Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 oktober 2022
In april jl. bent u geïnformeerd over de onderschatte plof bij de sloop van de Middensluis
in Terneuzen op vragen van het lid Stoffer1. De evaluatie hiervan is inmiddels afgerond. Bijgaand treft u het evaluatierapport
dat in opdracht van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie, de opdrachtgever van de
bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen, is opgesteld.
Evaluatie plof Middensluis
In de evaluatie is gekeken naar de voorbereiding en de uitvoering van de werkzaamheden
en de borging van de veiligheid in de directe omgeving van de Middensluis in Terneuzen.
Uit de evaluatie is een aantal bevindingen naar voren gekomen die de onverwacht grotere
plof hebben veroorzaakt. De berekeningen die in de voorbereiding gedaan zijn vertoonden
gebreken, aldus de evaluatie. Hierdoor is mogelijk teveel springstof gebruikt en is
deze in te korte tijdsduur tot ontploffing gebracht. Dit leidde tot meer trillingen
dan vooraf ingeschat. Het gevolg hiervan is geweest dat panden in de directe omgeving
van de Middensluis schade hebben opgelopen. De veiligheid die tijdens de uitvoering
op het eerste oog geborgd leek, bleek in de analyse achteraf toch onvoldoende door
een aantal in de voorbereiding verkeerd gekozen uitgangspunten.
Afhandeling de schades
Een onafhankelijk schadebureau is ingeschakeld om de schademeldingen van omwonenden
en andere partijen af te handelen. Er zijn circa tweehonderd schademeldingen gedaan.
De trillingen hebben met name schade aan panden in de binnenstad van Terneuzen veroorzaakt.
Hierbij is alleen esthetische schade (scheuren, ruitbreuk) vastgesteld, geen constructieve
schade. Er is geen lichamelijk letsel veroorzaakt. Het grootste deel van schademelders
heeft reeds bericht gekregen over de afhandeling van hun schademelding, de laatste
melders worden nog geïnformeerd over de afhandeling. Meer dan 50% van de meldingen
zijn toegekend. Afgezien van enkele negatieve reacties is het merendeel van de ca.
tweehonderd melders overwegend content met de schadeafwikkeling.
Een deel van de schade zal door een aannemer verholpen worden en een ander deel wordt
financieel vergoed. Inmiddels is een begin gemaakt met de herstelwerkzaamheden.
Andere objecten in de nabije omgeving, zoals de bestaande bruggen en sluizen en de
nieuwe objecten van de Nieuwe Sluis, vertonen geen schade.
Aanbevelingen en opvolging
Eén deel van de Middensluis is nu gesloopt. Wat resteert is de oostelijke wand van
de kolk en het binnenhoofd en het buitenhoofd. Eerst zal voor de oostelijke wand van
de Middensluis een nieuw springplan opgesteld worden. Hierbij nemen de Vlaams-Nederlandse
Scheldecommissie en de bouwcombinatie Sassevaart de aanbevelingen uit de evaluatie
mee en treffen maatregelen om zo goed mogelijk te voorkomen dat de nog uit te voeren
sloopwerkzaamheden nogmaals schade oplevert voor de omgeving. De deskundigen die betrokken
waren bij de evaluatie zullen dit springplan beoordelen en de gemeente als bevoegd
gezag hierover adviseren. Zodra dit plan gereed is, zal de volgende plof naar verwachting
eind dit jaar gepland worden. Op het moment dat hierover meer duidelijkheid is worden
de omwonenden en andere belanghebbenden nader geïnformeerd. Hiervoor worden meerdere
kanalen ingezet, waaronder de wijkraad Binnenstad van Terneuzen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers