36 435 J Wijziging van de begrotingsstaat van het Deltafonds voor het jaar 2023 (wijziging samenhangende met Miljoenennota)

Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in:

de begrotingsstaat voor het Deltafonds (J)

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. Leeswijzer

Mede naar aanleiding van overleg met de Tweede Kamer zijn in aanvulling op de Regeling rijksbegrotingsvoorschriften de onderstaande punten in deze begroting verwerkt:

– Naar aanleiding van de motie van de leden Van Helvert en Van Veldhoven (Kamerstukken II 2015–2016 34 475 XII, nr. 12) worden bij alle begrotingsartikelen op het Mobiliteitsfonds en Deltafonds groter dan € 1 miljard de begrotingsmutaties boven de € 5 miljoen toegelicht. Dit heeft als praktische uitwerking dat bij de artikelen tussen de € 200 miljoen en € 1 miljard de ondergrens voor technische mutaties ook neerwaarts is bijgesteld. Voor beleidsmatige mutaties was er bij de artikelen van deze omvang reeds sprake van een ondergrens van € 5 miljoen. De norm voor het toelichten van de begrotingsmutaties op het niveau van artikelonderdeel is hiermee als volgt:

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

< 50

1

2

=> 50 en < 200

2

4

=> 200 < 1000

5

5

=> 1000

5

5

2. Productartikelen

2.1 Artikel 1 Investeren in waterveiligheid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 1 Investeren in waterveiligheid (bedragen x € 1.000)
   

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

1.365.185

191.903

1.557.088

Uitgaven

556.930

29.533

586.463

1.01

Grote projecten waterveiligheid

76.720

3.709

80.429

1.01.01

Programma HWBP-2 Waterschapsprojecten

62.006

2.997

65.003

1.01.02

Programma HWBP-2 Rijksprojecten

1.610

78

1.688

1.01.03

Ruimte voor de rivier

8.519

412

8.931

1.01.04

Maaswerken

4.585

222

4.807

         

1.02

Ontwikkeling waterveiligheid

446.498

25.696

472.194

1.02.01

Planning waterveilgheid

37.780

– 6.820

30.960

 

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

1.938

94

2.032

1.02.02

Aanleg waterveiligheid

408.718

32.516

441.234

         

1.03

Studiekosten

33.712

128

33.840

1.03.01

Studie en onderzoekskosten

33.712

128

33.840

 

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

9.089

– 190

8.899

1.03.02

Overige studiekosten

0

0

0

         

Ontvangsten

169.280

12.955

182.235

1.09

Ontvangsten investeren in waterveiligheid

169.280

12.955

182.235

1.09.01

Ontvangsten waterschappen HWBP-2

0

0

0

1.09.02

Overige ontvangsten HWBP-2

0

0

0

1.09.03

Ontvangsten waterschappen HWBP

166.745

12.947

179.692

1.09.04

Overige ontvangsten HWBP

0

0

0

1.09.05

Overige aanleg ontvangsten

2.535

8

2.543

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2023 wordt met € 192 miljoen verhoogd.

HWBP- waterschapsprojecten (€ 97,5 miljoen)

De subsidie-aanvraag van het waterschap Zwolle in het kader van het hoogwaterbeschermingsprogramma is hoger dan verwacht. Dit wordt opgevangen binnen het HWBP.

Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 30,6 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.

Verplichtingenschuif binnen Deltafonds (€ 68,1miljoen)

Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale verplichtingenschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. De verplichtingenschuif op dit artikel is met name gerelateerd aan mutaties op de over/onderprogrammering van de kas.

Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van €-4,2 miljoen.

Uitgaven

Artikel 1.02 Ontwikkeling waterveiligheid

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 25,7 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 13,6 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.

CA-middelen instandhouding (€ 74,4 miljoen)

In het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur. Bij Voorjaarsnota 2023 zijn deze middelen van de aanvullende post overgeboekt naar het Deltafonds voor de jaren 2026-structureel (artikel 5.04 Reserveringen). Met deze mutaties worden de beschikbaar gestelde middelen voor de korte termijn (periode tot en met 2025) overgeboekt naar de artikelen waar ze worden ingezet voor de instandhouding van onze dijken, duinen en dammen. Naast de overboekingen is er ook sprake van kasschuiven om de bedragen in lijn te brengen met de programmering. Voor nadere toelichting zie bijlage 4 Instandhouding van de ontwerpbegroting Deltafonds 2024.

Kaderaanpassing (€ -154,0 miljoen)

Als gevolg van de actualisering van de projectramingen in de eerste suppletoire begroting is een kaderaanpassing doorgevoerd op het DF. Met deze kaderaanpassing worden de uitgavenkaders op het DF weer in balans gebracht met de programmering. Het gaat om een kaderaanpassing die over de jaren budgetneutraal is. Vanuit de periode 2023–2028 wordt € 163 miljoen naar latere jaren doorgeschoven. Daarmee komt de over/onderprogrammering uit op een overprogrammering van € 475 miljoen in de periode 2023–2028 waarvan € 75 miljoen in 2023.

Kasschuif binnen Deltafonds (€ 78,8 miljoen)

Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. Door middel van een kasschuif via artikel 01.02 Ontwikkeling waterveiligheid onderdeel over/onderprogrammering worden de bedragen in de juiste jaren geplaatst. De kasschuiven op andere artikelonderdelen geven weer wat de oorzaak van deze schuiven is.

Desaldering (€ 13 miljoen)

Aan verschillende projecten binnen het Deltafonds wordt een bijdrage van derden toegevoegd. Het gaat met name om bijdragen van de waterschappen aan het Hoogwaterbeschermingsprogramma.

Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van € -0,1 miljoen.

2.2 Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorzieningen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 2 Investeren in zoetwatervoorziening (bedragen x € 1.000)
   

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

289.054

– 116.997

172.057

Uitgaven

218.096

– 72.528

145.568

2.01

Aanleg waterkwantiteit

0

0

0

2.01.02

Realisatieprogramma waterkwantiteit

0

0

0

         

2.02

Ontwikkeling zoetwatervoorziening

211.872

– 71.560

140.312

2.02.01

Planning zoeterwatervoorziening

0

0

0

2.02.02

Aanleg zoetwatervoorziening

211.872

– 71.560

140.312

         

2.03

Studiekosten

6.224

– 968

5.256

2.03.01

Studie en onderzoekskosten Deltaprogramma

6.224

– 968

5.256

 

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

660

32

692

         

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2023 wordt met € 117 miljoen verlaagd.

Implusregel Ruimtelijke Adaptatie (€ – 53,4 miljoen), Zoetwatermaatregelen (€ -60,2 miljoen)

Beide posten zijn geheel gerelateerd aan de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.

Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van € -3,4 miljoen.

Uitgaven

Artikel 2.02 Ontwikkeling zoetwatervoorziening

De verlaging van dit artikelonderdeel met € -71,6 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Kasschuif Investeren in Zoetwatervoorziening (€ -81,8 miljoen)

Om binnen een modaliteit tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren via het aanlegprogramma noodzakelijk. De omvangrijkste kasschuiven vinden plaats op de Impulsregeling Ruimtelijke Adaptie en zoetwatermaatregelen om de beschikbare bedragen beter in lijn te brengen met de programmering. Door middel van een kasschuif via artikel 01.02 worden de bedragen in de juiste jaren geplaatst.

De kasschuif op de Impulsregeling Ruimtelijke Adaptie is noodzakelijk omdat in de afgelopen twee jaren bleek dat veel aanvragen worden ingediend in de laatste maand van het jaar. Er is een termijn van 13 weken voor het proces van beoordeling van de aanvragen en afgeven van beschikkingen. Daarom wordt verwacht dat in 2024 nog een budget van € 60 miljoen nodig is om de laatste aanvragen van de Impulsregeling Ruimtelijke Adaptatie uit 2023 te kunnen afhandelen. De adaptatie maatregelen moeten zijn uitgevoerd vóór 1 januari 2028.

Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 10,2 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.

2.3 Artikel 3 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 3 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing (bedragen x € 1.000)
   

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

391.473

– 42.188

349.285

Uitgaven

387.061

– 42.188

344.873

3.01

Exploitatie

8.092

– 788

7.304

3.01.01

Exploitatie watermanagement

8.092

– 788

7.304

 

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

8.092

– 788

7.304

         

3.02

Onderhoud en vernieuwing

378.969

– 41.400

337.569

3.02.01

Onderhoud waterveiligheid

248.935

– 25.532

223.403

 

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

248.935

– 25.532

223.403

3.02.02

Onderhoud zoetwatervoorziening

95.700

– 8.007

87.693

 

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

95.700

– 8.007

87.693

3.02.03

Vernieuwing

34.334

– 7.861

26.473

         

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2023 wordt met € 42 miljoen verlaagd.

De verlaging van het beschikbare verplichtingenbudget is geheel gerelateerd aan de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.

Uitgaven

Artikel 3.02 Onderhoud en vernieuwing

De verlaging van dit artikelonderdeel met € -41,4 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 18,3 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.

CA-middelen instandhouding (€ – 59,5 miljoen)

In het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur. Bij Voorjaarsnota 2023 zijn deze middelen van de aanvullende post overgeboekt naar het Deltafonds voor de jaren 2026-structureel (artikel 5.04 Reserveringen). Met deze mutaties worden de beschikbaar gestelde middelen voor de korte termijn (periode tot en met 2025) overgeboekt naar de artikelen waar ze worden ingezet voor de instandhouding van onze dijken, duinen en dammen. Naast de overboekingen is er ook sprake van kasschuiven om de bedragen in lijn te brengen met de programmering.

2.4 Artikel 4 Experimenteren cf. art. III Deltawet

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 4 Experimenten cf. art. III Deltawet (bedragen x € 1.000)
   

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

113.330

39.787

153.117

Uitgaven

331.856

23.288

355.144

4.02

GIV/PPS

331.856

23.288

355.144

4.02.01

GIV/PPS

331.856

23.288

355.144

         

Ontvangsten

0

0

0

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2023 wordt met € 39,8 miljoen verhoogd.

Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 34,8 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.

Afsluitdijk: Afwikkeling restgeschil/schikking WVSO (€ -21,6 miljoen)

Op 20 mei 2022 is de Tweede Kamer geïnformeerd dat er over de afwikkeling van het opsplitsen van de projectopdracht voor de Bestaande Spuimiddelen (BSM) voor de Afsluitdijk nog gesprekken werden gevoerd tussen RWS en de opdrachtnemer over enkele geschilpunten. Inmiddels kan gemeld worden dat Rijkswaterstaat en de opdrachtnemer hier gezamenlijk uitgekomen zijn. Het onderhandelingsresultaat van de uitkomst bedraagt € 21,6 miljoen. Dit bedrag wordt bij deze begroting teruggeboekt naar de investeringsruimte op het Deltafonds.

Verplichtingenschuif binnen Deltafonds (€ 26,6 miljoen)

Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale verplichtingenschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. Dit betreft een verplichtingenschuif op de Afsluitdijk om de verplichtingen aan te gaan voor aanvullende prijsstijgingen.

Uitgaven

Artikel 4.02 GIV/PPS

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 23,3 miljoen wordt veroorzaakt door de loon- en prijsbijstelling 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.

2.5 Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven (bedragen x € 1.000)
   

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

363.492

8.526

372.018

Uitgaven

361.260

11.022

372.282

5.01

Apparaat

269.688

12.004

281.692

5.01.01

Staf Deltacommissaris

1.801

102

1.903

5.01.02

Apparaatskosten RWS

267.887

11.902

279.789

 

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

267.887

11.902

279.789

         

5.02

Overige uitgaven

95.846

– 9.931

85.915

5.02.01

Overige netwerkgebonden uitgaven

94.200

– 10.118

84.082

 

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

94.200

– 10.118

84.082

5.02.02

Programma-uitgaven DC

1.646

187

1.833

         

5.03

Investeringsruimte

– 4.274

8.949

4.675

5.03.01

Programmaruimte

– 4.274

8.949

4.675

5.03.02

Beleidsruimte

0

0

0

         

5.04

Reserveringen

0

0

0

5.04.01

Reserveringen

0

0

0

         

Ontvangsten

231.527

0

231.527

05.10

Saldo afgesloten rekeningen

231.527

0

231.527

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2023 wordt met € 8,5 miljoen verhoogd.

De aanpassing van het verplichtingenbudget is nagenoeg geheel 1op1 gerelateerd aan de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.

Artikel 5.01 Apparaat

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 12,0 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 15,4 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.

SCM capaciteit (€ -3,5 miljoen)

De capaciteit RWS is structureel gedekt op een niveau van 9.341 fte en t/m 2030 op een niveau van 9.572 fte. Hiermee kan de maakbare opgave op instandhouding opgevangen worden binnen RWS.

Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van € 0,1miljoen.

Artikel 5.02 Overige uitgaven

De verlaging van dit artikelonderdeel met € -9,9 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 4,7 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.

CA-middelen instandhouding (€ -13,7 miljoen)

In het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur. Bij Voorjaarsnota 2023 zijn deze middelen van de aanvullende post overgeboekt naar het Deltafonds voor de jaren 2026-structureel (artikel 5.04 Reserveringen). Met deze mutaties worden de beschikbaar gestelde middelen overgeboekt naar de artikelen waar ze worden ingezet voor de instandhouding van onze dijken, duinen en dammen. Naast de overboekingen is er ook sprake van kasschuiven om de bedragen in lijn te brengen met de programmering. Voor nadere toelichting zie bijlage 4 Instandhouding.

XII: Maatwerk KNMI-RWS (€ -1,0 miljoen)

Door Rijkswaterstaat wordt budget beschikbaar gesteld voor de verstrekte maatwerkopdracht die het KNMI voor Rijkswaterstaat verricht.

Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van € 0,1 miljoen.

Artikel 5.03 Investeringsruimte

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 8,9 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ -8,8 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.

Kasschuif binnen Deltafonds (€ 16,1 miljoen)

Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. Door middel van een kasschuif via artikel 01.02 Ontwikkeling waterveiligheid worden de bedragen in de juiste jaren geplaatst.

Natuurcompensatie Perkpolder (€ -1,7 miljoen)

Bij de aanleg van de nieuwe primaire waterkeringen bij het project Natuur Compensatie Perkpolder is Thermisch Gereinigde Grond in de kern van de kering toegepast. Vanwege de toepassing van de TGG is het risico van bodemverontreiniging ontstaan. Op 30 juni 2022 heeft de Minister ingestemd met een aanvullende beheersmaatregel. die is opgenomen in het Plan van Aanpak dat aan de 4 bevoegde gezagen is aangeboden. Conform het zorgplichtartikel 13 van de Wet Bodembescherming is Rijkwaterstaat als toepasser verantwoordelijk voor de TGG en zal Rijkswaterstaat uitvoering moeten geven aan de zorgplicht. Voor de financiering van dee kosten wordt € 1,7 miljoen vanuit artikel 5.03 Investeringsruimte overgeboekt naar artikel 7.02 Ontwikkeling waterkwaliteit.

SCM capaciteit (€ 3,5 miljoen)

De capaciteit RWS is structureel gedekt op een niveau van 9.341 fte en t/m 2030 op een niveau van 9.572 fte. Hiermee kan de maakbare opgave op instandhouding opgevangen worden binnen RWS.

Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van € 0,2 miljoen.

2.6 Artikel 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk (bedragen x € 1.000)
   

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Ontvangsten

1.608.637

– 70.657

1.537.980

6.09

Ten laste van begroting IenW

1.608.637

– 70.657

1.537.980

6.09.01

Ten laste van begroting IenW

1.608.637

– 70.657

1.537.980

Toelichting

Ontvangsten

Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 86,5 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.

HXII: Cyber en Vitaal middelen DF (€ 0,9 miljoen)

Dit betreft het aandeel van het Deltafonds in de middelen uit het Coalitieakkoord voor de thema’s cybersecurity, economische veiligheid (EV) en vitaal voor de begrotingsjaren 2023 en verder. Het sluit aan bij de doelen uit de Nederlandse Cybersecurity Strategie (NLCS) en de IenW Cybersecuritystrategie(IWCS) in wording. Deels zijn het middelen om uitvoering te geven aan Europese richtlijnen die nieuwe eisen stellen aan de weerbaarheid van vitale organisaties.

Ministerie LNV: Bestuursovereenkomst Nitraat (€ -1,8 miljoen)

Het betreft een overboeking naar het Ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit ten behoeve van de voortzetting van de bestuursovereenkomst Nitraat tot landing in het Nationaal Programma Landelijk Gebied.

Kaderaanpassing (€ -154,0 miljoen)

Als gevolg van de actualisering van de projectramingen is een kaderaanpassing doorgevoerd op het DF. Met deze kaderaanpassing worden de uitgavenkaders op het DF weer in balans gebracht met de programmering. Het gaat om een kaderaanpassing die over de jaren budgetneutraal is. Vanuit de periode 2023–2028 wordt € 163 miljoen naar latere jaren doorgeschoven. Daarmee komt de over/onderprogrammering uit op een overprogrammering van € 475 miljoen in de periode 2023–2028 waarvan € 75 miljoen in 2023.

Diverse kleine aanpassingen (€ -2,3 miljoen).

2.7 Artikel 7 Investeren in waterkwaliteit

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 7 Investeren in waterkwaliteit (bedragen x € 1.000)
   

(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen)

(2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag

Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

195.401

14.921

210.322

Uitgaven

154.277

– 6.829

147.448

7.01

Ontwikkeling Kaderrichtlijn Water

71.820

3.472

75.292

7.01.01

Real.progr.Kaderrichtlijn water

71.820

3.472

75.292

         

7.02

Ontwikkeling waterkwaliteit

46.027

– 8.579

37.448

7.02.01

Aanleg waterkwaliteit

34.870

– 7.757

27.113

 

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

0

1.700

1.700

7.02.02

Planning waterkwaliteit

11.157

– 822

10.335

 

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

3.408

178

3.630

         

7.03

Studiekosten waterkwaliteit

36.430

– 1.722

34.708

7.03.01

Studiekosten waterkwaliteit

36.430

– 1.722

34.708

 

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

6.980

337

7.317

         

Ontvangsten

36

0

36

Toelichting

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2023 wordt met € 14,9 miljoen verhoogd.

Verplichtingenschuif binnen Deltafonds (€ 8,2 miljoen)

Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. De belangrijkste op dit artikel zijn KRW € 25,4 miljoen, Programma Aanpak Grote Wateren € – 16,3 miljoen en Grevelingen € -1,0 miljoen.

Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 4,9 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.

Natuurcompensatie Perkpolder (€ 1,7 miljoen)

Bij de aanleg van de nieuwe primaire waterkeringen bij het project Natuur Compensatie Perkpolder is Thermisch Gereinigde Grond in de kern van de kering toegepast. Vanwege de toepassing van de TGG is het risico van bodemverontreiniging ontstaan. Op 30 juni 2022 heeft de Minister ingestemd met een aanvullende beheersmaatregel. die is opgenomen in het Plan van Aanpak dat aan de 4 bevoegde gezagen is aangeboden. Conform het zorgplichtartikel 13 van de Wet Bodembescherming is Rijkwaterstaat als toepasser verantwoordelijk voor de TGG en zal Rijkswaterstaat uitvoering moeten geven aan de zorgplicht.

Diverse kleine aanpassingen (€ 0,1 miljoen).

Uitgaven

Artikel 7.01 Ontwikkeling Kaderrichtlijn Water

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 3,5 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 3,5 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.

Artikel 7.02 Ontwikkeling waterkwaliteit

De verlaging van dit artikelonderdeel met € -8,6 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 1,5 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling

Natuurcompensatie Perkpolder (€ 1,7 miljoen)

Bij de aanleg van de nieuwe primaire waterkeringen bij het project Natuur Compensatie Perkpolder is Thermisch Gereinigde Grond in de kern van de kering toegepast. Vanwege de toepassing van de TGG is het risico van bodemverontreiniging ontstaan. Op 30 juni 2022 heeft de Minister ingestemd met een aanvullende beheersmaatregel. die is opgenomen in het Plan van Aanpak dat aan de 4 bevoegde gezagen is aangeboden. Conform het zorgplichtartikel 13 van de Wet Bodembescherming is Rijkwaterstaat als toepasser verantwoordelijk voor de TGG en zal Rijkswaterstaat uitvoering moeten geven aan de zorgplicht.

Kasschuif binnen Deltafonds (€ -11,8 miljoen)

Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. Door middel van een kasschuif via artikel 01.02 Ontwikkeling waterveiligheid worden de bedragen in de juiste jaren geplaatst. De kasschuif betreft de projecten Programmatische Aanpak Grote wateren en Getij Grevelingen. Hiermee sluit de projectraming weer aan op de uitvoeringsplanning.

Naar boven