Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36140 nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2021-2022 | 36140 nr. 2 |
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Financiën
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
Op 26 april 2022 is de tweede incidentele suppletoire begroting 2022 van Financiën inzake LNG invoercapaciteit in de Eemshaven naar de Tweede Kamer verzonden. Op 25 mei 2022 is de eerste suppletoire begroting naar de Tweede Kamer verzonden. De behandeling in de Staten-Generaal heeft voor beide suppletoire begrotingen nog niet plaatsgevonden. Om deze reden zijn de in de begrotingsstaat opgenomen standen in de kolommen «Vastgestelde begroting» en de in de tabellen in de artikelsgewijze toelichting opgenomen kolommen «stand na suppletoire begrotingen» nog niet definitief.
De Minister van Financiën, S.A.M. Kaag
Omschrijving |
Stand na suppletoire begrotingen (inclusief ISB's) |
Mutatie 4e ISB 2022 |
Stand na 4e ISB 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3.274.531 |
23.400 |
3.297.931 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven (1) + (2) |
3.085.077 |
17.700 |
3.102.777 |
9.700 |
0 |
0 |
0 |
(1) Apparaatsuitgaven |
2.858.518 |
6.600 |
2.865.118 |
9.700 |
0 |
0 |
0 |
Personele uitgaven |
2.443.400 |
4.100 |
2.447.500 |
5.700 |
0 |
0 |
0 |
Eigen personeel |
2.010.491 |
0 |
2.010.491 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inhuur externen |
425.349 |
4.100 |
429.449 |
5.700 |
0 |
0 |
0 |
Overig personeel |
7.560 |
0 |
7.560 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiële uitgaven |
415.118 |
2.500 |
417.618 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
ICT |
25.591 |
0 |
25.591 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan SSO's |
296.823 |
0 |
296.823 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overig materieel |
92.704 |
2.500 |
95.204 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
(2) Programma-uitgaven |
226.559 |
11.100 |
237.659 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
3.200 |
0 |
3.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vergoeding proceskosten |
3.200 |
0 |
3.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
161 |
0 |
161 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garantie procesrisico's |
161 |
0 |
161 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
14.476 |
0 |
14.476 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarderingskamer |
2.349 |
0 |
2.349 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kadaster |
2.765 |
0 |
2.765 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kamer van Koophandel |
321 |
0 |
321 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's |
9.041 |
0 |
9.041 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
460 |
0 |
460 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Internationale Douaneraad |
178 |
0 |
178 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige internationale organisaties |
282 |
0 |
282 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
352.060 |
0 |
352.060 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ICT opdrachten |
294.027 |
0 |
294.027 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige opdrachten |
58.033 |
0 |
58.033 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan agentschappen |
79.679 |
0 |
79.679 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage Logius |
78.379 |
0 |
78.379 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage overige agentschappen |
1.300 |
0 |
1.300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Schade)vergoeding |
18.701 |
0 |
18.701 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Schade)vergoedingen |
18.701 |
0 |
18.701 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rente |
121.269 |
11.100 |
132.369 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Belasting- en invorderingsrente |
121.269 |
11.100 |
132.369 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
– 363.447 |
0 |
– 363.447 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toerekening uitgaven aan Douane |
– 171.745 |
0 |
– 171.745 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toerekening uitgaven aan Toeslagen |
– 191.702 |
0 |
– 191.702 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten (3) + (4) |
177.279.914 |
0 |
177.279.914 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma-ontvangsten (3) |
177.164.171 |
0 |
177.164.171 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: Belastingontvangsten |
176.582.078 |
0 |
176.582.078 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
7.000 |
0 |
7.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Doorbelasten kosten vervolging |
7.000 |
0 |
7.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rente |
423.071 |
0 |
423.071 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Belasting- en invorderingsrente |
423.071 |
0 |
423.071 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Boetes en schikkingen |
152.022 |
0 |
152.022 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten boetes en schikkingen |
152.022 |
0 |
152.022 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Apparaatsontvangsten (4) |
115.743 |
0 |
115.743 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Omschrijving |
Stand na suppletoire begrotingen (inclusief ISB's) |
Mutatie 4e ISB 2022 |
Stand na 4e ISB 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
3.274.531 |
23.400 |
3.297.931 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
waarvan garantieverplichtingen |
316 |
0 |
316 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige verplichtingen |
3.274.215 |
23.400 |
3.297.615 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Voor de uitvoering van de werkzaamheden voor het rechtsherstel box 3 worden uitgaven voorzien in de periode 2022–2024. De herstelwerkzaamheden box 3 starten per 1 juli 20221. Belastingplichtigen die massaal bezwaar hebben gemaakt voor box 3 (2017–2020) dienen herstel te ontvangen voor de uiterlijke datum van 4 augustus 2022 die volgt uit het arrest van de Hoge Raad. Een spoedige start van de herstelactie is daarom noodzakelijk.
De uitvoeringskosten voor 2022 worden geraamd op € 18 mln. (waarvan € 6,6 mln. uitvoering door de Belastingdienst, € 0,3 mln. uitvoering door Toeslagen (opgenomen op artikel 13 Toeslagen) en € 11,1 mln. belastingrente). De uitvoeringskosten voor de eerste maanden van 2023 worden geraamd op € 10 mln. (waarvan € 9,7 mln. uitvoering door de Belastingdienst en € 0,3 mln. uitvoering door Toeslagen (opgenomen op artikel 13 Toeslagen)). Dit betreft uitgavenbudgetten.
Een gedeelte van bovengenoemde uitgavenbudgetten betreft middelen voor externe inhuur. Voor deze externe inhuur wordt in 2022 ook de verplichting aangegaan voor de uitgaven in de eerste helft van 2023. Daardoor is het benodigde verplichtingenbudget in 2022 (€ 24 mln., waarvan € 23,4 mln. op artikel 1 Belastingen en € 0,6 mln. op artikel 13 Toeslagen) groter dan de uitgavenmutatie 2022 (€ 18 mln.).
De overige benodigde budgetten voor de uitvoeringskosten 2023 en 2024 zullen later, op de reguliere begrotingsmomenten, worden overgeheveld.
Omschrijving |
Stand na suppletoire begrotingen (inclusief ISB's) |
Mutatie 4e ISB 2022 |
Stand na 4e ISB 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
5.247.451 |
40.000 |
5.287.451 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
1.560.368 |
0 |
1.560.368 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
20 |
0 |
20 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Regeling BF |
20 |
0 |
20 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Leningen |
722.917 |
0 |
722.917 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lening KLM |
722.917 |
0 |
722.917 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
6.309 |
0 |
6.309 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen |
3.678 |
0 |
3.678 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opstart Invest International |
2.631 |
0 |
2.631 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vermogensverschaffing/-onttrekking |
827.000 |
0 |
827.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aan-verkooop vermogenstitels |
220.000 |
0 |
220.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Afdrachten Staatsloterij |
100.000 |
0 |
100.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalinjectie Invest-NL |
330.000 |
0 |
330.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalinjectie Invest International |
177.000 |
0 |
177.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
4.122 |
0 |
4.122 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NLFI |
4.122 |
0 |
4.122 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dotatie begrotingsreserve Gasunie |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
1.813.183 |
1.020 |
1.814.203 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
24.000 |
1.020 |
25.020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Premieontvangsten garantie KLM |
24.000 |
0 |
24.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Premieontvangsten garantie Gasunie |
0 |
1.020 |
1.020 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Leningen |
41.463 |
0 |
41.463 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Renteontvangsten lening KLM |
41.463 |
0 |
41.463 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vermogensverschaffing/-onttrekking |
1.743.658 |
0 |
1.743.658 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aan-/verkoop vermogenstitels |
281.300 |
0 |
281.300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Afdrachten Staatsloterij |
100.000 |
0 |
100.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dividenden staatsdeelnemingen |
1.347.358 |
0 |
1.347.358 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Winstafdracht DNB |
15.000 |
0 |
15.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: Griekse inkomsten SMP |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: rente-inkomsten ESM |
15.000 |
0 |
15.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
4.062 |
0 |
4.062 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NLFI |
4.062 |
0 |
4.062 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Omschrijving |
Stand na suppletoire begrotingen (inclusief ISB's) |
Mutatie 4e ISB 2022 |
Stand na 4e ISB 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
5.247.451 |
40.000 |
5.287.451 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan garantieverplichtingen |
160.000 |
40.000 |
200.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen |
160.000 |
40.000 |
200.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige verplichtingen |
5.087.451 |
0 |
5.087.451 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verwerving vermogenstitels |
220.000 |
0 |
220.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalinjectie Invest-NL |
330.000 |
0 |
330.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalinjectie Invest International |
177.000 |
0 |
177.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Afdrachten Staatsloterij |
100.000 |
0 |
100.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalinjectie TenneT |
4.250.000 |
0 |
4.250.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige betalingsverplichtingen |
10.451 |
0 |
10.451 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Verplichtingen
Om de afhankelijkheid van aardgas uit Rusland snel te verminderen met behoud van leveringszekerheid, heeft Gasunie een tweede LNG-terminal gehuurd. Vanwege de stijgende vraag naar drijvende terminals, is deze tweede terminal met spoed gecontracteerd met de mogelijkheid tot annuleren tot 1 juli 2022 tegen eenmalige kosten van € 50 mln. De Nederlandse staat is voornemens om (conform Europese staatssteunkaders) voor 80% van dit bedrag garant te staan, wat neerkomt op een garantie van € 40 mln.
Ontvangsten
Voor het verlenen van de garantie zal Gasunie een marktconforme premie van € 1,02 mln. betalen. De ontvangen premie zal indien nodig gebruikt worden voor het dekken van (een deel van) de annuleringskosten.
Omschrijving |
Stand na suppletoire begrotingen (inclusief ISB's) |
Mutatie 4e ISB 2022 |
Stand na 4e ISB 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen |
1.822.773 |
600 |
1.823.373 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven (1) + (2) |
1.962.185 |
300 |
1.962.485 |
300 |
0 |
0 |
0 |
(1) Apparaatsuitgaven |
354.055 |
300 |
354.355 |
300 |
0 |
0 |
0 |
Personele uitgaven |
343.176 |
300 |
343.476 |
300 |
0 |
0 |
0 |
Eigen personeel |
169.745 |
0 |
169.745 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inhuur externen |
172.381 |
300 |
172.681 |
300 |
0 |
0 |
0 |
Overig personeel |
1.050 |
0 |
1.050 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiële uitgaven |
10.879 |
0 |
10.879 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ICT |
213 |
0 |
213 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan SSO's |
628 |
0 |
628 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige materiële uitgaven |
10.038 |
0 |
10.038 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(2) Programma-uitgaven |
1.608.130 |
0 |
1.608.130 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
102 |
0 |
102 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage overige ZBO's/RWT's |
102 |
0 |
102 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
3.300 |
0 |
3.300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties |
3.300 |
0 |
3.300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
45.026 |
0 |
45.026 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ICT opdrachten |
26 |
0 |
26 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige opdrachten |
45.000 |
0 |
45.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
84.445 |
0 |
84.445 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
84.445 |
0 |
84.445 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Schade)vergoeding |
1.283.555 |
0 |
1.283.555 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Compensatie toeslagengedupeerden |
383.605 |
0 |
383.605 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kwijtschelden private schulden |
308.700 |
0 |
308.700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Herstelprogramma voor kinderen |
420.000 |
0 |
420.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Herstelregeling voor ex-partners |
60.000 |
0 |
60.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Herstelregeling voor gedupeerden andere toeslagen |
47.000 |
0 |
47.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige (schade)vergoedingen |
64.250 |
0 |
64.250 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
191.702 |
0 |
191.702 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toegerekende uitgaven van Belastingen |
191.702 |
0 |
191.702 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Voor een toelichting op de wijziging op de verplichtingen (€ 0,6 mln.) en uitgaven (€ 0,3 mln. in 2022 en € 0,3 mln. in 2023) wordt verwezen naar de toelichting onder artikel 1 Belastingen.
Toelichting twee fouten memorie van toelichting eerste suppletoire begroting 2022
In de eerste suppletoire begroting 2022 zijn twee fouten in de memorie van toelichting ontstaan. Deze hebben geen invloed op het voorstel van wet. Hieronder worden de fouten toegelicht en wordt de juiste informatie geboden.
Er is een onjuiste meerjarige mutatiereeks voor de winstafdracht DNB opgenomen in tabel 12, artikel 3 (Financieringsactiviteiten publiek-private sector). Hier staat een mutatie van € 0 in de jaren 2023 tot en met 2026. De juiste reeks mutaties is – € 1 mln., – € 13 mln., – € 11 mln. en – € 7 mln. voor de jaren 2023 tot en met 2026.
Er is een verkeerde verplichtingenstand opgenomen in tabel 24, artikel 10 (Nog onverdeeld). In de eerste suppletoire begroting staat € 151,777 mln. vermeld; de correcte stand is € 277,681 mln.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-36140-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.