36 200 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2023

Nr. 4 BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 september 2022

Hierbij bieden wij u, mede namens de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, het MIRT Overzicht 2023 en de geactualiseerde Spelregels van het MIRT aan. Tevens bieden wij u het Deltaprogramma 2023 aan. Het MIRT Overzicht en het Deltaprogramma zijn bijstukken bij de begroting 2023 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW).

MIRT Overzicht 2023

Het MIRT Overzicht 20231 geeft inzicht in de achtergrond, de voortgang en de planning van de Rijksprojecten en Rijksprogramma’s uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).

Deltaprogramma 2023

Het Deltaprogramma 20232Versnellen, verbinden, verbouwen – geeft inzicht in (Kamerstuk 36 200 J, nr. 4) de voortgang van de uitwerking en de uitvoering van de deltabeslissingen, de voorkeursstrategieën en de programmering en uitvoering van de noodzakelijke maatregelen en voorzieningen. In het Deltaprogramma 2023 is de kabinetsreactie op de adviezen van de deltacommissaris opgenomen. Naast het aangeboden complete Deltaprogramma 2023 brengen wij graag de brochure Hoofdlijnen Deltaprogramma onder uw aandacht. Deze brochure biedt een snelle blik op de hoofdlijnen van de voortgang.

Spelregels van het MIRT

Het MIRT-proces wordt continu geëvalueerd met als doel het proces en daarbij horende instrumentarium te optimaliseren en in lijn te brengen met actuele ontwikkelingen en inzichten. In de MIRT-brief van 23 juni 20223 is toegezegd dat uw Kamer na de zomer de geactualiseerde MIRT-spelregels ontvangt. De geactualiseerde spelregels vervangen de spelregels uit 2016.

De belangrijkste aanpassingen ten opzichte van de MIRT-spelregels uit 2016 zijn:

  • De spelregels zijn in lijn gebracht met de Wet Mobiliteitsfonds en de daaraan gekoppelde formuleringen en werkwijze(n). Dit houdt in dat niet langer het denken in infrastructuuroplossingen centraal staat, maar het denken in mobiliteitsoplossingen.

  • Er is explicieter aandacht besteed aan de periode vóór de start van een verkenning en het borgen van beheersing op kosten en risico’s.

  • Er is meer expliciete aandacht voor duurzaamheid, programmatisch werken en adaptiviteit.

  • De spelregels zijn toekomstbestendiger gemaakt door geen beleidsdoelstellingen op te nemen en door de informatieprofielen te actualiseren.

  • De spelregels zijn beknopter en eenvoudiger opgeschreven: er is één geheel gemaakt van beschrijvingen van de werkwijze en de daarbij behorende informatieprofielen.

De Algemene Rekenkamer heeft drie aanbevelingen4 gedaan die als volgt zijn betrokken bij de actualisatie van de MIRT-spelregels en de werkprocessen. Het gaat hierbij om:

  • 1. Standaardiseer de sturings- en verantwoordingsinformatie voor mijlpaalplanningen

    De Algemene Rekenkamer constateerde dat Rijkswaterstaat (RWS) geen vaste toetspunten hanteert voor de beoordeling van door derden opgestelde planningen waardoor het lastig is om lessen te trekken uit planningen. Daarom onderzoeken IenW, RWS en ProRail gezamenlijk hoe het planningsproces beter kan worden beheerst, bijvoorbeeld door expliciete eisen te stellen aan de onderbouwing van planningen en daarover te laten verantwoorden.

  • 2. Meldt expliciet aan het parlement wanneer besluiten afwijken van de spelregels

    Na de Bestuurlijke overleggen MIRT wordt de Kamer per brief geïnformeerd over de uitkomsten van de overleggen, inclusief de afsprakenlijst als bijlage. Zoals afgelopen jaren gebruikelijk, wordt in de afsprakenlijst opgenomen wanneer er afgeweken wordt van de spelregels. Dit gebruik zetten we voort.

  • 3. Verstrek bij de verantwoording over infrastructuurprojecten ook informatie uit de nacalculatie van projecten

    In het MIRT Overzicht wordt voortaan bij de opgeleverde projecten en programma’s het gerealiseerde budget afgezet tegen het oorspronkelijke budget uit het startjaar. Dit is reeds te zien in het MIRT Overzicht 2023.

Aan de Kamer is eerder per brief5 gemeld dat de komende periode gesprekken gevoerd zullen worden met de koepels en vervoerregio’s over het borgen van een betere beheersing bij projecten en programma’s in het MIRT. Onderdeel van deze gesprekken is de vigerende spelregel dat bij de start van een MIRT Verkenning er 75% zicht op financiering moet zijn. Op basis van de inzichten en uitkomsten van deze gesprekken zal besloten worden of deze spelregel wordt aangepast. Naar verwachting kan de Kamer in het voorjaar van 2023 hierover geïnformeerd worden.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen


X Noot
1

Het MIRT overzicht is online via www.mirtoverzicht.nl te downloaden.

X Noot
2

De online publicatie is te vinden via www.deltaprogramma.nl/deltaprogramma.

X Noot
3

Kamerstuk 35 925 A, nr. 76.

X Noot
4

Kamerstuk 36 100 XII, nr. 2.

X Noot
5

Kamerstuk 35 925 A, nr. 76.

Naar boven