36 429 Verlaging van de eigen bijdrage in de huurtoeslag voor de jaren 2024 en verder (Wet verlaging eigen bijdrage huurtoeslag)

A VERSLAG VAN DE VASTE COMMISSIE VOOR FINANCIËN1

Vastgesteld 16 november 2023

Het voorliggende wetsvoorstel heeft de commissie aanleiding gegeven tot het maken van de volgende opmerkingen en het stellen van de volgende vragen.

Inleiding

De leden van de JA21-fractie hebben met grote zorgen kennisgenomen van het voorliggende wetsvoorstel. Zij hebben naar aanleiding hiervan enkele vragen.

De leden van de SP-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de wetsvoorstellen Intensivering van het kindgebonden budget in verband met koopkrachtondersteuning (36 431) en Verlaging eigen bijdrage huurtoeslag (36 429). De leden zijn blij dat met deze maatregelen (in samenhang met andere maatregelen) de kinderarmoede in Nederland naar verwachting van het CPB zal dalen naar 5,1% (percentage kinderen onder de armoedegrens) in 2024 en hebben hierover een aantal vragen.

Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van JA21

Het budgettaire effect bedraagt 750 miljoen euro. Hoewel inkomensondersteuning sympathiek lijkt, roept een dergelijke ondersteuning direct een dekkingsvraagstuk op. Bovendien zijn, naar zeggen van de regering, de grenzen van het toeslagenstelsel bereikt. De leden van de fractie van JA21 vragen derhalve wat de impact is van de voorliggende wetgeving op de arbeidsparticipatie, marginale belastingdruk en productiviteit. Zijn deze effecten in kaart gebracht en hoe waardeert de regering deze effecten? Graag een reactie.

Vragen en opmerkingen van de leden van de fractie van de SP

In hoeverre is naar het oordeel van de regering het doel van de halvering van de kinderarmoede per 2025 (ten opzichte van 2015) nog steeds in zicht, zoals gevraagd in de motie van Apeldoorn c.s.?2 In hoeverre zullen volgens de regering aanvullende maatregelen nodig zijn om dit doel ook daadwerkelijk te behalen? Kan de regering aangeven welke maatregelen dat zouden kunnen zijn? Voorts vragen de leden van de fractie van de SP of – gezien de brede politieke wens (en ook oorspronkelijke ambitie van het demissionaire kabinet) om het toeslagenstelsel af te schaffen – ook overwogen is om andere structurele maatregelen te nemen om de armoede onder de kinderen te verminderen en de armoede in het algemeen niet te laten stijgen. Dat wil zeggen andere maatregelen dan het verhogen van de toeslagen waar ook het kabinet toch juist (uiteindelijk) vanaf wil? Zo ja, welke maatregelen waren dat en waarom heeft de regering hier uiteindelijk niet voor gekozen? Zo nee, waarom niet? En wat zou het effect geweest zijn op de reductie van de (kinder)armoede indien per 1 januari 2024 het minimumloon naar 16 euro verhoogd zou zijn, met behoud van de huidige koppeling met uitkeringen, waaronder de AOW?

De leden van de vaste commissie voor Financiën zien de reactie van de regering met belangstelling tegemoet en ontvangen de nota naar aanleiding van het verslag graag uiterlijk vrijdag 17 november 2023.

De voorzitter van de vaste commissie voor Financiën, Van Ballekom

De griffier van de vaste commissie voor Financiën, De Man


X Noot
1

Samenstelling:

Kroon (BBB) (ondervoorzitter), Van Wijk (BBB), Heijnen (BBB), Griffioen (BBB), Martens (GroenLinks-PvdA), Crone (GroenLinks-PvdA), Karimi (GroenLinks-PvdA), Van Gurp (GroenLinks-PvdA), Rosenmöller (GroenLinks-PvdA), Van Ballekom (VVD) (voorzitter), Van de Sanden (VVD), Vogels (VVD), Bovens (CDA), Bakker-Klein (CDA), Aerdts (D66), Moonen (D66), Van Strien (PVV), Visseren-Hamakers (PvdD), Baumgarten (JA21), Van Apeldoorn (SP), Holterhues (CU), Van den Oetelaar (FVD), Schalk (SGP), Hartog (Volt), Van Rooijen (50PLUS), Van der Goot (OPNL)

Naar boven