36 360 X Jaarverslag en slotwet Ministerie van Defensie 2022

Nr. 6 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 6 juni 2023

De vaste commissie voor Defensie heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Algemene Rekenkamer over de brief van 17 mei 2023 inzake het rapport Resultaten verantwoordingsonderzoek 2022 bij het Ministerie van Defensie (Kamerstuk 36 360 X, nr. 2).

De Algemene Rekenkamer heeft deze vragen beantwoord bij brief van 6 juni 2023. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De voorzitter van de commissie, De Roon

De adjunct-griffier van de commissie, Goorden

Vragen en antwoorden

Vraag 1

Wat zijn formeel de bevoegdheden van de Algemene Rekenkamer en waar dienen zij de departementen op te controleren?

De formele bevoegdheden van de Algemene Rekenkamer zijn geregeld in de Comptabiliteitswet (CW). Hierin is in artikel 7.12 voor het verantwoordingsonderzoek, dat wij op Verantwoordingsdag presenteren, bepaald dat de Rekenkamer jaarlijks onderzoek doet naar de financiële verantwoordingsinformatie in de jaarverslagen; de totstandkoming van de niet-financiële verantwoordingsinformatie in de jaarverslagen; en de financiële verantwoordingsinformatie in het Financieel jaarverslag van het Rijk. De Algemene Rekenkamer onderzoekt dan ook het begrotingsbeheer, het financieel beheer, de materiële bedrijfsvoering en de daartoe bijgehouden administraties van het Rijk. Daarnaast heeft de Algemene Rekenkamer de wettelijke taak om de doeltreffendheid en de doelmatigheid van het gevoerde beleid van het Rijk te onderzoeken (artikel 7.16 CW).

Vraag 2

Op welke momenten heeft de Algemene Rekenkamer Defensieterreinen betreden?

In het Rapport bij het Jaarverslag 2022 van het Ministerie van Defensie staat op pagina 55 dat 8 penetratietesten zijn uitgevoerd op verschillende defensielocaties. Welke terreinen en tijdstippen het betreft en welke beveiligingslagen zijn gepasseerd zijn gegevens die naar hun aard vertrouwelijk zijn en daarom op grond van artikel 7.14, vijfde lid van de Comptabiliteitswet niet openbaar gemeld kunnen worden. Wij concluderen op pagina 34 van het genoemde rapport dat in 4 van de 8 gevallen we het Te Beschermen Belang, i.e. militaire objecten die in de hoogste twee beveiligingscategorieën vallen, konden beschadigen of ontvreemden, als we dat gewild hadden.

Vraag 3

Welke Defensieterreinen heeft de Algemene Rekenkamer betreden?

Zie het antwoord op vraag 2.

Vraag 4

Hoe ver (in termen van gelaagde beveiliging) is de Algemene Rekenkamer gekomen? Op welke momenten is de Algemene Rekenkamer gesignaleerd en wanneer niet?

Zie het antwoord op vraag 2.

Vraag 5

Zijn de medewerkers van de Algemene Rekenkamer strafbaar wegens het betreden van Defensieterreinen, terwijl zij daar niet toe bevoegd zijn?

Medewerkers van de Algemene Rekenkamer zijn niet strafbaar. De Algemene Rekenkamer is bevoegd, voor zover zij dat nodig acht voor het uitvoeren van haar taken, bij alle onderdelen van het Rijk alle goederen, administraties, documenten en andere informatiedragers op door haar aan te geven wijze te onderzoeken (artikel 7.18, eerste lid CW).

De Algemene Rekenkamer heeft met de uitvoering van de penetratietesten gebruikgemaakt van haar wettelijke bevoegdheid om eigenstandig haar onderzoeksmethoden te bepalen. Voor de uitvoering van deze penetratietesten hebben wij bovendien aansluiting gezocht bij de methoden en werkwijzen die het Ministerie van Defensie zelf hanteert en die ook gevalideerd zijn in de defensieorganisatie. De testen zijn uitgevoerd door defensiemedewerkers, in opdracht en in aanwezigheid van onderzoekers van de Algemene Rekenkamer.

Naar boven