Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 april 2023
Met deze brief informeer ik u over de voortgang van de herziening van het tarievenstelsel
van de vergunningen voor de transportsectoren. Mijn ambtsvoorganger heeft u die informatie
toegezegd in haar brief van 16 december 20211.
In lijn met het interdepartementale rapport Maat Houden 2014, is het kabinetsbeleid
ten aanzien van het doorberekenen van toezichts- en handhavingskosten vastgesteld.
IenW werkt daarom aan een nieuw tarievenstelsel voor vergunningen van alle transportsectoren
met als doel te komen tot een stelsel waarbij de tarieven van de vergunningen gebaseerd
zijn op de kostprijs van de vergunning.
De ILT heeft door middel van een kostprijsmodel de publieke kostprijzen van de ILT-vergunningen
en certificeringen berekend. Uit die berekeningen is gebleken dat sommige wettelijke
tarieven van ILT veel verschillen van de publieke kostprijzen. Bij gelijkstelling
aan de publieke kostprijzen zouden de tarieven gemiddeld genomen met circa 9,6% stijgen.
Sommige tarieven zouden echter dalen, andere zouden sterk stijgen.
Om te voorkomen dat bedrijven te hard geraakt worden door een eventuele hoge stijging
vind ik een gefaseerde ingroei van de huidige tarieven naar de publieke kostprijzen
passend. Deze fasering is uitgewerkt in een voorstel waarbij de tarieven over een
periode van vijf jaren worden aangepast aan de kostprijzen. De eerste stap vindt plaats
op 1 januari 2024. Tegelijkertijd tref ik voorbereidingen voor gefaseerde aanpassingen
van de wettelijke tarieven van Kiwa aan de publieke kostprijzen van Kiwa.
Conform het voornemen waar u op 16 december 2021 over bent geïnformeerd is het aantal
regelingen waarin de tarieven zijn vastgelegd, terug gebracht tot één integrale tariefregeling.
Deze Regeling tarieven transportsectoren is per 1 januari 2023 in werking getreden.
Gelijktijdig heeft ook de jaarlijkse indexatie van de tarieven als gevolg van de inflatiecorrectie
plaats gevonden. Zoals gebruikelijk zijn de tarieven van de door de ILT en Kiwa verstrekte
vergunningen aangepast aan de ontwikkeling van de kosten.
Ik verwacht in het derde kwartaal van 2023 de benodigde consultaties te kunnen houden
om de eerste stap in het aanpassen van de tarieven aan de kostprijzen uit te kunnen
voeren. Daarnaast zal er zoals gebruikelijk een jaarlijkse indexatie ten behoeve van
de inflatie per 1 januari 2024 plaatsvinden. Na de consultaties zal ik u informeren
over de vervolgstappen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers