten gedaald. Het verschil t.o.v. CEP 2022 blijft, voor zover nog niet in nieuwe arbeidsvoorwaardelijke afspraken opgenomen, beschikbaar voor arbeidsvoorwaarden door middel van een kasschuif van ad € 15,3 mln. naar 2024.
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
De mutaties op dit artikelonderdeel bestaan voornamelijk uit een technische mutatie ad 45 mln. en een herschikking van 13,2 mln. met artikelonderdeel 31.2 politie.
Mutaties ontvangsten
Bijzondere bijdragen politie € 10,5 mln. Deze middelen worden gebruikt voor dekking van uitgaven binnen de politiebegroting. Zie ook uitgaven.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
2.120.241 |
– 13.487 |
2.106.754 |
Uitgaven |
2.120.241 |
– 13.487 |
2.106.754 |
|
Apparaatsuitgaven |
36.978 |
570 |
37.548 |
|
32.1 |
Apparaat Hoge Raad |
36.978 |
570 |
37.548 |
Personele uitgaven |
32.722 |
– 326 |
32.396 |
|
Eigen personeel |
31.639 |
– 776 |
30.863 |
|
Externe inhuur |
1.083 |
450 |
1.533 |
|
Materiële uitgaven |
4.256 |
896 |
5.152 |
|
ICT |
2.756 |
– 400 |
2.356 |
|
SSO's |
287 |
296 |
583 |
|
Overig materieel |
1.213 |
1.000 |
2.213 |
|
Programmauitgaven |
2.083.263 |
– 14.057 |
2.069.206 |
|
32.2 |
Adequate toegang tot het rechtsbestel |
678.156 |
991 |
679.147 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
40.505 |
– 56 |
40.449 |
|
Raad voor Rechtsbijstand |
30.857 |
100 |
30.957 |
|
Bureau Financieel Toezicht (BFT) |
9.648 |
– 156 |
9.492 |
|
Subsidies (regelingen) |
34.289 |
0 |
34.289 |
|
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken |
617 |
0 |
617 |
|
Juridisch Loket |
32.243 |
0 |
32.243 |
|
Overige subsidies |
1.429 |
0 |
1.429 |
|
Opdrachten |
603.362 |
1.047 |
604.409 |
|
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen |
10.822 |
0 |
10.822 |
|
Toevoegingen rechtsbijstand |
586.260 |
3.347 |
589.607 |
|
Mediation in Strafrecht |
1.486 |
0 |
1.486 |
|
Overige opdrachten |
4.794 |
– 2.300 |
2.494 |
|
32.3 |
Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel |
1.405.107 |
– 15.048 |
1.390.059 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
57.006 |
– 985 |
56.021 |
|
Autoriteit Persoonsgegevens (AP) |
36.752 |
– 391 |
36.361 |
|
College voor de Rechten van de Mens (CRM) |
10.778 |
– 182 |
10.596 |
|
Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen (NRGD) |
2.288 |
– 36 |
2.252 |
|
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB) |
5.717 |
– 396 |
5.321 |
|
Overige bijdrage ZBO's/RWT's |
1.471 |
20 |
1.491 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
1.338.034 |
– 13.890 |
1.324.144 |
|
Bijdragen Rechtspleging |
47 |
0 |
47 |
|
Caribisch Nederland (BES) |
20 |
0 |
20 |
|
Raad voor de rechtspraak |
1.337.679 |
– 13.890 |
1.323.789 |
|
Overige bijdrage medeoverheden |
288 |
0 |
288 |
|
Subsidies (regelingen) |
8.974 |
409 |
9.383 |
|
Rechtspleging |
609 |
0 |
609 |
|
Wetgeving |
1.404 |
0 |
1.404 |
|
Overige Subsidies |
6.961 |
409 |
7.370 |
|
Opdrachten |
1.093 |
– 582 |
511 |
|
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging |
511 |
0 |
511 |
|
Overige Opdrachten |
582 |
– 582 |
0 |
|
Ontvangsten |
167.431 |
90.788 |
258.219 |
Toelichting
Mutaties uitgaven
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Raad voor de rechtspraak
Er vindt een budgetbijstelling in personeelskosten plaats van € 14,7 mln. voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen. Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Mutaties ontvangsten
Als gevolg van een overschrijding van de liquiditeitsnorm bij de Raad voor rechtsbijstand (verhouding tussen kortlopende bezittingen en kortlopende schulden) ultimo 2022 en de daaruit volgende terugbetaling aan JenV, worden de ontvangsten met € 90,8 mln. verhoogd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
1.349.010 |
– 108.289 |
1.240.721 |
Uitgaven |
1.415.010 |
– 108.289 |
1.306.721 |
|
Apparaatsuitgaven |
754.746 |
– 5.754 |
748.992 |
|
33.1 |
Apparaat Openbaar Ministerie |
754.746 |
– 5.754 |
748.992 |
Personele uitgaven |
602.041 |
– 6.220 |
595.821 |
|
Eigen personeel |
547.042 |
– 6.607 |
540.435 |
|
Externe inhuur |
53.388 |
425 |
53.813 |
|
Overig personeel |
1.611 |
– 38 |
1.573 |
|
Materiële uitgaven |
152.705 |
466 |
153.171 |
|
ICT |
33.905 |
674 |
34.579 |
|
SSO's |
50.301 |
– 208 |
50.093 |
|
Overig materieel |
68.499 |
0 |
68.499 |
|
Programmauitgaven |
660.264 |
– 102.535 |
557.729 |
|
33.2 |
Bestuur, informatie en technologie |
66.604 |
– 5.453 |
61.151 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
424 |
– 8 |
416 |
|
Overige bijdrage ZBO's/RWT's |
424 |
– 8 |
416 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
30.709 |
– 729 |
29.980 |
|
Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC's) |
27.358 |
– 1.866 |
25.492 |
|
Overige Bijdrage medeoverheden |
3.351 |
1.137 |
4.488 |
|
Subsidies (regelingen) |
27.247 |
– 971 |
26.276 |
|
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid |
3.727 |
0 |
3.727 |
|
Actieprogramma Veilig Ondernemen |
1.270 |
– 1.270 |
0 |
|
Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB) |
0 |
22 |
22 |
|
Overige subsidies |
22.250 |
277 |
22.527 |
|
Opdrachten |
8.224 |
– 3.745 |
4.479 |
|
Overige opdrachten |
8.224 |
– 3.745 |
4.479 |
|
33.3 |
Opsporing en vervolging |
564.929 |
– 97.059 |
467.870 |
Bijdrage aan agentschappen |
155.475 |
– 1.199 |
154.276 |
|
NFI |
102.813 |
– 812 |
102.001 |
|
Justid |
25.163 |
80 |
25.243 |
|
Justis |
27.499 |
– 467 |
27.032 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
5.480 |
– 283 |
5.197 |
|
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM) |
5.295 |
– 98 |
5.197 |
|
Overige bijdrage ZBO's/RWT's |
185 |
– 185 |
0 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
236.280 |
– 82.906 |
153.374 |
|
Caribisch Nederland (BES) |
12.224 |
429 |
12.653 |
|
FIU.Nederland |
429 |
7.078 |
7.507 |
|
Aanpak ondermijning |
213.841 |
– 86.492 |
127.349 |
|
Overige bijdrage medeoverheden |
9.786 |
– 3.921 |
5.865 |
|
Subsidies (regelingen) |
7.273 |
640 |
7.913 |
|
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid |
589 |
– 43 |
546 |
|
Overige subsidies |
6.684 |
683 |
7.367 |
|
Opdrachten |
158.273 |
– 13.311 |
144.962 |
|
Schadeloosstellingen |
22.628 |
0 |
22.628 |
|
Keten Informatie Management |
2 |
– 2 |
0 |
|
Onrechtmatige Detentie |
6.987 |
0 |
6.987 |
|
Caribisch Nederland (BES) |
382 |
– 7 |
375 |
|
Gerechtskosten |
39.671 |
0 |
39.671 |
|
Verkeershandhaving OM |
26.724 |
– 154 |
26.570 |
|
Afpakken |
1.044 |
– 406 |
638 |
|
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen |
14.815 |
0 |
14.815 |
|
Overige opdrachten |
46.020 |
– 12.742 |
33.278 |
|
Garanties |
2.148 |
0 |
2.148 |
|
Faillissementscuratoren |
2.148 |
0 |
2.148 |
|
33.4 |
Vervolging en berechting MH17-verdachten |
28.731 |
– 23 |
28.708 |
Opdrachten |
28.731 |
– 23 |
28.708 |
|
Vervolging en berechting MH17-verdachten |
28.731 |
– 23 |
28.708 |
|
Ontvangsten |
1.134.860 |
– 105 |
1.134.755 |
Toelichting
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
De mutatie op apparaatsuitgaven betreft hoofdzakelijk een budgetbijstelling van € 8,6 mln. van de bij Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen. Het restant saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
33.3 Opsporing en vervolging
FIU.Nederland
Dit betreft hoofdzakelijk een correctieboeking op het budget van de Financial Intelligence Unit (FIU) van € 7,2 mln.
Aanpak ondermijning
Deze post wordt grotendeel verklaard door onderstaande mutaties:
– In het coalitieakkoord zijn er vanaf 2023 extra middelen beschikbaar gesteld voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit. Een deel van de middelen is toegekend aan de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) voor het terugdringen van de georganiseerde criminaliteit tijdens detentie. Voor 2023 betreft het een overboeking van € 8 mln. naar DJI.
– De landelijke trend is dat initiatieven zijn vertraagd door te weinig arbeidscapaciteit. Er is te weinig arbeidscapaciteit door een lagere instroom, een hoger verloop of doordat organisaties in dezelfde vijver arbeidscapaciteit aan het werven zijn. Daarnaast spelen er soms praktische problemen waardoor werving niet mogelijk is, denk hierbij bijvoorbeeld aan een omvangrijke reorganisatie (KMar) waardoor uitbreidingen niet gerealiseerd kunnen worden. Tevens hebben organisaties via meerdere bronnen extra middelen ontvangen en kost het tijd om dit goed te organiseren. Voor 2023 betreft het een bedrag van € 48 mln.
– Er vindt een budgetbijstelling plaats van € 6,6 mln. voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen.
– Een terugboeking van € 7,2 mln. naar FIU Nederland.
– Een deel van het budget, ad € 8,6 mln. op het artikelonderdeel aanpak ondermijning wordt door middel van een kasschuif in overeenstemming gebracht met de verwachte uitgaven. Het betreft middelen voor de implementatie van het Beslag Informatiesysteem; budget voor NPS (Nieuwe Psychoactieve Stoffen) omdat door de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel NPS het niet langer haalbaar is dat de wet dit jaar in werking treedt. En de coalitieakkoord middelen bestemd voor de kennisagenda worden doorgeschoven naar 2024 voor een extra investering in innovatie in 2024.
– Het restant saldo betreft diverse kleinere mutaties.
Overige Opdrachten
Voor de implementatie van het nieuwe wetboek van Strafvordering zijn RA-middelen beschikbaar gesteld. Uitgaande van de invoering van het nieuwe wetboek medio 2026 zijn de middelen bij de eerste suppletoire begroting 2023 middels een kasschuif beschikbaar gesteld voor de jaren waarin naar verwachting ook de uitgaven zullen plaatsvinden. Deze kasschuif wordt nu gecorrigeerd waarbij rekening wordt gehouden met de ontvangen loon- en prijsbijstelling. In 2023 wordt € 9,6 mln. doorgeschoven. Het restant saldo betreft diverse kleinere mutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
3.968.185 |
– 33.654 |
3.934.531 |
Uitgaven |
4.021.703 |
– 33.654 |
3.988.049 |
|
Apparaatsuitgaven |
228.468 |
2.406 |
230.874 |
|
34.1 |
Apparaat Raad voor de Kinderbescherming |
228.468 |
2.406 |
230.874 |
Personele uitgaven |
181.968 |
5.597 |
187.565 |
|
Eigen personeel |
175.799 |
5.631 |
181.430 |
|
Externe inhuur |
4.719 |
0 |
4.719 |
|
Overig personeel |
1.450 |
– 34 |
1.416 |
|
Materiële uitgaven |
46.500 |
– 3.191 |
43.309 |
|
ICT |
19.891 |
– 2.859 |
17.032 |
|
SSO's |
17.104 |
– 317 |
16.787 |
|
Overig materieel |
9.505 |
– 15 |
9.490 |
|
Programmauitgaven |
3.793.235 |
– 36.060 |
3.757.175 |
|
34.2 |
Preventieve maatregelen |
59.081 |
2.110 |
61.191 |
Bijdrage aan agentschappen |
29.226 |
2.169 |
31.395 |
|
Dienst Justis |
29.226 |
2.169 |
31.395 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
19.716 |
– 559 |
19.157 |
|
Aanpak criminaliteitsfenomenen |
19.603 |
– 559 |
19.044 |
|
Overige bijdrage medeoverheden |
113 |
0 |
113 |
|
Subsidies (regelingen) |
5.050 |
500 |
5.550 |
|
Aanpak criminaliteitsfenomenen |
3.875 |
500 |
4.375 |
|
Overige subsidies |
1.175 |
0 |
1.175 |
|
Opdrachten |
5.089 |
0 |
5.089 |
|
Aanpak criminaliteitsfenomenen |
4.178 |
0 |
4.178 |
|
Overige opdrachten |
911 |
0 |
911 |
|
34.3 |
Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties |
3.244.004 |
– 25.687 |
3.218.317 |
Bijdrage aan agentschappen |
2.889.384 |
– 25.528 |
2.863.856 |
|
DJI – Gevangeniswezen |
1.409.600 |
17.134 |
1.426.734 |
|
DJI – Forensische zorg |
1.288.620 |
– 35.421 |
1.253.199 |
|
CJIB |
191.164 |
– 7.241 |
183.923 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
299.119 |
– 85 |
299.034 |
|
Reclassering Nederland |
181.641 |
– 85 |
181.556 |
|
Leger des Heils |
27.370 |
0 |
27.370 |
|
Stichting Verslavingsreclassering GGZ |
89.484 |
0 |
89.484 |
|
Overige bijdrage ZBO's/RWT's |
624 |
0 |
624 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
4.790 |
0 |
4.790 |
|
Intra- en extramurale sanctie uitvoering |
4.790 |
0 |
4.790 |
|
Subsidies (regelingen) |
7.903 |
– 19 |
7.884 |
|
Intra- en extramurale sanctie uitvoering |
6.001 |
– 19 |
5.982 |
|
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) |
1.902 |
0 |
1.902 |
|
Opdrachten |
42.808 |
– 55 |
42.753 |
|
Intra- en extramurale sanctie uitvoering |
42.808 |
– 55 |
42.753 |
|
34.4 |
Slachtofferzorg |
162.896 |
– 799 |
162.097 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
67.828 |
– 141 |
67.687 |
|
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) |
19.025 |
– 141 |
18.884 |
|
Slachtofferhulp Nederland (SHN) |
48.803 |
0 |
48.803 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
– 600 |
600 |
0 |
|
Overige bijdrage medeoverheden |
– 600 |
600 |
0 |
|
Subsidies (regelingen) |
310 |
– 113 |
197 |
|
Perspectief Herstelbemiddeling |
310 |
– 113 |
197 |
|
Opdrachten |
95.358 |
– 1.145 |
94.213 |
|
Slachtofferzorg |
10.069 |
– 1.145 |
8.924 |
|
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) |
83.064 |
0 |
83.064 |
|
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen |
2.225 |
0 |
2.225 |
|
34.5 |
Veiligheid jeugd |
327.254 |
– 11.684 |
315.570 |
Bijdrage aan agentschappen |
196.631 |
– 1.102 |
195.529 |
|
DJI – Jeugd |
196.631 |
– 1.102 |
195.529 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
19.953 |
– 43 |
19.910 |
|
LBIO |
6.327 |
0 |
6.327 |
|
Het Alternatief (HALT) |
13.626 |
– 43 |
13.583 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
20.383 |
– 39 |
20.344 |
|
Jeugdbescherming en jeugdsancties |
6.255 |
0 |
6.255 |
|
Voogdijraad Caribisch Nederland |
1.354 |
– 39 |
1.315 |
|
Overige bijdrage medeoverheden |
12.774 |
0 |
12.774 |
|
Subsidies (regelingen) |
68.260 |
– 9.500 |
58.760 |
|
Jeugdbescherming en jeugdsancties |
66.260 |
– 7.500 |
58.760 |
|
Overige subsidies |
2.000 |
– 2.000 |
0 |
|
Opdrachten |
22.027 |
– 1.000 |
21.027 |
|
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies |
4.382 |
0 |
4.382 |
|
Jeugdbescherming en jeugdsancties |
17.645 |
– 1.000 |
16.645 |
|
Ontvangsten |
221.750 |
1.998 |
223.748 |
Toelichting
Mutaties Uitgaven
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
Vanuit de middelen die bij Voorjaarsnota beschikbaar zijn gesteld voor jeugdbescherming wordt in 2023 € 9,5 mln overgeheveld naar de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK). Deze middelen zijn bedoeld voor het terugdringen van de wachtlijsten. Het restant saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechterlijke sancties
Bijdrage agentschappen (DJI, Forensische zorg, CJIB)
Deze post bevat voornamelijk de volgende mutaties.
– In het coalitieakkoord zijn vanaf 2023 extra middelen beschikbaar gesteld voor de aanpak van georganiseerde criminaliteit. Een deel van de middelen is toegekend aan de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) voor het terugdringen van de georganiseerde criminaliteit tijdens detentie. Voor 2023 betreft het € 8 mln.
– Er vindt een budgetbijstelling van € 29,1 mln. plaats voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen.
– Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
34.5 Veiligheid Jeugd
Jeugdbescherming en jeugdsancties
In 2023 wordt € 9,5 mln. overgeheveld naar Raad voor de Kinderbescherming voor het terugdringen van de wachtlijsten. Zie ook de toelichting bij Apparaatsuitgaven RvdK. Het restant saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
381.615 |
– 8.459 |
373.156 |
Uitgaven |
382.195 |
– 20.152 |
362.043 |
|
36.2 |
Nationale veiligheid en terrorismebestrijding |
365.849 |
– 19.952 |
345.897 |
Bijdrage aan agentschappen |
368 |
991 |
1.359 |
|
Overige bijdragen agentschappen |
368 |
991 |
1.359 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
40.525 |
– 709 |
39.816 |
|
Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV) |
40.525 |
– 709 |
39.816 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
285.546 |
– 17.123 |
268.423 |
|
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDUR) |
238.049 |
0 |
238.049 |
|
Overige bijdrage medeoverheden |
47.497 |
– 17.123 |
30.374 |
|
Subsidies (regelingen) |
5.831 |
– 554 |
5.277 |
|
Nederlands Rode Kruis |
1.504 |
0 |
1.504 |
|
Nationaal Veiligheids Instituut (NVI) |
1.447 |
– 554 |
893 |
|
Overige subsidies |
2.880 |
0 |
2.880 |
|
Opdrachten |
33.579 |
– 2.557 |
31.022 |
|
Crisiscommunicatie |
5.161 |
0 |
5.161 |
|
NCSC |
3.071 |
– 1.552 |
1.519 |
|
Regeling tegemoetkoming schade 2021 |
16.000 |
– 1.000 |
15.000 |
|
Overige opdrachten |
9.347 |
– 5 |
9.342 |
|
36.3 |
Onderzoeksraad Voor Veiligheid |
16.346 |
– 200 |
16.146 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
16.346 |
– 200 |
16.146 |
|
Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) |
16.346 |
– 200 |
16.146 |
|
Ontvangsten |
6.995 |
0 |
6.995 |
Toelichting
Mutaties Uitgaven
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Overige bijdrage medeoverheden
In de Voorjaarsnota 2022 heeft het kabinet middelen beschikbaar gesteld om het stelsel Bewaken en Beveiligen integraal te versterken om zo onder andere te voorzien in extra capaciteit vanwege de groei van het aantal personen dat beveiliging nodig heeft. De Politie ontvangt in 2023 vanuit artikel 36 € 16,9 mln. voor o.a. het uitbreiden van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKBD), persoonsbegeleidingstaken en het cameratoezicht. Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Mutaties verplichtingen
Op 26 augustus 2022 zijn bestuurlijke afspraken tussen de Vereniging Nederlandse Gemeenten, het Veiligheidsberaad, het Interprovinciaal Overleg en het Rijk gemaakt in het kader van de doorstroom migratie. Onderdeel van deze afspraken is de geleidelijk opbouwende structurele toevoeging in de brede doeluitkering rampenbestrijding (BDUR) vanaf 2023. Deze extra financiële middelen zijn bestemd voor de versterking van de (toekomstige) crisisbeheersing, de informatiepositie en het inrichten van KCR2. De verplichtingenruimte in 2023 wordt verhoogd met € 11,7 mln. om de verplichting voor 2024 te kunnen vastleggen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
5.487.730 |
365.433 |
5.853.163 |
Uitgaven |
6.644.630 |
365.433 |
7.010.063 |
|
37.2 |
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen |
6.613.496 |
367.640 |
6.981.136 |
Bijdrage aan agentschappen |
838.338 |
48.009 |
886.347 |
|
IND |
762.057 |
47.332 |
809.389 |
|
DJI – Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra |
76.281 |
677 |
76.958 |
|
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
2.788.969 |
– 144 |
2.788.825 |
|
COA |
2.521.058 |
– 144 |
2.520.914 |
|
NIDOS – opvang |
267.911 |
0 |
267.911 |
|
Bijdrage aan medeoverheden |
2.589.947 |
412.759 |
3.002.706 |
|
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen |
2.589.947 |
380.359 |
2.970.306 |
|
Samenwerkingsverbanden asielketen |
0 |
32.400 |
32.400 |
|
Subsidies (regelingen) |
69.288 |
– 14.559 |
54.729 |
|
Vluchtingenwerk Nederland (VWN) |
17.394 |
0 |
17.394 |
|
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen |
47.338 |
– 14.286 |
33.052 |
|
International Organization for Migration (IOM) |
2.640 |
0 |
2.640 |
|
Overige subsidies |
1.916 |
– 273 |
1.643 |
|
Opdrachten |
326.954 |
– 78.425 |
248.529 |
|
Programma Keteninformatisering |
9.265 |
– 43 |
9.222 |
|
Versterking vreemdelingenketen |
84.291 |
4.798 |
89.089 |
|
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen |
233.398 |
– 83.180 |
150.218 |
|
37.3 |
Terugkeer en bewaring vreemdelingen |
31.134 |
– 2.207 |
28.927 |
Bijdrage aan agentschappen |
11.131 |
– 2.207 |
8.924 |
|
DJI – Dienst vervoer en ondersteuning |
11.131 |
– 2.207 |
8.924 |
|
Subsidies (regelingen) |
9.655 |
0 |
9.655 |
|
REAN-regeling |
6.266 |
0 |
6.266 |
|
Overige subsidies |
3.389 |
0 |
3.389 |
|
Opdrachten |
10.348 |
0 |
10.348 |
|
Vreemdelingen vertrek |
10.348 |
0 |
10.348 |
|
Ontvangsten |
26.832 |
0 |
26.832 |
Toelichting
Mutaties Uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst
Deze post bevat voornamelijk de volgende posten:
– Door de hoge instroom en de bestaande voorraad lukt het de IND niet om voor alle zaken de beslistermijnen te halen. Bij het overschrijden van de beslistermijnen is de IND dwangsommen verschuldigd aan de aanvrager. Op basis van de laatste raming zal dat naar verwachting € 55 mln. bedragen in de periode tot en met 2024.
– Er vindt een budgetbijstelling van -€ 8,3 mln. plaats voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen.
– Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Nationaal Programma Oekraïense Vluchtelingen
– De raming voor bijdragen medeoverheden wordt met € 380,4 mln. opgehoogd. Dit wordt veroorzaakt doordat de raming voor opvang- en transitiekosten voor 2023 met € 341,1 mln. naar beneden is bijgesteld omdat er minder opvangplekken voor Oekraïense ontheemden nodig zijn dan eerder geraamd. Daarnaast is de raming van de voorschotten voor gemeenten naar boven bijgesteld. Het betreft een technische correctie van € 730 mln. voor het kasbudget voor de gemeentelijke en particuliere opvang van 2023 ter herstel van een onterechte kas-verplichtingenboeking van het voorjaar.
– De raming voor subsidies en opdrachten worden naar beneden bijgesteld op basis van inzichten in de realisaties van 2022 en de aangevraagde voorschotten voor 2023. Voor 2023 betreft het € -97,5 mln.
Middelen bevorderen opvang
JenV heeft middelen beschikbaar gekregen voor het maken van afspraken met gemeenten en provincies om meer reguliere opvang te realiseren. Daarnaast zijn middelen vrijgemaakt voor de versterking van de Provinciale regie tafels (PRT’s) waar over de asielopvang in de provincie wordt overlegd. De middelen komen uit de reservering spreidingswet op de Aanvullende Post van de Rijksbegroting en worden met deze mutatie ad € 32,4 mln. overgeheveld naar de JenV-begroting.
Versterking vreemdelingenketen
Uit de beschikbare middelen voor terugkeer van overlastgevers is totaal € 7,4 mln. structureel vrijgemaakt voor migratiesamenwerkingen voor het bevorderen van terugkeer en voor ondersteuning door de KMar. Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
589.103 |
– 24.234 |
564.869 |
Uitgaven |
590.434 |
– 24.234 |
566.200 |
|
91.1 |
Apparaatsuitgaven kerndepartement |
590.434 |
– 24.234 |
566.200 |
Personele uitgaven |
354.544 |
– 13.364 |
341.180 |
|
Eigen personeel |
302.754 |
– 13.721 |
289.033 |
|
Externe inhuur |
50.550 |
387 |
50.937 |
|
Overig personeel |
1.240 |
– 30 |
1.210 |
|
Materiële uitgaven |
235.890 |
– 10.870 |
225.020 |
|
ICT |
46.716 |
– 4.344 |
42.372 |
|
SSO's |
104.362 |
– 1.192 |
103.170 |
|
Overig materieel |
84.812 |
– 5.334 |
79.478 |
|
Ontvangsten |
4.406 |
0 |
4.406 |
Toelichting
Mutaties Uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verlaagd met 24,2 mln. Deze verlaging wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– Uit de beschikbare middelen voor terugkeer van overlastgevers is totaal € 7,4 mln. structureel vrijgemaakt voor migratiesamenwerkingen voor het bevorderen van terugkeer en voor ondersteuning door de KMar.
– Er vindt een budgetbijstelling van € 8,2 mln. plaats voor bij Voorjaarsnota uitgekeerde middelen die in 2023 niet meer tot besteding komen.
– O&P Rijk|P-Direkt levert producten en diensten op het vlak van HR en ICT binnen de rijksoverheid. Op grond van de telling van Individuele Arbeidsrelaties JenV wordt € 5,1 mln. verrekend met het Ministerie van BZK.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
52.069 |
24.321 |
76.390 |
Uitgaven |
52.069 |
24.321 |
76.390 |
|
92.1 |
Nog onverdeeld |
52.069 |
24.321 |
76.390 |
Nog te verdelen |
52.069 |
24.321 |
76.390 |
|
Nog onverdeeld |
52.069 |
24.321 |
76.390 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat houdt in dat bepaalde budgettaire toevoegingen en taakstellingen in eerste instantie op artikel 92 worden verwerkt en later doorverdeeld naar de desbetreffende artikelen. Ten laste van artikel 92 worden geen uitgaven en ontvangsten gedaan, dit gebeurt alleen op de overige artikelen.
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) |
Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag (2) |
Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) |
||
---|---|---|---|---|
Art. |
Verplichtingen |
3.464 |
0 |
3.464 |
Uitgaven |
3.464 |
0 |
3.464 |
|
93.1 |
Geheim |
3.464 |
0 |
3.464 |
Geheim |
3.464 |
0 |
3.464 |
|
Geheim |
3.464 |
0 |
3.464 |
|
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Op dit artikel hebben geen mutaties plaatsgevonden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36435-VI-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.