Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36304 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 36304 nr. 2 |
Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2023 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten- Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregel lening Invest-NL in verband met SIF die in deze incidentele suppletoire begroting is opgenomen in het belang van het Rijk is, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregel starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Kamerbrief Lening SIF Group van 13 februari 2023.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Mede namens de Minister voor Klimaat en Energie,
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens
Ondergrenzen toelichtingen
Voor wat betreft het toelichten van significante verschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1.000 |
5 |
10 |
=> 1.000 |
10 |
20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Stand ontwerpbegroting 2023 incl. ISB, NvW en amendementen |
Mutaties 2eISB |
Stand 2e ISB |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
14.512.688 |
0 |
14.512.688 |
0 |
5.418 |
21.666 |
21.666 |
Uitgaven |
16.514.067 |
0 |
16.514.067 |
0 |
5.418 |
21.666 |
21.666 |
Subsidies (regelingen) |
15.571.006 |
– 65.000 |
15.506.006 |
0 |
5.418 |
21.666 |
21.666 |
Missiegedraven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) |
64.234 |
64.234 |
|||||
Hernieuwbare Energietransitie (HER+) |
45.440 |
45.440 |
|||||
Energie-efficiency |
2.368 |
2.368 |
|||||
Green Deals |
500 |
500 |
|||||
Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-innovatie (DEI+) |
93.188 |
93.188 |
|||||
Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) |
7.596 |
7.596 |
|||||
Projecten Klimaat en Energieakkoord |
10.345 |
10.345 |
|||||
SDE |
591.000 |
591.000 |
|||||
SDE+ |
2.681.961 |
– 65.000 |
2.616.961 |
5.418 |
21.666 |
21.666 |
|
SDE++ |
52.600 |
52.600 |
|||||
Aardwarmte |
17.500 |
17.500 |
|||||
ISDE-regeling |
387.200 |
387.200 |
|||||
Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS) |
0 |
0 |
|||||
Carbon Capture Storage (CCS) |
4.580 |
4.580 |
|||||
Hoge Flux Reactor |
6.401 |
6.401 |
|||||
Caribisch Nederland |
22.644 |
22.644 |
|||||
Overige subsidies |
26.507 |
26.507 |
|||||
Opschalingsinstrument waterstof |
21.100 |
21.100 |
|||||
Investeringen waterstofbackbone |
233.320 |
233.320 |
|||||
Subsidieregeling Coöperatieve Energieopwekking (SCE) |
4.000 |
4.000 |
|||||
Subsidieondersteuning verduurzaming MKB |
15.800 |
15.800 |
|||||
IPCEI waterstof |
160.000 |
160.000 |
|||||
Vulmaatregelen gasopslag |
1.153.750 |
1.153.750 |
|||||
Infrastructuur Duurzame Industrie (PIDI) |
12.140 |
12.140 |
|||||
Schadeafhandeling mijnbouw Limburg |
3.337 |
3.337 |
|||||
Maatschappelijke Investeringssubsidie Warmtenetten (MIW) |
130.000 |
130.000 |
|||||
NGF-project NieuweWarmteNu! |
75.000 |
75.000 |
|||||
Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023 |
9.748.495 |
9.748.495 |
|||||
Leningen |
9.000 |
65.000 |
74.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lening EBN |
9.000 |
9.000 |
|||||
Lening EBN voor vullen Bergermeer |
0 |
0 |
|||||
Lening InvestNL |
0 |
65.000 |
65.000 |
||||
Garanties |
175.600 |
0 |
175.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verliesdeclaratie aardwarmte |
0 |
0 |
|||||
Garantie CCS/Porthos |
175.600 |
175.600 |
|||||
Opdrachten |
81.700 |
0 |
81.700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onderzoek mijnbouwbodembeweging |
3.410 |
3.410 |
|||||
SodM onderzoek |
2.500 |
2.500 |
|||||
Uitvoeringsagenda klimaat |
473 |
473 |
|||||
Klimaat mondiaal |
347 |
347 |
|||||
Onderzoek en opdrachten |
41.690 |
41.690 |
|||||
Programma Opwek Energie op Rijksvastgoed (OER) |
15.280 |
15.280 |
|||||
Energiehulp Oekraïne |
18.000 |
18.000 |
|||||
Bijdrage aan agentschappen |
117.894 |
0 |
117.894 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage RVO.nl |
92.134 |
92.134 |
|||||
Bijdrage Agentschap Telecom |
7.492 |
7.492 |
|||||
Bijdrage NEa |
13.030 |
13.030 |
|||||
Bijdrage KNMI |
1.430 |
1.430 |
|||||
Bijdrage NVWA |
914 |
914 |
|||||
Bijdrage RIVM |
1.061 |
1.061 |
|||||
Bijdrage RWS |
1.833 |
1.833 |
|||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
146.393 |
0 |
146.393 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Doorsluis COVA-heffing |
111.000 |
111.000 |
|||||
TNO kerndepartement |
33.602 |
33.602 |
|||||
TNO SodM |
1.791 |
1.791 |
|||||
Bijdrage aan medeoverheden |
399.700 |
0 |
399.700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitkoopregeling |
0 |
0 |
|||||
Regeling toezicht energiebesparingsplicht |
13.200 |
13.200 |
|||||
Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden |
386.500 |
386.500 |
|||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
12.774 |
0 |
12.774 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nuclear Research Group (NRG) |
7.930 |
7.930 |
|||||
Internationale contributies |
1.681 |
1.681 |
|||||
PBL Rekenmeesterfunctie |
2.156 |
2.156 |
|||||
ILT handhaving F-gassen |
1.007 |
1.007 |
|||||
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting in begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie |
0 |
0 |
|||||
Storting in begrotingsreserve aardwarmte |
0 |
0 |
|||||
Ontvangsten |
4.526.977 |
0 |
4.526.977 |
0 |
5.418 |
21.666 |
21.666 |
Ontvangsten COVA |
111.000 |
111.000 |
|||||
Opbrengst heffing ODE (SDE++) |
225.000 |
225.000 |
|||||
Ontvangsten zoutwinning |
2.511 |
2.511 |
|||||
Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie |
454.186 |
454.186 |
|||||
ETS-ontvangsten |
1.400.000 |
1.400.000 |
|||||
Diverse ontvangsten |
34.280 |
34.280 |
5.418 |
21.666 |
21.666 |
||
Heffing gasleveringszekerheid |
0 |
0 |
|||||
Ontvangsten lening EBN Bergermeer |
2.300.000 |
2.300.000 |
Stand ontwerpbegroting 2023 incl. ISB, NvW en amendementen |
Mutaties 2eISB |
Stand 2e ISB |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
14.512.688 |
0 |
14.512.688 |
0 |
5.418 |
21.666 |
21.666 |
waarvan garantieverplichtingen |
219.800 |
219.800 |
|||||
waarvan overige verplichtingen |
14.292.888 |
14.292.888 |
0 |
5.418 |
21.666 |
21.666 |
Budgetflexibiliteit
De budgetflexibiliteit bij de ontwerpbegroting 2023 was ongeveer 24%, ofwel 76% van het beschikbare kasbudget 2023 was al juridisch verplicht. Gelet op de in werking getreden regeling voor het tijdelijke prijsplafond voor de energiekosten en de hiervoor in 2023 benodigde kasmiddelen (€ 9,75 mld) die per nota van wijziging aan de EZK begroting zijn toegevoegd, stijgt het percentage juridisch verplicht naar 88%. Dit hoge percentage wordt vooral veroorzaakt door de langjarige verplichtingen die onder de SDE en SDE+ zijn aangegaan. Ook voor de subsidieregelingen DEI+, HER+, MOOI en ISDE zijn verplichtingen aangegaan die in 2023 uitbetaald dienen te worden.
Toelichting
In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor het verstrekken van een lening aan Invest-NL, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Lening SIF Group van 13 februari 2023. De hiervoor benodigde middelen zijn binnen de EZK-begroting vrijgemaakt door een verlaging van de raming van de subsidie SDE+ in 2023. De aflossingen op de lening zullen toegevoegd worden aan de raming van de SDE+.
Verplichtingen en uitgaven
Subsidies
Dekking uit de SDE+
Dekking voor de aan Invest-NL te verstrekken lening komt uit de SDE+-middelen. Het doel van de lening aan Invest-NL is de financiering van een uitbreidingsinvestering van het bedrijf SIF Group NL. SIF Group NL is een bedrijf dat monopiles (funderingen) maakt voor wind-op-zee projecten. De geplande uitbreidingsinvestering van SIF is van groot belang voor de Nederlandse (en Europese) energietransitie en derhalve relevant voor de CO2-reductie doelen van het kabinet.
Leningen
Lening aan Invest-NL
SIF Group NL een bedrijf dat monopiles (funderingen) maakt voor wind-op-zee projecten. Gelet op de toenemende vraag naar grotere windmolens leidt dit eveneens tot vraag naar grotere monopiles. Dit vergt van SIF een omvangrijke uitbreidingsinvestering van de productiefaciliteiten. EZK verstrekt een lening van € 65 mln aan InvestNL die InvestNL «doorleent» aan SIF ten einde deze uitbreidingsinvestering te financieren. Hiervoor wordt een lening verstrekt tegen marktconforme condities.
Ontvangsten
Diverse ontvangsten
De aflossing zal bestaan uit 12 kwartaal betalingen van 8,33% van de totale lening, waarbij de eerste betaling zal plaatsvinden op 31-12-2025. Op de lening zal tevens een risicopremie ontvangen worden, waarover nog nadere afspraken gemaakt worden. De raming wordt hier bij een volgende suppletoire begroting op aangepast.
Stand ontwerpbegroting 2023 incl. ISB, NvW en amendementen |
Mutaties 2eISB |
Stand 2e ISB |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
7.702.871 |
0 |
7.702.871 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
1.195.710 |
0 |
1.195.710 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken |
1.195.710 |
0 |
1.195.710 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan het Nationaal Groeifonds |
1.195.710 |
1.195.710 |
|||||
Ontvangsten |
1.572.633 |
– 1.572.633 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 incl. ISB, NvW en amendementen |
Mutaties 2eISB |
Stand 2e ISB |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
Mutatie 2027 |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
7.702.871 |
0 |
7.702.871 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan garantieverplichtingen |
|||||||
waarvan overige verplichtingen |
7.702.871 |
7.702.871 |
Toelichting
Ontvangsten
Bij de nota van wijziging op de EZK-ontwerpbegroting 2023 en de daarop volgende ISB voor het jaar 2023 is per abuis het ontvangstbedrag opgenomen van de Ontwerpbegroting van het Nationaal Groeifonds onder de ontvangsten van artikel 6. Dit had 0 moeten zijn. Met deze mutatie wordt dit gecorrigeerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36304-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.