Aan de leden
Den Haag, 8 juli 2023
Naar aanleiding van vragen die velen van u hebben gesteld, lijkt het mij goed u te
informeren over het proces ten aanzien van besluitvorming omtrent de behandeling van
onderwerpen die bij de Kamer aanhangig zijn.
Wanneer een kabinet demissionair is geworden, zal de Kamer moeten besluiten welke
onderwerpen die nu aanhangig zijn bij de Kamer nog behandeld kunnen worden in de periode
tot na de kabinetsformatie. Daartoe zal een integrale lijst met controversiële onderwerpen
worden samengesteld waarover de Kamer stemt.
Ter voorbereiding daarop zullen de vaste commissies procedurevergaderingen organiseren
die geheel gewijd zijn aan het al dan niet controversieel verklaren van onderwerpen
die in behandeling zijn. Het gaat dan om alle aanhangige wetsvoorstellen en brieven
van de regering. De commissies doen een voorstel aan de Kamer indien naar het oordeel
van een meerderheid van de commissie onderwerpen door de Kamer (tijdens een plenaire
stemming) controversieel verklaard zouden moeten worden.
Ook zullen de commissies besluiten moeten nemen over het al dan niet doorgang vinden
van geplande commissieactiviteiten. Deze besluiten zijn echter geen onderdeel van
de lijst van controversiële onderwerpen. Als er commissieactiviteiten zijn gepland
voordat deze bijzondere procedurevergaderingen hebben plaatsgevonden dan zal besluitvorming
daarover uiteraard eerder plaatsvinden, bijvoorbeeld via e-mailprocedure.
Nadat alle commissies deze extra procedurevergaderingen hebben gehouden, stelt de
Griffie plenair een lijst op met alle controversiële onderwerpen. Fracties kunnen
aan de Kamer schriftelijk voorstellen doen om die lijst te wijzigen (amenderen, via
Bureau Wetgeving). De Kamer stemt in een plenaire vergadering vervolgens over de integrale
lijst en de wijzigingsvoorstellen.
Op de agenda van de reguliere procedurevergaderingen van een commissie komen telkens
nieuw ontvangen wetsvoorstellen en brieven te staan met de vraag of behandeling dient
plaats te vinden of controversieel verklaard dient te worden. In het laatste geval
stemt de Kamer over het voorstel van de commissie, met opnieuw de mogelijkheid voor
fracties om tegenvoorstellen te doen.
Tot slot: het is steeds mogelijk dat eerder controversieel verklaarde onderwerpen
op voorstel van een commissie of fractie door de Kamer van de lijst van controversiële
onderwerpen worden afgehaald. Evenzo is het mogelijk dat commissies of fracties voorstellen
doen om onderwerpen alsnog aan de lijst toe te voegen.
De commissies zullen door hun voorzitter en de commissiegriffier worden geïnformeerd
over het proces binnen de commissies.
Ik kan mij voorstellen dat bij u vragen leven over de termijn waarop besluitvorming
kan plaatsvinden. Thans zou ik willen voorstellen dat na de vergadering van de Tweede
Kamer van 10 juli 2023 (Handelingen II 2022/23, nr. 104, Debat over de ontstane politieke
situatie) per commissie een extra procedurevergadering wordt gepland.
Ter behandeling van de voorstellen waarover de commissies besluiten hebben genomen,
zou, zo stel ik voor, op 27 juli 2023 een plenaire vergadering kunnen worden belegd
om te stemmen. Uiteraard betekent het beleggen van een plenaire vergadering op 27 juli
dat in de twee weken voorafgaand aan die datum de voorbereiding van de plenaire besluitvorming
middels extra procedurevergaderingen kan plaatsvinden.
Ter informatie is als bijlage bijgevoegd een ambtelijke achtergrondnotitie van de
Waarnemend Griffier met enkele staatsrechtelijke opmerkingen in verband met de huidige
politieke situatie.
De Voorzitter Tweede Kamer der Staten-Generaal, Vera Bergkamp